REKLAMA

Jak koronawirus zatopił statki wycieczkowe?

Połączenie
Data emisji:
2021-04-15 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję czternasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobry witam państwa dziś będziemy opowiadać o innej branży niż zazwyczaj zwykle rozmawiamy o lotnictwie i o tym jak też miewa przy okazji covida tak się ostatnio składało dzisiaj innej branży, która też do turystyki przynależy i niewątpliwie generowała dochody i była bardzo powiedziałbym takim bacznie obserwowana Rozwiń » również przez pewne to chciałbym takie walory wizualne mianowicie chodzi o gigantyczne cruisery, czyli te statki wycieczkowe, na których mieści się nawet czasem 5000 ludzi to największe tyle mniej więcej zabierały pasażerów na morze żaru złu normy te możemy zadać pytanie co się z nimi dalej stanie pamiętamy o tym, że jednym z takich pierwszych rozdziałów jeśli chodzi o covid 19 był dramat, który rozgrywał się na pokładzie dając 5031 właśnie takich fryzjerów no to był moment, kiedy ludzie chyba zrozumieli, że znalezienie się w sytuacji pandemicznej na takim okręcie może być mało przyjemnym doświadczeniem niewątpliwie niewątpliwie to, choć mogło podziałać na wyobraźnię, ale czy działała tak głęboko myśliwych oraz nikt nie jest zainteresowany jak często wraz z branżą teraz ja jednak chciał troszeczkę prze profilować, dlatego że branża statków wycieczkowych fascynującym tematem dotyczącym nie tylko dzisiaj skali problemu, kto w, których się znajduje i konsekwencji, ale związana z tą fazą pomysłu na tego typu statki i bardzo bardzo dynamicznego wzrostu nie będziemy mieli pewnie okazji o dotknąć kwestie ekologiczne, bo jest za dużo tutaj kwestii do omówienia Otóż chciałam powiedzieć, że właściwie jest to bardzo młody sektor gospodarczy statki wycieczkowe, bo znamy historie tak jest taki jak Titanic nosi tania czy numery te statki funkcjonowały w latach tuż po wojnie przed wojną po wojnie mniej więcej ich celem było osią no, jakbyś wykorzystywanie statku jako środka transportu w swojej masie bardzo elitarnego na 1 pokład był przeznaczony na dla pasażerów o niskiej zasobności portfeli natomiast te statki chodziło po prostu za za za za taki środek transportu bardzo bardzo luksusowego wszystko uległo zmianie i wydawało się, że branża pasażerski prze statku tak transportu Morskiego pasażerskiego odejdzie w przeszłość wraz z pojawieniem się pasażerskich samolotów, które szybko pokonywały dystanse i były w stanie najpierw pokonać i dużą załogą dużą ilością czy bardziej z dużą ilością pasażerów między poszczególnymi kontynentami tu decydujący był kontynent europejski amerykański i ci pasażerowie, którzy kupowali bilety na statki szybko przerzucili się na samoloty no bo szybciej osiągali cel, czyli to państwo, któremu zmierzali natomiast odkryto trochę przez przypadek w końcówce lat sześćdziesiątych, że oto są tacy ludzie, którzy wcale niekoniecznie chcą dopłynąć do portu bez sportu a, a najbardziej ich bawi i cieszy przebywanie na samym statku swego rodzaju przygoda i jeśli jeszcze ten statek zawija do jakiś portu to jeszcze lepiej to to tym lepiej jeśli ma parę postojów i lotnictwo pas tych statków wycie przepraszam statki wycieczkowe linię statków wycieczkowych pojawił się w okolicach roku 70 tego pojawia się ukonstytuowała się grupa takich 3 wielkich operatorów linii wycieczkowych, które łącznie kontrolują 80% rynku, aczkolwiek firm jest ponad 50 to jest największa firma Carnival druga firma Royal kraj Bijan i normy liczby te firmy, mimo że nazwa Nor widzie sugeruje, że może to statek norweski nic z tych rzeczy to są statki de facto czy czy sieci wielkie wielkie firmy z ogromną liczbą statku one są de facto amerykański ale, żeby ich no i amerykańsko brytyjskie, ale są zarejestrowane poza granicami Stanów zjednoczonych, czyli są zarejestrowane w rajach podatkowych i teraz ta największa główna firma największa Carnival ma ma siedzibę w pana czy zarejestrowana w Panamie Royal kraj Bijan Liberii Ano liczą na bermudach na bermudach bermudach ale jakie płyną płyną ze Stanów i tak do naprawy są pod rynek amerykański pomyślano o mało tego swoje siedziby mają w maju mi to bardzo kluczowe znaczenie zaraz będzie miała jak dojdziemy do do covid tu to tylko sygnalizuje i potem macie państwo gwałtowny rozwój tej idei transportu czy turystyki 70 tym roku już podróżowało statkami 500 000 pasażerów mija parę dekad i tuż przed covidem był najlepszy rok w historii statków wycieczkowych, gdzie obsłużono blisko 30 000 000 pasażerów przewidywania na dwutysięcznej dwudziesty też było 32 000 000 ci pasażerowie 100% znikli znikli z rynku warto jeszcze na skutek covid-u w latach osiemdziesiątych była erupcja tego biznesu to było takie złote lata, w których zbudowano 40 takich gigantycznych statków do 3000 pasażerów, a osiemdziesiątym ósmym roku pojawił się pierwszy taki wielki statek już taki na ogromną ogromną no już skale i teraz można jeśli to mamy punkt startu oprócz tych 3 linii mamy jeszcze 50 innych warto powiedzieć, że Pomorzu zadać pytanie ile takich wycieczkowców, które mają 1012 największą 18 pięter pięter, czyli to są w ogóle całe gigantyczne miasta ile takich na morze można opakować Otóż wg danych oficjalnych stowarzyszenia tych biznesów Kruk KRU zerowy powiedz tak czy statków wycieczkowych, które są to dane na nie, więc 8090% rynku też ich pokrycie oni posiadali w przededniu covidu i 272 statki działające w dziewiętnastym to są ostatnie dane dzieli 8 dziewiętnastym roku miano oddać 18 kolejnej, czyli już jesteśmy koło 300 i spróbujcie państwo sobie wyobrazić kolejnych 28 statków to jest ten rok przyszły to jest ponad 1 000 000 miejsc pracy łącznie to jest 15 000 współpracujących agencji turystycznych to jest tworzenie kooperacja 300 łącznie wg tych danych statystyk z ponad 3340 podmiotami współpracującymi z dostawcami na każdym etapie produkcji tych statków zaopatrzenia obsługi ludzi i to jest wkład tuż przed pandemią wartość tego sektora to był wkład w PKB 134 000 000 000USD globalny PKB i z biznes ten był zaliczony do najbardziej prosperujących biznesów turystycznych opartych na zasadzie paradoksalnej może mało znanej Otóż pierwsze statki były adresowane do zachodnich amerykańskich europejskich emerytów to były statki, które miały zgromadzić na swoim terenie zamożnych ludzi, którzy są samotni, którzy chcą zwiedzić świat, ale w wersji soft nie chcą chodzić długo chcą głównie się opalać wciąż się zintegrować mieć możliwość Poznania rówieśników wysłuchanie tych samych opowieści zabawy w tym samym stylu UE jeśli mają siłę ochotę ich interesuje to zejdą na ląd jak nie pozostaną jak co się bawić się bawią jak się nie chcą bawić mogą leżeć w łóżku jak są chorzy mają na swoim no na danym statku oddział szpitalny, który obsłuży i tutaj musimy zatrzymać wrócimy po informacjach o 1417 łączenie im czternasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego i musimy naszą opowieść o kryzysach znacząco przyspieszyć jeśli chcemy dotrwać do covid da aha no tak no to tylko szybciutko podane, że mamy konsekwencje ulokowania zarejestrowania w rajach podatkowych Otóż na przykładzie Carnival w latach 21000, czyli największego operatora lata 201618 Carnival miał dochody na poziomie 9 000 000 000USD, a zapłaci tylko poniżej 2% podatku przychodzi covid no to jest to, o czym już pan wspomniał, że się pojawia pojawiają się przypadki covidu przede wszystkim na pierwszym statku Diamentowa księżniczka, który ryby takim pierwszym pomruki, że katastrofa wisi w powietrzu, gdzie ludzie w sumie zachorowało 700 pasażerów na 4000 osób również osoby zmarły potem mamy następny statek 9 w przypadku 28 zgonów i zaczął z okazało się, że statki wycieczkowe są idealnym miejscem do inkubacji rozszerzania się pandemii we wczesnych fazach no właśnie tejże pandemii i dzisiaj uznaje się, że covid w biznesie cruiserów można przyrównać do takiego wstrząsu, jaki miał miejsce dla w lotnictwie po 11września popsute reputacja nowo w ogóle nie było żadnych procedur ratunkowych czy reagowania na tego Żyda tego typu wydarzenia na tych statkach finalnie doprowadziły te przypadki, w których uczestniczyło w sumie 5050 statków które, które odnotowały przypadki covid i zginęło 60 zmarło 65 osób, a Amerykanie podjęli dramatyczną decyzję w marcu dwudziestego roku amerykański rynek jest najważniejsza mówiąc żaden statek nie ma prawa wypłynąć ani wpłynąć do Stanów zjednoczonych oznacza Europa postąpiła niemalże identycznie, aczkolwiek czasem dopuszczono małe jednostki do pływania oznacza to, że tych 300 kilkadziesiąt statków, które przynoszą holu salony dochody w 1 momencie zaczną generować niewiarygodne koszty z racji swoich rozmiarów konieczności no, jakby bieżącego serwisowania tych statków opłat za przemieszczanie się jakoś pomoże ich utrzymania pewne pełnej czy pełnej pewnej grupy personelu dla trwałości statku czy opłat portowych no po prostu 1 horror pamiętajmy, że statki, które teraz się buduje często przekraczają kosztowo 1 000 000 000, a niektóre sięgają 1,51 000 000 000USD pojawia się katastrofa branży, która na koniec z dwudziestego roku szacowana była na 50 000 000 000USD bezpośrednich strat tych żeli mniej utraty ponad 1 000 000 miejsc pracy i uwaga całe to się mówi nawet o ponad 30 statkach, które na braku klientów zezłomowano albo sprzedano do tego już 3 linie wycieczkowe zrezygnowały z działalności, czyli wpadły mówiący mówiąc krótko co skrót pokrótce i teraz te czołowe firmy, o których mówiłam, czyli tzw. wielka trójka zwróciły się do Stanów zjednoczonych do rządu Stanów zjednoczonych o pomoc finansową w ramach tej wielkiej no tarczy pomocy finansowej na początku pandemii o, która wynosi 3 000 000USD Otóż rząd amerykański powiedział zaraz, ale przecież wy nie jesteście zarejestrowani w Stanach Zjednoczonych w de facto nic nie odprowadzać do Stanów co z tego, że wasza siedziba maja mi jak nie jesteście jednostką de facto amerykańską zostały pozbawione tym, że tejże pomocy, a zatem straty musiał amortyzować same utwierdzi się szacunki mówią, że dzisiaj te firmy poniosły straty w wysokości 70% wartości wycena giełdowa tych firm jest bardzo niska no i teraz można zadać pytanie i co dalej no i dalej można tutaj snuć różne wizje, a mianowicie niektórzy się pocieszają mówią, ale są tacy maniacy cruiserów to oni wrócą to tylko tutaj to tylko tutaj nie chwilę pandemia przejdzie już, ale się okazuje, że ludzie i czuję ogólny niepokój po tych doświadczeniach z rejsem warto wspomnieć, że te firmy ogromne pieniądze włożyłem w ten pozytywny Pijar odtworzenie wizerunku, który legł gruzach na samym początku pandemii, żeby poprawić swój mecz tutaj założyły o złożyła ofertę funkcjonowały niektóre z tych KRUS ERU jako szpitale covidowe, czyli uruchomiono je w ogóle winnym w innym charakterze, ale ludzie powiedzieli że, że chcą pływać bliżej domu chcą pływać do portów, które są postrzegane za miejsca bardziej bezpieczne ze względu na covid i i że najchętniej to by wybrali małe statki i że nie chcą tych wielkich statków, które w razie niezachowania jakichkolwiek tam standardów bezpieczeństwa stają się z puszką, która dziękuję im chyba trochę podobny proces co w lotnictwie prawda tylko tam trochę inne czynniki zdaje się zaczęła, ale też te największe statki lotnicze to największe samoloty już nie są wcale takim chodliwym towarem dokładnie tak nad teraz jest właśnie, że statki od 100250 pasażerów mają największe wzięcie i w międzyczasie okazało się, że przyszłość być może cruiserów także nagle w czasie dyskusją o aspekcie ekologicznym, który nie mówimy, który właściwie powinien te wszystkie cruisery wyeliminować czym prędzej z ruchu natomiast to pokolenie młodych ludzi, którzy bardziej są pro ekologicznie no zaczną kwestionować to istotę idei podróżowania, a z kolei w modzie są statki czy jakby KRUS ery cruisery rzeczne, które są na małe grupy ludzi i które nie są nastawione na tak blisko rolno integrację tych wszystkich grup, bo pamiętajmy, że bycie na plus, że mam się izolować nie ma najmniejszego sensu, bo KRUS RP zbiorowisko ludzi i z nimi spotykamy się wszędzie pandemia mówi, że się z nikim mam nie spotykać no i teraz jest problem co zrobić ze statkami, gdzie te statki trzymać mamy takie aktywa, a te firmy to największa Carnival ma 90 takich Cruz 0 wyobraź sobie 90 cruiserów każdy po wartym 1 000 000 000 albo 1,51 000 000 000USD trzeba im nimi mądrze nie wiem zarządzać serwisowa, żeby one nie uległy zniszczeniu z drugiej strony nikt nie przewidział, że wszystkie statki równocześnie staną na świecie nie ma takich portów nie ma takiej mocy, żeby one stały w porcie, a jeśli będą stały w porcie to macie za każdego miała dziesiątki tysięcy opłat portowych w związku z tym część tych statków po prostu dryfuje po po po oceanach czy Pomorza usta, żeby tylko, żeby tylko przetrzymać no i doszło do masowych cięć kosztów masowych zwolnień całego personelu i pamiętajmy, że to dotyka już setek tysięcy tu wg niektórych szacunków 1 000 000 ludzi, którzy no i stracili swoje dochody z powodu załamania biznesu dziękuję bardzo, prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego państwa moim gościem czternasta 34 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Krzysztof Woźniak łączenie dziękuję umknęła ci aut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA