REKLAMA

Sławomir Patyra: "Sfingowany wniosek a następnie sfingowane orzeczenie"

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-04-16 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:02 min.
Udostępnij:

Gościem Karoliny Lewickiej jest prof. Sławomir Patyra z UMCS, były kandydat PO i PSL na stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich. Rozwiń »
Z prof. Patyrą rozmawiamy o wczorajszym orzeczeniu w budynku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zakończenia kadencji Adama Bodnara. "Instytucje europejskie ograniczają się do 'uwagi i niepokoju' od kilku lat w sprawie polskiej praworządności - ocenia zapytany o reakcję Komisji Europejskiej na wczorajsze wydarzenia w Polsce. Profesor Patyra ocenia, że Polska jest na pograniczny tzw. szarej strefy demokracji i ustroju autokratycznego Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami prof. Sławomir Patyra prodziekan wydziału prawa i administracji Uniwersytetu Marii Skłodowskiej Curie kierownik katedry prawa konstytucyjnego do wczoraj kandydat koalicji Obywatelskiej koalicji polskiej na Rzecznika Praw Obywatelskich, ale dziś występujące przede wszystkim jako profesor prawa panie profesorze dzień dobre dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu poseł Prawa i Sprawiedliwości Marek Ast dzisiaj rozkłada przed dziennikarzami ktoś bezradnie ręce mówi Rozwiń » proszę państwa przecież Adam Bodnar nie mógł już zawsze sprawować stanowiska Rzecznika Praw Obywatelskich jesteśmy w sytuacji, której nie przewidział ustawodawca twórcy konstytucji to znaczy w sytuacji, w której nie dokona się wybór rzecznika i w drodze ustawowej funkcja dotychczasowego byłaby sprawowana bezterminowo faktycznie zdaniem pana profesora był taki problem czy sobie prawo sprawiedliwość problem wg mało bardzo jest nieprzekonująca argumentacja pana posła Asta nie mam żadnych wątpliwości co do tego źle od początku do końca ten problem był problemem skonstruowanym na konkretne potrzeby świadczy o tym chociażby sam wniosek, który trafił do Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie wzorcem kontroli bardzo wątpliwym jeśli wręcz chybionym absolutnie, albowiem art. 3 ust. 6 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich w żadnym zakresie nie jest niezgodny z art. 204208 przepraszam konstytucji dotyczącym wyboru Rzecznika Praw Obywatelskich niestety muszę powiedzieć to jednoznacznie sfingowany wniosek, a następnie sfingowane orzeczenie w związku z tym co myśli o takiej opinii, którą wczoraj wyraził prof. Andrzej Zoll, wg którego jego zdaniem naruszył konstytucję parlament, bo to parlament jest zobowiązany przed upływem kadencji urzędującego rzecznika wybrać jego następca no przed wielkim szacunku dla wiedzy doświadczenia do roku pana prof. Andrzeja Zolla nie do końca bym się jednak zgodził taką tezą o naruszeniu konstytucji przez parlament raczej przyjąłbym, że zdarza się w praktyce politycznej tego typu sytuacja oczywiście możemy powiedzieć, że Sejm Senat, a konkretnie posłowie senatorowie powinni w tym zakresie wykazać się być może większą starannością jeśli chodzi o próbę porozumienia w odniesieniu do kandydata, który by mógł być zaakceptowany zarówno przez większość sejmową, jaki przez większość senacką natomiast stwierdzenie, iż to naruszenie konstytucji uznałbym za zdecydowanie za mocne, tym bardziej że mieliśmy do czynienia do tej pory w praktyce wyboru Rzecznika Praw Obywatelskich taką samą samą sytuacją wielokrotnie i o ile mnie pamięć nie byli również odnosiło się do kadencji jeśli ta, kiedy jest prawo w tym punkcie pan Andrzej Zoll co się zdarza w polityce, że trudno jest wypracować kompromis natomiast na tego typu sytuacje ustawodawca w tym konkretnym przypadku przewidział swego rodzaju remedium w postaci możliwości sprawowania urzędu przez Rzecznika Praw Obywatelskich do czasu wyboru nowego rzecznika na razie panie profesorze politycy prawa prawdziwości oficjalnie zapewniają, że żadne prace nad nowelizacją ustawy Rzecznik Praw Obywatelskich się nie toczą, że cierpliwie czekają na dokończenie procedury wyboru wczoraj Sejm wybrał Bartłomieja Wróblewskiego teraz czas na ruchy Senatu, tyle że nieoficjalnie takie prace i Namysł już trwają to oczywiście będzie próba stworzenia takiej postaci komisarza albo pełniącego pełniącej obowiązki i wg plotek korytarzowych najbardziej zasadne wg Prawa i Sprawiedliwości byłoby, gdyby taką osobę wskazywała obecna marszałek Sejmu powiem tak jako obywatel tym razem powiem niejako profesor prawa doświadczeń ostatnich kilku lat obserwacja życia politycznego nauczyła mnie tego, że kiedy słyszę ze strony większości rządowej, że czegoś nie robi jest to najczęściej zaczyna nabierać prace są już zaawansowane Gringo głębokiego przekonania, że prace są co najmniej zaawansowane jeśli nie ukończone natomiast co do samej koncepcji ona generalnie nie do przyjęcia nie jest do przyjęcia formuła wprowadzania instytucji procesowej nieznane konstytucji w postaci kogoś, kto będzie pełniącym obowiązki komisarzem kimkolwiek innym i tu nie ma znaczenia czy to będzie Pani Marszałek Sejmu tę osobę wskazywała, że będzie to prezydent Rzeczypospolitej pierwszy prezes Sądu Najwyższego ktokolwiek pyta nie było nie można wprowadzić tego typu instytucji, ponieważ nie chodzi tutaj o kierownika jakiegoś departamentu Urzędzie Gminy, gdzie można na jakiś czas wprowadzić pełniącego obowiązki chodzi o organ Konstytucyjny, jakim jest Rzecznik Praw Obywatelskich, a konstytucja, gdyby przewidywać miała taką instytucję to z pewnością ustrojodawca dopisał ustawy zasadniczej tak jak pisał możliwość pełnienia obowiązków prezydenta Rzeczypospolitej w sytuacji, kiedy ten urząd jest czasowo lub trwale opróżniony moim zdaniem nie ma jakichkolwiek podstaw do przyjmowania takiej karkołomnej konstrukcji, chyba że będziemy traktowali to wyłącznie jako działanie polityczne rozumiem, że także sprawowanie funkcji okrojonej zresztą kompetencyjnie potem posłowie Prawa i Sprawiedliwości mówią przez takiego nominata też będzie ułomna jak najbardziej oczywiście, że tak to nie znajduje również nigdzie potwierdzenia żadnych konstrukcjach prawnych po to, one są takie, jakie przewiduje konstytucja, aby realizować w pełni zadania, jakie są dla danego organu przewidziane nie istnieje możliwość realizowania prawie kompetencji, o ile się dobrze przypominam przez pewien czas pełniącą obowiązki prezesa Trybunału Konstytucyjnego była pani sędzia Julia Przyłębska, zanim pan prezydent jej na tę funkcję prezesa nie namaścił zresztą w procedurze dotkniętej wadą prawną też nie przypominam sobie, że z tego tytułu pełniąca obowiązki prezesa Trybunału Julia Przyłębska w jakikolwiek sposób się ograniczała w swoich działaniach organizacyjnych w Trybunale albo, żeby ktokolwiek to sugerował jest to absolutnie fikcyjna konstrukcja spodziewa się pan panie profesorze formalnej reakcji komisji europejskiej na to co się wydarzyło sprawa Rzecznika Praw Obywatelskich, bo już był głos wczoraj rzecznik komisji europejskiej, który powiedział, że komisja z uwagą niepokojem śledzi wydarzenia związane z rzecznikiem niezwykle ważne jest, aby ta instytucja broniąca praw obywateli zachowała niezależność wcześniej mi się na ustach kilka cierpkich uwag na temat instytucji Unii Europejskiej oraz uwagą niepokojem śledzą niszczenie demokracji w Polsce od kilku lat i do tej uwagi niepokoją się wyłącznie ograniczają mam nadzieję, że w tej sytuacji, kiedy mamy do czynienia z zupełnie bezprecedensowym w skali świata wręcz przypadki jeśli chodzi o Good mana, a my reakcja będzie o wiele bardziej w tym przypadku stanowcza o domyślam się, że wiedząc o tym, że np. napędzi jest ombudsman, który został wprowadzony jeszcze w latach pięćdziesiątych dwudziestego stulecia, gdyby ombudsmana sędzi usłyszał o takim przypadku jak u nas pewnie też by się bardzo dziwi, więc zakładam, że komisja europejska to zdziwienie powinna wyrazić jeszcze bardziej dosadnie chciałbym pana panie profesorze zapytać o sytuacji generalną jesteśmy takim ciekawym momencie władza traci poparcie społeczne rozpada się wewnętrznie, ale jeszcze wciąż usiłuje zawłaszczyć jakiś odcinek państwa zmaksymalizować swoje wpływy niektórzy mawiają, że duszą państwa jest ustrój jak pan zatem nazwał system polityczny prawny, w którym teraz funkcjonujemy i nie jestem specjalistą od jakichś szczególnie wysublimowanych określeni natomiast mogę chyba na najbardziej powołać się na pewne pojęcie proszę stosuje we współczesnym świecie nauki w odniesieniu do podobnej transformacji ustrojowej, jaką mamy do czynienia mam wrażenie, że my jesteśmy w tej chwili na pograniczu tzw. szarej strefy demokracji i ustroju autokratycznego szara strefa demokracji jest bowiem taki system, w którym na pozór nie wszystkie organy, które inni mają cechy organów demokratycznych to znaczy istnieje sąd Konstytucyjny istnieje Rzecznik Praw Obywatelskich niestety dokładamy do tej listy i istnieje prokuratura, która ma strzec praworządności, ale instytucje są wydrążone ze swojej istoty zadań, jakie mają realizować, więc są, gdyby ktoś chciał spojrzeć z lotu ptaka Polska jest państwem cały czas demokratyczne, bo ma instytucji rok te instytucje nie działają i stąd oba szara strefa demokracji to politykowi używają często takiego terminu Frankenstein, czyli twór złożony z pozornie demokratycznych części twarzy tworzy ostatecznie nie demokratyczną całość nowym w pełni podpisuje pod tym pojęciem politologicznych budowania wiele lat temu w 2017 roku Witold Waszczykowski oficjalnie w wywiadzie, którego udzielił Rzeczpospolitej mówił my realizujemy interes państwa Polacy dając nam władzę chcieli zmian dlatego zmieniamy ustrój państwa jeśli władza zmienia ustrój nie, zmieniając przy tym konstytucji tak rozumiem po prostu z definicji chodzi z przerw sprzeczność z tą konstytucją nie mam co do tego żadnych wątpliwości konstytucja bowiem umową społeczną to nie jest umowa społeczna pomiędzy organami państwa, a obywatela, bo też umowa społeczna parę Salam pomiędzy członkami tej wspólnoty, a zatem ci, którzy w naszym imieniu zostają desygnowani do wypełniania zadań państwa mają obowiązek przestrzegać tej umowy pełni mówienie o tym, że naród nam daje jakąś legitymację do dokonywania zmian jest bałamutne w tym momencie w odniesieniu do reguł konstytucyjnych z pewnością przypomnę konstytucja z dziewięćdziesiątego siódmego roku została przyjęta w referendum, a zatem społeczeństwo w swojej większości zaakceptowało ten stan rzeczy tę aksjologię wtedy została przyjęta dzisiaj po tej aksjologii zostało już co najwyżej nostalgiczne wspomnienie w związku z tym absolutnie nie można, powołując się na mandat społeczny rzekomej coraz zresztą słabszy dokonywać tak dewastujących tamtą umowę społeczną z dnia to jeszcze na koniec poproszę pana komentarz do wydarzenia z dziś sędzia Paweł Juszczyszyn musi zostać przywrócony do pracy tak zdecydował Sąd Rejonowy w Bydgoszczy zaznaczając, że należy sędziego dopuścić do wykonywania wszystkich praw obowiązków służbowych przysługujących z tytułu pełnienia urzędu tę informację przekazał pełnomocnik sędziego Michał Romanowski po pierwsze, publikował informacje portal TVN 24 przypomnę, że sędzia Paweł Juszczyszyn to ten sędzia, który domagał się między nimi od Sejmu pokazania list poparcia pod kandydatami do okresu tak czy rozwiązać dziękuję pani redaktor dymie skomentował też rozstrzygnięcia sądowego no nie mam żadnych wątpliwości co do tego, że w tym przypadku jedyne to pozostaje władzy politycznej, ale także administracji sądowej to oczywiście jak najbardziej uhonorować to orzeczenie niezależnie od tego, że kraj jak wiadomo jest ostatnim czasie tak jest u nas w Polsce orzeczenia sądów nie przyjmują szczególnie, ale nie mam żadnych wątpliwości, że jest to orzeczenie słuszne jak najbardziej tylko pytanie co z nim oczywiście zrobią decydenci polityczni, bo skoro instytucje sądowe są w tej chwili podporządkowane decyzjom politycznym oczywiście mogą powiedzieć także Sąd Rejonowy sądem, ale sprawiedliwość i projekt ustawy i sprawiedliwości z polis prof. Sławomir Patyra prodziekan wydziału prawa i administracji Uniwersytetu Marii Skłodowskiej, który w kat, a także kierownik katedry prawa konstytucyjnego bardzo dziękuję panie profesorze za rozmowę ja bardzo dziękuję pani redaktor bardzo państwu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA