REKLAMA

Arcimboldo. Jego dzieła wyryły się w powszechną wizualną pojemność

Andymateria
Data emisji:
2021-04-18 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria trochę zimy trochę lato jak to w kwietniu dokuczają nam na co dzień zmienne warunki pogodowe, ale wiosna niewątpliwie obudziła się już do życia w związku, z czym postanowiłyśmy no nie ignorować tak poważnego wątku, jakim są byliny słucham słucham panie no bo większy rzecznika są byliny, czyli rośliny wieloletnie, ale nie każde warzywo jest byliną nawet większość nie jest, ale o tym będziemy rozmawiać przejdziemy jednak do sztuki no właśnie przechodzimy Rozwiń » do sztuki tymi tymi sprytnymi zakosami Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki ekspertka od tematów w radiu TOK FM antymaterii, czyli naszym co niedzielnym programie sztuce dzień dobry pani do dzień dobry pani Anna mówię te dane wezwali Karpik moje przewodzi chce poradę, bo chciała pani do od ziemniaków zacząć, bo jednak były ziemniaki zachęca no dobrze, ale to były one były do tego, żeby obierać, ale były elementem dzieła sztuki tak tak to było dzieło sztuki Julity Wójcik, ale dziełem sztuki był cały proces przede wszystkim był nim obieranie ziemniaków same ziemniaki niekoniecznie mogły równie dobrze wybierać pietruszkę marchewkę ale, ponieważ ziemniaki są klasycznym warzywem, który kobiety obierają do codziennych obiadów czy też tradycyjnie lub obie grały do codziennych obiadów to nie Julita Wójcik zwróciła na to uwagę na tę codzienną cicho niewidoczną czynność kobiecą i próbowała ją wynieść do rangi sztuki, czyli wrzucić na nią uwagę równocześnie dając światu do zrozumienia, że artystka, toteż człowiek zanurzony w czynnościach dnia codziennego pytani tak to wtedy jeszcze należało to częściej przypomina dziś kobiety wiedzą, że są ludźmi jedni o tym panią do dzisiaj ludzie nie wiedzą, że artyści są ludźmi też jestem tej na audycję panie na skoro pani mówi kartofla równie dobrze mogłoby się powiedzieć o tym, że malował je Wanga okresie ciemnym suchym ciemnym okresie, kiedy w Belgii natomiast to jest tak nie wiosenne my się jak jednak przeszła do wątków wiosen mniejsze oczywiście klasyka to jest pęczek szparagów, który namalował nie, ale o tym już chyba kiedyś mówiłyśmy takim szparagi czekamy z utęsknieniem, więc może przyjdzie będę takich dzieł, których warzywa głównie warzywa też czasem owoce czy inaczej płody ziemi pojawiają się notorycznie, czyli artysta za finansowany jest na płodach ziemi to jest temat dzisiejszej antymaterii no mamy jak proponuje, żebyśmy porozmawiały od 2 twórca 1 Marcin Dorna nawet ci, którzy nie wiedzą kim mówimy tak naprawdę wiedzą kim mówimy, ponieważ podejrzewam, że tak jak najsłynniejsze obrazy Klimta tak jak i dzieła, a symbol też już się wzięły w jakąś powszechną wizualną pojemność i chętnie to pani nazywa od pani się nauczyłem to jest bardzo ciekawe, ponieważ nie będą mogły co zrobić z jego obrazami wtedy, kiedy malował na szczęście trafił szybko na Dwór habsburskiej do Wiednia na zaproszenie cesarza Ferdynanda pierwszego w szesnastym wieku jesteśmy w druga połowa szesnastego wieku to jest bardzo ważne, ponieważ właściwie końcówka szesnastego no może nie końca druga połowa, że tego wieku, kiedy kończy Jerzy sens i zaczyna okres, który o historii sztuki właśnie manieryzmu faza przejściowa między renesansem barokiem faza takiej skłonności do przechyłu we wszystkich dziedzinach do takiego lekkiego wynaturzenia, gdzie jeszcze panuje ten nocne operatorski filary filozofii, który był podstawą światopoglądu renesansowego, ale już wszystkim ten złoty podział znudził, a wynalazkiem renesansu była Groteska, czyli ornamenty znalezione w Grotach było świata starożytnego i tak Groteska, które była Orla mentalna też przybierać bardzo ciekawe formy, bo one tam się zaczęły pojawiać maszkarony dziwne postaci i Marcin MOL poszedł do końca w koncepcji tego co jest groteską i twierdził, że bardzo dobrze będzie robić budować obrazy alegorie pór roku np. z charakterystycznym dla tej pory roku waży i owoców no te 4 pory roku namalował w kilku wariantach każdy, bo to nie jest także Odra był tylko jedne zestaw pół roku wiosna lato jesień zima, ale hulał sobie w rozmaity sposób, budując zresztą karykatura realne wynaturzone jak gdyby portrety głównie męskie właśnie wyłącznie męskiej jak pani zauważyła wcześniej tą skłonność do groteski i makaronów jako jej reprezentacji to jego twarzy poskładane z roślin właśnie z warzyw owoców również są właśnie jak masz skoro nowa te gęby za przeproszeniem taka była epoka panie, a wiedeńczycy chyba znaleźli w tym wielkie upodobanie w każdym razie tak rozczula nas artysty, że stwarza również w poście cesarza Rudolfa Habsburga drugiego, który też wygląda, bo był nasz Karolem no naprawdę przy zachowaniu podobieństwa nazw marchewki ustępstw Wiśni Zbrojewska pusty szyja ogórków, a jednak bardziej kołnierz, a jednak cesarz nie obraził, bo bardzo lubił no i w Wiedniu była największa kolekcja największa kolekcja tych dzieł, ale została skradziona podczas wojen wojny trzydziestoletniej przez Szwedów i część tego zajmuje się dzisiaj znajduje się dzisiaj kolekcję świeckich KUPS no cóż zrobić nie tylko ona u nas kradli kradli wszędzie, ale dobrze wiedzieli co treść jak panią właśnie się zastanowią nad tym czy ta fiksacja na tego rodzaju sposobie przedstawiania no niebywale oryginalna i naprawdę rozpoznać się do od razu artysty mówi o oryginalność jego dzieła chętnie o setkach tysiącach przetworzenie reprodukcji i różnych zapożyczeń czym to było właściwie spowodowane czy tym, że to się dobrze sprzedawało uczony się tak dobrze czuł ma my tylko zamówienia właściwie dobrze nadwozie habsburskim, bo to było bardzo lokalne powodzenie inni artyści podchodzili do tego z pewnym dystansem, ale jemu się to tak udawało, że machnął też troszkę później niż był po sobie pory roku machnął też żywiołów powietrza ognia ziemi wody te żywioły jak patrzę na powietrze, które się składa z ptaków przelotnych i ich wina i jajeczek to mnie to zachwyca, bo jak myślimy o powietrzu teraz myślimy o jego przejrzeć czystości i o tym materialną ości, a dla akcji, bo lato było ptactwo praw dla no i odpowiednio wodę też stworzył poprzez robale wodne skorupiaki ryby to zdumiewające ogień reprezentowały świeczki zapałki no było tam troszkę takich prób namalowania płomienie, ale generalnie przyrządy rzeczy, które się parą, ale śmieszki świecznika np. nas to w fascynujący było myślenie Al Gore o tym co można użyć, aby zbudować alegorię, więc bardzo to było interesujące i jak nowie na nie był przed smakiem baroku, czyli kontrreformacji przeciwieństwa Odrodzenia, czyli renesans w mistycyzm głęboka religijność i gdzie to przede wszystkim znalazło odbicie oczywiście w Hiszpanii prawda podobnie dotowanym okresie jesteśmy troszkę później troszkę później tak jesteśmy później jesteśmy później, ale też takie na zakładkę prawie prawda Juan Sánchez kotami malarz martwych natur właściwie nie ma klasycznych, tyle że bardzo interesujące, bo on był głęboko wierzącym człowiekiem i próbował dostosować sposób malowania tych martwych natur do o oczy się do swojego katolickiego światopoglądu samy obraz bardzo ciekawe, bo zrobił kilka wariantów, jakby rozbudowywał pewien zamysł np. jest obraz, którym nasi urzędnicy wyszli jako rolnicy rysika pusta leży kawałek arbuza czy Gdyni czy melona i ogórek pigwy, a apotem dokłada do tego inne warzywa i właściwie cały czas obraca się w kręgu dość wąsko rozumianego kręgu tych tego elementarza owoców warzyw bardzo to jest ciekawe, dlaczego te warzywa pani Anna na tych sznurka wieszał ktoś, kto to musi dokładnie przyjmą przyglądał zauważył, że wszystkie te warzywa leżą na są ułożone na czarnym ciemnym bardzo źle czy rodzaju parapetu który, jakby oknem do spiżarni i do jak spiżarnia to jest spiżarnia klasztoru kartuzów, do których przystąpił artysta wszedł do tego zakonu i w jaki sposób próbował w tych obrazach określić reguły, jaka panowała w tym zakonie tam panowała surowa reguła oni w poniedziałki środy piątki jedli tylko chleb wodę sól we wtorki czwartki soboty potrawy składające się tylko warzyw od września do Wielkanocy jeśli tylko raz dziennie od Wielkanocy do początku września jeśli we wtorki czwartki soboty jeśli równo obie etyki Polacy, ale tylko we własnych Tella raz w tygodniu w niedzielę święta kapituły udawali się do refektarza i w związku z tym to jest taki rodzaj pokazania powściągliwości właśnie takiej Kartuskiej powściągliwości umiaru wyrzeczenia są powtarzające się kilka warzyw mnie panie no tam zdumiała u jedno warzywa aż ono się często powtarza kart, czyli hiszpański karczochy Mostowy nie jest taki dobry jak karcie włoski czy to jest to pani, a do takiej trochę podłużne tak tak tak no poza tym naprawdę namalował to co oni tam jest ip Ethernet rzadkie Marka cebulę kapustę cytryny jabłka pomarańcze, bo i to jednak teraz ptactwo już wtedy to dzikie ptactwo, które było pożywienie najuboższych w związku z tym mamy moralitet w gruncie rzeczy niby jest niby to są obrazy o jedzeniu, ale one są, ale te obrazy są takim moralitet tym postulujący powściągliwość i umiarkowanie w jedzeniu piciu w ogóle nie ma mowy to jednak w przeciwieństwie do pierwszego artysty, który w parze się w mnogości pytanie rozbudowany barok mi hiszpańskiej, ale włoski np. też tarza przepychu natomiast tutaj mamy taki początek tego tego okresu i artysta mu kontakt zrozumieć nabrała ochoty na karcie ucha muszę musi pani pożegnać to życie pani powodzenia pani Anna z tymi ciuchami nasze trybu pochylić nad bazarem sprawa próbuje znaleźć Pasternak, który jest trudny do osiągnięcia, jakby się nam nie udało poprzestanie na swojskiej Puszcza żegnamy się z państwem, życząc smacznych obiadów i udanych spacerów biednych Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA