REKLAMA

KultOFFe: Superjednostka w Katowicach

OFF Czarek
Data emisji:
2021-04-26 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Polska no dobrze Szanowni Państwo czas teraz na szczyt te architektury, bo przed nami bardzo wyjątkowa sprawa 15 pięter prawie 200m długości prawie 60m wysokości, ale windy zatrzymują się tylko co 3 piętra, a do tego brak kaloryferów nazywany żyle tą brukowce termin Piero albo szafą któż może znać odpowiedź na to pytanie myślę, że może pani Natalia Szcześniak Radosław Gajda czy od jak, więc dobry cóż to, jeżeli te pytania pomożemy chórem odpowiedzieć także Rozwiń » uwagę, że 4 o Super jednostka trochę z startem w dobrze Superjednostka katowicka czy mamy do czynienia z nietypowym wyjątkowym nieoczywistym pięknem może też blokiem, chociaż pewnie blok tutaj nie daje to nie jest dobre słowo, żeby pisać blog chociaż, chociaż w tej kategorii jest ale, ale już oddaje co daje to słowo, ale oddaje państwu że, żeby oddać to co czym jest Super jednostka właśnie blok to jest słowo, które być może, kiedy słyszymy to nie wyobrażam sobie takiego ogromu, a w przypadku Superjednostki to tak naprawdę jest by cały zespół bloków złączonych 1 rzecz, bo właściwa nazwa tego pomysłu na tą jest skomasowany jednostka mieszkaniowa i w tym kompensowanie właśnie odkrył ten klucz do zrozumienia tego czym ten budynek czy ten właśnie zespół takich zrośnięte ze sobą jak punk owców miał być to taki pomysł stworzenia pewnej totalnej przestrzeni do mieszkania w oparciu o zasady, które modernizm rozwijał już jakieś 5060 lat wtedy, czyli o taką bardzo ważnej idei modernistyczną typu powtarzalność, że można zaprojektować jakiś moduł jakiś typ jakieś rozwiązanie, które można powielać wielokrotnie i z tego układać jak właśnie takie totalne wielkie założenia urbanistyczne architektoniczne tak jest w tym przypadku, że Superjednostka się do skomasowanej polega na tym, że mamy 9 budynków zakończonego segmenty po 3 takie sekcje te sekcje znowu połączone od 3 ta liczba 3 ona tam się przewija nie tylko jako to co trzecie piętro, na które już za zatrzymuje się winda, ale właśnie także jako taki moduł, który można powtarzać zresztą moduł konstrukcyjny, ale też pamiętam też jest 333 czy nasza trójka jak dziś liczbą magiczną liczbą magicznego, gdy tak ponoć na początku w tych mieszkaniach Super jednostce miały być kuchni, a mieszkańcy mieliby jadać we wspólnych stołówkach no cóż to był taki pomysł jest wiele różnych pomysłów, które dzisiaj wydają nam się dosyć dziwne jak świat właśnie mieszkanie bez kuchni, ale kuchnia powiedzmy na początku modernizmu tuż po wojnie może nie była czymś tak zupełnie oczywistym jak jest dla nas dzisiaj, bo to właśnie modernizmu te idee modernistyczne sprawiły, że w naszych mieszkaniach upowszechniło się takie pomieszczenie czy, chociaż Alex kuchenny Rze, że możemy właśnie gotować posiłków w domu, ale innym takim pomysłem to akurat pomysł kuchnię, żeby jednak zrobić każdy mieszkający przyjął 8 przyjął teraz mamy leży wam nie narzekamy chyba na to, że mamy mieszkanie natomiast te windy, które zaczęły się co trzecie piętro się nie przyjęły, ale też co jednostka nie jest jedynym takim eksperymentem właśnie z zatrzymywaniem się windy na co, którym pierwsze i chyba najsłynniejszym właśnie takim totalnym pomysłem mieszkaniowym, który także właśnie między zatrzymywały się na co trzecim no było słynne osiedle znajduję projekt Aygo właśnie ten pomysł, żeby to co trzecie piętro było czymś w rodzaju takiego piętra węzłowego, które odgrywało rolę takiego jak ryneczku placyku z dawnego miasteczka tylko właśnie przeniesionego do takiej wielkiej modernistycznej budowli w ten sposób trochę to wymuszało na mieszkańcach integrowanie się jakiś postu zmuszało do częstszych kontaktów społecznych takich właśnie w tych miejscach, gdzie oni musieli się spotykać mówi się daliby mieszkańcy 3 pięter na 1 w 1 miejscu na 1 korytarzy z rynku na dachu napis, który kiedyś aktualny później wydawał się mniej aktualny dzisiaj wydaje się, że znowu powraca w glorii nasze serca myśli czyny tobie socjalista trzyma ojczyzna no to odczyt jeżeli, jeżeli taką trzeba przyznać, że wraz z Super jednostce było naprawdę wiele serc jest cały czas bardzo wiele w wyniku 3000 tak planować, bo na konstytucyjne socjalistyczny jest jest taki blok tak taka skomasowana jednostka mieszkaniowa no to faktycznie jest to bardzo donośny czy albo głośne przynajmniej ten widoczny z daleka i taki można powiedzieć bezkompromisowy tam faktycznie rozwiązania architektoniczne i takie wnętrzarskich mieszkaniowe no to była taka wizja bardzo no właśnie kompromisowe totalna tak taki pomysł, że to architekci tego późnego modernizmu, którym ten budynek powstał mogą zaprojektować nie tylko budynek nie tylko mieszkanie, ale właściwie wymyślić jakiś sposób sposób nażycie nowy człowiek nowy człowiek mający nowym miejscu wypełnionym nowymi budynkami tak myślący po nowemu np. uwolniony od kaloryfera nie ma kaloryfera, ale tam więcej on razem grzewcza była już nie demonizujmy tego nie to było ciekawe doświadczenie zdobyły się rury ogrzewające, które są ścianie przez to ściana grzeje lat tak tak były ściany grzewcze to też jest rozwiązanie, którego pani powtarza zbyt wiele razy później w późniejszych realizacjach, ale to też świadczy o pewnej innowator kości i eksperymentalną ości tego budynku, że tam architekt, który odpowiadał za projekt tego budynku Mieczysław król on nie bał się tego że, żeby użyć czegoś po raz pierwszy z kraju czy, żeby użyć czegoś jeszcze nie do końca sprawdzone co dopiero wchodzi gdzieś na świecie, bo sama idea Super jednostki to jest zaczerpnięta z Francji od le Corbusiera te w indyjskim stopy one pojawiły zaledwie kilka lat wcześniej w tym osiedlu tajgą, więc to wszystko były na tamte czasy takie nowinki no łącznie z tymi z tymi ścianami grzewczymi, które tak to jest po prostu eksperymentami, że one się nie wszystkie sprawdzają wszystkie wchodzą potem do zwykłego życia do zwykłego stosowania, bo na tym polega, jeżeli czegoś nie sprawdzimy to nie wiemy nawet dalej rolety królików doświadczalnych Th niestety musieli zagrać mieszkańcy tego osiedla szkoleń czy można być niestety i to jest dość charakterystyczny budynek wszystkie mieszkania mają balkony balkony mają szerokość całej takiej właśnie jednostki mieszkaniowej także tam też rozwiązania, które 4 w latach sześćdziesiątych, kiedy ten rynek, bo wymyślane nie były specjalnie rozpowszechnione mogły dać taką namiastkę właściwie rozwiązań luksusowych wielki balkon centrum miasta to jest źle coś co dzisiaj byśmy na tym szczególnie tych wszystkich od dawna chodzą, jakby ktoś z miast druga rzecz pan stały się bardzo atrakcyjne ale, ale te rozwiązania, które były eksperymentalne i właśnie takie pokazujące, jakie możliwości modernistycznej myśli i technologii one nie sprawdziły ani straciły mniej ani pośrednio tak powiedział, a które się sprawdził mniej no moim zdaniem ten system wszystkim stał przecież też piętra wędzone to jest coś, czego teraz raczej nie spotykamy i faktycznie to nie działa na pewno ten sposób, żeby budynek jakimś jakoś tak narzuconym w układzie komunikacyjnym nie wymusza jakieś interakcje społeczne w sytuacji, gdzie mamy tysiące mieszkańców i zawiązywanie jakiś jakiś więzów jest utrudnione przez samą liczbę osób, które właśnie mają korzystać z 1 pionu komunikacyjnego na to też coś, o czym eksportujemy popadania w tego typu posiedzi taki psychologiczny społeczny czy socjologicznej myślę raczej nie sprawdzać na pewno też torze z ten układ komunikacyjny budynku w tym Skomentowane jednostek stanowiły tak strasznie skomplikowane właśnie, że na tylko 3 piętrach można było przejść całą długość na innych nie można było nawet na tych, na których zatrzymywały windy to spowodowało taki Nor labirynt i druga rzecz należy od budynki ten budynek w sytuacji, kiedy jego mieszkańcy zaczęli się starzeć to nagle okazało się, że wypełniony barierami konieczne, że młoda osoba może pojechać tam, więc tu winda zatrzymuje za sobie wejść na swoje piętro po schodach to niema problemu leży nagle okazuje się, że ta młoda osoba jest już starsza ma jakieś problemy z poruszaniem się no to ten 1 zabieg schodów, które musi pokonać, żeby wyjść z domu mogą być dużym problemem zdaniem co się wydaje, że to jest jedna z tych rzeczy, których modernizm trochę nie przewidział, czyli raczej modernizm myślał o tym, że będziemy wiecznie młodzi, że ten apel jeszcze Moder plus akcja list w ogóle już tak tak to było projektowane właściwie czyta założenia, wg których powstała jednostka katowicka Superjednostka no to to miało być mieszkania dla osób samotnych oraz dla młodych małżeństw i też z tego powodu tam są tylko małe mieszkania dlatego, że to było założenie, że ludzie stamtąd po jakimś czasie wyprowadzą, więc nagle rzeczywistość trochę zweryfikowała bardzo często, kiedy mówimy o modernizmu to patrzymy przez pryzmat jego oczekiwał jednego z nurtu czy funkcjonalizmu, czyli takiego skrajnego dostosowania architektury urbanistyki pot z góry wymyślone sposoby użytkowania no właśnie, kiedy okazuje się, że życie weryfikuje sposób zrobił założył na początku no to coś co jest idealnie dostosowane do sposobów nagle zaczyna być inna nie funkcjonalne mimo tego, że założenia były właśnie funkcjonalizm wieczny wrócimy do katowickiej Superjednostki po informacjach Radia TOK FM opowiadają oni pani Natalia Szcześniak i Radosław Gajda architekcie autorzy programu popularnonaukowego architekturze sztuce gracz dia informacje o jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek po wcale pani Natalia Szcześniak i Radosław Gajda architekci autorzy programu popularnonaukowego o architekturze sztuce, której dia odpowiadają dzisiaj o katowickiej Super jednostce, czyli jak sama nazwa wskazuje bloku wyjątkowym cóż państwo zachwycał zastępowała, że brak jest Super obecne blok jest coś państwa najbardziej zachwyca pani Natalia Szcześniak HOŁOD to jest to tego pytania się nie spodziewała chyba zachwyca czy chyba myślę, że widoki były zachwyciły stamtąd w najbardziej podobno nie widzę pisarzy tak, ale nie widoki czyni sąsiedzi, którzy narzekają na ten blok co siedzi narzekają mieszkańcy okolic mieszkańcy wyszli mieszkańcy a czy widoki słyszę no właśnie tutaj nie ma widoków na sąsiadów, chyba że wyjdzie tak mocno przez balkon tam rzeczy widok Superjednostki tak np. na Spodek z 1 strony można płacić z drugiej na chłód między góry aha dowolne i to jest myślę, że każdy tak nie jest, ale to jest rzeczywiście coś co mieszkańcy też tego budynku podkreślają że, że widoki są wspaniałe i do tego tor mieszkanie z centrum Katowic, gdzie wszędzie można dojść w miarę wygodnie sobie na piechotę jest jest dużą zaletą tego budynku, że on powstał gdzieś na peryferiach tylko właśnie w mieście aleja Korfantego 16 do 32 teraz Contego jako ustawa to chyba armii czerwonej tak dobre pytanie w ogóle o to czy te budynki późne modernistyczne czy te, które zachwycają one mają zachwycać, czyli czy zachwyt tak jak rozumiemy, że nie wiem wchodzimy do kaplicy Sykstyńskiej to nas zachwycają freski Michała anioła czy to jest dokładnie to samo uczucie, które mogą, które miały budzić budynki późnego modernizmu szczególnie te budynki, które właśnie miały być rozwiązaniem problemów mieszkalnictwa wydaje się, że główny impet właśnie w projektowaniu lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych siedemdziesiątych to mniejsze to, żeby te budynki były jakoś szczególnie ozdobne czy w ogóle, żeby miały jakiś rys plastycznie, które zagrożone są w jaki sposób w tym wyjątkowe i zachwycające, ale że one miały odpowiedzieć na bardzo konkretne zadanie zadaniem było na znalezienie miejsca do życia dla milionów ludzi, którzy dochodzili do dorosłości urodzili się wyż powojenny i nie było tylko była kwestia, którą mieliśmy w Polsce, ale no w całej Europie my ten ten problem powstał właśnie, że w momencie, kiedy późny modernizm znaczą kody tylko dać pewne rzeczy, które rodziły się już od lat dwudziestych mogliśmy nagle powstało zapotrzebowanie na miliony miliony mieszkań w całej Europie i efekt tego ma swoją swoją jakość plastykę swoją estetykę pro jedni doceniają zajęła się tak można być surowość teczek własnego abstrakcyjne geometryczne gość, a inni odrzucają właśnie, dlatego że jest surowa stacyjnej geometryczna myślę, że ta dyskusja o tym czy ta estetyka ona może być piękna zachwycająca to jest jedna z naj najciekawsze dyskusje, które teraz trwają w ogóle wokół dziedzictwa późno modernistycznego szczególnie właśnie tych budynków monumentalnych Spodek czy, że jak długi teatralny, ale właśnie tego tego budownictwa mieszkaniowego do tak dlatego te państwa o subiektywne odczucia emocje poczucie estetyczne, a mówiąc o funkcjonalności to wydaje się, że większość małych miast mogłoby mieć 810 takich jednostek i spraw prawa sprawa problemem mieszkalnictwa stałby mieszkaniowe zostały rozwiązane no właśnie czy zostały rozwiązane problemy mieszkaniowe pewnie pod takim względem dostarczenia po prostu metrów kwadratowych mieszkania tak, ale właśnie to co mówiliśmy przed przed wiadomościami, że takie budynki ogromne one wywołują też swoje własne problemy takie, że mieszkańcy, jeżeli tam mieszka rzeczywiście ponad 2000 osób można mieszkać w 1000 osób to czy, jeżeli ci ludzie się nie znają między sobą trudniej jest utworzyć jakąś lokalną społeczność trudno jest Poznań trudno jest ze swoich sąsiadów, jeżeli jest ich aż tak dużo, więc jak już pokazało doświadczenie te przestrzenie węzłowe pot VIN da mi na tym co trzecim piętrze one niekoniecznie, z czym zdają egzamin z takim zapoznaniu sąsiadów, więc czy tworzeniu tam miejsc spotkań powiedzmy w oczekiwaniu na windę to jest pierw pierwotny zamysł modernistycznego budowania to znaczy to jest taki zamysł modernistycznego budowania rzecz, że to jest taki pomysł, żeby dojeżdżać tylko na to kilka pięter to jest bardzo myślę o odroczenie realizowane kilka razy myślałem bardziej, ale uznawanie sąsiadów tak to znaczy właściwie od samego początku lat dwudziestych ja bym powiedział, że studia modernistyczne architektów modernistycznych szły właśnie w kierunku zapewniamy minimum funkcjonalności maksimum ludzi jednocześnie tworzymy w ramach budynków przestrzeń interakcji społecznych dla władzy intencjonalnie miała być, czyli tworzona w ramach tych i tak już mamy kolejny czwarty głos mu wcześniej z jakim bankiem w Rotterdamie i to po prostu rozrosła późny modernizm do takich wielkich właśnie założy to już w ogóle taki wzór jednostki to one to jest dla mnie też dzisiaj dziwne, ale koncepcja była taka, że taka jednostka tak jak pan powiedział, że to jest spakowane miasteczko do 1 budynku i że tak to właśnie miało być, że tam miały być uliczki miały być jakieś miejsca spotkań na jednostce warszawskiej le Corbusiera jest na dachu park miejsca, gdzie można zrobić zakupy więc, że to miało być takie mikro miasteczka, gdzie te interakcje społeczne też są ważne tak dzisiaj wydają się to zbyt monumentalne trochę to zawsze architekta podobało, że projektowali takie wielkie molochy dla plebsu to wy tam się przyjaźnić cie, a my skromnie architekci sobie pytanie my taką małą willę gdzieś tutaj wśród zieleni nie potrzebujemy mieć sąsiadów przyjaciół się tu zaś żyjemy w tym naszym dachem cichym kąciku, ale myślimy jak w temacie losowo czasami jest taka pułapka czasem czy są miejsca opłatka architekta demiurga, który wyznacza wszystkim też jak mają nie tylko gdzie mają żyć, ale też jak i kim się spotkać, w którym miejscu to jest czasem to jest ślepa uliczka mówiąc zupełnie wprost przy, a właśnie patrząc mówiliśmy o tych różnych rozwiązań, które się sprawdziły rozwiązań, które się nie sprawdziły, ale też patrzących, gdyby na bok zaś istnieje w został ukończony pod koniec lat sześćdziesiątych w 1500 sześćdziesiątym dziewiątym można by zadać pytanie czy on po 50 latach się sprawdził tak biorąc pod uwagę te plusy dodatnie plusy ujemne temu powiedział tak on się sprawdził, ale sprawdził się także jako laboratorium rzeczy, których należy powtarzać o że, że dobrze, że to jest dobrze, że Super jednostka powstała dobrze, że powstają studia na temat i malowane jednostki mieszkaniowe i innych tego typu realizacji mamy na całym świecie takie wielkie właśnie pomysły typizacji kompensowania rozwiązań blokowych ale, toteż nauczka, że dzisiaj powinniśmy podchodzić trochę inaczej do rozwiązania wolą mieszkaniowych niż poprzez stawianie bloków, które może się zmieścić całe miasteczko zostać co bardzo rzadki w lesie zdarzają to znaczy może nie aż tak ogromne, ale niektóre inwestycje współczesny również mają takie bardzo bardzo długie korytarze, z których są dostępne tylko orek takie niewielkie kawalerki mieszkania dwupokojowe po prostu tylko na 1 stronę wystawione oknami, więc czystego czyta nauka została odebrana, więc nie jest również, że architekci urbaniści w tych swoich pięknych willach jakoś się szczególnie wolno uczą wyciągają wnioski jakoś szczególnie tak tutaj jeszcze teraz mają mają dodatkowe tak powiem stymulatory, czyli dewelopera, który też ma jakiś swój plan finansowy tak pewnie nie tylko kwestia, że architekcie jedno dla uczą, ale pewnego trzeba wziąć pod uwagę to że, ponieważ budynki modernistyczne były obliczone właśnie zapewnienie minimum tak jakby takiego mieszkaniowego mimo funkcjonalnego i maksymalnej liczby osób bardzo racjonalne zarządzanie przestrzenią wewnętrzną potrzebę nic nie marnowało no to jest myślenie, które bardzo chętnie przejmuje firma deweloperska, która jest musi mieć ten zysk kwartalny musi pokazywać właśnie racjonalnie gospodaruje zasobami środków i majątkiem powierzonym przez akcjonariuszy więc, więc cały czas te rozwiązania wtedy wytworzone one będą z nami niektóre są bardzo dobre, bo przecież właśnie to, że mamy np. kuchnia zabudowy funkcjonalną, że możemy mieć w mieszkaniu czy kontrować podobne rozwiązanie to jest wynik pomysłów i badań na modernistów płatna od samego początku modernizmu, ale są te rzeczywiście faktycznie takie co niektórzy zdają mróz kosztami taka duchowym dodatkowym to też jakieś pokłosie modernizmu, z którego korzystają teraz firmy deweloperskie, nad którym architekci no nic nie potrafi może wystarczająco stanowczo swoich negocjacjach z deweloperami dyskutować także pokazać, że można polecić innym winny sposób wartość niż tylko właśnie, zwiększając pulę, czyli powierzchnię użytkową mieszkań, które można sprzedać czy pozostaje nam praca nad architektami i praca nad deweloperami, żeby zobaczyli, żeby przejrzeli na oczy w Chinach kupujący mieszkania, żeby wiedzieli, jakie są ich potrzeby i czy te mieszkania, które są oferowane na rynku pierwotnym wtórnym dokładnie ich potrzeby zmieniają też tematy naczyń połączonych, jeżeli deweloper naciska architekt architektowi deweloper każe, a nie ma taryfikatora przy w postaci świadomego konsumenta na to musimy przyjmować wszystko to co deweloperzy budują, a jeżeli więcej osób miałoby świadomości wybrać mieszkanie, które dla nich lepsze, a nie kierować się hasłami reklamowymi też myślę, że ten ta podaż mieszkania można produkty mieszkaniowa, która jest teraz mogą w wystąpieniach, czyli od pomysł biznesowy stworzyć jakąś jakiś podmiot ryby doradzał jak wybrać dobre mieszkanie jeśli ktoś zapatrzony w taką wiedzę zgłosiły się do dewelopera deweloper przeważa wyprzedaż mieszkań albo Irańczycy papier czas przewyższa tak podaż, więc bardzo państwu dziękuję pani Natalia Szcześniak i Radosław Gajda architekci autorzy programu popularnonaukowego architekturze sztuce Guraj dia opowiada dzisiaj katowickiej Super jednostce informacje Radia TOK FM już dziękuję bardzo, już kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA