REKLAMA

Jesteśmy świadkami walki w krainie liliputów? Prof. Jacyno o globalnych nierównościach i świecie post rasowym

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-04-17 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:16 min.
Udostępnij:

Na jednego mieszkańca globalnej północy, żyjącego na dobrym poziomie, pracuje przez całe życie siedem osób z globalnego południa. Jak jesteśmy globalnie splątani? Jakie skutki ma ekspansja polityk tożsamościowych?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jako się rzekło prof. Małgorzata Jacyna jest z nami dzień dobry dzień dobry pomyślałem, żebyśmy tym razem przyjrzeli się pandemii w takiej perspektywie globalnej, żebyśmy trochę porozmawiali o tym jak no właśnie patrząc na cały świat ten krajobraz pandemiczne zagląda punktem wyjścia uczyniłby tutaj wypowiedź szefa światowej organizacji zdrowia ja, który niesamowicie się nazywa przyznam, że jak słyszał jego imiona nazwisko jest jakość zazdrosny, bo on nazywa się Rozwiń » naprawdę niesamowicie Tedros Adhanom Ghebreyesus się nazywa to rozumiem tak się można nazywać rzeczywiście jakieś takie tam Tomasz Stawiszyński Tedros Adhanom Ghebreyesus w każdym razie powiedział, że na świecie panuje nacjonalizm szczepionkowy, że wielu przywódców bogatych krajów nie wywiązuje się ze składanych publicznie zobowiązań zobowiązania oczywiście do tego, żeby zapewnić szczepienia także tym krajom, które nie są w stanie zań zapłacić we własnym zakresie i dodał dopóki pandemia szaleje w niektórych częściach świata pozostaje ryzyko pojawienia się jeszcze bardziej niebezpiecznych wariantów koronawirusa co z kolei jest pewnym argumentem z innego porządku trochę, bo z porządku swoistego pragmatyzmu polityczną medycznego to znaczy nie tylko chodzi o to, że mamy pewne zobowiązania moralne i że jako przedstawiciele tych kultur krajów, które mienią się nośnikami pewnych istotnych wartości powinniśmy wedle tych wartości postępować, ale także, że ma to pewien wymiar czysto pragmatyczne, bo nawet jeśli my tutaj w kręgu w kręgu krajów zachodnich sobie zapewnimy odpowiedni poziom populacyjnej odporności no to tam, gdzie ten wirus dalej będzie puszczony samopas on będzie mutował i w pewnym momencie najprawdopodobniej dotrą do nas kolejna jego warianty, na które odporni już nie będziemy ale zanim przejdziemy do pragmatyki, bo to oczywiście też jest istotne to zapytałbym się najpierw o to jak w ogóle patrząc globalnie na tą sytuację związaną z dystrybucją szczepionek z taką kooperację ją wobec tak go nieszczęścia tej katastrofy medycznej, jaką jest pandemia jak to widzieć jak to ocenia właśnie w tej perspektywie globalnej na ile bogate kraje zdają egzamin w ogóle taki egzamin z moralności stoi w tej sytuacji zaczęłabym tak kolorystycznie, a mianowicie górze musi się zmienić, żeby wszystko pozostało tak samo koronawirus dotknął południe na różne sposoby jeśli chodzi o ten aspekt medyczny to, zwłaszcza na początku wcale nie wyglądało to z różnych powodów źle, a nawet można powiedzieć, że to przede wszystkim Europa stała się centrum rozwoju koronawirusa różni się wyjaśnia powody, dla których się tak stało m.in. oczywiście w ten sposób, że w Afryce populacja jest znacznie o Łotysza, ale tamtejsze osoby powyżej sześćdziesiątego piątego roku życia stanowią zaledwie kilka procent 34%, a w Europie czy na północy znacznie więcej, ale mówiąc o tym, że koronawirus dotknął południe na różne sposoby chcę powiedzieć, że dotyka południe właśnie takim aspekcie medycznym sanitarnym, ale także bardzo symboliczną i to jeśli chodzi o tę symboliczne uderzenie o symboliczną niewarte można powiedzieć, że ona staje się już wielokrotna, dlatego że sam proces przygotowywania szczepionki nie brał pod uwagę tego, że różne kraje mają różne możliwości przechowywania leków nadaje taka szczepionka kurami wymaga temperatury -80 stopni no z definicji niejako nie jest dedykowana po popołudniu nóg no a teraz przede wszystkim chodzi o patenty i kiedy słyszę o tym, że jest rywalizacja pomiędzy różnymi krajami o to kto z tych zobowiązań moralnych się żywią się to często się słyszy wtedy, że Europa też zaznaczyła swoją obecność na właśnie na tym polega problem, że to jest zaznaczenie swojej obecności, że jest jakiś program, dlatego że dzieje się to właśnie trybie tego samego, czyli w trybie rozwiązywania katastrof humanitarnych, czyli w trybie tak NATO polityki jak mówi dzięki masę albo NATO polityki takiej drugiej koniecznej strony bio polityki, która jest zawsze obecna po prostu raz lepiej raz gorzej ten też drugą ciemną stronę bieg polityki i widzimy Łódź przypomina nie wiem czy mam dalej mówić chciałbym zadać jakieś, proszę bardzo, jest ona może by jak już przy jak już jesteśmy przy Europie, bo oczywiście zaraz będziemy rozwijać te wątki związane z globalnym południem globalną północą i tym w jaki sposób pandemia tutaj się jak pan dyrektor krajobraz pandemiczne tutaj wygląda, ale ja bym jeszcze na moment się przy samej Unii Europejskiej zatrzymał wobec tego i zapytał czy z perspektywy roku już jak te z kolei oceniasz taką wewnątrz unijną operację, bo było dosyć dużo na ten temat dyskusji, zwłaszcza w pierwszej fazie pandemii i takiego powiedziałbym rozczarowania instytucjami unijnymi i w ogóle samą ideą całej unijnej operacji tej tej współpracy tego, że my tu jesteśmy właściwie częścią 1 organizmu i teoretycznie powinniśmy wspólnie wobec tego co się działo reagować no, że tak i to woda na młyn dla populistów rozmaitych finalnie okazało się, że jednak prawo dżungli tutaj rządzi to znaczy, że jednak ci, którzy mogli to jak najwięcej kupowali dla siebie biedne powiedziałbym paradygmat nacjonalizmu właśnie szczepionkowego tutaj działał, a nie paradygmat wspólnoty ponadnarodowej, która dba o to, żeby wszyscy, żeby wszystkie siły skierować na pomoc dla właśnie całej organizacji całego całego bytu ponadnarodowego, a ci autorzy IT autorki, która są najbardziej zaangażowane w krytykę współczesnego późnego kapitalizmu powtarzają, że jeśli chodzi o rywalizację konkurencję to można sobie pozostać wykonaną natomiast wyłączyć z tego systemu trzeba 2 instytucje ochrony zdrowia edukację dlatego, że to jest nasze serca dosłownie i przenosi biologicznie można powiedzieć i symboliczną ja bardzo sceptyczna jest stan jeśli chodzi o to co co się dzieje Unii Europejskiej pewną nadzieją jest z pewnością w chaosie tak naprawdę nie wiadomo mówi się różnych projektach nie wiadomo jak będzie wyglądała przyszłość mówi się różnych projektach natomiast zasady choćby spłacania długu itd. przez co jest w trakcie, jakby ustalania widzimy, że są równe zatrzymania w tym procesie ustalania uchwalania funduszu odbudowy no myślę, że to jest taki krytyczny przełomowy moment, który będzie decydujący jeśli chodzi o przetrwanie Unii Europejskiej i powiedziałeś o nacjonalizm szczepionkowy, ale też trzeba powiedzieć tak patrząc z perspektywy czasu, ponieważ ten nacjonalizm pojawił się już wcześniej mam na myśli tutaj różne wersje populizmu nawet jeśli populiści nie dochodzi także pani każde nasze komuniści nie dochodzi do władzy to widzieliśmy w różnych krajach także w krajach skandynawskich rozmaite impasem polityczne powyborcza niemożność cie zbudowania rządu po wyborach itd. tak czy owak państwa idea państwa Narodowego, którą neokonserwatyści przyjęli z wielkim entuzjazmem, mówiąc że oto właśnie ruszyła historia, a ja jestem skłonna postrzegać raczej podobnie jak przykładowo Andras małym tez świecki socjolog wykładowca, który zajmuje się ekologią państwa narodowe o ożyły w momencie, kiedy okazało się, że mają państwo mają słabe instytucje i naród pojawia się jako pewna idea, która ma zapewnić warunkach rosnących nierówności antagonizmów sporów politycznych ma zapewnić inny inny rodzaj spójności poczucia życia w tej samej rzeczywistości, więc jest to jest to próba zbudowania odwoływanie się do państwa Narodowego czy docentem banków narodowych pojawia się w takim momencie, który trudno jest przeoczyć, a mianowicie jako coś co ma być protezą oczywiście Janie nie o to chodzi raczej raczej mówi się dzisiaj o tym, że potrzeba więcej równowagi jeśli chodzi o kulturę języki w Europie natomiast naród jest tutaj zupełnie funkcjonalnie Giovanni z instrumentalizacją mamy, a mianowicie ma być protezą coraz słabszych instytucji co znaczące pojawia się dokładnie tam, gdzie przeprowadzało się intensywne reformy Neo liberalne, a więc np. w krajach Europy wschodniej Europy Środkowej, a teraz także tam jak np. we Francji UE, gdzie w czasie pandemii także likwidowane łóżka w trakcie pandemii no bierze się to z tego tak trudna sytuacja bierze się z tego, że na początku pandemii dokładnie rok temu te informacje, które mieli rządzący to były o koronawirusie o możliwych jego skutkach niestety były bardzo bardzo nieprecyzyjne i mówiło się o tym, że śmiertelność może wynosić od 1 do 10% stąd dzisiaj czasami możemy być tacy zdumieni, że rządy od siebie same ewoluują to oceniają siebie wysoko albo nawet bardzo wysoko wystawiają sobie takie oceny jak czwórka czwórka plus piątka tak, bo rozumiemy, że jeżeli ktoś usłyszał te prognozy 1 albo 10 nawet procent śmiertelności to jeśli wtedy zaczął się modlić no to po prostu czuje się wysłuchany tak uważa się wynik jest bardzo dobry, choć bardzo wiadomo, kto na ten wynik zapracował natomiast jako wiedziałam o tym zaczynałam od tego, że dużo musi się zmienić, żeby pozostało tak samo, bo krótko przed wybuchem pandemii Unii krajach Unii Europejskiej widać było wyraźnie, że rośnie zainteresowanie pewnymi kwestiami właśnie związanymi z relacjami między północą południem i widać to było, bo takim ożywieniu dyskusji akademickiej powtórnych badaniach różnych książek czasami trochę zapomnianych przypomina mi się wypowiedź sprzed roku, a chwilami będę, w który który został poproszony o skomentowanie tego co się wydarzyło w stanach Zjednoczonych właśnie mała rok temu ten w maju mam tutaj na myśli śmierć została Flota i co znaczy, że dużo musi się zmienić trzeba wszystko pozostało tak samo to znaczy, że rasizm, bo to jest to co cały czas określa relacje między północą południem, że rasizm nie jest pewnym światopoglądem, który jest dziedziczony niesiony, którego nie możemy się pozbyć rasizm i tutaj będę odwołuje się do podejścia, które rozwija w kółko rasizm jest dynamiczny i rasizm ma zawsze ręce pełne roboty rasizm musi się zawsze jakoś dostosować rasizm jest endogenne musi się po prostu dostosować do systemu do instytucji, których funkcjonuje i będę, komentując to co się wydarzyło w stanach Zjednoczonych rok temu powiedział, że Afryka czy południe na razie za bardzo nie zauważyły koronawirusa, ponieważ żyjemy w ekosystem nie, w którym nie Rossa jest rasizm i jest to wirus, który jest bardzo agresywny i kasz ma dużą śmiertelność no i ciągle mutuje ciągle mutuje to określenie mutację rasizmu każą myśleć o tym, że właśnie powiedział to z inspiracji kota który, który podkreślał to, że rasizm nie jest taki archaicznym obciążeniem, którego nie możemy się wydobyć, ale jest czymś co służy kolejnym innowacjom i będę tej wypowiedzi pytany o to pytany właśnie o to jak rozumie tę sytuację kryzysową powiedział, że chciałby się zwrócić do człowieka z północy do białego człowieka z północy i chciałby jakoś przybliżyć mu to co znaczy mieć czarną skórę co to znaczy być czarnym człowiekiem powiedział wtedy że, gdyby miał objaśnić północy czym jest czarna skóra to powiedziałby, że to jest Krześ, że czarny człowiek rodzi się z krzyżem na plecach, że ten jak człowiek rośnie ten krzyż też rośnie oczywiście, że po drodze zdarzają się zdarza się, że ktoś będzie współczuł, że ktoś udzieli wsparcia można rozumieć to są właśnie te interwencje humanitarne, ale móc to niewiele zmienia i położeniu południa natomiast skomentował bardzo gorzko co się wydarzyło w stanach Zjednoczonych, mówiąc że przecież wszyscy wiemy, że to się wydarzy za chwilę znowu jeszcze raz jeszcze raz powiedział, że wg niego tę sytuację są czymś w rodzaju takiego koniecznego ponurego rytuału polityczną religijnego, które musisz się zdarzać musi się zdarzać, dlatego że zawsze wtedy, kiedy północ traci współrzędne zawsze wtedy, kiedy biały człowiek jest przerażony i a traci równowagę to wtedy dla niego tym sposobem na odzyskanie równowagi jest konfrontowanie się z południem jest konfrontowanie się czarnym człowiekiem i tylko wtedy może egzorcyzm mowa o swój fatalizm swoje przerażenie i tylko wtedy możesz się w jaki sposób zregenerować i odzyskać poczucie panowania nad światem, a to określenie społeczny wirus rasizmu to określenie pochodzi z początku wieku ja pamiętam takiego socjologa z Harvardu Patersona, który bardzo optymistycznie komentował sytuację w stanach Zjednoczonych na początku 2001. wieku mówił, że to jest jeszcze kwestia kilku dekad i że kwestia rasowa zostanie wygaszona tak jak inne choroby wirusowe tak jak np. ospała i że stanie się to za sprawą takiej mieszanki somatyczne kulturowej, które sprawią, że północ nabędzie odporności zbiorowej każdy będzie zaszczepiony czarną skórą czy kulturą nie europejską no i tak rozumiem wypowiedź będę żona odwoływał on odwoływał się do tych takich najbardziej znaczących sprzedających się słyszeć głosów, które no skupiło się właśnie wydarzeniu sprzed roku chce coś mamy dzieci rozumiem nie no wiesz myślę myślę o tym, bo tutaj są niewątpliwie wije płaszczyzny, na których można by rozmawiać o tej kwestii społecznego wirusa rasizmu to znaczy 1 to jest właśnie ta ta relacja pomiędzy globalną północą, a południem my tutaj właśnie o tym rozmawiamy to znaczy zastanawiamy się, dlaczego na południe jest pozostawione właściwie samemu sobie z pandemią i oczywiście tam jest też dużo takich kwestii które, które bardziej ten krajobraz problemach problematyce ujął nie wie mamy przypadek Brazylii, która w tej chwili jest jednym z kraju, w którym których sytuacja epidemiczna wygląda najgorzej, gdzie systematyczne zaniedbania prezydenta tego kraju dużym stopniu doprowadziły do takiej sytuacji Bolsonaro lekceważył przez długi czas i właściwie nie stosował żadnych środków bezpieczeństwa i ta sytuacja, która w tej chwili przy przy dosyć rozbudowanym systemie ochrony zdrowotnej jak i ochrony zdrowia i Brazylii no prawdopodobnie byłaby inna, gdyby nie ta jego szaleńcza polityka negacjonistów na no ale jak mówię ta kwestia relacji pomiędzy południem, a północą to jest jedno natomiast inną sprawą jest kwestia tego dyskursu tożsamościowego np. w samych Stanach Zjednoczonych i tego jak te różnice jak te kwestie związane z nierównościami rasizmem właśnie można by rozpatrywać, przyglądając się temu społeczeństwu po prostu i wtedy ten ta rozmowa jest już też, o czym innym i robi się bardziej skomplikowana, bo mamy tam całą potężną grupę białej biedoty całkowicie wykluczonej pod wieloma względami, która się radykalizuje pod wpływem pod wpływem rozmaitych właśnie Trumpów albo innych na festiwalu balonów i innych specjalistów od ALT Right tu aktualnego, ale radykalizuje się również, dlatego że nieustannie słyszy o sobie jak bardzo uprzywilejowana to znaczy, jaką jest z racji koloru skóry klasą noszącą przywilej niewątpliwe, gdy tymczasem no wszystko o nich można powiedzieć, ale nie to, że są uprzywilejowani ja myślę że trzeba by było zobaczyć naszą Mate nie taki sposób statystycznie stateczne ta granica pomiędzy północą południem robi się coraz bardziej problematyczna dzisiaj bierze się to z powodu migracji są takie indywidualne można powiedzieć strategie odzyskiwania tego co kolumnie zabrały, ale u właśnie na tym polega wyjątkowość tej sytuacji, że nie ma stałej granicy stąd można pomyśleć pojawia się ta idea wybudowania muru, dlatego że południe jest już także na północy i to co mam ja być może czasami przecenia wartość znaczenie w życiu społecznym życiu politycznym wyobrażeń, ale warto zwrócić uwagę na to, że właśnie kwestia kryzysu klimatycznego została w tej chwili odsunięta z tego powodu, że za bardzo pandemia rozebrała czy pokazała, że nasze wyobrażenie kryzysu klimatycznego jest związane z pewnym założeniem my wyobrażaliśmy sobie w ten sposób, że kryzys to jest coś długoterminowego, że to jest pewna tendencja, że to jest coś co będzie szło tak jak wskazówki zegara tak dla rzetelnie, że będą klęski humanitarne no koniec lat osiemdziesiątych w stanach Zjednoczonych susze upały i zwiększona śmiertelność, a już 2001. wieku także w krajach zachodnich były przynajmniej 2 takie gorące lata w wyniku, których śmiertelność wśród ludzi przede wszystkim starsze wzrosło wzrosła o kilkadziesiąt tysięcy, a więc tutaj jest problem na tym polega problem my cały czas mamy pewne wyobrażenie kryzysu klimatycznego jako kryzysu, które będzie sukcesywne ta, który jest przewidziany ale, ale jest przed przed nami odsunięty i dzisiaj mamy do czynienia z takimi to co blokuje naszą wyobraźnie to takie dba tak jak dba by obrażenia już zapowiadane czy czy diagnozowane przez Frederika Jacksona jeszcze zanim pojawiła się pandemia, a mianowicie mamy takie 2 kartografii mamy taką kartę gry i kartografię, która mówi o tym, że jest to spisek uknuto przez przez bogatych przed miliarderzy dzwonią do siebie zastanawiają się nad tym jak wszystkich sprawnie szybko unieszkodliwić to jest teoria spiskowa biednych ludzi skądinąd być może tak można sobie podzielić dzisiaj zobaczyć zobaczyć południe na północy właśnie południe na północy i jest druga czy te kategorie biedoty i ludzi i klas całych kategorii, które podlegają deklasacja no i jest druga teoria spiskowa, a mianowicie, że mamy do czynienia ze spiskiem bolszewickim tato z kolei jest teoria spiskowa bogatych teoria, która mówi o tym, że będą do kwater bywa bezdomnych, że wszystko będzie wspólne tak to jest taki sposób rozprawiania się z ideą dobra wspólnego, bo rzeczywiście ta historia ze szczepionkami to jest jak rozmawiam ze swoimi znajomymi pochodzącymi z Afryki to zastanawiam się jak określić ich stan emocjonalny to muszę powiedzieć, że jest niesłychanie trudno, dlatego że jest to ich rozgoryczenie, ale jest to też zdziwienie jak można być jak można działać tak samobójczą mam często samobójcza działanie, bo takie co prawda wyśrubowane parametry, które mówią o tym kiedy możemy się poczuć moglibyśmy się ewentualnie poczuć bezpiecznie to parametry wskazujące na to, że w istocie trzeba by było zaszczepić 90% ludzkości ten margines 10% dawałby nam gwarancję że, że wirus będzie się wirus będzie się stabilizował podam, ponieważ o kryzysie klimatycznym to jest też jeszcze 1 problem, a Grzesiek to się też za sobą oczywiście łączy wszystko, więc tak ale, choć chodzi mi o to, że wtedy, kiedy właśnie, próbując odeprzeć pewne teorie spiskowe to się też jest okazuje właśnie na to w jaki sposób blokujemy sobie wyobraźnie wtedy, kiedy objaśnia mamy kryzys klimatyczny pokazujemy na różne zależności to właśnie to staje się paradoksalnie daje asumpt do tego żeby, żeby za zarzucać pewnym ekspertom współudział udział w jakimś spisku, ale myślę, że warto tutaj przypomnieć jak jak jakiś sposób północ jest powiązana z południem właśnie ten przywoływane przeze mnie tras Mal mówił, że na 1 mieszkańca, gdybyśmy próbowali sobie przeliczyć to w jaki sposób jesteśmy od siebie zależni więc, gdybyśmy wiedzieli 1 mieszkańca, który zieje mieszkańca północy, który zieje nad dobrym poziomie więcej może niż przyzwoitym to na sposób życia styl życia tego człowieka z północy pracuje przez całe życie 7 osób z południa tak inna i inna rzecz to oczywiście, że wszystko to co związane z UE jest z przyspieszeniem kryzysu klimatycznego to oczywiście nierozwiązane problemy nierozwiązane problemy nierozwiązane problemy odnoszące się do stylu życia, ale odnoszące się również do nierówności, bo to jest to co blokuje atak populizm jest próbą blokowania innych zmian, które wisiały już w powietrzu było widać czas, że są konieczne, że są potrzebne w kółko pisał dzisiaj chętnie się przytacza to stwierdzenie, że rasizm to jest rewolucja na opak tak trzeba by było czujemy wiemy, że trzeba było zrobić rewolucję, że powinna nastąpić jakaś olbrzymia zmiana, ale widzimy też, że łatwiej nam się przyłączyć do gnębienia tych, którzy i tak są gnębieni i to ta eksplozja eksplozja tożsamościowych ruchu tendencji nie, kwestionując tego, że tożsamość kulturowa język historia tradycja mają po prostu znaczenie mają żywotne znaczenie dla ludzi, ale jakich okolicznościach ona ich znaczenie zostaje przeszacowane czy występuje właśnie w innej funkcji po to, żeby zapewnić sobie spójność po to, żeby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i tak mamy tutaj by, gdyby zrelacjonować to jaki mamy tam dyskusji dyskusji tego co się dzieje w świecie społecznym to mówi się w istocie zdaje się, że coś takiego wyśmiewał swoich wypowiedzi, że w istocie mamy już do czynienia ewentualnie nie skoryguje mamy do czynienia w istocie ze światem po stresowe to są walki w krainie i płotów i porównujemy swoje przywileje np. kto się z białym mężczyzną ma około 40 na to wszystko są przywileje jest młody ma białą skórę wystarczy, że ktoś jest kobietą albo jest czarnym mężczyzną już jest pozbawiony pewnego przywileju jesteśmy w takiej sytuacji, kiedy właściwy poziom cukru we krwi staje się przywilejem tata dlatego mówię, że to są walki w krainie i nikt punktów, dlatego że jak wiadomo 1% najbogatszych produkuje ponad 50% różnego rodzaju tak źle tam danych osobowych z tobą zgadzam natomiast natomiast mam wrażenie, że ekspansja tych dyskursów tożsamościowych polityk tożsamościowych nowa o tym tutaj mówimy to znaczy całego szeregu takich narracji, które się wywodzą po części z tradycji Neo marksistowski po części postmodernizmu części trochę w kota właśnie on się tak nie identyfikował jako postmodernizm, a więc go wymieniam tutaj osobno po części c no i tradycji psychoanalitycznej to są jednak takie to się gremialnie dzisiaj określa mianem teorii krytycznej po prostu różne wcielenia teorii krytycznej no mamy oczywiście różne formy stada jest to są właśnie w dużym stopniu takie dyscypliny oparte na teorii krytycznej czad jest krytyczna teoria rasy krytyka rejs TV mamy taką taką rozwijającą się koncepcje no to można odnieść wrażenie, że tam nastąpił pewnego rodzaju powrót do takiego niezwykle esencja listy ręcznego myślenia o rasach właśnie i że to w tym sensie paradoksalnie dyskurs, który jest niezwykle mocno na akcentowanie różnic pomiędzy grupami etnicznymi nastawiony potęguje te różnice i moim zdaniem antagonizuje nie tylko moim antagonizuje raczej aniżeli sprzyja no temu co co my jakoś chyba intuicyjnie rozumiemy jako koniec z na tej smutnej epoki w historii ludzkości, kiedy rasy były kategorią, która tłumaczyła nam rzeczywistości i w jaki sposób była w politycznej grze no oddalają w tym sensie, że chyba intuicyjnie dla każdego z nami dla mnie intuicyjnie świat po po Poraż zmian to jest świat, w którym w ogóle nie bierzemy pod uwagę tego jaki kto ma kolor skóry to znaczy to jest świat, w którym kolor skóry jest czymś takim jak dzisiaj kolor włosów on nie ma specjalnie żadnego znaczenia nikt tam nie przejmuje czy czy ktoś jest biały czarny czy czy żółty tylko tylko zupełnie inne kwestie są istotne natomiast mam wrażenie, że w części tej takiej lewicowej humanistyki określonej mianem polityk tożsamościowych paradoksalnie wraca się do esencja listy ręcznego i tym samym sprzyjającego antagonizmu sposobu rozumienia tożsamości rasowej to jest impas im impas, jakiego doświadcza nie tylko świat akademicki, ale także lewica akt i no dokładnie sławą co da się skądinąd pokrywa czas często hak tak takie wątpliwe czy dyskusyjne sposoby ujmowania kultury południa np. taka skłonność do przeszacowania, jaką znam z pracy tych autorów, którzy zajmowali się grą opinię taka skłonność do przeszacowania dzisiaj na taki jest podejrzana skłonność do przez przeszacowania kultury duchowości religii południa to jest taka forma rekompensaty nie dostaniecie od nas szczepionek po prostu nie, ale my możemy powiedzieć, żeby jesteście bardziej uduchowieni, żeby macie wspaniałą tradycję, że ceny od was możemy się wiele nauczyć ta to jest taka takiej taki sposób utrzymywania podtrzymywania nierównowagi nierówności za pomocą dowartościowania kultury i tutaj widzimy wyraźny podział pracy lewica mówi wasza kultura jest piękna natomiast prawica mówi nie my chcemy zachować nasze wartości i raz ta kultura pojawia się jako kultura wspaniałych kulinariów właśnie kultura religii obyczaju pięknych strojów, a raz się pojawia w tym wydaniu tej narracji prawicowej jako terroryzm konflikty narkotyki przestępczość itd. a ta ta kultura jest albo albo bardzo dobra albo wspaniała możemy się od nich wiele nauczyć albo jest to kultura, której nie chcemy jest to kultura obca nie nie jest po prostu kultura ta kultura nie jest ani lepsza ani gorsza w naszej to jest po prostu kultura to jest 1 rzecz 1 problem 1 impas ja, ale miasto tutaj, bo czuje tu jeszcze tu jeszcze chyba jest 1 rzecz, która temu towarzyszy to znaczy jednak w tych dyskurs SACH, o których mówimy i tych perspektywach, o których mówimy nie bardzo krytycznie ocenia się kulturę zachodnią to znaczy widzisz ją jako przede wszystkim taki obszar różnorakich piętrowych przenikających się z opresji, jaką właśnie kulturę, która poprzez kolonizację poprzez różne inne działania o charakterze inwazyjnym zajmowała się wyłącznie niszczeniem i represjonowany różnych grup różnych społeczności na i ta krytyka jest totalna siłą rzeczy w związku z tym powiedziałbym romantyzmie z kolei te różne inne światy, które zainwestowane w tym czy innym momencie dziejowym przez kulturę zachodnią zostały, bo skoro tę zachodnią się widzi jako źródło wszystkiego co całego zła to siłą rzeczy następuje taka idealizacja jeśli pozwolisz na koniec połączy 2 kwestie kwestie świetna rzecz Warta w krajach obywatelstwo ich uwagę w państwie rzecznika praw obywatelski w tym co pisze od dawna Vive ci par to jest taki amerykański socjolog, a mianowicie słyszałam działam komentarze do tej sytuacji związanej jeśli można tak powiedzieć dyplomatycznie zamieszaniem wokół Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce słyszałam, że jednak nie udało się nami utrzymać te pewnych instytucji zachodnich instytucji bardzo nam potrzebnych UE, że taka instytucja jak Rzecznik Praw Obywatelskich to jest jak taka egzotyczna roślina, która u nas po prostu się nie utrzyma ta mogliśmy ją sobie wyhodować przez jakiś czas, ale musiała umrzeć i UE to jest właśnie wydaje mi się, że kraje pupy w krajach pół peryferyjnego bardzo dobre jest miejsce do tego, żeby śledzić te procesy te wahnięcia moralne to niemożność decydowania się, która kultura jest wyższa, która jest lepsza gorsza na jakich proporcjach mają za sobą występować Otóż kwestia dojrzałości czy też niedojrzałości społeczeństwa polskiego bardzo dobrze społeczeństwa, które nie dojrzało do tego, żeby mieć pewne instytucje bardzo dobrze jest objaśnia na przez esbeka czy Barra, który jak słychać bardzo często zabiera głos w sprawach społeczeństwa indyjskiego co mówi, że w sytuacji, kiedy mamy nawet tzw. zdrowe bezrobocie powstaje bardzo toksyczna atmosfera powstaje atmosfera, której możesz się rozwijać wirus rasizmu, a mianowicie konkurencja niepewność prekariat dość sprawiają, że automatyczną automatycznie zło i kierujemy się na stronę rozpoznań jakości wartości tożsamościowych rodzina region nawet kasta wszystkie te możliwości wszystko to co daje możliwość zapewnienia sobie bezpieczeństwa staje się bezcenna dlatego nawet ta idea pięcioprocentowego zdrowego bezrobocia nie idę trującą jest idea, która zawsze będziecie sprawiała, że przeważą rozpoznania tożsamościowe u przypomnijmy sobie jak długo mówiliśmy, że migranci nie zabierają kradną pracy, bo i tak nie chce tej pracy albo, że imigranci w pierwszym pokoleniu to ludzie bardzo spokojni problem dopiero drugim pokoleniem, więc ci, którzy do nas przyjeżdżają nie będą do nas strzelać dopiero dzieci tak proszę zobaczyć jak przewrotna jak przewrotne są te zapewnienia jak przewrotne są konstatacji, które miały nas uspokajać ja na koniec chciałabym powiedzieć o takich badaniach, które o, których teraz nie mówi, a które bardzo dobrze pokazywały, że możliwa możliwa jest utrzyma utrzymanie jakiejś równowagi i że takie gesty przyjazne serdeczne Koch chodzą z 1 mogą pochodzić z jednej z2 strony Otóż też krótko przez część sekundy tym ukazało się taka praca, która mówiła opowiadała o tym jak imigranci budują swoje życie w Europie i z tych badań wynikało, że bardzo wiele rodzin, a my swoim dzieciom nadaje imiona europejskiej, jeżeli chciał, że imiona aktu, który już w niektórych krajach europejskich stawało się zapomniane nagle statek się jakość życia czy ich bardzo dużo się pojawia myślę, że to jest bardzo ważne tak, że to pokazuje, że jest taki bardzo ważny moment w życiu ludzi wtedy, kiedy decydują o tym jak będzie się nazywało dziecko taki moment, który pokazuje, że północ południe 1 dziecku nawet nadawano imię europejskie, a drugiemu tradycyjna tak po akcji moment, który pokazuje, że być może uda się zbudować bank nadziei pan nie banków gniewu nie ma, ale może mamy szansę zbudować bank nadziei i tym akcentem zakończymy naszą rozmowę dzisiejszą prof. Małgorzata Jacyna bardzo dziękuję dziękuję teraz informacje przed państwa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA