REKLAMA

Poczta nadal bezprawnie trzyma dane wszystkich dorosłych Polaków? Tak twierdzą prawnicy, bo państwo udaje, że RODO nie istnieje

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2021-04-22 17:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:57 min.
Udostępnij:

Minął rok. Zaledwie rok od czasu, kiedy ministerstwo cyfryzacji przekazało firmie Poczta Polska płytę DVD z adresami i numerami PESEL wszystkich dorosłych Polek i Polaków, to było przygotowanie do tzw. wyborów korespondencyjnych, do których w końcu nie doszło. Od tego czasu firma trzyma sobie te dane - nie wiadomo do czego je wykorzystując. Rozwiń »

Przy okazji: czy dostałeś/dostałaś informację, że Poczta jest administratorem Twoich danych osobowych, posiada je w takim to a takim celu oraz informację w sprawie procedury, według której możesz te dane edytować lub zażądać ich usunięcia? Każda firma, dysponująca Twoimi danymi musi to robić, i robi (to efekt słynnego RODO) - ale Poczta Polska nie. I wspiera ją w tym... Urząd Ochrony Danych Osobowych. A niektóre prokuratury, do których Watchdog Polska doniosło w sprawie wójtów i burmistrzów, w których gminach udostępniono Poczcie dane z tzw. spisów wyborców uznały, że nie doszło do przestępstwa.

Na jakim etapie jest ta sprawa, jak możemy doprowadzić, by winni zaniedbań w tej sprawie ponieśli konsekwencje, obywatele odzyskali kontrolę nad swymi danymi osobowymi a instytucje, które powołano, by chroniły praw obywateli wreszcie zaczęły to robić? Na te między innymi pytania próbujemy w tej rozmowie odpowiedzieć z moimi gośćmi, którymi są dzisiaj Katarzyna Batko-Tołuć, dyrektorka programowa i członkini zarządu sieci obywatelskiej Watchdog Polska i mecenas Witold Chomiczewski z kancelarii Lubasz i Wspólnicy.

Uzupełnienie: już po opublikowaniu niniejszego podcastu dostaliśmy od Poczty Polskiej informację o stanowisku firmy w tej sprawie, które można znaleźć tutaj, na stronie internetowej Poczty Polskiej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Witajcie w podcaście Panoptykon 40 mówi wasz Wójcicki jestem prawnikiem i aktywistów fundacji Panoptykon, która reaguje na zagrożenia związane z rozwojem nowych technologii i to co dzieje się na styku technologii i człowieka pan konieczny jest nie analizujemy ustaw nie rozmawiam z politykami robimy coś ciekawszego wyglądamy zaprzeczy technologii co zmieni w naszym życiu jak działają, a rozmawiamy o tym liczni, którzy dzieci rodziców było w badaniu do osób praktykami, a przede Rozwiń » wszystkim to czas tu, więc musi udzielić technologie i człowiek człowiek i technologii na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi ona informację do czego ich używa z ekspertami i praktykami rozmawia Wojciech Klicki Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon witam was w podcaście Panoptykon 40 przy mikrofonie Wojciech Klicki dokładnie rok temu 22kwietnia 2020 roku poczta Polska oddała ministerstwo cyfryzacji płytę DVD zawiasami i murami PSL wszystkich dorosłych Polek i Polaków był etap przygotowań do tzw. wyborów korespondencyjnych, które miały odbyć się 10maja ubiegłego roku jak wiadomo na szczęście w tym terminie się nie odbyły jednak na przełomie kwietnia maja ubiegłego roku opinia publiczna także my Panoptykon nie żyliśmy problemem w jaki sposób poczta zamierza przeprowadzić wybory w szczególności, skąd weźmie dane osobowe wyborców skoro nie obowiązywały wówczas odpowiednie przepisy umożliwiające pozyskiwanie danych ze spisu wyborców i z rejestru PESEL życie publiczne to często korowód małych i większych afer skandali czasem zapominamy o tym co działo się w ubiegłym tygodniu miesiącu nie ma co roku jednak w naszym podcaście chce zmienić gości spojrzeć na to co dziś wiemy o wyborach korespondencyjnych czy ich przygotowanie było zgodne bądź niezgodne z prawem, a jeśli niezgodne to czy ktoś poniósł odpowiedzialność dzisiaj moimi gośćmi są mecenas Witold Chomiczewski z kancelarii Lubasz i wspólnicy z nabytku rzeką oraz Katarzyna matka Batko to Łódź dyrektorka programowa członki zarządu sieci Obywatelskiej Watchdog Polska dzień dobry Kasiu, jeśli pozwolisz to od siebie chciałbym zacząć czy twojej ocenie, ale także z perspektywy działań, które wy jako sieć Obywatelska w ciągu ostatnich 12 miesięcy podejmowaliśmy cie tak ogólnie ta ta organizacja wyborów miała więcej nogi można było przeprowadzać czy to wszystko od samego początku miało jakiś grzech pierworodny grzechem pierworodnym było oczywiście to pytanie jest tezą, że poczta Polska zabrała się za organizowanie wyborów wymagając od innych podmiotów współpracy z dnia pocztą, a nie była formalnie organizatorem tych wyborów nie miała podstawy prawnej w postaci ustawy, a tym samym niektóre czynności, które przeprowadzała nie miały podstawy prawnej oczywiście takim przykładem jest przekazywanie danych ze spisu wyborców co nawet już wtedy jakby była dosyć oczywiste, a teraz po roku w wyniku debaty publicznej, która się przytoczyła jest już całkowicie oczywiste jasne to była debata publiczna, a te może my też podobne pytanie do siebie kilku, bo poczta pozyskiwała, przypominając sytuację pozyskiwała dane z 2 źródeł zwracała się do urzędów gmin z prośbą o udostępnienie danych zawartych w spisach wyborców i zwróciła się także ministerstwo cyfryzacji z żądaniem udostępnienia z prośbą o udostępnienie danych zawartych w rejestrze PESEL czy jak poza opinią publiczną, a bardziej na sferze na poziomie takim Richter prawnym mamy już dzisiaj jasność czy te działania były legalne nielegalne czy miał podstawy prawne oraz dla państwa, że jesteśmy w toku w toku postępowań ca, który jak od strony prawnej mających nic stwierdzić, że ostatecznie, jaki był stan prawny rozstrzygnąć kto, ale uprawomocnienia mogę powiedzieć w ten sposób, że moim mojej ocenie MAE bądź na los myślę opartym na mocnymi argumentami jest tym czasie, kiedy nastąpił na skutek złożenia tego wniosku przez przez pocztę polską ministerstwa cyfryzacji, a zatem 20kwietnia zeszłego roku, a następnie w dacie, kiedy z dnia doszło do przekazania danych 2 dni dzień czystego zbiegu kwietnia z Osia powstanie miała, a podstawy prawnej do tego, żeby przetwarzać tam te dane osobowe, bo taką postawą nie był ani art. 90 dziewiąty ustawy covidowej ani wydana wcześniej decyzja prezesa rady rady ministrów, a nie, bo te po tej regulacji w tym pewnie tak będziemy też inne no mogę powiedzieć one powinny być osadzone, a szerokim kontekście całego systemu prawa, o czym powiązane działają z zasadą chociażby LO im Elizy działania Lewis działania admini działania organów organów, ale głównie administracji publicznej, ale także perspektywę na możliwości przetwarzania danych na podstawie RODO, bo RODO daje pewne pewne tutaj opcje, które potencjalnie mogłyby się w stanach, ale ślad za nie powinny pójść przepisy krajowe z odpowiednimi kompetencjami, których taką kompetencję poczta Polska w tym zakresie nie miała dodam jeszcze 1 rzecz też to co wiemy, skąd już z nieznanych nam wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie no to one zakwestionowały na samą samą decyzję premiera a, wskazując decyzja jest jest nieważna, jaki odważyły samą czynność polegającą na udostępnienie poczcie danych do czego konsekwencją także to, że trzeba ocenić, że poczta Polska ma głęboki, ale gmina wtedy przesłanki legalizującej operacji na ekipę do takich spółek, o czym dowiedział się cofa się spółka ta decyzja premiera w tej miały to była decyzja, w której premier zarządził organizację wyborów na na tym godzi się tego mają prawa o tym, żeby w konsekwencji powstaje to to realizowała żądała żądała dana decyzja, która została poczta zobowiązana do do czynienia przygotowań tak będą przeprowadzenia tych wyrobów wyborów wyborów korespondują korespondencji jasne czy to była decyzja, na podstawie której poczta pozyskała dane z rejestru PESEL, a czy podobnie sprawa zima miała Kasiu, z czymś na czym wy w sieci Obywatelskiej trochę bardziej kupiliście to znaczy na działania poczty w ramach pozyskiwania danych ze spisu wyborców które, które dysponują gminy tak bardzo podobnie się miała też by tutaj jest trochę spraw, w których są wyroki oczywiście nie są to wyroki jeszcze dotyczące tego czy, bo co było podstawą naszego kwestionowania tego przekazywania danych ze spisu wyborców my nie jesteśmy specjalistami od ochrony prywatności natomiast uważaliśmy, że jeżeli urzędy gmin przekazywały dane bez podstawy prawnej to wójtowie burmistrzowie prezydenci przekracza swoje prawa uprawnienia i wtedy, kiedy się to działo, czyli mniej więcej od gdzież tam połowy maja zaczęliśmy składać zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa na tych wójtów burmistrzów prezydentów, którzy przekazali dane, a mieliśmy tę informację na podstawie wniosku informację publiczną czy odpowiedzi na wniosek informację publiczną no i tego tych urzędów gmin jest sporo, aczkolwiek szczęśliwie większość to nie są urzędy, które uznały, że można przekazać dane, ale jest ich prawdopodobnie około 400 mamy w tej chwili namierzono około 300 plus jeszcze 60 twierdzi, że przekazała, ale nie przekazał hasła do tych danych plus mamy jeszcze takie, które nam nie odpowiedziały to jest dosyć uciążliwa praca duszenie z nich tej odpowiedzi, która nam pozwoliła podjąć dalsze czynności ale, pomijając to sprawy są na różnych etapach oczywiście my skarżymy do prokuratur rejonowych część tych rzeczy została połączona 1 sprawę jest taka 1 duża sprawa w sądzie w Warszawie natomiast szczęśliwie nie wszystkie trafiły do tego wspólnego koszyka i to było to na co liczyliśmy chcieliśmy zobaczyć jak to się dzieje lokalnie na poziomie sądów rejonowych prokuratury jest tylko 1 prokuratura, która wszczęła postępowanie od razu bez żadnych dodatkowych z naszej strony działań natomiast w większości przypadków prokuratury nie chcą wszczęcie postępowania, więc my idziemy do sądu i tu właśnie chcę się odnieść do tej kwestii jak sądy orzekają, ponieważ oczywiście w wielu wypadkach sądy złe zgadzają się z prokuraturą w kwestii tego, że to nie było celowe działanie przekroczenie uprawnień to trzeba działać celowo w związku, z czym nie ma powodu wszczynać postępowania teraz musimy sobie wyobrazić mamy taką sytuację, że ta prokuratura często jest w tym samym budynku co sąd to jest czynnik społeczny rozumie, że z punktu widzenia prawa na to nie patrzymy, ale no wyobraźmy sobie, że prokurator przechodzi na drugą stronę budynku i rozmawia z sędzią nie chodzi o to, że tam jakiś mega powiązania, ale dosyć łatwo jest tego wójta burmistrza prezydenta usprawiedliwiać to ci wszyscy ludzie często wiejskiej społeczności się po prostu też znają są małe miasta gdzieś tam wokół są te małe gminy wiejskie i to wszystko jest jakaś lokalna elita, więc zdarza się, że są, że stwierdzenie, zanim zostanie wszczęte śledztwo, że nie było przekroczenia uprawnień, ale od jest też kilka świetnych wyroków wyroków takich, w których sędziowie sądów rejonowych robią piękną wykładni prawa mówią o art. 7 konstytucji o działaniu na podstawie w granicach prawa mówią o tym czym jest decyzja premiera, że one nie mogła być obowiązująca w stosunku do gmin, że nawet jeśli były czynności przygotowawcze do wyborów to nie było wyboru de facto zarządzanych robionych przez pocztę polską mówią o tym, że prokuratura nie może stwierdzić, jakie były intencje wójta burmistrza prezydenta, bo musi się najpierw wójt podjął prezydent zapozna z jakimiś opiniami i meta w tym sądom podrzucamy materiały, bo też pamiętajmy co robił organizacje społeczne jako organizacje społeczne, zanim się wydarzyło przekazanie danych wysłaliśmy opinie prawne i nasze opinie nasze apele o to, żeby stwierdzić, że to jest, że nie ma podstawy prawnej, więc nie jest tak łatwo powiedzieć, że wójt burmistrz prezydent nie miał żadnej wiedzy te decyzje jednak w dużej mierze były podejmowane pod wpływem nacisków i to co mi się wydaje, że jest jeszcze do zrobienia to jest zajęcie się kwestią tych nacisków politycznych, które były bardzo wiele urzędów pisze to odpowiedzi na nasz wniosek o informację, że tak nakazał nakazał wojewoda, że konsultowali się z wojewodą urzędem ochrony danych osobowych i uważali, że mogą przekazać tu też widać jak fatalnie zadziałały instytucje państwowe, które de facto namawiały do łamania prawa, ale trzeba powiedzieć, że im więcej jest tych faktów dlatego specjalnie powiedziano debacie publicznej, bo mam jednak poczucie, że rzeczy się dzieją dzięki temu, że on się dzieją my możemy opowiedzieć kolejnemu sądowi to sprawy bardziej klarowny sposób to jest jakiś rodzaj kuli śniegowej, bo mam wrażenie, że ostatnio te wyroki są coraz odważniejsze i coraz bardziej punkt czy jeszcze ku znowu tak sobie porządkując, o czym mówisz, kiedy mówisz o wyrokach można poznać nowe oznaczenia sądu byłoby to niema jeszcze, o ile tylko będzie takiej sytuacji, w której jakiś wójt zostanie zaraźliwa niż u nas teraz chodzi wyłącznie na oczywiście mówi o postanowieniach uchylających postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania Państwowej sądy chcą, żeby prokuratura bada na brak kierunku przekroczenia uprawnień przez przez wójtów, którzy przekazali nasze dane czy dane swoich mieszkańców do do poczty tak, ale dla mnie jest istotne, jakie tam argumenty padają, że tam argumenty padają z poziomu państwa prawa i poziomu pewnego standardu, którego powinniśmy przestrzegać pamiętam i mówię tak jak mówię są często małe sądy, które są też uwikłaniu, jakim jest dla mnie to też jakiś test dla sądownictwa w dużej mierze jeszcze w 1 roku znalazłam takie zdanie, że też może być także przekroczenie uprawnień jest niecelowe naczynie świadome czy czy coś takiego, ale wtedy trzeba zbadać rozmiar szkody, która została poczyniona ani wiadomo jak bez wszczęcia postępowania nie wiadomo jak duży był ten była to szkoda dla interesu indywidualnego lub publicznego także to jest jakby ta sprawa naprawdę jest przez niektóre sądy bardzo poważnie traktowana myślę, że o szkodzie społecznej i to niekoniecznie z perspektywy osób, które dane, których dane zostały przez wójtów przekazane będzie jeszcze mieli chwilę by rozmawiać pod koniec, bo to jest jakaś płyta mecz to pewnie NATO w tym trzeba skończyć rozmowę o tej sytuacji jak do szkody zrobiło dla procesu wyborczego dla wiarygodności tego procesu miejscy by to co mówi jeszcze chwilę te wyrazy Sowała aż 1 taką potężny jak potężny NUC działań, które prowadzi sieć Obywatelska Watchdog Polska jak zawsze potężne działania wiadomo jak nam tytuł i byłyby co pewne przekroczenia uprawnień przez wójtów, którzy przekazali dane spisu wyborców natomiast tutaj by sam winny słuchaczami pewne pewien pewne wyjaśnienie czy uzupełnienie jeszcze drugi, a może noc to za dużo słowo nudzi Otóż my panu Tylkonie w zasadzie ja osobiście jako Wojciech Klicki poszedłem inną z inną drogą też by, szukając szczerzy których, które mogą następować do sytuacji do prawomocnego rozstrzygnięcia wskazującego na to, że te wybory czy działania wokół wyborów były niezgodne z prawem ten młodsi to jest pozew jak złożyłem przeciwko poczcie polskiej w Sądzie Okręgowym w Warszawie i cały czas, uzupełniając powinien być może powiedzieć wcześniej Witold Chomiczewski, który jest tutaj nasz zespół gości prezentuje w tej sprawie, a więc Witków Kasia powiedziała tej ścieżce karnej natomiast jest jeszcze ścieżka cywilna powiedz proszę dla słuchaczy którzy, którzy mogą mnie nie wiązać przekazania danych osobowych czy to ze spisu wyborców czy rejestru PESEL z naruszeniem dóbr osobistych pozycji można złożyć złożyć do sądu by znaczną opiera się ta narzucić ścieżka, w której mnie reprezentuje oczywiście te już tak nawiasem dodam, że to zdecydowanie, że jestem jednym z SSC swoich swoich 3 pełnomocników także jak ta praca jest jest zespołowa w ramach naszej naszej centrali razem z mBankiem oba mają latem także także jestem jestem jestem jestem częścią zespołu ME szczęście północne w tej tego w swojej sprawie NN efekt określiła się nucić myślę, że to jest bardzo ta też też sumowanie, bo on oddaje sens funkcjonowania funkcjonowania RODO czy zastrzeżeń agencji Emmę tego aktu prawnego, który reguluje zasady przetwarzania danych osobowych FM, ponieważ ta, a ten system nazwijmy to ochrony prawnej jest zbudowany na takich takim podstawowym filarze tym organ nadzorczy poseł prezes urzędu ochrony dane osobowe, aby z tego właśnie będzie właśnie na takich drobniejszych domieszki podstawa, w którym każdy z nas, jeżeli uważa jego dane osobowe były przetwarzane w danej sytuacji niezgodnie z zasadami wnikając przepisów prawa ma możliwość podejmowania działań przed sądami powszechnymi, ale czy nie ma możliwość dochodzenia dochodzenia zadośćuczynień rodu panów o szkodzie majątkowej niemajątkowej mają przepisy kodeksu cywilnego za 10 wtedy, kiedy uważa, że doszło do niedozwolonego naruszenia jego jego zasad przetwarzania danych osobowych i kosztów osobistych za smoleńską stałe, skąd to różnicowanie pojęcia no oprócz tego także możliwość podnoszenia żądań mających na celu usunięcie skutków tego naruszenia, które się pojawił przykładowo nią zażądania przed sądem przeprosin ze strony administratora, który naruszył zasady zasady, na których powinny opierać się na zgodne z prawem uważa mec Dariusz, przechodząc przechodzą znana na taki jest podstaw prawnych to NT ustawy są 2 naprawdę można będzie w ramach tego o tego te tego dziko mówi mamy 22 uzupełniające się postawy pana z innej strony jest to również tak jak, które każdemu z nas daje podstawę do tego, żeby właśnie dochodzić przed sądem powszechnym ochrony u rekompensaty szkód majątkowych niemajątkowych niezwiązanych z poniesionych z naruszeniem nas przed zasad przetwarzania naszych danych co szkody majątkowe, czyli przykładowo takie takie przypadki, gdzie z racji na na niezgodne z prawem przetwarzania danych np. niewłaściwego zabezpieczenia te dane wyciekają najwcześniej na nasze dane mieć jakiś jakąś pożyczkę potem jesteśmy tym miał zostawić coś straciliśmy w naszym majątku od szkody niemajątkowe z kolei to jest pewnego rodzaju niepokój stres, ale i cierpienie mogą być związane z tym SC nasze dane osobowe trafią w niepowołane ręce nic nie wiemy co się co się dzieje w jakim miejscu jesteśmy coś za chwilę coś za chwilę wydarzy ten ktoś właśnie może tą samą pożyczkę wziąć wdzięczna nasze dane albo po prostu czujemy się komfortowo w związku z tym, że nasze dane nie wiemy wszystko są te są przetwarza UE no ten drugi filar, czyli Phila, który już mieliśmy wcześniej w kodeksie cywilnym, czyli ochrona dóbr osobistych dobrem osobistym jest m.in. zgodne z prawem przetwarzania danych osobowych dobrem osobistym jest również nasze prawo do do prywatności i prawo do autonomii informacyjnej ci krótko mówiąc my musimy mieć pod kontrolą po to, jakie dane osobowe na nasz temat przetwarza i kto jakim kieruje naszą prywatną czyli, a dostaje dostęp do tych nowych danych osoba i brak świadomości chociażby związane z brakiem realizacji obowiązków informacyjnych czy nic nie powiedziałbym przekazania każdemu każdej osobie, której dane są przekazane także są przetwarzane takich jak nazwa pakietu startowego i poinformowania akcie uważam swoje dane robi to tak takich celach, jeżeli uzyskane dane z innego źródła mówi, jakie dane pozostałem przez jakiś czas będę jeszcze parę tak, żebyśmy wiedzieli co się dzieje, żebyśmy wiedzieli jak możemy realizować nasze zwanej też nie dzieje to tt tt dobra dobra osobiste są naruszone naj mamy tutaj otwartą drogę, ponieważ opartą na tym tradycyjnym komiksie, mimo że teraz za nie zaniechał też takich działań, że nadal jeszcze kontynuuje usunął skutki działań chociażby poprzez przeprosiny czy wreszcie zapłacić zadośćuczynienie za na ten stan niepewności testu odczuwaliśmy w związku z tym, że mieliśmy, gdzie damy się znajdują i do czego będą wykorzystywane także tak dużym dużo lat to jest duży skrót, który stosuje się do każdej sytuacji, w której może dojść do naruszenia prawa prywatności czy naruszenia dóbr osobistych ostatnio media pisały o bardzo ciekawej sytuacji, w której ktoś poszedł ścieżką Otóż pewna pani pozwała ubezpieczyciela za to, że dopuścił do niezgodnego z prawem dostępu do informacji na temat ich danych osobowych przez długi osoby, która miała uczestniczyła wydarzeniu drogowym ten, kto tam objętym ubezpieczeniem i państw zażądała odszkodowania i ud otrzymała w tym w tej tą drogą 1500zł odszkodowania już chciały do nas przyznam pytania dotyczące chociażby tych milionów osób, których dane zostały ujawnione w ostatni wycieku jest długa czy to jest czy to czy jest potencjał, jaki na pozwy zbiorowe nie chcę czasu można by chcieliśmy by wrócić do do naszego głównego tematu czy do czy do poczty butiku opisały się taki ogólny mechanizm myślę, że słuchacze powinni otrzymać też informacje na temat tego jak jak to się jak ta teoria przekładać na praktykę mojego pozwu, który złożyłem z polskiej myśli, chociaż poczcie może to uzupełnić jeszcze tak oczywiście, czyli budżet mechanika właśnie przykładając, przykładając na to konkretną naukę pod pałac to, żeby poczta Polska mogła naszej w naszej ocenie w naszym wykonaniu zgodnie z prawem przetwarzać dane osobowe musi mieć przesłankę, która zalegalizuje ci musi być spełniona jedna z sytuacji są pisane o samym środku, ale i potencjalne potencjalne możliwości to jest realizacja chociażby określonego obowiązku karnego czy realizacja przekazanych kompetencji w ramach władzy w ramach ciasnej klub tego jest to, że taki obowiązek prawny czy czy takie przekazanie musi wynikać z aktów prawa, a krajowe czy aktów prawa polskiego w tym przypadku no i wg wg naszej ocenie w dacie, w której nastąpiło zażądanie danych, a następnie przekazania dwudziesty 22kwietnia zeszłego roku od takich podstaw, żeby do aut to do lekarza, ale nie było nasza poczta Polska nie miała kompetencji do przeprowadzenia, a wyboru ZUS nie miał kompetencji również do przeprowadzenia wyborów wyborów korespondencyjnych podstawy prawne, które miały stworzyć te postawy tt tt tt bazy, która to potencjalnie mogła zalegalizować ona jeszcze nie został proces legislacyjny ukończonych było można powiedzieć też taką, jaką wiedzą powszechną, ale w tamtym, a w tamtym czasie no w związku z tym stoimy stoimy w tej sprawie na stanowisku, że nie było zgodne z zasadami przetwarzania danych osobowych o pozyskanie informacji z rejestru za jest bez UE to jest 1 raz drugi aspekt, a który jest konsekwencją był tylko tego naruszenia no bo poczta Polska w momencie, kiedy otrzyma te dane osobowe naszym w naszej ocenie stała się administratorem, a w związku z tym miała też obowiązki na inne obowiązki wynikające stąd jak m.in. obowiązek informacyjny, czyli przekazanie tego pakietu jak mówił startowe oczy i poinformowanie osób, które sektory dane rozpoczęła swój talent rozpoczęła przetwarzać o tym jakie są podane w jakim celu będą realizować będą będą wykorzystywane przez jakiś czas, jaki każdy z nas ma uprawnienia związane z tym jest procesem przetwarzania, a to nastąpi to nastąpiło co spowodowało właśnie ingerencja całe nasze uprawnienia kontrolne Adam sobotnie co się przekłada kolejne prawo prywatne, bo prywatnością, którym mówiłem prawdę nudnego, ale inne z prawem przetwarzania danych osobowych prawo autonomii informacyjnej, bo każdy z nas się zastanowić, czego mamy tam są też nie ma przez jakiś czas będą przetwarzane czy to jakiś jeszcze innych celów będą wykorzystane czy też tylko do tego Emu na jej to co się przełożyło na możliwość skorzystania z korzystania z tych instytucji z tych rozwiązań w tym kontekście kluczowe tutaj naruszenia zasad przetwarzania danych osobowych co w naszej ocenie nie jest jest naruszeniem zasad wynikających z komunikacji obok 1 strony znajdą też przełożenie na koniec cywilne, czyli naruszeniem duże dóbr osobistych wojsko wojskiem w tym przypadku UE i no daje możliwości właśnie odnoszenia wytyczone są o zdjęciu w sumie w myśl tej warto też podkreślić 1 rzecz, bo taki podział tutaj w tym przypadku doszło do naruszenia moich dóbr osobistych, choć też kim jest moja sytuacja nie jest niczym wyjątkowym i pewnie niewiele się różnią od od sytuacji w zasadzie większości jeśli każdego z nas w tym sensie, że że, jeżeli chodzi o dane z rejestru PESEL to no to jest rejestr, który obejmuje dane wszystkich 3 żądań, które posadzki administracja cyfryzacja obejmował dane wszystkich dorosłych Polek Polaków, więc tak się złożyło, że ja złożyłem pozew to, aby kierowane taką myślą, że sprawa wymaga uporządkowania jednoznacznego rozstrzygnięcia ze strony organu władzy sądowniczej i że jest problem tytułu, że to było nielegalne natomiast równie dobrze ten pozew mógłby złożyć każdy inny natomiast chciałam by wrócić do pewnych rzeczy uproszczone samym wstępie, toteż wszyscy wiedzą te wybory się odbyły w prawa były trochę później w innym trybie wybory korespondencyjne się odbyły Kasia wspominała przed chwilą o tym, że ci wójtowie, do których kierowano kierowano wnioski o udostępnienie danych powstawała wnioski musielibyście byli świadomi kontrowersji, jakie się z tym wszystkim wiązały faktycznie dużo organizacji pozarządowych, ale opinia publiczna tak szeroko rozumiana powszechnie podważała zgodność z prawem zasadność działania jakość i moje to jest takie, bo zdają się to interesujące perspektywy wpływu, jaki tamta debata czy dyskusja miała na rzeczywistość czy twoim zdaniem te wybory w ogóle mogły się odbyć i to było tak że, gdyby nie ta burza w klasie wtedy rozpętała czy one się odbyły i innymi słowy czy chociażby Panoptykon łączy drogi, ale też wiele innych organizacji byliśmy skuteczni czytam to wszystko odbywało na na poziomie panów z koalicji rządzącej która, którzy jako wielką politykę przywiązywali ponad głowami także przypadkowe ponad prawem one się nie mogły odbyć ze względów organizacyjnych znaczy mogę sobie wyobrazić sytuację żona ktoś zorganizował wybory 10maja, kiedy ustawa wchodzi dziewiątego wszystko jest możliwe w ostatnich czasach ale wydaje się, że to był 1 to jedno z cegiełek, które na pewno bardzo utrudniała skuteczne zrealizowanie wyborów to znaczy jedną z dziełem było to, że tych danych ze spisu wyborców de facto pod pani miała, więc nie mogła dostarczyć wyborcom kart, ale tam było 1 000 000 rzeczy jeszcze innych kompletnie nie do organizowanych, więc trudno powiedzieć czy to mogło być jedynym czynnikiem myślę, że jednak było dosyć istotnym ale, ale tak naprawdę to istotne pewnie bardziej było przed tą, że sprawa ustawa była procedowana w Senacie zgodnie z ustawowym terminem maksymalnym, ale jednak wciąż ustawowym prawodawca nie może w Polsce tak działać, że nie wie czy będzie miał ustawę, a jednocześnie władza wykonawcza władza wykonawcza nie może tak działać żeby, żeby działać na podstawie czegoś co być może kiedyś w przyszłości się wydarzy ja jeszcze chciałem zwrócić ja wiem, że to nie jest może być na twoje pytanie, ale po to, dokładnie tak to wyglądało ustawa weszła dziewiątego wżycie, nakazując w tym dniu przekazania danych ze spisów wyborców, kiedy wiadomo było, że dziesiątego tych wyborów nie będzie, więc te tego wątku chyba nikt głębiej nie padał, ale szczerze mówiąc nie wiem co mieli zrobić wójtowie burmistrzowie prezydenci dziewiątego czy wiedzą, że nie będą wybory ani ryby to też dla mnie ciekawe pytanie z punktu widzenia prawników, którzy się tym zajmują czy czy można było przekazać dane, bo ustawa nakazywała, ale właściwie ustawa była bezcelowa, bo wiadomo było, że tych wyborów nie będzie, bo przekazywanie danych odbywało się w związku z wyborem 10kwietnia, ale wracając do tego czy to się rozegrała ponad naszymi głowami pewnie taki pewnie były różne czynniki myślę, że opór samorządów był dosyć istotny i też nie jest istotne, że jednak, jeżeli to było, bo wg moich szacunków w tej chwili wiemy o 16% samorządów to jest może jeszcze dostaniemy 300 odpowiedzi, które przekazały dane no to do 20% samorządów przekazały te dane to się, że to jest ogromny sukces, zwłaszcza że jednocześnie była ta presja ogromna i przekazało nie są to też oczywiste wyniki to oczywiście mamy przed oczami mapę wyborczą i metą na nosiliśmy na Mapei oczywiście jest także są regiony, które generalnie uważane są za bliższe sercu rządu i że w związku z tym w tych wyborach, że te urzędy mogły chętniej, ale to nie jest wcale oczywiste też na podstawie danych, które byśmy pozyskali naukowiec Uniwersytetu dla 1, ale Polak, który też rozumie, jaka to była sytuacja jest potencjał tych danych połączył te dane z danymi dotyczącymi tego, kto tam rządzi, bo zastanawiał się postawić takie pytanie badawcze ono jest związany też różnymi teoriami socjologicznymi dotyczącymi tego czy teren zwraca centrali znaczek centrala daje pieniądze to czy teren jest lojalny i wspiera centralę w trudnych dla nich decyzjach i naraz tam sporo kole korelacji, jeżeli ktoś był czy to ideowo czy formalnie bliższy rządu to z prawdopodobieństwem większym kilkanaście procent by te dane przekazał przeprowadził dlatego bardzo dużo różnych skomplikowanych matematycznych pełne, więc nie będę tego opowiadać, ale to była w dużej mierze to wszystko były decyzje polityczne ani prawne i my żyjemy w państwie chcemy żyć w państwie prawa, więc moim zdaniem wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do wszystkich instytucji, które sprzeniewierzył się swojej misji poza tym, że złamały konkretne prawo to też sprzeniewierzyła się misji tak np. zdarzyło w przypadku urzędu ochrony danych osobowych, który po prostu zamiast zająć się tym czym ma się zajmować nie widział w tym żadnego problemu wręcz ułatwia decyzje związane z łamaniem prawa także także ja wiem, że na koniec będziemy mówić o szkodzie publicznej ja chcę tylko do tego dorzucić też szkoda publiczna nie polega moim zdaniem wyłącznie na tym, że było złamane prawa ona polega właśnie bardzo dużej mierze na tym, że instytucje państwowe powołane do ochrony nie chronią obywatela to jest dla mnie dużo większy problem, bo ani nie robi tego prokuratura, która usprawiedliwia sytuację ani nie zrobił tego urząd ochrony danych osobowych zresztą sądy już mamy 1 taką sprawę, ale to sprawa administracyjna nie wiem czy mogę mam teraz kilka, żeby opowiedzieć bo, bo przypomnę też, że ten rok temu jako organizacja oprócz tego, że ostrzegaliśmy samorządy to też, czując jak bardzo obywatelom jest potrzebne wsparcie stworzyliśmy taką krótką akcję pocztą usuń moje dane wtedy pamiętasz Panoptykon przygotował coś co miało kluczowe znaczenie, czyli wzór tego jak należy zażądać usunięcia danych tego jak później składać skargę w związku z tym nie usunięciem bądź niezależnie od tego na 1 obywateli poszedł tą drogą poczta odmówiła usunięcia danych poszedł do sądu administracyjnego i sąd Administracyjny nakazał prezesowi urzędu ochrony danych osobowych tę skargę rozpatrzyć ten nie chciał wszcząć żadnej procedury z tym związane także moim zdaniem to jest na boku tych wyborów po pierwsze, dlatego, że wybory jednak demokracji są jakimś takim kluczowym zwornikiem różnych procesów po drugie, dlatego, że całe państwo łamało prawa obywateli obywatele byli zamknięci w domach musieli na to państwo liczyć i to państwo to by poziom zrozumienia jak protestem zdziwiony, że ludzie tak dobrze rozumieli co się wydarzyło myślę, że to był jakiś moment zwrotny w rozumieniu czym są prawa obywateli czym to jest jakby siła obywatele wobec państwa, że to niby mamy coś jest mega innym instrumentem ciągle nam mówią porada nie można zrobić tego można podstawowych rzeczy zrobić by rada, ale jak władza jest potrzebne to niema RODO i to myślę, że będzie to bardzo dobrze zobaczyli i to sprawy trzeba doprowadzić mają właśnie każdą możliwą ścieżkę to nie bardzo cieszy, że jest i ścieżka działa Rzecznik Praw Obywatelskich zajmuje się kwestią decyzji jest po są jest pozew cywilny są sprawy karnej są administracyjne i aby każdą inną, która pokaże nam obywatelom, że mamy jednak jakąś siłę jest by też ta historia to będzie historia która, które mam nadzieję będziemy kiedyś budować swoją świadomość i przyszli politycy będą budować swą świadomość tego, że nie można wszystkiego, że nie wolno wszystkiego no tak mi się wydaje, że to jest takie znaczenie tego tego całego przedsięwzięcia tutaj są obydwa perspektywy czy 2 wątki 1 wątek tego na ile my jako społeczeństwo wyciągniemy z tego lekcję z metą będzie tu lekcji pamiętać i co będzie znaczyć, a drugi równie ważne to czy ktoś poniesie odpowiedzialność to znaczy albo czy politycy się czegoś, czego z tego nauczą przyznam że, zwłaszcza jeśli chodzi o to długą ścieżkę w tym ten drugi scenariusz jakoś mam pewien sceptycyzm sobie niestety, chociaż z drugiej strony pamiętam, zwłaszcza że właśnie sprzed tego roku taki bardzo silne silne emocje projekt no złości na to, że można tak bezceremonialnie i bez bez skrupułów działać właśnie wbrew wbrew przepisom, ale chciałem ci widoku dopytać żałuje no tutaj postawiłem tezę związaną z tym, że nikt za nie poniesie odpowiedzialność może troszeczkę jeśli możesz oczywiście, zostawiając zakątka mój pozew to jest jakaś jakiś scenariuszowe czy ty zastanawiała się nad tym czy masz opinię na temat tego 3 właśnie czy ktoś nie chce Polic czy PZU obecnie, bo chętnie, bo te nie w tym rzeczowe czy ryby czy to było zrobione tak tak białych rękawiczkach, żeby się wszystkim wszyscy się z tego wino czy jednak jest kwestia szczerze może doprowadzić do tego że społeczeństwo obywatelskie różnych swoich działań prowadzi także będzie twardo postawiony wniosek drugi raz nie może tak być tam zatem można powiedzieć tak jak też nocowałem w koncernie na tej na tej sprawie przyjęcia projektu współpracujemy tutaj na tym aspekcie związanym z przetwarzaniem danych osobowych podstawą do tego przetwarzania i cięciom płac i głos z własnej nie zmienia nazywam tego od średniej nie znam, a nie znam z przepisów, jeżeli chodzi o aspekty aspekty inne niż ochrona danych osobowych spółek z comiesięcznym chciałbym tutaj stanąć zazwyczaj raz pytać chłopcy też też jak tutaj patrzył patrzy z perspektywy prawnej bok, żeby też nie wyobrażam i też często ma takie oświadczenie, że zagram nie mam pełnego obrazu sytuacji, że chodzi o wszystkie aspekty jak mam pełen obraz sytuacji Sparty, kiedy reprezentujemy i natomiast nie ma pełnego obrazu sytuacji, że chodzi o wszystko się w tamtym czasie co się działo motywacja eos o jednym z dbałości pewne szczegóły prawne sektora nie chciałbym po prostu też zajmować stanowisk ani ani przesądzać bo, bo uważam, że zrozumieli szanuję takie podejście części puszczały szanuję to między tak to jest jeszcze wątek, który się pojawił w czasie swej wypowiedzi dotyczących prezesa urzędu ochrony danych osobowych i tutaj niższy niż, ciągnąc może Witka za język w takiej sytuacji ja tylko mogę powiedzieć, że moim zdaniem, że od początku fundamentalnie nie zgadzam się ze stanowiskiem, które wyraził prezes urzędu danych osobowych, a także ze sposobem w jakim to stanowisko zostało wyrażone w tym sensie, że prezes urzędu ochrony danych osobowych w tych kluczowych dniach już pani dokładnie daty, ale wtedy, gdy opinia publiczna tak bardzo żyła tymi wątpliwościami opublikował swoistą stanowisko, z którego można było wnioskować, że wszystkie strony i po wszyscy powód, dla którego dla, którego ja w swoim pozwie w swoim działaniu poszedłem ścieżką cywilną uznając, że to jest ta ścieżka, w której która daje mi rokuje jakieś szanse powodzenia natomiast, zbliżając się powoli do końca sztuka świat mówiła, że chciałbym jeszcze od bardziej spytać o to mówiła o tym, że to była, że społeczeństwo są zdania to obserwacje, jakby tutaj to nie przepisy dotyczące danych osobowych było takich notowane, że władza działa tak brutalnie z butami tak bezceremonialnie na ile Sejm zdaniem ta doświadczenie w jakimś sensie będzie miało długofalowe konsekwencje mam na myśli to na ile na ile czy te wybory i to co się wtedy działo będzie kolejną aferę aferka, którą po, której nic nie zostanie tylko i tylko fanatycy ochrony prywatności RODO będą przed sądem cywilnym to prowadzić spory, kto już nikogo nie będą interesowały czy jednak to jest coś co nie wpłynie np. na na świadomość pewnych procesów politycznych procesów decyzyjnych, jakie jak w jakimś kierowało można będzie wpisany na listę rzeczy zarzutów względem polityków, którzy tak to przykazań jest zawsze za dużą optymistką, ale jednak uważam, że to jest nasz pro to organizacje społeczne są od przygotowania tej sprawy bo dlaczego te afery różne żyją chwilę bo gdy nie ma kogoś kto by przypiął się do nich i dalej wyjaśnia, kiedy już zniknie to z pierwszych stron gazet bardzo często jest bardzo dużo rzeczy do wyjaśnienia i tematy wracają, więc moim zdaniem my akurat jest jednak lepszy akcję organizacji społecznych skoro w miarę skoordynowany spontanicznie skoordynowanych, ale jednak jakoś nie odpuściliśmy tego tematu ja mam bardzo od zawsze, odkąd działam mam takie poczucie właśnie nie tyle bezkarności co miałem takie kiedyś zdanie jeszcze tak z 15 lat temu, że u nas nie można skompromitować to 15 lat temu jak nie można było skompromitować to jest w ogóle pikuś w porównaniu do tego jak teraz nie można skompromitować i teraz możemy mówić że, aby to są tak teraz żyje informacja żyje krótko jest zaraz następna ludzie przestają różne rzeczy rozumieć taki jest, ale pytanie jest to jest proces nie nie do zatrzymania moim zdaniem on jest do zatrzymania ze względu na to, że my się strasznie obwiniamy, że nie szanowaliśmy instytucji AJA myślę, że myśmy wiedzieli jako społeczeństwo płacone są tak naprawdę, że dopiero takie wydarzenia powodują, że my zaczynamy rozumieć od czego mamy różne instytucje gwarantujące gwarantujące nasze prawa i wolności teraz by takie rozważania np. zawsze były jak tu komunikować o tym co robią organizacje drogowe, kiedy organizacje rządowe często akurat tutaj dobry przykład przecież pewności Panoptykon i Watchdoga, ale nie, dlatego że dosyć różnych bliskich sobie to pewnymi względami praw bronimy czy chronimy, ale bardziej chodzi o to, że Watchdog miał standard ustalony w ustawie o dostępie do informacji publicznej, który chronił podczas gdy Panoptykon chciał wprowadzenia standardów i 10 lat temu nasze działania ja mówię Teresą to były trochę takie, że nikt nie miał poczucia, że coś złego się dzieje niektóre złe rzeczy się nie działały, bo my zapobiegliśmy, a niektóre się złe rzeczy nie działa na rzecz ludzi one nie były złe o to chodzi, więc była nam trudno przekonać ludzi do tego, że warto różne prawa chronić i gdzieś tak 2015 roku odpaliliśmy taką kampanię społeczną, która miała pokazać sens działalności drogowej i wtedy długo myśląc nad hasłem wymyśliliśmy w końcu wielkich bólach dbamy o lepszą codzienność, bo nie mogliśmy powiedzieć, że w państwie nie działa ludzie nie mieli takiego poczucia, że nie działa więc, jakby kampania, która mogła trafić nawet po to, dbamy o to, żeby było lepiej było jeszcze lepiej trochę nie więcej moim zdaniem te rzeczy, które siedziały ostatnio tak rażące łamanie prawa, które siedziało bardzo nam uświadomiło, że instytucje warto dbać mam nadzieję, że to też powrót do tego, żeby myśleć o tym jak powinny wyglądać stosunki władzy i to jest po prostu przypadek to jest jeden z wielu przypadków, ale ludzi interesował jest bardzo instytucjach nie wiem czy to nie skomplikowanie, ale dlatego wierzę, że nasze działania przyniosą, jakby pewną naukę społeczną polityczną to było dość skomplikowana myślę, że słuchacze podążyli za 8 rozumowania natomiast mam nadzieję działacz tej koordynacji jak dysz kończąc naprawdę jedno jedno tylko takie mam osobiste wspomnienie było rzeczywiście była w tym bardzo aktywny udział, kiedy pandemia rok temu ścian na strychu w mieszkaniu moich w domu moich rodziców i zerwaniu wtedy do mnie Szymon Osowski czyni prezes sieci Obywatelskiej Watchdog Polska Wojtek słyszałeś zacząć coś pytać ja siedziałam z Chin rzeczach przyznam, że niezbyt k rząd na bieżąco, śledząc tę sytuację i wtedy się zaczęło jak wtedy oddać krew otrzyma na to, żeby on ustawił na 12 godzinne nagranie z tego, że na nowym najbliższe 357 dni już dokładnie pamięta, ale to było to oczywiście duża duże duże działanie i mam taką nadzieję tutaj może się czuć, że taką jednak jakimś jednak optymizmem, że pokonamy tę kwestię czasu, bo to dużym problemem związanym z działaniami jak różnych formach podejmujemy jest czas to znaczy jesteśmy dzisiaj dokładnie rok po przekazaniu tych danych no oczywiście jest 1 wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ten dotyczący działań premiera natomiast wprost rzeczy związać te działania wójtów przekazujących dane spisu wyborców nie stawić się ceną mój pozew przeciwko poczcie w związku z przekazaniem pozyskaniem danych rejestru PESEL nie jest jeszcze rozstrzygnięty co więcej nawet nie została wyznaczona jeszcze pierwsza sprawa tej pewnie pandemia nie przyspiesza, ale cały czas jesteśmy jesteśmy jeszcze przed tym, ale to potrwa jeszcze miesiące może nawet lata natomiast znając już drugi z nas Panoptykon będziemy o tym o tym wszystkim informować ci moja jedyna sugestia apel prośba do słuchaczy żebyśmy, pamiętając właśnie tamtych emocjach i od tamtej złości na na tym, aby sprawy nie zapominali o tym by starali się śledzić dalsze dalsze kroki dalsze dalsze rozstrzygnięcia sądów po to, żeby mieć pewność że, że te sprawy zostały rozstrzygnięte nie tylko na poziomie debaty publicznej, ale także przez niezależne władzę sądowniczą przez niezależny sąd i tym tą prośbą apelem kończy nasz dzisiejszy podcast bardzo wam serdecznie dziękuję wita dzień Katarzy no było bardzo miła pani porozmawiać o błąd dzięki serdeczne to podcastu Panoptykon 40 przy mikrofonie był Wojciech Klicki, a za 2 tygodnie zapraszamy do kolejnego pod hasłem, bo sprzyja technologie i człowiek człowiek i technologii na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi ona informację do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Wojciech Klicki Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA