REKLAMA

Edukacja po pandemii, czyli czy spełni się czarny scenariusz?

Światopodgląd
Data emisji:
2021-04-15 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:46 min.
Udostępnij:

"Trzeba otworzyć oczy na badania, na świat i czerpać z tego garściami" - mówi dr Tomasz Gajderowicz z Evidence Institute i Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr Tomasz garderobie czy Evidence Institute i Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobrem dzień dobry witam państwa decyzja ta znawca systemów edukacji chciałabym byśmy to jako druga część naszej rozmowy rozmawialiśmy tydzień temu i cały czas po kolejnej konferencji jesteśmy rządowej i na razie wiemy, że szkoły nie zostaną nie zostają otwarte tylko wracają dzieci ze żłobków i przedszkoli mogą wrócić pod Rozwiń » opiekę właśnie tych instytucji, więc pozwolę sobie zadać pytanie nie wiemy, kiedy czy pan ma jakiś pomysł wynika panu analizy tych różnych oświadczeń ministrów wiceministrów, kiedy jest szansa, żeby klasy 13 albo cała reszta wróciła do nauki w budynkach szkolnych myślę, że to nie jest decyzja do końca przewidywalna ona rzeczywiście trzeba oddać ministerstwu rację ona w pewnym sensie nie zależy od widzimisię ona zależy od warunków epidemicznych natomiast to jest niepokojące to, że sam sposób decydowania o tym też sposób, w którym używa się niejako takich narzędzi jak młot kowadło rękawice do spawania podczas kiedy edukacja jest żywym organizmem powinniśmy raczej używać skalpela chirurgicznego i bardziej precyzyjnych narzędzi w trosce o edukacji u nas tak naprawdę otwieramy szkoły zamykamy mówimy ogólnie zamykamy rozmawialiśmy tydzień temu, że polskie szkoły są jednymi z najdłużej zamkniętych w Europie tak zamykamy od dochodzi oczywiście głównie rzeczywiście są zamknięte natomiast zdecydowanie brakuje nawet w tej zamkniętej szkole precyzyjnych narzędzi, które by to edukację zdalną wsparły w tej trudnej sytuacji może dać tylko raz tak tak np. ministerstwo 1 działań, które niedawno wytoczyło to było minister zapowiedział dodatkową godzinę po to, żeby zasypać lukę edukacyjną proszę państwa bez to co powinno zostać zrobione w celu zasypania luki edukacyjnej pomocy problem problemach psychicznych problemach społecznych problemach luki edukacyjnej to jest naprawdę daleko większa bateria działań, która powinna zostać wytoczona ja mogę pokrótce kilka zaledwie tego typu działanie zwrócić uwagę, których po prostu nie ma ministerstwo daleko spóźnia się z reakcjami na to co się dzieje w edukacji dobrze względem tego co powinno być zrobione w najbliższej przyszłości to tak naprawdę, o czym też ostatnio rozmawialiśmy, czyli pomoc psychologiczna i troska o zdrowie bezpieczeństwo uszy tak naprawdę kompleksowej zorganizowana co mogłoby znaczyć co psycholog w każdym budynku czy co to konkretnie mogłoby oznaczać no to oznacza program, który polega na zapewnieniu takiej specjalnej dedykowanej pomocy psychologicznej np. chociażby nawet teraz przez dane narzędzia natomiast nie może być jako incydentalne na zasadzie wyłącznie wsparcie dyrektora takie programy nie mają szansy się udać bez potężnych dodatkowych środków dodatkowo one powinny być zorientowane w sposób szczególny na tych uczniów w trudniejszej sytuacji bez zdemoralizowanych środowisk ryzyk w zakresie samego samopoczucia da się psychologicznych aspektów edukacji natomiast w zakresie tego, czego jak się nie uczą obecnie uczniowie to mamy tak naprawdę w perspektywie niedługo jakiś prawdopodobnie kilkutygodniowej powrót do szkoły przy czym ten powrót no dobrze by było znowu, żeby nie był wyłącznie otwarciem u nas 2 tygodnie, po czym zamknięciem znowu, żeby te ramy są sanitarne jednak miały szansę być efektywne dlatego dziś nikt w ramach edukacji hybrydowej taka, która łączy w sobie jednocześnie, że reżim epidemiczna z drugiej strony pozwala tym udział w najtrudniejszej sytuacji wrócić do szkoły i być zaopiekowania i być przeprowadzonym za rękę przez te gigantyczne problemy i stratę edukacyjną to jest kolejna rzecz tak samo ta sytuacja obecna wymaga kompletnej zmiany podejścia do oceniania w szkole do sposobu sprawdzania wiedzy te wszystkie narzędzia wymagają naprawdę porządnego na początku rząd porządnych badań ściągnięcia, ale wierzę, że te badania będą to znaczy, bo boi się, że prowadzimy taką rozmowę, które są niezwykle ciekawa intelektualnie, ale w tym sensie oderwana od naszej rzeczywistości takie Kama jest politycznej i też politycznej głównie społecznej też jak pan wino oczywiście, że tak jest oderwana, ale to ze względu na kulturę instytucjonalną w Polsce oznacza to, że główne decyzje popierany są opierane są na przemyśleniach sentymentach i emocjach władzy podczas kiedy naprawdę tych badań wiedzy źródeł informacji na świecie mamy bardzo dużo nauczyciele nie dostają tej informacji np. o tym w jaki sposób można skutecznie dzisiaj ocenia, że tak naprawdę ocenianie robienie takiego z przeniesienia edukacji stacjonarnej do świata zdalnego wiedziała, że to wymaga zupełnie innego podejścia do oceniania w ogóle zrezygnowania tak naprawdę z używania narzędzi oceny do oceny, ale za to wykorzystania ich do formowania wiedzy, czyli do tego, żeby uczymy się uczyli na testach na miasto co można oceniać edukacji zdalnej no to są np. wysiłek sposób przygotowania i tego typu rzeczy natomiast samo ocenianie w tej formie, jakiej większość w większości szkół się odbywa jest zupełnie nietrafionym miasto nadrabianie niestety znowu nie odbędzie się w sposób spontaniczny umożliwia tylko powiem, bo minister Czarnek ma plan plan jest taki, że będą zajęcia dodatkowe dobrowolne nauczyciele czytam z faktem będą do nich zachęcać w zasadzie to on ministrem jeszcze 3 godziny, ale stanęli to będzie 1 dodatkowa godzina przez 10 tygodni dla każdej klasy w szkole, a potem systematycznie będą zwiększać no tak to dokładnie pięknie obrazuje w jaki sposób podejścia ministerstwa edukacji jest zgrubne to znaczy danie dodatkowej godziny nie jest rozwiązaniem żadnego problemu właściwie drugim ministerstwu 2 takie rozwiązania przygotowało jedno jest obniżenie wymagań wymagań na egzaminach drugi to zdanie dodatkowej godziny no świetne krok tylko to nie zadziała samo w sobie, jeżeli ta godzina ma być skuteczna to ona musi być po pierwsze, dobrze przemyślana to nie 1 godzina tylko prawdopodobnie cały kurs uzupełniający wiedzę ten kurs może być częściowo zdalnym nie zapomnijmy o tym, czego się nauczyliśmy przez ten okres pandemii to mogą być materiały zdalne wysokiej jakości oparte o najwyższe standardy edukacji online połączone ze wsparciem nauczyciela na żywo już stacjonarnym szczególnie dla tych uczniów słabszych i teraz niech pani zobaczy jest naprawdę potrzeba takiego kompleksowego wsparcia kursu najwyższej jakości w celu jeszcze precyzyjnego uzupełnienia luk edukacyjnych, których nie znamy, bo nie ma diagnozy na co ministerstwo daje mówi damy 1 godzinę zmniejszono wymogi egzaminacyjne to w ogóle nie jest poziom to nie jest jakość narzędzi, które powinniśmy użyć może pan dać przepraszam za mój trochę może cynizm, ale skoro już rozmawialiśmy to, o który kraj w tych trudnych czasach w sensie pandemicznym byli ma dobre pomysły i umie instytucjonalnie i politycznie społecznie wprowadzać w życie powiedziałbym, że to jest bardzo rozproszone natomiast bardzo ciekawe narzędzia wytoczone zostały zarówno w szkołach w wielkiej Brytanii nie mówi o takich systemach edukacyjnych jak np. Singapur, w których zasadę edukacja jest najlepsza na świecie to znaczy zupełnie inne kości, więc tam, więc tam narzędzia, które są wytaczane są zwykle ani spóźnionej są pociągające za sobą ogromne środki, ale w Kanadzie były rekomendacje dotyczące też np. tego przeciążenia uczniów i ustalenie bez zasad sam zasad edukacji zdalnej takie, że ona była skuteczna w tych wszystkich krajach jest znaczący nacisk na to, żeby dostarczyć narzędzia do skutecznego nauczania oparte są to co psychologia kognitywna wie o nauczaniu zdalnym natomiast równo u nas nauczycieli pozostawione niemal samemu sobie błądzi bardzo wielu narzędziach czasem wspartych przez samorządy tak jak np. Warszawa świat stara się w sposób naprawdę imponujący wspierać za pomocą tych dedykowanych narzędzi edukację zdalną natomiast to powinno być ewidentnie działaniem systemowym na poziomie ministra, że panda starają przykład takiego narzędzia, które w Kanadzie czy Singapurze do tej zdalnej na nauki by rządy władze przedstawiły zaproponowały tak to znaczy nie chciałbym reklamować konkretnych platform tak chodzi o, w czym się zamyka uwag np. badania pokazują, że najskuteczniejszą techniką edukacji w ogóle, którą kapitalnie można wykorzystać w edukacji zdalnej są tzw. rodziła w praktyce, czyli to jest przywoływanie pamięci za pomocą zadawania pytań w rozmaity sposób taki sposób, że ta wiedza jest dostosowana poziomem do ucznia daje mu natychmiastowe liczba nie chodzi o ocenienie, jaką pełni też tak jak co się dzieje w Polskiej szkole tylko chodzi o to, żeby nie jako taka maszynka, która pozwala musi jednocześnie uczyć, dostarczając wiedzę pomagała mu sprostać temu tej trudnej edukacji szczególnie zdanie takie maszynki są oferowane są wspierane przez instytucje centralne tych krajach, które wymieniłem i one jednocześnie one nie są tak jak wiele narzędzi w Polsce jakimś wynalazkiem te firmy start-upy, która postanawia zrobić coś fajnego tylko jest to coś fajnego jest oparta jednocześnie o najlepszą wiedzę w zakresie tego co w edukacji jest skuteczne, czyli np. techniki raczej wal praktyk z Inteligo, czyli tego testowania przed lataniem blokowanym z Fibakiem jeszcze taki sposób, żeby uczeń nie był przytłoczony tymi pytaniami czuł jeszcze był motywowany zachęcony do lepszej pracy dzięki dobremu dobrej kompozycji tego typu narzędzi to tylko przykład, ale tego typu narzędzie jest więcej do tego trzeba otworzyć oczy na badania otworzyć oczy na świat i czerpać z tego naprawdę Gary jeszcze 1 innych pan, jeżeli może pan np. takie jak dobre praktyki czy niema instrumentu czegoś inspirującego jasno mamy teraz technologia, która pokazuje nam daje nauczycielom rozmaite kanały dystrybucji wiedzy natomiast nie do końca mamy w ogóle kontrolę nad tym ile uczeń pracuje w jaki sposób i czy to jest skuteczne np. w kolejnym narzędziem jest samo monitorowanie za pomocą takich systemów monitorowania nauki tego czy też na cześć czy też uczniowie np. biorąc pod uwagę wszystkie przedmioty razem nie są przeładowanie tymi pracami domowymi, a tym samym czy nie de facto skuteczność tych prac nie jest praktycznie zerowa, bo jeżeli uczeń siedzi cały dzień już stoi jego motywacja jest przeciążony to tak naprawdę przestaje się skutecznie uczyć moje kolejne systemy takie fajne narzędzie efektywnej to jest właśnie monitorowanie wysiłku czasu i skuteczności tych poszczególnych narzędzi, czyli znowu diagnoza, której u nas zupełnie brakuje ma pan, chyba że jest coś co z udać czy istnieje co ważne bardzo prawdopodobne jest taki, że wszyscy wrócą do budynków zostaną sami na to by było straszne, gdybyśmy zamienili edukację zdalną z powrotem na na stacjonarną bez tej gigantycznej lekcji bez czerpania z tego co osiągnęliśmy wielkim trudem wydaje się, że wprowadzenie edukacji online o takiej takich stąd standardów edukacji ona opartych na lidera szkoły cyfrowej, którzy w ostatnich latach widać w ostatnim roku się naprawdę ujawnili byłoby naprawdę dobrym krokiem, czyja to wieziono trzeba wierzyć to jest przyszłość naszego kraju ja wierze czy uważam, że pewnie przeczy widać oznaki takiego sposobu myślenia nie zupełnie natomiast absolutnie wierzę, że np. taka rozmowa jak ta, jeżeli ktoś ją usłyszy to kto zwróci na to uwagę to ma szansę coś takiego zmienia wszystko na Podhalu 4 głazy kamienie do CERT Tomasz Gajda robi się z Evidence Institute Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa gościem dziękuję za rozmowę informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA