REKLAMA

Oscary 2021: Wygrał film, który jest zaprzeczeniem Hollywoodu i aktorka, która jest zaprzeczeniem Hollywoodu

Połączenie
Data emisji:
2021-04-26 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są Joanna Malicka film znawczyni producentka filmowa wykładowczyni w szkole filmowej imienia Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach dzień dobry dzień dobry i Bartosz Staszczyszyn Culture PL dzień dobry dzień dobry oczywiście oboje też znani państwu audycji po sezonie, na które już teraz zapraszamy w czwartek po godzinie dwudziestej drugiej, ale to, zanim mówimy to to dopiero potem jako mówimy o Oscary Rozwiń » Oscary, która wczoraj zostały rozdane może zacznijmy od tego najważniejszego, czyli dla filmu Nomadland co myślicie o tej produkcji ja ja w ogóle nie jestem zdziwiona, że akurat ten film otrzymał głównego Oscara i w ogóle został takim jest takim filmem, który na rozbił bank chyba wszyscy tego spodziewali, bo mimo, że to jest film, który jest wart artystyczne zgromadził zresztą bardzo wiele nagród na rozmaitych festiwalach o festiwalu Wenecji począwszy, ale to jest takich firm, które dla mnie jest kwintesencją amerykański kościół i takiego nowego myślenia amerykańskim pięknych pięknie zrealizowany mądry, pokazując wyjątkowo ciekawą bohaterkę, która dla tych, którzy nie będą, ale dalsze wiadomo, że te swoje kiepskie życie, które gdzieś tam jej nie udało z powodu recesji trochę własnego wyboru i rusza w drogę wokół wokół Ameryki pracując od czasu do czasu zastanawiając się czy chce czy nie chce także rzecz w każdym razie jest to jest takich firm, które również pokazuje pewne pewnym czasie współczesną Amerykę i robi to wyjątkowo taki subtelny delikatny sposób istnienia tam bardzo podoba, ale zupełnie nie jestem zaskoczona, że to właśnie do niego trafiła trafiła główna nagroda do to oni taką kwintesencją tego nowego myślenia o współczesnym kinie amerykańskim, które bardziej i w ogóle Oscara, które wciąż mają pokazywać Ameryka, ale jednak zupełnie innym świetle zupełnie inny sposób, ale jeszcze 1 rzecz w tym zawodzie tak mi trochę szkoda innych filmów, które w, bo mam wrażenie, że w ogóle Oscara w tym roku wyjątkowo przewidywalne właściwie chyba nie pomyliłam żadnej kategorii prawie i barwnych takiej szkoda kilku kilku projektów kilku filmów które, które się wśród tej wśród tych najlepszych miały pojawić mianowicie myślę tutaj o właśnie od 3 o dźwiękach metalu, które w ogóle były tylko 2 to niezbyt spektakularne nagrodę banku, które rozumiemy, że można mieć duże pretensje do tego wie może nudne, że intelektualny przegadane, ale jednak to jest kina które, które powinny zostać zauważone większym stopniu i oczywiście obiecującej młodej kobiety, która mnie absolutnie zaskoczyła zachwyciła, więc tyle ode mnie Bartek jeśli chodzi o Nomadland 1 będą tutaj trochę wkłada kij wpycha wszystkim powiem, że od mnie nie zaskakuje, że im było oczywiście faworytem mówiono o tym, że jest faworytem od dawna w le co jest to o tyle zaskakujący wybór no dla punkt to jest firm, które równie dobrze możemy wyobrazić wygrywa festiwal Sun albo nowe Horyzonty względnie równe jak obelga przeważnie nikt nie chce też miała obelga to jest film, który jest w pewnym sensie zaprzeczeniem też amerykańskiego sposobu opowiadania, jaki znamy, jakim kojarzy się z Oscarami, czyli nie chodzi na rogu gitarzystą wejrzeć sława mógłby też wygrać w kategorii dokument prawa ta duchownych mógłby i w pewnym sensie dlatego też wygrywa, że on jest dokumentem jakimś wymiarze Otóż ten film jest jednocześnie mam wrażenie bardzo amerykańskie chodziło o rzeczywistości właśnie i pokazanie jej w sposób taki właśnie kwas dokumentalny, a z drugiej strony zaprzeczeniem tego amerykańskiego sposobu opowiadania, jaki skojarzyć z Oscarami, bo jest to fabularny film lasu ale, ale jak się czeka no może Bartek do końca w przynajmniej spróbuje też opowieść o kobiecie, która próbuje przejść na własnych zasadach pewną żałoby przepracowuje, która po śmierci męża rusza w drogę po tej recesji, które sprowadza całą miejscowość do tego, że miejscowości likwiduje, bo upał zapowiada od pracy narusza zdrowie i próbuje odnaleźć tam trochę nie wiadomo czy siebie czy sens czy sens życia czy Amerykę, bo też to jest o amerykańską ości o tym czym jest dzisiejsza Ameryka jest film z 2 w tym sensie poruszający, a z drugiej strony jakoś nie chce za życia tutaj absolutnie prosta, ale z Rzymu w jakim sensie nudny ja się z Gdańska zajmie dojazd jest to znaczy ja uważam, że to jest film, od którego uwagę wpływa sama to znaczy nie tak, a fabularny charakter trochę męczył i mam wrażenie, że coś tam dramaturga bardzo nie tak rozumiem zaniosły, jakie państwo coś bardzo bardzo szanuję ten film za ich za reżyserię to jest znakomita widać, że autorka panuje nad tym co jak opowiada zdjęcia, które powinny dostać Oscara i były absolutnie zmiany jego jako główny faworyt, a nie dostały co jest jednak zaskoczeniem, a przede wszystkim ze względu na raz McDormand oraz Magda ma tutaj robi za lokomotywę emocjonalną szans McDormand aktorka, która jedną z niewielu, która nie stawia takiej przez widzę barier pewnej obcości niemal nigdy przesadnie nie mamy takiego świadomość obcowania z gwiazdą ona zawsze jedną z nas zawsze jest zwyczajnym człowiekiem, kiedy one w tym filmie jest wiele takich tragedii ściąga czapkę ma pod tą czapką przepłacone lekko ustawy włosy to my nawet nie podejrzewamy, że charakteryzacja tego co jest prosiła kobieta za długo trzymała czapkę na głowie jest też niezwykłego w tej prawdzie ona wnosi na ekran i jak naprawdę też niesie ten film też wyglądać tezy to właśnie film, który zaprzeczeniem, jakby takiego filmu hollywoodzkiego aktorka, która jest zaprzeczeniem gwiazdy Hollywoodu tak, a z drugiej strony jest to film, który też jest bardzo amerykańskich takim o czymś co znowu będę mówił źle o tym filmie kosztami będą szybciej może, bo on jest takim nie najlepszym sensie Manikowski należyte Ameryka, gdy jego filmów, które są takie o Toruniu życiowe w pewnym sensie jak takie próbują opowiadać duchowości w sposób, który bardzo uproszczony również ten film paradoksalnie nie jest tak dobre filmy jak towarzysząca mu opinia nie jest aż tak mądry jak mogłoby się wydawać, chociaż jest pewnie sam jest jakby bardzo świadomym dziełem filmowym i to jaki płynie się ran odniesionych świetnie towarzyszy bohaterce pokazuje wielką siłę kina jako takiego i przez reżyserki jako kogoś, kto panuje nad nami, więc jej zużycia wody i jest też zrobić wycieczkę, bo na to odbijają piłeczkę ich nie nie woda próbuje się przysłuchuję się temu tę ulicę i wieloma rzeczami mogę się zgodzić, ale nie mogę zgodzić jednak, że to jest film, który nie jest amerykański ta epoka wielkich narracji hollywoodzkich mocnych scenariusz mam wrażenie, które zostały nagrodzone Oscarem mam wrażenie odpłynęła ty, że teraz Oscary to jest zobaczcie już wystarczy spojrzeć na filmy nagradzane poprzednich latach gdzieś o tym nie wiem Moonlight chociażby to są nagle mnie się wydaje, że ta, że na no no lan Nomadland jest takim serii jest takim filmem, który idealnie właśnie wpisuje się tak nowy pomysł na chwaliło nowe nowy pomysł na jakie teraz będą kary i to, że ma mocną kobiecą bohaterkę nie stereotypowy sposób pokazująca pewien świat bardzo właśnie mamy amerykańskie najlepszym znaczeniu tego słowa skarży się zmieniają i stało się to w sposób powiedziałabym naturalne to nie jest już taka Niewiem nachalne szukanie wielkiej historii właśnie kino amerykańskie wystarczy pojechać ja myślę, że właśnie im nowych chorych na europejskim amerykańskim festiwalu, gdzie właśnie tak tego typu kino sięga po też duże i Warta publiczności dlatego nie mogę się zgodzić z tym, że tonie firm które, które amerykański teraz Ameryka by teraz Amerykę w ten sposób opowiada zresztą spójrzmy na festiwalach takich ten nie dostały nagrody przede wszystkim w Wenecji tuż tuż też cięcie Wenecja jest, więc wymaga staje się takim festiwalem, który od kilku lat wyznacza trendy wyznacza to później dostaje od kary na lamę właśnie Nomadland czy kilka jeszcze innych lokali też nasiona 2 lata temu na każdego w ogóle raz więcej no trochę ponad miarę jest trochę nas wnioskował ja nabrałam miał takie poczucie, że jednak trochę mnie czy, że to jest za krótkie ten ten ten trend, który mówi, że powiedzieć, że to jest też utrwalony sposób opowiadania dzisiaj bardzo ciężka Green Bóg sprzed paru lat wyłamuje się z tego właśnie stylu, który próbuje nazwać żony taki atak w 2 uciekamy od tych tradycyjnych narracji takich hollywoodzkich wcale tak daleko nie uciekamy też czasu nie mogę zgodzić, bo wrażenie, że w tym ciągu nawet Muller, która zmieniła jednak scenariusza bardzo precyzyjnym filmem, ale też przestrzega tych amerykańskich reguł, które są ze świętością w Hollywood, gdzie jak żartuje co drugi kelner to scenarzysta tak naprawdę się tam naprawdę szacunek dla tej warsztatowej strony zawodu jest ogromny, jakby ich na pewno odchodzi w niepamięć pewne jest także łącznie z jakąś zmianę kierunku kina jako opowieści fabularnych i Nomadland Nomadland jest jednak wyjątkiem od reguły nawet jeśli spojrzymy na pozostałe teksty, które dziś w tym scenariusze, które były nominowane albo został nagrodzony też za tekst adaptowany to są po prostu fenomenalny skrojone najczęściej normalne skrojonej opowieści i i mam wrażenie Nomadland tutaj się odróżnia rozumiem, dlaczego dostaje nagrody natomiast to jest taki film też temu wszyscy się każdemu polecić wiem dla kogo jest, ale wiem, że będziemy też grupę widzów, którzy odrzucą co nie jest normalne w przypadku oscarowych filmów, bo ostro filmy zazwyczaj były takie jeśli mamy dla wszystkich jeśli jeszcze 1 rzecz powiedzieć uważa informacja jest 1317 łączenie i trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn rozmawiamy o tegorocznych Oscarach Bartek coś jeszcze dopowiedzieć do Nomadland tak chciał powiedzieć Nomadland 1 aspekcie, który w tym roku zostało, jakby ten film unaocznia nam się pewnemu o cofaniu Oscarów, a dokładniej tym, że one są opóźnione jeśli chodzi o niektóre kategorie, zwłaszcza względem katowali telewizyjnych również Nomadland pierwszą firmą co dawno wiedziałem, który przypomniał mi jak bardzo w kinie tym głównego nurtu potrzebna była kategoria casting to co docenia się w serialach często przy nagrodach MII złotych globach są nagrody za obsadę całości mam wrażenie, że to, jakby dobrano aktorów Nomadland i NATO ścieków, którzy pojawiają się w tym filmie to jest coś zjawiskowego tam mamy do czynienia z mnóstwem zupełnie nieznanych twarzy często starszych ludzi, którzy grają fenomenalnie, którzy wypadają przed kamerą w sposób tak jest ten świat niby bez stworzył USA główna bohaterka, owszem jest magnetyczna, ale ten świat budują te dziwne fantastyczne postaci zaludniają ekran i mam wrażenie, że Nomadland aż prosiło o wprowadzenie takiej kategorii, która docent doceniła pracę kogoś, kto zbudował ten casting wrócą do ekipy to tak na tutaj na marginesie tylko oscarowej rywalizacji, ale skoro rozmawiamy o scenariuszach zeszła na scenariusze to chyba warto porozmawiać o filmie, które w tej kategorii wygrał, czyli obiecująca młoda kobieta Anna zaczęła mówić, że ten bardzo się spodobał powiedziałam, że nie zaskoczy wody mórz może przyznać, że on, a ja nie jestem bezkrytyczną fanką takiego kina bardzo się na płot, bo to jest podesty, które wykorzystuje pewne schematy kalki i w tym bardzo daleko i w takiej, więc muszę użyć tego słowa jak w takiej nienawiść do mężczyzn natomiast ten film absolutnie zaskoczył mnie taką czymś jak bardzo w ogóle lubię pieniaczy takie jazdą po bankiem, że przede wszystkim ma sama reżyserka jest bardzo ciekawa jest stosunkowo młoda niedoświadczona Emerald Fennell to jest aktorka, którą możemy kojarzyć przede wszystkim myślę bardzo często się pewnie kojarzy roli Camilli Parker bolce GKM natomiast tutaj jest zaskakująco sprawna Opowiedz o sobie opowiadania historii i ja muszę przyznać, że pan, że nie wiedziałam zupełnie nic o tym imieniu obejrzałam go zupełnie bez przygotowania i inne wielokrotnie miał takie uczucie, że też mnie zaskakuje zadziwia bardzo się też podobało takie takie żonglowanie różnymi konwencjami wchodzenie w role uważam, że to jest 1 naprawdę z ciekawszych filmu, chociaż tak jak pyta i chciałbym podkreślić nie jest nie filmowe 2 pyta taka też duża mówiła w tym roku o tym, że przyszła jakaś kobieta fala to już nie była taka taka skłonna rzeczywiście fakt, że Oscara dostaje za najlepszą reżyserię dostaje kobieta za najlepszy film dostaje kobieta producent kami jest bardzo dużo kobiet to oczywiście też też pokazuje, ale w tym przypadku bardziej od podkreślania, jakiej objętości podoba mi się, że mamy tutaj historia niekonwencjonalną niebanalną i bohaterów, którzy w ogóle się ani dnia oglądają Niewiem czy akurat mamy tutaj najmocniejszą stroną tego tu to mnie to dla mnie takie oczywiste przede wszystkim, dlatego że jednak nie ma tutaj chyba ani 1 ciepłej męskiej postaci też myślenie nie do końca podoba, bo ja lubię niuansowania lubię granie tymi tematami, ale mimo wszystko uważam, że to jest jeden z ciekawszych filmu nakręconego przez kobiety w ostatnich latach najbardziej oczywiście podoba rola głównej bohaterki, bo kary mali gan, która w ogóle właściwie za każdym razem, kiedy pojawia się na ekranie magnetyczna tutaj też gra trochę we własnym wizerunkiem bardzo się bardzo się na ten film podoba tak czysto Powidoki ku po ludzku Marta miast pod wielkim wrażeniem tego filmu były u buta jeden z moich faulu chyba ulubionych filmów albo jeden z 2 ulubionych filmów, które walczyły o Oscary głównie, dlatego że przewrotny, bo też historia młodej kobiety, którą poznajemy, bo po bardzo szybko, żebyśmy widzieli wiedzieli, jaki rodzaj opowieści to jest historia kobiety, która wieczorami udaje się do knajp, gdzie pozwala się w stanie totalnego upojenia alkoholowego podrywać facetom zabierać do domu, który szacunki próbują ją wykorzystać w tym ona często rolowanie zwalcza, czyli mówiąc krótko jak kolejnych właścicieli i dokonuje pewnej zemsty, kto jest tajemnicza nie wiemy do końca na czym polega no właśnie ona robi to właśnie co wieczór jest jest jakaś lej, który dokonuje zemsty poczuł w jej życiu nagle pojawia się mężczyzna sprzed lat, którego zna i którym zaczynało angażować się pewien związek bardzo ciekawa historia jeśli myślę dzisiaj o firmach, które mierzą się z problemem mitu bierze się kulturą gwałtu, kto jest rozliczana przez kino to bardzo chciałbym, żeby większość z nich opowiadała o tym w taki sposób to znaczy w sposób mało u pedagogiczny, ale za to bardzo przewrotny filmowy, bo tutaj mamy do czynienia z filmu, który cały czas nas zwodzi oszukuje w tym cały czas jesteśmy, jakby wiemy mniej niż bohaterowie to jest bardzo ciekawe, że udaje się utrzymać taki stan pewnej wiedzy filmowej i tego, że my jest musimy nadganiać cały czas tę historię bohaterami poza wszystkim poza tym, że tutaj poczucie humoru pewna przewrotność i bardzo dobrze skrojony scenariusz odpowiednio rozłożonymi właśnie tu ustami to są tutaj też kapitalnie wpisał dialogi, zwłaszcza dialogi miłosne takiej sceny flirtu co mają pewną lekkość, która aż nie pasuje do filmu o o tak ciężkiej tematyce, a jest to znakomity kawał roboty bardzo cenią właśnie też tęczową prace, które tutaj reżyserka złożyła do SRK, która sama też pojawia się w ekranie zrobi bardzo dowcipne, jeżeli instruktorki tego jak malować usta do seksu oralnego, więc chęć jest jest to bardzo to wszystko przewrotnej dowcipne jak bardzo lubię ten film jest pewne jest jeden z tych filmów, które będę wracał nie wiem czy czy tych mówi zaś tak wiele w tym roku do tych będzie się chciało wracać mam wrażenie, że ten film jest jeden z nich to z pewnością bardzo zabawne prawda to jest chyba takiego waloru, że pomimo hasła, które wydaje się kompletnie wyłącza w jakikolwiek taki plan for element tutaj mamy do czynienia z nieustanną grą widzę prawda z konwencjami wszelkimi parlamentarna prostota tutaj tak w ich głośne taka patologia też paradoksalnie dobrze robi tak nie mnie to mnie to właśnie nie podobało zbędne, bo w pewnym momencie jednak jak podkreśla Anna Brok Team, ale bo, gdyby gdyby, gdyby to sfinansować toby też nie było takie euro już jesienią można było bawić tym tematem to tylko właśnie uważam, że w tej w tej prostocie tkwi ten rozmach w innym wypadku, aby kino nie wiem dramat, jaki taki może psychologiczny byłoby bardzo ciężko opowiadać w ten sposób to mam wrażenie, że przez to prostotę ona może tak rozpędzić właśnie taktykę, że po drugiej stronie prosto, bo tak ja jestem zwolenniczką tego filmu ale, ale właśnie to mogę nie podobało mi się, dlatego że dotację szybko zorientowałem się na czym będzie polegał na tym będzie polegała ta zabawa i to nie było aż ja się aż tak bardzo nie rozpędziła w tym w tym przyglądaniu się temu i grania dla mnie to było w pewnym momencie właśnie było patologiczne rozumiem takiego zamiast rozumu rozumiem ten koncert, ale czegoś mi w nim brakuje, ale oczywiście bardzo czekam na jakiś następny w innej reżyserki, bo wydaje się ona ma potencjał rozwoju, że za tym być może będzie stało za chwilę prawdziwe arcydzieło, bo tutaj mamy stosunkowo kameralnej stosunkowo niewielkich firm na pewno z przytupem i właśnie taką jazdą bez trzymanki, którą bardzo nie lubi, którą coraz rzadziej można rzeczy, że można zobaczyć to jest trochę taki rzeczywiście bardzo przewidywalne to Oscary w tym roku jeszcze do tego powiedziałbym tak trochę jeśli chodzi, zwłaszcza te Oscary aktorskie takie postać, której już mają swój dorobek to mało powiedziane takie pomnikowe prawda Frances McDormand z 1 strony, a z drugiej strony nie Anthony Hopkins prawda, który właściwie nie wiem co myślicie o tej roli jak ten może bardzo są bardzo bardzo zadowolony rząd dostał Th Oscara mimo wszystko, zwłaszcza dlatego, że podejrzewałem, że będzie to nie zagra ten aspekt tego żadne żłobki już nie potrzebuje żadnego oceniania internautki już co trzeba wydać 100 wygrał, ale tutaj był Ibra rada nie wygrał tak duża ma tylko 1 Oskar atak, ale myślę, że na całym świecie ktoś mówi Anthony Hopkins myśli sztuka filmowa sztuka aktorska, żeby stał się pewno symbolem tej tej roboty i mam wrażenie, że ten film rzeczywiście SEK, czego zwieńczeniem kariery i to co on robi powiedzmy filmy w tym gra człowieka, który mierzy się z demencją właśnie jest zagubiony w odmętach własnej pamięci została historia to stąd całe domy dla mam również oba definiując podobnego oba są o żałobie jedno żałobie takiej realnej, a drugi w żałobie za kimś, kto dopiero ktoś żyje, ale to właśnie odchodzi w niepamięć własną Anthony Hopkins jak ten człowiek, który zagubiony, który trzeci próbuje zachować godność jakąś dumę z tego kim jest i i pogodzić z tym co się wydarza jest niesamowicie są niektóre sceny ujęcia aktywnym chciałoby się wycinek tego filmu, bo to co wydarza się na twarzach innych to jest jakaś mała Symfonia emocji ja mimo wszystko, mimo że kibicowałem bardzo lubi tego, kto realizuje urzędowi chciałbym, żeby też dostał Oscara, ale tutaj się cieszyłem to Hopkins, bo również takie role się rzadko zdarzają i zieje musi mogą się zdarzyć, bo jest jak no to ja bym chciał powiedzieć o Elizie media, bo ja uważam, że ja muszę ten skarb zdecydowanie należał na pewno moje serce należy teraz do niego to jest aktor który, którego możemy kojarzyć z takiego serialu długa noc natomiast mnie i to aktor, który bez wątpienia ma ogromne możliwości aktorskie natomiast mnie, gdy tamten film ogromnie zaskoczyło, bo ten film o człowieku ten dosyć istotna muzyku perkusiście, który z dnia na dzień traci słuch i to co rysach media Ruben proponuje aktorsko mając bardzo ograniczone środki my właściwie grając rolę niemal niemą, ale jednocześnie, używając wszelkich aktorskich możliwości od nimi gestu, jaki spojrzeń to jest naprawdę to jest absolutnie zaskakująca one stosunkowo młodym aktorom oczywiście 8 lat, ale pierwszy raz widziałam od bardzo dawna witam aktorstwa, które nie było oparte na jakiś sztuczkach gadżetach gra tylko rzeczywiście pozwoliło wejść pan strasznie głęboko mimo pewnej długości całego tego możliwości środków nowo, jeżeli nie można nie ma dialogu postaci tej po tej sztucznej nogi, na które Rosja przed no to naprawdę trudno trudno jest zagrać bardzo bardzo się tam podobało i on mi się podoba bardzo tej roli, a hopki, który wybitnym aktorem oczywiście także wspaniałą rolę nie nieprzewidywalną mimo wszystko mimo, że ma za sobą naprawdę wiele wybitnych ról jednak i Alice Ahmed w jakim sensie jest dla mnie odkryciem i odkrył też zupełnie nową nową część swojej osobowości dziękuję bardzo, Anna Malicka film znawczyni producentka filmowa wykładowczyni szkoły filmowej imienia Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach Bartosz Staszczyszyn Culture PL zapraszamy oczywiście państwa na dwudziestą drugą w czwartek na audycję po sezonie 1337 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA