REKLAMA

"Nie chodzi o to, żeby każdy miał maturę i poszedł na studia, są dzieci, które mają problemy z czytaniem i pisaniem"

Połączenie
Data emisji:
2021-04-22 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 44 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Justyna Suchecka TVN 24 PL dzień dobre dzień dobry będziemy mówić oczywiście o tym co dzieje się w edukacji w kontekście koronawirusa może zacznijmy od matur egzaminów ósmoklasisty jak też nasze będą odbywały w tym roku co roku będą się odbywały podobnie jak w zeszłym do reżimie sanitarnym o tyle jest różnica zeszłym rokiem, że ten termin się nie zmienia czy termin, który uczniowie Rozwiń » poznali na początku roku szkolnego został utrzymany matury zaczyna się 4maja egzaminy ósmoklasisty pod koniec miesiąca, ale nie będzie egzaminów ustnych materiał na egzamin nawet okrojonej uczniowie będą musieli zachować dystans szczególne środki ostrożności to na pewno będzie taki egzamin dodatkowo stresujące, bo te pandemiczne okoliczności były dla nich dosyć trudna maturzyści 30kwietnia kończąc swój rok szkolne szkoła większość z nich ostatni raz była pod koniec października na początku listopada nikt już nie wrócić do zajęć stacjonarnych normalnie ósmoklasiści podobnie, chociaż oni jeszcze mieli takie etapy, kiedy tego nauczania hybrydowego było więcej, więc to są uczniowie, którzy przeszli taki test zdalnej edukacji, który bardzo trudne tak naprawdę egzaminy dla nich to będzie duże wyzwanie i na pewno większy stres niż zazwyczaj no właśnie, ale równocześnie można sobie zadać pytanie, jakiego rodzaju jak to co się dzieje w tej chwili z koronawirusem to co wydarzyło się w roku ubiegłym w ogóle zmienia matura to znaczy czy można powiedzieć, że to jednak pewne sposoby przygotowywania czy przepracował przeprowadzania tego egzaminu mogą się utrwalić np. brak ustnych obecnie bardzo się zastanowią nad tym jak to się skończy dla egzaminu ustnego, dlatego że już wczoraj minister Czarnek zapowiedział, że nie będzie też kolejnym roku egzamin ustny to jest coś co nas niepokoju w egzaminach od wielu lat na myśl tych wszystkich, którzy edukację zajmują, bo pojawiał się takie pytanie dosyć zasadne czy należy przeprowadzać egzamin w sytuacji, w której właściwie nie liczy przy rekrutacji na studiach i pandemiczne lata co potwierdziły w zeszłym roku ten egzamin zdawało 300 osób troszeczkę ponad 300 osób w tym roku będzie około 800 to są wszystko uczniowie, którzy potrzebują ze szczególnych powodów zwykle jest rekrutacja na studia zagraniczne to też nie jest taki ścisły wymóg to czas jest wobec uczniów, dlatego że dla tych dobrych ustne egzaminy to zawsze jest gwarancja dobrego wyniku, a równocześnie zrezygnowanie z nich to od lat podnosił dyrektor centralnej komisji Egzaminacyjnej pismo Marcin Smolik to jest pewien sposób pokazania nauczycielom nie musi trenować z uczniami wypowiedzi ustnych, a przecież wszyscy wiemy, że mówienie, że w życiu przydaje oczywiście być może niekoniecznie mówienie o lekturach szkolnych, ale tak naprawdę przygotowania do matury ustnej roztrenowanie jakiś umiejętności, które potem w dorosłym, że ich pracę często podkreślają egzaminatorzy jest potrzebna myślę, że ktoś może utrwalić będzie taka pokusa, żeby te ustne matury zrezygnować bardzo jest czekała uczy się utrwali to podejście, w którym nie przewidujemy progu zdawalności na przedmiot dodatkowy na tym, że mecz z rozszerzonym to jest coś co miało się teraz w najbliższych latach zmienić myślę, że już te wskazówki ministra wiemy, że nie zmieni się w 2020 trzeci, że być może w 2020 czwartego piątym to jest taki sygnał, że jednak jest pole do negocjacji, chociaż jeszcze rok temu wydawało się, że ten próg na przedmiot dodatkowy przedmiot rozszerzony na pewno zostanie wprowadzony a, cytując tutaj z kolei centralną komisję egzaminacyjną pod poprzeczkę na maturze zostanie znacząco podniesione teraz pytanie, gdzie ta poprzeczka zawiśnie w kolejnych latach, ale jak można pogodzić, jakby wszystkie argumenty mówiące za egzaminem przemawiające za egzaminem ustnym przeciwko niemu, czyli tą potrzebę części uczniów, żeby jednak ten egzamin zdawać do niego podejść z tym rząd właściwie trochę nie zawali, gdy zawali drogą dla mas przykład z pytaniem po co robimy zawsze robimy tego samego egzaminu cierpię go po to, żeby czegoś nauczyć myślę, że cały czas powinno trwać poszukiwanie tej idealnej Formuły prawnej taka, że ten egzamin nie tylko nie czuł się przy rekrutacji bardzo licznie specjalne często oblewano jednak od lat zmorą naszych maturzystów jest matematyka i to pisemna, więc oczywiście jest stres przed wystąpieniami publicznymi to na pewno jest jakiś dodatkowy rodzaj przygotowania, którego ustne egzaminy wymagają, ale później ci ludzie idą na studia tam też dają często egzaminy ustne, a więc trzeba się do tego jakiś sensowny sposób przygotowywać ja myślę co też coś, o czym bardzo łatwo zapomnieć jeszcze parę lat temu ósme egzamin to przecież była prezentacja to było coś co uczniowie mogli przygotować sami mogli mówić o swoich bliskich sobie te o bliskich sobie temat życia, które interesują zrezygnowaliśmy z tego, gdy okazało się, że prace uczniów przygotowują nagminnie wcześniej korepetytorzy to jest trochę bardziej opowieść nie samym egzaminie ustnym tylko o tym jak traktujemy systemu oświaty to jest opowieść o tych wszystkich rodzicach, którzy podpowiadają dzieciom na zdalnych lekcjach albo zatrudnienia okres korekty toru, żeby rozwiązał za konkursy matematyczne jest taka opowieść o tym właściwie warto było zadać sobie pytanie to co w szkole uczyły, bo jeżeli po to, żeby mieć dobry wynik na maturze to jest jakaś 1 odpowiedź oczywiście ona będzie dla części stacjonująca chyba przede wszystkim o to, że się czegoś nauczyć ja dużo myślą o tym ostatnio usłyszałam od jednej z nauczycielek, która wydarzy właśnie w pandemii w końcu przestała wystawiać oceny mało tego przedstawi wtedy to co również sprawdzianów uczniowie piszą i wiedzą, czego nie potrafią nie mają co nie ma żadnego sensu ściągania, bo kogo oszukują siebie oszukują, kiedy nie rozwiążą tych zadań tak samo się oszukują, kiedy nie chcą się przygotować egzaminu ustnego, bo przecież kiedyś się przyda i chyba to po prostu nie jest do pogodzenia to by wymagało zmiany narracji szkoła co być może pandemia przyniesie, ale prędko co niestety tego nie wiem mam wrażenie, że raczej nieprędko np. jeżeli popatrzymy na to co się dzieje w tej chwili ze szkołami z powrotem tych najmłodszych uczniów najmłodszych roczników do szkół oczywiście wiele argumentów za tym, żeby dzieci wróciły, ale mam wrażenie, że ten nadrzędny to jest taki, żeby rodziców uwolnić ich obecność niestety też odnoszę takie wrażenie bardzo często, zwłaszcza kiedy znamy argumentować, dlaczego dzieci powinny wrócić do szkoły do czasu pojawia to hasło rynek pracy praca zdalna oczywiście wszystko jest ważna, niemniej to bez czas, żeby zacząć rozmawiać o tym, że jeżeli wrócimy teraz na chwilę do szkoły część uczniów wraca już w poniedziałek na nauczaniu hybrydowym na to co jest zupełnie innego nie nie dla rynku pracy nie dla nadrobienia zaległości, o czym mówił ostatnio minister edukacji tylko dla nadrobienia relacji społecznych dla tego ogarnia nas w grupie na nowo do tego przyzwyczaja się do nauki do tego, żeby pobyć razem dobrze pojechać razem na wycieczkę i przejść do parku wracamy dla dla ludzi, a nie dla materiału z matematyki i innych do tego, żeby rodzicom wygodniej pracowała przynajmniej bardzo chcemy taką nadzieję jest to też złudna nadzieja jest z tego sprawę no bo nie słyszano takiej narracji specjalny powszechnie właśnie też nie przebija się to ten powrót do szkoły to taki powrót konieczny znaczy to nie tylko chodzi o to, żeby rodzice wrócili do pracy, ale też, żeby dzieci zaczęły się rozwijać, a nie popadać w rozmaite tak powiem przyzwyczajenia, które stają się potem ich kłopotem i nawet duże słowa garbem to nie jest tylko metafora, bo o tym mówią rehabilitanci o tym mówią badacze, którzy przyjrzeli się jak też ta pandemia wpłynęła na kondycję fizyczną dzieci wady postawy w no to jest ich obserwacje są dość przerażające co prawda to połączenie właśnie włamywacz kręgosłupa nadwagi obniżenia samopoczucia to wszystko jest dramatycznej musimy sobie zdawać sprawę z tego, że konsekwencje tego będziemy ponosić przez lata ten dobrostan uczniów wszystko składa też ich dobrostanu i samopoczucie powinien być dla nas kluczowe i o tym powinniśmy rozmawiać, kiedy szykujemy się na ten powrót i myślę że, o czym co łatwo nam jest porzucić, kiedy mieszkamy w dużym mieście, kiedy jesteśmy członkami średnio zamożnych rodzin, kiedy kraj mamy 1 komputer na dwoje czasem troje dzieci, ale nadal komputer mamy bardzo łatwo jest zapomnieć o tym, że wracamy do szkoły także dla tej części społeczeństwa, która ma gorzej, ale nie tylko dla tych zagubionych dzieci, które wielokrotnie rozmawialiśmy, ale też dla tych dzieci, które znalazły Bailey nauczycielka opowiada Mizia w drugiej klasie dziewczynka, która nie jest w stanie oprzeć swojego nazwiska to nazwisko ma 5 liter jest proste, a ona ma już prawie 9 lat to kto tej dziewczynce to może też przez długi czas nie pomogli rodzice znaczy, że nauczyciele robili co mogli zdalnie, ale to jest trochę wymaganie od nich cudów i być może tnie być może czeka powtórzy klasę być może puszczą dalej tego jeszcze nie wiadomo, ale tak naprawdę to jest opowieść o dziecku, w jakich wiele w Polsce którymi się nie przejmujemy się przejmujemy tym naszym najbliższym co jest dla mnie rozważę no ale ale konsekwencje rzecz tych innych dzieci też będziemy ponosić Nowak dzisiaj nie dziwi to nie dostrzegamy potem ktoś będzie płacił za pomoc społeczną będzie płacił za służbę zdrowia za pomoc psychiatryczną psychologiczną no nie jest o tym, że nie powinniśmy tego robić to tylko o tym, że to nie jest tak, że to pozostaje bez konsekwencji te dzieci będą potem chodziłem do kasy z naszymi dziećmi będą z nami pracowały to nie jest tak, że możemy porzucić mam wrażenie, że trochę tak robimy po bo jest ciężko myśli o tym co dla nas będzie najlepsza no właśnie to jest taki wymiar edukacji, które mówi się chyba w Polsce najmniej innej słabiej ten argument słychać, że to jest kwestia spójności społecznej to jest jedna z polityki, które tą spójność społeczną mogą zapewnić, które mogą w ogóle utrzymać jakość, jeżeli pozwolimy na to, żeby to wszystko rozjechało to właściwie w pewnym sensie mówimy, że zostawiamy na rozwarstwienie ze wszystkimi kłopotami konsekwencjami takiego państwa takiego życia tak, jeżeli mamy szczera to jest to co najbardziej mnie w tej chwili przeraża to właśnie odpuszczanie najsłabszych w trosce ona śluz i z 1 strony rozumiem oboje to powtarzamy to jest jasne, że każdy bardzo będzie dbał o swoje dziecko, ale z drugiej mam wrażenie, że to jest właśnie ten wymiar polityki których, które powinniśmy w tej chwili wymagać od ministrów od rządzących, ale też samorządowców, którzy jednak szkoły i pandemii po pandemii będą musieli prowadzić, żeby oni mówili jasno, że zdają sobie z tego sprawę, że nie mówili, że zawsze, bo dzieci, które nie uczyły się, że zawsze ten argument, którego nienawidzę jej zdanie, które czas na Twitterze nie każdy musi do liceum, bo to, o czym w tej chwili rozmawiamy nie jest opowieścią o tym, że każdy musi zdać maturę czy studia jest opowieścią o tym, że będziemy mieli dzieci już mamy dzieci, które mają elementarne problemy z nauką czytania pisania co będzie dalej strach pomyśleć, a i i to nie są to nie jest tak, że to jest tylko tzw. patologia STEŚ słowo, którego nie znoszę to naprawdę czasem dzieje w domach obok państwa sąsiadów moich sąsiadów tego, że nie wszyscy mają tak jak my wszyscy pracują zdalnie nie wszyscy mogą nadrobić zaległości wreszcie nie każdy ma dobry kochający dom to pokazują się przez badania i to jest coś, o czym politycy powinni mówić, nawet jeżeli nie mają rozwiązania NATO gotowego pojawi oczekuje na pstryknięcie palców myślimy jak wyrównywać szansę to jest trudne wymaga wiele wysiłku i pracy to, że w ogóle przyjmiemy taką perspektywę to nadzieja, że to jest też nasza odpowiedzialność dziękuję bardzo, Justyna Suchecka TVN 24 PL własnymi trzynasta 56 za chwilę informacje o łączenie i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA