REKLAMA

(Długa) droga Marty Frej do feminizmu

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-04-18 19:40
W studio:
Czas trwania:
17:05 min.
Udostępnij:

Co sprawiło, że Marta Frej, malarka, ilustratorka i animatorka kulturalna zajęła się w swojej sztuce prawami kobiet? Na ile sama nadal wpada w pułapki zastawiane przez patriarchat? Dlaczego chciałaby, żeby jej grafiki z albumu "120 twarzy Marty Frej" nie musiały powstawać?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Małgorzata Czyńska naszą gościnią jest teraz Marta Frej malarka ilustratorka animatorka kulturalna autorkę książki albumu 120 twarzy Marty Frej dzień dobry dzień dobry ten nazwę go feministyczne albo zawiera grafiki memy obrazujące problemy, z którymi mierzymy się my kobiety w Polsce zarówno w sferze publicznej jak i w prywatnej zarówno w relacjach osobistych towarzyskich jak i zawodowych pani podejmuje swoich pracach temat różnego rodzaju Rozwiń » nierówności przedstawia pani efekty patriarchatu groteskowe z polskiego kościoła różnego rodzaju stereotypy te kwestie związane z wychowaniem w kontekście pozycji niektóre ilustracje gdy, gdy je przeglądałem, gdy immisji przypatrywałem wywoływały u mnie uśmiech niektóre wzruszenie niektóre smutek, a niektóre po prostu wściekłość ale zanim jeszcze do nich przejdziemy chciałem zadać pytanie, skąd właściwie taka nazwa 120 twarzy Marty Frej stowarzyszenia dlatego, bo tyle jest grafik albumie i każda z grafik jest bardzo związana z moim życiem i z praktyką tego życia jest teorią tak samo twórczość jest bardzo związana ze mną i jest moim postrzeganiem świata i codziennym życiem dlatego nawiązania do tego Super popularnego hitu książki jeśli mu później, a 50 twarzy Greya, które zresztą niegdyś dama filmu nie widziała, ponieważ będzie to taka była zabawna miał szczegóły zabawy wybory do nawiązania przekaz jest moim mogły czekać nie możemy sobie taki, że ja jestem prawdziwa agresja jest zmyślone i na tym, jakby polega na tym opiera się jego wielki fenomen i wielka popularność, że nie istnieje a kiedy prawdziwa kobieta opowiada wójt będzie problem ma swoje prawdziwe troskach i o tym jak życie często bywa trudne i niesprawiedliwe to na pewno nie budzi takiego zachwytu jak wymyślone kraj jak właściwie pani droga do tego, żeby zające tematami feministycznym z 1 strony mówi pani, że to są rzeczy, które dotykają bardzo tani, ale z drugiej strony ten przekaz właśnie taki jednak dość jasne i czytelne feministyczne czy to jakoś towarzyszyło pani od długiego czasu czy czy w pewnym momencie jakoś zdała sobie pani właśnie sprawę z różnych tego rodzaju kwestii i postanowiła o nich rysować i o nich pisać napełniania nie towarzyszy idea 17 ministerstwa towarzyszem jak zawsze, ponieważ wychowałem się w czasach, kiedy UE i w czasach w miejscu kiedy, gdzie komunizm nie było popularne niepopularną popularny światopoglądem i nie nie można było specjalnie o nim czytać ani się ani się go uczyć tak naprawdę ten patriarchalny przekaz był szalenie silna szalenie mocne ja pochodzę z Częstochowy, czyli miasta średniej wielkości i urodziłam się już dawno temu tam wcześniej 48 lat i do feminizmu musiałem dojść sama i to poprzez praktykę ani teorię pewnie łatwiej byłoby, gdybym zaczęła od teorii, bo nie musiałabym tak mocno i tak długo obwiniać się wszystkie niepowodzenia czy wszystkie takie złe rzeczy, które nie spotkały, ponieważ moim zdaniem tak trochę było byłyśmy kochane jesteśmy trochę nadal tak chowane, żebyśmy w pierwszej chwili obarczała siebie winą za wszystko i Krakowie czy UE to tutaj to tych złych rzeczy to po prostu są całe ca całe mnóstwo począwszy od od tego, że nigdy nie byłam grzeczną miłą grzeczną miłą dziewczynką, która siedziała w bezruchu ze złączonymi kolanami czystej czystej skupiona chce i swoją urodą słodyczą i dobrym serduszkiem ujmowała wszystkich ich zadaniem była zawsze byłam, a pełna energii głośna zawsze chciałam wszystko sprawdzać na własnej skórze miałam zawsze rozdzielonych kolana i mnóstwo siniaków i kompletnie jakoś nie umiałam być na drugim planie nigdy nie uderz umiał nie wie nikt nie mając wspólnego dorastająca dziewczyna poradzi sobie jest seksualnie swoją seksualnością taki sposób wyjścia jak chciało otoczenie czyli, żeby tam seksu seksualność Narodzenie istniała, żeby była kompletnie włączona tłumiona, żeby nie mogą oni mówić nie mogą oni myśleć później w pracy zawodowej też z nie spełniała oczekiwań, które były bardzo wyraźna w związku z mężczyzną w związku, z którym zaszła ciążę w ciąży też później nasza rodzina niestety mu nie zdała egzaminu, ponieważ nie była skłonna wziąć na siebie całości obowiązków domowych wychowawczych jeszcze zawodowych, bo siano nie budziła i dopiero kiedy wszystko runęło żywi się też wszystko to po prostu nie udało byłby nie mogło, bo aż oczy choćby tak dobrze tak przeciwstawne idee i tak tak jak silnie dla mnie po prostu nierealne na razie zaczął wtedy o tym głośno mówić i też poprzez sztukę, gdyż musiałam dużo sobie wrzucić byłoby tego, czego nie nauczono na Akademii sztuk pięknych, ponieważ nie łączy to nie było to nie był przekaz ani forma ani przekaz nie był zgodny z tym trzeba mnie uczono, kiedy zaczął tę można mówić okazało się, że to są doświadczenia tysięcy kobiet, że nie jestem sam takich kobiet, jakie są po prostu tysiące i dodało mi bardzo dużą siłę bardzo dużą pewność siebie pewność tego co robi i pewność, że droga, którą obrała jest właściwa, gdy przyglądałem się mną miałem poczucie, że pani jako NRD autorka jest konserwatorską przechodzącą to znaczy właśnie pani przeszła drogę, ale chcę zapytać czy jednak, mimo że pani bohaterki też często już mają swego rodzaju taką dużą świadomość, ale niektóre szczenięta czy pani sama jeszcze często wpada w różne pułapki, które są zastawiane przez patriarchat, ale rzeczywiście mi myślę, że do końca życia będę pana jeszcze pułapki i to wcale nie takiej zasadzie, że ja wpadam w pułapki, które zostawia na mnie na stronami innymi często pada pułapki, które z sama sobie w tym mój mój mózg zdarza nam nie, ponieważ ja też jestem ofiarą cięć w system ofiarą, ale i taką nauczycielką z patriarchatu sobie myślenie takie seksistowskie myślenia myślenie właśnie kategorii płci w takiej bardzo stereotypowy sposób i jest tak głęboko zakorzenione z nas i że cały czas jakby zderza się ze swoimi ograniczeniami ze swoimi ze swoim swoimi schematami myślowymi i na szczęście mało, a wokół siebie rodzinę czy innego partnera mojego syna, którzy są cały czas chętni, żeby o tym rozmawiać, żeby o tym dyskutować, żeby cały czas są chętni, żeby zrewidować te poglądy, a napisy, ponieważ Szymala 20 i jest zupełnie innym pokoleniem i też nad inną swoją bańkę z bardzo istotne nawet dużo mniej też uwagę tym, ponieważ 3 w taki piękny łagodny sposób pozwala nie sposób poznawać dla sposób myślenia ludzie mnie od patriarchatu u mnie przez patriarchę przeżarte tak i ale to jest praca i pozostałe widać też w naszej przestrzeni publicznej cały czas mamy dyskusję bardzo dobrze to dyskusja jest ciężka to co ostatnio się wydarzyło środowisku feministycznym dyskusja o LGBTQ plus o o stosunku do do osób transpłciowych to pokazuje, że cały czas jesteśmy na etapie uczenia się dyskutowania na etapie cały czas pewnej walki obronne o siebie o nazywania siebie i ja uważam, że dobrze, że dyskusja oczywiście mogą mieć odbywać się w sposób no delikatniejsze i w sposób bardziej merytoryczne, ale tak przecież żona wreszcie jest to tutaj przytoczyć państwu, jaki obrazek mem idzie jakąś alejką parkową kobieta i przyglądać mężczyzny, który prowadzi Buzek zagląda do tego wózka i pyta chłopiec czy dziewczynka i słyszy odpowiedź, a proces ograniczać chcemy zapytać czy od kiedy od tego czasu kiedy zajęła się pani właśnie takimi tematami trzyma pani poczucie, że coś w tej narracji zaczęła zmieniać oprócz tego właśnie, o czym teraz pani wspomniała czy jakoś widzi pani swego rodzaju przesilenie oczywiście, jeżeli przyjrzymy się temu co dzieje się pod kątem politycznym NATO to myślę, że odpowiedź jest dość oczywiste, ale bardziej chodzi o taką samoświadomość kobiet sposób dyskutowania debatowania myślę, że się bardzo duży, choć świadomość kobiet zmienia się chyba najwięcej tych, jakie wrażenia oczywiste i może być subiektywne, ale ja jestem bardzo dobrego zdania o świadomości kobiet, a przede wszystkim też o o wielkiej potrzebie uczenia się rozwijania kody kobiet, ale też coraz większej takiej świadomości tego, że mamy prawo i dbać walczyć o własne szczęście, bo to do niedawna jeszcze było zupełnie takie ustabilizowane będzie w Polsce zaś kobieta nie była u nie była u części z 1 strony jako główna bohaterka reklamy i która sprzedaje, której ciało sprzedaje wszystko śrub to Niewiem pralki to wiadomo, że w, jaki sposób ten temat szczęścia bardzo od kosza i one i jakiś taki paradoksalny sposób mógł być tam się pojawić, bo ona często była zależna ani ona rozebrana rozdzielona natomiast to było takie brutalne i składne wykorzystanie ma szczęście kobiet po to, żeby sprzedać więcej produktów, ale sam sam sama za archetyp po punkcie kobiety nadal bardzo było związane z tą skłonną do poświęcenia matką Polką czy matką boską, czyli osobą, która orzeka się siebie swojego szczęścia im szczęścia innych i potrzeb innych i myślę, że to przez setki lat zrobiło wielkie spustoszenie w naszych głowach siano bardzo często nie widziałyśmy i wartości naszej wtedy, gdy kiedyś nie poświęcamy dla innych i myśli się zmienia myślę, że się w ostatnich latach bardzo zmieniło spotykam coraz więcej kobiet, które nie boją się mówić głośno swoich potrzebach o tym, że stawiają siebie na pierwszym miejscu, że jeżeli one nie będą szczęśliwe to ludzie wokół też nie będą szczęśliwi ich rodziny nie będą szczęśliwe albo ich zwierzęta nie będą szczęśliwi, jeżeli np. chcą mieć rodzin to jest bardzo to także zmiana się zmiana się z zdarzyła i cały czas jest wydają się, że jest więcej też młodych kobiet która, która są świadome tego tylko one mogą zadbać o swoje szczęście to przede wszystkim one najpierw role, ale z drugiej strony też wciąż słyszałem takie alarmujące wyniki badań taki bardzo niskiej samoocenie młodych dziewczyn w Polsce podobno wypadamy najgorzej w Europie, bo jako jedną z najgorszych krajów jeśli o to chodzi i to jest smutne i coś z tym koniecznie trzeba robić no nie można nie wspomnę niemożna powiedzieć też nie powiedzieć o tym, że od czarnego protestu, czyli największego wyjścia kobiet nosiły tej Polsce osiemdziesiątym dziewiątym roku na ulice tak tak wielkiego IT, a i tak, bo ukazującego całą Polskę nieprawdopodobnie wzrosła świadomość polityczna kobiet i dziś trudności w taki sprawczości po prostu sprawczości każdy z nas i to jest teraz od protestu kolejne ostatnich miesięcy, kiedy z kolei na ulicach pojawiło się bardzo młode osoby w UE to jest znowu kolejny etap, kiedy da średnia wieku się zmieniła i są do moich chyba najważniejsze zmiany, jakie ja widzę miałem zapytać sam koniec obecnie bardzo te zmiany, bo podkreśla pani, że poprzez swoje prace też chce dokonywać zmian, że ten jest obserwacja, ale właśnie taka chęć by ta rzeczywistość się odmieniła, ale co myślę, że już pani na to pytanie odpowiedziała to w takim razie chcę zapytać czy pani jakieś swoje ulubione prace może po prostu najważniejsze najbardziej dla pani istotne czy są takie, że w tym albo takie znajdziemy tam również w ogóle wyborem takich moich bliskich nie jest boi się bardzo duża ich wybór 150 był bardzo trudne, bo naprawdę było bardzo bardzo duże jest dużo politycznych, których w tym albumie niemało tej w ogóle nie ma praktycznie takich politycznych mało, które rysowane były w danym momencie, kiedy działo się coś na co trzeba było zareagować czują się zareagować i one tak naprawdę często to one dawały największe poczucie sprawczości, ale też takiej przynależności do grupy, bo wtedy się pojawią najwięcej dostępnych komentarzy miałam takiego feedbacku wtedy przy nich miał największe wrażenie, że uczestniczy w tym większe i w ogóle nie ma w tym albumie, ponieważ to niestety jest także bez legendy bez uzupełnienia bez wyjaśnienia one już po jakimś czasie są niezrozumiałe, bo tracą kontakt pamiętam już, o co chodziło tak, ale nie są ponadczasowe detektor różne są raczej ponadczasowa oczywiście jest to nadal dużo takich, które mówią o o tym, że kobieta jest wolna powinna mieć powinna mieć pełne prawo decydowania o własnym ciele i pełne prawo do samostanowienia i one to nie są moje ulubione chciałabym, żeby ona, żeby one musiały powstawać chciałabym, żeby one kiedyś przestały być aktualne to moje wielkie wielkie marzenie tego czy pani innemu Polkom Marta Frej malarka ilustratorka animatorka kulturalna autorka książki 120 twarze Marty Frej była naszą gościnią bardzo dziękuję dziękuję pięknie Radia TOK FM ma patronat nad tą książką, więc mamy dla państwa kilka jej egzemplarze wystarczy teraz napisać na adres dla was małpa TOK kropkę FM powtórzę dla was małpa TOK kropkę FM w tytule maila proszę wpisać imię i nazwisko naszej gościnni pierwsze 3 osoby, które do nas napiszą książkę otrzymają też wszystko w dzisiejszej audycji dziękuję w imieniu Anny Piekutowski i swoim jestestwem Małgorzata Gałczyńska rzeczy państwu udanego wieczoru Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA