REKLAMA

Chrześcijański "dress code" i katolicka moda w Ghanie

OFF Czarek
Data emisji:
2021-04-19 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, że nawet w języku naszym pojawiają się od czasu do czasu sformułowania dotyczące odpowiedniego stroju np. aby wybrać się w nim do kościoła myślę, że w wystroju jak Stróż Boże ciało albo albo ktoś tam założył kościół cover ubranie i myślę, że w Polsce więcej wiemy, o co chodzi albo co może oznaczać, ale co mogłoby oznaczać np. wygranie w Afryce Rozwiń » zdaje mi się Szanowni Państwo, że odpowiedź na to pytanie zna pani prof. Anna niedźwiedź z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry pani profesor dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwo jak wyglądałby Stróż Boże ciało w organie pani profesor prawa to nie jest łatwe pytanie kolorowo i niewątpliwie bardzo nas troje używane przez afgańskich chrześcijan przez osoby, które przychodzą w niedzielę do gdańskich kościołów, żeby tam spędzić naprawdę wiele godzin, śpiewając klaszczą tańcząc, modląc się całym ciałem elementem tej modlitwy jest rzeczywiście bardzo często są również stroje, ale są szalenie ważna są bardzo różna zależy czy jesteśmy w Akrze w takim mega kościele tak ustalonym czyny o taką skalnym, gdzie przychodzi taka apelami do klas, czyli taka klasa średnia dobrze uposażona rzeczywiście nastroje są no też widać bardzo starannie wykonana bardzo kosztowne też jesteśmy tak jak ja najczęściej kiedy, kiedy prowadzą badania organie centralnej części kraju prowincjonalnych wspólnotach prowincjonalnych kościółkach, gdzie nastroje są rzeczywiście uboższa można powiedzieć, jeżeli idzie o koszty, ale nie ogłasza, jeżeli idzie o kreatywność fantazje pomysły na to co można na siebie ubrać, żeby wyglądać odświętnie i żeby tak jak mówią Chińczycy tak swoim ciałem i wyglądem chwalić pana no tak, ale ciało i wygląd to w kościele przynajmniej niektórych dominacja kościołów chrześcijańskich to nie jest sprawa, którą można zostawić do osądu wiernym no oczywiście toczą się pewne negocjacje wydanie również pojawiają się na kryty pojawia się krytyka ze strony czy to kapłanów, ale co ciekawe często ze strony świeckich liderów ja bym powiedziała były takie przypadki w 2016 roku na obiegły prasę Gdańską Radia gania media generalnie, gdzie w Cape Coast na w miejscowości bardzo ważne miejscowości nowy przez organy przewodniczący rady parafialnej, czyli świecki lider parafii akurat katolickiej zaproponował, że no będzie się odbywała selekcja, w której ona dotyczyła rzeczywiście strojów kobiecych przede wszystkim, w której sukience wypada do kościoła wejść, w której już nie za bardzo nawet były ustawione takie fotografie przed wejściem, które się też obiegły obiegły potem gazety Końskie z propozycjami strojów i również takim zaznaczenia ta sukienka nie, ale to już, tak więc te negocjacje są bardzo różne oczywiście też dużo odbywa się takich negocjacji na poziomie nieformalnym plotek komentarze takiej krytyki, że ktoś się jak ubrał czy to jest właściwe czy nie, ale bym powiedziała, że jednak taka, jakby zrozumienie, że ciało jest ciało strój stanowią bardzo ważny element rzeczywiście włączone w liturgii i że tutaj tak, jeżeli ktoś się stara to dobrze i to piękno ciała piękno stroju jest rzeczywiście najważniejsze, że tutaj ta swoboda jest dużo większa niż to co kojarzy się rzeczywiście jak pan redaktor powiedział na początku ze strojem Kościuk owym kontekstem choćby na takiego kraju jak Polska, a skąd wiemy znaczy również to nie jest tak, że ktoś tu myślę, że powiedział, że ten strój się nadaje albo ten strój się nie nadaje, kto decyduje albo jakie są źródła tego, że pewne stroje uchodzą inne stroje nie uchodzą i dlaczego w ogóle, skąd się pojawi o to, że jest w ogóle jakiś taki strój, w którym można oddawać chwałę Bogu, a w innym nie wypada to oczywiście jesteśmy w Afryce jesteśmy w Afryce subsaharyjskiej konkretnie prowadzę badania bieganie czy Afryka zachodnia i mamy tutaj do czynienia z chrześcijaństwem, które określa już dzisiaj rzeczywiście wielu Afrykanów tak o tym też mówi chrześcijaństwa post misyjnym, ale tak oczywiście trzeba kolonialne i równolegle działalność misjonarzy misjonarze z północy z tego rzeczywiście świata europejską amerykańskiego, bo tak to tak to mniej więcej tak szukaniem wyglądało działalność bardzo długa do powiedzenia to oczywiście funkcjonująca mająca swoje cały czas duże wpływy, ale ona spowodowała rzeczywiście wyłonienie się w ogóle dyskusji na temat tego czy Afrykanie afrykański powinni przychodzić do kościoła to było spotkanie, które jest spotkanie rzeczywiście było spotkanie międzykulturowe na bardzo wielu poziomach dla tych białych europejskich misjonarzy, którzy przyjeżdżali choćby takich bardzo też kręgów purytańskich bardzo wiele tych misji to były to nie tylko mówi musi pamiętać nie tylko misja rzymskokatolicki, ale 8 bardzo często przede wszystkim z protestanckiej to takim mocnym amerykańskim zaplecza dla dla tych misjonarze absolutnym szokiem była no to co oni widzieli w Afryce Afrykanie afrykański, który oglądali i to co oni swoim białym makiem widzieli to była nagość w bardzo wiele fantastycznych badań antropologicznych takiej z takiej historii antropologii żyjącej pokazuje jak bardzo skomplikowane niejednoznaczne były te relacje spojrzenia biały na właśnie tych tzw. czarnych, gdyż tzw. właśnie tubylców Afrykanów na białych oczywiście spojrzenie odbywało się w kontekście kolonializmu przemocy podboju i niewątpliwie wyzysku kontynentu afrykańskiego zresztą zapoczątkowanego dużo wcześniej niż wielka dziewiętnasty ta obecność misjonarzy ich też pomysłami na szerzenia chrześcijaństwa się szerzeniu chrześcijaństwa, czyli oświecenie przynoszenie też dobrej Nowiny zbawiania kogo Kogan wiązała się bardzo mocno jest, że odda swój szok tak spotkania z nagością, która dla nich była zakodowana rzeczywiście w tym purytańskiej chrześcijańskim dyskursie jako coś co jest grzeszne wstydliwe niebezpieczne, ale równocześnie, jakie właśnie odwołujące się do wyobrażeń Afryki jako świata pełnego dzikich i 8 tych Afrykanów, które przebyli postrzegani jako nadzy, choć co uwaga znowu antropolodzy mówią to co było nazywane nagością czas właśnie Europejczyków trudno nazwać nagością z punktu widzenia z punktu widzenia samych Afrykanów te pojęcia zupełnie inaczej funkcjonowały ciało, które były dla Europejczyka nagie niejednokrotnie nie posiadała konotacji związanych ze słowem nagie nagość tak jak nasi Europejczyk z punktu widzenia Afrykanów, którzy przecież mieli częściowo te ciała okryte mieli bardzo bogate rozwinięte bardzo bogate zdobienia ciała skarg aplikacja tatuaże bardzo bogate i szalenie mocno rozwinięte formy np. zdobienia włosów czy zapytania włosów malowania ciała, więc więc, jeżeli się jesteśmy na tyle jesteśmy w ogóle w stanie, bazując na źródłach pisanych czy na fotografiach, które mamy fotografiach źródłach pisanych najczęściej przez białych, jeżeli jesteśmy w stanie czytać między wierszami to też widzimy że, że właśnie te języki były nieprzystające do siebie, ale tak finalnie rzeczywiście to misjonarze można powiedzieć ubrali w dużej mierze nie tylko wtedy dzisiejsze właśnie kościelne sukienki ubrali Afrykanów Afryka Anki przerażała ich nagości ona rzeczywiście to ubrania sukienka wymyślenia sukienki, która miała nadawać do kościoła, która miała być wyrazem skromności też jakiś maszynach ściekami zaraz idziemy do tego, że sukienki dziś nie są skromne ale, ale taki ideał skromności zakrycia ciała rzeczywiście on był bardzo mocno wprowadzony przez misjonarzy Afrykańczycy bardzo twórcza sprawy podeszli i tak jak powiadam dziś dziś to już wygląda mocno inaczej, ale też źródła są rzeczywiście zakorzeniona w 19 wieku to wrócimy do naszej rozmowy pani profesor po informacjach Radia tak jak Lem informację o godzinie dziesiątej 20 pani prof. Anna niedźwiedź z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiadał chrześcijańskim dres skodzie tak można powiedzieć o modzie katolickiej w organie informacji, a po informacjach powraca po wcale pani prof. Anna niedźwiedź z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiadał katolickiej modzie w organie jaskrawo żółta sukienka z wyciętym pięknie oczywiście wyciętym głębokim dekoltem i zgrabnymi puszkami na rękawach, a na to tkanina pokryta medal jonami i pięknie odwzorowana scena ukrzyżowania, czyli badamy pewną wrażliwość estetyczną misjonarzy misjonarz, który snuje Borach w no jednak jest dość mocno pomysł też zaadoptowany przez Afrykanów te materiały drukowane, które są szalenie popularne w całej Afryce, toteż od razu mówimy tutaj tych tzw. woskowym druku Niewiem czy tak to można w języku polskim Max sprint powiedzieć czy te wszystkie bardzo kolorowe wzory, które kojarzymy, jeżeli sukienki afrykańskie co samo w sobie w ogóle szalenie ciekawym opowieścią o globalnym krążeniu znaków i pomysłów, dlatego że akurat te łatwo sprint tak nadruki taki trochę nawiązujące do patyków one wzięły się tak naprawdę w Afryce poprzez Holendrów Brytyjczyków, ale z Indonezji jest cała skomplikowana sprawa, ale rzeczywiście, jeżeli o kościół katolicki, który wśród wielu rozmaitych kościołów w Afryce zachodniej też podkreślać swoją tożsamość rzeczywiście, nawiązując to do tych tradycji katolickiej przedstawień wizualnych dość mocno promuje, gdzie katolicy promują wśród siebie takie materiały, które nie tylko przedstawiają te różne nadruki i z wzorami czasem abstrakcyjnymi, ale bardzo często tak wzory mają w różnych krajach Afryki swoje konkretne nazbyt przywołują jakieś powiedzenia historii tak dalej w kościele katolickim oprócz tego oprócz oczywiście takich właśnie afrykańskich, ale jak mówię zapożyczonych przez globalną sieć powiązań tych druków na materiałach są bardzo popularne nadruki z obrazami świętych świętych patronów albo jak i świętych sceny rzeczywiście zostałem w prezencie to uwaga prezencie walentynkowym sukienkę, którą nazywam sobie w duchu, śmiejąc się czasem sukienką ukrzyżowania, ale on dokładnie tak to wygląda to jest po prostu materiał, na którym co 20cm pojawia się taki, jakby wstępem z tą samą sceną ukrzyżowania oczywiście, kiedy świat każda krawcowa nie ten materiał no to nie tak jak ma ksiądz do formy jak materiał ustabilizowała dokładnie, więc czy jest ucięta no za przeproszeniem głowa Chrystusa na księżą czy noga matki Boskiej stojącej pod krzyżem to przy przeczyta to jakby mniej ją interesuje cała sukienka oczywiście Adama pięknie pasować pięknie prezentować no i rzeczywiście na różnych częściach ciała dokładnie tak to jest pojawiają się te święta sceny czy święci patroni pierwsza sukienka, którą zobaczyłem taką kanie to była sukienka ze świętą Teresą, która właśnie była pokrywała całe ciało właścicielki tejże sukienki są sukienki spódnice też koszule męskie, bo też 30 oczywiście koszule męskie przedstawieniami liderów religijnych jedną z takich moich ulubionych Studnicki, na które natrafiłem moja znajoma ją nosiła często nawet na co dzień nie tylko do kościoła była taka spódnica z papieżem Benedyktem szesnastym, kiedy jeszcze prawda Benedykt przed emeryturą i kardynałem Gdański kardynałem dery, który był bardzo ważny dla północnej części gamy i było taką osobą, która bardzo mocno właśnie promowała afrykański katolicy są tam tożsamości, która miała opierać się kulturowa na afrykańskich tradycjach i równocześnie włączać no ten przekaz ten przekaz chrześcijański ale, posługując się i tańcami zaczerpniętymi z tradycji lokalnych i strojami i muzyką, więc to było bardzo bardzo ciekawe dla mnie połączenia pojawią się też politycy to już poza tym kontekstem ściśle religijne, więc też oczywiście te materiały funkcjonują bardzo mocno podczas kampanii politycznych przed wyborami, ale też tacy liderzy jak Mandela bohaterowie afrykańscy oczywiście pierwsze moje pobyty gania był rok 2009 wówczas, że było zostać ubrać, jaką Obama Girl, czyli kupić sobie właśnie taki materiał jest na drukowanymi twarzami Obamy i sobie użyć tego wspaniałą piękną sukienkę, ale tak to pokazywanie się w tych sukienkach, jeżeli o katolicyzm rzeczywiście przedstawieniami ikonograficznym postaciami świętych albo albo tych jakich liderów katolickiej jest bardzo popularne, a czy można mieszać wypada mieszać się np. nie wiem Obama matka Boska albo wszystko można bowiem także, że moje takie doświadczenia oczywiście z poziomu gruntu i moich moich pobytów etnograficznych nie jest takie, że Afgańczycy całą szalenie kreatywni jak we strój jest ważne tam wszędzie na świecie chyba jest ważny, ale rzeczywiście gania ta ten mowa też rozmowy młodych ludzi, ale też starszych osób o tym co się ubrać jak się ubierasz jak tworzyć nastrój też pracowała no właśnie w takich miejscach, które nie są na to nie ma zbyt bogatych osób w oka są są lokalni jest lokalna elita to będzie nie wiem nauczyciel ze szkoły, który ma dostęp do pieniędzy rzeczywiście te osoby, która skład mają dużo mniej pieniędzy podpatrują co ubrała się nauczycielka co ubrał się dyrektor szkoły czy on ubiera się np. nawiązując debata Kali czyli, nawiązując do afrykańskich tradycji taki tkane materiały taką luźną koszulę czy też ubierze się w nawiązującą do europejskiego stylu prawda spadnie, ale garnitur młodzi ludzie bardzo wiele rzeczy znajdują na Targu tam sam zresztą całe góry rzeczywiście tych ubrań naszych ubrań po prostu ubrań kantów, które wędrują do Afryki, ale potrafią niesamowicie ciekawy sposób te ubrania łączyć z tymi właśnie materiałami typu Split albo też kombinować jakieś połączenia różnych koszulę dżinsy służb nam zdarzało się też to akurat rzeczywiście ta starsze osoby biedniejsze np. na pojawiały się brzmi śmiesznie, ale proszę się nie śmiać, ale pojawiały się skład bardzo porządnie odpracowanie tych w piżamach w kościele mężczyźni był taki takim jak działa też na kobiety używająca tego co u nas jest koszulę nocną po prostu znalezione w tym zakresie będzie ludzie też nie wiedzą, czego służy oryginalnie bardzo często tacy gdzieś no właśnie z na na wsiach na prowincji to traktują jako dobry materiał bardziej eleganckie ubrania młodzi ludzie, którzy wiadomo dziś też funkcjonują w tym świecie smartfonów bardzo mocno interesują się modą się cała Afryka zachodnia to też są dziś bardzo znani tak naprawdę światowi projektanci mody projektantki mody no to oni już też podchodzą zresztą w czasie dyskusji, dlatego że kraty, a do tego podejść i co to znaczy Africa wraz z co znaczy afrykańskie ubrania doznać afrykańska sukienka czy, jeżeli ubieram się np. te sukienki, które kojarzą się jak te sukienki afrykańskie, ale wiem, że one zostały wymyślone właśnie ład sprint zostały wymyślone w dobie kolonialnej przez tak naprawdę kolonizatorów nie sprzedały się w Indonezji, bo rzeczywiście taka była historia tych tych kolorowych materiałów bawełnianych, że Holendrzy początkowo wymyślili zaciągnęli te wzory z Indii wschodnich tzw. czyli Indonezji, gdzie wymyślili, że będą po prostu produkować masowo, ale tamtejsza ludność nie była zainteresowana kupowaniem produktów okazało się, że ten rynek się znalazł w Afryce na dzisiaj wśród np. takich bardzo świadomych projektantów afrykańskich toczy się dyskusja czy używać tych właśnie ułatwia sprint z tych wojskową drukowanych materiałów w ogóle w projektach czy też odrzucić jako dziedzictwo tej doby kolonialnej natomiast tacy zwykli Irańczycy nie mają pojęcia, że taki jest sukienka zakorzeniona w Afryce są bardzo zdziwieni, kiedy się mówi, że to jest np. projekt wzór materiału wymyślone w Londynie czy też w Amsterdamie, chociaż założenie to jest nasza to jest nasze dziedzictwo jest afrykańska sukienka my w ten sposób też wyrażamy naszą tożsamość, czyli pojawia się pytanie o autentyczności czym jest krytyczna, czyli za autentyczne jest to co ludzie robią i to co ludzie chcą, żeby była autentyczna myślę, że tak antropolog będzie na to patrzył natomiast ta historia krążenia strojów produktu już pomysłów na strojach zupełnie niesamowita, kiedy przyjrzymy się kontynentowi afrykańskiemu, gdyż globalna i to też myślę jest kolejny taki kamyczek, które chciałbym dorzucić może, bo lubi myśleć o Afryce jako takim kontynencie izolowane chwili prowincji to nie jest prawda Afryka od bardzo wielu, jakim była jest przede wszystkim bardzo różnorodnym kontynentem i od bardzo wielu wieków, chcąc nie, chcąc była w tych sieciach globalnych powiązań ta historia strojów w dzisiejszych stroju właśnie afrykańskich też świetnie od tych skomplikowanych relacjach nam mówią to skomplikowanych relacji powrócimy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj o katolickiej modzie w organie i o tym czym jest chrześcijański Brzeską w opowiada pani prof. Anna niedźwiedź z Instytutu etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego informacje o godzinie dziesiątej 40 już za kilka minut, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek pani prof. Anna niedźwiedź z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiada dzisiaj o modzie katolickiej w organie jesteśmy w Afryce Szanowni Państwo i rozmawiamy o tym jak kontynenty kultury zajmie się inspirują jak wygląda obieg idei obieg estetyczny można też tak powiedzieć, ale ciekawią mnie pani doświadczenia z placu boju pani rozmowy no bo pewnie jest także nie chodziła pani za osobę lokalną nie ma nie mogłam się schować niestety wolno widać od razu, że nie jestem nie jestem skany tak no tak i tak było pytanie oczywiście dla mnie też bardzo ważne pytanie co się ubrać jak wypada się ubrać, a co nie wypada się ubrać mamy także rzeczywiście teraz ja, a na mam słabość do sukienek w ogóle buszowania nas no tej akurat nie ubieram muszę powiedzieć, że tutaj o granice mojego antropologiczne zaangażowania jednak się pojawiła bardzo mocno ubrała ją dokładnie 1 raz w momencie, kiedy otrzymała musiałam ją przymierzyć i za pozować do zdjęcia wraz z osobą, która nie obdarowywała to było już pod koniec mojego pobytu to była moja pamiątka pamiątka zgranej podarunek jest rzeczywiście nie chodzę w sukienkach ukrzyżowania ani w kanie ani w Polsce to jest moje tak tak rzeczywiście zastanawiałam się nad tym momentem czemu czemu to jest trudne podczas zdrowie bardzo wiele rzeczy razem z ludźmi akurat czemu ubranie takiej sukienki jest trudna m.in. co też sobie przypomniałam co mnie szokowało już po raz moje podczas mojego pierwszego pobytu w organie zarzucała mi się oczy to fakt, że właśnie ludziom świat wykonują identyczne sukienki albo identyczne koszule identycznego materiału nawet często identyczne krój i pojawiały się wspólnie z takich no właśnie uniformach w takich uroczystościach rodzinnych czy religijnych bardzo często to jest połączone, bo ta może być ślub pogrzeb, który ma na częściowo przebieg chrześcijański częściowo ten poza chrześcijańskie czytasz szersze pojawi się skarb 20 kobiet dokładnie tej samej sukience, więc i tak sukienki z takimi nadrukami świętych sceny święte, jeżeli kościół katolicki ona też są bardzo często właśnie używane, żeby zbudować grupę osób czy podkreślić, że jestem członkiem pewnej grupy, że na swoich braci siostry, bo tak się organie mówi rzeczywiście tych osobach z tym, że jest bliskich kontaktach także w obrębie takich wspólnot religijnych to nierzadko są wręczono takie oddolnie budowane, ale też mające swoje formalne struktury stowarzyszenia bardzo popularne wśród kobiet, czyli właśnie takie sukienki np. z nadrukami świętej rodziny będą pojawiały się jako 1 od świetnych sukienek używane np. przy okazji jakichś konkretnych świąt w ciągu roku przez panie, które należą do stowarzyszenia kobiet katolickich i ciężka takiej parafii, w której ja prowadziłam badania wynosi umawiają się w sobotę o jutro przychodzimy sukience świętą rodzinę każda z nich szuka tam w tych swoich na torbach różnych miejscach, w których przechowują te sukienki to sukienka przygotowuje ją ubiera ładnie ubraną opracowaną i wszystkie pojawiały się razem w następną niedzielę umawiają się umawiają się, że w sukience niebieskiej na pogrzeby mają specjalne sukienki, więc dla mnie to też była bariera pomijając, pomijając już no właśnie kwestię takiego bardzo mocnej deklaracji religijnej przynależności, która chyba jednak wiąże się z ubraniem takiej sukienki jak ta sukienka ukrzyżowania, ale oprócz tego rzeczywiście ta bariera moja uwarunkowania kulturowe i pewien no i niechęć do ubierania uniformu czegoś co jest wspólne też zostałam Niewiem koszulka parafii, w której prowadziła badania też przyznaje nie lubiła nosić, chociaż to było oczekiwane od dawna, więc z 1 strony jest tak jest bardzo duża indywidualny i wolności ubierania się u bardzo fantazyjne stroje połączenia się różnych stylów i gdańskich tzw. europejskich, a z drugiej strony jest genetycy bardzo cenią korzyści mogą ubrać tak samo i że to jest też wyraz czegoś co rzeczywiście takiego doświadczenia to graficznego też powiem, że bycie razem i że może polegać na tym inne sytuacje kryzysowe jest szalenie istotna m.in. te ubrania wspólnych strojów jest gdzieś tam tego wyrazem czy czy potwierdzają to trzeba powiedzieć, że tego typu grupy naprawdę wspierają się nawet finansowo jakiś trudnych jakiś trudnych sytuacjach, więc bardzo ciekawym doświadczeniem jest też w ogóle życie wybieranie materiałów przechodzenie to tych miejsc, które stoją no dosłownie na ulicach po prostu jest gorąca gani, więc się ustawia takie warsztaty z przenośnymi maszynami po prostu przy przy ulicy w takiej otwartej no budynku drewnianym czasem są takie blaszaki jak na garaże można spotkać na takim, dlaczego jest szalenie gorąco, więc po prostu zadaszenia na zewnątrz na ulicy siedzą krawcowe są też mężczyźni, którzy szyją prowadzą takie warsztaty jest bardzo dużo osób, które się przyłączają do zawodu, więc reguły jest szalenie takie żywe społecznie też miejsca przechodzi się wybierać materiał rozmawia się o tym właśnie, jakie są znaczenia tego materiału, które jest lepsze ceny się też różnią, bo na dziś dużo to też Afgańczycy czasem świadomie mówię okej, a świat nie kupuj tego materiału jest tańszy, ale gorszej jakości jest przywieziony z Chin w Akrze w kumulacji takie osoby z rzeczywiście tych bogatszych kręgów uświadomienia kupują tych materiałów produkowanych w Chinach, mimo że są dużo tańsze materiały, ale właśnie to też jest element budowania swojego własnego statusu kupi droższy materiał też mówią działania no we na korzyść biznesów afrykańskich, więc co pensji cały 2 działki sieć stołeczna wokół w ogóle warsztatów żyjących jest taki rodzaj koszuli kapitanów, który także przedarł się ja do Europy czy też Ameryki północnej jako pewien też znak polityczno społeczny myślę tutaj o zasiłki, które bodaj gani i w Kongo nazwane Angelina z powodu utworu piosenki, która była kojarzona z tym strojem taką mnie u mnie starania się tak powiem to przywłaszczają sobie, że troszkę nadmiernie, ale tam, gdzie prowadzę badania środkowej części dany rzeczywiście i to bardzo młodzi ludzie uwielbiają ten materiał jest bardzo modne jednak w prezencie komuś kupowała mu się zapytałam osobę co chciała prezencja, bo sukienki materiały Touch komu np. użyto sukienka jest rzeczywiście bardzo piękny prezent koszule dla mężczyzn i rzeczywiście została poproszona kupienie aniżeli adres i chodziłam na Targ i przymierzaliśmy różne stroje to też taki przykład właśnie wzoru, który został stworzony tak naprawdę w nich oglądać w Holandii zaprojektowane dla jednego z jednej z tych fabryk produkującej nadruki na materiałach bawełnianych na rynek afrykański widzieć nawiązująca tą historią do tych patyków i jeszcze indonezyjskich chce jak mówiłem nie wyszedł tutaj ten biznes Holendrom, więc zaczęli sprzedawać to pod koniec dziewiętnastego wieku do Afryki i na tyle na ile bodajże marnym Dawid antropolożka holenderska prześledziła szczegółowo historię wzoru też szyki, ale ta wskazywała na to, że rzeczywiście projektanci myśleli co się spodoba się kanon m.in. sięgnęli do eksponatów muzealnych przywożonych oczywiście w dobie kolonialnej potem zresztą też do muzeów europejskich m.in. już nie pamiętam dokładnie, ale bodajże przechowywana w muzeum British wizję taki strój jednej z władczyni afrykańskich stał się takim punktem zaczepienia dla projektantów, którzy nawiązują zdanie zaprojektowali rzeczywiście wzór szyki co do takich użyć politycznych globalnych to jeszcze dodam, że tak nasi mają wielką karierę bardzo są też popularne wśród diaspory afrykańskiej wśród tych osób, które żyją czy Europie Ameryce północnej, które w ten sposób też mówią, że podkreślają swą przynależność do do Afryki do tej też transatlantyckiej diaspory w ostatnim baroku przy okazji protestu Black Lives Matter w Ameryce północnej część przedstawicieli w kongresie demokratycznych przedstawicieli pojawiła się z kolei pochodzący jak najbardziej tu akurat rzeczywiście zgrany z centralnej gan z okolic Komac takim materiałem Kenta to jest materiał związane z szantami, zwłaszcza z królewskimi rodami szamb to bardzo dla potężne królestwo w przeszłości dziś dzień król szant jest szalenie ważną figurą nawet politycznie bym powiedziała zdaniem i taką osobowością i te materiały karta to są materiały tkane nici bawełnianej i Znicz jedwabnych kolorowe to są takie niedługo nieduże kwadraciki w różnych układach kolorystycznych oczywiście mają swoje znaczenia funkcjonują też wariancie tzw. dla ubogich, czyli rzeczywiście też jako nadruki na materiałach bawełnianych, ale członkowie Kongresu pojawili się taki u rzeczywiście nie była to powiedzieć, że nie były na tych paskach narzuconych na koszulę czy jakiś wstążka z materiałami karta w rzeczywiście w tym okresie dodaje, że kiedy, kiedy toczyły się przetaczały się przez Amerykę północną ta chyba niekończąca się cały czas debatę na temat relacji pomiędzy białymi czarnymi to znalazło się w dużym spotkała się dużym odzewem, ale też część Afroamerykanów krytykowała to użycie materiałów Kanta przez białych kongresmenów, a nie tylko biali grali, ale właśnie mówiąc, że to jest swego rodzaju takie zawłaszczenie symboli dziedzictwa kulturowego, więc ta sprawa jest bardzo też polityczne nastroje potrafią być bardzo polityczna krążą rzeczywiście przeróżnych bardzo odległych od, jakby tego oryginalnego kontekstu wymiarach to myślę, że szalenie ciekawe też antropologiczne bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę pani prof. Anna niedźwiedź z Instytutu etnologii dziękuję ta szli antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiadała katolickiej młodzież garnie i szerzej też o modzie no obiegu kulturowym o relacjach pomiędzy Europą Ameryką północną Afryką informacje, ale też Azją i informacje jak już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA