REKLAMA

KultOFFe: Friedrich Nietzsche, "Tako rzecze Zaratustra"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-04-23 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o czary państwa i moim gościem jest pan prof. Jan Hartman filozof publicysta Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry witam serdecznie panie profesorze witam pana witam bardzo dzisiaj w naszym cyklu kultowe propozycja pana prof. Jana Hartmana i mam nadzieję, że pan zmieni nastawienie słuchaczy moje, ale wydaje się jednak lektura wcale nie lekka łatwa przyjemna no nie bez kozery niczego kazać do drugiego wydania dopisać takie hasło marketingowe książka dla wszystkich dla nikogo i Rozwiń » rzeczywiście udało się sprzedać i tak będzie od plaży, a kolejnych latach wiele wiele wiele tysięcy a kto jest książka kultowa, owszem jest i wszyscy chcieliby uchodzić, a znających oś, ale mało, kto przeczytał ją w całości jest szalenie męcząca o tako rzecze Zaratustra oraz Fryderyka niczego rzeczywiście książka szalenie wymagająca i naprawdę poniekąd dla nikogo w 23 nikt nie może sprostać temu, czego autor żąda od nas, ale też wszyscy powinni wysłuchać jej przesłanie książka jest tak dziwna jest VAT Rudna w lekturze tak awangardą oryginalna stylistycznie ze słynnej literaturoznawca handlu, umieszczając ją w kanonie 100 największych lektur i kanon światowego zaznaczył, że w kanonie musi być, ale tak się tego jednego z tak no i teraz mówią właśnie o czytaniu całości zdaje się już nawet na poziomie ustalenia cóż miałoby być całością rozpoczynają się problemy, bo oczywiście, sięgając np. po wydanie polskie mamy przedmowę część pierwszą drugą trzecią czwartą i ostatnią z natomiast spierają się niektórzy o to właściwie czym to jądro tekstu jest czy tylko część pierwszej druga, a właściwie trzecią czwartą można odrzucić druga trzecia itd. itd. i rzeczywiście to dzieło jest w pewnym sensie niedokończone, bo Nicze zapowiada jeszcze 2 dodatkowe części, a czwarta cieszył się dopisana do poprzednich 3 korpus główny tego dzieła jednak 3 pierwsze części kwartał jest mniejszym dopiskiem, ale to już niczego normalne on swoich projektów często nie realizował do końca zresztą pisał tylko przez 16 lat rączce pisał będąc człowiekiem chorym świadomym swojej choroby zarówno w Matycz ne jak jak i psychicznej i a książka jest do pewnego stopnia podsumowaniem jego myśli wcześniej wyrażonych w zupełnie innego typu literaturze i uszkach i turystycznych jak np. ludzkie serce ludzkie, które czyta lekko łatwo i wręcz przyjemnie, a z drugiej strony jest to zapowiedź tego ostatniego rocznego, żeby nie dzięki tylko logicznego okresu jego jego twórczość, a przez to żona jest nowatorska optymistycznie żyjmy tak ogromne aspiracje literackie czy poetyckie w status quo zostają bez Boga wstrząsająca lektura już, bo wysiłek i tę książkę przeczyta wspierali średni aparatem krytycznym, bo tak silnie zrozum bez przepisu tak pełne rozmaitych symboli lotniczym kulturowych jak ktoś jednak zaufali mój lektor czyta i będzie słusznie, bo książka jest rzucająca zarówno z uwagi na swój radykalizm to po to, przesłanie, które jest profetyczne autentycznie profetyczne ze względu na osobę autora, który jestem całym sobą zaangażowany i no ryzykuje wszystko, bo ta książka na granicy dla Somalii w Planicy i kiczu także takiego emocjonalnego kiczu ale, ale niczym przestworza się odważyć takiego napisać wszedł na zawsze już literatury nie tylko filozofii literatury światowej porażkę zawsze stałem z ogromnym podziwem i z pełną świadomością, że nie wszystko rozumie ze świadomością, że przede mną odsłania niezwykłym niezwykle wrażliwy niezwykle uczciwy intelektualnie mądry człowiek, z którym tak by do końca życia chciałbym mieć do czynienia Joachim kole bodaj 1989 roku napisał książkę o autorze i tam pośród innych rzeczy pojawia się wątek seksualności może orientacji seksualnej niczego kolej twierdzi, że nie da się całkowicie zrozumieć filozofię niczego, a przy tym przy czym także książki, o których dzisiaj rozmawiamy bez tej powiedziałbym mógł zrozumienia doświadczenia seksualnego czy seksualności orientacji autora no nie spodziewali się, że to pytanie padnie, owszem, czytałem tę książkę to pan mówi autor stara się udowodnić przed niczym duch homoseksualistą chorym na syfilis tłumaczy jego o o możliwość wynikającą jego dzieło są również zostały zdjęte, który chce zobaczyć nagiego niczego tu, proszę bardzo, i ówdzie Nicze był chyba jednak nie chorował decyzji sądu, żeby to było rzeczywiście tutaj ważna na pewno ważny jest to, że był człowiekiem chory cierpiący na le głowy inne dolegliwości przez wiele lat był sobą również chorą psychicznie te ostatnie 11 lat życia spędził właśnie w kata to komunikują się pod opieką swojej swojej siostry u na działanie tego są znaczące skoro tako rzecze Zaratustra różni, ale myślę, że 2001. wieku nie będziemy dyskredytować dołować dzieła, bo z powodu do o tego wątku seksualnego czy czarze miłosnego powiedzmy sobie przede wszystkim o niczego człowiekiem, ale mniej niż miał i bardzo nieszczęśliwym miłość miłością jego życia była ustalone wielka intelektualistka Muza niczego i Rilkego i Rojda zresztą ani, która napisała piękną książkę niczym pierwszą książkę o jego twórczości odbyciu odrzuciła jego oświadczyny wystarczy spojrzeć na niczego dlatego Włosi ska osłaniające starzy zrozumieć to nie jest człowiek, który miałby okazję z kim całować, a budżet, który żył w odosobnieniu porzucił pracę akademicką jeszcze z po paru lat wiem, bo po prostu sobie nie natura fantazji hemo pogodowym będzie życie większości takich pensjonat, bo ten projekt ani we włoszech i pisał swoje książki, jakby co dużo mówić o turystów dla takich ludzi w kał i pensjonatach radni z klasy średniej czy wyższy radni krajów zachodnioeuropejskich i chciał jakoś nimi potrząsnąć mógł znieść jak już takiej wsi ministerstwa oportunizmu małostkowości ciasnoty umysłowej i całe życie się z tym boryka i tak książki również kursy za rok lustra są przeznaczone do takich ludzi służą temu, żeby muru potrząsnąć co do, a skoro pan pyta oto seksualność i od wątki osobistego pozwoli pan ja odczytuje orzec o zakończenie trzeciej ciąć, która jest taką lita minął taką modlitwą niczego składa się z 7 fragmentów nazywa się to mianowicie 7 pieczęci to książka, więc troszeczkę parodią świętej księgi nie tylko Biblii, ale w ogóle go o formaty i świętych ciągu opowiadający o życiu profesja o profesorze szok to, ponieważ zbliżają się już za chwileczkę informacje Radia TOK FM to ja proponuję, żebyśmy tego cytatu rozpoczęli drugą część naszej rozmowy pan prof. Jan Hartman filozof i publicysta Uniwersytetu z Uniwersytetu Jagiellońskiego jest państwa i moim gościem dzisiaj Fryderyk Nietzsche tako rzecze Zaratustra to jest książka, której rozmawiamy informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek tako rzecze Zaratustra dzisiaj tę książkę poleca pan prof. Jan Hartman filozof i publicysta Uniwersytetu Jagiellońskiego panie profesorze możemy wrócić już do tekstu do cytatu tak często samo zakończenie Świtaj, czyli tego pierwszego wydania tako rzecze Zaratustra siódma pieczęć jeśli kiedykolwiek ciche ponad sobą rozpina niebiosa i własnych skrzydłach we własnym zdjęciem nieba jeśli, grając w głębokiej światła kładą się z dala, gdzie i wolności mądrość mądrość pana jeździła mnie, a oto rzecze mądrość taka patrz aż do góry nie ma dołu rzuca się tu i tak w dal wstecz o leki Śpiewaj mówić przestań te słowa wszelakie nie są dla ciężkich stworzeń nie kłamią lekkiemu słowa wszelkie Śpiewaj mówić przestań o jakże bym nie miał żądnym być wieczności weselnego pierścienia pierścieni pierścienia obrotu nie pragnąć, gdyby nigdy nie napotkał kobiety, z którą bym dzieci chciał nas ta jest kobietą, którą kocham, albowiem kocham się w wieczność, albowiem kocham się wieczność i skoro pytał pan seksualną w szkole niczego tu taka moja odpowiedź ten ostatni fragment mówi o 23 pierwsze mówi o tym, że ponad wszelką literaturą filozofia stoi muzyka muzyka jest szkolna wyrazić więcej niż o i Znicza był takim niespełnionym muzykiem zresztą skomponował, ale to głos słaby wielki jak 7 Wagnera i admiratorem, chociaż to się chyba nie zmienił jego stosunek do Wagnera o tym protokół czyli, ale miłość do muzyki własnym zawsze jest wspaniała po to, za muzyki ta lekkość ducha ta prawdziwa wolność duchowa z UE wyraża się raczej muzyce niż wtedy zaczął się grzały zależny od tekstów kultury w przeszłość, a drugi element, który uczy to ta litania kończy każda z części to jest ta właśnie są te słowa żalu osobistego żalu tak jak taki tytuł jak bardzo osobistego, więc on i udał się spełnić tego pragnienia miłości nie udało mu przełożeni z ukochaną kobietą nie udało się założyć rodzinę u tego po prostu nie nadawał i zamiast tego został i filozof los kocham się o wieczności oznacza, a afirmuje życie i nos taki, jakim jest, a firmuje zgadzam się na powrót wszystkiego zgadzam się na to, żeby wszystko co przeżywam mogło być wieczną teraźniejszość nic nie ginie wszystko pozostaje wszystko tak jak wraca w nieskończoność każda chwila jest ważna każda jest kulminacją tylko taki człowiek, który swoim życiu duchowym jest w stanie znieść tego tej prawdy w każda chwila jest, więc w południe, że każda chwila jest pełno było liczyć tylko stać nas na to wewnętrzne w, a ta mądrość i zdolność do takiego przeżywania życia jest największym osiągnięciem człowieka i chociaż znicze i procentowo do tego, żeby być takim jak zaraz strata w wielkim duchem to przynajmniej kibicował temu czuł się no takim orędownikiem tej mocy potęgi duchowej i śmiałości tej w tej, choć nowości wspaniałomyślny gości duchowej, którą tak podziwiał ana, którą niedługo być może osobiście stać no właśnie pojawia się tam wątek nadczłowieka i wracając do tego czy pan mówi na początku, czyli to ten to uciekające umykające zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne u niczego stoi w pewnej znacznej sprzeczności z tym nad człowiekiem, który pojawia się na kartach tako rzecze Zaratustra z tym nad człowiekiem to jest także pierwsza jest taka diagnoza, że człowiek jest tak bardzo zresztą stara renesansowa wręcz jak nos człowiek jest taką istotą niedokończoną radu musi przekroczyć samego siebie wszystkich wymiar, że kiedyś będzie nas, że inne państwa ani członek, a i to naszym losem jest od dziś poznać poza swoją kondycję u pożądanych biologiczną moc jedno, ale no nie będziemy na nad ludźmi i to osi nikomu z nas nie przydarzy, ale powinniśmy przyjąć na siebie los lekarz wyższego to też z tego pakietu anty idola i człowiek dzięki ogromnemu 5 zlotemu zaangażowaniu może być kimś więcej niż jest teraz może wykroczyć poza swoją naturę i ta książka tako rzecze Zaratustra dużej mierze jest adresowana do takich elit, które chciałyby wykroczyć poza Horyzonty myślowe mieszczańskie takie w ministerstwie, a Wit, a więc poza świat, który nazywa liczy świata w ostatni klub zwany ostatnich dzieci są klasę mieszczańską, bo oświeconego mieszczaństwa europejskiego społecznego oraz 80 tych chęci piętnastego wieku następnie mamy takie naprawdę śmiały odważny elity ludzi, którzy są krytykami tego porządku dziennego o kulturze chrześcijańskiej kulturze antyku i ostatecznie mamy jakiś fantom, bo widzi elementów wizji rabuś swoje nadludzkie co kiedyś unieważnić człowieczeństwa oraz znicze przesłanie niczego co negatywnie NIK mówi tak my i nauczyli się krytykować świat rozumieliśmy, że w naszej kulturze w naszej cywilizacji zwyciężają, zwyciężając słabość zawiść oportunizm tchórzostwo z i nauczyliśmy się usprawiedliwiać tę słabość było tak naprawdę jesteśmy wszyscy uczciwi słabi Niemcy i zawsze będziemy dawać priorytet w takim takim uczą i to co jest w naszej kulturze silne hojne odważna cała ta jest taką zdolność to tyle samo pracy do do takiego no wrzucenia swojego losu na stos, a taka wspaniała wspaniały gest to wszystko kulturze zawsze ostatecznie przegrywa z tym co masowce miarkowane bezpieczne, a ostrożne, a więc sposób nie politycznych i mam tylko nicią mówi i tak musieliby mnie w tym nie zrobimy jednak rady po prostu kultura mieszczańska ostatecznie jest dziedziczką tradycji słabość nihilizmu to, że jesteśmy nawet samo krytyczni to, że nawet potrafimy dostrzegać słabości wierność najwyższych wartościach które, którym hołdujemy może nawet nauczymy się krytykować samo chrześcijaństwo jest, bo to przesłanie złości po nie czyni bardzo zdolny, żeby uratować nasz świat na świat jest nieuchronnie skazany na na zagładę za ten krytycyzm nic żadna świadomość naszych własnych słabości też nie czyni nas dziś silniejszy wzloty duchowy, którego potrzebny to nie jest to samo co jakiś chory poetycki czy cierpieniu i raka, że takich ludzi jak nic w tym osobom najbardziej krytyczni wobec rzeczywistości kulturowej politycznej za co innej i nie stać na przemian my po prostu mamy się przepaści myślę, że nicią zdawał sobie sprawę, że nadchodzą z straszne fakty i rzeczywiście straszne czasy Adaś jest naprawdę paradoksalnym szalenie niesprawiedliwe, że nicią często kojarzony jest nacjonalizm faszyzmem, a pakiet spotykam taką Oriana człowieka pojawiać różne frazesy wyciągnięto 9 bo, choć służyły nazistom w propagandzie to zespół było ku temu, że starania o jego siostry to jest tak naprawdę myśli Gdańska jest skrajnie anty stożka czy zmierza w tym upatruje pan pewną profetyczne ość tego tekstu Jean droższe spełnia naszych oczach no on właściwie spełni, bo to, czego zapowiedzią niczym ani zmarł, czyli koniec świadka ostatnich ludzi już tam mieszczańskiego, który mimo całej swojej zdolności GUS zostały w tej krytycznej samowiedzy nie jest w stanie odmienić swojego losu co się da się dokonało pierwszej drugiej wojny światowej natomiast gdyby nic tak powstał z grobu i zobaczył na współczesny świadczy docent jednak potencjał, jaki ma w sobie ten krytycyzm filozofów krytycyzm literatów, który sam przecież tak wspaniale reprezentował dlatego nie wiem, ale jako, że cała kultura dwudziestego wieku kultura intelektualna nawiązuje do tego tak nawiązuje do Marksa i nawiązuje do analizy Fronda i karty z niebywałego dla mnie instrumentarium dotyczy samowiedzy, jakie dali nam wielcy filozofowie i udało nam przez 70 lat i wojnie światowej pomocy 23 lat mać skoku na zachód x to chyba jednak w jaki sposób zadaje kłam pesymizm Mowlik, który poprzedzał to taka od pierwszej drugiej wojny światowej, że nasi intelektualiści efekt, dzięki którym politycy utrzymali kopułki na Zachodzie od drugiej wojny światowej z bardzo wiele zawdzięczają i fordowi Nicze boom Maksowi ni mi myśl term skład tych alarmistycznych po, których należało nić do dziejów świata dzięki pokoju świecie jest autentyczny Real nie tak by odrzuca martwych aut na pewno mógłby sobie pogratulować panie profesorze bardzo bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę zachęcam naszych słuchaczy do sięgnięcia po tako rzecze Zaratustra, chociaż tak jak przestrzegał pan profesor nie jest to lektura łatwa i warto wyposażyć się egzemplarz doktoratu z nos, który objaśnia przepisy symbolika znaczenie pewnie jeszcze trochę sami autorzy nam podpowie, a książkę tako rzecze Zaratustra polecam dzisiaj pan prof. Jan Hartman filozof i publicysta Uniwersytetu Jagiellońskiego dziękuję serdecznie informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwało Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA