REKLAMA

Lekcja 3. Temat: Uczniowie

Rok, którego nie było
Data emisji:
2021-04-22 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:32 min.
Udostępnij:

24 zadania i 15 minut na ich rozwiązanie - tyle czasu dostał na kartkówce z fizyki Kuba, którego odwiedzamy w czasie zdalnych lekcji. Weronika straciła szansę na poznanie ukochanej Japonii, bo stypendium, na które miała wyjechać, zbiegło się z wybuchem epidemii. Martyna sama wyremontowała pokój, w którym spędza od roku właściwie całe dnie. Więc niech będzie choć trochę przytulniej. Rozwiń »

Tym razem Krzysztof Horwat oddaje głos uczniom - najważniejszym postaciom w systemie edukacji. Co zabrał im rok zdalnego nauczania? Jak zmienił ich plany na przyszłość? O ściąganiu, siedzeniu na lekcjach w piżamie, problemach psychicznych, o dzieciach-widmach - w trzecim, ostatnim odcinku serialu "Rok, którego nie było". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w poprzednich odcinkach prowadzenie edukacji zdalnej było szokiem dla nas wszystkich martwią się, jakie ma uczyć dzieci tak jak przekaże wiedzę, jakie sprawdza szkolenie przyszła dopiero w listopadzie nie jestem w stanie nauczyć nauczaniu zdalnym przygotowania do matury siedzi zamknięty w swoim pokoju i Bóg 1 raczy wiedzieć co tam robi co robić podczas lekcji wcześnie na komputerze mniej akordami Czuba czy dla mnie zmarnowany rok pod względem nauki dla mnie jest taki rok Rozwiń » przetrwać w marcu 2020 roku z powodu koronawirusa szkoły z dnia na dzień przechodzą na tryb zdalny z krótkimi przerwami działają tak już ponad rok nauczyciele są zmęczeni rodzice sfrustrowani nie ma tygodnia, w którym eksperci nie byliby na alarm, że stan fizyczny psychiczny uczniów pogarsza się z każdym tygodniem siedzenia w domach Polska jest już w czołówce krajów Europy z najdłuższym okresem zamknięcia szkół nazywam się Krzysztof Chorwat jestem dziennikarzem to jest radiowy serial dokumentalny rok, którego nie było ostatni rok wielu z nas upłynął pod hasłem zdalna szkoła dyskutowali oni niemal wszyscy właściwie na okrągło o wyzwaniach, jakimi mierzy mówili nauczyciele lekarze różni eksperci czasami politycy chyba nigdy przedtem temat edukacji tak często nie pojawiał się też na pierwszych stronach gazet ani na czołówkach serwisów informacyjnych sam w tym czasie przygotowałem przynajmniej kilkaset radiowych relacji na ten temat przeprowadziłem setki rozmów przewertować dziesiątki raportów o brakach sprzętowych o problemach nauczycieli o sytuacji rodzin w końcu fatalnym wpływie zdalnej nauki na zdrowie uczniów o tym jak wygląda szkoła w pandemii opowiadali w poprzednich odcinkach nauczyciele rodzice czas, żeby zapytać o to samych lekcja trzecia temat uczniowie w treść prawa następnie Śledź łagodnie lewą siadaj zabieram się do kupy ucznia siódmej klasy podstawówki mieszka pod Warszawą rząd zdecyduje większe obostrzenia nie zezwolili dzieciom na powrót do przedszkoli szkół eksperci nie mają wątpliwości następnie z Kubą jestem umówiony na ósmą rano tak, żeby zdążyć porozmawiać, zanim zacznie się pierwsza w jego planie lekcji plastyka w swoim pokoju Kuba spędza większość czasu w ciągu dnia to kilka godzin na lekcjach, ale dodatkowo czas zajmuje mu jeszcze odrabianie zadań domowych do tego gry czy spotkania z przyjaciółmi też w trybie zdalnym komputer jest stosunkowo nowy ma 4 lata miałem problem z chodzeniem, ale to ogarnął podkładkę, żeby kupiłem monitory stary będę kupował nowy tutaj mam całą półkę z książkami zeszytami i rzeczami głównie szkolnymi niema tam dużego porządku, bo często muszę tam stan rzeczy wyjmować wkładać i po prostu zależeć od tego jak jakaś lekcja, jaką jest przedmiot, bo do, czego się uczy też tutaj taką szafkę na bardzo, jakby podstawowe rzeczy i stoi też router rzecz podstawową tak tak jak rzecz podstawowa bardzo tam mam taką, jakby główną szafkę wyłączono z szafy ubraniowe chowu i na górze stoją moje głosy z dawnych lat i po wątku sprzedaje są zestawy z Gwiezdnych wojen do tego sporo planszówek i książki widzę, że też, że tablica tak tak Malik dołożyć prawie każda tak to pomaga w czasie sprawdzianów np. fizyki matematyki, bo te wzory to jest złoto 8 godzin wcześniej Kuba z pomocą rodziców skończył powtórka do karkówki z fizyki to jeden z tych przedmiotów obok chemii, który doszedł mu w siódmej klasie przez większość tego czasu uczy się ich zdanie ile czasu spędzasz tutaj w tym pokoju no teraz dużo czasu, chociaż z rodzicami staramy się spędzać jak najwięcej czasu razem np. na rowerze, jakim trzeba na spacerze jeśli chodzi o komputer jakąś godzinę dłużej niż lekcję, że w piątki, bo po prostu jeśli głowa wysiada na warunkach kończą selekcję totalny reset zaczyna się tak, tak więc w tym pokoju spędzam myślę, że większość mojego dnia tutaj istną uczeń zdolny to jakby dzień się za pętla, bo jest tak samo tylko w różnych godzinach jest wstaje śniadanie lekcje i później czas wolny i później lekcje w czasie wolnym ca rower albo właśnie komputer albo, ale troszkę jak w środę mam 3 lekcje to tam wtedy świat czas, żeby sobie pograć pogadać z kim teraz okazjonalny czy gramy Krafta moi koledzy też, ale podczas akcji gracze wciąż nie ja raczej nie gram, ale ci moi koledzy mieszka na blisko, gdzie oni grają jak gram turystek w Counter-Strike KO główną kratą, a ten czas też na zewnątrz kolegami koleżankami się w ogóle spotykać poza szkołą poza wirtualną klasą ja to my taką restaurację niedawno i tam czasami z kolegami były, ale teraz jakoś ludzie bardzo nie wychodzą nie ma takiego, jakby jakiś zwyczaju tylko, że chcemy się spotkać np. dzwonimy do siebie na właśnie blisko, gdzie wtedy bardzo często głosu ktoś odbiera można z nim pogadać, czego najbardziej brakuje ci teraz podczas nauki zdalnej czy w ogóle chciałby wrócić do tak szkoły tak to jest już za długo zdecydowanie jeśli chodzi o reelekcję zdalny kilka miesięcy no okej ale, żeby to już ciągle drugi rok to słabość to tutaj najbardziej chyba brakuje tych czegoś takiego, że jest się na lekcji w szkole nauczyciel tłumaczy i każdy to może usłyszeć, bo np. dzisiaj kartkówki z fizyki bądź właśnie, o czym mówi dzisiaj dzisiaj karkówkę z fizyki wczoraj napisałem do 2 kolegów czy wiedzą łącznik karkówka jest tylko 2 tematów czy 3 i wojny wiedzieli, że jutro jest karkówka egzaminy za rok czy już martwisz, że za rok, a sobie na razie nie widzą realizuje tego jakoś odrzucam w głowie po prostu to będzie, jeżeli uczeń będzie taki, jaki jest to ja będę musiał włożyć siebie tyle energii i tyle jakimś tam zapału, żeby się nauczyć tych rzeczy no będzie ciekawy, więc ja bym bardzo chciał, żeby to jakoś wróciło nauczanie zwykłe elektrownie tak nie będzie oby w ósmej klasie wróciło o różne akcje dobry gotowy w tej chwili Niemcy wszystko na polecenie zostaliście dodaje zaznacza taka przygoda z plasteliny papier kolorowy techniczne materiały 4 kredki mazaki dowolność konfiguracji kwestie bardzo mam następują może być problem kurczy mamy szufladę w dzisiejsza lekcja będzie polegała na tym, że po prostu tłumnie słuchał i pełnego moim mężu otrzymuje tę klasę zakupy inwestycyjne teraz zabieram się na Dolny Śląsk w okolicach Jeleniej góry mieszka tam Martyna, która uczy się w drugiej klasie trzyletniego liceum to ostatni taki rocznik, który kończył im rację myśli o studiach medycznych ma jeszcze siostra, która też uczyć zdalnie w podstawówce do liceum w Jeleniej górze ma niecałe 20 km, ale rano nie musi jak dawniej spieszyć się autobus wystarczy, że włączy komputer staje przeważnie tak na ostatni dzwonek jak selekcja zaczyna to jest właściwie takie posiedzenia tej godziny ósmej do piętnastej czternastej w zależności od dnia w międzyczasie, ponieważ tak między czasem mam jakieś okno się zdarza jest okno czy tam jakaś dłuższa przerwa to wtedy jem śniadanie tam myje się ubieram, po czym te wszystkie prace zadania domowe, który ma biec im odsyłać jakieś pisemne prace nad też musimy robić na komputerze, więc to jest też czas, kiedy siedzimy przy tym biurku cały dzień siedzę przy biurku albo jadę gdzieś na jakieś zajęcia dodatkowe pozalekcyjne propozycja, ale to one wynikają z tego, że chcesz dostać, gdyż tam, ale przez studia czy z tego, że na świat myślisz, że podczas nauki zdalnej po prostu tej wiedzy mniej właściwie to i to np. z niektórych przedmiotów po prostu Musze, ale to nie jest akurat zależne od nauki zdalnej na przykładzie na skutek matematyki, gdzie mam 7 godzin w tygodniu, a odbywa się tylko 4 i jakie tam 1 pracę własną, czyli taką, kiedy mamy sami pracować no to my zrealizowaliśmy chyba 4 działy z 10 no to tutaj już, jakby trzeba szukać jakiegoś dodatkowego wejścia czy uczyć samemu cieszy jak PiS korepetycje Martyna ze szkołą łączy się przez laptop trochę na niego narzeka na nie wpisuje się najlepiej, bo często także może z telefonu dołączać na pierwsze lekcje czy tam się zacina, więc jesteśmy w trakcie po prostu szukanie jakiegoś lepszego plakaty to wyremontowane sobie pokój na wakacje i żeby dodać z nudów z tego, że po prostu, jakby spędza cały czas w swoim pokoju i chciałam, żeby było przytulnie i dostałam plakaty na urodziny od moich przyjaciółek właśnie Harrego staje SA Arktyki banki i sama sobie kupiłam Tyler Radek jej tor jak własna koncercie jakimś swojego ulubionego zespołu o to było na 2 lata temu na wakacje to był akurat festiwal na warszawskim Służewcu Martyna pokazujemy filmiki TV aktualnie czeka na dwójkę, bo mam bilety udało nam się kupić z przyjaciółkami nie ten rok na 2022 w listopadzie w sumie na początku jeszcze były takie dobre kontakty, bo zamknęli nas było ciepło i jak nas zamknęli za drugim razem to właśnie to była na późną jesienią wtedy zrobiła inna prawda jest taka, że urwały nam się te relacje i utrzymuje kontakt tylko właśnie z najlepszymi przyjaciółmi z klasy ci co, gdzie mieszkają obok siebie to się ze sobą spotykają itd. a jednak no ja mam trochę do szkoły i jakie osoby, które też mają trochę do szkoły na to nie za bardzo mają jak się spotkać te relacje z dużym stopniu ucierpiały poniekąd na pewno tęsknie i Eetek za tymi ludźmi za tą rutyną taka, ale czy chciałabym na tę chwilę rozstania też ten rok ma wolę zostać w domu, ale przez system tak bardzo i jakoś nie wyobrażam sobie tych codziennych dojazdów i technik, że w ogóle zwracała się było już ciemno i siedziało się do którejś tam w nocy potrafi nam się znacznie więcej czasu prawda jest taka, że dzięki temu zdalnym nauczaniu mam więcej czasu na właśnie przygotowanie do matury nie jest np. do te znicze, bo w momencie, gdy nowo mam mniej lekcji, jakiej wuefu NATO niema tam co każdą lekcję w szkole czy też jakieś takie przedmioty to mam czasami tylko 2 godziny w tygodniu zamiast 3 i mam wtedy czas albo też nie tracę czasu na dojazd no to wtedy mam czas właśnie na nadrobienie tych materiałów tak pod maturę stricte, ale no wydaje mi się, że jedyne co możemy nie wrócić na takie normalne studia tylko, że mogą być dalej studia online nawet te 1,5 roku NATO to jedyne co się martwić, bo na studia chciałbym już normalnie, bo jest Poznaj Weronika maturzystkę liceum w Toruniu marzec 2020 roku zapamięta na długą wtedy miał się spełnić największe marzenie podróż do Japonii wcześniej zdobyła stypendium w szkole w Sendai ich zmian będą bilety śmiałam kupione adresy na podróż wszystko przygotowane już prawie pakował walizkę, kiedy zaczęły się zamykać granice coraz więcej, bo o tym wyrusza i nagle dostaje telefon z ambasady, że moja wizja jest anulowana, bo oni nie może wjechać do Japonii i że mój bilet jest anulowane i nagle takie co się dzieje i miały być miejscu, w którym chcesz być od tylu lat, a nagle wszystko jest odebrane przez jeszcze nawet nie widać przez pierwsze miesiące Weronika nocami łączyła się z Japonią zdanie brała udział w lekcjach, ale w końcu jakiś czas później udało się polecieć dotarłam producenta i jej myśli moim, ale emocje wtedy zupełnie inne potencjał w oczekiwaniu po tych pieniędzy itd. a po tym, że nie wiadomo jak wygląda przyszłość będę mógł wrócić do domu czy zaraz za granicę czy nie no to było zupełnie innego brakowało takiej na 1 ekscytacji też było bardziej takie mam nadzieję, że będzie Okaj nie ma śmieci to miasta przez większe czasu jak tam byłam, więc tak naprawdę powiedziałem sobie kampus nawet nie za bardzo, bo nie mogliśmy chodzić odwiedzać innych klas czy rozmawiać bardzo na przerwach nawet nam tego zabraniali każdy miał 6 Stanów teraz już z powrotem w Toruniu Weronika przygotowuje się do matury to jest jakaś niewiadoma i nawet, że to jest kraj netto nieco daje sobie ulgi w tym stresie miejscu czujemy w ogóle nieprzygotowani matura też moimi bardzo narzekają na ilość pracy, która jest i nieprzygotowany na to co jesteśmy w stanie zrobić w domu, w którym trzeba sobie kupować śniadania obiad wszystko ogarnąć, czego nie było w szkole i żeby tam te 8 godzin siedziałem i młodość, czego się uczyć tutaj zupełnie inaczej i nie jest także osiądę na 8 godzin będą mogę tylko robić szkołę, a pracy jest na tyle godzin nawet się robić to samo czy chodzić na lekcję jest jeszcze więcej i praktycznie nie ma wolnego czasu, kiedy pytam o kontakty z rówieśnikami Weronika przyznaje, że z wieloma znajomymi utrzymuje relacje głównie w sieci nie ma innej opcji nie macie na Instagramie nie macie nam sondaże tik toku po prostu dzięki niej jesteś w tej kasie ani jest w świadomości swoich znajomych trwający rok, iż jeśli nie będziesz tam klikać historii i patrzeć co więcej znajomi i odpisywać na te głupoty, że Echa co tam to niema kule żadnych interakcji z kimkolwiek potrafimy spędzać 8 plus godzin dziennie na telefonach, żeby utrzymywać jakiś tam kontakty z innymi stajesz telefonem potem jest na tablet lekcje potem komputer zasypie Stefana młodzież chce nam test tylko to tylko parę osób tak naprawdę mamy bliższy kontakt o spotkaliśmy się częściej poza szkołą i my skończymy liceum im nie będziemy się znali swoją klasą nie kojarzymy się aż tak ja tych ludzi nie znam podobne doświadczenia mają inni licealiści, z którymi rozmawiam dla mnie najgorsze jest metro, że właśnie jest brak takiego codziennego kontaktu nawet się z nimi bardzo nie przyjezdni od zawsze projektem znajomość, o czym rozmawiać, a teraz w sumie jest taki sztuczny twór o no zawsze pytanie jest takie samo odpowiedź jest taka sama cały czas siedziała w domu i robimy dokładnie to samo od ponad roku i właśnie przez siebie mam wrażenie posypały się relacja w myślach codziennie każdy jako sportowcy spotkali, a teraz to jest ogromne przedsięwzięcie obecnie przez paliwa jest po prostu jakieś szczyty, a więc umiejętność zajrzyjmy jeszcze na chwilę do podstawówki na warszawskim Żoliborzu pamięta się z pierwszego odcinka byłem w niej jakiś czas temu, zanim klasy 13 znowu przeszły na tryb zdalny to było zaraz po ich powrocie do szkół po feriach zimowych, a pan naprawdę jest dla miasta, ale to ja zadaję pytania nie tych krajach wytwarzano tak wojenną przez internet jest w ogóle nie mogli się nawet z koleżankami w domu w strasznym dna kresowe błyszczy działa na kanapie oglądam telewizję no lepiej w skład nowo w domu tak codziennie tak samo no wstaje z Legg je vis część później jest taki jak w kółko codziennie widzę, że im brakowało kontaktu ze sobą przerwy są po prostu zaczarowane rozrywką bieganie także od żyli od żyli w dostawie energii pełni werwy sytuacji najmłodszych rozmawiam z Kamilą procesów jest pedagożka w szkole podstawowej we Wrocławiu przyznaje, że po długim czasie spędzonym w domu niektóre dzieci mają problemy np. z prawidłowym trzymaniem długopisu w tym roku więcej dzieci na świat korzysta z zajęć dydaktyczno wyrównawczych po to, żeby właśnie ten poziom edukacyjny wyrównać problem jest więcej pogorszeniu uległa taka kondycja psychiczna emocjonalna dzieci i młodzieży rzeczywiście ta pandemia odcięcie od kontaktu z rówieśnikami możliwości wyjścia z domu spowodowało, że otrzymywaliśmy szczycie sygnału, że utrudniony kontakt z dzieciakami albo nauczyciele obserwowali, że taki np. przez tam kilka lekcji w jakim okresie czasu mając cały czas taki obniżony nastrój zdarzało się też rodzice zgłaszali właśnie niepokojącej zachowania dzieci czy w trakcie rozmów i właśnie takie niepokojące słowa sporo dzieciaków, zwłaszcza mówię tutaj młodszych uczniów uczennic i uczennicach doświadczało takiego strachu i obawy, że np. zarażą część rodziców dziadków pan najbardziej bali się właśnie od dziadków tak źle zniosły to odcięcie od rówieśników chyba to najbardziej doskwierało brak kontaktu z rówieśnikami to główny powód pogorszenia się samopoczucia uczniów tak wynika z raportu przygotowanego przez licealistów z Wrocławia i Oleśnicy skupionych wokół grupy szkoła 20, która niebawem ma się przekształcić fundację założyli ją Julian Wąsek i maja rada zajęli się problemem stanu psychicznego uczniów po sygnałach od znajomych, którzy źle znosili naukę zdalną i zamknięcie w domu, kiedy słyszę o tym, że uczniowie zrobili raport o uczniach wiem, że muszę się z nimi spotkać, kto jeśli nie oni zna lepiej problemy młodzieży umawia się z Julianem to uczeń drugiej klasy liceum od lat działa społecznie m.in. w młodzieżowej radzie Wrocławia jest też przewodniczącym szkoły jak przekonuje zdalne lekcje to dla niego okazja do rozwijania działalności Pozaszkolnej no ja zawsze coś tak 7 do edukacją powolutku raczej działałem poza szkołą niż w szkole dlatego dla mnie możliwość chodzenia do szkoły fizycznie tylko chodzenia na lekcje zdanie przestanie musieli się do budynku, jakim jest szkoła itd. tak dalej do bardzo wiele czasu przypuszczam że, gdyby nie to będą w drugiej klasie liceum nigdy nie założyłbym fundacji nie byłbym w trakcie zakładania fundacji Fundacja czekamy tak naprawdę, dlatego że rodzina dopiero w czerwcu, a szkoda powstała w styczniu dlatego czekamy do moich osiemnastych urodzin do czerwca, żeby dzień później już złożyć dokumenty do potrzeb dopisania do KRS-u ankietę wypełniło ponad 20 000 uczniów od czwartej klasy podstawówki wzwyż okazało się, że więcej niż 13 przebadanych czuje się gorzej niż rok temu w sile to osób jeśli przełożymy ten wynik na wszystkich uczniów z tej grupy wiekowej mniej więcej 1 200 000 oprócz tego, że brakuje im kontaktu z rówieśnikami są przeciążeni materiałem bardzo często w mocy klasach rolę nauczyciela przyjmują rodzice, a czy starszych klasach uczniów są pozostawieni tak naprawdę sami sobie nie wszystkich stać na korepetycje, które aktualnie są tak naprawdę nieodłącznym elementem naszego życia ciężko byłoby po prostu myśleć o maturze nie mając korepetycji niektórzy narzekają na brak odpowiednich warunków do nauki zdalnej na problemy rodzinne w ankietach piszą też fizycznych dolegliwościach wywołanych siedzeniem przed komputerem bólach głowy kręgosłupa i zmęczeniu oczu, ale moją uwagę zwraca kwestia relacji z nauczycielami w poprzednich odcinkach niektórzy nauczyciele przyznawali przecież, że ich metody zawiodły i że zdalnej szkole sobie po prostu nie radzą z sprawdź jak widzą uczniowie jeszcze przyznaję bez bicia, że ja naprawdę przez ten lockdown jeszcze w tamtym roku tam od kwietnia do czerwca to spędziłam 2 miesiące w piżamie i lekcje łóżko w sumie teraz uczymy się tak naprawdę tego, czego chcemy i ośrodek piszemy sprawdziany nikt nam nie stoi nie ma żadnej kontroli nad nami, więc sprawdzamy się tym wciąż chcemy sprawdzić wreszcie może miały oszukiwać ściągać pomagać sobie ja np. ze swoimi przyjaciółmi przeważnie my sprawia to łączymy się na Messengerze ze sobą rozmawiamy i po prostu wspólnie rozwiązujemy na sprawdzian albo no, jakby się na komputerze na jakim takim test portalu czytasz, gdzie nie może mieć żadnych okien otwartych dokładnie nic to no jest jeszcze telefon i jednostek sposób po prostu książki otwarte nauczyciel pyta to cały pokój wklejone w kartkach z jakimiś notatkami sąd nauczyciela, w którym grupa dla każdego ucznia jakieś 3 zadania grupy dla każdego inną albo robią takie testy na ciężko znaleźć i internecie, ale są tacy co po najmniejszej linii oporu i po prostu pierwsze lepsze zadania matur i PiS jest tylko polecenie całej rozgrywane, czyli proste jak nauczyciele dają wam takie akurat zadania, że też widać nie wysilają to wtedy po prostu odpłacać mam wrażenie no może powiedzieć to też zależy od tego jak nam zależy na tym przedmiocie wrócił na chwilę do Kuby siódmoklasistów spod Warszawy to, że nie miał plasteliny na lekcji plastyki to jeszcze nic Kuba 2 godziny później musiał zmierzyć się z karkówką z fizyki, do której uczył się do północy nauczycielka wysłała klasie 24 zadania i dała 15 minut na ich rozwiązania zrobiła się z tego całkiem spora awantura, której Kuba opowiedział już zdanie pani powiedziała, że możemy przesyłać godzi w jedenastej 7 te no 15 dni od rozpoczęcia nowy tekst 14 AK szkółka pani ani ustawiła jakoś tak, że już 114 od właśnie przyjmował odpowiedzi można było, że winniśmy jakieś 8 minut na karkówkę, żeby myśleć o sam fakt, że kartkówki większą niż niektóre sprawdziany i dała na to 8 minut to procesowe musi prawica klasa Odysa prawica nie zdarza ja tu Karczówka zrobiłem próbowałem odeszła 117 i Cannes przeszli z dnia cytuję, gdy wszyscy zaczęli tam do pani zbliżenia, które Formuły 1 to Palikot ja, że za późno wysłaliśmy i że to pewnie przez to, że to jest wina forum SA nie jest wina u miejsce miła 0 śmiech chyba większość osób i będzie druga w skutkach dzisiaj to bardzo rozwaliła jak one po tej kartki chce zupełnie nie przejętym głosem powiedziała jak większość w nim o 6 Cartusia spokojnym głosem powiedziała, żebyśmy zasłużyli się w tej dzisiaj temat lekcji i wojny powiedziała co dalej nic takiego to bardzo słabym ostatecznie po skargach uczniów interwencji rodziców nauczycielka nie wpisała oceny kartkówki o podobnych sytuacjach rozmawiam z Julianem jak zmieniły się te relacje uczniów z nauczycielami podczas nauki zdalnej na obserwujemy liczne problemy na linii uczeń nauczyciel ze względu nam pewien brak wyrozumiałości, ale nie tylko brak zrozumienia ze strony nauczycieli, ale również uczniów były sytuacje, gdzie na małą ilość czasu dostało się dużo pytań sprawdzanie byle tylko ściągać, kiedy np. faktycznie miało się kamerki, ponieważ kogoś nie stać na kamerkę, ponieważ ktoś aktualnie ma zepsutą kamerkę mikrofon cokolwiek został wyrzucony z lekcji to łamie konstytucja konstytucyjne prawa uczeń potrafi dostać oceny negatywne potrafił dostawać uwagi no nawet mnie w szkole jest gdzieś tam także, kiedy piszemy sprawdzian z niektórych przedmiotów musi mieć bez przerwy włączone kamerki Ameryka musi uchwycić zarówno nas jak karty, której piszemy, żeby uniknąć ściągania itd. to, że uczniowie nie włączają kamerę wiesz już pierwszego odcinka skarżyli się na to nauczyciele przekonuje się o tym na godzinie wychowawczej, w której mam okazję uczestniczyć zdalnie w jednej z naturalnych klasy liceum imienia Klementyny Hoffmanowej w Warszawie na monitorze zamiast twarzy widzę głównie kółka z inicjałami albo imionami pytam uczniów powody w domu rzecznikiem bardzo wczesnych godzin po to jest bardzo ciężko być na Ameryce UE chodzi o mnie to mi czasami internet spowalnia, jeżeli włącza kamerkę dlatego częstowano wyłączoną trudno jest motywowanie się, żeby się ubrać, kiedy nie mamy nic takiego obowiązku i po prostu rano, kiedy można wybrać coś innego łatwiejszego ta krytyka jest naturalne, że ludzie będą dzisiejszego są inne wygląd nie motywuje nauczycieli do pracy twierdzą rzecz może w sumie, gdyby zostałam i wiele nawet moich włosach po tym, wszystkim, żeby protestant może faktycznie nie będę nawet obrazić nauczycieli tym, kiedy kamery włączone to bardzo jednak patrzy 2 dekad zaczyna na siebie samego a kiedy jednak włączyć kamerę i bardziej Sejm dziś pracą jest życie dlatego kontekst ekranami nie było aż tak bardzo oczy, więc myślę, że też dlatego czasem niektóre mają proste kamery włączone bardzo mnie rozprasza, gdy mam włączoną kamerę ja mogę wam tylko powiedzieć, że nawet, jeżeli rano wyglądać, jakby dopiero wstali z łóżka no tak już jest wszyscy zdajemy z tego sprawę to i tak lepiej zawsze warto zresztą 1 osobę jest zupełnie nikogo to wychowawczyni klasy Ewa Micińska zaś się z pierwszego odcinka serialu uczy matematyki trudno jest powiedzieć o np. obecnych wychowawca klas pierwszych, którzy tak naprawdę nie zdążyć dobrze poznać swoje klasy lądowali na zdalne jak wrócimy tego zdalnego nie będziemy pamiętać wciąż nie wyglądali będziemy się nauczyć imion i za to ja rozpoznaję klasy pierwsze po głosie w tej chwili poszczególnych uczniów powiedział nie wyglądali, ale rozpoznającej ogłoszę to zupełnie nowa jakość też innym swoje opory na początku przed przyłączeniem tej kamerki przed przed siedzeniem auta z włączoną kamerką i pokazywaniem nie wiem swoje ściany swoje swoje półki książkami siebie w tej marce powodów wyłączenia kamer jest więcej część uczniów po prostu wstydzi się warunków jakich uczy się od miesięcy w poprzednich odcinkach opowiadałem się o problemach, które kryją się ich domach o konieczności dzielenia pokoju i komputera z rodzeństwem o problemach sprzętowych, ale też kłótniach rodziców w końcu o problemach psychicznych co też tacy, którzy właśnie z tych powodów w ogóle nie logują się na lekcje mówi się o nich zagubieni uczniowie zaczęli wypadać systemu już rok temu część nie wróciła do dzisiaj, o ile tego nie wie nikt próbował oszacować samorządy wiosno wiosno wszyscy byli żywo zainteresowani, bo to taki szok, że w ogóle mamy takie dzieci, do których nie można dotrzeć również dla dla włodarzy miast o zagubionych uczniach rozmawiam z Justyną Suchecką dziennikarką TVN 24 PL, która już rok temu szeroko opisała to zjawisko to były zwykle takie liczby typu kilkaset 600 w Warszawie jakaś taka dosyć duża grupa w Poznaniu, ale liczył, kto chciał by nie było obowiązku sam minister edukacji mówił wtedy minister Piątkowski, że minister nie od tego, żeby chodzić drzwi do drzwi pukać i szukać tych dzieci i od tego są dyrektorzy szkół tak zresztą robić dyrektorzy nauczyciele niektórzy robili ja znam taką historię nauczycielki, która pojechała w szczycie pandemii, gdy tak się bardzo wszyscy byliśmy nie można wychodzić z domu do uczniów uczennice dowiedziała się, że ona nie bierze udział w zajęciach, bo rodzice nie potrafią obsłużyć maila nie potrafią dodać załącznik c dopiero 7 czy ośmioletnie dziecko i ona uczyła i tak znalazła tam swoją uczennicę nie chodzi o 2 do drzwi wzywali policję korzystali wsparcia ośrodków pomocy społecznej w różnych miejscowościach różnie wygląda oczywiście w małych miasteczkach łatwiej było namierzyć takie dziecko wszyscy znają, ale duże miasta sprzyjała anonimowości temu, żeby takie dzieci gubić w wielu szkołach za uszy przeciąga no tych uczniów zapisywano ich bardzo rzadko przecież mieliśmy do czynienia z sytuacją powtarzania klasy w zeszłym roku nie, dlatego że wszyscy nagle zaczęli fantastycznie uczyć tylko praktycznie bardzo dużo osób nie chciałbym sumieniu tych dzieci, które właśnie miał problemy z internetem albo nie miał komputera przez te problemy sprzętowe to są główne powody tego o zagubienia się w systemie myślę, że ten sprzęt problemem wiosną wyraźnie wtedy brakowało tego sprzętu w wielu miejscach, ale takim realnie największym najczęstszym powodem nieobecności tego znikania jest zdrowie psychiczne nawet nie to, że komuś się nie chce to możemy mówić w przypadku 1718 latków rzeczywiście są dorośli, bo prawie dorośli ludzie zawsze odpowiadają elektem znika z systemu dwunastolatek dziesięciolatek to znaczy, że nauczyciel nie jest w stanie znaleźć, ale też jego rodzice nie są w stanie mu pomóc albo nie chcą pomóc przecież w szkołach uczą się też dzieci, które mieszkają w niepełnych domach, które uczą się w domach dziecka wczesną wiosną pamięta historię domu dziecka, gdzie były jedne słuchawki na kilkanaścioro dzieci jak oni mieli brać udział zdalnej edukacji śledzić historię tych swoich bohaterów jak to teraz wygląda jak oni sobie poradzić czy w ogóle wrócili do systemu są tacy, którzy jak już zagubili to przypadli są tacy, którzy znaleźli, ale tak dobrą sprawę przepadli taką historią, które nam zrobiła dosyć duże wrażenie, bo stres 17 latka, który w pandemii właśnie bardzo ciężko przechodził depresję nie był w stanie wstać z łóżka nauczyciele podejrzewali, że może grać gry, ale tak naprawdę to potencjalne uzależnienie to było odbicie jego bardzo złego stanu on wrócił do szkoły właśnie dzięki swym nauczycielom na chwilę jesienią do kolejnej klasy do klasy maturalnej i teraz już wiemy, że te szkoły nie skończy, że poinformował swoich nauczycieli w lutym skończył między czasie 18 lat rządzi już nie będzie teraz urząd wróci we wrześniu szkoła będzie normalna, bo nie jest w stanie się uczyć zdalnie ją tak nie chcę się uczyć teraz pytanie oczywiście to rzeczywiście wydarzy, bo to jest kolejne parę miesięcy, które będą oddalały od systemu edukacji są też dzieci, które się znalazły, ale znów są zalogowanych nie biorą udział w edukacji dzisiaj np. opowiadała 8 lat chce drugiej sesji, która nie potrafi się podpisać z imienia nazwiska i nazwisko Matko 5 liter to jest przerażające, bo po 1,5 roku naukę powinna bardzo dużo umieć teraz na papierze ona jest obecne nasze loguje jej tata włącza komputer codzienny dyrektorzy nauczyciele często duże no tak jakiś problem na początku była właśnie znaleźliśmy to dzieci, które pogubiły mam wrażenie, że jest taki problem trochę wstydliwy, bo szkole trudno się przyznać do tego sobie po prostu nie radzi w nowej rzeczywistości czy też takie wrażenie tak myślę, że to jest bardzo kłopotliwa sytuacja dla dyrektorów i nauczycieli, zwłaszcza tych, którym zależy, bo oni tak naprawdę nie mają więcej narzędzi niż to co zrobili oni już ściągnęli te dzieciaki na lekcje online często zanieśli do domów komputer ze szkoły wypożyczony czasem dzieci ściągnęli nawet do siebie na chwilę pomogli im jakoś, ale oni nie mogą nic zrobić więcej też takie przerażające, bo to tak naprawdę odsłania nam to czym tak naprawdę edukacja edukacją współpracą nauczycieli uczniów i rodziców, jeżeli którekolwiek z tych elementów zawiedzie to nic nie poradzimy każdej szkole będzie wygodniej powiedzieć znaleźliśmy wszystkich leczeni po znalezieniu się rzeczywiście zasiedli do edukacji czy rzeczywiście są częścią tego szkolnego życia to już tak chętnie odpowiada jak zaczynam pytać nauczycieli czy znaleźli wszystkich uczniów to niezwykle mówią tak, ale pytam czy mają czy przez ucznia w środę zwali ich na lekcji czy są tacy, którzy nadal nie zabrał głosu co zaczynam się dowiadywać właśnie o tym, że no tak nie do końca mną są ktoś nigdy nie włączył kamerę np. oczywiście można powiedzieć, że nie ma sprzętu nie musi, ale co za tym jest jak czas nie znają odpowiedzi co jest za tym co najbardziej uderza w tym zjawisku szczerze mówiąc dla mnie najbardziej bolesne jest bagatelizowanie tego przez ministerstwo edukacji znaczy jak chciałby minister edukacji wtedy wiosną, kiedy o tym mówiliśmy po raz pierwszy jesienią, kiedy się nasiliło się powtórzyło wyszedł powiedział tak wiem, że mamy taki problem to jest dla nas ważne wiemy, że dzieci, które teraz gubimy mogą być nie do odzyskania to będą osoby, które będą musiały w przyszłości korzystać z pomocy społecznej liczne badania sprzed pandemii pokazywały, że to wypadnięcie systemu edukacji może się kończyć konfliktami z prawem to są ludzie, który będzie musiał zadbać kiedyś prędzej czy później my się będzie musiał o nich upomnieć i czemu chcemy doprowadzić do tych kryzysowej sytuacji czemu nie powiedzieć, że oni są dla nas ważnym dołożymy wszystkich sił starań środków, żeby znaleźć nigdy minister edukacji turystyki nie powiedział zawsze pojawiały takie komentarze powiemy no są nie musimy tego liczyć zawsze tacy byli nie wszyscy muszą się uczyć to zdanie w ogóle, że nie wszyscy muszą się uczyć w kraju, który ma obowiązek szkolny do osiemnastego roku życia bardzo często wracało niewypowiedziane często tak wprost tylko senacki w zasadzie nie są niższe nie uczą nam powinno zależeć na tym, żeby chcieli teraz mam dla ciebie krótkie ćwiczenie z historii twojej osobistej co najmilej wspominać ze szkoły jakieś konkretne lekcje trudny sprawdzian czy jednak przerwy spotkania po szkole wycieczki to teraz wyobraź sobie pustą szkołę siebie przed komputerem w swoim pokoju kilka godzin dziennie i brak możliwości wspólnego wyjazdu gdziekolwiek w góry nad morze do lasu do Wrocławia Poznania Krakowa Warszawy niektórym tak płynie niebawem połowa liceów nie mieliśmy żadnych wyjazdów oprócz tam integracyjnego i białej szkoły 1 dodaj do tego jeszcze brak studniówki w klasie maturalnej z perspektywy czasu może się wydawać mało znaczącą imprezą później przecież będą lepsze tylko, że oni o tym jeszcze nie wiedzą poza tym to niejedyna impreza, która przepadła i to nie samą imprezę przecież chodzi nam pan strasznie dużo różnych takich imprez, bo jednak duże osiemnaste większości z nich nie była ona jednak studniówka teraz też chyba taki kolejny dobijający punkt jesteśmy właśnie straconym rocznikiem, który świetnie miał 18 maja tutaj nie żałuje zmaga się cieszę, że zrobiłam dużo siedemnastka, bo bez tego to naprawdę rozwodni pandemia zaczęła się mieliśmy 417 teraz mam 1819 wydaje się właśnie temu ten wiek, że ciekawe rzeczy powinny się w naszym życiu działacz spędziliśmy ten czas w domach siedzą zamknięci nie mogą się z nikim widzieć studniówce rozmawia też z Weroniką z Torunia to jest duża część jak oglądamy w jakikolwiek film serial o życiu liceum i dorastaniu to zawsze ta impreza, którą nie wspominasz później, że na do 135 wódkę w łazience czy cokolwiek, ale masz jakiś tam sentyment do tego jest to sukienka i grający szpilki i są nauczyciele i rodzice Weronika przesyłam krótki film, który zrobił razem z przyjaciółmi tytuł to studniówka w chałupie to miał być ten dzień, w którym maturzyści uświadomimy sobie, że coś kończy, że chodzi o nowy etap, że przed nami jest kolejne rozdział naszego życia nie mogliśmy obchodzić swojego wejścia w dorosłość jak bardzo marzyłam o tym, żeby zawsze jest to dniówka pozycyjnego być księżniczkami dlatego ten limit jest na grę mojej sukience, którą ją właśnie tę okazję, ale niestety nie udało się ich my jako jedyni będziemy mieć w swoim gości po prostu dużą dziurę, ale chcę wierzyć kiedyś jeszcze 5 wygląda jeszcze do raportu przygotowanego przez licealistów ze szkoły 20 część uczniów wskazuje, że na pogorszenie nastroju wpłynęły złe relacje w domu i słaby kontakt z rodzicami właśnie różne tego typu problem wychodziły, że rodzice właśnie byli tylko fizycznie tak naprawdę w ogóle nie rozmawiali ze swoimi dziećmi w ogóle nie interesowali się problemami notuje też był problem, który wiąże gdzieś tam z ocenami, że właśnie dostał jedynkę czemu tutaj to nie wyjdzie w takim razie nie będziemy komputera itd. tak dalej pytali nie dopytywali, dlaczego ta Jedynka i co za nią kryje dokładnie to był właśnie ten problem oczekiwali piątek po Prostak tak trudnych relacjach młodzieży z rodzicami mówi też Magdalena wrzesień zaś z poprzedniego odcinka jest koordynatorką infolinii dla dzieci młodzieży rodziców oraz nauczycieli przy fundacji Itaka mówią o tym, że rodzice ich nie słuchają nie akceptują ich emocji nie akceptują tego, że np. no nie wiem możemy się dzisiaj nie chce wstać i czegoś to wynika, więc gdzieś ta rozmowa z dzieckiem jest bardzo ważna ta akceptacja tego, że on może mieć takie stany, ale też powinniśmy obserwować dzieci tak obserwować ich stany emocjonalne, bo czym duże, jaki stan emocjonalny utrzymuje tym możemy myśleć od takiej właśnie skorzystaniu z pomocy specjalisty tak chociażby skonsultowanie się czy rzeczywiście jest co się martwić czy dziecko wymaga specjalistycznej pomocy, a być może to jest jakiś jednorazowy kryzys, który po jakimś czasie może minąć, kiedy rozmawiamy jeszcze nie wiem, że linia lada moment ma przestać istnieć finansuje ministerstwo edukacji pieniądze były jednak zarezerwowane na określony czas i właśnie kończą chyba najgorszym z możliwych momentów na razie nie wiadomo co dalej czy konkurs na kolejne lata zostanie rozpisane takich infolinii prowadzonych przez organizacje pozarządowe jest oczywiście więcej żadna nie narzeka na brak telefonów, zwłaszcza w pandemii czy wiesz, że ponad połowa szkół nie zatrudnia na stałe na etacie psychologa największy problem jest w mniejszych szkołach to z kolei wnioski z raportu fundacji szkoła z klasą o tym też rozmawiam z Julianem wydaliśmy samego ucznia czy jego zdaniem potrzebowałem pomocy psychologicznej czy z niej skorzystał no smutną obserwację było to, że pojawiały się osoby kilka-kilkanaście procent osób, które potrzebowały pomocy z nim nie skorzystały powinniśmy zastanowić, dlaczego nie skorzystały no pierwszą rzeczą, która była często poruszana w odpowiedziach otwartych było to, że potem osoby, które korzystają z psychologią szczególnie szkół podstawowych są osoby wytykane palcami ośmieszane itd. jako dziwak jako dziwny po prostu drugą rzeczą, która wyszła bezpośrednio w naszym raporcie to jakoś tej pomocy około 50% uczniów niezależnie od placówki oceniało pomoc psychologiczną na mniej niż 510, więc ono moim zdaniem to tragiczny wniosek powinien nam dać domyślenia, bo często tam psycholog, nawet jeżeli jest szkolenie żaden sposób kontrolowany nie musi raportować swoje pracy on po prostu jest tak naprawdę nie korzystam z jego pomocy często problem jest też to, że psycholog nie ma takiego swojego konta w szkole, gdzie uczeń może czuć komfortowo tylko rozmawia z uczniami na korytarzach no co nie jest komfortowym otoczeniem znowu sięgam po pamiętniki przesłane na konkurs życie codzienne w czasach koronawirusa niektóre fragmenty wspomnień nauczycieli znasz z pierwszego odcinka myślę o pewnej lekcji, którą opisała w pamiętniku Bernadeta Odrzywolski polonistka z nowego Sącza tematem był proces Franza Kafki jak proces omawiają w zeszłym roku ze sem moją klasą humanistyczną obecnie trzecią, bo to jest lektura oczywiście nieobowiązkowa prawda tylko taka dodatkowa zawsze humanistycznej klasie omawiana i młodzieży się proces podoba podoba się z zainteresowaniem czytali myśmy sobie referowali rozdział w rozdziale więc, jakby tak dokładnie ta treść tutaj wybrzmiała no właśnie takie taki sens odnaleźliśmy, że tutaj właśnie na Józef Ka prawda osaczony rzeczywistością przytłoczone właściwie nie wiedząc co się z nim stanie, gdyż tam wędrujące po tym, mieście, szukając tego sądu i cały czas tyle głowy, że ten proces się toczy ten wyrok, jaki wisi, ale nie nad niemal nie wie dokładnie co to jest no i tutaj właśnie tą samą pandemię zaraz zeszliśmy porównali właśnie, że każdy z nas jest poniekąd jak ten uzyska chodzący po mieście prawda i usiłujących się czegoś dowiedzieć, ale żadnej pewności żadnej wiedzy no i z nami jest trochę też tak prawda, że po omacku gdzieś tam próbujemy jakoś poruszać w tym świecie, który nas zaskoczył zupełnie tak jak jak on został zaskoczony dzień trzydziestych urodzin prawda przez przez tych 2 ludzi, którzy przyszli do niego i powiedzieli, że jest winny, że jest oskarżony przypomina mi się też to, o czym mówiła Dorota polonistka, którą znasz z pierwszego odcinka tym całym naszym systemie dalej nie widzimy dzieci, a one siedzą w domu zamknięte i na pewno nie jest dobrze wydaje się, że niestety jak to wszystko się skończy ta to wejdą te obciążenia psychiczne, które przez po roku zdalnej szkoły pytam uczniów o przyszłość ich plany marzenia odpowiedzi zawsze są podobne wszystko zależy od sytuacji od wyników egzaminów albo wolę nie myśleć trudno cokolwiek planować ludzie nie wiedzą co chcą robić, ponieważ jego nowego studia nie podobają się w ogóle ta myśl, że studia będą online niepewności na wykładach w domu nie ma w ogóle w tym jakiś radości czegokolwiek tylko takie niewiadome znaki zapytania jak będzie wyglądać i co jest bardzo złudna ja np. zrezygnowałam z planów studiowania za granicą przynajmniej w przyszłym roku, bo stwierdziłem, że nie chce studiować za granicą takie pandemicznej rzeczywistości, w której pojadę zapłacę masę pieniędzy za studia, które 3 będą online i będę musiał jeszcze żyć w jakimś wynajętym mieszkaniu, które też będą musiały masę pieniędzy zapłaci, więc i nie będą mogły z niego wyjść tak liceum samo w sobie miała być takim czasem niesamowitym dla nas innym i w takim docent chodzenia w dorosłość na i na sobie tego nie było no no nie wiem jak czuje się bardzo, jakby w ogóle wcale nie poszła w ulicę tak naprawdę dziś był niski ocieplenie my mieć dzień, bo pani sędzi, że 90 dni, które okazały się jedną z poprzednich świątyń Japonii i 1000 nie było prześliczne zamieszcza filmy, które przesłała mi Weroniki i ten rytuał był po prostu magiczny wdzięk wejście przyszedł nasz nauczyciel dostaje się w prezencie wielkiego pieczonego ziemniaka wielkiego pieczoną silnika jestem tak szczęśliwa z tego prezentu jest jest często się to one są gorące ja dual widziałam chce w ogóle robić tak trochę wyjechać, żeby uciec od tych wyborów, a Tricheta sumę, że kredyt na studia chciałam wyjechać i przeżyć doświadczeń i poszukać siebie tak jak każdy i na pewno zostaję w Toruniu, bo nie ma opcji, że w tej sprawie, jaka jest wyjechał do innego miasta, bo czy po prostu bez sensu o tak siedzisz w akademiku czy w wynajętym mieszkaniu i martwi się, że będzie miał na część za miesiąc także na pewno zostaję w Toruniu, a myślałem nad grafiką, ale nie wiem jak się studiuje artystyczne kierunki w pandemii czy można chodzić i malować czy głosujesz na Ameryce jak wygląda też moje koleżanki właśnie w tym filmie opowiedział, że pandemia odebrana możliwość dorastania i powinien tych błędów i odnajdywania się bardzo, więc nie wiemy do końca kim jesteśmy co chcemy robić wiek pytam znajomych nikt nie wiem to był trzeci ostatni odcinek serialu dokumentalnego rok, którego nie było przygotowanie i prowadzenie Krzysztof Chorwat oprawa muzyczna Bartosz Dąbrowski oprawa graficzna Marta Szewczyk opieka redakcyjna Magda dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tego serialu Weronice nocne dziękuję za udostępnienie filmów, a organizatorom konkursu życie codzienne w czasach koronawirusa za dostęp do pamiętnej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ROK, KTÓREGO NIE BYŁO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA