REKLAMA

Branża beauty wciąż czeka na obiecaną pomoc - i liczy straty związane z lockdownem

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-04-16 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy Wojciech Kowalik dzień dobry stabilnie dziś na rynku walutowym euro kosztuje 4zł 56gr dolar po 79 frank 412 funt 523 na giełdzie WIG WIG 20 dół mniej więcej 3% ceny w Polsce wciąż rosną najszybciej w całej Unii Europejskiej w marcu aż 44% to najszybciej od 10 laty wynika z danych unijnego biura Statystycznego Eurostat Narodowy Bank Polski podał też dane o inflacji bazowej, a więc po wyłączeniu cen żywności energii wyniosła ona 3 i 9% krajowa administracja Rozwiń » skarbowa ostrzega przed fałszywymi SMS-ami zatrzymanej palce przez służby celne wg kas wiadomości zawierają link do strony, która ma na celu wyłudzenie pieniędzy nie należy otwierać linków z takiej wiadomości ani na nią odpowiadać radzi administracja skarbowa i jeszcze krótko Polacy coraz chętniej pożyczają państwu pieniądze kupując obligacje skarbowe w pierwszym kwartale chętni kupili za 10 000 000 000zł zauważa HRE Investments kusi przede wszystkim bezpieczeństwo takiej inwestycji i wyższe niż na lokatach oprocentowanie to była pierwsza część raportu gospodarczego teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze naszym gościem jest Blanka Chmurzyńska-Brown dyrektor generalna polskiego związku przemysłu kosmetycznego dzień dobry witam państwa dzień dobry odczuwają państwo efekty lockdownów branża Beauty tak niestety odczuwamy martwi to nas bardzo dlatego też jako producenci kosmetyków jesteśmy niemalże organicznie związani z sektorem Beauty, bo jeżeli sektor Beauty stoi nie pracują fryzjerzy nie pracują kosmetyczki to też cały fragment tego portfolio naszej produkcji nie działa, więc nie nie możemy produkować ani produktów do pielęgnacji włosów do stylizacji do wykonywania różnego typu zabiegów pielęgnacyjnych kosmetycznych, ale również cała taka kosmetyka manikiur pedikiur to się wydaje może może się wydać naszym słuchaczom, że to są nieważne elementy gospodarki, ale jak popatrzymy ile to jest taka jest armia ludzi ile to jest miejsc pracy i ile to jest rejestrowanych działalności gospodarczych takich mikro i albo jednoosobowych działalności albo mikro i małych przedsiębiorstw to jest naprawdę bardzo duża grupa osób, z którymi my jesteśmy tak jak już powiedziałam niemalże organicznie związani z 300 000 miejsc pracy to jest około 140 000 zarejestrowanych prowadzących działalność gospodarczą, więc dla nas na pewno bardzo boli, a też bolesne jest to, że mimo, że lockdown już trwa wydawałoby się, że mamy jakieś doświadczenia z poprzedniego roku z tego bardzo ostrego treningu pisaliśmy w marcu minionego roku pisaliśmy na całej procedury pracy w reżimie sanitarnym i trenowaliśmy to to to na sobie na żywym organizmie wydawało nam się, że teraz będzie łatwiej natomiast wcale ułatwienia jest, bo też sektor jest już bardzo zmęczone mieliśmy mamy ciężki rok za sobą mamy spadki wykonywanych usług sprzedaży, więc no to jest ciężkie, a dodatkowo jeszcze niestety władza nie spisuje się tak jak byśmy chcieli, bo rozporządzenie dotyczące tarczy dla branży IT jeszcze nie jest gotowe mimo mimo tego, że też zabiegamy o to, żeby rząd nie zapominał o tych ludziach i przygotował dla nich specjalne specjalne narzędzia ochrony ta rządowa pomoc obiecywana była już jakiś czas temu wciąż nie ma trzeba jeszcze na nią czekać co to oznacza dla branży, a to oznacza bycie w zawieszeniu bycie w nerwowej sytuacji podejmowanie też ryzyka, bo musimy sobie jasno powiedzieć, że tak jak rok temu wszyscy bardzo poważnie traktowaliśmy każdy o każde 1 wzrost zachorowań to jak pan pamięta te statystyki zachorowań i zgonów było dużo dużo niższe i wtedy też inaczej reagowaliśmy teraz po roku pracy w takich warunkach reagujemy inaczej teraz, jeżeli widzimy, że za decyzją o lockdownie nie idą w tym samym tempie szybko przygotowane projekty regulacyjne, które zawierają konkretne kody PKD, chroniąc tych ludzi przed utratą dochodów to po prostu środowisko mimo ogromnej odpowiedzialności za pracę i zrozumienia reżimu sanitarnego to jednak część przedsiębiorców część fryzjerów kosmetyczek podejmuje się albo pracy mobilnej albo działania po prostu szarej strefie i z tych danych, do których my mamy dostęp wynika, że około 70% gabinetów salonów jest całkowicie wstrzymała działalność, a reszta próbuje innych sposobów funkcjonowania po prostu ratowania się, bo wiemy, że nawet jak wrócimy do pracy mam nadzieję, że szybko w maju no to koszty tego lockdownu, mimo że nie takie nie tak długi wobec będą dla sektora będą dla profesjonalistów, ale dla producentów branża Beauty to ta branża, która przez ostatni rok no i mogła przeważnie działać w reżimie sanitarnym, ale przez sporą część roku zakłady były otwarte państwo wskazują, że walczy ta branża jednak płynność finansową, dlaczego tych klientów jest sporo mniej tych klientów jest sporo mniej kilku względów oczywiście praca w reżimie sanitarnym i zapewnianie, że nasi klienci będą bezpieczni w salonach fryzjerskich w punktach biuro NATO to naturalne, że to dołożyliśmy przez wszelkich starań, żeby tak było natomiast spadek około trzydziesto, a nawet niektórzy z tym mają 40%owy w obrotach tego sektora usług jest aż bolesne i to powoduje, że właśnie ta płynność zagrożona druga sprawa jest cały pakiet opłat i wydatków, którzy po, które ponoszą fryzjerzy kosmetyczki to jest stała opłata bez względu na to czy pracujemy czy nie mówię tutaj częściach mówię tutaj o kosztach mam na myśli kosztem leasingowania różnego typu urządzeń maszyn, które są niezbędne, więc zakupy, które poczyniliśmy jeszcze nim nie lockdown ogłoszono to są koszty, które się wydarzyły wydarza się może nie pracujemy nie zarabiamy mniej są jeszcze koszty dodatkowe dostosowania do wymogów sanitarnych to przełożyło się na ceny usług w salonach widać choćby w danych Głównego Urzędu Statystycznego trzeba liczyć się z kolejnymi podwyżkami cen usług kosmetycznych wniesie wydaje się też sam jakieś limity podwyżek te podwyżki były przypięte pierwszym lockdownie widzieliśmy je też tak jak pan mówi zdanych GUS saskich widzimy, że te ceny usług wzrosły natomiast też nie możemy zapominać nie można wylać dziecka z kąpielą można podwyższać koszty usługi, ale naprawdę nieznacznie, dlatego że nie możemy też zniechęcić konsumentów i doprowadzić do sytuacji, kiedy po prostu zrezygnują z usług z obawy albo przed właśnie sytuacji reżimu sanitarnego, że może się coś wydarzyć, jeżeli nasz zaufany fryzjer nasze zaufana kosmetyczka nie dopełnią wszystkich zapisów reżymu sanitarnego gdzieś coś przyłączą, chociaż tego co wiemy takich sytuacji po prostu nie ma też byśmy o nich słyszeli Inspekcja sanitarna najnormalniej w świecie niż donosiła, więc raczej to nie jest obawa obawa jest przedtem, aby konsumenci byli odważni chcieli wydawać swoje pieniądze na usługi to miejsca na zwyżki już państwo nie widzą myślę, że myślę, że chyba już ten limit został osiągnięty takie takie mam zdarzeń czy państwo jako branża kosmetyczna widzą, jakie zmiany w zwyczajach zakupowych Polaków w tym ostatnim roku epidemii są jakieś produkty dla części kosmetycznej, które kupujemy częściej rzadziej bardzo wiele właściwie powstało dużo różnych analiz myśmy się też te jako związek zajmowali powstało bardzo dużo analiz, które pokazują jak bardzo pandemia zmieniła nasze zachowania konsumenckie co kupujemy na co przeznaczamy pieniądze i tutaj, żeby podkreślić chociażby parę zmian to na pewno pan swoich takich zwyczajach zakupowych też kupuje to co pan uznaje za za tzw. podstawowe sensie to co jest panu potrzebne do zachowania higieny, więc na pewno wydaje pan pieniądze na na mydła na pielęgnację na produkty do mycia włosów do stylizacji włosów, ale jestem pewna panie Wojciechu, że nie wydaje pan pieniędzy na produkty do golenia Brody ego ma widzę, że pan nagrodę natomiast mówię w tym sensie, że to jest na pewno fragmenty koszyka męskiego które, który zanotował spadki, ale w ogóle produkty w tej części kobiecej półki produkty do makijażu do do makijażu oczu do makijażu ust w ogóle cała kategoria produktów zapachowy dezodoranty taka wysublimowana droższa powiedziała pre premium pielęgnacja natomiast to są to są przede wszystkim te fragmenty segmentów kosmetyków, które na zanotował bardzo mocny spadek sprzedaży natomiast, żeby nie malować tego obrazu tak czarno to jak pan wie, jeżeli coś spada coś innego wzrasta i z kolei widzimy bardzo silne wzrosty sprzedaży mydeł sprzeda sprzedaży żeli antybakteryjnych, które pomagają nam w walce z pandemią z covidem produkty do pielęgnacji dłoni kremy do pielęgnacji dłoni cały asortyment produktów do do higieny, ale także produkty do tzw. ZPAV domu do pielęgnacji domu czy to będą farby do włosów czy innego typu produkty, które ich sprzedaż bardzo mocno wzrosła, bo nie tylko lockdownie, ale w ogóle część tych wydatków przenosimy po prostu z usług do swojego własnego koszyka takich codziennych wydatków, więc to na pewno zmiany zachowania konsumenckie, które widzimy i to już wielokrotnie żeśmy to badali natomiast też widzimy, że różnego typu kanały sprzedaży się zmieniają urósł bardzo mocno fragmenty sprzedaży e-commerce pamiętajmy, że 65% produkcji z Polski jest dedykowana na rynki europejskie mówiono by ten eksport jakoś pomaga branży przeżyć ten krajowy lockdown no właśnie całe szczęście, że mamy eksport tutaj miesiąc chory rok dwudziesty do zdrowego dziewiętnastego to jest 7 Coma 2% wzrostu eksportowego to jest naprawdę niebagatelny wynik, tym bardziej że, jeżeli porównamy ten wynik to rynków starej Europy brytyjskiego francuskiego niemieckiego włoskiego hiszpańskiego to te wszystkie rynki notują bardzo mocne spadki to są spadki rzędu 14, a w przypadku Włochów nawet 16,5% Blanka Chmurzyńska-Brown dyrektor generalna polskiego związku przemysłu kosmetycznego była naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA