REKLAMA

"Nie ma sensu wymagać od uczniów tyle samo co przed pandemią"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-04-15 08:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
09:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM czwartkowy poranek Radia TOK FM ósma 08 jest na zegarach przy mikrofonie Karolina Lewicka nasz kolejny gość to Monika Helak z polityki i Sejm współautorka raportu, którym będziemy teraz mówić usługi publiczne w kryzysie edukacja do zmiany dzień dobry pani redaktor dzień dobry no to zanim przejdziemy do szczegółu to zaczniemy od ogółu, gdyby miała pani podsumować edukację pandemiczną to, jaką ocenę pani i wystawiła w NATO jest trudne zadanie, bo to Rozwiń » też zależy od tego na co patrzymy, ale jeśli bym miała uogólnić to ja bym chyba mówiła o sytuacji, w której mimo dostatecznym minus i to mimo tego, że bardzo wiele osób, które jakoś są zmuszone do wykonywania zadań edukacyjnych nią włożyło mnóstwo wysiłku w to żeby, żeby to przedsięwzięcie wyszło, ale nie wszystko jest niezależne, a jednak niezależnie od tego jakie badania w sporze czy wielu opinii wysłuchać na to wychodzi na to, że zdecydowanie większość nauczycieli rodziców uczniów no jest mniej zadowolonych z efektów nauki zdalnej ani z efektów nauki stacjonarnej jest dużo więcej problemów jeśli chodzi o takie skutki uboczne typu spadek samopoczucia ani w przypadku funkcjonowania normalnym trybie no i są wątpliwości co do tego, jakie efekty edukacji będzie miał w przyszłości co oczywiście będziemy też w stanie dokładnie ocenić za jakiś czas 89% badanych rodziców jest krytycznych wobec powszechnej pandemii formę edukacji państwo w tym raporcie zwracają uwagę pani w tym raporcie autorkami są 2 panie zwracają uwagę, że te problemy, z którymi mieliśmy do czynienia wcześniej, w których przebąkiwano tak to ujmę teraz po prostu zostały przez pandemię wzmocnione to kwestia pełzającej cyfryzacji niedostatecznych kompetencji nauczycieli nierówności w dostępie do kształcenia kwestia obniżenia dobrostanu psychofizycznego w społeczeństwie tusz to wszystko w obliczu pandemii zostało po prostu obnażona albo jeszcze wzmocnione tak zdecydowanie takie też jednym z takich wątków, które wspominany w raporcie, do którego osobiście w tym przywiązana to kontekst strajku nauczycieli przed paru lat, które nie udał się mimo mimo ogromnego wysiłku organizacyjnego, a też takiego bezprecedensowego podejście, bo w Polsce też bardzo trudno zorganizować legalny strajk w takim ścisłym sensie nauczyciele zrobili no i tam w ten tamtej dyskusji wokół tego strajku było bardzo dużo właśnie takich wątków naprawy systemu zarówno jeśli chodzi np. o kwestie negatywnej selekcji zawodu 3 niskich płac co też jest oczywiste w przypadku tego typu działań, ale nauczyciele też mówili np. właśnie o sytuacji, jakie znajdują się uczniowie w szkole o wyposażeniu placówek, a właśnie o tym, że nie są przygotowywani do stosowania nowoczesnych metod dydaktycznych mówili o nierównościach, a więc to są wszystko wątki które, które były akcentowane wydaje mi się właśnie tak najbardziej systematyczne, a sposób właśnie wtedy na poza tym to wśród ekspertów zajmujących się edukacją tego typu wątki też się pojawiały no i trochę było tak prawda jak z większością usług publicznych w Polsce, że takie problemy, na które narzekamy a, ale jakoś się uznajemy, że nie da się z nimi zrobić trudno wokół nich też wytworzyć presję polityczną, a więc politycy nie bardzo są skłonne do jakichś systemowych zmian, a jeśli są to dotyczą one nie tych kwestii, które są najbardziej problematyczne jak to było czym, które są palące o 1 ważny problem chciałbym panią zapytać, bo raport jest niezwykle obszerne takich politycznych kompleksowe i warto go przeczytać się nad nim pochylić się nie wszystkim oczywiście zdążymy powiedzieć w naszym programie, ale myślę, że bardzo ważny problem nierówności nierówności, które pandemiczne edukacja zdalna edukacja jeszcze pogłębia to znaczy to jest także w ogóle szkoła Polska wciąż nie wyrównuje szans życiowych dzieci z różnych środowisk tak ciągle to była ta bolączka, która w, którym udało się przezwyciężyć by szkoła dawała dzieciom równe szanse startu w najpierw dojrzała potem dorosłe życie okazuje się, że ten problem pandemia jeszcze pogłębiła tak tutaj niestety wyniki są dość jednoznaczne i prognozy mocno pesymistyczne to znaczy już wcześniej mieliśmy w Polskim systemie edukacyjnym do czynienia z sytuacją, kiedy następowało rozwarstwienie między uczniami z różnych klas społecznych m.in. ze względu na taką stopniową prywatyzację edukacji tak znaczy coraz więcej uczniów korzysta ze szkolnictwa prywatnego, a co jeszcze 510 lat temu było raczej wyjątkowe i raczej luksusem, a poza tym sporo sporo osób też z opiera się korepetycjami, na które też trzeba mieć czas pieniądze i jakoś chęć do tego żeby, żeby znaleźć co leży po stronie rodziców no wreszcie same szkoły są zróżnicowane nawet w obrębie publicznego systemu edukacji mamy takie placówki, które gromadzą bardzo wykwalifikowaną kadrę mają świetną infrastrukturę, a no i też taką preselekcję uczniów, którzy właśnie są przygotowani chętni do nauki też wpływa na atmosferę dodatnio na takiej szkoły, które borykają się bardzo podstawowym brakami które, które trudno zasypać, a właśnie samymi rękami nauczycieli nawet niezależnie od ich chęci no tutaj w momencie, kiedy pandemia rozpoczęła to jeszcze więcej kosztów nauki zostało przedłużone przepraszam przerzuconych na rodziców na uczniów i właśnie istota nierówności tak to znaczy mamy system edukacyjny, który teoretycznie ma wypełniać różne funkcje ma dawać możliwości podejmowania nauki, ale realnie praktykowanie tych możliwości zależy od, a na tego z jakimi zasobami uczniowie chodzą do tego systemu no i znowu tutaj ci, którzy mają rodziców zatroskanych o jakość edukacji, którzy są gotowi poświęcić swojemu dziecku czas, którzy właśnie też mają taką możliwość, że pracują z domu oto mówi się o tym przez tego obciążenia, ale też weźmy pod uwagę, że w Polsce przecież bardzo dużą takich gospodarstw domowych, gdzie te dzieciaki siedzą w domu, a ich rodzice w tym czasie wykonują stacjonarnie pracę, a i tak de facto ona nie ma nad nimi specjalnie kontroli, a Noise pokazuje, że tutaj w tej sytuacji dochodzą prawda znajomość programów cyfrowych, która też przecież nierówna sam dostęp do sprzętu państwo przywołują dane mówiące Otóż 18% samodzielnych rodziców miało żadnego dostępu do sprzętu, który pozwalałby ich dzieciom na naukę co oczywiście zaraz na samym początku stawiało te dzieci na dużo słabszej pozycji jeszcze jedno pytanie pani redaktor na koniec, bo państwo pani układają rekomendacje najpierw na najbliższy rok potem na 36 miesięcy, gdyby miała pani wskazać 3 rzeczy, które są najpilniejsze do zrobienia, żeby edukacja lepiej działała to co by to było z perspektywy byłaby to przede wszystkim reforma programowa, bo to jest też coś co relatywnie najmniej kosztuje co najłatwiej wprowadzić to znaczy biorąc pod uwagę negatywne efekty edukacji zdalnej też przeciążenia tego systemu edukacyjnego myślę, że niema sensu wymagać od dzieci i nauczycieli tyle ile przed pandemią mniej więcej takiej sytuacji jesteśmy tak to znaczy różne takie korekty i redukcji, jakie dokonały są bardzo drobne, a realnie i egzamin zostało podtrzymane i właśnie zakres programu nauczania do poszczególnych przedmiotów tak uprawiania fikcji to trzeba z tego zrezygnować po albo pani drastycznie ograniczyć, bo tak naprawdę dzieje się to wyłącznie z kosztem dla wszystkich interesariuszy systemu na pewno jest istotne, żeby przyjrzeć się warunkom pracy nauczycieli, a też wielu nauczycieli robi jeszcze więcej nadgodzin niż wcześniej pracuje w dużym dużym stresie jednocześnie muszą np. uczyć, a tych wszystkich tak cyfrowych narzędzi i nowych metod i często robią to na własną rękę no i w tym momencie byłoby zasadne, żeby ich za to uczciwie wynagrodzić takie tutaj te ostanie zdanie poproszę niema no i wg mnie ważna jest też wsparcie psychologiczne znaczy tutaj obserwujemy bardzo negatywne efekty niewątpliwie szkoła z takim miejscem, które powinno się, a tym zaopiekować Monika Helak polityka Insights współautorka raportu usługi publiczne w kryzysie edukacja do zmiany czy raport jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych tak jest można go pobrać z naszej strony raportu tej bez żadnych kosztów także zapraszam do zapoznania się bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA