REKLAMA

Julia Fiedorczuk poleca lektury na czas kryzysu klimatycznego

Światopodgląd
Data emisji:
2021-04-23 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:16 min.
Udostępnij:

Co czytać w czasach kryzysu klimatycznego, żeby się dokształcić, uwrażliwić i nie załamać? Klicka, Oparek czy Foer to tylko kilka nazwisk, które wymienia pisarka i poetka Julia Fiedorczuk.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz trwa tzw. wirtualny szczyt klimatyczny by dna, czyli prezydenta Stanów zjednoczonych, które z impetem wracają na tę międzynarodową scenę negocjacji klimatycznych, które mają doprowadzić do ograniczenia kryzysu klimatycznego prezydent Duda miał wystąpić teraz gdzie powinien zaczynać, aczkolwiek z informacji, które ma jeszcze nie zaczął o tym wszystkim państwu powiemy za kilkanaście minut po godzinie szesnastej podsumujemy te wszystkie Rozwiń » wątki polityczne społeczne i ekonomiczne, bo trasy chciałabym wielką przyjemnością zaprosić państwa na rozmowę też w temacie, ale zupełnie innej perspektywy wydaje się, że niezwykle istotnej też jakoś przed weekendem może dla państwa będącej wsparciem, bo wielką przyjemnością chciałbym państwa oraz zaprosić na rozmowę z Julią Fiedorczuk dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu Julia Fiedorczuk uznano nagradzana pisarka poetka tłumaczka krytyczka literacka autorka może to w kontekście też naszej rozmowy wymienia m.in. pod słońcem rozmawiałyśmy kiedyś w poczytalność takim radiowy w naszym klubie książki zrobiliśmy zorganizowaliśmy edycję klimatyczną i słów słuchacze bardzo duże pisali do nas planujemy kolejne części, ale myślę, że dziś okazja by taką, choć krótką kolejną rozmowę odbyć, czyli co czytać by znów uwrażliwić na te kwestie lepiej ją rozumieć lepiej rozumie co się dzieje, bo to nie tylko klimat chodzi LOK Eko systemy w ogóle nasz dom, że tak powiem albo może, żeby 3 jakoś nadziei nie stracić, więc co pani czyta powieść teraz ja w ogóle stosunkowo rzadko czytam powinności częściej zdarza mi się czytać czytać literaturę eseistycznej on niższy niż niż powieści z powieści nam na mojej na moim stosik mam teraz w ogóle taką rzecz niekoniecznie bezpośrednio dotyczącą kwestii środowiskowych czy czy klimatycznych, bo czytam debiutancką powieść Moniki Trzaskowski po tytułem szalej to jest taki tytuł, który bardzo mi się podoba bo, ale też nazwa rośliny, która ma silne ugruntowanie jakieś ludowe i medycynie i w ogóle ludowej ludowych opowieściach na temat siły poza ludzkiej przyrody, a z drugiej strony to też można czytać to tytuł jako jako czasownik prawda w trybie rozkazującym co co robić, ale co co masz robić szaleć, więc to jest akurat taka powieść którą, którą mam na nośniku gdzieś tam, gdzie tam przy przy łóżku natomiast już takich lektur, które są ściśle związane z kwestiami klimatycznymi kwestiami środowiskowymi to wraca ostatnio znowu do książek Donatana Safran Foer era on jest także powieściopisarzem mamy jego powieść po polsku wierzę, że ta jest po polsku wszystko z iluminacją tak to klimatyczne to jest mniej klimatyczne natomiast natomiast jego książki eseistycznej 2 które, które mamy też zjadać zwierząt i ostatnia pt. klimat to my ona została przetłumaczona na Polski przez Andrzeja Wojtasika i ukazała się krytyce politycznej ma piękny tytuł po angielsku i rady UE, czyli to my jesteśmy pogodą i to jest książka to jest właśnie w oko to jest esej, ale jednocześnie też opowieść, bo BofA jest świetnym pisarzem moim zdaniem on naprawdę umie opowiadać i i te jego 2 książki eseistycznej powiedzmy czy czy Quazi eseistycznej dotyczą wegetarianizmu i weganizmu tak znaczy dotyczą kwestii rezygnowania z jedzenia zwierząt i w jakby z powodów związanych z empatią po prostu, ale też uzasadniony troską właśnie o klimat i ja bardzo Lubie Lubie Foera, dlatego że on mimo wszystko nie jest moralistą to znaczy nie jest kimś takim, kto przemawiał by z perspektywy moralnej wyższości kogoś, kto nigdy w życiu nie popełnił żadnych błędów i kogoś, kto ze względu na swoje wybory jest jest znajduje się w pozycji właśnie takiej moralnej czy etycznej wyższości wobec swoich Czytelników Czytelniczek w zupełnie odwrotnie tak znaczy on przemawia z perspektywą mówi opowiada z perspektywy takiej z takiego zwykłego obywatela, który w momencie, kiedy raz uświadomił sobie zagrożenia wynikające z katastrofy klimatycznej to po prostu nie może już spać spokojnie ja myślę, że to jest sytuacja wielu wielu z nas tak naprawdę, że mamy, którym zaczynamy rozumieć jak źle jest klimatem moment, w którym spędzimy trochę czasu właśnie z tą nauką klimacie to to jest moment kiedy, kiedy trochę popada w rozpaczy, kiedy zastanawiamy się co można zrobić co można spróbować zrobić i a z drugiej strony mamy też takie silne przekonanie, że na poziomie indywidualnym wiele można zrobić tak i Foer dla mnie, zwłaszcza ta książka ujawni UE, czyli klimat Tomek jest książka, która bardzo mocno, jakby adresuje właśnie tę kwestię można zrobić indywidualnie także to nie jest tak, że nic nie możemy zrobić, że te nasze wysiłki jakoś dodają do siebie także w pewnym momencie zostaje przekroczona jakaś jakaś masa krytyczna, która nadaje rzeczom rzeczą nie biegł w kierunku nieuchronnej zmiany, chociaż dodam czytamy, że on unika kolejnej drugiej perspektywy to znaczy tego zrzucenia tego na nasze barki tak co niektórzy się obawiają szczególnie bardziej po lewej stronie podkreślając, że na rozwiązania muszą być systemowe dotykać firmy i jakby nie możemy pozwolić na to, żeby te firmy zwróciły to nasze barki, że to my mamy to naprawić teraz tak tak absolutnie tam tam to, o czym oczywiście, że oczywiście, że Rze, że tak nie jest i że to jest jakieś jakiegoś rodzaju pułapka i on i on też o tym pisze rada jak spędzenie taką pułapkę poczucia winy to tak naprawdę no to co czujemy tylko winnej czujemy się przytłoczeni to jest kompletnie bez sensu, ale z drugiej strony by mi bliskie jesteśmy też takie myślenie, które mówi, że to nie znaczy, że nie możemy nic zrobić to znaczy, że nie powinniśmy zrobić, że pomimo tego, że oczywiście kwestią absolutnie fundamentalną są przemiany systemowe i my po prostu powinniśmy się głośno tych przemian pomagać żądać ich od tych, którzy są de facto winni temu co się dzieje jest z życiem na planecie w tym momencie, ale jednocześnie nie oznacza że, że to w jaki sposób żyjemy to co wybieramy jako konsumenci jako obywatele jako po prostu ludzie, którzy przeżywają świadomie swoje życie, którzy też chcą przeżyć w jakimś rodzajem dziękuję głębiej tak dobrym stylu te rzeczy też uważa dla mnie właśnie jego i jego jego opowieści są takie w środkową dane plus te książki znakomicie czyta, bo tak jak on jest on jest świetnym opowiadaczem ja też tylko fizycznej roi się zgodzić z tym co co są pani mówi po to jest zawsze to właśnie napięcie między system czy ja z 1 strony trudno się niezgodnie z tymi, którzy mówią, że nie dajcie się zrobić, że jak po wyrzucać śmieci na uniknięcie 1 drugiego plastiku to problem zostanie rozwiązany, bo to jest dużo większa sprawa i dużo większa odpowiedzialność władzy systemu firm, ale z drugiej strony to nas jednak nie zwalnia też wydają się rząd świetnie łączy te 2 perspektywy nie nie nas w kąt nie, spędzając poczucia winy czy czy też takiego poczucia sprawczości pełnego tak, ale z drugiej strony nie spędza na, jakby nie poniesienie nie pozwala tak do końca się wyluzować, że w związku z tym, że nie możemy nic oka nie ma nic do zrobienia nie możemy nic zrobić, więc nic nie robimy, bo i tak nasze wszystkie wysiłki idą na marne tak to znaczy to znaczy też tej tej tego drugiego ekstremum on też nie, jakby nie nie tak odżegnuje się od od niego to to byśmy, choć chwilę miały czas na poezji, choć mam nadzieję, że będą będzie kasy jeszcze rozmawiać kolejne razy, ale ostatnim razem wymieniła pani, gdy rozmawiałyśmy no kilka szczególnie poetek zwróciła pani uwagę na Barbarę Klicką Joanna opary Joannę Miller czy marzanny Kielar i na dzień surfing Hetfield i Gary ego Snydera, a ja prezes z taką z pewnym dystansem czy obawą jak podejmuje się rozmowy o poezji, bo jak jest ona dla mnie dużym wyzwaniem czy przytłaczająca i pani uważa, że to i tak nam się z tym mierzyć to znaczy nie wiem czy powiedziałabym, że powinna pani tak w sensie tak mimo takiego zalecenia jak zapewne polskiego tutaj oczywiście tę władzę bardzo daleka od jakichkolwiek tres krytycznych takich wypowiedzi natomiast wydaje się, że po prostu warto i sądzę, że ciekawe jest zadać sobie pytanie o to dlaczego tak bardzo opowie obawiamy się tekstów, które w pierwszym momencie stawiają nam jakiegoś rodzaju opór, bo tak się czasami dzieje z tekstami poetyckimi, a właściwie trochę na tym polega polega sens czy bogactwo czy czy jakaś głębia tekstów poetyckich, że one bywają w pierwszej lekturze jakoś trudne czy nieprzejrzyste nie zawsze tak się tak się dzieje, bo tutaj mam przed sobą w tej chwili np. ostatnio książkę Joanny Miller wspomnianej przed komendą przy momentem History and Health system taki jest tytuł tej tej książki one 1 000 000 jest po prostu cudowna książka bardzo eksperymentalna awangardowa na pewno wymagająca w jaki sposób, ale też bardzo otwierająca z drugiej strony mam książkę uszu Zajączkowskiego, który pierwszy są klarowne i są przystępne są jasne i jakby dla mnie jest wspaniałe, że no, że w Polskiej poezji teraz można akurat poezji kobiet będzie i Joanna Miller i Urszula Zajączkowska i Marta podgórnik, której nazwisko tutaj jeszcze nie padło autorka ballad morderczych to jest tytuł, który zresztą w jakimś sensie podsumowuje politykę politykę Marty Marty podgórnik i więcej także poza zawsze jest przystępna ja natomiast broni nie przystępność czy czy jakiegoś takiego takiego wyzwania, którym czasami trzeba spróbować zmierzyć kiedy, kiedy siadamy do trudniejszego tekstu ze względu na to, że ta trudność w pierwszej chwili sprawia, że musimy trochę zwolnić sprawia, że musimy trochę skupić się tak to co czytamy tak i jakiegoś rodzaju czeka frustracja nawet w pierwszej chwili ona wynika z tego jesteśmy niezwykle przyzwyczajeni do do tego, że sens ma być podany na talerzu tak po prostu mamy takie konsumenckie zamówienie na pewne rodzaje sensów prawda utylitaryzm trochę tak bardzo tak jeśli tak utylitaryzm, ale też jest w tym takie płyty jest takie podejście do sztuki w ogóle do to do tekstu instrumentalne to znaczy ja chcę, żeby tekst zaspokoił, jaką mają konsument jakiś mój konsumencki zamówienie niech to będzie opowieść, która np. mnie rosé będzie rozrywką dla mnie albo nie pocieszy tras w momencie kiedy, kiedy mamy do czynienia z takimi tekstami, które ostentacyjnie tego nie robią każda ostentacyjnie nie dają nam takiego łatwego pocieszenia czy spełniają tego zamówienia na na natychmiastową dostępny sens to możemy albo obrazić odrzucić te teksty albo możemy spędzić z nimi jednak trochę czasu tutaj przykład, kiedy pada zdanie ujawnia Miller umiarkowana kochanie i wyczuł to jest moja organizowali czas 1 wierszy tutaj napisze jestem osobą siedzącą zjadane nie umiarkowaną kochanie i wyczuł żartowała posiadana przez wszystko to jest wiersz tu to nie jest prosty wieś, ale są w nim tak mocne momenty naprawdę ona posługuje się czasami słowotwórstwa czasami w sposób bardzo zaskakujące zestawia ze sobą słowa, rozbijając takiej frazy, do których jesteśmy przyzwyczajeni, których odruchowo używamy w naszym języku codziennym i przez to, że ona teraz rozbija przez to, że na nas wybija z takiego właśnie takiego automatyzmu percepcyjne co prawda czy automatyzmu ekspresji to bardzo ożywia język bardzo ożywia i w naszą wrażliwość w ogóle na słowa i pomaga przypomnieć bardzo bardzo dziękuję za za tę krótką bardzo różnych dla chińskiej żyjącą rozmowę mamy nadzieję ma miał nadzieję na najwięcej i przygotujemy dłuższą rozmowę do tego czasu możecie państwo też oczywiście naturalnie czytać wiersze i pod słońcem Julii Fiedorczuk, która była teraz państwa gościem o poświęconych odnoszących się do tego kryzysu klimatycznego i nie tylko ekosystemu wokół nas tekstach rozmawiałyśmy czy ja pytałam teraz już informacje na po informacjach wrócimy do języka polityki czy języka socjologii ekonomii będziemy podsumowywać jeszcze trwający szczyt klimatyczny prezydenta by Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA