REKLAMA

Mateusz Kowalczyk o performatywnym koncercie w ramach cyklu Fala Dźwięku

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-04-23 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:42 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Mateusz Kowalczyk Szaman Polski artysta wizualny i Łukasz Strzelczyk kurator cyklu koncertów Fala Dźwięku, zastępca Wolskiego Centrum Kultury Rozwiń »
Opowiadają o cyklu koncertów Fala dźwięku i zapraszają na koncert Mateusza Kowalczyka. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Mateusz Kowalczyk sam Polski artysta wizualny Witaj serdecznie dzień praw i Łukasz Strzelczyk kurator cyklu koncertów fala dźwięku wicedyrektor polskiego centrum kultury dzień dobry dzień nowych jeszcze nie wicedyrektor, ale mam nadzieję równie długa pełnomocnik dyrektora do spraw programowych w to gratulujemy nazywacie fale dźwięku wydarzeniem społecznym, w ramach którego od 2009 roku Rozwiń » wystąpiło ponad 200 artystów co to znaczy wydarzenie społeczne to wydarzenie, które mamy taką nadzieję wydarzeniem współorganizowanym przez nie tylko osoby związane z towarzyszeniem inicjatyw twórczych trzecia fala, ale też and ja tu ludzi, którzy od kilkunastu kilkudziesięciu lat animują ten muzyki poszukującej w Warszawie nie tylko co faktycznie przerodziło się no taką cykliczną już naszą działalność po jest trzynasty rok funkcjonowania hali, która pojawia się bardzo różnych miejsc tak bardzo różnych kontekstach typu galeryjnych czy to skuto czy to związanych z warszawską kulturą klubową barową, bo tych miejsc w projekty ujawnienia miały miejsce było rok wydaje się już kilkadziesiąt nie tylko liczba artystów artystek robi ogromne wrażenie, ale też ni, które prosiliśmy, których staramy się na nowo, żeby co mieści się w tym terminie, którego użył muzyka poszukujące właśnie starałem się znaleźć adekwatną etykietę, bo mamy państwo jakiś problem muzyka alternatywna muzyka niezależna muzyka progresywna te przymiotniki pierniki naprawdę wiele, ale wydaje mi się, że w naszym przypadku poszukująca chyba jest najciekawsza, ponieważ daje pan największe pole największą adekwatną do tego co robimy pod 1 stole pamiętam, że zaczynaliśmy od tych improwizowanej muzyki około jazzowej Klezmer jazzu, a stopniowo coraz to nowe estetyki gatunki muzyki pojechaliśmy do naszych badań do naszych cyklicznych imprez tak mam wrażenie, że poszukująca czyni patrząc na to co się dzieje nie tylko na rynku muzycznym nie tylko w kulturze, ale też jest polityczność dźwięku co się dzieje w świecie sztuk wizualnych i wydają się akurat pięknym przejściem do Mateusza, który pojawił się już kilka lat temu takie wsparcie nie tylko technologiczne wsparcie przede wszystkim artystyczne, bo nie wziął na siebie część tej odpowiedzialności stricte artystycznej Mateuszu polityczność dźwięku czy dla ciebie jest polityczność dźwięku jest krem, że jest po prostu też o wolnością ekspresji tego ty rynków niezależnie od tego czym czym są czynne całą dziewiątkę ulicy to są działania performatywne, które są lub nie są, a może samo w sobie po prostu są nawet niższe co daje ekspresji danego danej obywatelki obywatela, a dyski artysty aktywistach niski powiedziałbym, że to ten sposób bliskie działanie performatywne i działaniem artystycznym jako taki to przejdźmy w takim razie teraz do koncertu tutaj swe praktyczne, bo fala to koncerty rejestrowane kamerą 360 stopni i rejestratorem wina chóralnym wytłumaczyć proszę, o co dokładnie chodzi, jakie daje możliwość to ja tylko może samej koncepcji potem oddam głos Sojuszowi, które te kwestie techniczne na zdecydowanie lepiej ode mnie ja mam wrażenie, że to intuicyjnie rozumiemy cały ten proces technologiczny, ale cały koncept na wykorzystanie kamery 160 naszych praktyk artystycznych wynika z takiej prostej takiego go numerków czas pandemii spowodowały odcięcie odbiorców od korzystania z żywej kultury, która nie jest to pośrednika przed ekran mieliśmy trochę wszyscy dosyć koncertów tak wystaw oferty online, więc poszukiwaliśmy jakiegoś nowego ciekawego sposobu prezentacji i naszych działań i od końca zeszłego roku zaczęliśmy eksperymentować z różnymi formami szukaliśmy bardzo ciekawych nietypowych lokalizacji koncertowych była to nad bazylika szóstego wieku bizantyjska Bułgarii, który to plenery w górach stołowych szereg innych dziwnych miejsc, które miały uatrakcyjnić nasze koncerty nasze wydarzenia, ale w pewnym momencie jednak doszliśmy do wniosku, że to też jest za mało, żeby tylko wątku planowano walory estetyczne szukaliśmy czegoś bardziej włączającego bardziej komercyjnego i tak pojawił się Mateusz, a pojawił się Mateusz jako przestrzeń wybrał razem z perkusistą Philippem Madejski budować wspólny projekt jest 71 zaproszenia Łukasza czy w ramach projektu rząd Polski natomiast takim naturalnym krokiem było zaproszenie też do tego przedsięwzięcia tego koncertu i to kanadyjskiego, który ma również kształcenie artystyczne doświadczenie w pracowni Grzegorza Kowalskiego komunikowania się również jestem muzykiem eksperymentalnymi obecnie 1 osobą, która wykonuje własne talerze perkusyjne mężczyznę na skalę Polski, a więc musiałem też że, ponieważ dobrze znamy znamy się również właściwie poznaliśmy się w kontekście wspólnego klucza panem działania artystyczne aktywisty sny produkcję ze wspólnego gruntu również Akademii Akademii sztuk pięknych w Warszawie to wspólna droga będzie, że też dokładnie tego należy ten się również słowo wspierać tych działań są działania muzycznym czy innego rodzaju euro tutaj, bo oprócz położenia projektowania i przy scenografii czy też całego przedsięwzięcia informatycznego również w dalszym ciągu realizacja tego koncertu kamer 360 i właśnie rejestracja dźwięku przestrzennego jest, więc jest to spore przedsięwzięcie bardzo odważna ambitna myślę, ale instytucjonalną czy ogólnie w kontekście rejestracji koncertów tak jak Łukasz wspomniał jest on nowe rodzaje zbliżenia odbiorcy do dodanych wydarzeń Mateusz ja chciałbym jeszcze spytać o 1 kwestię to, o czym wspomniała łączenie aktywizmu działalnością artystyczną to to pomaga czy przeszkadza w twórczym procesie zdoła pytanie może może by odpowiedział trochę inaczej, ponieważ tutaj myślę, że patrzenie w ten sposób to pomaga czy chodzi jest założenia może być rokujące na zbędną odpowiedź forma ekspresji danej sytuacji mówi też o tym w ten sposób, ponieważ moje działanie w ramach fali dźwięku jest również odpowiedzią na moje własne spostrzeżenia jako uczestnika protestów tylko osoby ten sposób wspierającej działania czy też czy to szkodzi czy to przeszkadza nie chciałbym dla ten sposób patrzy też nie ma żadnego sposób w trakcie koncertu będzie czytał fragmenty książki zapiski performatywne tory zgromadzenia 2 i wykorzystały także znaki graficzne związane ze strajkiem kobiet tak jest jest to pewnego rodzaju panice właśnie komentarz na stawie moich doświadczeń, ale też chęć ich symbolicznego patrzeć odniesienia się po prostu do do wsparcia tej kobiety do wsparcia obecnej sytuacji osób które, które w fabryce represjonowane co też czytając fragment patery skupiłem się wybrałem fragment dotyczący zgromadzeń dotyczące tego co teraz tego jest związane z rytmem harmonią jest opracowywane zarówno słuchowe tyle osób o tym co mówimy teraz zaczynamy teraz ruszamy w danym momencie myślę że, toteż dotyczy tego trzymania się mimo wirtualnej formy co wy formę to jednak fragment wybrałem ze względu na ma chęć trzymania się tego jest obecna jest teraz ważne to powiedzmy teraz, kiedy koncert będzie można zobaczyć i też osoby nieposiadające narzędzi do odbioru wiar będą w stanie tam koncert docenić w i i współuczestniczyć w tym wydarzeniu premiera koncertu Mateusza i Madejskiego odbędzie się w najbliższą po być nie gdzie tej na stronach polskiego centrum kultury oraz stowarzyszenia życia, ale na stronach tych również znajdą państwo wszystkie poprzednie na realizację, więc zachęcam do spalania jego trwania poprzednich naszych koncertów a, odpowiadając na pytanie co te wydają się, że każda z tych form, czyli telefon tablet komputer będzie dawała nieco inne możliwości odbioru ja na pewno polecam korzystanie ze słuchawek, które chyba najlepszy sposób umożliwiają odbieranie tego przestrzennego dla lokalnego rynku, który faktycznie zmienia się obraz, zmieniając musi kadrę sugeruje eksperymentowanie poruszanie się w przestrzeni znajdowanie ukrytych znaków boli wszystkich elementów, które Mateusz i ich projekcie wizualne zamieszki w zapowiedzi wnioskuję, że koncert trzeba obejrzeć także, dlatego że tak jak Mateuszu zapowiada się razem z Filipem macie receptę na to jak możemy sobie wymyślić lepszy świat, a to bardzo potrzebne, acz takiej ilości naszych działań jest dawanie odtrutką receptą na to co okna, więc serdecznie zaprasza bardzo dziękuję za rozmowę jeszcze raz przypominam na fali Mateusza Kowalczyka i kanadyjskiego rynku popłyniemy online w najbliższą sobotę już jutro o dwudziestej bardzo bardzo dziękuję Mateusz Kowalczyk ma Polski Łukasz Strzelczyk kurator cyklu koncertów fala dźwięku z polskiego centrum kultury byli gośćmi kultury osobistej do usłyszenia do posłuchania zna informację to nowe Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA