REKLAMA

Czy polskie nagrody filmowe docenią reżyserów castingu?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-04-30 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:42 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są reżyserzy castingu, Piotr Bartuszek i Marta Kownacka. Rozwiń »
Członkowie międzynarodowej organizacji zrzeszającej reżyserów castingu International Casting Directors Network.

Opowiadają o petycji do branży filmowej i widzów o ustanowienie nagród "Orły" w kategorii najlepszy casting dla reżyserek i reżyserów castingu w Polsce. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj reżyserzy castingu Marta Kownacka i Piotr Bartoszek członkowie międzynarodowej organizacji zrzeszającej reżyserów castingu International casting director Network witam serdecznie dzień dobry dzień dobry kilka dni temu wystosowali państwo petycję do branży filmowej i do wieńców o ustanowienie nagród Orły w kategorii najlepszy casting dla reżyserek i reżyserów castingu Rozwiń » w Polsce zwracacie w nich uwagę, że jesteście jedynym twórczym departamentem, który tej nagrody nie otrzymuje czy dostajecie dużo wsparcia czy całe środowisko filmowe widzi taką potrzebę dostajemy ogromne wsparcie i przyznam, że jest to niezwykłe petycje podpisują naprawdę przedstawiciele licznych zawodów filmowych, bo to są aktorki aktorzy agenci agent operatorzy szalenie opierają departamenty klub oraz charakteryzować, bo charakteryzacja rok temu dopiero do oznaczała zaś została włączona kategorie departamentu, który też nagradzane orłami także to dla nas bardzo cenne wsparcie kierownicy produkcji producenci scenarzyści ludzie związani z produkcją i przede wszystkim niezwykłe grono reżyserki reżyserów to jest jak przy przeglądałem dzisiaj liste to powiem naprawdę, że jak powiedziała Marta serce z lata do nieba, bo to jest ogromna ilość osób tam od Agnieszki Holland Pawła Pawlikowskiego Jana Matuszyńskiego Kingi Dębskiej Jacka Borcucha jagody Szelc można by tutaj wymieniać bardzo długo wszystkim bardzo dziękujemy, że może nie tyle adoptowali nas, ale powiedzieliby, że tak widzimy waszą pracę i doceniamy waszą pracę też coś niezwykłego coś bardzo ważnego no tak, bo w Polsce jedyna nieformalna nagroda przyznawana za najlepszy casting jest przyznawana rokrocznie przez fundację imienia Weroniki Migoń założonej z inicjatywy Agnieszki Holland, dlaczego tak trudno jest zauważyć docenić waszą pracę nawet wydaje mi się przede wszystkim, dlatego że nasz zawód w środowisku filmowym uznawany za twórcze to znaczy, że późniejsze wyodrębnił już zostały zawody i nie mieliśmy takiego statusu jako artysta artysta, o czym umową trudno w ogóle mówić bowiem to jest tak samo jak scenografią kostiumami skazana na ten to jest absolutnie praca twórcza i od tego się co się zaczyna, że zależy na uznaniu zawód lub zawodem twórczym uprawniający tak to jest tam może też trąca, że jesteśmy departamentem, który rozpoczyna pracę, bo pan jako pierwszy w momencie, kiedy napotka na wyjście to stąd tak, a nawet czasami tego scenariusza nie ma dostajemy zarys scenariusza i nawet reżysera czy niema nawet reżysera często nie ma słyszymy słuchaj może ma jakiś pomysł na obsadę, bo wtedy można pomyśleć jak rozwinąć czy serial film pamiętajmy o tym, że każdy aktor aktorka i opowiedzą historię w zależności od tego kogo zaproszą zaproponujemy w tej obsadzie będzie zupełnie inny film i jakby przeprowadzamy przeprowadzamy cały proces doboru obsady nie tylko także prawda są gwiazdy oczywiście wszystko zależy od tego jest to projekt komercyjny, gdzie np. producent ustala sobie obsadę sam, ale jest mnóstwo innych firm, które są filmami artystycznymi, które mają większą ambicję nie być tylko tak powiem kolorowym rajdem i tutaj chodzi reżyser reżyserka castingu dobieramy osoby taką, która pięknie ten mimo pewnej głębi, która mniejsze niż duża w tym Chin dlatego uważam ten zawód zawód artystyczny to lubię porównywać do też do malowania obrazów prawda każdy z nas zaproponował by inną obsadę tak jak każdy malarz namalował by inny obraz mają ten sam temat do malowania pada na tym polega siła tego co do tego, czego ich w Polsce jest reżyserów castingu to około 30 kilku osób czynnych pensji jednak w kole dwudziesto to może to jest taki moment żeby, żeby państwo powiedzieli o swoich największych kas ligowych sukcesach w takim razie ja nie mam tylko wspomnieć o Ewie brodzkiej, która razem z Piotrem wpadli na pomysł tej petycji jonami dominować nad być, ale ja absolutnie chciałam wspomnieć o osobie i podziękować za to, że rok od typu petycję po prostu przeprowadzili gwałtownie nasila się pojawiła Sasak z rynku mamy też pozdrawiamy panią, że może odnawiamy przepraszam może to zrobić od razu wszystkich naszych sygnatariuszy, którzy darzą automatycznie dołączyli, czyli to jest Ewa Bakalarska gala bardzo Konrad Bugaj Alina zrobiła Alana Katarzyna Janicka Paulina Krajnik Nadia lepiej niż jako chińska Wdowiak tą sygnatariusze tego listu IT grupa osób, która powiedziała tak zróbmy coś w końcu razem, gdzie można podpisać petycję petycja jest w sieci petycję online także można rozwijać tytuł Piotra jak lipy tutaj petycji zaraz petycja brzmi apel o ustanowieniu i tak nagrody Orła tak apel autorów apelu ustanowienie nagród Orły w kategorii najlepszy casting dla reżyserek reżyserów castingu Paul tak ja muszę przyznać, że bardzo skromni są reżyserzy i reżyserki castingu i tu pani Marta wie pani Marta tego dowiodła, kiedy pytałam największe państwa sukcesy przerwała mi powiedziała o koleżance, która była też inicjatorką tej petycji, więc wracam do pytania, a może, z którego castingu pani była najbardziej dumna z tego castingu najbardziej dumna wypali to nam to nazwać ją każdy projekt firmy każdy człowiek, którego zaprosimy przed kamery zasługuje na nowo o indywidualne osobne traktowanie nigdy nie wiadomo co wciąż drzemie tak naprawdę najbardziej jestem szczęśliwa, kiedy zagrają ci, którzy nie mieli do tej pory szansy oka, więc no trudno powiedzieć, czego są najbardziej dumna, bo walczę, żeby w każdym filmie były takie osoby, które po prostu nie byli nie miały szans dyrektor panie Piotrze rynek się w tej chwili bardzo rozrasta, więc naprawdę jest coraz więcej takiej możliwości Piotr Bartoszek dla mnie dla mnie każdy film jest niezwykłą przygodą i klubie lubię mówić, że każdy inny tak Roma różnie w tym momencie się dzieje czasem dlatego jury czasem kartę szarpie się szarpie się po włosach wdrapujemy podważa natomiast dobrym dobrą reżyserką dobrym reżyserem, którzy wiedzą, jaką historię opowiedzieć ten film staje się naprawdę czymś niezwykłym i dlatego dlatego też trudno jest powiedzieć powiedzieć różnic jakich firm, bo każdy z tych filmów był jak bardzo ważnym etapem dla mnie bardzo ważnym etapem dla mnie np. było to, że po jakimś czasie dłuższego postoju Tomek Wasilewski spotkał się ze mną i zechciał powierzyć zły stan obsady drugoplanowej w filmie Zjednoczone stany miłości dla mnie ważne ważne spotkanie było każde spotkanie z Anią radomską z Jankiem Matuszyński upadkiem Konopko mnóstwo przygód przy serwisach zagranicznych każdy z tych filmów każdy z tych reżyserów pracuje przyporządkować pomyliłem, ale tracili pomyliłem i nie dodałem teraz boty spore grono osób każdy z tych filmów dawał mi olbrzymią lekcję olbrzymią radość czasami też zdarzało się smutki, ale o smutkach wiadomo co trzeba czasami człowiek dostaje klapsa tylko o to, żeby nie był zawsze szczęśliwe w branży filmowej mówi, że ten system VAR w ostatni film, a wiele kryminolog Marta wie, ale troszkę atakuje on jednak nie SA dzięki takiemu nie będziemy o to kłócić zaginie no ale mamy pomysł komercyjnego chodził od, których on, ale tak działa niestety ja mogę powiedzieć zupełnie spokojny, kiedy skład bić po premierze wojny polsko Ruskiej to wszyscy chcieli go odratować nowa, jaki ma sukces to osoby jest jest jest jest zainteresowanie nami natomiast, że każdy z nas pracuje osoby na pewien wypracowuje co pewien gatunek współpracy dla każdego coś innego po prostu to to jest za każdy inny reżyser inna ma historia o tym działania wymagają wielu rzeczy Mach i kupienia Total boi takiej organizacji bardzo istotnej, a przede wszystkim o ogromnej wiedzy, której decyzje mają po prostu mam mogą zwyczajnie czasu z oświadczenia o młody aktor od tych, którzy się to gdzie jest, jakiej formie no nie ukrywam, że nasze komputery są dostępne podaż mamy tam materiały których, który po prostu nie ma mamy najróżniejsze nagrania, że nie ma nic to sport no tak a tak proszę powiedzieć jeszcze jak wygląda sytuacja reżyserów castingu poza polską za granicą, bo tam funkcja ten zawód artystyczny tak jak już powiedzieliśmy jest zaczyna być doceniany brytyjska Akademia sztuk filmowych telewizyjnych wprowadziła zmiany i zaczęła przy przyznawać nagrody Bafta za casting no jeszcze za casting Oscarów nie ma, ale może to jest ten kierunek ba co roku batalia w tym czasie tak rok graniczny, gdyby rynek rynek amerykański rynek europejski, bo troszeczkę funkcje się różnią natomiast oczywiście wszyscy walczą i nawet w stanach, gdzie tak naprawdę casting jest taki jakąś niewyobrażalną potęgą reżyserzy castingu są niewyobrażalną potęgą wciąż, gdyby trudno jest trudno jest przebić ten mur niechęci on wynikał z tego, że liczni reżyserze i organizatorzy gali prawda Amerykę planów filmowych i przez zarząd nie dopuszczali nie dopuszczali tego departamentu do wyróżnionych jedyną osobą, która dostała Oscara on rolę honorowego Linda ma ster legendarny reżyser castingu, który zmarł w tym roku ale, toteż było trochę to było trochę pokłosie walki o przyznaniu nagrody matki wszystkich reżyserów castingu, czyli Marią do kwestii to jest bardzo polecam casting by, która opowiada o niezwykłej osobie to jedna z konferencji o tym jak odkrywała takich aktorów każda z kim Hoffman Robert Redford rząd walczy wielu wielu innych klubów w Europie Clint Eastwood, gdyby sytuacja ta sytuacja Europie stabilizuje się ktoś użył też pewną medycznego mobilizuje się bo, bo przyznawane są nagrody oczywiście z Wielkiej Brytanii to nie tylko Bafta ale, toteż jest nagroda na festiwalu kilka dni to jest nagroda przyznawana przez ad dyrektor Gil, czyli brytyjską gildię reżyserów castingu we włoszech są przyznawane takie nagrody, a także międzynarodowa nagroda premiera Michała przyznawana przez Stowarzyszenie właśnie interna nauka dyrektor dyrektor Network, czyli Stowarzyszenie zrzeszające prawie z reżyserów castingu uznanych 30 krajów Europy, ale nie tylko jakby także zostaną z Kanady Indii Japonii Rosji wielu innych krajów w i liczymy na no właśnie tak mamy takie specjalne sekcje dla reżyserów castingu jest do końca spotkania się Wiktar czy festiwalu w Berlinie blakną Stars na festiwalu w Tallinie, a potem była to trwa taki nieformalny zjazd reżyserów castingu z całego świata reżyserzy castingu mają swoje specjalne panele często nakaz Kingowi upraw reżyserem producentem spotykają się z lokalnymi aktorami można powiedzieć, że naprawdę ten zawód zaczyna być doceniany teraz więcej osób mówi o tym że, dlaczego nie ma tych nagród myślę, że to na pewno w Europie na pewno w Europie można lepiej, ale w stanach też, ale ciasto tak jak powiedziałam czas to zmienić, gdyby tak jak podał jednak moich koleżanek i nie można się trochę posunąć zrobić miejsca dla innych także departamentów, które ciężko pracują na sukces filmu można trzeba dobra obsada to 80% powodzenia filmu te słowa Andrzeja Wajdy cytuje cie waszej petycji na być może te słowa mistrza kogoś przekonają bardzo bardzo dziękuje Marta Kownacka Piotr Bartoszek reżyserzy castingu członkowie międzynarodowej organizacji zrzeszającej reżyserów castingu Internacional kaski director Network byli gośćmi kultury osobistej dziękuję bardzo, rozmawialiśmy o petycji do branży filmowej i widzów o ustanowienie nagród Orły w kategorii najlepszy casting dla reżyserek i reżyserów castingu w Polsce dziękuję dziękujemy do usłyszenia czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA