REKLAMA

Iwona Kempa, Alina Kamińska i Piotr Morawski

Godzina Kultury
Data emisji:
2021-04-24 19:00
Audycja:
Czas trwania:
42:42 min.
Udostępnij:

Gośćmi Godziny Kultury są dziś dr Iwona Kempa reżyserka teatralna i dziekan wydziału reżyserii dramatu AT w Krakowie, dr Piotr Morawski kulturoznawca, Instytut Kultury Polskiej UW, "Dialog", Alina Kamińska aktorka Teatru Bagatela

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi godzinę kultury są dzisiaj dr Iwona Kempa reżyserka teatralna dziekan wydziału reżyserii dramatu Akademii sztuk teatralnych w Krakowie witam serdecznie witam serdecznie jest nam również Alina Kamińska aktorka teatru bagatela dobry wieczór dobry wieczór i dr Piotr Morawski kulturoznawca Instytut kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim i redakcja dialogu witam dobry wieczór państwu szkolna komisja anty mobbingowe i Rozwiń » antydyskryminacyjna powołana w szkole filmowej w Łodzi do wyjaśnienia sytuacji nadużyć wykładowców wobec studentów opisanych przez absolwentkę Anna Paliga zakończyła obrady i przekazała wnioski do prawniczki zajmującej się sprawami dyskryminacji opinia ma zostać opublikowana na dniach szykuje się państwa zdaniem przełom pani von nie wiem tak bardzo bardzo liczę na to, że działania szczególnie zadeklarowane moim zdaniem był wspaniałym oświadczeniu pani rektor łódzkiej filmówki, które pojawiło się jako pierwsze natychmiast po opublikowaniu listu pani Anny Paligi, który tak naprawdę nie był publikacją facebookową jak to niektórzy twierdzą tylko był wystąpieniem pani Anny Paligi na tzw. małej radzie łódzkiej filmówki dla mnie to oświadczenie było wspaniałe absolutnie wzorcowe wydaje mi się, że pani rektor w swoim oświadczeniu zawarła wszystkie jak najwłaściwsze zapewnienia zarówno wsparcia dla osób pokrzywdzonych, jaki gotowości do podjęcia kroków mających na celu wyjaśnienie wszystkich nadużyć i ja bardzo bardzo chcę wierzyć, że wszystkie deklaracje złożone przez panią rektor będą będą realizowane, a więc pozostaje tylko mieć nadzieję, że sprawy zostaną wyjaśnione w sposób właściwy panie Piotrze pan wierzy w przełom Niewiem rzeczywiście bardzo bardzo bym chciał tego przełomu natomiast w ogóle taki problem z mówieniem przełom ma pomysł jest jednak proces samo powołanie komisji również gwarancję zbrodniczego mojej opinii i dotyczy chyba wszystkie szkoły zarówno warszawska Krakowska łódzka muszą teraz mierzyć wydają się to jest po prostu za zapracowali sobie zaufanie osób, które studiują i to jest sprawa, że samo powołanie komisji absolutnie niczego nie załatwia były nawet nie chodzi o to czy lata komisja wykryje co to co będą za zapraw, które by je natomiast na żadne komisja nie jest legalnym niezasadnie zostało uzyskania osób, które będą tu się bezpiecznie spadające przychody z rozmaitymi w październiku liczne podróże koleją lub skargi mogą być różne zgłoszenia różne różnego typu takich należy tego nie będzie to żadna komisja nie stanie wzrok dlatego też wydaje w tak dobrym krokiem było sygnalizowane rozmaitych listach jest powoływanie dyrektyw komisji zewnętrzną uznać takie, które jest istnienie nie jest moim celem projektu z podważaniem wiarygodności kogokolwiek bezpośrednio z perspektywy osób, które studiują znaczy dużo trudniej chyba zgłosić się do osoby, która pracuje na szkole pracuje na pracuje na wydziale mija się na korytarzu z osobami, które mogą być podejrzewany o niewłaściwe praktyki można do niej czasem uśmiechać nie zarzucenie mu złej woli natomiast my się może wygrać z perspektywy student znaczy dużo łatwiej chyba jest w takiej sytuacji u kogoś o tym wiadomo, że jest w pełni zaangażowany niż właśnie trochę ryzykować na lód nie wiadomo jak te procedury się będą toczyły, więc samo powołanie komisji ważnymi jest to oczywiście trochę dobrą stronę natomiast, czyli o przełomie będziemy wtedy, jeżeli sytuacja będzie mieć nie będą się bezpieczny paliwo no a jak pani myśli czy to można być rozmiary miano Jacobson absolutnie zgadzam się z panem Piotrem to znaczy uważam tak też z własnego doświadczenia z własnych obserwacji rozmów ze studentami uważam, że to jest długotrwały proces odzyskiwanie zaufania studentów i gotowość do podjęcia na nowo partnerskiego rzetelnego dobrego dla wszystkich dialogu natomiast wydaje mi się że, że to co to co możemy zrobić to jest jednak powoływanie różnych gremiów chciał, które będą, jakim zabezpieczeniem jakimkolwiek zabezpieczeniem i też będą prowadziły działalność, która będzie miała charakter prewencyjny to znaczy będą tworzyły zapis kodeks organizowały warsztaty spotkania uświadamiające uczące stawiania granic zasad dobrych praktyk we wzajemnej współpracy tak myślę, że to są lata lata odbudowywania nie wiem jak to nawet nazwać przymierza porozumienia zaufania po to, żeby przestrzeń nauki artystycznej była przestrzenią bezpieczną natomiast ja rozumiem wypadku wypadku listu pani Anny Palikot czy wystąpienia pani Anny Paligi tam jest chyba jednak bardzo pilna konieczność zareagowania na bardzo konkretne przykłady przemocy no no bardzo bardzo poważne zarzuty i problemem wydaje mi się nie wiem jak go rozwiązywać nie wiem czy są dobre narzędzia, żeby to łatwo rozwiązać, ale problemem jest jak odsunąć jak najszybciej pedagogów, którzy krzywdzą czy krzywdzili studentów od relacji z nimi od prowadzenia zajęć to jest bardzo trudne, ale wydaje no mam taką nadzieję, że komisja łódzka również będzie zajmował stanowisko w tej sprawie w naszym regulaminie postępowania rzecznika do spraw etyki jest zapis, który mówi o tym, że rzecznik, rozpatrując dane zgłoszenie ma Ramos zaopiniować rektorowi możliwość odsunięcia danego pedagoga od zajęć ze studentami też oczywiście tylko opinia i potem rektor staje w trudnej sytuacji podjęcia określonej decyzji kroków prawnych natomiast myślę, że byliście pani Anny Paligi były tra tak drastyczne przykłady zachowań pedagogów że, że tu tu mamy też takie bieżący konkretny problem do rozwiązania prawda ja jak uchronić studentów danej chwili w tym momencie nie ma już zarzuty skargi grup karnego, gdzie 5 lat to może teraz chce jak, więc myślę AJA myślę, że bardziej entuzjastycznie oczywiście wypowiem przełom już jest być może i czego nie dostrzegamy w takim wymiarze ostatecznym i konsekwencjach, które będzie ze sobą niósł natomiast kiedy my zaczynaliśmy naszą historię rzuciliśmy się przepaść tak naprawdę nie miałyśmy na co liczyć i a tych kobiet, które zdecydowały się po raz pierwszy powiedzieć otwarcie w naszej polskiej rzeczywistości, bo oczywiście wszyscy wiemy, że mi tu na świecie czy toczyło się parę lat wcześniej, ale jakoś nie odbiło się to szerszym echem prawda w naszym środowisku polskim, gdzie my byłyśmy bezbronne z perspektywy tego czasu, który upłynął od momentu ujawnienia przez nas sytuacji w teatrze to ja uważam, że przełom jest gigantyczny ogromne natomiast na co jako aktorka chcę wam zwrócić uwagę przede wszystkim czym styka się mody aktorki przed, kiedy przychodzi do szkoły trafi cie się mu już na etapie studiów nie będę całego zdania cytować, ale wszyscy jest ich znamy, że aktor jest do grania jak ciąg dalszy państwo znacie i teraz trzeba mocno się nad tym zastanowić, dlaczego coś takiego funkcjonuje i co należy zrobić, żeby pedagodzy uczyli młodych ludzi oczywiście wrażliwości, że miała swoje tak dalej, ale jak sobie radzić z sytuacjami stresowymi sytuacjami nadużyć intymności to już na etapie studiów powinni robić pedagodzy zatem warsztaty, jeżeli tak naprawdę mają dotyczyć powinny dotyczyć wykładowców to oni są w głównej mierze odpowiedzialni, a nie, żeby zewnętrzna moim zdaniem jednostka uczyła studenta halą ten pedagog chyba przekroczył swoje granice no to co teraz mam z tym zrobić to może puszczam tam oczywiście to też poprzeć, ale moim marzeniu o jest to, żeby młody człowiek przychodzi bezbronne zupełnie i będzie pracował na swojej psychice na swoim organizmie nauczył się od pedagoga, który dla niego pierwszym największym autorytetem, że nie można pewnych rzeczy robić pewnych rzeczy przed przekraczać i że ten zawód jest brutalne tylko, dlatego że musimy się zmierzyć z własnymi demonami musimy rozgrzewać własną psychikę własne doświadczenia własne wspomnienia, żeby gdzieś tam korzystać z nich, budując pewne postaci, a potem nauczymy się jak to robić bez kosztów prawda czy będziemy mieć tak doskonały warsztat Rze, że bez tego się będzie moja praca dyplomowa, bo w szkole teatralnej dotyczyła właśnie tejże granicy pomiędzy prywatnością, a zawodem jak łatwo mylimy po prostu, po której stronie jesteśmy, że nikt nas nie uczy tego właśnie jak zostawić teatr już wychodząc z niego jak nie przenosić go do domu ktoś nie zdrowia jest trudne zresztą powiem państwu swoją osobistą historię ja przeżyłam sceny intymne, bo przypuszczam, że o tym będziemy rozmawiać, bo wtedy właśnie studentką, której się opłacało rzeczywiście musimy używać naszego ciała bezgranicznie ono jest narzędziem rada jest tylko do dyspozycji danego projektu tak naprawdę nie mam decydować, gdzie jest nasza granica, bo a, który od wszystkiego rzeczywiście kończąc studia byłam, o ile przy pamiętam na ostatnim roku dostał propozycję zagrania epizodów, które jak miałam zagrać scenę seksu pamiętającym wpłacaną przez wszystkie te lata nauki, że zięć nie wolno zresztą niektóre rzeczy sobie przypomnę na zajęciach chcę teraz już w tej chwili naprawdę gorąco i mojej perspektywy już dojrzałe aktorki życzyłbym sobie nie pozwoliła na to nawet siedziało wtedy, ale to wiadomo to minął czas mam swoje doświadczenia w tej chwili na Markach ja uznałam, że muszę się zgodzić, żeby zagrać ten epizod scenę w 2 epizod w co tylko pogarsza sytuację ponieważ, jeżeli tego nie zrobi to okaże się, że jestem niezdolna do zawodu nie przydać na rzecz nie powinno wchodzić się zawodowo już prawdziwy świat rzeczy za taki chrzest bojowy gdzieś tam ratę czystymi mówili, że przecież tak chciało się do używania aktora to jest tylko narzędzie no w związku z tym się zgodził pani Alina musimy tutaj postawić kropkę, dlatego że w radiu TOK FM czas na informacje za chwilę wracamy w godzinę kultury moimi gośćmi są Alina Kamińska dr Iwona Kempa i dr Piotr Morawski dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi godzinę kultury są dziś dr Iwona Kempa reżyserka teatralna dziekan wydziału reżyserii dramatu Akademii sztuk teatralnych w Krakowie Alina Kamińska aktorka teatru bagatela i dr Piotr Morawski kulturoznawca Instytut kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim i redakcja dialogu zakończyliśmy pierwszą część naszej rozmowy natomiast pani Alina opowiedziała nam o tym, że zgodziła się po studiach zagrać scenę seksu był to pisać proszę kontynuować tak to było to była końcówka studiów nieszczęście przed dyplomem zapłaciłam za to ogromnie przede wszystkim zupełnie nie działam jak do tego zabrać bardzo przeżywałam to tuż przed dniem zdjęciowym to gratka 1 dzień zdjęciowy teoretycznie poproszono, aby na miejscu zostali tylko ci, którzy poprzednio oczywiście to sami panowie przed którymi musiałem się rozebrać scena seksu była ogromnie dla mnie krępująca bardzo się denerwowałam powiem wprost ja po prostu upiła się tego wieczoru, kiedy wróciłam z tych scen aktor, który ze mną tę scenę odegrał nigdy później nie powiedział dzień dobry i zawsze przychodzi na drugą stronę ulicy, kiedy się mijaliśmy i to jest aktor dziś 1 teatru ładem dużo starsze i też nie udźwignął tej sytuacji to pytam, czego zabrakło pani Alina koordynatora scen intymnych do tego będziemy zmierzać prawda jesteśmy o tyle mądrzejsi dlatego mówi, że przełom jest, bo to, że w tej chwili rozmawiamy to jest po pierwsze, sukces po drugie, że wiemy, że istnieją koordynatorzy scen intymnych asystenci innych i oni nie są rzeczą nadzwyczajną oni funkcjonują w wielkiej Brytanii w całej Europie Stanach Zjednoczonych co najmniej od 6 lat i to jest bardzo poważny zawód to są osoby, które współtworzą czy współtowarzysza reżyserowi i na etapie scenariusza razem pracują nad detalami takich scen potem są przekaz ringach potem rozmawiając z aktorami ustalają dokładnie jak dana scena będzie wyglądała i pełna choreografia, ponieważ to jest udawanie scen seksu czy scen intymnych oczywiście są też filmy, ale nie rozmawiamy dzieje się to naprawdę to zupełnie inne kategorie zamiast musimy dzieci o ciało prywatne od ciała profesjonalnego i jak świetnie powiedziała Eliza Lika albo właśnie taka koordynatorka należy korzystać z kategorii Chris stworzonych przez Planned Parenthood, które określają jak poszczególne etapy pracy koordynatora mają wyglądać czy mam to świadoma zgoda polegające przede wszystkim dla mnie na tym, że jest dobrowolna czy mam pełną szczegółową informację i w każdej chwili mogę zrezygnować będąc również na na planie prawda w trakcie zdjęć mogę uznać, że to się nie wydarzy zresztą jedna z koordynatorek miała przecież taką sytuację, że aktorka mająca zagrać sceny intymne 2 dni wcześniej doświadczyła molestowania seksualnego i nie zgodziła się w tym dniu na tę scenę i do tego pełne prawo nikt nie może przymusić aktorzy przekroczył swoje osobiste granice tak bardzo ciekawa jestem czy ludzie, którzy to negują chętnie by się rozebrali przed kamerą i takie sceny by odegrali musimy zacząć odważnie mówić, że kobieta chociażby cykle menstruacyjne prawda i ja koordynatorka również nad tym czuwa, żeby te sceny rozegrały się odbyć się w takim momencie wolna była najbardziej komfortowej sytuacji od człowieka chcieliśmy aktorach to jest chyba głównym grzechem, jeżeli chodzi o środowisko artystyczne stąd moja prośba o myślenie o tym, że najpierw edukujemy kadry pedagogiczne, żeby oni dopuścili zdrowo myślących mody aktor zachód, bo jak ja tak wielu młodych ludzi zapłaciło po drodze Zatorze nie byliśmy świadomi, że nie byliśmy odważni, bo nikt nam tej odwagi pani Iwono pani doświadczenie taka osoba, czyli koordynator koordynator intymności potrzebny potrzebna jest w pracy, za którym byłaby byłby wsparciem dla reżyser ja mogę mówić tylko własnym doświadczeniu po pierwsze jestem reżyserką teatralną im zdaje sobie doskonale z tego sprawę, że język teatru jest zupełnie inny niż język filmowy i czego innego oczekuje się przed kamerą, czego innego oczekuje się na scenie INI ja się myślę, że sama dla siebie jestem bardzo rygorystyczną koordynatorką intymności sprzyja dawno temu pracuje w teatrze ponad 20 lat ich by od pierwszych lat pracy w teatrze bardzo wyraźnie czułam granice, których sama, które sama sobie ustanowiłem wiedziałam, że ich nie wolno przekraczać i moje doświadczenie jest takie że może powiem coś w kontekście tego co Kalina po nazwał opisała po powiem coś może MOL może zaskakującego, ale jest takim moim prywatnym odkryciem po wielu wielu latach pracy z aktorkami aktorami Otóż ja uważam, że nie ma podziału nie istnieje podział na aktora człowieka i aktora postać to znaczy ja w ogóle neguje istnienie postaci uważam, że nie nie, że to jest 1jeden z powodów, dla których być może nastąpił proces, który Alina nazwała odczłowiecza niem aktora to znaczy imię tworzenia postaci w imię bycia na innej rzeczywistości usprawiedliwia się czy usprawiedliwiały się działania aktora jako człowieka, który miał niejako ofiarować swoje człowieczeństwo o po to, żeby stworzyć postać różną od niego mówiło się, że to nie aktorka nie wiem się rozbierać ani aktorka jest w sytuacji intymnej tylko postać jest w sytuacji intymnej, że to postać wymaga, żeby aktorka się o obnażyła aktor aktorka, że to postać wymaga, żeby aktor aktorka wykonali taki ani inne działania Otóż ja uważam może jest dosyć radykalna, ale uważam, że postaci nie ma postaci nie istnieje i myślenie postacią jest czymś co być może jest pierwszym elementem odczłowiecza Ania aktora aktor jest bez przerwy sobą aktor aktorka od momentu, kiedy chodzi na scenę pozostaje sobą mamy ciągle do czynienia z tym samym człowiekiem z jego ciałem z jego emocjami z jego psychiką z jego fizyczność z jego intymnością w jego wrażliwością aktor nie znika jego jego człowieczeństwo nie znika Pani Marszałek jest wiele osób podziela pani pogląd w Akademii sztuk teraz w Krakowie tego nie wiem wiem, że jestem taka goście i wiem jestem w tym momencie dosyć radykalna, bo rzeczywiście od momentu NN edukacji aktorskiej reżyserskiej badamy przecież metodę Stanisławskiego metodę Michaiła Czechowa metody Grotowskiego ja o tym wszystkim ze studentami rozmawiam na pierwszym roku zajęć z pracy z aktorem prowadzę takie zajęcia na pierwszym roku i muszę państwu powiedzieć, że od od kiedy rozmawiamy o tym rozmawiamy również o tym w sposób krytyczny to znaczy badamy również inne modele pracy i obecności aktora na scenie i nawet mam wrażenie, że ten krytycyzm młodych ludzi narasta to znaczy świadomość tego, że są inne metody pracy i inne spojrzenie nie tylko na relację reżyser aktor, ale w ogóle na sposób traktowania pracy aktora wydaje mi się, że się że, że młodym pokoleniu się wyraźnie zmienia, że musimy mieć świadomość tego, że naprzeciwko siebie staje dwoje ludzi reżyser i aktor i SA jesteśmy ciągle w relacji międzyludzkiej to nie jest jakaś obrażona relacja za pośredniczą ona przez przez rzeczywistość, którą powołujemy na scenie nie to jest ciągle reżyser człowiek w relacji z drugim człowiekiem nie ni teatr ani sytuacja sceniczna ani sytuacja twórcza nie unieważniają podstawowej relacji międzyludzkiej więcej nie, odnosząc się do mojego doświadczenia powiem tak, że ja jestem dla siebie bardzo surową koordynatorką intymności i ja osobiście wydaje mi się, że takiej pomocy nie potrzebuje, ale chcę zwrócić uwagę na to, że moim zdaniem koordynatorzy intymności nie są potrzebni reżyserom tylko aktorem te koordynatorzy intymności mają zapewnić poczucie bezpieczeństwa aktorką i aktorom na scenie na planie filmowym i o to powinniśmy pytać nie powinniśmy pytać reżyserów czym się to podoba czy nie powinniśmy pytać aktorów czy tego potrzebują czy nie to może taki w ogóle tak sobie myślę tym co pani powiedziała taki punkt powinien pojawić się w kodeksie etyki szkół teatralnych również zabronione jest od człowieczeństwa aktora no, kiedy piszemy w kodeksie etyki o poszanowaniu godności o zakazie dyskryminacji ze względu na bardzo wiele czynników to mamy ogromną nadzieję, że tym samym no dajemy do zrozumienia rzecz, że chcemy szanować wszystkich jako ludzi po prostu nie jako instrumenty do pracy teatr tak wiemy, że takie kodeksy etyki powstały w Krakowie w szkole w Warszawie również taki kodeks obowiązuje kodeks dobrych praktyk napisał także kobiety filmu ostatnio tylko ja mam ciągle pytanie o skuteczności zapisanych na papierze zasad, które powinno być normą skuteczność będzie się pojawia wtedy, kiedy instytucje produkcje będą płaciły ogromne odszkodowania, jeżeli będą przekraczane granice ktoś będzie wyciągał konsekwencje z tego i o tym właśnie mówi chociażby ich obronie kolejna koordynatorka scen intymnych, która też bardzo zwracał uwagę na klauzulę nagości i uczy reżyserów, że jest ona absolutnie święta aktor wciela się rozbierze tyle zrobi ile będzie uważał za słuszne i za konieczne, bo wracając do mojej opowiedzianej historii ja z perspektywy wielu wielu lat wiem, że ta scena naprawdę nikt nie wnosiła do tej produkcji, które wzięłam udział ona nie była praktycznie potrzebna albo można było ją zagrać tak, żebym za to nie zapłaciła i dla wyjaśnienia nigdy już później nie odważyłam się na coś takiego koszt był zbyt wielki, żebym w ogóle myślała, że będę dawała sobie radę z takimi cenami no bardzo chciałbym, aby proces z tego co wiem to pani przeżyła gehennę podczas prób do spektaklu seks dla opornych, której reżyserem był Jacek estry były dyrektor teatru bagatela, ponieważ przed nami pierwsza rozprawa sądowa to raczej będę prosiła o pominięcie rozmów na ten temat myślę, że o tym rozmawiamy przez panie Piotrze proszę się jakoś odnieść do tego co mówiły pana przewodniczenie PiS jest sporo sporo spółek bardzo różnych przede wszystkim tak znaczy człowiek spotyka pół wiekiem miast albo tylko część praw instytucji teatralnych chcemy w Polskim systemie tak, ale akcję paru jest to również relacje władzy to szalenie mocnej władzy bardzo często i to było o punkty z takimi sur znaczy polskim czy też traktujący władzę i co z tego właśnie przewidział ostatni Polaków władzy chociażby te pozwalają na prowadzenie w nocniku takie, które aktorka rozbije zaczną jak normalny i w normalnej instytucji odchodzą jak i zasady pracy taka kwota byłaby kompletnie nie pomyśleli wystarczy jakiś powodów wydają się właśnie takich powodów kier my uznaje się do procesie produkowania sztuki i takie metody są dopuszczalne u niego byli chyba oczywiste, że nie są dopuszczalne koordynator scen intymnych koordynator scen intymnych oczywiście ma służyć swoją bronią interesów faktorów faktury i właśnie też trochę chodzić tylny w tej sytuacji hierarchiczną zaczął w pewnym momencie mówić turystom, których serce, nawet jeżeli jest oczywiste ma wbudowane mechanizmy jakiegoś takie auto autokontroli, ale mówić stop i mój i jakby był tutaj właśnie reprezentant reprezentantów od aktorek aktor to jest kluczowa sprawa moim zdaniem tutaj pani przywołała też Stanisławskiego, który kiedyś działały unika takich rzeczy absolutnie genialny tekst czytała po prostu chciała etyki Stanisławskiego etyki Stanisławskiego okazuje się tak naprawdę wyzysku to jest gdzieś w tym choćby genealogia przemocy nie tylko w Polskim teatrze, ale wobec europejskiej w zachodniej tradycji fatalny, która właśnie gdzieś na początku dwudziestego wieku ustanawia w tym dominującą pozycję reżysera jest właśnie twórcą, a kurator Amerykę wszystkim tylko podporządkować i całym swoim życiem również poza scenicznym spełnić tak naprawdę oczekiwania tego genialnego twórcy który, który następnie będzie w rzeźni, a chwilę temu teoretycznie bardzo tę sprawę, że chciało jedno pytała są zwykle ewolucji zasadnicza różnica między pracą reżysera, a ja natomiast, jeżeli chodzi o regulaminy inni rozmaite rozporządza oczywiście tak architekt kluczowa sprawa jednak musimy odwoływać jednak prawda oczywiście Ameryka regulamin ten stworzą zmienił sytuacji i oczywiście chcemy związać wagę do tego, żeby już to egzekwować albo przynajmniej tą ulicą, jaki istnieje zapis inne sprawy lub piekarnik do akcji po ministrów regulamin pracy, jakie zasady pracy w jakim stopniu przestrzegany to pewnie bardzo bardzo różnie na ogół uznaje, że nie był również z tego powodu mówi to znaczy wysokich takie w środowisku przekonanie, że tak oburzył obrazoburczych stwierdzeń jest powiedzenie, że czas to jest po prostu zakład pracy z perspektywy organizacji to jest absolutnie zakład pracy natomiast właśnie pod pozorem tego terenu sztukę, że to są działania wykraczające poza normalną pracę nie fabryka śrubek jego dostępność różnego typu argumenty, kiedy nie wypaczyły bardzo pewnie się inny sposób Emu nie zmienia faktu, że jakiś ogólny brak prawa pracy i wszystkie wszystkie pochodne tak rozmaite prawne regulacje bardzo musi kończyć tę część naszej audycji za chwilę wracamy tuż po informacjach Radia TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dziś godzina kultury o przemocy w Polskim teatrze polskim świecie artystycznym rozmawiamy dr Iwona Kempa reżyserka teatralna dziekan wydziału reżyserii dramatu Akademii sztuk teatralnych w Krakowie dzisiaj gościem naszej audycji jest nam również Alina Kamińska aktorka teatru bagatela i dr Piotr Morawski kulturoznawca Instytut kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim i redakcja dialogu panie Piotrze wspomniał pan nocne próby i przypomniałem oczywiście sytuacja opisana w Gazecie wyborczej mianowicie próby, które przeprowadzą ze studentami Paweł Passini no właśnie czy państwa zdaniem działają procedury zgłaszania i rozpatrywania skarg na uczelniach bo gdyby nie bunt studentów wobec zachowania Pawła Passiniego przerwania prac nad dyplomem wreszcie, gdyby nie reportaż w dużym formacie Dzieciuchowicz mam poczucie, że ta sprawa zostałaby zamieciona pod dywan wielkie uczucie trochę to oczy, jeżeli mogę, poszerzając trochę Opole to znaczy też pojawiać inne kanały którymi są media społecznościowe to co widać w mediach społecznościowych w jaki sposób właśnie rozmaite sprawy są ujawniane jako pytających kolanowy pokazuje być może, że po pierwsze, tak znacznie zgadzam jestem w takim podział pani znaczy ten ciąży gdy, jakim się od aktu znaczy jak teraz osoby, które ujawniają rozmaite praktyki przemocowe, nabierając coraz większej odwagi, więc nabierają odwagi sytuacja Włoszek oficjalny FIS zgłaszania tego nie swoim przełożonym z rozmachem komisją której, które działają przy czym ataki szkoła natomiast takim absolutnie naturalnym kanałem w tej chwili też dysponując pełną skuteczność jak się okazuje są właśnie ze społecznością to jest bardzo znaczące w tym w tej sytuacji, kiedy jeszcze ograniczony przynajmniej tak ograniczone zaufanie instytucji zostaje się taką przestrzenią, gdzie również anonimowo tak, ponieważ są są kompetencje, gdzie można zgłaszać anonimowo rozmaite przypadki przemocy są upubliczniane pod nazwiskiem tylko wykonalnym na początku naszej historii, a tutaj nawet naszego myślę, że to znaczące usłyszałyśmy ja przynajmniej szansę kilka razy coś co mnie totalnie szokowało, dlaczego nie powiedział, że dyrektorowi ja myślę, że nie bierze te słowa, że to w ogóle ciśnie, żeby jakaś abstrakcja, czyli świadomości w ogóle, jakby ludzi wokół nas zabrakło przytomności rozeznania w tej sytuacji, że osoba, która ona zdecydowała była naszym oprawcom jak i jednocześnie my mamy do niej wracać, bo taka hierarchia w teatrze one tak sztywno ustalona, że nic z tej rodziny teatralnej nie może być na zewnątrz z myślą bardzo teraz szybko musimy nauczyć, że są jednak sposoby reagowania i że ludzi trzeba słuchać oczywiście ja zakładam też co już mam innych, jakby swoich wywiadach, że Rze, że też pewne sytuacje nadużyć mogą być ze strony pracowników należy pracownik też może być monterem stąd te wszystkie szkolenia antymobbingowe musimy być bardzo przytomnie, żeby nie wylać dziecka z kąpielami zrobić jeszcze większej krzywdy naszej branży naszemu środowisku, bo też chodzi o to, że nie możemy zatracić pewne spontan spontaniczności prawda przywrócić sobie co Iwona mówi bardzo pięknie to zaufanie odbudować się zbudować na nowo bonu będzie miała inny wymiar teraz prawda już nie mimo naiwnym na zaufaniu tylko bardzo dojrzałem, który ma ustalone pewne ramy pewne granice, ale właśnie do tego nie są potrzebne nam te wszystkie narzędzia czyli, czyli właśnie koordynatorzy, czyli właśnie komisję czy kodeksy to co już na świecie funkcjonuje od wielu wielu lat i londyńskim London kart wiatr i piękne zdanie, które też przytaczam też odpowiedzialny za swoją władzę to nie jest tak, że władze w danej może decydować o życiu bezgranicznie drugiego człowieka, bo nas aktorów, którzy musimy być szalenie wrażliwi, żeby ten zawód wykonywać bardzo łatwo zniszczyć i fizycznie psychicznie no proszę zwrócić uwagę, że aktor jest bezustannie oddawane ogromnej presji ogromnemu stresowi jesteśmy oceniani na poziomie kolegów reżyserów dyrektorów publiczności cały czas ten ogromny nacisk ten ten da wielka presja istnieje i wystarczy, że naprawdę ktoś wie, gdzie uderzyć i złamanie takiego człowieka jest bardzo proste i ono się niejednokrotnie kończyły się zawodu na zawsze takich przykładów mamy środowisko całe mnóstwo i nie może na tej osobie powiedzieć halo nie ona się nie nadaje nie ma czegoś takiego nie po prostu do tej pory funkcjonowało w sposób mocno wielokrotnie krzywdzący bardzo piękne są państwa wypowiedzi moich współ rozmówców, bo właśnie o to chodzi o wzajemny szacunek obojętnie czy jesteśmy w korporacji Urzędzie Miasta jesteśmy jak w jednostce służby zdrowia jesteśmy w teatrze wszędzie obowiązuje obowiązywać mają te same zasady i właśnie jesteśmy ludzi szanujmy się to bardzo trudna rzeczywistość to co w tej chwili nas otacza nie mówię bynajmniej o pandemii tylko o tym, że zabrakło nam autorytetów u zdrowych wzorców wiadomo, że świat różnie wyglądał na przestrzeni dziejów, ale teraz taka deprecjacja wartości rzeczywistych dla tak to odbieram, że lepiej być byle jakim przemocą chcę niż walczyć o godność i ten, kto walczy o godności bardzo łatwo może stać się poza nawet stanąć poza nawiasem i czego aktorzy aktorki się boją będę trudna będę mówić coś się nie podoba, że coś nie tak to natychmiast będę poza środowiskiem, bo przyniesie mi łatkę właśnie w trudnej osoby, gdzie dokładnie odwrotnie ta osoba tylko walczy o zasady, a myślę, że im będzie bezpieczniej tym więcej reżyser uzyskają dr Jerzy ja bym uchwała reżyser wie co robi, że ma świetną wizja, że jestem bezpieczna w jego rękach czynsz zostanie, jeżeli bowiem w salonie za daleko nie da rady i on to zaakceptuje uznano to ja mogę dać sobie jeszcze procent, a jeżeli to jest wszystko na zasadzie łamania mnie od środka i musi tak zrobić, bo ja tak chce ma być tak bo, bo jak chce to w ogóle nie ma nie ma dialogu oczywiście artyzm nie jest sztuką czystą demokratyczną nie może być kadry z czysto demokratyczny to też byłoby nadużycie prawa musi być tak pewna hierarchia, ale mówią zdrowej raz winiety, która wykorzystuje musza tylko taka, która powoduje, że ten cały budżet centralny może jechać do przodu wrażenie decydowała o ekonomicznych aspektach teatru, ale mogę się domagać, żeby była rada artystyczna i żeby ona troszeczkę równoważyły autonomiczną wręcz c Young, żeby ktoś jest czasem jak królowie Sarze zachowują się swoich stanowiskach jedno władztwo absolutne i nie ma innego zdania po to, składy rad artystycznych, które w świetle ustawy nie są obowiązujące, a mojej ocenie powinny być, bo to zawsze przeciwwaga zawsze, bo odwołał trzeba szanować, bo tylko na to, że cały czas mówimy o tej zmianie tylko jak do niej doprowadzić, żeby bez konsekwencji aktor mógł przytoczyć pani przykład pani Aliny powiedzieć reżyserowi idziemy za daleko ja tego nie chce tu chodzi o jakąś głęboką reformę całego teatru pani Iwono ja tak pracuje od 20 paru lat więc, ale mam w krajach jak zrobić, żeby inni też aktorom powszechne, żeby inni też tak pracowaliśmy już na poziomie szkoły teatralnej no, więc chętnych to co i co je co my możemy zrobić coś co co wydaje się, że zaczynamy robić kluczowym słowem wydają się, które już Alina wypowiedziała to jest odpowiedzialność to znaczy władza rozumiana jako odpowiedzialność i wydaje mi się, że zarówno tak należałoby rozumieć pracę reżysera aktorem jak i relacje pedagoga ze studentem to znaczy, że tak naprawdę zgadzam się z tym co pan Piotr powiedział rzeź te Polski teatr jest bardzo silnie zhierarchizowanej niemal jak folwark pańszczyźniany albo albo rzeczywiście jak taki model, w którym reżyserowi wolno wszystko aktorowi niewiele natomiast wydaje mi się, że zamiana słowa władza na odpowiedzialność współodpowiedzialność i byłaby kluczowa to znaczy drugim takim słowem i naprawdę czy słowem pojęciem, które należałoby jakoś wciela się bezpieczna przestrzeń i teraz jeśli chodzi o odpowiedzialność to ja staram się przekazywać to studentom reżyserii morze morze będzie także właśnie młodzi reżyserzy wykształceni nieco inny sposób to znaczy przede wszystkim ogromnym poczuciu szacunku dla aktora wniosą w tym w teatr nową jakość może rzeczywiście ta zmiana powinna zacząć się takim szerokim, jakim się nurtem od szkół teatralnych może jeśli w szkołach teatralnych nastąpi realna zmiana jakości kształcenia kiedy, kiedy naprawdę będziemy uczyli się wzajemnego szacunku współpracy współistnienia no to zresztą się wydaje że, że to nowe pokolenie już wkroczyło jakiś czas temu do teatrów są młode reżyserki młodzi reżyserzy, o których wyraźnie mówi się, że pracują w sposób na partnerski prawda i uzyskują również bardzo interesujące rezultaty artystyczne, więc sem no ja mam ogromną nadzieję, że ta zmiana się toczy, że ona ma miejsce, że naprawdę chodzi już takie pokolenie zarówno reżyserek reżyserów jak Jaktorów aktorek, które potrafią wyznaczać granice, które potrafią pracować we wzajemnym szacunku i poczuciu bezpieczeństwa jeszcze dla mnie bardzo ważną rzeczą jest świadomość tego, że człowiek jest najbardziej twórczy naprawdę to Sojusz Alina powiedziała najbardziej twórczej wtedy, kiedy jest bezpieczny nie wtedy, kiedy jest pod presją bo kiedy cierpi i kiedy cierpi na tę, kiedy tworzymy pod presją to rzeczywiście no dajemy siebie wszystko jest jakiś w takim no i gwałt gwałtowna presja powoduje, że stajemy staramy się stanąć na wysokości zadania, ale koszty są tak wielkie, że tak naprawdę nas ten proces zubaża w rezultacie jesteśmy pokrzywdzeni poszkodowani natomiast to co uzyskujemy w sposób najbardziej twórczą zyskujemy bezpiecznej przestrzeni no twórczości np. najbardziej kreatywne przecież to neuro biolodzy wiedzą najbardziej kreatywne są umysły dzieci wtedy dzieci są najbardziej twórcze najbardziej ciekawi świata najbardziej gotowe do współpracy do no do poszerzania swoich zdolności umiejętności ciekawości wtedy, kiedy czują się bezpieczne, więc czym to poczucie bezpieczeństwa odpowiedzialność za siebie nawzajem to są kluczowe pojęcia ja mam ogromną nadzieję, że szkoły teatralne mogą być zaczynem jakichś szerokiej fali zmian w Polskim teatrze ostatnie pytanie do pana Piotra będzie łatwo zamienić słowo władza odpowiedzialność w teatrze filmie stworzyć bezpieczną przestrzeń właśnie tam, o której to przestrzenie mówiła pani Iwona wycięli bardzo chciałbym to słowo zmieniło swoje znaczenie pewnych pytań jak to zrobić kolejny cieniem cienia wątpliwości, że kluczowe dla kwestii przy szkołach jak ten jest jedno słowo się też popytu jak dzieci emancypacja zaczęła się na pozwolenie młodym osobom, zwłaszcza młodym osobom, które przychodzą do szkół, bo od kapituły jak wybrańcy losu, którym się Danka komisarzem dostać jeszcze miesiąc wszystko, żeby tylko te szkoły skończyć tylko od samego początku miały poczucie, że spółka dla narodowych jak jasnych równych zasadach nie jest złapanie pana Boga no i nie wiadomo po skopiowane przez instytucje, które są na swoim miejscu dlatego ich po prostu przejść procedurę egzaminacyjną to jest, wydając chcecie upodmiotowić osobiście sam pociąg, żeby upodmiotowić właśnie też, zwłaszcza osób po słabszej pozycji w Chinach w Polskim systemie, ale będą to przede wszystkim projektor i również takiej przestrzeni publicznej akcje myślę, że podkreślili, że ich ręce jednak rozmów jesteśmy takim narzędziem znaczy czwartego presję tak w życiu publicznym i o tym rozmawiać, więc teraz mniejsze cięcia szansy nawet jeśli tak zareagowali przemocą w tym celu każdy zastanowił, zanim tra a jakie profesje te strategie działań znaczy żeby, żeby osoby, które by złożyć po prostu użytecznym patrzy na ręce nie mogą po prostu bezprawnie ich nie własne oczy widzieli w tym gospodarczym dzięki absolutnie kluczowy jakiegoś mielenie ośmieleni po prostu go tego typu działa jak funkcja szefa jak grupa swoją moc bardzo bardzo bardzo państwu dziękuję Alina Kamińska aktorka teatru bagatela dr Iwona Kempa reżyserka teatralna dziekan wydziału reżyserii dramatu Akademii sztuk teatralnych w Krakowie dr Piotr Morawski kulturoznawca Instytut kultury polskiej na Uniwersytecie warszawskim redakcja dialog byli gośćmi godzinę kultury bardzo dziękuję dziękuję bardzo, widzę do usłyszenia czas na informację w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA KULTURY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA