REKLAMA

"Głosy sojuszników spraw kobiet..."

OFF Czarek
Data emisji:
2021-04-26 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:57 min.
Udostępnij:

O "Pismach mężczyzn wspierających emancypację Polek w drugiej połowie xix i na początku xx wieku" z autorem antologii prof. Maciejem Dudą

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj okazuje się Szanowni Państwo, że większość mężczyzn już Niechcę być tymi twardziela sami takimi rywalami nie czułymi, a wydaje się, że taką nową modą jest feminizm każdy mężczyzna albo wielu mężczyzn chce być feministkami i zdaje się, że początki tej mody wyśledził pan prof. Maciej Duda literaturoznawca z uniwersytetu szczecińskiego dzień Rozwiń » dobry panie profesorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu, czyli głosy sojuszników spraw kobiet PiS mężczyzn zbierających pisma mężczyzn pijących emancypacji Polek w drugiej połowie dziewiętnastego i na początku dwudziestego wieku sprawa tytułu mówi wszystko można by powiedzieć, ale sprawa nie jest oczywista, bo bycie czy może deklarowanie, że jest się feministą myślę, że zarówno w drugi powie 19 tego wieku na początku dwudziestego wieku jak dzisiaj to jest trochę taki spacer po polu minowym, a to prawda, ale w ogóle zaczęliśmy od razu od od pola minowego jak pan zapowiadał rozmowy Damian od razu ochotę może nie wybuchnąć, ale rozbroić pewien ładunek, a propos tego drwala i tej twardości, proszę bardzo, proszę rozdzielano walić w głos Hoff ich od po sobie pomyślałem, że jak to co znaczy, że cena feministą przed przeciwstawić twardych facetów, bo twardzi faceci to także feministki na takie planów strasznie skomplikowana sprawa rzeczywiście zacząłem szukać początków tego co dzisiaj nazywamy w ogóle feministkami, czyli albo facetów mieliśmy rozmowę strasznie skomplikowana kwestia ja sobie, przeszukując różne pisma polskie do połowy dziewiętnastego wieku aż zawędrowały, ale właściwie cały czas mam więcej odpowiedzi pytań niż odpowiedzi ja się w ogóle bardzo cieszy z tego powodu, że my możemy w ogóle dzisiaj rozmawiać o 2 różnych aspektach wciąż możemy rozmawiać historycznie patrzeć co tamci nasi pradziadowie napisali nawet mijali nauczyć się wiele na ich błędach i o tym możemy dużo mówić, ale możemy też dużo mówić o tym, że współcześnie rzeczywiście jest tak jak pan redaktor powiedział, że ta deklaratywne z auto opisową, za którą powinna powinna iść też jakaś taka auto refleksja auto krytyczną objęła już przynajmniej na Zachodzie 40 lat temu w Polsce 20 lat temu objęła to co związane z męskością także obraz mężczyzn w związku z tym, że my na siebie zaczynamy sami patrzeć tak autor refleksyjne i sprawdzać co nam pasuje, a co nam nie pasuje w kontekście męskości to nam jest coraz bliżej do tych wszystkich ruchów, które oglądamy jak ruchy feministyczne, które były autor lekcyjne w kontekście właśnie też patrzenia na kobiecość nie tu możemy właśnie spotkać no ale jak się możemy spotkać to jest strasznie skomplikowana sprawa ja mam teraz głowy, że w ogóle tutaj zrobić panu PSP w taki strasznie test to nie ułatwia mówi Jan Jan no właśnie 504 kwestować będzie nas zabiją was Drodzy Państwo też proszę samodzielnie w takim sensie, że zawsze można chwycić np. po jest taki słownik teorii feminizmu wydamy też 2 Senat temu, a nawet 25 lat temu przetłumaczone na język Polski Gdańsk aż 17 albo 16 jak się nie ma definicji feminizmu tam można przetestować jakim, jaką feministką bo jakim feministą jest można to te można sobie spokojnie, a właśnie w domu usiąść nad i wykonać tę pracę no tak, ale można pewnie też zażyć zacząć od pytania czy mężczyzna w ogóle może być feministą to prawda, ale toteż jest pytanie, na które sami sobie musimy odpowiadać, ponieważ jest znaczy musimy, ale już ktoś nas odrobił lekcję jest taka świetna czy właściwie była taka świetna badaczka ruchów feministycznych teorii feminizmu anglosaskich, ale żaden ona powiedziała tak, bo generalnie są różne różne podejścia do tego czy mężczyzna może być miejscem mężczyzna może być chce mieć ona powiedziała okej niech sobie mężczyźni będą sami feministkami mężczyznami feminizmie, bo jednak jest różnica, ale pod 1 ważnym warunkiem muszą wykonać konkretne zadanie muszą przyjrzeć sami sobie i zastanowić się co oni w tym nic nie robią, czyli też to jest bardzo proste, o czym mówię, ale też bardzo skomplikowane, bo najczęściej jeśli już facet robi nie widzę czas mężczyzna jeśli facet zaczyna myśleć o feminizmie to wtedy idzie do swoich koleżanek się pyta co jak, dlaczego tak dalej tak dalej analiza winna mówi o wymienienie tych nie ma teraz przychodzi do siostry matki i żony koleżanki i dopytywał tylko musisz sam wykonać robotę, czyli sam sięgnąć do historii sam sprawdzić, jaki miałeś pradziadów jakich miało tam wujów ojców i co dzisiaj rzeczywiście dla feminizmu możesz zrobić to jest 1 sprawa w tym sensie każdy może być feminizmie, ale mówię jako sami jako jako ktoś się definiuje jako feministą może Wenta powiedział, ale jak spojrzeć na tam np. pierwsze strony tej książki, której pan wspomniał tutaj robię taką przewrotką jednak przed swoim tekstem wpisuje tam słowa 2 ważnych badacze z 1 strony też rozebrać do kija z drugiej strony te gazety ciekawą i piwa 1 mówi mężczyźni Chemik miał okazje druga mówi mężczyźni feminizmu ucieka dosyć już patriarchatem zepsuć liście nie możecie tam chodzić, więc jesteśmy gdzieś pośrodku musimy się słyszeć 1 głos drugi odpowiadać na różne pytania wewnętrzna sobie już tak dla przypomnienia feminizm Szanowni Państwo tak taki radykalny pomysł taka radykalna opinia, że kobiety to ludzie tak ładnie właśnie, więc pytany o definicję feminizmu się za najbardziej boję tego pytania o definicję feminizmu jak pan jesteśmy miejscem pan powiedz, o co chodzi tutaj mam takie końce taką odpowiedź zawsze dobrze to trochę, jakby zdefiniować humanizm po prostu się definiuje feministą trochę jak zdefiniować suma jest oczywiście to mówię ja ze swoją nie wiem ze swoim przywilej bycia mężczyzną w patriarchalnym świecie, bo 1 kobieta wtedy prawdopodobnie powiedziała nie uniwersalizm drogi kolego prawda to nie jest tak, że mamy dokładnie te same doświadczenia i właśnie też kwestia doświadczeń jest ważnym takim punktem bazowym bycia bycia mężczyzną feminizmie, bo jak się czyta znowu anglosaskie feministki i anglosaskich badaczy, którzy badają ruchy ministrów no to tam jest ten ten to podstawowe rozdzielenie mężczyzna może być feminizmie, wierząc feministyczne idee dalej feministycznie tak ładnie o tym piszą, ale no jednak ma trochę inne trochę inne doświadczenia społeczne trochę inne doświadczenia polityczne jest inaczej socjalizm zwany tutaj jest dosyć spora różnica, ponieważ jeśli mężczyźni są w kulturze jakichkolwiek albo kultura powinno być w liczbie mnogiej dyskryminowani no to na często innych powodów niższe niż kobiety nie, więc te różnice istotnie trzeba trzeba uchwycić zastanawiając się na tym może się być feministą czy jest się feministą, jakim nam rzeczy sprawa nie jest prosta a, a sprawa pewnie była jeszcze bardziej skomplikowana, kiedy mężczyźni niektórzy z nich przynajmniej wyrażali poglądy, które na 100 lat temu pewnie wydawał się jeszcze bardziej z kosmosu niż dzisiaj w i tak nie znowu jakoś mam taką komplikację jak okazało się może tak opowiem okazało się, że jak zacząłem czytać szukać różnych czasopismach w różnych książkach coś tak później od rynku do rynku się siedzi w archiwach i szokuje ktoś kogoś cytuje prawda na tym polega robota badacza akurat historyka literaturoznawca, którym jest stan to jest także czytając te wszystkie pisma wtedy uświadomiłem sobie, że my dokładnie powtarzamy najczęściej 1 do 1 to co się to co siedziało 150130120 lat temu jeśli właśnie chodzi o to czy ktoś z tych osób, które opisywałem był rewolucyjny w kontekście idei w kontekście zmiany społeczne czy właśnie ktoś kogo ktoś inny miał poglądy takie, jakim byśmy, jakim dzisiaj jest takie słowa mogliśmy go określić poglądy Wsteczna i to co się dzieje dzisiaj jak widzimy różnych panów, którzy np. 2020 roku brali aktywny udział w strajkach kobiet tam też widzi w strajkach kobiet tam też byliśmy różną różne przepaści między tym jak podchodzą jednak mężczyźni do mówiących przez megafony kobiet i do tego co oczywiście strajk kobiet wówczas walczy i podobnie podobnie funkcjonowali mężczyźni ci w końcu dziewiętnastego wypowiedzi jedenastego wieku mówi Polsce naszych wspierające emancypantki w drugiej połowie dziewiętnastego wieku na początku dwudziestego wieku przedtem oczywiście no ważną istotną różnicą jest taki fakt, że jednak wtedy kobiety walczyły, o co, o co innego niż walką dzisiaj nie wtedy rzeczywiście zaczynaliśmy od tego momentu możliwości edukacji pracy zarobkowej chleba utrzymania później sprawa rodzinna prawa obywatelskie podwójna norma no i dzisiaj jesteśmy w tej podwójnej normie prawda dzisiaj walczymy o to wszystko no ja mówię pozwalam sobie mam nadzieję, że nikogo nie uraża mówi walczyłem po jednak uważam się za sojusznika walczymy o prawa związane z podwójną normą np. z dnia także to jest także np. jak się czyta 9 dziewiętnastego wieku pisma no komuś tutaj np. nie wiem już sięgam do spisu treści, które mam przed sobą Aleksandra Świętochowskiego NATO możemy go uznać takiego sam minister środka jak czytamy np. pisma późniejszego o wiele od niego takiego pana, który na 30 lat później w osiemnastym siedemnastym roku pisał wypowiadał się o emancypacji kobiet, które zaraz miały odzyskać niepodległość razem z mężczyznami z Polakami myślę tutaj organ już Starczewski NATO był już pan, który był demokratą, ale jednak takim demokratą, który był, którego w kontekście np. Aleksandra Świętochowskiego uznalibyśmy za, jakby jego idee uznalibyśmy za takie, które tam cofają nam te postulaty feministyczne, ponieważ Świętochowski mówił praca utrzymanie prawa seksualność wszystko dla kobiet, a tutaj jednak organizm sta szewski mówił nie wiem nic w tym 1917 roku tak otwórz wszystkie zawody dla kobiet, ale jednak jest taka pula zawodów tutaj miał na myśli zawody urzędnicze nowy odradzającej się Polsce, w których pierwiastek, bo jednak myślę o kobietach one przez nas taki sposób dość mało rewolucyjnych, których jednak jeśli w tych zawodach Unii w tych zawodach zarządzających przyszłym państwem pierwiastek związane z emocjonalność, którą czytał jako kobiece był w stycznia ją na 200 kobiet trzeba było jego zdaniem nauczyć wiele, zanim im dać możliwość pracy, więc to tam jest mnóstwo takich jednak cofać też po po w tej w tej historii, które możemy złapać na dzisiaj też na to co piszę łapiemy prawda ja suka jak słuchamy naszych kolegów tak samo to do feministycznej PiS mężczyzn wspierających emancypacji Polek powrócimy po informacjach Radia TOK FM pan prof. Maciej Duda literaturoznawca z uniwersytetu szczecińskiego opowiada dzisiaj głosach sojuszników spraw kobiet informację o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek głosy sojuszników spraw kobiet, czyli pisma mężczyzn wspierających emancypację poległ w drugiej połowie dziewiętnastego na początku dwudziestego wieku antologia przygotowana przez pana prof. Macieja Dudę literaturoznawca z uniwersytetu szczecińskiego panie profesorze jak co właściwie kieruje tymi autorami skąd, gdyby czerpią swoje przekonanie trochę pod prąd ówcześnie panującym przekonaniom i opinia no tak jak, bo jesteś dość skomplikowana kwestia to próbowałem wyjaśnić, rysując Rosję wysoki, że to brzmi określających zapis określa wzór osobistych, że panów, których ja sobie wcześniej nazwałem nawet nie miejscami, żeby nie robić takiej interwencji historycznej, bo słowem jest dziewiętnastym wieku nie funkcjonowało w takim znaczeniu w jakim dzisiaj funkcjonuje, więc były emancypantki, więc panowie nazywać się emancypantki ami i emancypacji ramy to są takie słownik owe dziewiętnastego wieku nazwę co nimi kierował mógłbym powiedzieć, że kierował nimi altruizm i empatia to jest część to jest część Składowej bardzo ważną składową była był też fakt taki, że wielu z nich było właśnie mężami albo braćmi kobiet, które walczyły o swoje prawa myślę tutaj sobie np. o niemieckim ja tam zawieźć tutaj głos, ponieważ wraz z myślą o jego oczywiste i wyznania gorszy cienki to jest sprawa bardzo bardzo sens sens skomplikowana, ale tak Krzywicki akurat może żona nie wtedy jego jego i jego pewnie młodsze pokolenie do tego skierowało, ale myślę o kim Borowicza ani ich rolnicze myślę o Leonie Petro ludzkim o ten brat Jadwigi strażackiej, ale myślę też o do niej bój idzie jako mężu Kazimiery albo o Władysławie Dawidzie jako mężu Jadwigi Rotnickiej to są takie rzeczywiście nazwiska chorego, które nie do końca pamiętamy te, które wymieniłem w takim sensie, że to są rzeczywiście druga połowa dziewiętnastego początek dwudziestego wieku emancypantki, ale jeśli spojrzymy np. to co zrobiłem moje koleżanki, do których mamy ogromny dług wdzięczności, czyli historyczki literatury znaczenie ostatnich 30 latach w Polsce od lat dziewięćdziesiątych te, które napisały Herstorie, który historię polskich emancypantki właściwie, wydłużając je w, wyciągając jest poza jakiś margines SUV historii głównej NATO wtedy jeśli właśnie na sięgniemy te marginesy i sprawdzimy, kto rzeczywiście funkcjonował jako mężczyźni popierający ówczesną emancypację byli ci mężczyźni, którzy w, których oświecił kobiety, które walczyły o siebie to jest jeszcze 1 ważna skomplikowana sprawa w tym kontekście mówiłem altruizm empatia bliskość oświeconych kobiet, ale też taki moment, w którym mężczyźni zajmowali ważne ważne stanowiska, czyli byli profesorami byli badaczami, o co chodzi z tymi ważnymi stanowiskami koniec dziewiętnastego wieku do 1907 roku temu to moment, kiedy prawnik kobieta nawet nie mogła chodzić sama po sytuując po ulicy to moment, kiedy nie mogła występować publicznie żaden sposób jeśli chciała występować publicznie to musiał się tym, że zająć ktoś kogo dzisiaj nazywamy lobbystą, czyli facet, który miał dostęp do tych instytucji to byli też tacy panowie, którzy mu nie musieli mieć potencjał kapitału to co dzisiaj nazywamy kapitałem kultu kulturowym, więc to jest także bardzo różna bardzo różne konteksty prowadziły tych panów w nie tylko oświeceniowe właśnie, ale też ich na to droga myślę, że zestaw tych cech, które pan wymienił to jest zestaw cech, które pewnie mogłoby posiadać wielu mężczyzn owego owego czasu i wcale to ich nie skłaniała do tego, aby myśleć o tym, że kobiety mają równe prawa albo nawet działać czy wypowiadać w tej w tej sprawie może jeszcze trzeba było mieć coś takiego jak but sami to działanie pod prąd jednak prawda, że nie było tak, że tak jak konsultantki przez to, że miały w sobie taką siłę samozaparcie, żeby walczyć przez tą właśnie najczęściej były określane w publicystyce jako no mierzyły się ogromną krytyką może nie będę tutaj cytowałem określanym, ponieważ mierzyły się z ogromną krytyką, więc musiały być silna tak samo silni musieli być ci mężczyźni, walcząc właściwie może jeszcze silniejsi w tym sensie, że oni wtedy walczyli o swoje prawa, bo generalnie 19 wieku przecież to walka Polaków polskich mężczyzn o ogólne prawa nie wyzwolenie narodowe tutaj walczyli o siebie, ale jednak walka o kogoś innego od siebie, czyli nie tylko obywatela obywatelkę to jest jednak stopień wyżej jak taki większy stopień skomplikowania być może trzeba więcej empatii wtedy większej dojrzałości z poziomu takie drugie drugie moje kształt kształcenie psychoterapia z poziomu relaksacyjnego, bo jak mówię o relacjach damsko-męskich z poziomu Operacyjnego widzę tych wszystkich facetów jako takie jednostki dojrzałe, które po prostu kobieta potrafiły zobaczyć podmioty pełnoprawny podmiot to jest być może skomplikowana być może bardzo prosta może, jakie zagadnienia, jakie przestrzenie były tymi, które wydawały się najważniejsze dla emancypacji ów on tutaj dokładnie szli z głosami kobiet i to jest to jest dla mnie bardzo bardzo ważna bardzo istotne w tym kontekście, w którym którym dzisiaj bym chciał współcześnie też rozmawiać o mężczyznach o sojusznikach o sojusznikach kobiet, bo w momencie, kiedy w dziewiętnastym wieku kobiety walczyły o to, żeby móc się edukować na równi z mężczyznami i móc iść na Akademię to wspierali dokładnie to kiedy kobiety walczyły o to co świetnie zresztą Marcie Orzeszkowa pisała walczyły o możliwość pracy pracy zawodowej, czyli możliwość posiadania własnych własnych środków wspiera dokładnie to kiedy walczył walczyły o zmianę prawa rodzinnego dziewiętnasty wiek to prawo rodzinne, które wszelkie decyzje dotyczące rodzina pozostawia w gestii mężczyznę to on decydował o dzieciach, a jeśli mężczyzna ojciec umiera to decydowała o dzieciach rada familijna kobieta nie miała matka kobieta nie miała wtedy prawa głosu dzisiaj dzisiaj nam się wydaje egzotyczne prawda tak, bo mamy zupełnie odwrócone to 180 stopni jeśli chodzi o taką stereotypową wyroków dotyczących opieki nad nad dziećmi, ale to kolejne kolejny moment, który walczyły kobiety mężczyźni się przyłączali później do doszły do tego konteksty związane z seksualnością seksualności handel żywym towarem tak to się wówczas nazywało to był początek dwudziestego wieku konteksty związane z pracą cielesną kobiet wtedy też mężczyźni zaczęli na ten temat wypowiadać myślę, że dzisiaj powinno być dokładnie tak samo jak ja patrzę na to gdzie są moi koledzy albo gdzie jestem ja czy ci, którzy współpracują np. dając terminu taką Warszawę w takiej sieci głosy przeciw przemocy była taka sieć założona w 2015 roku to są mężczyźni, którzy rzeczywiście czytają PiS na feministek słuchają feministek słyszą ich głosy i wspierają te głosy ten moment głosu jeśli tylko dopowiem ten moment głosu też pojawia się właśnie tytule tytuł tej antologii, bo to jest też zaczerpnięte z historii feminizmu wiele periodyków feministycznych stawiało w tytule właśnie hasło głosu nasz głos nasze nasze ciała nasze prawa usłyszycie nas to samo ja teraz robię trochę komplikując ten model, który historia nam czy nauka nam narzuciła walki kobiet z mężczyznami Katowice jako walkę kobiet z patriarchatem systemem, która także uczestniczyli mężczyźni i dług budujących, szukając ich najpierw nadałem im nazwy emancypantki mam senator, a teraz właśnie dokładam ten drugi tom z głosami w takim sensie, że to rzeczywiście jest są przedruki z PiS, bo chcę, żeby ich tak głosy feministek emancypantki wybrzmiewają tak chcę, żeby głosy samych mężczyzn też te brzmiały to proponuję pani profesor, żebyśmy po informacjach tych głosów posłuchali poproszę pana nakreślenie naszych głównych nurtów przekonań, ale też jakiś poziom płaszczyzn niezgody czy sporów, które się rodziły nowo jednak głosów np. chce bronić chce bronić kobiety przed feministkami właśnie, ale proponuje się do tego powrócić po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się i już za kilka minut z informacji Radia TOK FM o godzinie dziesiątej 40 głosy sojuszników spraw kobiet, czyli pisma mężczyzn wspierających emancypację poległ w drugiej połowie dziewiętnastego na początku dwudziestego wieku książce pana prof. Macieja Dudy literaturoznawcy z uniwersytetu szczecińskiego dzisiaj rozmawiamy w programie off czarek czarek głosy sojuszników spraw kobiet pisma mężczyzn wspierających emancypacji Polek w drugiej połowie dziewiętnastego na początku dwudziestego wieku to praca pana prof. Macieja Dudy literaturoznawcy z uniwersytetu szczecińskiego panie profesorze co mówią, o czym mówią jak mówią, a jak mówią jasno mam nawet 2 cytaty z nich takie krótkie, ale muszę muszę jeszcze to do do powiedzieć, a propos tego, żeby to nie zostało tak bez komentarza jak rozmawialiśmy pan mówił, że jeden z tych emancypantki w bronił kobiet przeciwko feministkom rzeczywiście tak było myślę, że miał pan myśli Ludwika Krzywickiego, który faktycznie wśród kilkunastu tekstów i taki tekst popełnił, ale tylko bowiem 2 rzeczy, bo to trzeba czytać w kontekstach politycznych i kontekstach rodzinnych prywatnych, bo ja tak tych, bo boja tak minister komendantów czytam pokazują, że to nie byli cudowni jednak aniołowie tylko spoglądali w plątanie różne konteksty ludzie, a więc Krzywicki on myślał klasowo i on myślał chciał bronić robotnic przed tymi, które były z klas wyższych i VAT i go symbolem emancypacji było zdjęcie wtedy spódnicy na na korzyść spodni, więc było jego uderzenie taką klasową z obroni robotnic, które zostawały bez bez głosu, ale ważniejsza sprawa chyba tutaj jest taka ze Ludwik Krzywicki nie lubił się ze swoją synową Ireną Krzywicką, która jest ikoną feminizmu dwudziestolecia międzywojennego w tym tekście niestety pobrzmiewają też różne takie rodzinne rodzinne prztyczki o tym można dużo w ogóle opowiadać, bo tak jak Irena Krzywicka nie znosiła swojego teścia tak np. Romana Ochocka będąca w centrum 19 i członków jest dwudziestego wieku ruchu emancypacyjne go pisała o Ludwik Krzywicki w pamiętniku nasz Ludwik, tak więc to jest skomplikowane, ale przytoczę, żeby zostać gołosłownym przytoczę 22 albo 3 takie zdania z głosów mający panów pierwszy to jest 1910 rok ster czasopismo emancypantki napisał młody facet student Stanisław jest, o którym strasznie mało wiemy, ponieważ przedwcześnie umarł na łóżku operacyjnym i wiemy to właśnie odłamany Pachucki napisał coś takiego i słusznie ktoś orzekł, że nasze, że instytucje nasze prawa takie będą jacy my sami będziemy od nas mężczyzn musi się rozpocząć reforma żadne prawa żadne przepisy nie zwalczą tego zła, które swe źródło ma nas samych pisze w 1 ze swoich tekstów, które się nazywać życia współczesnej niewolnicy jego kolega Karczewski przecież tak pisał coś takiego wczesnej cytuje jesteśmy mądrzy przebiegli stworzyliśmy 2 moralności 1 dla siebie jako istot wyższych, a drugą dla kobiet dalej cisza po zakładaliśmy osobne uczelnie, w których systematycznie staramy się skutki ich mózgi i wytresować duszy, bo przecież kobiecie nic nie wypada stworzyliśmy całe legiony Lalek kobietę modnych kobiet minęliśmy mnóstwo w przepaść brudu, dlaczego czytam te cytaty, dlatego że ważne w tym kontekście bycia emancypantki bycia feministą jest jednak ten moment naszej odpowiedzialności naszej w sensie całego rodu męskiego jeśli mogę tak to wyrazić, który jest odpowiedzialny za patriarchat, ale też naszej indywidualnej po prostu ten kontekst tego co, o czym my, o czym możemy zdecydować na co możemy wziąć na swoje barki jeszcze 1 tylko głos oddam ważny Leona Petrażyckiego 1906 roku, który z szóstego tak szóstego ten się zawahałem czy niesłusznego, który w pierwszej Dumie wygłosił taką bardzo ważną umowę o dotyczącą prawa kobiet on pisał wtedy tak interes dobra mówił właściwie interes dobra ogółu i kultury wymaga, abyśmy przyznanie kobietom prawa polityczne to jest sprawa i obowiązki społeczne zapisu tego wystąpienia Otóż koniec cytatu z zapisu tego jego wystąpienia wiemy, że jak on wygłaszał swoją mowę, którą nakłaniał innych posłów dumy do tego, żeby jednak ugięli się i przyznanie prawa obywatelskie kobietom zapisu tego zdarzenia wiemy, że tam menu, że właściwie został wyśmiany, więc z tymi kontaktami też, jeżeli sieci wszyscy ci wszyscy mężczyźni może tutaj po tych cytatów ciekawy jest dość sporo, ale może tutaj tutaj urwał, akcentując ten moment naszej naszej odpowiedzialności nie tylko mężczyzn, ale kobiet takiej naszej indywidualnej odpowiedzialności za to co się dzieje w kontekście praw każdej mniejszości czy za słowami szły czy szły czyny tak oczywiście wielu wielu momentach tak np. o dobór win, którego o, którym wspominałem mąż mąż Kazimiery willowej Klimontowie z domu to jest to jest zestaw cech para, która założyła jedną z pierwszych w Krakowie szkół dla kobiet, która rzeczywiście postarała się o to, żeby na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku jak najwięcej kobiet w Krakowie napisało podania o przyjęcie na wydział lekarski Uniwersytecie, który się wtedy nazwał krakowskiej i rzeczywiście to dostarczała to do do Uniwersytetu, ale od mówić to jest też prof. Uniwersytetu, który rzeczywiście na radach wydziału jak lobbował za tym, żeby otworzyć drzwi uniwersytetów dla kobiet i z jego dzienników przepraszam pamiętników doskonale wiemy, że stawał przed takimi wyborami jak albo otrzymam otrzymam tytuł profesora, czyli otrzymam awans albo będę walczył oprawa kobiet, bo niestety miał taki wybór swoich kolegów jeśli przestanie być rewolucjonistą to dostaniesz awansował on o tym wprost po latach są w swoich wspomnieniach pisze, więc było tak rzeczywiście czyny czyny czyny w instytucjach czy na ulicach, bo także w 1918 roku brani mężczyźni udział razem z kobietami w obchodach dnia kobiet co zresztą też bardzo dobrze w filmie chyba 3 lata temu film siłaczki oddała Marta Dzido Piotr Pietrzykowski też możemy oglądać ten film i tak np. Odona Bujwida zobaczyć wspomniał pan o tym, że można było narazić się na nasz śmiech na śmieszność na krytykę ale jakie te pisma te głosy mężczyzn rozbudziły odzew zarówno wśród innych mężczyznach jak jaki kobiet wśród innych mężczyzn tego nie wiem wśród kobiet szczególnie tych kobiet, które walczy o swoje prawa, czyli tych, które chce widzieć jako oświecona to byli mężczyźni, którzy tam ci mężczyźni, którzy się wypowiadali byli mężczyznami często może hołubiony to jest za dużo słowo, ale cieszy kobiety bardzo cieszyły się ze ze współpracy ze współpracy z nimi zapraszały do różnych inicjatyw i to właściwie jest tak samo, bo myślę o historii przepraszam myślę o historii, ale też od razu mamy do współczesności to właściwie jest tak samo jest ten sam moment, w którym jesteśmy dzisiaj, kiedy mężczyźni pojawiają się na kongresach kobiet albo kiedy pojawiali się przy fundacji Femina teka ta oni oni nie są krytykowani raczej są włączani do ruchów jeśli mam mówić też o swoich przepraszam jeśli ma mówić też swoich doświadczeniach to rzeczywiście czasami dzieje się tak, że w momencie, kiedy opowiadam o mężczyznach feminizmie w Polsce to trzeba się z tego wytłumaczyć, o co tak naprawdę chodzi jest taki pewien moment kiedy, kiedy się zaczynamy zastanawiać, bo ten rozwija pewien stereotyp jak mężczyźni feminizm jak mężczyźni emancypacji, czyli od nich chcemy się od nich chcemy się mam cytować dlatego też sportowe we wstępie w pewnym momencie pisze o o takiej porażce z kategorii porażki, ale tak po Zachodzie stanu, którego krytyka polityczna przetłumaczyła też na język Polski, ale w kontekście jej wykorzystania jako oporu, a nie bankructwa, więc czasami jest także jak jest mężczyzną wchodzi się do tych ruchów emancypacyjne feministyczne czy chodziło o historii no to jednak trzeba wytrzymać ten moment, kiedy usłyszy się prawdę prawda wygląda tak masz przywilej drogi kolego i teraz musi jednak wyjrzeć poza ten przywilej stoi trochę innym miejscu niż w kontekście tego jak kultura rysuje męskość kobiecość musi to zobaczyć nie tylko zobaczyć, ale też popracować nad tym zmienić popracować nad tym innymi innymi mężczyznami jesteście, a propos innych mężczyzn 2006 rok, czyli zobaczcie Drodzy Państwo to już kilka naście lat temu wyszła taka pozycja mężczyźni na rzecz zmiany zredagował ją fajnie Anna Lisowska Toy mówi o tym dlatego też książka dostępna w wersji w sensie można ją sobie pobrać interny jest w internecie mężczyźni na rzecz zmiany tam nie tylko jest takie wprowadzenie dotyczące tego jak się możemy znakować na mapie emancypacji feminizmu jako faceci jak się możemy znakować na mapie różnych męskości, ale tam są różne opracowania i scenariusze zajęć, które sobie możemy tak autorefleksji nie zrobić, aby przeprowadzić komuś innemu warto do tego spojrzeć mężczyźni na rzecz zmiany trochę chyba do korzeni zmierzenie się przywilejem tak tak, ale każdy z nas ma jakiś przywilej prawda jak mówią przywileju to nie jest oczywiście także bardzo często mylimy też nawet wewnątrz ruchów aktywisty ręczny jak się mówi o przywileje to wyobraźnia nasza leci w piramidę w drabinę i sobie zaczynamy zastanawiać się, kto jest do góry, kto jest nadal lektor ma większy, kto ma mniejsze przywileje zupełnie nie odchodzi zupełnie nie o to chodzi, żeby teraz tutaj jakoś licytować, kto ma gorzej, kto lepiej, kto jest bardziej, kto jest mniej dyskryminowane raczej chodzi o to, żeby rzeczywiście zobaczyć różnice, żeby tak autorefleksji nie podziałać na polu, na którym możemy działać jeszcze może w takim razie przy tym przywileje odwołam się do w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku David Haye zrobił taką fajną takie fajne opracowanie dotyczące tego jak mężczyźni rzeczywiście mogą funkcjonować mieliśmy ją wyróżnić takie 44 pola, które zajmują albo nawet inaczej nie ponad 4 łapy tak to ta 44 pułapki, które wpadamy tam jest pozew tam jest Side tam jest humanista i tam jest samo biczowników poza ten ktoś taki, który jest, jakby intelektualnie ogarnia wiedzą, o co chodzi, który na dyskusję sami wewnątrz feministyczne, ale dyskutuje z feministkami, zajmując zewnętrzną pozycję bazarach tak naprawdę chodzi o własne ego o to, że on zna wie, ale żaden sposób nie będzie działał sam też ktoś, kto jest wewnątrz zna rozumie, ale jednak znowu nie jest wiemy do końca nikt nie reflektuje do końca w takim sensie, że nie ma autorefleksji na temat właśnie tej tej własnej pozycji tej męskiej pozycji tych męskich przywilejów tutaj nie jest żaden sposób nic w tym stanie zrobić faktycznie jest w środku odtwarza pewne seksistowskie czy takie stereotypowe zachowanie przez brak autorefleksji humanista z kolei chce udowodnić uwolnić od stereotypu męskości, czyli od powyżej uwalnia się od typu man od strony pomiędzy męskości jest autorefleksji unijne, ale żaden sposób nie ma tutaj połączenia zainteresowania opresją kobiet, czyli też tak jak często robią studia męskością owe, że powstały na bazie studiów feministycznych, ale odłączają się myślą tylko męskości na końcu jest śmiercią samobójczą w nich samo ratownik to taki gościu, który wszystko wie wszystko zna autorefleksji wykonał, ale jest bez możliwości działania mówi to moja wina przepraszam nic z tym nie robi i to jest w ogóle ciekawa kategoria, bo kilka lat temu po polsku też wyszedł taki świetny esej Reni Dolot, dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry i to się dokładnie przekład w tym poziom dyskryminacji rasowej na na to samo biczowania właśnie samo gotowanie nic nie wnosi niesamowicie się tylko zrób coś myślę, że jest to myślę, że teraz naprawdę myślę, że ty można by spokojnie przypisać np. osobom, które krytykują hierarchie kościoła w Polsce, a ja myślę, że każdy moment autorefleksji i emancypacji tutaj dokładnie może popadać w te w polanie płatki bardzo bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę głosy sojuszników spraw kobiet pisma mężczyzn wspierających emancypację poległ w drugiej połowie dziewiętnastego i na początku dwudziestego wieku opowiadał o tych głosach zebrał także w antologii właśnie pt. wspomniany przed chwilą pan prof. Maciej Duda literaturoznawca z uniwersytetu szczecińskiego dziękuję serdecznie informacje Radia TOK FM aż 3 minuty o godzinie jedenasty po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA