REKLAMA

Komiksowa wersja kultowej Opowieści Podręcznej

Poczytalni
Data emisji:
2021-04-24 17:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:24 min.
Udostępnij:

Rozmawiają: Rozwiń »
Martyna Osiecka
Katarzyna Murawska
Paulina Nawrocka
Małgorzata Wołczyńska,
Aneta Pytrus
Agnieszka Lichnerowicz Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszam teraz na spotkanie naszego radiowego klubu książki poczytalni to nasz radiowy kolektyw, w którym dziennikarze współpracownicy Radia TOK FM dzielą się wrażeniami z przeczytanych lektur na dziś z przytupem zaczniemy, bo dawnych dawno tyle osób nie udało nam się zgromadzić wokół 1 książki, ale też nie dziwi, bo jest to pozycja nie boi się powiedzieć kultowa, a mamy nową komiksową wersję tejże opowieści za nim trochę Rozwiń » potrzyma państwa w napięciu, a dla, zanim podamy tytuł i się rozpędzimy to zacznę długą ulicę odczytać długą listę zgromadzonych od dzisiaj o członków czy członki należałoby powiedzieć co swoją drogą jest znaczący zawsze na to zwracamy uwagę członkiem dzisiejszego spotkania na dzisiejszym spotkaniu, więc czytam Małgorzata Czyńska dzień dobra, a dodam, że wszystkie taśmy w różnych miejscach się nie widzimy system jest bez Aneta Pytrus dzień dobry i Paulina Nawrocka dzień dobry Katarzyna Murawska dzień dobry i Martyna Osiecka dzień dobry lepszy adres do rzeczy będziemy się państwa rozmawiać o opowieści podręcznej opowieści podręcznej Margaret Atwood, która po 30 latach z 1 strony na szczęście z drugiej strony bardzo niestety, bo spowodowały też ten wielki powrót okoliczności no wróciła czy książka opowieść podręcznej do szerokiego obiegu głównie właśnie za sprawą okoliczności w różnych krajach też sprawą oczywiście bardzo bardzo popularnego serialu ja przyznam się zgubiłam już Niewiem, który sezon, ale trzecia albo czwarty, kto śledzi jak najlepszym, które się skończy również w UE dzisiaj proszę państwa przed nami wersja komiksowa powieść graficzna właśnie na podstawie opowieści podręcznej Margaret atut adaptację i ilustracje wykonała Rene noc wydało wydawnictwo Jaguar w radiu TOK FM ma nad tą książką nad tą powieścią graficzną nad tym komiksem patronat nie wiem, która was podejmie się przybliżyć ciężko uwierzyć, żeby ktoś ze słuchaczek słuchaczy nie zna opowieści podręcznej, ale z drugiej strony może warto przypomnieć, kto jest tzw. dystorsja, czyli opowieść o świecie w po pewnej apokalipsie to znaczy to nie jest dosłowna apokalipsa apokalipsa ma charakter społeczny polityczny i dotyczy nie tylko, ale przede wszystkim kobiet to świat Republiki bilardu demokracja zbudowana na przekonaniach religijnych kobiety mężczyźni mają przypisane role kobiety nasza główna bohaterka mają przede wszystkim pewna grupa sobie klasa kobiet mają przede wszystkim oczywiście funkcje rozrodcze bohaterką powieści Freda Fred zraża wersji poniżony główna bohaterka służy w domu komendanta i jego żony no właśnie ma zaś wciąż z komendantem podczas takiej specjalnej ceremonii rozrodcze no i poznajemy cały ten świat w każdym razie, którym rola kobiet jest głównie właśnie do tej roli rozrodczej sprowadzona znajdzie się w powieście współbrzmienia niestety z niepokojami w wielu krajach w tym w Polsce dlatego też jest właśnie kart powieści przechodzi też rzeczywistość niektóre protesty kobiet przeciwko zaostrzaniu ograniczaniu bardziej ich praw prowadzone są właśnie przy symbolach z pomocą symboli właśnie z tej kultowej powieści atut no i teraz pytanie jak wasze wrażenia po lekturze w wersji komisarz owej, a obok publicznej to może ja zacznę nosić ska tak wciąż bardzo została dzięki temu, że powieść graficzna no powiedz graficzne dała i te kolory, których była mowa w książce to znaczy w Iliadzie każde grupa społeczna ma swoje kolory podręczne są zbierane na czerwono Marty noszą zielone stroje żony komendantów mają stroje niebieskie są jeszcze rozporządzeń, które też mają swoje charakterystyczne stroje i faktycznie każdy rozdział w zależności od tego czy on się bardziej skupia na Redzie czy tutaj coś więcej o żonach komendantów te kolory po prostu przesadzają strony to jest także jest albo bardzo niebiesko jest bardzo czerwono, a swojej mamy dziś retrospekcji do dawnych czasów to nas uderza to, że nad wetami tyle kolorów nagle świat potrafi być różnobarwne nie jest podzielony na dokładne sfery, więc powiedz bawić na promocję Zając tej bardzo zyskuje w stosunku do książki, bo to jest jeszcze bardziej widoczne jak gigantyczne podziały są w tym społeczeństwie właśnie na ten pierwszy rzut oka jak wrócić uwagę na coś zupełnie innego czy też powiązane oczywiście skoro z kolorami jak mówiła Martyna, ale ja nigdy nie byłam fanką tej książki co już kiedyś tutaj nawet chyba u częściowe wspólne granie po podkreślam, ale i, bo nie podoba innym błędnie podałem, że ta narracja, jaką wydawał się odwrócona i teraz dzięki komiksowi zrozumiałam, dlaczego mi się nie podobało i zrozumiałam i ta akcenty są rozłożone w powieści graficznej i były dla mnie zrobiły to i psychologicznie jakoś tak mu na zlecenie sensowniej jest sensowniejsze całe auto opowieść, bo patrząc na te rysunki, które tutaj są i dopiero teraz, a już parę razy podchodziłam do tego zobaczyłam, że właściwie podręczne są czerwonymi piórkami i oczywiście mają kredyt tylko, które wybijały właśnie i to odwrócenie, które tutaj jest, że on tych czerwonych strojach symbolizujących menstruację krew i przekroczenia tylko, o ile czerwony Kapturek jest podejrzewany o Info jedzenie ów świat seksualności jakiegoś kuszenia taki patriarchalny WHO u wzorców, które jest tam odgrywany przez Wilka o tyle tutaj jakby to co mi się udawało jak zawsze takie niespójne jest odwrócone znaczy, że tutaj mamy opisane dorosłe kobiety, które zostały inicjację seksualną one są uderzały one były kiedyś winnym świecie doświadczyły wolności różnorodności i u i życia i wyborów w ogóle decydowania o sobie i bycia widzianymi tak jak on chciałby, jeżeli tak jest właśnie Martyna pokazała mu segmentowa w różnych kolorach tylko mogą być na kolorowe takie jak chcą być, a tutaj zostały im to zebrane i one są takimi czerwonymi piórkami, które jak czy można się cofnąć można zatrzymać jakiś proces, który już się Emu rozpoczął czy można zawrócić i tutaj tej książce są stawiane pytania to nie jest tak jednoznacznie powiedziane tak jak całej powieści atut, ale tutaj czy można zapomnieć to co kiedyś się osiągnęło czy jest możliwe zawrócony rozwoju, który kiedyś się dokonał i po mi się bardzo podobał o to zwrotnicy, a Aneta Pytrus państwo słyszeliście Martyna Osiecką wcześniej znam jeszcze jesteśmy razem z Pauliną Nawrocką Katarzyną Borowską Małgorzata Małgorzatą Wólczyńską rozmawiamy o powieści graficznej komiksowej wersji opowieści podręcznej Margaret atut dowiedziałam się niestety nie miał okazji widzieć, że była Opera w jest bardzo popularny serial, ale przede wszystkim jazd powieść, która po 30 latach współbrzmienie Ewa i dla wielu kobiet szczególnie jest niestety bardzo aktualna czy powoduje że, gdy czytasz te historie przechodzą ciarki w konfrontacji z rzeczywistością wrócimy do tej rozmowy za kilka minut po informacjach Katarzyna Murawska Paulina Nawrocka Aneta Pytrus Małgorzata Połczyńska Martyna Osiecka i Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszamy na drugą część rozmowy naszego dzisiejszego spotkania radiowego klubu książki Dyskusyjnego klubu, w którym rozmawiamy nad powieścią graficzną komiksową wersją opowieści podręcznej Margaret Atwood, którą wydało w Polsce wydawnictwo Jaguar Radia TOK FM ma patronat nad książką mamy dla państwa kilka egzemplarzy do rozdania proszę pisać, jeżeli jesteście panie panowie zainteresowani na adres dla was małpa TOK kropkę FM bardzo dzisiaj nas jest tutaj wiele też to bardzo wydają się niezależnie właśnie od tego jednak komuś powiesz podobała komu nie podobała takim zrobiła wrażenie, którą docenia to jest na pewno powieści konieczna, do której się odnosi kultura pop kultura życie inne społeczne no i teraz to może Paulina Nawrocka jak twoje wrażenia po no Pol po tej wersji komiksowej ja w odróżnieniu od Anety jestem dużą fanką opowieści podręcznej i tak sobie uświadomiłam czytając ten komin, że to jest chyba moje nie wiem czy 0405. kontakt z samą treścią tak naprawdę, bo książkę czytałam chyba 2× drugi raz przed testament ami, czyli przed kontynuacją oglądałam pierwszy sezon serialu i majątek dobra coś naturalnego co opery nie widziała opery nie widziałam do nadrobienia zdecydowanie no ale podchodziłam tak do tego komiksu z taką myślą, że na przeleciał jeszcze raz to co dobrze doskonale znam, a muszką również znowu zobaczą w tej historii jeszcze coś więcej i on taka obejmująca groza z tego komiksu dla mnie była chyba przez tę kolorystykę przez takie zróżnicowanie dużo surowości początkowo miałam taką trochę członek dyskomfort, że te postaci wyglądają nie tak jak najpierw sobie wyobrażałam potem nie tak jak już zaakceptował wersji serialowej, ale potem stwierdzam, że to też systemu wartość to kolejne, jakby zupełnie inne trochę spojrzenia, bo też np. wiekowo te postaci wydają się trochę odbiegać od choćby serialowej wersji i przede wszystkim myślę, że to jest fantastyczne, że Jaguar wydał ten komiks, bo to jest kolejna szansa na dotarcie z tą historią do, zupełnie jakby nowych osób i wiemy, że ten komiks rozbudza ochotę na to, żeby tę historię poznać bardziej zdecydowanie no i funk mi się podobało im naprawdę polecam i ja w ogóle uwielbiam komiksy dla dorosłych cieszy się, że Margareta czy dociekała takiej wersji dodał, nawiązując do tego, o czym mówiła Paulina, że z tego co rozumiem Rene not, która jest autorką adaptacji ilustracji też, która tak jak sama Margaret atut jest Kanadyjką pracowała 23 lata nad tym i kontynuowała pracę, gdy pojawił się serial i z tego zrozumie ona nie oglądała serialu, dopóki nie skończyła swojej wersji tej opowieści, żeby nie sugerować myślę, że to znaczący, bo wszyscy, którzy widzieli serial na pewno seria zbudował nam jakieś 3 obrazy z siłą rzeczy i tras dziś konfrontujemy się nieco inną estetyczną wersję tej opowieści Małgosia Kulczyńska ty jak zaczęłam jak czytam takie fragmenty, ponieważ książkę sama czytam kilka lat temu, kiedy mieliśmy trochę inną rzeczywistość w Polsce, więc teraz, gdy czytam fragmenty o tym, że i tak nie można sprawdzić czy urodzi się na dziecko czy może płód jest płot po prostu nie będzie człowiekiem i to dziecko jak jest określane będzie np. z główką jak łepek szpilki albo z psim pyskiem albo 2 tułowia mi no to to rzeczywiście w takich momentach czułem grozę i też bardzo doceniam ilustracje Martyna fajnie też i opisała natomiast jednak jestem zdecydowanie bardziej fanką książki wczoraj sięgnęła jeszcze po fragment, w którym jest opisana scena kopulacji, kiedy podręczna leży i doświadcza tego co robi z nią komendant i jednak książka zdecydowanie bardziej do mnie przemawia, bo ten świat podręcznej jej opowieść jest dużo bardziej dla mnie wielowymiarowe niż udało się to zawrzeć w komiksie, więc raczej komiksy traktowała chyba rzeczywiście jako taką zachętę albo jako alternatywę dla tych, którzy po książkę sięgną natomiast książkę na pierwszym miejscu w kasie Ratajach właśnie chętnie się dla służb gości odniosę, bo wrażenia były zgoła odmienne i cel z lekkim niepokojem sięgam po komisji, bo nie jest to forma, z którą na co dzień jakością obcuje i jest dla mnie oczywiste jest test 1 powód drugi był taki, że właśnie tak jak mówił jeszcze pojawiła się powieść te ponad 30 lat temu pojawił się serial, który zaraz będzie miał kolejne premiery kolejnego sezonu też nie pamiętam, którego on, więc sem jakoś dużo no i Opera, której też niestety nie widziałam, a więc dużo tych treści dużo interpretacji i zastanawiam się co ten komiks może dać nowego, a dał mi bardzo dużo znaczy z 1 strony właśnie piękne kolory piękna grafika, która mnie jakoś urzekła i przy i kosz przykuwa detalami które, które rozbudzają dalej wyobraźni i fakt, że im, że te obrazy dominują treści pisane jest mało właśnie był dla mnie tym mam tym co pozwoliło na nowo inaczej zupełnie spojrzeć na NATO powieść i spojrzeć na tę historię i pozwoliła mi też sobie bardziej obrażać dopowiadać faktycznie też potrzebowała po na początku czasu, żeby pożegnać się tym obrazom, które sprzedał serial i przywitać się obrazem właśnie z powieści graficznej ale, ale im dłużej z zaglądała wertował książkę wyrywam stronę i przyglądałam się tym ilustracją i właśnie detalom które, które były są tajne namalowany, tym bardziej, tym bardziej jakoś kupowałam i zmian, bo przecież to jest nie tylko piękny obraz, ale właśnie przerażającej fakt, że mogę staje dopowiedzieć sobie i wyobrazić więcej jeszcze bardziej jeszcze bardzo jakoś mną wstrząsną więc, więc ta powieść graficzna podobała się bardzo, chociaż jakoś mam poczucie, że to jest adekwatne określenie podoba się to ja może dodam na początek podkreślę bardzo mocno to, że zgadzam się z tym co mówiła Paulina, że niezależnie od tego czy powieść proza podobała mi się bardziej czy powieść graficzna to jest po prostu kolejny kolejna szansa, żeby się z tą treścią ona jest dla mnie ona jest zawsze uderzająca to znaczy ja zawsze czytam 100 tak samym tak samo z zapartym tchem taki czyn ciągle mamy takie emocje to jest niesamowite, że znasz historię, a ona i tak trzepie mówiąc kolokwialnie takie samo jak jest to historia lęku to czytając książkę komiks czy nawet oglądając właśnie serial czujesz lęk i to jest to jest i ten lęk jest obezwładniający czy tak i niezależnie właśnie znaczy i też za każdym razem znajdzie jakiś nowy szczegół nową uwagę nową interpretację, a ja nie nie czujesz się też zeznać tak jak Kasia jakąś tutaj smakosz szkołą i weteranka powieści komiksowych, ale przyznam, że miałam mieszane uczucia przeczytałam, że myślę, że to jest punkt dziś wywiad z autorką tej reinterpretacji, czyli Irene not, która mówi, że trochę inspirowała się modą i trochę art mówiła trochę tymi japońskim takim stylem rysunkowym takim klasycznym na pewno państwo kojarzycie trochę filmami Suart, a trochę takimi starymi plakatami propagandowymi myślę, że to trochę dobrze oddaje jak estetykę kilka z was powiedział właśnie to jest piękny obraz ja mam tu mieszane uczucia jest rzeczywiście czasami mam wrażenie, że moda jest kimś ważnym elementem tej opowieści i sposób też portretowania kobiet te włosy długie rozwiane sylwetki takie powiedziałabym klasycznych takich opowieści popkulturowych tak to eufemistycznie ujmę to nie ma krytyka, ale przyznam, że w opowieści takiej feministycznej ultra, która właśnie zaznacza, że kobieta nie jest tylko tym mechanizmem do rodzenia nie jest tylko swoim ciałem wydawała się to takie dwuznaczna nie chcę tego przy interpretowaniu absolutnie, bo też uważam czyta uważa, że w ogóle świetna rzecz i bardzo wyraźnie chcę to zaznaczyć, ale ten wybór estetyki nie zaskoczył może tak to ujmy dla patrząc na to metaforyczne znaczenia w kształcie, że piękne obrazy tego, że jakby ta ich oddanie graficzny tego uruchomiło mają wyobraźnię i dla mnie w związku z tym przekaz dużo mocniejsze niż tak perwersyjnie opisany tak jak w książce miałam zawsze kłopot, gdzie tutaj jest mu, że jakby w jakiś taki fetysz wprowadzone w postaci tego ubrania tam model jest kosztowna, bo one są wszystkie bramy na jakiś kolory jakiegoś rodzaju, ale inne układy szanowane i ta służy kontroli i ten strój służy kontroli jest jakby trochę trudno je tutaj pominąć tę modę chociażby dla no dlatego jak zauważono poszedł do stroju pozwala na więcej to jest przecież tak było i nie chodzi o to chodzi o to jak on jest rysowany to znaczy, że właśnie to jest wszystko piękne trochę tras już takie jak powiedziała, że to jest piękne komisja to mi się to kojarzy z takimi właśnie kulturami naszedł konserwatywną muzułmańskimi islamu, bo przez to, że te kobiety zarówno, bo to jest trochę inaczej niż serial, bo w serialu jednak też żony komendantów te ubrania mają naprawdę ładnie skrojone one są po prostu eleganckie, a tutaj jednak nieważne czy jesteś żoną komendanta czy Martą jednak masz stroju, który zapisywać wszystko z włosami pod nogi już kreskę, która rzeczywiście mogłaby być Bogu to jeszcze nie zgadzam z Agnieszką to znaczy teraz jeszcze przyglądać ilustracje rzeczywiście z 1 strony w treści, gdyby podkreślone, że kobiety nie mają o siebie dbać, że kradną masła, żeby w ogóle gdzieś tam nawilżyć swoją skórę jak gdyby ten wygląd właśnie nie jest istotne, bo istotne jest tylko funkcje reprodukcyjne natomiast na tych obrazach rzeczywiście stroje jednak, mimo że takie zakrywające całe ciało i dominujące, ale jednak dzięki tej kres rzeczywiście są no takie zbadają miałem 2 inne skojarzenia także z baśnią i pewnie dlatego już niemal wszystko skojarzeń jest właśnie nasunął się czerwony Kapturek z kolei Marty wydawały mi się po miałby, jakoby przedstawiany jako królowa lodu i z drugiej strony jak narysowane ale bo obniża się właśnie jest metaforą to jakby tutaj u swojego panieńskiego moim zdaniem Paulina postać mi to się podobało w komiksie na korzyść np. interpretacji serialowej to była postać syreny działy, czyli żony komendanta, która była starsza i dużo bardziej taka, jakby była ofiarą sama systemu, który współtworzyła i to bardziej do mnie przemówiła ta interpretacja i przedstawienie komiksowe, bo w serialu jednak była młodszej kobiety, które jeszcze nie umów nie wyglądała na przegraną tak się czuję to co myślę, że nawet może współżyć to co wyszło z tej naszej dyskusji poseł po stawie prowokacyjną tezę, że na niektórych z nas wywarło etapowi graficzna wywarła jeszcze większe wrażenie, ale na wszystkich wywarła wrażenie to z pewnością, więc myślę, że jednomyślnie bardzo serdecznie państwa zachęcamy do sięgnięcia po typowi graficzną nie nadużyłem prawda nie da interpretowany myślę, że głos jedno zrzeszamy sześcioosobowego kolektywu dosyć dobrze brzmiał pasja jest bardzo mocny jest mocna rada rozmawiałyśmy opowieści graficznej, którą adaptacji ilustracje wykonała na noc i oczywiście jest to interpretacja i komicznej opowieści opowieści podręcznej Margaret, a płód to jest druga część dróg jest druga część naszego dzisiejszego spotkania radiowego klubu książki poczytalni większość z nas już z państwem pożegna, ale zostaną Małgorzata Połczyńska i Paulina Nawrocka to jakby jeszcze zapowiedziała w tym kilka minut co będzie się wspierać albo nie no nie wiem czy będziemy się spierać na pewno będziemy emocjonalnie rozmawiać o książce potwór pamięci dzisiaj Saida pozycji naprawdę przejmujący jak Agnieszka Lichnerowicz Martyna Osiecka Katarzyna Murawska Aneta Pytrus bardzo państwu dziękujemy dziękujemy, a to znaczy, że Filipka kurz i Adam Ozga już za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POCZYTALNI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA