REKLAMA

"To jest potrzebne władzy politycznej, aby wyrzucić Adam Bodnara"

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-04-15 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:57 min.
Udostępnij:

Prof. Adam Bodnar nie może dłużej pełnić funkcji Rzecznik Praw Obywatelskich, tak zadecydował dziś Trybunał Konstytucyjny Julii Przyłębskiej. Dzisiejsze posiedzenie w budynku Trybunału Konstytucyjnego omawiamy z prof. Marcinem Matczakiem z Uniwersytetu Warszawskiego. Pytamy również o możliwość nowelizacji ustawy o RPO, aby móc wprowadzić komisarza na urząd RPO.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami prof. Marcin Matczak wydział prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego kłania panie profesorze dzień dobry Trybunał orzeka się art. 3 ust. 6 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich jest niezgodny z konstytucją ogłosiła o poranku prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska teraz rozmawiamy o samym orzeczeniu o uzasadnieniu, ale chciałabym rozpocząć od składu orzekającego rozumiem, że od razu do zakwestionowania państwa to niestety jest wiele rzeczy do Rozwiń » zakwestionowania, jeżeli chodzi o skład orzekający to mnie, że to nie uderzają 2 rzeczy oczywiście nie uderza pierwsza sprawa mianowicie to, że w składzie tym jest Julia Przyłębska, która została kiedyś powołana na stanowisko pełniącej obowiązki prezes Trybunału Konstytucyjnego i ona siedzi spokojnie uśmiecha się, kiedy obok ktoś mówi, że to jest absolutnie niekonstytucyjne, żeby powołać na osobę pełniącą obowiązki kogoś, jeżeli konstytucja nie przewiduje pełniącej obowiązki ja nie mam jak można także dzieci się uśmiechać skoro samemu się taką osobą było prawda to jest to jest pierwsza kwestia potem widzę oczywiście pana Piotrowicza, który już, pomijając to, jaka jest jego historia ta komunistyczna to jest obraza moim zdaniem w ogóle dla pamięci naszej to przed naszą rozmową ja sprawdziłem sobie co pan Piotrowicz mówił na temat kadencji pani prezes Gersdorf w Sądzie Najwyższym tutaj słyszymy, kiedy on w tej todze sędziego to jest widok dla mnie bardzo bardzo przykro, kiedy on mówi grzmi właściwie, że jeżeli kadencja jest określona liczbowo to w ogóle nie podlega wykładni i dyskusji wystarczy spojrzeć w internet w roku 2018, kiedy mówił zupełnie coś przeciwnego tak tam też w przypadku pani Gersdorf była ustalana kadencja sześcioletnia on mówił, że tutaj są różne możliwe wykładnie rzecz ma ona ma się podporządkować, więc ja nie chcę się wypowiadać na temat statusu tych sędziów jako sędziów ja chciałbym się wypowiedzieć na temat statusu jak ciężka do wrzut rozdają lotnicy Blaira dublera pana panie profesorze, bo na to zwracał uwagę prof. Bodnar Justyn Piskorski nieuprawnione do orzekania w Trybunale Konstytucyjnym i to przesądza nieważność postępowania tak mówił Rzecznik Praw Obywatelskich dobrze to teraz orzeczenie Stanisław Piotrowicz argumentował tak zaskarżony przepis wprowadza nieznaną konstytucji instytucję pełniącego obowiązki rzecznika kadencyjność jest związana z demokratyczną zasadą państwa prawa kadencja to ściśle określony czas, którego przekroczenie jest niedopuszczalna no właśnie co do tego już właściwie zacząłem się wypowiadać, przewidując być może to pytanie po pierwsze, konstytucja składa się z 240 ponad 240 artykułów ani 1, jeżeli pan Piotrowicz potrafi czytać konstytucję wybiórczo czytając tylko 1 przepis to to to zawsze dojdzie do absurd pani jak byśmy przeczytali na przednim art. 4 ust. 1, który mówi, że władze Rzeczypospolitej polskiej władza zwierzchnia należy do narodu nic więcej nie przeczytali w konstytucji to wyszłoby nam na to, że Sejm Senat prezydent nielegalnie legalnie, bo przecież władza należy do narodu, gdybyśmy tylko ten kawałek przeczytali oczywiście są inne kawałki, które wyraźnie mówią, że to wszystko układa się pewną całość i kadencja rzecznika jest dokładnie tak samo oczywiście jest przepis żona trwa 5 lat, ale jest też przepis konstytucji, który mówi, że władza, że państwo musi zapewnić ciągłość sprawność działania instytucji państwowych, więc pan Piotrowicz widzi tylko to co chcę widzieć, a nie widzi innego przepisu konstytucji, w którym godność też zgodność powinien badać my uczymy na pierwszym roku prawa studentów, że w akcie prawnym mamy przepisy, ale najważniejsze dla nas są normy norma może składać kilku przepisów i to co ta norma, która reguluje rzecznika sytuacja rzecznika składa się z wielu przepisów także z tego, który mówi o ciągłości sprawności władz, więc ten to co mówi pan Piotrowicz a gdyby to powiedział na egzaminie na pierwszym roku prawa oblał po prostu oblał, ale to jest po prostu potrzebne władzy politycznej, żeby wyrzucić Adama Bodnara no, więc mówi się to co trzeba jak co wydarzyło się dzisiaj w Trybunale Konstytucyjnym Julii Przyłębskiej aż do art. 180 konstytucji, które daje obywatelom prawo składania skarg Rzecznika Praw Obywatelskich to chyba jest nieważna, jeżeli chodzi o prawa do rozkładania składania skargi to o tym mówił także Adam Bodnar w czasie tego postępowania prawda on wskazywał, że jego funkcjonowanie nawet po upływie kadencji jest właśnie niezbędne do realizacji do realizacji innych przepisów konstytucji, więc w pewnym sensie pani teraz podaje nowy drugi przykład który, który udowadnia, że konstytucja z całością funkcjonowanie organów instytucji musi jak realizować całość konstytucji Adam Bodnar mówił przed Trybunałem Konstytucyjnym, że jeżeli zostanie usunięty z tego stanowiska, a nie mamy przecież następcy no to pozostaną nam obywatele bez możliwości realizacji swoich praw i też paradoksalne ponownie, że ludzie, którzy uważają się z sędziów Trybunału Konstytucyjnego, który powinni się wyróżniać wiedzą prawniczą mówią tak lepiej dla obywateli jest, żeby nie było nikogo na tym stanowisku, bo wtedy będzie bezpieczniej tak naprawdę pada takie sformułowanie niż wtedy jak jest ktoś, kto działa na podstawie konstytucji na podstawie ustawy to jest kompletny absurd kompletny absurd tego tego nie można w taki sposób postawić już kilka razy mówiłam o tym to obrazowo przedstawić rzecznik czeka na swojego następcę tak jak ratownik na kąpielisku czeka aż przyjdzie jego następca nie może zostawić ludzi dlatego tylko, że druga osoba się spóźnia dlatego, że to zapewnianie im bezpieczeństwa musi być ciągły tak samo rzecznik, który zostaje po 5 latach zapewnia bezpieczeństwo i działa na podstawie innych przepisów konstytucji niż ten dotyczący kadencji no tylko, że ci ludzie w budynku przy alei Szucha tych przepisów nie chcą widzieć, bo te przepisy są złe dla partii politycznych ani oni oceniają zgodność funkcjonowania rzecznika z programem partyjnym partii, który u nas zastąpił konstytucji i dlatego wszystko co jest normalne i racjonalnej dobre dla obywateli daje im się niekonstytucyjne jak panie profesorze to orzeczenie wpływa na wszelkie działania, które podjął Rzecznik Praw Obywatelskich po zakończeniu swojej formalnej pięcioletniej kadencji jak wpłynie na te działania, które podejmie Adam Bodnar przez najbliższe 3 miesiące nie wpłynie moim zdaniem rzeczy po pierwsze nie ma żadnego powodu, dla którego trzeba było kwestionować działania Rzecznika Praw Obywatelskich wstecz rzeczywiście nieraz w orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego pojawiają się takie regulacje, które pozwalają wpływać na tę na te działania w szczególności nie trudno sobie wyobrazić wznowienie postępowań wcześniejszych na podstawie tego przepisu dotyczącego samego wysoko samego pełnienia funkcji nie wiem trzeba być może trzeba było to przeanalizować być może jakiś prawnik wydobędzie z tego taki oto twierdzenie, że skoro podstawa działania rzecznika jest niekonstytucyjna to można jakoś kwestionować jego działania moja wiedza na temat tego typu regulacji wskazuje, że zwłaszcza, że jeżeli Trybunał nie od razu, że tak powiem wycina przepis, bo tak nie zrobił tylko odracza utratę mocy obowiązującej od 3 miesiące to wtedy TOK pod kwestionowanie tego co było wcześniej nie jest dopuszczalne nie jest dopuszczalne w trakcie tych 3 miesięcy, ponieważ w tym czasie ta ustawa dalej obowiązuje, ale tutaj są pewne wątpliwości w doktrynie kiedyś Pani Poseł Bańkowska z panią sędzią generał mówił, że w sytuacji, kiedy stwierdza niekonstytucyjność przepisu, ale pozwala musi jeszcze pozostać chwilę powstaje kwadratura koła, więc kto wie czy ktoś nie będzie podważał tych działań rzecznika co tym bardziej oczywiście zdestabilizuje cały system ten moim zdaniem są podstawy, żeby twierdzić zarówno to Adam Bodnar robił wcześniej takie to co będzie robił teraz przez 3 miesiące jest ważne skuteczne to teraz pracujemy przez panie profesorze o tym co będzie robiło przez 3 miesiące prawo sprawiedliwość zaczyna będzie usiłowało zabrać na Rzecznika Praw Obywatelskich Bartłomieja Wróblewskiego jak się to nie uda to prawo sprawiedliwość przystąpi do nowelizacji ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich tworzące pełniącego obowiązki Rzecznika Praw Obywatelskich, czyli to co kwestionował dzisiaj tak tak jakby się do końca uwagami tak tego, że dokładnie obawiam to znaczy obawiam się takiego festiwalu hipokryzji prawda, który będzie polegał na tym, że za chwilę sytuacja się jak ucichnie sprawa ucichnie to nagle będziemy słyszeli dokładnie te same argumenty, które podnosi Adam Bodnar tylko idące w przeciwną stronę tak tak jak Adam Bodnar słusznie mówił, że jest potrzebny ktoś, kto da obywatelom pewność w tym okresie przejściowym między zakończeniem 1 kadencji drugiej dlatego właśnie powinien pozostać na stanowisku i dlatego ta ustawa, która mu na to zezwala zgodna z konstytucją teraz będziemy mieli tę argumentację, o której brzmieć będą posłowie Prawa i Sprawiedliwości przecież nie Godzisz, żeby obywatel został bez reprezentanta tak naprawdę to pokaże, że chodziło o to, żeby tę z to stanowisko zajmował nominat partii rządzącej i wie pani widzieliśmy już wielokrotnie co się dzieje z instytucjami takimi jak Trybunał Konstytucyjny KRS Sąd Najwyższy, a teraz warto tam składa się nominata partyjnego ja też dzisiaj sam o tym, że wtedy ta instytucja od razu przestaje działać zaczyna klaskać władzy ta instytucja od razu zamienia się taką instytucję stresów Kochanowskiego pełno ich, jakoby nikogo nie było tak pani popatrzy np. na Rzecznika Praw Dziecka komisja do spraw pedofili to są instytucje, które powinny mieć mnóstwo roboty, a one nie mają tej roboty, dlatego że na tym polega wdrożenie instytucji to jest termin naukowy polega na tym, że jest instytucja, ale wybiera się tam kogoś, kto jest osobą absolutnie posłuszna i ona żadnej krzywdy taka osoba władze nie zrobi, więc siedzi ta osoba instytucja niby jest tak jak mówię do niczego się nie nadaje i tak dokładnie będzie osuwa Arkadiusza Mularczyka dzisiaj chciałbym jeszcze pana profesora zapytać Arkadiusz Mularczyk mówi tak co istotne Trybunał Konstytucyjny w swoim rozstrzygnięciu pod podkreślił, że skieruje do Sejmu sygnalizacji o potrzebie zmiany również innych przepisów, które podobny sposób regulował kwestie przejściowe regulują kwestie przejściowe ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich ustawa o prezesie NIK-u o szefie IPN-u czy wreszcie ustawa o szefie NBP jest to sytuacja niezgodna z zasadą legalizmu mogą tutaj wchodzić w grę 2 rzeczy jak sądzę myślę, że pierwsza rzecz jest taka, że pan poseł Mularczyk chce pokazać czy chce odwrócić naszą uwagę od tego, że ta zmiana nie dotyczy w ogóle rzecznika czy tylko rzecznika, więc nie jest polityczna tylko dotyczy całego systemu to Trybunał odkrył po wielu latach jakiś ogromny systemowy błąd prawda w naszym systemie wiem, więc tą to może można to tak odbierać, że pan poseł Mularczyk mówi to nie chodzi tylko rzecznika to jest poważny problem, który dotyczy wielu instytucji zobaczcie jesteśmy stronniczy jesteśmy skupieni, ale za chwilę trzeba będzie wybrać prezesa IPN to też będzie problem, bo to też wymaga skwitowania przez Senat więc, więc wydaje mi się, że to może też oczywiście tak samo jest znikome prawda wiadomo, że ta władza ma teraz problem z prezesem Najwyższej Izby Kontroli prawda jest być może jest to jakiś sposób na przygotowywanie sobie dalszych ruchów tylko pytanie czy one w ogóle będą, bo przecież to najpierw chyba rządzić trzeba mieć większość, żeby realizować ostatnio większość już nie zobaczymy prof. Marcin Matczak wydział prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję panie profesorze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA