REKLAMA

Ania Czaban: Kultura musi uwrażliwiać także na problemy klimatu

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-04-21 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Izabela Kasińska Anna Czaban kuratorki animatorki edukatorki działaczki społeczne członkinie kolektywu dla klimatu założycielki kultury dla klimatu są dziś gośćmi kultury osobistej Witajcie dzienne bryki dobre, skąd taka potrzeba, żeby kulturę połączyć z klimatem w takim bardziej formalnym działaniu czy sztuka kultura powinny dla klimatu działacz no i wydaje się to rzeczą oczywistą wręcz, jeżeli Rozwiń » myślimy o kulturze jako o sposobie i uwrażliwianie na rzeczywistość krytycznego spojrzenia na rzeczywistość, czyli innego spojrzenia na otaczający nas świat palących kryzys klimatyczny ekologiczny nie może umknąć uwadze kultury, więc te 2 rzeczy kultura, która w ten sposób omawia przybliża ludziom świat musi się zajmować klimatem natomiast nie tylko w takim sensie symbolicznym nie tylko w sensie artystycznym okazywania jakiś Arte faktów, ale też swoich strukturach bo, bo kultura instytucje kultury to też pewna infrastruktura to też ludzie też pewne nawyki także nie tylko z tej w tej sferze projektów artystycznych, ale też w sferze Infrastrukturalnej powinna wskazywać dobry przykład dobra postawa no dobrze to powiedzmy w takim razie czym jest ekologia kultura powinna być przede wszystkim ekologia racja to jak Ania powiedziała to jest zajmowanie stanowiska przez kulturę i przez spółkę stanowiska, które nie polega wyłącznie na przybliżeniu tematu ekologii i kryzysu klimatycznego, ale też o włączeniu tych praktyk ekologicznych i takiego myślenia o zrównoważeniu klimatu praktyki i praw, czyli strukturę, w której osoby pracujące i kultury bądź niezależne czy nie twórcy praktycy i praktycznie włączenia i wdrażania pewnych praktyk w swoją pracę w samą formułę i całe kolonizacji zarówno może polegać na pani oczywiście zasoby, z których korzystamy także wspólne jak prąd woda jakoś cieni wokół, ale też, ale też to ona przy tym uwagę w samej próbie przeformułowania myślenia o tym jak robi kulturę jak robi sztukę znaczy pewnym tworzeniu pewnej nowej relacji zarówno z otoczeniem przyrodniczym otoczeniem społecznym ekonomicznym, ale też właśnie relacjach pracowniczych wewnątrz, bo jeśli chodzi o klimat dużym problemem jest nadprodukcja czy w świecie kultury także mamy w waszym zdaniem do czynienia z przesadą produkcji jak pacjent jak najbardziej im tego, że w tym momencie trudno jest realizować wydarzenia w czasie rzeczywistym fizycznym to ta nadprodukcja szybko przyniosła do sfery online, więc każdy teraz produkuje niezliczoną ilość podcastu wydarzenie online, więc o tym też mówimy, że nie tylko sposób tworzenia nie tylko materiały jakich używamy do produkcji artefaktów kultury, ale też się spowolnienie mniejsza ilość wydarzeń większa refleksja może tym samym więcej oddechu i czasu dla siebie, czyli pracowników pracowniczy kultury dla odbiorców, a nie macie takiego poczucia, że na taki minimalizacji kultura może również stracić to zależy jak podejdziemy do słowa minimalizacja, bo to jak my mamy myśleć o nie jest minima szybko jednak pewne zwiększenie kontaktów tak naprawdę kontaktu ze społecznością lokalną kontaktu z naszą publicznością jest raczej intensyfikacja tych relacji i większe poznanie się zwiększy też było włączenie publiczność i takie jak zespół zarządzania współdecydowanie o tym jak kultura ma wyglądać tego mam ma po natomiast na pewno to nie taki sposób podejście to publiczności, które też być konsumentem, więc nie jest to naszej perspektywy minimalizacja właśnie taka pewna intensyfikacja sposobów współpracy i relaks dużo w Polsce jest artystów, którzy widzą ważności tej ochrony dla klimatu wasz kolektyw ile osób liczy na kolektyw liczy 99 dziewczyn jak jesteśmy takim leszczyńskim kolektywem na razie, bo jednak zakładam, że będzie się rozrastał plus do tego wiele współ pracowniczek, które nas wspierają czy to stworzeniu strony grafice promocji i wiele też szyby dokoła instytucji w niektórych pracujemy z niektórymi współ gna mamy jakiś relację inne niż tylko zawodowe, więc nas wspierają, a jeżeli chodzi o samych artystów to myślę, że jest ich coraz więcej nie tylko de facto zajmujący się tematem ekologii przyrody czy wcześniej czy Landart sztuki ziemi, ale też zwracających uwagę z jakich materiałów wykonują swoje prace czy tutaj nie nadużywają tego i w Polsce możemy podać takie przykłady jak Cecylia Malik np. której jesteś aktywistką artystkę tak dokładnie na pewno też Ewa Chmielewska, która też też pod koniec zeszłego roku została uhonorowana nagrodą Katarzyny Kobro dzięki temu trochę więcej można było ani też usłyszeć w takiej samej umowy w kanałach, które od wielu wielu lat zajmuje się też tematem, że jej ważności w ekosystemie i też w tej kwestii drożności rzek na pewno też Anna Siekierska, która też taką Eko aktywistką włącza się działania wielu ruchów ekologicznych także ruchu anty myśli istnieje i jak ty w latach swoją swoje umiejętności artystyczne narzędzie artystyczne zrówna się wzmocnić te ruchy, ale też, jakby samej przestrzeni sztuki zajmuje się prawami przyrody no taka wymienia poszczególne artystki, a instytucje kultury są takie, które się zaangażowały w ten ruch klimatyczną kulturalny wiem, że bliskie wam są dość warszawskie doświadczenia, jakie może przykłady warszawskie zaangażowania się nam członkinie kolektywu teatru nowego, więc teatr nowy też tutaj jest podpisało deklarację, którą przedstawia naszej strony kultura dla klimatu i stara się wdrażać te zasady ekologiczne instytucji czy też zachęta, gdzie też jedna z członkiń pracuje galerii narodowej z zachętę także uczy czy muzeum Polin oprócz tego coraz więcej instytucji z całej Polski stara się wdrażać te zasady i coraz więcej przybywa ich w naszej naszej liście tak, bo miała się tą deklarację rzeczywiście na stronie kultury dla klimatu można od końca marca podpisać się pod deklaracją współpracy środowiska kultury na rzecz klimatu każdy może to opisać tak każdy każda z nas przestanie myśleć o aspekt represje instytucje też mogą być niezależne osoby, które po prostu deklarują taką chęć wdrażania praktyk ekolodzy w takich swoją pracę, czyli ta deklaracja pełni taką je z takiego osobistego zobowiązania, które też mamy nadzieję, że przyszłość i ten pozwoli nam właśnie stworzyć pewien ruch, które tutaj mówić, bo też warto zaznaczyć, że tak ta strona powstała pod koniec marca została upubliczniona pod koniec marca i tak naprawdę taki pomysł na tworzenie pewnej sieci Kai dzisiaj rozpoczyna to jest istotne wiele instytucji w tym kraju w różnym wymiarze wyrażało takie bardziej ekologiczne praktyki, jakby się dzieje natomiast chcemy, aby pewne czas by mogły się nawzajem zobaczyć, aby praktyka można było się zmieni nawzajem wspierać po to, aby właśnie tworzy takie zarys jakiegoś większego ruchu, które w, których wtedy, który będą mniejsze będzie miał też nie Szczygła i za jest też inicjatorką inicjatywy muzea dla klimatu jak twoim zdaniem muzea powinny się zmieniać mając na uwadze właśnie kryzys klimatyczny w tym współ inicjatorką, bo tutaj też ważne, że zarówno kultura ma taki obrazek matki grupy kolektywy, więc dla nas jest bardzo ważne, żeby zwracać uwagę na kolektywne naszą mamy taką takie wrażenie, że praktyka artystyczna wyprzedza Instytut pie znaczy, że jest sporo artystek gier Pek artystów, którzy mają wrażliwość ekologiczną i starają się swoją działalnością wspierać zarówno adaptacje wręcz Matu ze zmian klimatycznych, ale też tą potrzebę umożliwienia pewnej troski o to co się dzieje tak jak turystycznej traktuje się dzieje ze środowiskiem przyrodą i natomiast nie wszystkie instytucje chętnie idą znaczy pies też żyjącymi takim swymi powiedzmy zasadami regułami np. przy tworzeniu kolekcji i jest problematyczne, jeżeli artysta bądź artystka, że prace z materiałów, które ulegną degradowanie takie założenie np. karty i wtedy jest np. ten projekt jak to przechowywanie tak jak w tym obchodzi, więc tutaj też widzimy dużą potrzebę takim prze myśleniu tego tego czy nie sztuka tak jak też o nich myśleć jak sieć opraw artystycznych i jakich aktywności zachęcać też jako instytucja tutaj ciągle widzimy duże pole do pewnych rozmów, ale też do rozmów nie tylko w kręgu zamkniętym właśnie pre i pracowników muzeum, ale też właśnie łączenie artystów aktywistów przychodni, tak więc liczymy na taki serwer najbardziej ekologiczne dzieło sztuki, jakie widział, jakim słyszał jeszcze to oprócz natury samej w sobie oczywiście, która jest dziełem sztuki ponad wszystkimi innymi wszystko to zastanawiam się myślami Rhizopolis Joanny Rajkowskiej to taki świetny przykład ręcznego jak instalacji w wiele prac teraz nam w głowie na zeszłorocznym finale centrum rzeźby polskiej w Orońsku nigdzie tak naprawdę są prezentowane prace młodych artystów architektem bezpieczni Senacie z własnym była ekologia kryzys, więc tam bardzo dużo, a artystek jak tego młodego pokolenia prezentowało prace które, które są właśnie tworzonych materiałów takich jak pokrzywa albo gnojówka krowia nasiona tych prac tak naprawdę jest jest duża i artystyczny i sięgają po właśnie w dużej mierze takie materiały, które będą przyjazne dla środowiska bądź mogą być wykorzystane przez środowisko, kiedy przestaną być wystawiane jak np. taka praca właśnie ten centrum sieci taktycznych, które jednak pęka nazwiska tworzyła prace takich nasion, które później mogą nie wykorzystane jako pasza dla ery nawet do spania przez siebie przed chwilą Joanna Rajkowska i wskazała w mojej perspektywy dociekania czy taką pracą, ponieważ on też zwraca uwagę na naszą potrzebę czy to chodzi o formalne podejście, ale też takie ich naszych nawyków, czyli taką potrzebę bycia w przestrzeni, która jest przyjazna, którego przyjazd Kanią ale w jaki sposób zwiększa biodegradowalne tak oni bardziej na nawilża powietrze powietrze nic też tutaj może dodam, że jeżeli mówimy ekologicznymi przede wszystkim relacje międzyludzkie czy między człowiekiem przyrodą, więc faktycznie tutaj ta piękna łączność z prac Rekowski możemy nawiązać relacji z ludźmi przerodzą przyroda też sama ze sobą miejska jakiś komponent dodane w tym sensie ekologia bardzo bardzo dziękuję Izabela Kasińska i Anna Czaban kuratorka animatorka edukatorki działaczki społeczne członkinie kolektywu dla klimatu założycielki kultury dla klimatu były gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuje wszystkich zainteresowanych odsyłam do strony kultura dla klimatu dużą inspiracją do zniesienia ważnych i potrzebnych dziękuję przepraszam, iż dzięki dowożenia czas na informację taką Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA