REKLAMA

Czy każdy cukier jest zły?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2021-04-25 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo jest z nami pani Anna Karaszewska z Narodowego Instytutu zdrowia publicznego państwowy zakład higieny dzień dobry kłaniam się pani pani Anno dzień dobre odczucia sobie porozmawiamy, o ile łyżeczek cukru zjada pani w niedzielne poranek, bo przyjęła pani przez okresie nie jest dodaje się go do albo do napojów albo albo albo dodanie tak przepraszam, że rozpoczynam od takiego policyjnego Rozwiń » pytania, ale myślę, że warto chyba skoro rozmawiamy o naszym jednym z największych cywilizacyjnych wrogów szczerze mówiąc nie liczyłam ile łyżeczek cukru dodała natomiast generalnie staram się ograniczać zarówno ten cukier cukierniczka jak cukier w postaci produktów przetworzonych, czyli słodyczy re czy wyrobów cukierniczych, aczkolwiek to nie jest także całkowicie cukier ograniczam, bo zdarza mi się słodzić kawę płaską 1 łyżeczką cukru dobrze to będę pytał wobec tego dalej pani uważa, że białą śmiercią powinno się nazywać poza oczywistą sprawą narkotykami sól cukier jednak co jest gorsze ja bym pani pobierała co jest gorsza oba generalnie jedno drugie zgodnie z zaleceniami zdrowego żywienia powinniśmy ograniczać to nie jest także całkiem musimy zrezygnować, bo zalecenia zdrowego żywienia i zaleceń ekspertów dopuszczają stosowanie niewielkich ilości co krocie niewielkich ilości soli ma jednak my Polacy jemy za dużo cukru i za dużo sali, więc musimy ograniczać tej ilości generalnie dla osoby dorosłej tak maksymalnie 10% energii cukru dziennie może pochodzić w praktyce to się przekłada na jakieś 5060 g cukru zarówno tego z cukierni, jaki tego obecnego już różnych produktach przetworzonych po lubimy my Polacy chcą opowiedzieć popadać ze skrajności w skrajność, ale czy rekomendowała by pani to, żeby całkowicie ten cukier odstawić czy to, aby nie będzie niosła jakiś zgubnych skutków dla naszego zdrowia samopoczucia na drogę generalnie cukier dodany jest specjalnie do niczego potrzebnego my dostarczamy sobie oraz dieta cukry proste poprzez spożywanie chociażby owoców warzywa troszeczkę cukru zawierają produkty zbożowe która, więc to nie jest tak, że przestaniemy całkiem jeść cukier tego w ogóle wiecie nie będziemy mieli, aczkolwiek ten cukier dodany niestety powoduje, że to czy ten, który dodaje Maciec cukierniczych czy spożywamy w postaci produktów wysoko przetworzonych na powodują, że nie ma tego cukru za dużo, czyli to jest ten cukier, który powinniśmy ograniczać dobrze to pozwoli pani, że teraz przymierzamy się w szaty diabła będziemy straszyć naszych słuchaczy do czego prowadzi nadużywanie cukru w naszej diecie przede wszystkim tutaj na czym mówimy o szeregu różnych chorób, ale przede wszystkim o otyłości, a właściwie o nadwadze i otyłości nadmiernej masie ciała która, gdzie otyłość sama jest chorobą, ale jest też czynnikiem ryzyka wielu innych chorób takich jak cukrzyca typu drugiego nadciśnienie miażdżyca niektóre typy nowotworów, tak więc tutaj nadmierne spożycie cukru można powiązać z szeregiem różnych dolegliwości chorób i rozumiem, że im dłuższy ten proces tym tym większe negatywne skutki bardziej dotkliwe dla naszego zdrowia w sensie, że im więcej dłużej tam cukier spożywamy w nadmiarze tak tak tak zdecydowanie dlatego tak bardzo się podkreśla zalecenia zdrowego żywienia, aby ograniczać jednak cukier w diecie dobrze to teraz tak jak z naszą świadomością tego z czego składają się produkty żywieniowe, których na co dzień korzystamy, bo pani wspominała, że przecież dostarczamy wraz z innymi nie wiem owocami warzywami cukier nie mając tego świadomości tak naprawdę, że fruktoza to w każdym jabłku jest i tak itd. może może taka kampania informacyjna zdałoby egzamin jednak cukier krzepi, ale taki cukier, który w, których naturalnym składnikiem naturalnych produktów to znaczy na pewno bym powiedziała, że musimy się obawiać aż tak bardzo jeśli jesteśmy względnie zdrowi tych co rusz naturalnie występujących produktach, czyli w owocach warzywach w produktach mlecznych zresztą zaleceń eksperckich te cukry proste występujące w tych naturalnych produktach, które wymieniła nie są uwzględniane jako okres ograniczania jako cukru do ograniczania uwzględniany jest cukier cukierniczka, które sobie dosładzane napoje produkty cukry różnej postaci, które są dodawane przez producentów żywności, ale także do tej policji krok do ograniczenia zalicza się miot cukry zawarte na soki owocowe koncentraty soków owocowych, więc to są produkty, na które trzeba uważać natomiast absolutnie tutaj nie musimy się obawiać owoców warzyw czy naturalnych produktów mlecznych oczywiście jeśli niema jak nie mamy jakichś przeciwwskazań zdrowotnych innych do tego by ograniczać te produkty natomiast jeśli chodzi o świadomość Polaków co do występowania cukru ja myślę, że ona powolutku rośnie, aczkolwiek dane głosu Głównego Urzędu Statystycznego wskazują na to że, o ile w ostatnim powiedzmy dziesięcioleciu zaczęło spadać spożycie cukru takiego cukierniczych nieprzetworzonego o tyle niestety wzrosło znacząco spożycie cukru dodanego takiego cukru dodawanego do różnych produktów, czyli spożywano po prostu dużo cukru pod postacią wyrobów cukierniczych słodkich napojów no niestety ten ostateczny bilans jest na wprost spożywamy za dużo co roku oczywiście za chwilkę słuchacze rzucą się do gardła, bo takich listów bądź też wiadomości w sosie Emilia miałem wiele natomiast będę twardo stał przy swojej tezie, że ten nadmiar spożycia cukru, a też i marnowanie żywności to w jaki sposób dziedzictwo naszych słusznie minionych czasów, kiedy wszystkie dobra także te związane z odżywianiem były deficytowym mi, a cukier czy symbolem tak tak naprawdę dobrobytu w każdym domu jeszcze był cukier kryształ musi pani przyznać, że to już był dom, który może sobie na to pozwolić, bo oraz kryształ droższy od 2 dostali pewnie spod Lady na tak na pewno każdy z nas słyszał do powiedzenia cukier krzepi rzeczywiście cukier w tym okresie powojennym było takim towarem może być luksusowymi pożądanym, niemniej jednak w dzisiejszych czasach przy tak szerokiej dostępności produktów niestety przy tym wysokim spożyciu cukru, jakie mamy musimy go ograniczać przed po prostu być zdrowymi ludźmi jak wyglądamy na mapie Europy bądź też na mapie świata jeśli pani takie dane by gdzieś uzmysłowić także naszym słuchaczom przynajmniej orientacyjnie nie chodzi o to by dokładnie podawać, gdzie jesteśmy jeśli John to nadmierne spożycie cukru plasuje się w czołówce pewnie trudno tutaj odpowiedzieć na to pytanie natomiast nie ma wątpliwości, że wiele krajów i europejskich krajów zachodnich generalnie ma problem z nadmiernym spożyciem cukru ta dieta taka zachodnia to jest dieta obfitująca po prostu produkt wysoko przetworzona, więc również produkty zawierające cukier pamięta pani pewnie całkiem niedawno akcję wycofywania produktów niezdrowych sklepików szkolnych drożdżówki też były na na cenzurowanym itd. musi pani do tego odniosła to jest element jakiś profilaktyki element prewencji może nawet nie profilaktyki prewencji przed tym by spożycie cukru wśród najmłodszych, zwłaszcza panie nie rosły nie wiem, jakie były dzieje później tej tego tego zapisu czym to się wszystko skończyło, ale chyba no taką edukację zdrowego żywienia powinno się odbierać przede wszystkim szkole, więc ta szkoła, która podaje nam te fundamenty teorii powinna także dawać w praktyce to prawda to prawda szkoła jest bardzo ważnym miejscem, gdzie powinna się odbywać edukacja żywieniowa tutaj w kwestii wprowadzenia tzw. rozporządzenia składkowego ona nadal obowiązuje została wprowadzona po raz pierwszy w 2015 roku 2016 roku zostało troszeczkę znowelizowane i on oraz rozporządzenia określono listę produktów takich, które mogą być sprzedawane w sklepiku szkolnym, ale także określa nam jak należy przygotowywać posiłki szkolnych stołówkach, żeby bardziej sprzyjały zdrowiu maja generalnie uważam, że to był krok w dobrą stronę, mimo że wiele kontrowersji dyskusji wzbudził, ponieważ istnieje edukujemy dzieci, a zatem co należy jeść jakich ilościach to później to środowisko szkolne, a więc również sklepik szkolny powinien pokazywać właśnie te produkty głównie, które powinniśmy spożywać często nie kara, które powinniśmy ograniczać tymczasem w wielu sklepikach jeszcze kilka lat temu na dominowały właśnie słodkie bułeczki batoniki słodkie napoje, więc to powolutku się zmienia obserwujemy zmiany na na korzyść ten asortyment sklepików w szkołach wygląda coraz lepiej dobrze to w takim razie zapytam panią jeszcze rzeczy, która dotyczy tego co podaje nam się w tej chwili w tych wszystkich miejscach nazwijmy to restauracyjną cool cool linearny to chodzi o to, że w czasie pandemii zamknięto nam i właściwie ograniczono możliwość wyboru nie sadzamy do restauracji to wszystko spowodowane ograniczam ograniczeniami przeciwko nowymi, ale też bardzo często odbieramy te potrawy na wynos nie mają świadomości po co po co sięgamy nie myśli pani, że to jest taki czas pandemia generalnie z czasem która, który służy temu, że tego cukru spożywa się więcej więcej niestety tak badania pokazują, że w czasie pandemii Polacy na tym trochę jednak na większości Polaków te nawyki żywieniowe zmienią się jednak na na niekorzyść w sensie takim, że części zaczęliśmy przekazać część zaczęliśmy sięgać 2 różnego rodzaju słodycze chipsy słodkie napoje to było związane z tym że, że jesteśmy w domu w zasadzie cały czas mamy taki można powiedzieć ograniczone dostęp da do jedzenia był też taki moment, że robiliśmy przecież zakupy trochę na zapas, więc to wszystko spowodowało, że na zaczęliśmy jeszcze więcej w ogóle generalnie, bo zgodnie z analizami wynikami badań obserwacjami nawet 40 parę procent osób zadeklarowało, że zaczęła jeść po prostu więcej z tego około połowa przyznawała się, że przed Kasia różne rzeczy pomiędzy posiłkami i to się są ci, którzy narzekają, którzy są w grupie tych, którzy przeżyli podczas pandemii to średnio notowano chyba wzrost rzędu 6 kg jak dobrze słyszałem w badaniach tak w zależności od badań tak to była od 2 do 46kg, więc to jest takim wsparciu oczywiście na ten przyrost masy ciała w czasie pandemii nie składała się tylko wyłącznie nasze wybory żywieniowe, ale też to, że po prostu zaczęliśmy się mniej ruszać w pierwszych miesiącach kilku bandami Narodowym Instytucie zdrowia publicznego przeprowadzono takie analizy, które wykazały, że ponad 30% Polaków stwierdziło, że się Róża rusza dużo mniejsze znacznie mniej czasu poświęca na ruch zarówno ten ruch taki związany z aktywnością sportową, jaki taki spontaniczny ruch wynikający np. przemieszczania się związane z pracą związaną z różnymi pracami domowymi, więc to wszystko to zwiększone spożycie w ogóle częstsze sięganie po przekąski i mniejsza aktywność ruchowa no niestety skutkuje zaburzeniem bilansu energetycznego organizmu to jest element, który prowadzi do przybierania na wadze no dobrze, gdybyśmy teraz chcieli usystematyzować i tak 2 minuty podać naszym słuchaczom katalog zdrowych nawyków związanych z cukrem, a właściwie niezwiązanych z cukrem to co pani poleciła, a ja bym powiedziała generalnie nawyków związanych z takim prawidłowym prozdrowotnym sposobem żywienia się to wszystkim bardzo zachęcam do tego, żeby zażyć na stronę Narodowego centrum edukacji żywieniowej, gdzie umieściliśmy zaktualizowano zalecenia dotyczące zdrowego żywienia formie talerza do tego materiału dołączone jest taki materiał uzupełniający 3 krokach do zdrowia, gdzie wyjaśniona jak prosty sposób małymi krokami można zmieniać swój sposób żywienia swój styl życia na taki lepszy zdrowsze jeśli chodzi o cukier to ja bym bardzo zachęcała da zgodnie z tymi zaleceniami zdrowego żywienia do zastępowania słodki słodyczy czy Wisła słodkich napojów woda można ją wzbogacić w kawałki owoców, żeby woda wygląda bardziej, a czy etycznie bardziej zachęca do wybicia jeśli chodzi o słodycze zastępujemy je po prostu owocami albo, które też słodkie, ale dodatkowo zawierają błonnik składniki mineralne polifenole, czyli dużo bardziej naszemu zdrowiu przysłużą albo sięgamy po orzechy nasiona i jeszcze 1 ważna rzecz czytajmy etykiety mamy dzisiaj na rynku masę różnych produktów, która różnią się między sobą składem wartością drzewka i warto porównywać produkty między sobą warto czytać informacje na opakowaniu i wybierać produkty, które cukru zawierają mniej pani Anna Karaszewska Narodowy Instytut zdrowia publicznego państwowy zakład higieny była z nami dziękuję pani bardzo za rozmowę dziękuję również naszym słuchaczom życzymy smacznego bez cukru i zapraszamy na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA