REKLAMA

Siedmiolatek u fizjoterapeuty z bólem kręgosłupa

Połączenie
Data emisji:
2021-04-12 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich uniknąć trzynasta 43 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są dr Katarzyna Gliwa z zakładu metodyki nauczania ruchu Uniwersytetu medycznego w Łodzi dzień dobry dzień dobre i Adam Markiewicz z kliniki neurologii rozwojowej epilepsja Logi Instytutu centrum zdrowia matki Polki dzień dobry dzień dobry witam serdecznie będziemy państwa mówili o badaniach, które go państwo są autorzy są autorami przepraszam marzenia setki dzieci w wieku od 714 lat badania, które Rozwiń » miało pokazać jak rozumiem co się dzieje ze zdrowiem tych dzieci dzieci, które przez rok właściwie nie chodziły do szkoły czy po roku nauki zdalnej oglądamy coś zaczyna działać razem, że takie były cele tego badania i nie popełnię błędu, opisując je właśnie w ten sposób rzecznik dr Katarzyna Gliwa oczywiście dokładnie takie były teren naszego badania jesteśmy aktualnie nadal w trakcie tego badania, dlatego że badaliśmy, jakby wykonywali wstępne badania teraz zaczynamy drugi etap tych badań około 34 miesiącach od pierwszego badania, w którym będziemy sprawdzać czy są jakieś różnice właśnie czy pogorszyła się Serwatka dzieci jesteśmy nadal w trakcie właśnie zaczynamy drugie ja razem, że ten drugi etap ma sprawdzić właściwie na ile to jest dynamiczna sytuacja tak nagle stan zdrowia się pogarsza bądź polepsza zmienia tak tak właśnie byliśmy wszyscy przekonani, że ta sytuacja z lockdownem będzie trwała tylko 2 tygodnie na początku marca ubiegłego roku dlatego nie zaczęliśmy tych badań wcześniej, gdybyśmy wiedzieli, że one także przez duże zaczęlibyśmy w marcu wtedy na pewno ta te wyniki były bardziej jeszcze drastyczna natomiast już teraz z tych wyników, które otrzymaliśmy w tym wstępnym badaniu widać, że na pewno pierwszy taki objaw, który możemy zaobserwować jest to, że decydują niestety w dużym zakresie decydują na kolejną sprawą jest to, że widoczne są również symetria ciała, które już teraz na pierwszy rzut oka rodzice, a nawet sami zaobserwują Adam Markiewicz tak przede wszystkim trzeba wiedzieć o tym, że nasz niepokój zbudowane na doświadczeniu klinicznym był też pracy również przy Instytucie ten z centrum zdrowia matki Polki, że więcej dzieci czy przychodziło do nas słyszy od początku roku od początku pandemii po zamknięciu szkół bardzo szybko dużo więcej dzieci zostało przy komisji, żyjąc problemami bólowych kręgosłupa stawów obwodowych bólami głowy i to skłoniło nas do przyjrzenia się temu temu zjawisku, które bardzo nasze niepokoi już wiemy to pyta pan mówił pan, że sytuacja zamieszczano jest bardzo dynamiczna teraz, bo po pierwsze, jakby etapie naszych badań wiemy, że jest bardzo źle to chcemy podkreślić bardzo wyraźniej i apelować szans wobec, że jest jest bardzo źle taktycznie 9 pomiędzy 90100% dzieci, które przebadaliśmy mają jakąś jakąś wadę postawy, czyli co się dzieje niedobrego, a to niedobre wydarzyć się może już czy 34 miesiącach przyjmowania prawidłowej postawy, a to ma już niemalże już prawie rok przeszło zdalnego nauczania, więc nie jest po prostu jesteśmy przerażeni tym co co badamy jak pewnie nie będę oryginalny, jeżeli zapytamy o to co było przed pandemią to znaczy czy tutaj rzeczywiście możemy powiedzieć o tym, że wydarzyła się katastrofa, która wytworzyła całą masę problemów czy też raczej pogłębiła pewne trendy, które już istniały wcześniej no nie ma nie możemy tak wnioskować, ponieważ oczywiście są badania sprzed pandemii które, które i WHO i innych badaczy kolegów natomiast jak my możemy się bez zacząć porównywać Tomko w drugim etapie możemy porównywać to są mieliśmy w pierwszym etapie i ocenić jaki, jaki progres jako taką degradację postawy dzieci doświadczają tak natomiast natomiast możemy po tej grupie całkiem sporej przypomnę, bo o setki dzieci przebadaliśmy w pierwszym etapie naszej naszego badania to oceniamy aktualny stan rzeczy takim jakim, jakim jest możemy wnioskować możemy możemy wysuwać pewne, jakby możemy myśleć o tym co wpływa wpłynęła natomiast nie możemy porównać tego do bezpośrednio do do grupy przed pandemicznej no dobrze, czyli powiedzieliśmy 90% wady postawy co jeszcze 2 postawy tak otyłość, a wśród tych wad postawy to bada postawy to nie tylko wada postawy wad postawy to także upośledzenie funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego to coś co my badamy dzieci, więc to jest coś to co może, jeżeli się utrwali, bo mówimy teraz o wadach postawy natomiast wady postawy bardzo szybko, czyli przestrzeni kilku miesięcy możemy tworzyć się w 2 może się wytworzyć sytuację permanentna, czyli sytuacja, w której które możemy pełną objawowo skoliozę rozpoznacie z wady postawy także bada postawy to jest coś, ale alarmującego w pewnym momencie jest jeszcze odwracalna natomiast coraz częściej widzimy, że te zmiany już utrwalają się na stałe no to jest w przyszłości przecież pacjent do multi dyscyplinarne opieki na lata, jeżeli nie do końca swojego życia mówi pan teraz bardzo łatwo jest właśnie w takiej sytuacji wady postawy doprowadzić do momentu, kiedy mamy rzeczywiście trwałe skrzywienie patologie jak rozumiem natomiast cofnięcie tego stanu będzie bardzo trudne długotrwałe Drodzy Państwo wygląda w ten sposób, że 20 minut przymusowej pozycji dziecka to jest taka sytuacja, w której puszczają takie mięśnie posturalne przestają pracować i dziecko przyjmuje nawykowo nieprawidłową postawę z tej postawy, jeżeli to postawy będziemy powtarzać powtarzać 2000× nasze zaczyna utrwalać kolejnym etapem jest degradacja kręgosłupa, w której rotuje się, czyli przyjmuje taką sytuację z pozycję wymuszoną, a ta sytuacja w przeciągu pół roku może spowodować, że wytworzy nam się pełno objawowa skolioza skolioza, czyli w większości sprawa już, której nie możemy odwrócić najwyżej możemy ją wyhamować natomiast jest to miasto już jest na pacjenta do codziennej intensywnej długotrwałej rehabilitacji do góry cytowania postać w ostateczności nawet do kwalifikacji do zabiegu Operacyjnego, który zabiegiem, który ostatecznością, ale też takich pacjentów mamy coraz więcej ale, że to teraz musimy chyba skoro pan tak postraszył pewnie słusznie to musimy zacząć mówić o tym co z tym można robić teraz, jeżeli to jest sytuacja nagła, jeżeli to jest sytuacja, na którą pracuje się bardzo krótko jak się okazuje na to pytanie w jaki sposób można temu przeciwdziałać w tych warunkach, których w tym momencie jesteśmy, czyli trwa pandemia trwa lockdown zajęć w szkole nie ma dzieci uczą się przed komputerami w domu no i co z tym fantem zrobić no tutaj chcielibyśmy właśnie zaapelować zarówno do naszych kolegów fizjoterapeutów, jaki do wszystkich rodziców decyzję równo w wieku takim wczesno szkolnym mięknie w Kulicach celnym, żeby naprawdę zwrócili uwagę po pierwsze, żeby fizjoterapeuci umożliwili umożliwili otworzyli, jakby takie badania również badania postawy rodzice z kolei, żeby zwracali na każde możliwe kroku uwagę na postawę ciała swoich dzieci i jeżeli tylko zaobserwujemy jest niepokojąca asymetria elita ustawienie barków łopatek może za obserwują, że w kręgu osób w odcinku piersiowym jest bardzo zaokrąglony reagował wysunięta do przodu może dziecko zaczyna dotykać, żeby wtedy jak najszybciej udali się do fizjoterapeuty, które dokona właśnie dogłębna analizę i pozwoli zaproponuje jakiś program rehabilitacyjny tutaj też trzeba podkreślić że, żeby te ćwiczenia przyniosły efekt muszą być prowadzone regularnie systematycznie przynajmniej kilka razy w tygodniu muszą to być ćwiczenia indywidualnie dostosowane do danego dziecka, gdzie jak najbardziej zachęcamy tutaj do takiej aktywności sportowej i różnorodnej ogólnorozwojowe aktywności fizycznej w klubach sportowych natomiast, jeżeli już 8 mówimy o pewnych wadach postawy ta aktywność powinna być dobrana indywidualnie dla danego dziecka takie rozumiem trochę, ale no właśnie miała w tej mało to ja dalej ja słyszę, że to jest mało hutach to jest to jest mało przede wszystkim rozwój szukamy rozwiązań systemowych takich systemowych rozwiązań nie ma nie ma powszechnego dostępu po pierwsze do do diagnostyki do diagnostyki wad postawy my zrobiliśmy my to zrobiliśmy na własną na własną rękę oczywiście SC zapleczem Instytutu i Uniwersytetu medycznego i zrobiliśmy to co jest tutaj sprawa do zrobienia natomiast my jesteśmy jednostką obie być może nie natomiast z tego co wiem to nie jest wiele takich ośrodków, które takie by takie badania na dużą skalę prowadzą natomiast już wiemy, że jest tragicznie wiemy, że dla mas co zrobić, żeby te dzieci wyłapywać i co zrobić, jeżeli nas na wczesnym etapie, żeby wdrażać ten programy rehabilitacyjne to potrzebne są potrzebne są systemowe rozwiązania natomiast to co proponują to co proponuje się teraz czyli, żeby przeszkolić się nauczyciela WF-u aby, aby to on wykrywał wady postawy, bo tak tak do tego do tego zmierzamy to jest za mało to jest po pierwsze, bada postawy może badać wykrywać fizjoterapeuta lekarz ortopeda, którzy się, którzy się na tym znają mają doświadczenia, ale co pytanie co dalej z tymi dziećmi, które już w tym momencie mówimy, że 90% ma wady postawy co dalej z tymi dziećmi w jaki sposób zrealizować to, żeby one miały codzienną rehabilitację tylko tylko seksu tylko wprowadzenie systemowych rozwiązań tak jak np. rozwiązania jest u naszych północnych sąsiadów Norwegów, którzy by profilaktykę skutecznie ją 7× w tygodniu godzina ćwiczeń mają mieć my tego chcemy chcemy, żeby te daty zajęcia były były prowadzone systemowo odgórnie no właśnie Nawoja rozumiem, że w tym momencie zaczynamy rozmawiać o paru rzeczach z 1 strony o tym w jaki sposób wychwytywać to co jest co już samo w sobie problemem kolejny problem jest to co z tym robić to znaczy w jaki sposób postępować z dziećmi, których już stwierdzono wady postawy, ale przecież krok, który powinien poprzedzać w jaki sposób przemyśleć właściwie Polski system edukacji, żeby wpisać weń profilaktykę tego rodzaju sytuacji i rzecz jeszcze trzecia czwarta ciśnień która, czyli właśnie co w tym momencie mają robić rodzice ze swoimi dziećmi w domach tak, żeby ten ten stan się nie pogłębiał, bo rozumiem, że jeżeli powiedzieliście przed chwilą, że 4 miesiące wystarczą, żeby dorobić się wady postawy i żeby się to utrwala ona dostępna na rozwój działań trzeba natychmiast działać trzeba natychmiast oczywiście to są to co tutaj jak jako specjaliści zajmujący się wadami postawy mówimy to jest tylko sytuacja taka jak teleporada tak takie nasze możemy powiedzieć, że należy to 20 minut zmienić sytuację przy biurku wstać przespacerować się wyjść, jeżeli wyjście, że jest taka możliwość tutaj rola rodziców ja oczywiście, jeżeli go lekcja trwa godzinę no to 3× musi dziecko stać zrobić zrobić spacer ruszy się myśleć przed biurkiem wymuszonej pozycji, gdy głowa do przodu za chwilę wytwarza się za chwilę u dzieci wytwarza się Wdowi garb takim garną się, w który wytwarzał urzędnika urzędnika, który ma 60 lat stażu bardzo plastycznego równanie to się zatrzymamy wrócimy informacja jest 1356 łączenie dziękuję, kiedy świat łączenie dziękuję czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są Adam Markiewicz z kliniki neurologii rozwojowej i epidemiologii Instytutu centrum zdrowia matki Polki dr Katarzyna LIBOR w zakład metodyki nauczania ruchu Uniwersytet medyczny w Łodzi rozmawiamy o stanie zdrowia polskich dzieci niewątpliwie stanie zdrowia zaburzonym czy w zmienionym przez pandemie natomiast wydaje się, że to chyba nie tylko pandemia do tego dokłada dołoży, jeżeli czegoś nie zrobimy z naszym systemem jak rozumiem prędko tych dzieci, których zbadań, które zrobili nasi goście 90% na 100, które zbadano 90% miało wady postawy, jeżeli czegoś nie zaczniemy robić systemowo to wielu z tych dzieci już nie wyprowadzimy z tej sytuacji Adam Markiewicz przed informacjami zaczął pan mówi tak bardzo plastyczną wizję dziecka dziecka wdowie garby godnym urzędnika brzmi to dosyć strasznie już wiem, że nie ma w tym przesady no właściwie myśmy te dzieci krzesło willi mówiąc bardzo brutalnie tak no to jest bardzo częsta przedstawiliśmy tak być może będą w tym kierunku mamy zmierzać do mamy nadzieję, że nie no pewno Iga oczywiście tak plastycznie przedstawione, ale to jest to jest co drugie dziecko które, które do nas przychodzi ma taką ma taką dolegliwe rzeczywiście one bardziej mniej nasilona natomiast oprócz oprócz tego no nadmierna masa ciała rzeczywiście tutaj tej grupie, którą przebadaliśmy przeszło 60% dzieci ma otyłość bądź nadwagę, więc ta otyłość plus nadwaga luz ta wada postawy która, która jest za około się zaczyna napędzać oczywiście by większości tych dzieci dla większości tych dzieci już bardzo bardzo późno i czasy działania się kończy trzeba pamiętać o tym, że te dzieci to w przyszłości osoby, które po pierwsze, charakter to znaczy, że inaczej sercowo-naczyniowe nie funkcjonuje prawidłowo to dzieci, które mają częstszego inne tendencje go do kontuzji do wypadku do złamania osteoporoza ostro ocenia to wszystko wiąże się z brakiem ruchu pozycją nadwagą i towarzyszącej towarzyszącymi dolegliwościami, ale to jeszcze do tego są przez zmianę myślę o układzie narządu ruchu to są bardzo dotkliwe bóle kręgosłupa kraju są częste, a jeszcze do tego, dodając brak ruchu jak lasy fizycznej dane będą występować do rzeszy chce dużo większym nasileniu bóle stawów biodrowych bóle kolan szybsza konieczne endoprotezy plastyki to jest wszystko to system wiąże dlatego musimy pamiętać, że teraz jest najwyższy czas kształtujemy teraz przyszłość naszych dzieci zarówno tą edukacyjną, jakie pod kątem zdrowia fizycznego także takim idealnym sposobem, żeby teraz z tym zrobić to byłoby wprowadzenie takich badań przesiewowych dla każdego dziecka po powrocie do szkoły, jeżeli tylko będą możliwe prowadzone są wyższe przez fizjoterapeutów, którzy są do tego odpowiednio przeszkoleni tylko przez fizjoterapeutów ja wiem, że nasz system zdrowia jest przeciążony jest jest jest na kolanach tak ale, ale w tym w tym, żeby te ciężkie bardzo sytuacji przede wszystkim apelujemy tutaj, bo zwróćmy uwagę na nasze dzieci to jest nasza przyszłość to jest to jest nasza mentalność radziliśmy, ale teraz zaś musimy sobie pozycję jeszcze 1 rzecz, która jest równie istotne mianowicie to, że szkoła, do której dzieci wrócą one nie powinna być taka, jaka była przed pandemią rozwiązana bez woli powinna być szkoła, która będzie bardzo aktywnie przeciwdziała temu wszystkiemu co się w pandemii nakręciło, czyli właśnie ta może dzieci przestały się ruszać, że zaczynają problemy z nadwagą czy otyłością jak rozumiem to właściwie powinno być być może postawione w centrum uwagi to znaczy to, żeby dzieci jakoś próbować tego stanu wyprowadzić uważamy tak uważa Adrian zgadzamy się uważam, że system mogą do programu nauczania powinny być włączone zajęcia gimnastyki korekcyjnej tylko korekcyjne prowadzone przez fizjoterapeutę i poprzedzone oceną oceną postawy dziecka mamy tak my tak my taki program tak my taki wzór stworzyliśmy tylko kopiować, więc gimnastyka korekcyjna do szkół fizjoterapeuta fizjoterapeuta do szkół to jest konieczność i wtedy no tego byśmy chcieli, a ilu mamy fizjoterapeuta wiecie może państwo rolą mamy myślę, że ona 60 00060 000 fizjoterapeutów posiadających aktywne prawo wykonywania zawodu dlatego nie jest jakaś armia, jeżeli ona rzeczywiście szybko przebadać te nasze liczne dzieci myślę, że jestem, że wystarczająca, jeżeli chodzi o takie przesiewowe badania im jak najbardziej, czyli właśnie w w jaki sposób to powinno być teraz zorganizowane co się powinno wydarzyć po tym, kiedy pandemia zacznie się kończy tak, żebyśmy mogli rzeczywiście z tymi dzieciakami, które mają problemy jak rozumiem większość ma zacząć sensownie pracować powinien być stworzony odgórnie program program profilaktyki wad postawy, który mógłby być realizowane przez przez szkoły dr Katarzyna widzów tak jak najbardziej jak najbardziej zgadzam się tutaj z kolei dobrze co powinno się wydarzyć dalej inaczej cały czas pytam o to, bo z 1 strony jasne to chodzi o to, żeby pomóc tym dzieciom, które teraz mają kłopoty, ale też chodzi o to, żeby kolejne roczniki nie wpadały ten sam kłopot, nawet jeżeli nie będzie pandemii to i tak rozumiem, że to może się może się tak okazać, że w gruncie rzeczy te nawyki, które szkoła kształtuje nie są nawet jak bardzo prozdrowotne, że faktycznie dzieci siedzą za długo przy biurku, że też to, czego nauczy to, czego nauczyły się pandemii będzie miało dla nich bardzo duże znaczenie czy właśnie nieustanne wpatrywanie się komputer albo smartfon, więc pytanie co z tym powinna zostać co powinniśmy zacząć robić no Time itd w pierwszą pierwszą sprawą wyższe, które może przez nie powiedzieliśmy, która też dosyć istotna jest ze zwolnienia z wuefu powinniśmy robić wszystko, żeby edukować rodziców, że dzieci nie powinny być zwolnione z wuefu, bo to tylko szkodzą ich zdrowia nie pomaga także nie ma w zasadzie takie jest takiego schorzenia takie jednostki chorobowej, która wymagała zwolnienie Zetka była, ale rozumiałem jak ten uległ też musi być specyficznie robione w sytuacji, kiedy już mamy do czynienia z taką masową nowości można mówić epidemii już sprzedaż może przede wszystkim nie powinien być realizowane zdalne no to na pewno, ale nawet, jeżeli nie będzie realizowane zdalnie to chyba nie powinno być tak po prostu dajemy dzieciom piłkę i róbcie co chcecie przez godzinę czy grajcie po prostu piłka no bo to też na pewno to na pewno nie dają dzisiaj rząd też mówić tak jest czy było się, że nowe wały oczywiście oczywiście pewne pewne zmiany są do do do do poczynienia odnośnie tej sytuacji pandemicznej i przyjmowania przez dzieci długotrwałe nawet nawykowe ustawy tak oczywiście podczas podczas zajęć wf, ale nie tylko podczas zajęć wf, ale podczas każdej lekcji pewne pewne ruchowe udo urozmaicenia lekcje powinny być prowadzone są wprowadzane dziś zmiana pozycji 2020 minut, zwłaszcza dzieci w okresie rozwojowym z wieku 714 lat dziękuję bardzo, Adam Markiewicz z kliniki neurologii rozwojowej pizzę epilepsją Logi Instytutu centrum zdrowia matki Polki dr Katarzyna LIBOR zakładu metodyki nauczania ruchu Uniwersytetu medycznego w Łodzi 1415 za chwilę informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA