REKLAMA

Ada Piekarska i Liliana Zeic o wystawie "Pole bitwy"

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-05-04 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:07 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji jest Ada Piekarska - kuratorka sztuki, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz historii sztuki w Polskiej Akademii Nauk, aktywistka, prezeska Fundacji Galerii Bielskiej i Liliana ZEIC wcześniej Liliana Piskorska, artystka Rozwiń »

Opowiedzą o wystawie "Pole bitwy" na której swoje prace pokazali Paweł Baśnik, Piotr Bujak, Maciej Cholewa, Katarzyna Górna, Karolina Jarzębak, Robert Kuśmirowski, Nikita Krzyżanowska, Kasper Lecnim, Jan Możdżyński, Dominika Olszowy, Liliana Piskorska, Irmina Rusicka, Mikołaj Sobczak i Stach Szumski. Pierwszej problemowej wystawie zorganizowanej w galerii bielskiej BWA w Bielsko-Białej.

Narracja i cały scenariusz wystawy powstał pod koniec 2019 roku, w maju 2020 miała się odbyć, przez pandemię otworzyliście ją w styczniu 2021.
Przez pandemię wystawa trwała do połowy marca, krócej niż zwykle. Słuchacze radia Tok Fm mogą obejrzeć wystawę on-line. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są Ada Piekarska kuratorka sztuki absolwentka Akademii sztuk pięknych w Krakowie oraz historii sztuki Polskiej Akademii Nauk aktywistka prezeska fundacji galerii bielskiej witam serdecznie dzień dobry i z nami również Liliana Zajc wcześniej Liliana Piskorska artystka dzięki Press dobre opowiemy o wystawie pole bitwy, na której swoje prace pokazali oprócz przez Liliane zabójcy Paweł Rozwiń » Paśnik Piotr Bujak Maciej Cholewa Katarzyna górna Karolina Jarzębak Robert Kuśmirowski Nikita Krzyżanowska Kasper letni Jan Moszczyński Dominika Olszowej gmina Rusiec Ka Mikołaj Sobczak i Stach Szumski była to pierwsza problemowa wystawa zorganizowana w galerii bielskiej BWA w Bielsku-Białej narracja i cały scenariusz wystawy powstał pod koniec 2019 roku w maju 2020 roku miała się odbyć przez pandemię otworzyli się w styczniu 2021 roku przez pandemię również wystawa trwała do połowy marca krócej niższe niż zwykle, ale słuchać Radia TOK FM mogą ją obejrzeć online jest też piękny katalog, który powstał z okazji wystawy czy możesz ADO coś więcej powiedzieć o artystach, jakim kluczem ich zaprosiła na pole oczywiście jako bitwę tutaj chodzi myślę, że nie będzie wielkim zaskoczeniem, gdy przyznam, że wystawy zaprosiła artystki jak jest, w których twórczość bardzo cenię rzecz jasna takich osób jest znacznie więcej ale, dokonując koniecznej selekcji kierowałem się możliwością odnalezienia ich twórczości wątków, które pomogłyby mi zbudować planowaną na rację co do samego pola bitwy, które pytała nie mam na myśli dość banalnego w moim przekonaniu rozpoznania konfliktu lewica kontra prawica bardziej przyświecała chęć odsunięcia różnorodnych strategii narzędzi wykorzystywanych do produkcji znaczeń służących z kolei jako pewnego rodzaju broni społecznym i politycznym konflikcie z jakim mamy do czynienia w katalogu do wystawy wspominać także o niebezpieczeństwach polityki historycznej Przemysław Wielgosz pisze zamiast zatem walczyć na pomniki muzea malować graffiti zmywać lepiej podążać za sugestią zbuntowanych dekomunizować pamięć przepracować traumę tym samym, ucząc się zapominać NATO na papierze wygląda świetnie, ale chyba bardzo trudne do osiągnięcia również również w sztuce jak myślę myślę, że Przemysław Wielgosz z pewnością zdaje sobie sprawę trudności, które te wiążą się takim ambitnym planem no ale istnieje wiele przykładów, których faktycznie być może szukać należy bardziej na scenie globalnej niż krajowej w Cannes, ale wystarczy spojrzeć na skalę ruchu Black Nights model, który chyba mało, kto się spodziewał się zgodzą się, że to szalenie trudna praca rozpisana z pewnością na długie lata być może nawet dziesięciolecia, ale w tym momencie chyba konieczna do podjęcia i nie ma tutaj w innej możliwości niż podjąć rękawicę to może powiedzmy o pracy, którą na wystawie pokazywała Liliana z AIDS to był portret narcyzy Żmichowskiej w coś więcej Opowiedz, bo jest to portret kobiety bez twarz powstał z 25kg słomę i duże ilości kolorowych tkanin, skąd taki zabieg, skąd ta praca ta fotografia jest częścią mojego większego projektu dotyczącego takiego jak tu archiwum nie normatywnej lesbijskiej kobiecej dziewcząt w tej historii Polski, a Uznam, że bardzo ważna jest, że to pamięć podkopywać wszystkie historie dotyczące tych kobiet przypomina IS w naturze składa się fotografie rysunki obiekty tekst w tym momencie na starej lewicy pokazywały zmiany w porcie właśnie konkretnie Porter narcyzy Żmichowskiej tymi wspaniałe bardzo ciekawej postaci pierwszej kobiety, która stworzyła pierwszą grupę komunistyczną w Polsce, a więc strasznie ważne postaci, która trochę mnie na marginesach stolicę mainstreamowej troska jest widoczny gdzieś w tym przestrzeniach minister Hall tak naprawdę też powstać poza tym momencie gotowana ja bardzo dużą badała Narcyza aktami tak mgliste wspomnienia listy, która wymieniała tymi dziesiątkami kobiet, które tak, które pokazują jej twórczość na tonę słów o ogromnej wartości i to co w tym momencie zrobiłam w tym konkretnym procesie chciałam trochę odświeżyć jak zaktualizować swą historyczną postać i UE stworzyła taki chwilowy obie instalacje wykonano wszystkich moich ubrań, które poskutkowały czasy i na chwilę wykonamy w niej konkretną figurę postać et chwilę istniejącą w mojej pracowni kraje NATO jest moim mieszkaniem, a samą twarz narcyzy wykonam początki wspomnianej to jest taki tradycyjny sposób rzemiosła, które bardzo często wykorzystywane do robienia garnku tren rozumienia rzeźby ludowej ja trochę odkupuje takie sposoby tradycyjnego myślistwa, żeby zastanawiać czy taki sposób możemy w ogóle widzę realizować marginalne narracje marginalne historie w tym wypadku właśnie wracam IMI od kupuj przeciąga wspomnianą w moim przypadku wykonywaną nie tak tradycyjne, czyli 1 gatunku słomy jak Żyto ale by łąki ligi, ale bardzo delikatnego łąkowego materiału trwają prace będzie można teraz obejrzeć w Warszawie tak tak tak właśnie otworzyły na wystawę, która jest jest w lokalu 30 na trasie Bogdanki jest też to też uważa bardzo ważne jest pierwszą wystawą w Polsce grupową, która mówi o nie normatywnej Lewińskiej historii emancypacji kobiet ma polityczna bardzo piękna wystawa strasznie pan na nią przez nich zapraszam wróćmy jeszcze do wystawy pole bitwy oczywiście zapraszamy do lokalu 30, żeby zobaczyć prace Liliana Zając, a do ich chciałbym, żebyśmy rozmawiały o kilku pracach nie wiem czy czasu na starcie praca Stacha Szumskiego, który na swoim płótnie przedstawił Orła polskiego w organicznym rozkładzie tak się zastanawiam jak interpretować te prace by osoby, które mówią o sobie patriota zrozumiały przesłanie autora tak zgadza się to jest praca, która mogłaby wzbudzać kontrowersje u osób szczególnie przywiązanych do symboli narodowych, ale wystarczy przyjrzeć się ją jej nieco bliżej by dostrzec, że nie jest to postulat nie wiem anulowania Polski jako takiej, ale raczej sygnał alarmujący o pewnej sytuacji, jakiej się znajduje zresztą sam stan rozkładu, jeżeli na tym się zastanowimy nie jest albo nie musi oznaczać końca może być momentem początków transformacji takie odczytami odczytanie tej pracy nie ukrywam, że jest mniej bliskie w powiedz czy wasza wystawa wywołała w Bielsku-Białej jakieś kontrowersje wokół galerii labirynt w Lublinie wciąż jest głośno właśnie z powodu tego że, że pokazywała wystawy zaangażowane no nie wiem czy w dzisiejszych czasach to pomaga takim instytucjom jak jak wasz również co znaczy myślę, że kontrowersje wokół różnych wystaw dzieł sztuki pojawiają się na świecie dość regularnie co samo w sobie nie musi być niczym złym jeśli jest początkiem dyskusji i nie zahacza o osobę cenzury jako instytucja miejska rzecz jasna jesteśmy uzależnieni od decyzji władz, a tym samym od polityki, ale muszę przyznać, że w przypadku naszego miasta Bielska-Białej współpraca jak dotąd przebiega przyjaznej atmosferze i mam takie poczucie, że władze obdarzają nas pewnym zaufaniem co daje wyższe dodaje zdaję sobie sprawę, że nie jest wcale oczywiste więc, tym bardziej cenne dla mnie no właśnie to jaki był odbiór wystawy podobno sporo młodych osób z Krakowa Katowic przyjeżdżało zobaczyć pole bitwy wiesz, dlaczego prawdę, bo akurat tak się składa, że po okresie lockdownu byłam na tyle właśnie ona żywego kontaktu z publicznością polowałem na odwiedzających, których mogą oprowadzać po wystawie i w ten sposób zdołałam się ryzykować, że wielu osób, które oddało galerię przyjeżdżała z innych miejscowości co ciekawe takich, których ofertę kulturalną mogłabym uznać za mniej konkurencyjną co też było zauważalne były w dużej mierze osoby młode posiadam pewną dość śnią być może śmiałą diagnozę sytuacji, która zakłada, że przyczyny należy posługi poszukiwać tendencji do kształtowania się nowego młodego społeczeństwa obywatelskiego przyzwyczajonego do aktywności społecznej stąd też być może ich żywe zainteresowanie problematyką tą problematyką, którą przedstawiliśmy wspólnie z artystami artystkami na wystawie w pole bitwy katalog cały czas do zdobycia mam nadzieję wystawa do zobaczenia online skłaniające do zatrzymania się próby zrozumienia genezy konfliktu, a możemy po prostu bez konfliktu nie umiemy rzecz ja myślę, że jak najbardziej nie możemy się obyć bez konfliktu co więcej nie wierzę iluzję ideę jednomyślności społeczeństwa z dni, ale też uważam, że taka sytuacja byłaby przeciw produktywne bliska jest mi bardziej koncepcja demokracji egoistycznej Szarmach, której konflikt jest wartością konstruktywną oponent nie jest kimś kogo uznajemy za wroga chcemy go natychmiast zniszczyć, ale jest kimś kim możemy się spierać z uzyskać konsensus i wypracować wspólne rozwiązania, które w, jakim stopniu będą w stanie zadowolić obie strony bardzo bardzo bardzo dziękuję odsyłam państwa jeszcze raz do katalogu pole bitwy galerii bielskiej BWA katalogów firm wiele bardzo ciekawych i aktualnych bardzo tekstów bardzo dziękuję Ada Piekarska kuratorka czujki aktywistka prezeska fundacji galerii bielskiej Ilijana zejść artystka były w kulturze osobistej moimi państwa gośćmi dziękuję dziękuję pani praw do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA