REKLAMA

Katastrofa, która była symbolem wielkiego kryzysu we Włoszech

Połączenie
Data emisji:
2021-04-28 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Piotr Podemski historyk i italianista z uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień obrad ponad 200 świadków 60TB danych i 2000 stron aktu oskarżenia aktu czy właściwie aktów oskarżenia, bo to trzeba chyba w liczbie mnogiej rzecz przedstawiać 69 osób jest tutaj oskarżonych, a chodzi o wiadukt w Genui ten słynny wiadukt, który zawalił się 14sierpnia 2018 roku skutek tej katastrofy zginęły 43 osoby 566 straciło dach nad Rozwiń » głową no właśnie teraz dopiero właściwie prokuratura włoska jest w stanie przedstawić akt oskarżenia na ile to jest symboliczne polityczne i istotne wydarzenie o symboliki to jest tutaj co niemiara tutaj mnóstwo przede wszystkim ten most zapalony pochodzi z lat sześćdziesiątych takiego schyłkowego okresu polskiego cudu gospodarczego był dumą Włoch ten most Morandiego jak powiadali od nazwiska architekta specjalisty, który projektował nadzorował budowę no i to był taki właśnie wielki pomnik otworzyła będzie śpiew tamtej dawnej wielkiej tali cudu rozwoju postępu optymizmu, bo zaraz po budowie tego mostu na 100 sześćdziesiątym ósmy jak 1 park systemy ideologiczne gospodarcze polityczne, które z tego wynikły, więc to był taki ostatni wielki skok wielkie dokonanie włos tamtych czasów i to się teraz właśnie zawala teraz właśnie kończy mówią niektórzy zwiastuje właśnie jakoś bardziej ogólną katastrofę państwa włoskiego nie tylko na poziomie tych widocznych aspektów architektury leży i grozi zawaleniem jak mówią ci, którzy dramatycznie to oceniać, ale jest tylko wstępna tylko objaw właśnie kryzysu gospodarczego społecznego politycznego, a przede wszystkim kryzysu odpowiedzialności powagi co, do którego wiele osób nawet 2 SA pewne cierpkie groźne uwagi, bo to jest także, kiedy czytam dokumentację tego procesu w tej sprawie toczą się bać życia wśród innych ludzi czy też współobywateli chciałoby tego świata chciałby się tak myśleć mieć taką wiarę, że każdy swoją pracę wykonuje pewne minimum przyzwoitości wyobraźni odpowiedzialności, że liczą się dobrem ludzkim dobrem społecznym, a tymczasem mamy takie dane jak dziś u nas pięknie porażające, które pokazują to jak bardzo nieodpowiedzialnie jak bardzo bezmyślnie mogą być ludzie od, których wiele zależy i doprowadzają właściwie no to się nie mogło nie stać krótko mówiąc do katastrofy, w której giną są poszkodowane kolejne liczne osoby, a więc oczywiście na wielu poziomach to pokazuje nam niektórzy wielki wielki kryzys Włoch, jeżeli spojrzymy na to kto tutaj się, dlaczego z jakich obszarów rekrutują się ci, których oskarżono o to kto to głównie będzie to jest Management dyrektorzy menedżerowie i wysokiego szczebla i poszczególnych agend działów z 2 właściwie firm czy filmie z firmy autostrade per Italia czy tej firmy, które koncesjonariusze, która zarządza znakomitą większością sieci polskich autostrad, ale jest kontrolowana przez spółkę, a plan ja tak naprawdę przez rodzinę Benetton tam w kolejnym kroku, gdyby te zależności śledzić, a druga firma to firma z PSPA, która jest działem technicznym daje się na podstawowej, która opowiada właśnie za utrzymanie stanu w razie tego typu dróg do obu tych chwilach dochodziło właśnie do takich zaniedbań uczyli się jeży włos na głowie i po kolei tych manager wypowiedzianych postulat Chinki właśnie momencie się stawia przed sądami ciekawe rzeczywiście tych oskarżonych 169, ale 3 osoby zmarły zdążył użyć w trakcie czwartego procesu na pewno dla nich także był ogromny stres oczywiście, bo jednak wiedzą co się stało za to odpowiadają, ale takie napięcia rzeczywiście były tak naprawdę rządząca most jest niezwykle istotny na tamte czasy, kiedy podstawą był wielki innowacyjny osiągnięciem sztuki inżynierskiej mamy jak się okazało brakowało wtedy jeszcze doświadczenia wyczucia zmienia dlatego jak tego rodzaju konstrukcja bardzo szło nam wysokie monumentalne budząca wielkie wrażenie estetyczne to też jest, w jakich gości budować już kilka lat po budowie tego mostu tam jego twórca kard Brady ostrzegał, że tam będzie trzeba oczywiście zainterweniować będzie trzeba ingerować będzie trzeba teraz chce wzmacniać, bo póki co on nie jest 100% zdrowa, ale na przyszłość mówił już po osiemdziesiątym piątym to grozi poważnymi konsekwencjami tych oskarżeń było jeszcze potem bardzo bardzo wiele niestety w tym feralnym miejscu, które się zawaliło nie było nigdy porządnego poważnego remontu interwencji to mogłaby temu zaradzić ostrzegany, że nawet rok przed katastrofą, że się tak właśnie się skończyć, a więc głos mówi się jeży jak można było na to nie reagować i tego wszystkiego doprowadzi dopuścić tutaj mowa przede wszystkim o upadku filaru nr 9, który zawalił się w ciągu 14 sekund pierwszym elementem, który nie zawiódł była lina z betonową Stalowa lina podtrzymująca ten filar jak się okazuje nie było żadnego systemu, który monitorował stan tego mostu system, owszem, przez chwilę działał Ano właśnie, a system od nowa, ale potem przestał to jest bardzo ciekawy wątek chyba tego śledztwa przez to dlatego został wyłączony to dane za niepotrzebnej zbędne, chociaż już sam inż. Baran Bielak osiemdziesiątych zwraca uwagę, że tam podchodzi wilgoć woda ktoś musi kojarzyć potem z rdzą i po prostu stanowi zagrożenie zapewnia podstawowe fundamentalne dla całej tej konstrukcji, więc tak to właśnie potraktowano, że po prostu wyłączono jak zbity termometr o to, żeby nie czuć się ma się gorączkę, a z drugiej strony również myśleć dlatego latarni, żeby takie zupełnie znowu budzące grozę procedury, że kolejne raporty wobec stanu tego wiaduktu to jest wiadukt most to wiadukt nad linią kolejową i fragment miasta most dlatego np. potok pod spodem także właśnie łączy też funkcja taką stąd funkcja tylko w raportach, jakim się do czytania po prostu stała na drodze prostą technikę kopiuj-wklej to znaczy dokładnie przepisywano wszystko to co stwierdzono wcześniej lat 57911 wydawało się, że most jest wiecznie młody wiecznie żywi się w ogóle nie starzeje, ponieważ kolejne niby kontrole nie da się w ogóle niczego nowego tak, gdyby tam żadne zjawiska fizyczne nie zachodziły czeka po prostu wszystko było tak stanie jak stwierdzono wiele lat później, a więc nonszalancja kompletna dlatego to musiało doprowadzić w końcu rzeczywiście został, ale zdaje się sam wiadukt już został jakoś odbudowany to nie jest tak, że ta ta to to za walizką dalej straszy nad genu to już jest chyba w tym momencie funkcjonujący przejazd o nawet jakoś tylko to jest kolejny element aspekt tego właśnie symbolicznego znaczenia całej sprawy, ponieważ rzeczywiście w tempie bardzo rekordowym przypomnę most się zawalił czy działa tu się zawalił rok 2018 świadczą, a ja tam byłem miesiąc wcześniej przejeżdżała drogą dodam czy też kilka okazji mieliśmy często druku dziewiętnastego, czyli po roku niemalże zburzono pozostałą część zachowała, dlatego że, a także niebyła wiarygodna trzeba złożyć pozbyć i w kwietniu roku dwudziestego odbudowano w sensie technicznym postawiono konstrukcję tego nowego mostu, a otwarto w OFE i sierpniu, a więc latem ubiegłego roku ten most wrócił do służby co prawda brzmień oczywiście nazwę, bo nikt nie chciał mówić dalej o moście Brand jego Cho Mości był klient Kukliński jak kiedyś nazywano pieszczotliwie jest dumą dawnej Genui to nazywa się mosty czy nowa sam George, czyli most Świętego Jerzego w Genui, a jego architektem, który pomaga miał decydujący wkład jego budową jest nie byle kto sam Renzo piano czynna dziekan Miss włoskich architektów, który właśnie byli również o tym, że ten most ma stać już 1000 lat ma być pomnikiem tego, że włoska myśl techniczna jest jednak nie tak jak właśnie się okazało wskutek katastrofy tylko jest zarazem trwała i łączy w sobie tę estetykę Włosi zawsze są dumni będzie to wielkie dzieło sztuki sygnał impuls do odbudowy, że tego czarnego momentów zostali Włoch trzeba wejść z nową jakością, z czym będzie trwałe funkcjonalne i razem też piękne, a więc taki właśnie ma być przekaz tego nowego mostu jest absolutnie konieczne, bo wspomnę tylko to jest w ogóle bardzo piękny zakątek Włoch jakich wiele naturalnie całych Włoszech, czyli Liguria Guria zawieszona cała między morzem, a górami jadąc bardzo blisko właśnie do Wybrzeża, a więc autostrady tylko w tym miejscu jest zawieszona nad listami, gdzie teren opada stromo ku morzu, a z kolei przetykane też tunelami, które przechodzą przez góry wtedy, kiedy górę dochodzą już bardzo blisko wody, czyli bardzo piękna ta widowiskowa trasa, która prowadzi ze Włoch północnych do Południowej Francji, a zarazem taka zupełnie istota arteria dla miasta Genui, dlatego że dzięki temu produktowi mostowi ten wielki ruch tranzytowy stada 10 omija centrum miasta to miasteczko w opłacie powietrze i w ogóle może żyć, gdyby grupy nie było przecież nie było przez właściwe 2 lata to cały ten ruch tranzytowy musiał wjeżdżać to centrum Genui może nie samego centrum starego zabytkowego, ale w każdym razie było to dla mieszkańców też wielkie wielkie utrudnienie, a więc także genu jest wyciągnięta podobnie dziewiętnastego wieku z tego momentu, kiedy cały ruch musi mieszać ruch lokalny jeszcze spaliny wszystko jest innego wiąże tylko znów te Chile autokary turystyczne wszystko inne zostało wyprowadzone wysoko wysoko ponad miasto nagle na wysokość 5m tamtędy druh w tej chwili się odbywa Włosi są z tego dumni, choć rodziny ofiar w ogóle mieszkańcy tego rejonu, kiedy otwieram nowy most mówili o tym bardzo wyraźnie dla nich nie jest wtedy dzień radosny i dla nich nie będzie się do historii, ale ten dzień, w którym zaczyna się tragedia zginęli ich sąsiedzi ich rodzinę na listy znajomi do idei w ogóle bez sensu, ponieważ tego kataklizmu można było uniknąć nie ma co się cieszyć i nasz czas wielkich haseł i dumy narodowej tutaj ścierać tylko trzeba myśleć krytycznie autor takich mostów we włoszech podobnych mostów nie tej konstytucji dokładnie taki sposób tej sytuacji zrobić wiele co ma trafić do roboty i zająć nie tylko celebrować swoją wielkość ciekawi mnie tym nowym mostem też masie zająć Święty Jerzy czy też może tym razem włoskie władze będą bardziej uważny na to co się dzieje samą konstrukcję, choć być może nie jest aż tak podatne na katastrofy budowlane jak most Morandiego to jest osobny temat czy włoskie władze, ponieważ tak naprawdę zbadano w tej chwili również podczas tego dochodzenia dopóki to państwo zażądało osadami jak się okazuje wydatki były wielokrotnie wyższej otrzyma jednak stanie niż wtedy, kiedy trafiły one w ręce prywatnego koncesjonariusza czy to właśnie firmy nieszczęsnej chyba jednak 1 Irlandia, a więc komuniści ruch 5 gwiazd rent grożą procesami nie tylko tym sprowadzili do katastrofy poprzez swoją zaniżania swoje, ale także tym, którzy w ogóle dopuści do prywatyzacji, ponieważ tutaj wracam do wielkiego dyskursu politycznego we włoszech to pewnie czasu lewica włoska mówił o tym, że za wiele sprecyzowano zawiera oddano w ręce drapie się tego krzyża, czego obywatele kapitału to są właśnie skutki tego, że państwo nie 2 lata strategiczne miasto, które nie dało to właśnie prywaciarze jak mówią tutaj przeciwnicy złośliwie, którzy tylko chcieli mieć dywidendy zyski i ta firma była bardzo zyskowna, ale zyski właśnie były tym kosztem, że wiadukt powstanie dotowanym w końcu zawali dziękuję bardzo, dr Piotr Podemski państwa moim gościem 1336 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA