REKLAMA

"Szkoły zostały zamknięte, ale edukacja nie została zaniechana"

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-04-22 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:26 min.
Udostępnij:

Gościem Karoliny Lewickiej jest prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz, z którym rozmawiamy o mijającym roku nauczania w czasie pandemii. Pytamy o luzowanie obostrzeń i możliwość powrotu dzieci do nauki hybrydowej lub stacjonarnej. Karolina Lewicka pyta również o przyznanie przez ministra Przemysława Czarnka medalu KEN dla dyrektora liceum, który zakazał uczniom używania błyskawicy Strajku Kobiet.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobry panie prezesie dzień dobry w całym kraju są otwarte żłobki przedszkola od kolejnego poniedziałku 11 województwach zostanie uruchomiona edukacja hybrydowa dla klasy 13 być może w maju całość nauki już stacjonarnie takie są zapowiedzi, chociaż z drugiej strony pod koniec marca mówiono takiej możliwości, a w kwietniu kwiecień za kilka będzie nam się kończył rzecz jasna jak się pan zapatruje Rozwiń » na to otwarcie częściowe szkół i w niektórych regionach pani redaktor proszę wybaczyć ale zanim na to pytanie odpowiem chcę powiedzieć o tym, że dzisiaj mamy dziś ziemi wczoraj nauczyciele z ponad 200 państw świata wspólnie dyskutowali o tym co szkoła co uczniowie nauczyciele mogą wspólnie dla naszego przyszłego wspólnego dobra nie zrobi w zakresie ochrony środowiska i ważne, żeby tutaj czasami na ten temat pewne kilka zdań wymienili, a procent podobne pani zasadniczego pytania w wydaje się, że związek tutaj konsekwentnym w swoim stanowisku, a wśród jesteśmy przekonani co do tego, że jednak głos decydujący w sprawie formy organizacyjnej tej edukacji w momencie kiedy, kiedy rząd, bo troszeczkę wdrażamy ten głos decydujący powinien należeć do dyrektora rodziców organów prowadzących wspólnie, dlatego że takie generalnie jest tego meta poziom podejmowanie decyzji, że 11 inne województwa będzie edukacja hybrydowa moim zdaniem to jak słowo wytrych, którym może iść naprawdę wiele chaosu wiele bałagan przypomnę myśmy mówili wyraźnie tego zdania nie zmieniamy ono jest w dalszym ciągu ne na stole do rozpatrywania, że dyrektor wie lepiej wspólnie z organem prowadzącym czy jego warunki nawet w sytuacji występowania dużej pandemii na tym terenie pozwalają na realizację edukacji 1 tej bezpośredniej obecności dziecka w szkole czy też nie, jeżeli wprowadzimy zasadę hybrydy w szkołach, gdzie przeproszę Hula wiatr, bo nie ma klas czwartych piątych 0607. już jest tylko Niewiem 6 klas 13 to tam naprawdę doskonałe warunki do tego, żebyśmy te dzieci przyjęli przy założeniu przestrzegania bezpieczeństwa tego wspólnego bezpieczeństwa, więc wytycznych dotyczących miał odległości zachowania szatni 1 dyspensa itd. i tak teraz bujać twierdzi pan panie prezesie wprowadziłby te decyzje nie na poziom nawet powiatów tylko pojedynczych szkół by szkół organu prowadzącego no bo jeżeli powiadomi organ prowadzący auto w tym przypomniał Europie, bo to są szkoły średnie, ale jeżeli organ jest prowadzący klas 17 i burmistrzowie czy prezydent umie moich szkołach sią ku temu warunki to naprawdę moim zdaniem nie ma powodu, żebyśmy trzymali dzieci przez szkoły szkoły w domu i kształcili przez komputer tylko naprawdę przy zachowaniu daleko idących środków bezpieczeństwa różności można byłoby wprowadzić do budynku szkolnego to powinna być decyzja powtarzam samorządu rodziców dyrektor szkoły chciałbym zapytać pana o o wręczenie medalu komisji edukacji narodowej dyrektorowi 3004. liceum w Łodzi ten medal otrzymał pan Dariusz Jakubik od ministra edukacji narodowej nauki pana Przemysława Czarnka za szczególne zasługi dla oświaty wychowania tak jest oficjalne uzasadnienie tak naprawdę za to, że pan dyrektor Jakubik zakazał używania symbolu błyskawicy w aplikacji szkolnej bardzo go za to minister edukacji chwalił już po tym incydencie zapowiadał, że będzie chciał uhonorować pana dyrektora za walkę z ideologizacji dzieci dziś bardzo podobnym duchu w mediach społecznościowych wypowiedział się wiceminister Tomasz Rzymkowski mówiąc o pedagogów niezłomnie stojących na straży apolityczność szkoły jak pan na to zapatruje nawiązuje do pierwszego fragmentu mojej wypowiedzi pan minister Rzymkowski zasłynął z wpisu dotyczącego negowania zmian klimatycznych więcej biedni pewne taka decyzja, która w odniesieniu do tego co się dzieje w świecie edukacji jednak w jego wykonaniu mnie nie dziwi jak nie mam szczegółowej wiedzy kompletnej wiedzy na temat funkcjonowania 3004. LO w Łodzi w zakresie regulaminu gminy klasyfikowanie ocenianie statutu szkoły w jakim trybie te dokumenty był uchwalany czy rzeczywiście tam było prawo przestrzegane, że kolej uzgodnionej z rodzicami i uczniami, więc nie mogę się tak dogłębnie wypowiedzieć, ale zakładam, że minister to zweryfikowało, bo byłoby czymś obrazoburczy, gdyby okazało się, że to właśnie dyrektor szkoły złamał prawo własnej szkoły, a został nagrodzony przez ministra edukacji narodowej to my się jestem przeciwny i powiesz że, gdy w dużym niepokojem obserwuje co dzieje się w sferze niestety ideologizacji życia szkolnego w wykonaniu pana ministra, bo mam wrażenie, że to jest tak jak w tym przepraszamy za porównanie może mało fortunne, ale z tym to podpalacza, który pierwszy krzyczy i biegnę gasić polega pożar natomiast po co dodatkowo dolewać oliwy oliwy do ognia sytuacji, gdy rzeczywiście nie badano tej kwestii już jak w sposób szczególny i nie odniesiono się do tego czy rzeczywiście to dyrektor szkoły nie jest to strony, która nie złamała prawo jako nauczyciel mogę powiedzieć nie przeszkadzałby mi to, że to dziecko wyraża swoje opinie swoje poglądy tak długo dopóki tymi opiniami poglądami nie próbuje nie wiem wpływać na pozostałe osoby, bo się tak ciężko jest młodzież do czegokolwiek zachęcić do jakiegoś uzewnętrzniania swoich racji swoich argumentów przekonania tego drugiego człowieka do moich racji, że jeżeli ktoś ma odwagę pokazać tak to jest miała to są moje przekonania to jest moja osobowość to jest to do czego ja jestem przywiązany, czego będę bronił to dlaczego tak uczennica takiego się karać tego nie rozumiem chciałem z panem panie prezesie rozmawiać o audycji, którą nasi słuchacze słuchaczki będą mieć okazję dziś posłuchać o dwudziestej mikrofonie Radia TOK FM rock, którego nie było serial dokumentalny szkole w pandemii lekcja trzecia temat uczniowie autorem jest Krzysztof Chorwat jest to dokument, który pokazuje jak trudny to był czas dla polskich uczniów Polskę w czołówce Europy z okresem najdłuższego okresu zamknięcia szkół z powodu pandemii koronawirusa i wyłania się taki obraz polskich uczniów, którzy zostali zamknięci w swoich pokojach przed ekranem komputerów i są straszliwie zagubieni po tych kilku miesiącach, a jest trafia się dyrektor, który do tego, że tak powiem dokłada swoje ja, mówiąc że ktoś nie ma prawa tego swojego ja pokazać mimo to swoje być może frustracji mimo irytacji mimo no być może wszelkiego rodzaju uwarunkowań, które pokazują że, żeby chodzą w tych 4 ścian MON chce to uzewnętrznić tak jak inny sposób natomiast no ten ten czas rzeczywiście czasem bardzo zróżnicowanym, dlatego że na długość około zostały zamknięte, ale edukacja nie została zaniechana i mimo że ten czas można podzielić na takiego okresu to jednak po pierwsze, truizmem byłoby powiedzenie, że może to jest taka sama edukacja, bo nie jest taka sama natomiast wydaje się, że nie można porównać marca roku 2020 do marca roku 2021, bo to są zupełnie już inne, o czym okresy z punktu widzenia aktywności 12 stronie natomiast ten czas niestety odbija się na psychice jak dzisiaj mówimy, że nauczyciele poszedł bardzo duży poziom kompetencji tej cyfrowej związany z dydaktyką realizacją tych zadań przy wykorzystaniu sprzętu to jednak mamy coraz większe problemy z motywowaniem uczniów zaktywizowanie tej młodzieży z przyciąganiem ich utrzymanie i utrzymaniem przy komputerze, bo to jest rzecz niebywała no każda z osób dorosłych wie, że jeżeli ma siedzieć na jakimkolwiek szkoleniu patrzyć monitor komputera przez 2 godziny to momentami staje się już niewykonalne no w sensie takiego stuprocentowego życia opowiadają o spędzanie przed ekranem całego dnia w zasadzie, bo przecież wszelkie aktywności przeniosły się na ekran komputera tak, bo jeżeli chcą utrzymywać kontakt ze swoimi rówieśnikami to po szkole kontaktują się z nimi także za pomocą mediów społecznościowych czy za pomocą smartfonów tabletów czy czy laptopów i są 2 problemy wre w relacjach interpersonalnych to znaczy ucznia uczniowie mają coraz gorsze kontakty ze sobą, bo ze sobą nie przebywają niektórzy nie poznali swoich kolegów koleżanek czy np. pierwszej klasy ten sam problem mają nauczyciele, którzy np. przez rok nie widzieli swoich uczniów albo w ogóle nie poznaje swoich uczniów, jeżeli dostali nową klasę to bardzo ważny problem myśmy nawet w kontekście dyskusji o my po zwraca uwagę na to, że może większe siły środki należy skupić na tym dobro stanie edukacji jako takiej, czyli sytuacji nauczycieli uczniów i rodzinny zamknięty w tych 4 ścianach pościć ci rodzice też pracują i jak z tym większym naciskiem zwraca uwagę na to, że odrażającą edukację klasach 13 wydaje się, że powinniśmy nie udawać, że tworzymy taką edukację hybrydową tylko jednak powrócić do tej edukacji twardej, traktując to to słowo hybryda wypowiedzi pana ministra jako były elementem właśnie decyzyjności zróżnicowany w zależności od możliwości potencjału organizacji sytuacji każdej szkole tak trzeba wyjść naprzeciw potrzebom dzieci, dlatego że każdy tydzień dłużej robić jeszcze większe spustoszenia przynosi większe straty punktu widzenia psychiki tego dziecka i wszelkie tego rodzaju wypowiedzi mniejsze bardziej przemyślane choćby minister edukacji narodowej raczej raz dolewają oliwy do ognia do do tej złej negatywnej oceny związanej z funkcjonowaniem szkoły przy komputerze, bo ani powiedział, że dzieci spędzają czas przed ekranem komputera przez cały dzień ja obawiam się, że to słowo spędzają odnosi się także do tego aktualnych dydaktycznego, że dziecko nie jest stanie 67 godzin z jednakową uwagą skupić na tym co się dzieje na ekranie komputera siedzi przed komputerem, ale nie są pewni w pełni aktywny i to raczej wbija się negatywnie na na poziomie percepcji tego wszystkiego co się dzieje w murach szkoły, więc to też ogromny problem właśnie w sferze psychiki tego dziecka także przysięgi nauczyciela na czym nam zależy właśnie na wsparcie pedagogiczne psychologicznych tu i teraz ta zwiększeniu liczby pedagogów psychologów terapeutów logopedów, a jak patrzymy na arkusze organizacyjne szkół to jest dokładnie odwrotnie to to maleje liczba tych osób, które są zatrudnione w szkołach to jeszcze 1 rzecz króciutko na koniec Krzysztof Chorwat proszę niezwykle istotny prok problem zagubieni uczniowie uczniowie, którzy nie logują się na zajęcia zdalne oni w ogóle zostali pominięci w rozważaniach przez ministerstwo edukacji nie było obowiązku liczenia szukania uczniów tak naprawdę na ten problem dopiero uwagę zwrócili dziennikarze krótko jeszcze o ten komentarz po tak już wielokrotnie pytali ministra Piątkowskiego, jaki odsetek Łódź już nie chodzi nie loguje się nie nie jest czynny w systemie pan minister mówi, że tego, gdy bada przy dzisiejszej technice przy funkcjonowaniu organizacji szkoły można było mieć taką wiedzę boimy się za 1% wyłączony z systemu przez ponad 40 000 uczniów i to jest grupa uczył też pocztowi gry wypadł z tego systemu stron nie wiemy co zrobić jako czyny jak klasyfikować i będzie jednym z jej wynikami np. na egzamin maturalny w rok, którego nie było się o dwudziestej gorąco państwu ten serial polecam serial dokumentalny zwierzęta bardzo kocha dlatego Noska panie prezesie bardzo dziękuję Sławomir Broniarz związek Nauczycielstwa polskiego był moim państwa gościem informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA