REKLAMA

Agnieszka Smoczyńska i Baasch

Godzina Kultury
Data emisji:
2021-04-17 19:00
Audycja:
Czas trwania:
36:58 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Agnieszka Smoczyńska- reżyserka filmowa i Bartek Baasch Szmidt muzyk. Rozwiń »

Baasch: "Polska jest takim specyficznym krajem, w którym to co przynosi problemy to są ludzie i to co mnie tu trzyma, to także są ludzie."

Agnieszka Smoczyńska: "Mam nadzieję, że ten proces podnoszenia głosu przez kobiety się nie skończy. Protesty i niesamowita siła kobiet przyniosą długofalową i głębszą zmianę" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
godzinę kultury dzisiaj wyjątkowo muzycznie zaczynamy utwór miasto z płyty noc autorstwa Basia dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska moimi państwa gośćmi są dzisiaj muzyk Bartek ba Schmitt i reżyserka filmowa Agnieszka Smoczyńska Witajcie serdecznie tam dobry wieczór dobrze dzisiaj taki właśnie połączenie Bartek zaraz się wytłumaczy, skąd to zaproszenie dla Agnieszki, ale najpierw jeszcze tego miasta, które jest Niczyje i woła o cud chciałam zacząć Rozwiń » miasta, które wszyscy opuszczają myśleliście jakoś ostatnimi czasy o emigracji ja mam na koncie emigrację wyjechał kiedyś do Anglii dawno temu wróciłem myśleć to doświadczenie jakoś może nie wzmocniło i uświadomiło mi co jest w Polsce okej to jest też, gdzie indziej lepsze, ale jakoś z tą świadomością łatwiej jest tutaj zostać niż 7 taki eksperyment na koncie trochę trochę naprawdę pomaga pokochać to tutaj, ale rzeczywiście kolory ostatnio jest coraz gorszy i ja mam wielu przyjaciół i wyraz zmianie otoczenia zdecydowało się na wyjazd w ciągu ostatnich 2 lat, więc mam wrażenie, że taka fala druga emigracyjna przyszła i zdarza mi się zaraz muszę myśleć o tym znowu no właśnie wałem ciekawe ilu twoich Bartków przyjaciół grających w tym klipie już faktycznie spakował walizki wyjechało stąd osób także ze społeczności LGBT, którą reprezentujesz, którą wspierasz 2 osoby planują wyjechać, ale przy małej epidemia paradoksalnie, czyli po prostu jest ciężej o pracę ciężej o to, żeby sobie to ogólnie dobry moment na wyjazdy teraz rzeczywiście trudno zaczynać nowe życie w nowym miejscu zamkniętym domu prawda, więc ale, ale tak coś dotychczasowych nawet wiedzieliśmy o tym, zapraszając osoby do tego klubu, że one faktycznie planują wyjechać, więc to był strzał Dycha no dobrze, zanim Agnieszce oddam głos w sprawie emigracji to jeszcze muszę spytać, bo powiedziałem, że uświadomiłem sobie będąc w wielkiej Brytanii że, że są rzeczy są w Polsce okej, jakie rzeczy są w Polsce okej dziś ja myślę, że Polska jest takim specyficznym krajem, w którym to co przynosi problemy to są ludzie, a to co mnie trzyma w tym kraju to też ludzie to jest taki paradoks, że wydaje się, że to społeczeństwo jest tak rozbita w tej chwili na pół czy upraszczając oczywiście w dużej mierze, ale rzeczywiście to co to zatem zatęskniła będąc za granicą, bo wybrałem na duże nie tylko w Anglii to jednak jakiś sposób budowania relacji między ludźmi wydaje się, że Polacy są bardzo jednak mimo wszystko szczerzy Cieplic w sumie i jakaś taka nie może kolektywne natura nasza słowiańska powoduje, że relacje budujemy trochę nad dla mnie naturalnie po prostu wojna jestem stąd i chyba załóżmy tęsknimy właśnie będąc za granicą no i też nie ukrywam, że życie na emigracji niesie ze sobą różne problemy zawodowe artystyczne, że jednak tutaj czuję, że pewne rzeczy jest mi łatwiej realizować własnych zasadach i trochę to ciążyło, kiedy Ben, kiedy z zewnątrz uregulowań, które szczególnie banki które, która jest jedynie niespecjalnie interesuje się ludźmi z zewnątrz dlatego z zewnątrz tak zwyczajnie dlatego do tego miksu, które tam jest, że nikogo nie rusza tak powiem Agnieszko tej emigracja no ja się przyznam, że wyjechałam rok temu w marcu na wieś i do tej pory nie wróciłam mieszkamy teraz z rodziną na wsi przeprowadziliśmy się ze względu na nauczanie online na pracę online i nie chcemy wracać, a głównie nawet nasze dziewczyny nasze córki już nie chcą wracać do miasta sprzedajemy nasze mieszkania od szkody zmieniamy trochę inne, ale przypuszczam, że we wrześniu ze względu na szkołę wrócimy, ale myślę, że myślę, że zostaniemy na świat naprawdę, czyli mówi, że to zdaniem innym poziomie emigracji miasto wieś tak tak dalej w aktach mierzy dalej nie mierzyła się jak naprawdę ją o takim naprawdę dosłownym to jest miasto natura raczej w ten sposób jeśli chodzi dalej również wyjeżdżało cieszy też do Anglii i bardzo mam podobne tutaj doświadczenie, o których mówi właśnie Bartek, że to jest docenia się kompletnie coś innego jak w ogóle nie myślało mieszkając w Polsce jak i jak się wyjeżdża i jeśli chodzi o pracę to też była poza polską bardzo do Polski perskim w jakim sensie za tym tęsknię zaś, kiedy byłeś za ludźmi z kontaktami za tym, że za przyjaciółmi za tym, że też teatrami poza Chinami nie ma kina są inne zupełnie inaczej sensie, że to jest samo ile możemy oglądać, ale za przede wszystkim wydaje mi się za Rze, że za ludźmi za taką naszą to otwartość w jakimś sensie to Żakowski rozmawia to wiem od, o czym myśli i i tak naprawdę mamy porozumienie, czyli jednak w ludziach w Polsce siła to teraz przejdźmy jeśli pozwolicie do początków naszego i przede wszystkim waszego spotkania dzisiejszego Bartku remont całej audycji zaprosić właśnie Agnieszka Smoczyńska no to jest dosyć proste po prostu jest zachwycony z Pekinem ruchu wysłał, więc pewien jak mogę powiedzieć, że z punktu widzenia muzyka jestem też zainteresowany tym co robić, bo na córki dancingu to oczywisty kontakt z muzyką i tutaj nie ma o czym mówić też nie był mój pierwszy muzyka tego typu widziałem w życiu też bardzo podoba jak tam wymieszała gatunki filmowe ale, ale też bardzo zaimponowało to jak w fudze jest potraktowany dźwięk, bo albo muzyka jest bardzo rzeczywiście oszczędna o tyle bardzo duża nastroju tak tego filmu wynika z z tego co się dzieje w takim sądy zajmą tam naprawdę taka scena kiedy, kiedy matka głównej bohaterki pracuje i dźwięk, który tam w tej scenie słychać jest bardzo niepokojący tak naprawdę słuchana nawet zanim widać co się dzieje co się wydarzy w tej scenie i czy dźwięk samochodu jadącego czy np. wiedzie dookoła bardzo buduje nastrój i noc osoby, która odbiera kino też poprzez ucho to to było coś bardzo niespotykanego mam wrażenie w Polskim kinie i za to dziękuję jako muzyk bardzo dziękuję wysoki poziom, że jeśli chodzi o o film to faktycznie tak jest, że od córek dancingu, które dla mnie pierwszy film, ale też takim odkryciem możliwości pracowania z muzykami i tutaj jeśli chodzi o sam dizajn to tylko Marcin Lenarczyk, który jest didżejem muzykiem i tak naprawdę ta praca z nim otworzyłam oczy jak dużo można opowiedzieć nam jak naprawdę czemu dźwiękiem i tak naprawdę to dźwięki na całą konwencję filmu i faktycznie tak jest teraz jak jak pracuje od tamtego momentu coś ten dźwięk wchodzi praca nad dźwiękiem wchodzi momentu prace nad scenariuszem kraj tak naprawdę już od i też pracy od momentu, że my siedzimy razem na dziś czytam scenariusz omawiamy go i Marcin Lenarczyk dla Sunday zajmie ona dodaje uwagi i potem już też jakoś tam pcha dziś pcha mnie dalej, że sama myśl czasami dźwiękiem ani obrazu jeśli chodzi o jakąś scena mamy i tutaj też mogę powiedzieć drugą stronę, bo oglądam swoje teledyski znam i powiem, że ta jest ostatnio też tak niezwykłego, że twoja muzyka obraz bardzo się łączy i wydaje mi się, że dodaje taką nową jakość ona jakoś nierozerwalna, bo chyba zrobiło muzykę do płynących wieżowców prawda też Rozwadowskiego tek ta Tomasza Wasilewskiego i pan mi pamiętam to bardzo dobrze też to jest jakby coś takiego niezwykłego, że ta muzyka przeciąga i nadaje by wchodzi się ten obraz teraz miał szansę o przypomnienia sobie obejrzenia swoich teledysków owi są niesamowite ktoś kręci to czy ma duży wpływ na na obraz i sposób, jaki opowiadasz teledyskach jest to na pewno jest dla mnie bardzo ważne i zawsze bardzo uważnie dobieramy osoby, które przygotowują teledyski też bardzo lubi eksperymentować teledyski jak to zrobiliśmy tu nie robili teledysków wcześniej przed fotografem Bartkiem Wieczorkiem albo pan Michalczyk projektantem mody tak naprawdę, który ma powiedzmy takie oświadczenie Warda dyrektor ski, ale nigdy nie pracował na obrazie ruchomym zrobił 2 teledyski z debiutantami, bo zdają się też, że teraz Apple przygotowaliśmy teledysk z Oskarem Sadowskim, z którym robiłem Balladynę i który jednak głównie pracuje w teatrze też ma na koncie pierwszy wideoklip, bo też się wydaje, że fajnie jeśli ktoś robi to zupełnie inaczej po prostu zrobić prawdach to akta do dorobił, a to już mam jedno pytanie jak to zrobił to brokatu tak rząd robił Arek Nowakowski bardzo bardzo zdolny młody reżyser, który już miał na koncie teledyski i ALT Piotr z kolei połączeń z czynami spółki Manta, które działają w animacjach po produkcji, które też Soła pierwsza procedowane w debacie zrobiły rzeczy teatrze także małą objętością taki unik żeby, żeby to było coś świeżego i też się wydaje, że udało mi się dobre ekipy 2 i dobry dobre połączenie pożyć tak do muzyki dźwięku obiecuje to wrócimy w naszym w naszej rozmowie teraz w radiu TOK FM ciasna informacji Agnieszka Smoczyńska Bartek Schmidt są gośćmi godzinę kultury dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi godzinę kultury są dzisiaj muzyk Bartek Schmidt reżyserka filmowa Agnieszka Smoczyńska powiem wam, że kiedy Bartek zaproponował spotkanie z Agnieszką od razu miałyśmy wydawczyni programu Agatą Jankowską takie nocne skojarzenia, bo swój film Agnieszki córki dancingu dział się nocą Bartku 1 ze swoich albumów wspomniany już dzisiaj noc również w pewnym sensie nocy poświęciłeś noc, czyli tajemnica także zapowiedź świtu w takim dość symbolicznym sensie no myślę, że następną bardzo pojemny temat prawda bo, bo jest bardzo metaforyczne, ale też z drugiej strony bardzo bliska życie po prostu to jest coś nam się przytrafia codziennie o świecie nad i mnie noc inspiruje bardzo mogę bardzo lubię też jest trochę Eduarda do końca powiedziane, jakie w tym jakaś tajemnica to też, gdyż komisja wydaje że, że całe swoje filmy, bo boi budżet to jest i córkach dancingu coś co jest nie do końca realne co się stało czy właśnie wyobraźni i rzeczywistości i tam też bardzo podoba muzycy się też do końca do powiedziane jeśli coś jest chwilami bardzo dziwne, że z adresu interesujące nocy po prostu to jest Super taka sceneria do tego typu zdarzeń tak tak kazał się nie powiedziałem, że noc równa się tajemnica, bo potem, słuchając twojej muzyki Bartku oglądając swoje firmy Agnieszką myślę, że oboje interesujecie właśnie takim pęknięciem człowieku jakąś wewnętrzną tajemnicą, jaką w sobie nosimy pęknięcie tajemnica chyba najlepszy punkt wyjścia do tworzenia nieprawda czym się wydaje, że mnie interesuje też demony człowieku to co jakiś takie wewnętrzne siły z tym musimy sobie czasami musimy się uporać i potem była moja poprzednia płyta i też się wydaje ten film Agnieszki gdzieś tam zawarte jakieś taka wewnętrzna czy walka jakieś takie podstawowe może i siły, które nami nami pchają, które często prowadzona do sytuacji niekoniecznie fajnych tak jak w córkach dancingu mówię teraz np. o bohaterze, którego grał Kuba Gierszał i i ja widzę te punkty styku, więc ciekawe, że na imprezy w mieście takim stwierdzeniu panie Darku karnej mi się dziś tak jak tak jak mówimy teraz to pomyślałam, że noc kojarzy mi się ze śmiercią, bo to jest taki moment zawsze, kiedy jest taki moment prawdy chyba trzecia godzina czwarta noc ta godzina samobójców zawsze taki moment w nocy, który jest chyba tak największym dołem jeśli chodzi o o psychikę czy właśnie może też sny i być może to też z tym kojarzy dla mnie temat śmierci chyba dzisiaj jakoś tak najbliżsi może nie może przez przez doświadczenia z dzieciństwa i albo może ktoś taką fascynację też te śmiecie oraz o tym rozmawiamy to tak tak myślę od Unii bardzo ciekawe, że mówić, bo mam utwór taki brokat na ostatniej płycie no właśnie mówi o tym momencie przejścia z kolei między nocą świtem, bo też się wydaje, czyli między południem to daje to taka magiczna pora, kiedy takie lin bo, że już staną się kończy jeszcze dzieci nie zaczął ten wydaje się, że człowiek będzie już na najdziwniejsze rzeczy, bo ta noc jest różna, którą mamy za sobą, więc powrót do dnia też bywa różne czasami jesteśmy załamani zdając się kończy czasem jeszcze scenariuszy kończy nadchodzi dzień jakaś nowa nadzieja więc, bo jest to właśnie trzecia tej mu jeszcze trzecia czwarta lista nad ranem po prostu tak to nasz kotlet funk co, kiedy jest najciemniej po prostu tak mówią nawet kiedy jest taki graniczny moment a, czyli tuż przed tak naprawdę blaski i Agnieszka, jakiego granicznego momentu, jakiego pęknięcia jak i również tajemnicy będzie dotyczył twój najnowszy film, bo teraz skończyła zdjęcia do filmu Silent nic na swoje można robić Międzynarodowego debiutu tak on opowiada i opowiada o 2 siostrach, które przez to, że były czarnoskóry zachowywały się wali w małym miasteczku zamknęły się w swojej relacji były tam przygotowane przez rówieśników przestały się odzywać do kogokolwiek i rozmawiało tylko włącznie ze sobą zaczęły pisać książki poznał jakiś chłopaków i fenomen podpaliły sklepy zostały skazane dobro można macie się do szpitala psychiatrycznego cały ten film opowiada o ich relacji takiej relacji miłości nienawiści stronie jesteśmy w stanie wyjść i też przeplata bardzo spodobał ten scenariusz, dlatego że właśnie autorka scenariusza ona widziała córki dancingu i szukała kogoś kto by chciał przeplatać 2 rzeczywistości taką realną nierealną przechodzenie w tej realnej nierealne i teraz właśnie pracujemy nad ogona wczoraj materiały i przyznam, że dzisiaj sobie też oglądam swoje teledyski bardzo tak myślę, że niektóre wizje byłyby do tego, a Górnik ma już nakręconej trochę i to trochę żałuję, ale też takie wizje wchodzenia w głowy tych dziewczyn jest niedużo chyba są takie 3 momenty, ale są takie momenty w pracy przy filmie, który najbardziej mnie fascynują, że może właśnie coś złamać też racji nie tylko wyłącznie w człowieku w tym pęknięcia w tym rozmawiamy o jego przełożeniem tego pęknięcia gdzieś w duszy dla mnie przy takim można przeróżne narracje to ja bardzo lubię robić w filmach od, których na, którym pracuje, że są takie momenty, kiedy wszystko wydaje się, że zapowiadane w ten sposób najlepiej się złamania i powrót i powrót do narracji i przechodzenie z tego 1 stanu w drugi bardzo nie inspiruję, kiedy film będziemy mogli obejrzeć czy wierzę, że jednak zobaczymy go najpierw w kinach mam nadzieję, że teraz tak naprawdę dokładnie się z tego zdają sprawę na zdjęcia, kiedy poznał, że to przecież będzie w ogóle z dużym ekranie aktor mi uświadomił, że nie wiadomo czy tak będzie ma nowego kończyły pewnie skończymy w tym roku kalendarzowym i ma głęboką nadzieję, że wejdzie do kin w przyszłym 2022 nano jak wiadomo nic nic nie jest pewna, aczkolwiek słyszałam, że już Stanach kina otwierają ich pani czy wagi też tylko naszą zamknięta, ale powiem wam, że rocznie taki projekt właśnie pierwszej składki w kinie Muranów trybu zamknięty i tak np. że zrobię to od wielu miesięcy też bardzo smutnych no tak kręciła ten film w czasie pandemii już tak Bartek z kolei już w trakcie pandemii zaangażowały się przygotowanie muzyki do wspomnianej już Balladynę spektakl Oskara Sadowskiego, który powstał w bardzo trudnych dla nowych warunkach wspominam o tym premiera tej płyty ścieżki dźwiękowej miała miała miejsce wczoraj powiedz jak wygląda praca nad tą płytą, jakim doświadczeniem była dla ciebie, bo ten sam jak bardzo różni się od tego co do tej pory nam serwowały ty artysta, który sam o sobie mówi, że myślisz piosenkami kierunek to prawda, chociaż zdarzało się robić muzykę bardziej lustracyjna tak jak w przypadku Tomka Wasilewskiego no ta praca była inna dlatego ten spektakl był bardzo inny też nastroju i w technice, że tak powiem od tego co co zazwyczaj Robbie bardzo eklektyczne i trzeba było z tą muzyką nadążać nad różnymi gatunkami, bo tam jest element horroru jest element ramię jak ambientu i takie bardzo spokojnej muzyki pod od podłogi i ale też utwory taneczne także trzeba było się wyżyć, ale też właśnie można było się wyżyć to też zakład z fajnymi wydaje, że jak się wychodzi ze strefy komfortu to się człowiek rozwija po prostu musimy zadanie musi sprostać szuka nowych rozwiązań i i tam dużo udało mi się wykorzystać zupełnie nowych sposobów no sama praca akurat moja dużo mniejsze różniła od tego co się dzieje na co dzień niż w przypadku aktorów, którzy się nagrywali sami w domach na telefony komórkowe mocno poprawić scenografię kostiumy całą resztę ja i tak pracuje w domu ale, ale rzeczywiście ten ten czas wyjątkowy, bo to był ten pierwszy lockdown wiosną zeszłego roku, kiedy taki ten ogromny niepokój panował inny wszyscy nie wiedzieliśmy do końca czy mamy do czynienia i jakoś wszystko skończy im się wydaje że, że jest trochę tego niepokoju w tym w tej ścieżce dźwiękowej tak sobie teraz myślę, kiedy słucham, że mimo, że przypominam sobie ten czas na, ale z drugiej strony też pracami pomogła przez czas przejść, bo to było zadanie czym się zajęliśmy byśmy kontakty ciągłym może zdalnym, ale jednak więc, więc można było tym zająć głowę właśnie wracających do do takiego swoistego podsumowania tego ostatniego czasu też Dziady chciałam się Bartku zapytać spektakl Oskara Sadowskiego Dziadach rozmawialiśmy już w kulturze osobistej kilka miesięcy temu aspektach, który był grany w sąsiedztwie domu prezesa Kaczyńskiego to było, lecz jedno z najważniejszych pandemicznych doświadczeń to było na pewno najważniejsze doświadczenie związane z protestami dla w moim przypadku też bardzo ważne doświadczenie jak dla muzyka, że ta muzyka rzeczywiście może być nawet narzędziem rewolucji, że ta muzyka może nieść idee i mieć siłę czy udaje, że każda rewolucja każdy rewolucji towarzyszyła muzyka miota poczułem granym spektaklem właściwie projekt muzyka w tym spektaklu, bo Energa, która wytworzyła wśród aktorów i osób, które brały udział niesamowita pan tam, żeby były takie momenty, kiedy aktor się trzyma nawzajem, żeby ktoś nie bardzo, bo po prostu podmioty sięgały zenitu i naprawdę czułem się staje na barykadach tam były Tamara tam po prostu głośna byśmy małych mieszkankach pozamykani w jakiś pies krążył właściciela mnóstwo kabli sprzęt także to tempo naprawdę niesamowite widowisko ten zeszły rok dla dużo mniej im uświadomi im pewną rzecz że, że jako muzyk chce mieć opinię to też było także wcześniej wydawało się, że muzyka powinna być daleka od od spraw społecznych politycznych, że powinna być takim fajnym miejscem, do którego możemy uciec tak naprawdę tego wszystkiego, a w zeszłym roku poczułem, że jednak, że chce mieć opinię chcę mieć zdanie na różne tematy i jeśli mogę tą muzyką coś zrobić dobrego to to zrobiono jej chyba Dziady to ten teledysk może do miasta, ale wszystkim dziadek był takim było tak niż apogeum tego tak tego działania, bo też trzeba wtedy, bo trzeba było działać wpis na uwagę tylko jakoś dodam, że byłam na tym oczywiście na tych ja tak przyszło pod to było niesamowite doświadczenie, a to, mimo że tak tak tak oczywiście to było takie tak jak mówisz, bo takie doświadczenie rewolucyjne i też jednocześnie taki bardzo mocno jednoczące miało się wrażenie właśnie sztuka jest bardzo istotna w tym momencie to i nawet teraz tego, kto ogląda jak jest jakiś fragment to pamiętam ten moment to jest coś pozwalać jakoś Niewiem się wyrazić jednocześnie też zjednoczyć tych ludzi tak jak było protestami ręka trochę tak jak było ono nie Samowi, czyli moim zdaniem sztuka także powinna być takim opowiadaniem się za część tak tak na pewno na pewno co znaczy to nie bardzo, kiedy sztuka staje się ideologią w jakim sensie i właśnie ta granica jest bardzo droga tak tak tak on jest bardzo cienka i w momencie, kiedy zaczynamy ocierać o ideologii to wtedy nie zadajemy pytań wyłącznie w coś szykujemy też od razu się cenzuruje to jest tak polityczną poprawnością w jakim sensie jak widać się spektakle, ale wszystkich filmach, ponieważ jest, więc pieniędzy to jest też widzę jak są czytane scenariusza jak rozmawia jak i jakie są pewne lęki jak jakaś granica prawda to, że pewnych rzeczy nie wypada już powiedzieć takiego, jakiego względu, więc wydaje się, że jesteśmy gdzieś tam na takim bardzo takim przejściowym momencie, ale jeśli chodzi o oddziałach no było to coś niesamowitego jeśli pozwolicie to zostać jeszcze na chwilę przy polityce jeszcze do strajku kobiet i do rewolucji na polskich ulicach wrócimy, ale polityka wyrok Trybunału Konstytucyjnego kierowanego przez Julię Przyłębską w sprawie Adama Bodnara jak we uruchomi refleksję pytam Adama Bodnara także w kontekście artystów, bo ja byłem aż zdziwiona, kiedy zobaczyłam, przeglądając chociażby profile znajomych na Facebooku wielu sprawach dotyczących karty są właśnie Adam Bodnar interweniował jeszcze pracując w Helsińskiej fundacji praw człowieka przed byciem rzecznik nocy jest to bardzo zajmujący myśmy się oczywiście totalnie na 909 ci powiedzieć to jest taka sytuacja, że to jest taki kolejny gwóźdź do trumny i jest to i upokarzające dla wszystkich jakoś totalnie co mocno dołujące z moich mojej perspektywy bardzo co w Polsce no podobnie podobnie czuję myślę, że wiele osób podobne cisza smutek na koniec drugiej części godzinę kultury za chwilę wracam do naszej rozmowy gośćmi są Agnieszka Smoczyńska i Bartek wasz Szmit teraz informacje w radiu TOK FM godzina kultury część trzecia przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska witam serdecznie raz jeszcze moich gości, czyli reżyserka filmowa Agnieszka Smoczyńska i muzyka Bartka Basia Schmidta no właśnie sprawa strajku kobiet i kobiecej rewolucji od wielu miesięcy jest taki temat stały i stale komentowane również w godzinie kultury myślicie, że mamy dziś w Polsce kobietą rewolucja jeśli tak to co waszym zdaniem może ona w Polsce zmienić utrzyma się wydaje, że rzeczywiście te protesty, które siedziały w zeszłym roku zmieniły się społeczeństwa wydają się też mam nadzieję, że kobiety częściej więcej rozmów na temat właśnie roli kobiety na temat na temat równouprawnienia na Dziady tak naprawdę częściowo też o tym o tym były, bo budę nam się przy interpretować jako utwór, który utwór, który powstał na podstawie fragmentu tekstu z Dziadów i to właśnie było emancypacji tak bardzo cieszą inni samych protestach i o o prezesie tak powiem meble nadają się wysportowana dyskusja wydaje się, że dobrze się zacięła, że to będzie jakoś kiełkować na przyszłość, że zawsze musi być taki moment kiedy, kiedy o tym temacie zacznie się mówić bardzo bardzo głośno to potem zostaje w debacie im się wydaje, że trzeba się cieszyć się przelała właśnie w naszym przypadku jesienią zeszłego roku w Agnieszkę to w swoim filmie fuga sama mówiłaś kiedyś, że to taki manifest czy wizja kobiecego buntu jeśli jeszcze nie buntu to najmniej próby za kontestowanie roli kobiety w rodzinie społeczeństwie świecie właśnie wyzwolenie się oczekiwań, jakie nam kobietom nakłada się z każdej strony to przecież główny wątek tego co dzieje się dziś także na polskich ulicach tak tak to znaczy wydaje mi się, że to taki pewien proces, który rozpoczął mam nadzieję, że rzecz nie zakończy i jeżeli będziemy tylko łącznie, bo jest coś takiego, że w momencie, kiedy kobiety podnoszą głosy, kiedy jeszcze buntując uważane za historyczka albo, że jak jest coś co jakby wiadomo, że zaraz zniknie, ale u niego bardziej interesuje, ponieważ wszyscy pamiętamy co się dzieje już od jakiegoś czasu te protesty, o których mówimy to niesamowite też siła kobiet, ale też mężczyzn chłopaków, którzy po tak naprawdę nas bardzo wspierali, że to będzie długofalowej dużo głębszy proces mam nadzieję, że rząd się rozpoczął i nie tylko wyłącznie na ulicach, ale też, że będę jak będzie to bardzo oto wyniki będą zapisy prawne, ale też jak by jak będziemy to by wprowadzać w każdej dziedzinie życia, ale też swojej własnej intymnej jak my kobiety prawda będziemy w ten sposób myślały o sobie nasze córki będziemy też uczyły kompletnie innych naszych synów kompletne kompletnie innego postrzegania świata nawet takim przykładem jest to, że kresie pytałem ojca kim chciałaby ona powiedziała że, aby prezydent Koj albo aktorką na Wrocławiu był, bo i tak myślę, że ja zawsze chciałam być aktorką na rozwoju nie pomyślał o tym, że strach przed szczytem prezydencką to jest właśnie to zmiana pewnej mentalności na piękną powiedziała jako kobiety powiedziała również wspierających mężczyznach, a to uwalnia się od oczekiwań często tego rodzaju wyzwoleniu mówi się właśnie w kontekście kobiet uwalnianie się od oczekiwań, ale też poczucie winy czy to uwolnienie ma płeć Bartku zdolny więc, gdzie teraz przypomina właśnie fuga też się wydaje żadnej z tych firm, które to ciekawa, a propos tego, o czym mówiliśmy, że sztuka powinna, że nie powinno być ideologią nie powinno być może czasami tak wprost poruszać pewnych tematów im się wydaje, że Bóg jest takim przykładem, kiedy opowiadamy historię tak naprawdę nikt tam przez przemiany no tej puli socjalnej bohaterki, która przeżywa jak jakiś tam dramat psychologiczny, a przy okazji opowiadamy historie tych oczekiwaniach właśnie związanych z rodziną z macierzyństwem i całą resztą i zakończenie tego filmu też pewnie różnie interpretowane odbierane przez przez różne osoby te też się wydaje, że te oczekiwania są po prostu różne wobec różnych ludzi często jest to po prostu tronie stanowiła też po prostu nie ma sensu, bo wydaje się, że nie różniły się aż tak bardzo jak jesteśmy uczeni od dzieciństwa jak nam kultura każą myśleć i wreszcie się pomału zmienia, że właśnie dziewczyna może być wściekła krzyczeć i i być właśnie silna i inni nie mieć gdzieś co tam sobie inni myślą tak dalej tak dalej i i to przekaz tych protestów niektórych szokowało niektórych dla nich to było dla mnie jakiś niesmaczny tak dalej, ale to jest tak zabawne, że takie wywołuje zdziwienie i emocje no bo jak się nad tym głębiej zastanowimy to przecież to przecież, dlaczego tak, dlaczego tak miałoby być też myślę, że te role społeczne i rodzina też nie powinno być tak sklejone z płcią przeżyli niektórych przypadkach sytuacja nie fakt, że to już nas na świecie się dzieje, ponieważ są te urlopy macierzyńskie niektóre wątki macierzyńskie wydaje mi się, że i w końcu rynki, kiedy się pożegnamy z tym nos z jakimiś nieczysto typami czy no bo nie są archetypy na pewno to co na pewno pójdziemy do przodu czekamy na to, żeby pójść do przodu w różnych dziedzinach w różnych kwestiach od pandemii niestety nie uciekniemy w tej rozmowie, bo towarzyszy nam już tak długo, że stała się składową naszego życia, kiedy wybuchł na początku pandemii kolejny rapowy cielęcia, żeby pomagać służbie zdrowia Bartku wyśpiewały w nim tak ludzie nie mogą wyjść na zewnątrz może do serca sobie wejdą trochę się rozejrzą, jaki wirus ich tam toczy pytanie takie trochę górnolotne może, ale potrzebne czy covid da nam waszym zdaniem szanse na jakąś zmianę na zdrowie w sensie też relacji społecznych czy wprost przeciwnie przyzwyczaimy się do masek i Realu i w przenośni, czyli ja mam taką teorię, że sytuacja epidemii nas nauczyła, że mnie i nie tylko jak rozmawiam z przyjaciółmi, że należy inwestować w ludzi, czyli właśnie relacje rodziny przyjaciół, bo te wszystkie zawodowe króliczki za którymi gonimy mogą zniknąć naprawdę z dnia na dzień i nagle okazuje zostajemy z niczym, a ci ludzie zostaną i wydaje, że ta pandemia też paradoksalnie, mimo że wszyscy zamykaliśmy w domach to otworzyło nas na technologie i też skurczył się świat i miał np. bardzo otworzyłem znajomości przeczą sprzed lat mieszkają w różnych krajach, bo też mieć wspólny temat, bo ta epidemia dotyczyła całego świata takie pierwsze doświadczenie historii ludzkości, kiedy przede wszystkim przydarzyło się nagle zostaną auta tak, że tak mieszkają jak i mają pieniędzy itd. tak dalej no, więc był wspólny temat przez łączyliśmy wtedy odbiliśmy sobie tam statystyki jak to wygląda, jakie obostrzenia, ale to był tak wodę pretekst do tego, żeby odświeżyć te kontakty ja mam wrażenie że, że o tej czas epidemii mając jest bardziej towarzysko i rośnie, więc jest tych ludzi najwięcej rozmów nagle okazało, że skarb musi być od święta mogą zobaczyć znanymi i no, więc nie wiem czy to będzie trwała zmiana, ale mam mam taką tezę, że być może troszeczkę się z 1 trony zamykaliśmy chowamy się pod maskami boimy się dotknąć tak dalej, a z drugiej strony może trochę się otworzymy jednak na na ludzi ani na inne jakieś tam cel ten w życiu nie takie też coś takiego, że nie wiem czy tak też uwagę, ale dużo moich znajomych też i też mam przyjaciółkę dosyć bliską, która jest terapeutą i mówi, że teraz, jakby coraz więcej ma pacjentów pacjenci, którzy nie przechodzi terapię to jest cofnięcie bardzo dużo bardzo duże w jakiś tam psychicznym i rozwoju, ale też takie dobre strony właśnie trochę się w czwartek jak ludzie spotykają ze sobą to bardzo ten czas doceniają tego spotkania z drugim człowiekiem pojedzie na trasie spotkaliśmy właśnie tam z koleżanką wróżką wojsko zapowiedział, że szykowała się na nasze spotkania doszło do opery i w związku z pierwszego coś takiego jest naprawdę wszyscy przez to izolację, ale oczywiście, że też też tezą czy Skype one przez widzisz kogoś dla mnie jest bardzo ważne trustu szlam pewnie nie wie za 5 lat będzie jakoś hologramu Wosiewicz będziemy rozmawiać ze sobą nie wszyscy to drugie z kolei przykład mam dużo znajomych ze stanu w dużych różnic czerpiących z umów tych i tych skarg jest najchętniej się przez telefon tylko mali, bo trzeba cały czas utrzymywać kontakt wzrokowy to ja to lubię pamiętam jak butem moment pandemii to bardzo brakowało też innych ludzi tak jak dotyku innych ludzi i przebywania zrobi człowiek nie wiem czy tak nie mieliście Rze, że ten lockdown pierwszy set to człowiek trochę tak zdziczał prawda jak się związki się spotykało tak no no i jest w każdym razie nadzieję że, że pandemia jeśli nie opuści nas na zawsze to może, chociaż trochę nam odpuści, bo szczepienie Cetera et Cetera i wrócimy do jako tako normalnej działalności ruszą na różną opery wspomniany przez siebie teatry koncerty jestem ciekawa po lockdownie, gdzie kierujecie wasze pierwsze kroki zaczął przed pandemicznym przede wszystkim tęsknić no ja bardzo tęsknię za kinem za muzeum z restauracji i pół za teatrem brakuje nam za koncertem za takimi wspólnymi doświadczeniami i sztuki czy czegoś, ale we wspólnocie takim z ludźmi i mam też mit kolejność teraz wyszło bardzo brakować koncertów, które nie mogą nic nie musi to wyłącznie słuchać muzyki w domu, ale pójść przeżyć tego tego z drugim człowiekiem jak Martyna Bartek myślę, że jeszcze inaczej na tę na tę kwestię spogląda zresztą już Bartku ogłasza z tego co widzę na Facebooku swoje po pandemicznym plany w Rosa w lipcu wcześniej las Festival wierzy, że się tam spotkamy czy w ogóle ciekawe mówi Agnieszka była też uważam, że koncert naprawdę ze świadczenia społeczne, że to nie jest relacja muzyk odbiorca, ale też relacja odbiorca drugi gość, który staje obok i Real na widowni i ten odbiór wspólnie z zupełnie inny i nie wierzę do końca te koncerty online, więc dla oczywiście tęsknię za koncertami mamy tych koncertów na dopóki ogłoszone chyba tylko 2 natomiast w planach jest więcej nie wiem czy one wszystkie odbędą nie wiem jakich warunkach się odbędą będą jak bardzo będą okrojone na pewno my traktujemy zespołem poważnie temat epidemii i gramy tylko tam, gdzie mamy pewne, że widownia wrócić bezpiecznie, że są wszystkie obostrzenia, które potrzebne do tego, żeby widownia bezpieczna, więc no zobaczymy ja myślę, że prawdziwy koncertowy dopiero będzie następny niestety 2022, ale jak właśnie pytasz za tym tęsknię to jako muzyk na pewno zatem po muzyki było dużo przez ten rok mnie natomiast tego kontaktu z odbiorcami będą widownią żywym człowiekiem było mało go mi brakuje i ja jeszcze na pewno tęsknią za podróżami, że tak bardzo brakuje pani jak jechałem do Krakowa zrobić my tak tak w teatrze czułem się miał do Rio de Janeiro tych pytań tego od te dopłaty te i naprawdę wypiekami na twarzy dając szans, żeby tak też, więc tego brakuje ratuje mnie, żeby ten z czasów wśród ludzi, którzy w innym języku zjeść inną potrawę spojrzeć na inną inne otoczenie, bo to takie jest odświeżające dla mnie i i też mam wrażenie, że to jest mogę trochę takie terapeutyczne rozwojowe, że ja lubię mogę wrócić do Warszawy i do swojego mieszkania, ponieważ choćby 2 tygodniach przerwy, bo tak umiem spojrzeć na to wszystko z dystansem i na świeżo i tego od roku nie było okazji zrobić no i za tym tęsknię, czyli co dawne czasy wracajcie szybko jednak jak ostatnio napisał Bartków w mediach społecznościowych tak tak jak w ogóle wątku jestem piewcą optymizmu, że wszystko wróci, że to chwilowe, bo wróci lepsze lepsze im będzie lepiej, aby wrócić to była będziemy jak Agnieszka mówi lepiej bardziej szanować, że np. lampkę wina wypita z przyjaciółmi na ogródku przed knajpą naprawdę jest rarytas i będziemy szanować spotkania te wyjścia no może tak może się okazać, że bardzo szybko się przyzwyczajamy do tego co mamy zapomnieć tego nie było, ale on też zarząd każdego z nas po prostu nie ja mam bardzo bardzo dziękuję za to dzisiejsze spotkanie w godzinie kultury reżyserka filmowa Agnieszka Smoczyńska muzyk Bartek bar Schmidt byli gośćmi państwa ma bardzo dziękuję dziękujemy, bo dzień do usłyszenia do zobaczenia na żywo wtorek od Realu w ogóle tak w kinie na koncert dzięki, gdzie czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA KULTURY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA