REKLAMA

Katarzyna Kozyra i Agata Cieślak o platformie poświęconej artystkom

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-04-15 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:43 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Katarzyna Kozyra artystka i Agata Cieślak artystka i kuratorka sztuki Rozwiń »

Rozmowa o projekcie Fundacji Katarzyny Kozyry czyli zbudowaniu platformy Secondary Archive project poświęconej artystkom z Europy Wschodniej i Środkowej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Katarzyna Kozyra i Agata Cieślak artystki, a porozmawiamy o projekcie fundacji Katarzyny Kozyry, czyli budowaniu Platformy są kontrole Archive Project witam serdecznie witamy dzień dobry czy miasto archiwum czym jest ta Platforma może zacznę, bo ja jestem z tym projektem trochę bardziej zapoznane dogłębnie, bo właśnie takim to zdarzyło się też tego kuratorką, ale jeszcze Rozwiń » szukaliśmy miejsca, gdzie można byłoby zamieścić wypowiedzi artystycznej kobiet artystek, ponieważ jak projektów archiwalnych jest całkiem duża, które zajmują się archiwizacją i praktyk artystycznych artystów artystek z regionu Europy centralnej Europy wschodniej, ale szukaliśmy takiego rozwiązania żeby, żeby artystki Hanny mogą się wypowiadać także, odpowiadając pani pytania archiwum gender Archive archiwum segmentu artystycznych kobiet regionu Europy centralnej wschodniej w tym momencie są 4 kraje Polska Czechy Słowacja Węgry w przyszłości zamierzamy rozwijać też archiwum, dodając po chwili artystek tego regionu, a także inne kraje Europy m.in. Białorusi Ukrainy nad pracami badawczymi już pracujemy, czyli można powiedzieć, że taka stworzyła się trochę grupa Wyszehradzka sztuk wizualnych tak jest wynika to też nie ukrywamy z faktu, że projekt finansowany przez fundusz wyszehradzki, aczkolwiek nie tylko jak jest pragmatyczny powód chcieliśmy też, żeby wydaje nam się, że często znamy sztukę zachodnią te zresztą kanon zachodniej jest kanonem, który jest, którego uczymy się szkoły artystycznej i o którym wszyscy rozmawiamy, a często nie znamy też praktykę artystyczną z naszych koleżanek z sąsiednich krajów dlatego też zależało nam na tym, żeby wykorzystać 1 okazję i faktycznie zbudować jakieś narzędzie, które pozwoli też twórczynią i różnym osobom zainteresowanym teoretyka sztuki posiąść wiedzę też dotyczącą praktyk osób, które mieszkają w regionie, a czemu sekunda wolnym tłumaczeniu drugie drugorzędne pachnie trochę prowokacją pani Katarzyna, ale prowadzi pan nie jest, ponieważ uważam, że nie zawsze to co lider second dary faktycznie musi być kraj mali i coraz mniej to kraj Mary w zasadzie Real Mary widać to choćby potem za 1, który swoją ostatnią regionalizm, a oprócz tego chciałam dodam do tego co powiedziała Agata to, że po prostu łączy nas z krajami wyszehradzkim wspólna historia przynajmniej ta ostatnia i wydawało nam się pewnie stanowi też, że akurat twórczości i twórcy z tamtych regionów właśnie ze Słowacji Czech Węgier kompletnie nie znamy jest ostatnio jakby niedostępna znamy tutaj właśnie zbiórkę natomiast kompletnie nie mamy zielonego pojęcia co się dzieje po sąsiedzku na lepsze są kobiety artystki jest region czy ten region na jakość definiuje artystycznie nie wiem co nas definiuje natomiast definiuje nas najbliższa historia wstecz no i obecnie zdaje się też jesteśmy dość zdecydowane i stosunkiem, zwłaszcza stosunkiem do kobiet szukanie wspólnego to było motorem napędowym tej inicjatywy chęć Poznania się również ciekawość tak ciekawość ciekawość do starannego lego, ale doświadczeń właśnie dla dziewczyn artystek no w najbliższym otoczeniu ja może jeszcze dodamy do tego, że faktycznie chcieliśmy też prześledzić trochę zaprosiliśmy do udziału artystki różnym wieku my nazywamy w ramach Platformy generacjami to są artystki, które tworzyły jeszcze zupełnie przed rokiem osiemdziesiątym dziewiątym czy w Ukrainie i Białorusi w dziewięćdziesiątym pierwszym takie, które zaczynały swoją karierę na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych i takie, które się urodziły już po osiemdziesiątym dziewiątym roku i tak naprawdę no trudno znaleźć uniwersalne, jakby uniwersalną praktykę artystyczną, jakby uniwersalne tematy to oczywiście niemożliwe ale jakby zależało nam na tym, żeby poszukać różnych podobieństw do tego jak wygląda w ogóle tożsamość artystki jak wygląda praca artystki mieszkającej w tym regionie okazało się, że tak naprawdę problemy są takie same w każdym kraju także też zależało nam na tym, żeby jak archiwum stało się trochę tak świadectwem tego jak wyglądają nasze czasy jak wyglądały czasy przemian i wcześniejsze jak wyglądała twórczość jeszcze za czasów związku Radzieckiego no tak, bo warto podkreślić, że projekt obejmuje twórcze przedsięwzięcia 3 pokoleń artystek począwszy od lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku, czyli bardzo szerokie spektrum dialogu ją tutaj niejako artystki tworzące, jaki te, które archiwum trafiły bez swojej wiedzy, bo ich już po prostu nie ma wśród nas zostały w niedzielę taki jest kilka kilka sylwetek artystek przypomnianych, które już nie mogą się wypowiedzieć samodzielnie w przypadku każdej artystki też one współpracowały kurator kami, które również mieszkają w regionie przyjęliśmy taką strategię nie jest też po to, żeby ułatwić wszystkim kobietom, które brały udział w projekcie pracę i wiadomo, że mówimy też sztukach wizualnych i tekst to nie jest często medium podstawowe medium pojedzie, więc chciałyśmy też, żeby jednak o artystki były zadowolone z tego co napisałem, żeby ktoś mógł wesprzeć merytorycznie redakcyjny nie no i tak są strategie jeśli chodzi o artystki, które już mogły same nazwy tych dokumentów przyjęliśmy, że jakby budujemy taki niejako manifest ich archiwalnych wypowiedzi wywiadów i różnych rodzajów tekstów, które sam napisał jeszcze żyły no tak udało się panią zebrać wypowiedzi w sumie 250 artystek, które z pomocą kuratorek napisał tekst o sobie pani Katarzyno pytam Katarzyny Kozyry czy trudno było ten tekst napisać trudno, bo ten tekst napisać, ponieważ nie wiem na początku wydawało się to ni przynajmniej proste natomiast w ciągu tych paru miesiące do ostatecznego deadline okazała się za, a żołnierzem albo za zarzucone sobie stawiają wysokie poprzeczki albo po prostu no nieczęsto praktykujemy taki wgląd tak powiem z siebie i to co nami powodowało to była właściwie no tak i czas na refleksję nad tym co się do tej pory zrobiła co robi coś ewentualnie będzie robiło na co tak jak pan no no w moim przypadku osobista bardzo znaczące grań słowa, jeżeli chodzi o pani z tej moment, jeżeli nie pozwolą przytoczę jestem artystką polską żyje w kraju, który nie przywiązuje wagi do kultury lekceważy artystów i kobiety, gdzie wszystko to nie kiczu nacjonalistycznego bełkotu, gdzie braterstwo krwi głównie przelanej przez kobiety wciąż więcej znaczy niż siostrzeństwa ludzi, ale może stale to zabrzmiało jak pani, że ten lokal, który wcześniej napisała to co pani czuje w sercu jak ja daję ktoś to inne no co jest tak po prostu jest i często obrażano jest to po prostu ku i w zasadzie co czuję bezradny no dobrze czy jest to trochę inicjatywa stworzona w kontrze do sztuki tworzonej przez mężczyzn to jest kontra myślę też, że absolutnie nie jest kontra jest to jakby równoległy równoległy tor na co po po prostu uzupełnienie tego, czego brakuje nie jest ciekawa rolną ciekaw jestem jakby jaka byłaby nasza reakcja NATO, gdyby 250 artystów z Polski Czech Słowacji Węgier zebrało na 1 Platformie byłaby taka męska reprezentacja, a na co powinni co robię chciałbym naprawdę miłą chęcią powitała ja jestem bardzo lubię czytać takie odpowiem osobiście nie zredagowane przez gniewem i ich z osób doradców nie wymaga nadzoru kuratora Orłów, a wypowiedzi dla jeszcze powiem, że wydaje się, że w zawód artysty artystki to jest taki w sumie 1 mniejszych zawodów, na którym jakby, podczas którego wykonywania wskazane jest, żeby zastanawiać się nad tym, dlaczego się coś zrobić coś co zrobić coś będzie robił w przyszłości też, jakby te istotne te wszystkie są podpisane datą, a więc to jest to nie jest jakby wypowiedź uniwersalna nikt nie chciałyśmy artystek i wypowiedzi uniwersalne, które będzie definiowała do końca do końca życia, ale jak jest to też po prostu z tej Bent manifest na ten moment na ten dzień nie i oczywiście wiele rzeczy może się zmieniać w przyszłości je tutaj pozwolę przytoczyć nie zacytować, ale przytoczyć słowa Honoraty Martin, której wtedy też jest opublikowany w ramach naszego archiwum, które napisała, że mogę napisać nieskończoną ilość dokumentów, które byłyby, jakby każdy zupełnie inny i pod każdym mogłaby się podpisać myślę, że toteż jest jakby nie dotyczy wielu wielu z nas wielu z nas osób tworzących sztukę kobiet przez lata marginalizowane pomijana o tym też pani mówiła odzyskuję teraz należne miejsce w świecie artystycznym Europy środkowo-wschodniej mamy taką nadzieję, że też Platforma się do tego przyczyni ale kto jest dzisiaj sztuka kobieca ma więcej i lepszej przestrzeni do uprawiania siebie cenę znaczy gender kobiety co sobie zasady zdawać sprawę z tego, że no jednak, że poruszają się w dalszym ciągu o tak powiem w mentalności co tam logice męskiej to jest bardzo dużo, że BOR jest parę lat temu w zasadzie jak Fundacja prowadzi pan, a marne szanse na awanse tam projekt badawczy chciał dostać NN właśnie odnośne kobiet w obecności kobiet na wyższych uczelniach to okazało się, że za wzór był po prostu zaskoczeniem nie tylko oczywiście dla mężczyzn, ale dla samych kobiet czy po prostu świata jest też kobiet profesora tam ma wyższych uczelniach kompletnie nie była i nie ma teraz zaczynają się powoli pojawiać, ale nam dla niektórych studentach po prostu pytania właściwie o płeć, a były kompletnym zaskoczeniem, czyli ten raport ma pani takie poczucie był początkiem jakiejś zmiany rzeczywiście ich rzeczywistym nie wiem czy był początkiem rzeczywistej zmiany natomiast rzeczywiście był no takim momentem, jakby no potrzebującym, ale widzę pole widzenia często np. PS na co ja byłam w takim przypadku w takiej sytuacji, że nawet kompletnie nie wiedziałam, że z nożem muszę cały czas, gdyby Niewiem dostosowywali do domów znaczy szukać, jakby nie wiem, a akceptacji i jakby nie wiem cały czas wydawało mi się zaś usprawiedliwiam, że jest w tym wydziale rzeźby, mimo że jestem kobietą takie też działania podejmowała po prostu rzeźbę nie wiem w betonie robiąc, a manewrem, walcząc z materiałami wsi, które tak powiem w koledzy po prostu w ogóle jak będą na nie każdy z niebem odbywał za czy akurat w betonie no wiadomo, że nie była w stanie tego sama przenieść to jest chciałem dodać przepraszam tylko, że duży, że przerwę, ale chciałem dodać jeszcze, że wydaje mi się i jeśli chodzi o zmiany i sztukę będącą początkiem zmian to wydaje mi się też i raport i archiwum są w pewnym sensie sposobami na zmianę rzeczywistości, aczkolwiek wydaje się, że też, gdy niesprawiedliwie traktuje sztukę, że wymaga się od tego, że te zmiany wydarzą się od razu to jakby proces wydaje się, że wszystko to co robimy powoli przyczynia się do tego, żeby zmieniać rzeczywistość, ale to musi jeszcze trochę czasu płynąć także musimy wzrost na tym pracować dziennie bardzo bardzo dziękuję Agata Cieśla Katarzyna Kozyra artystki były gośćmi kultury osobistej rozmawiałyśmy o projekcie fundacji Katarzyny Kozyry, czyli Platformie sekundowe Archive Project bardzo panie dziękuję dziękujemy ja też dla złożenia czas na internat ocenia w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA