REKLAMA

To straszne! Dimitrova i Stawiszyński o emocjach w internecie

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2021-04-28 19:10
Czas trwania:
32:10 min.
Udostępnij:

Oburzenie i moralna panika to zjawiska w przestrzeni wirtualnej nader częste. W najnowszej odsłonie „Naszych wewnętrznych konfliktów” rozmawiamy zarówno o źródłach emocjonalnego wzmożenia, jakie wywołują w nas media społecznościowe, jak i o – w przeważającej mierze negatywnych – tego skutkach.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry sweter Dimitrowa i Tomasz Stawiszyński dobry wieczór albo dzień dobry o sile emocji i tym jak oddziałują na naszą rzeczywistość tak naprawdę jak kształtują nas będziemy się rozmawiać, zwłaszcza w przestrzeni wirtualnej o oburzeniu panika moralnych na straconych brewiarz podniesionym tonie internetowym rzecz jasna o tym jak w mediach społecznościowych zaczynam tracić kontakt z rzeczywistością zachowają się proporcje w naszych głowach duszach jak emocja biorą Rozwiń » nad nami górę na mówi o kontakt z rzeczywistością myślę, że w dużej mierze też ze sobą ISIS autorefleksji tak jest nasze wewnętrzne konflikty podcast psychoterapeutyczno filozoficzny niedawno rozmawialiśmy o tym, jakiej mierze język terapeutyczne przeniknął do naszej rzeczywistości społecznej jak kształtuje nasze relacje dzisiaj trochę będziemy się przyglądać temu jak emocje kształtują naszą rzeczywistość, a właściwie na ile pozostają, przenosząc się do świata wirtualnego czymś co po prostu znajduje swój wyraz w tym świecie, a na ile same zmieniają swój kształt, a tym samym oddziałują na nasze postawy poprzez to, że dysponujemy różnymi platformami do tego, żeby właśnie wyrażać opinię, ale właśnie tę opinię w dużej mierze zyskują pewną siłę pewną moc dzięki pewnej emocjonalnej komponencie, która jest w te opinie budowana chociażby właśnie za pośrednictwem takich mediów społecznościowych jak Facebook Twitter Twitter tutaj jest szczególnym dosyć przykładem, bo właściwie 140 znakach trzeba zmieścić istotne zresztą więcej znaków trochę, ale taka była taki był pierwotny zamysł 140 znaków istotna informacja, ale też właśnie informacja, która ma inną skalę zasięgu w zależności od tego ile nacechowanych emocjonalnie słów jest w niej zawartych i to nawet zostało zbadane w 2017 roku na NBA już William i Brainly i inni naukowcy sprawdzali, jakie są zasięgi właśnie tweetów i w zależności od tego na ile jakiś jakaś moralna czy emocjonalna komponentach słowna jest z nich zawarta i każde kolejne słowo, które właśnie miało taką taki taką właśnie taką komponenty zwiększało zasięgi 20% badanie było przeprowadzone na po na pół milionach na 500 000 tweetów no właśnie tutaj istotnym aspektem chyba, który też chcemy poruszyć jest to taki sposób niezwykle subtelne wielopiętrowych opowiedziała mówi o tych zależnościach pomiędzy platformami, a emocjami rzeczywistością de facto można chyba powiedzieć, że i tak wynika z różnych badań i pewnego tekstu, który za moment się tutaj powołam można chyba powiedzieć spokojnie, że właśnie te wirtualne Platformy i w ogóle to wirtualna rzeczywistość po prostu indukuje pewnego rodzaju emocje i indukuje pewnego rodzaju zachowania w szczególności emocje intensywne silne związane z niechęcią oburzeniem i wszystkim tym co jest wyrazem jakiegoś jakieś postawy moralnej to jest zresztą zjawisko w ogóle charakterystyczne dla współczesności ten wzrost Mora list mu ta dominacja realizmu w debacie publicznej wiele na ten temat teorii zetknąłem się z taką, że wycofanie się religii i właśnie zeświecczenia współczesnych społeczeństw poniekąd skutkuje taką no właśnie falą realizmu, który jest jakimś rodzajem kwas religijnej postawy daje pewnego rodzaju doświadczenia czy tego rodzaju jakości, które właśnie w religijnym przeżywaniu świata są obecne zresztą w religiach Moralist jest, zwłaszcza w religii chrześcijańskiej pewnym istotnym składał pewną istotną składową, ale mam przed sobą tekst autorstwa mogli dziej Kroke to jest psycholożka neurobiolog ska z Yale University tak to publikowane najpierw mam bliżej wie, czyli takim oddziale naj cie właśnie poświęconym nauką behawioralny i ten tekst nazywa się morał Outside in Digital AIDS, czyli oburzenie moralne w epoce cyfrowej i właśnie dokładnie opowiada o tym, o czym mówimy to znaczy o wzroście i zintensyfikowanie postaw oburzenia i murali z umów w sferze internetowej no i o tym dlaczego akurat ta rzeczywistość mediów społecznościowych zdecydowanie sprzyja wzmacnianiu się tego rodzaju postaw na taki temu będziemy się oczywiście przyglądać, aczkolwiek wypowiedziały się tej roli nie wycofywania się religii i wzroście roli mówi to jest 1 czy teorii tłumaczących takie postawy współcześnie przyjmowany jest bardzo wiele, ale wydaje się, że dosyć prawne czy taki nasuwa mi się takie to dosyć proste wytłumaczenie, że jednak ekspresja pewnego rodzaju postaw służy regulacji stosunków społecznych po prostu, jeżeli nie ma czegoś co w jaki sposób unifikację czy Spójnia tę społeczną dystrybucję różnych komunikatów NATO NATO NATO ekspresja po prostu pewnej postawy wyrażenie jej oczywiście też może służyć bardzo korzystnym celom tym to nie jest tak, że patrzymy na to tylko jako coś jak jakieś zjawisko negatywne natomiast oczywiście osoby, które się tym zajmują bliżej temu przyglądają właśnie, zwłaszcza w obszarze mediów społecznościowych zauważają pewną stałą tendencją, której zresztą nieraz w różnych tutaj kontekstach mówiliśmy dlatego, że to w dużej mierze zwiększa polaryzację, że tak naprawdę to nie te komunikaty, które właśnie posiadają taką silną składową właśnie emocjonalną moralisty ręczną wcale nie służą zakomunikowaniu czegoś co dotarło do reprezentantów innego nie wiem winne, jakiej formacji światopoglądowej tylko raczej no pozostawiają nas w naszym kręgu przekonań, czyli umacnia się nasze takie poczucie pewnej mocy pewnej sprawczości dzięki temu, że coś komunikujemy dysku dostajemy bardzo dużo szybkim czasie różnych reakcji ze strony ludzi, którzy tak naprawdę w dużej mierze nasze poglądy podzielają tutaj oczywiście nie chodzi tylko o poglądy, ale tak naprawdę, że właśnie to moralna wzburzenie służy też właśnie zaprowadzeniu pewnego porządku za pośrednictwem też zawstydzania wzbudzania poczucie poczucia winy czy też po prostu jest to pewna potrzeba karania, jeżeli spotykamy się z jakimi zachowaniami, które przekraczają pewne nasze wyobrażenia o tym w pewnych normach moralnych i tutaj w zależności od grupy one są różnie definiowane no to domaga się do tego, żeby jakiegoś sprzeciwu jakiegoś właśnie jakiegoś działania i paradoksalnie, o ile takie działania, które są podejmowane właśnie za pośrednictwem takich platform uruchamiają bardzo wiele reakcji bardzo krótkim czasie mają niesamowite zasięgi to wcale nie oznacza, że mają przełożenie na kształtowanie się pewnych postaw dostają się czymś w pewnym sensie automatycznym to znaczy po pierwsze, powielany właśnie w obrębie własnej grupy, ale to taki taka taki aspekt, który mnie bym chciała akcentować, ale też po prostu tak naprawdę paradoksalnie tracą swoją moc sprawczą dostają się czymś w pewnym sensie właśnie wirtualny powielany w jakimś takim jakieś innej rzeczywistości, gdzie tak naprawdę nie widzimy reakcji innych ludzi, gdzie właśnie mamy do czynienia cały czas z jakimiś awatarami utwierdzam się w poczuciu właśnie takiej moralnej wyższości bardzo często, ale de facto wcale nie zachęca nas do tego, żebyśmy wprowadzali realne zmiany czasem świecie, chociaż znowu to jest rzecz złożona spójrzmy chociażby na arabską wiosnę itd. przykładów można mnożyć no tak 1 arabska wiosna wiosna nie czyni jeszcze w chowie chciałbym natomiast też też konsekwencje tego wydarzenia można by można by różnorakie ocenia rzecz jasna i tego, że akurat takie środki unijne tam zostały zastosowane to na pewno jest przykład takiego pozytywnego wykorzystania internetu i możliwości właśnie jakieś skonsolidowanego działania w Realu przy czym to już było dosyć dawno temu relatywnie i rzekłbym, że te mechanizmy, o których rozmawiamy się niebywale intensyfikują w ostatnim czasie i wzrost poziomu oburzenia moralnego rozmaitych linczów internetowych nagonki jak jakichś takich fal oburzenia przetaczających się przez media społecznościowe zdecydowanie od tamtego czasu wzrósł właściwie dzisiaj nie ma dnia, żeby nie obserwować jakiejś takiej akcji ona oczywiście raz są bardziej intensywne raz mniej natomiast ja jak otwiera media społecznościowe to coraz częściej czuje się zmęczony zniechęcony właśnie tym dominującym nieustannym tonem zmarł tony brwi podniesionego głosu protekcjonalnie zmów i moralizuje permanentnego, który tam dominuje jakichś histerii rozkręcamy wokół rozmaitych zjawisk, o których 99% ludzi, którzy naj aktywniej biorą udział w tych właśnie historiach zupełnie nie ma zielonego pojęcia ile produkuje wyłącznie jakieś reakcje emocjonalne po to, żeby sublimacji, czyli swoja przeżycia osobiste w tym są zresztą już internet co no tak, ale to akurat pisał o tym właśnie cytowana przez nas autorka, że właśnie ludzie bardzo często nie mają zielonego pojęcia tak naprawdę, o co chodzi w tych sytuacjach, w których przyłączają się do jakich fala oburzenia i podaje przykład osoby, która została posądzona o to, że jakieś jej wpisy dotyczące AIDS mają znamiona rasizmu, o co znowu jest nietrudno w dzisiejszym w dzisiejszym świecie internetowe, gdzie wszyscy nieustannie wszystkich tropią najbardziej najbardziej niskie odruchy i intencję no i w ciągu tam kilku godzin pojawiło się jakieś miliony tweetów z drugiego końca kuli ziemskiej które, które wyrażały jak największe potępienie dla tej osoby ją od sądzę, aby od 3 i wiary byli często ludzie, którzy w ogóle czy nie często byli w ogóle ludzie, którzy tej osoby nie widzieli nigdy na oczy nie mieli możliwości, żeby zamienić z nią słowo, o czym znowu pisze mogli krokach w swoim tekście, wskazując na to, że my Reala realnie w naszym życiu nieczęsto spotykamy się z sytuacjami, kiedy ktoś łamie jakieś normy moralne macie spotykamy się oczywiście, ale to nie jest jakoś szczególnie szczególnie doskwierają c nam oświadczenie, o ile nie mieszkamy w którejś z dzielnic Houston np. albo w Rio de Janeiro albo w różnych innych miejscach, gdzie przestępczość jest bardzo wysoka natomiast wiodąc takie życie jakie, jakie my tu wjedziemy w Polsce w większości przypadków jeśli chodzi o osoby, które słuchają naszego podcastu pewnie nie wszystkie, ale ale, ale część osób przypuszczam, że ma takie doświadczenia może raczej w tym kraju jest względnie spokojnie to nie jest tak, że my ciągle dzień dzień widzimy kogoś, kto na różne sposoby normy moralne łamie, ale no, ale w internecie docierają do nas permanentnie takie informacje, że torpedowanie naruszeniami domniemanymi albo realnymi norm moralnych z całego świata w związku z tym oburzamy się 50× dziennie na różne tak się na różne takie sprawy i występuje zjawisko znużenia oburzeniem o chorym też pisze autorka w tym tekście to znaczy tak, że w pewnym sensie jest do tego może wróciła jeszcze krótki komentarz my tutaj nie mówiłeś to miałem taką myśl, że dochodzi do pewnego rozszczepienia pomiędzy intensywnością przeżywania czegoś AZ co za tym idzie podejmowania jakiegoś działania, a tym, jaką Tomar realnie skalę oddziaływania na innych to znaczy, że w pewnym sensie można sobie spokojnie rotować nie przejmując się jakiś komunikat, który właśnie, jakby doprowadza do tego meczu funkcjonuje taki sposób lawinowy i uruchamia ogrom różnych reakcji, ale zarazem, kiedy nie ma nie wkłada w to wysiłku to znaczy nie wkładać do takiego wysiłku, że np. wyrażasz swoje wzburzenie względem konkretnej osoby, czyli względem mniej kieruje też jakiś rodzaj potępienia nie widzisz ich reakcji nie wiem nie podejmuje jakich działań, które np. bo ten rodzaj zburzenia też jest czymś bardzo pobudzający, więc może zachęcać do tego, żeby nie wiem w jaki sposób odreagowywać może zachęcać do lewa napaści słownej fizycznej wręcz tak dalej że, że obcowanie z konkretną osobą jednak generuje pewną konieczność uruchomienia refleksje oczywiście też często też nie uderza mnie nie nie udaje taka natura ludzka, ale chodzi o to, że po prostu nie jest coś co można w sposób całkowicie taki pasywny po prostu zrobić nie mając nie, wyobrażając sobie, projektując w swoim umyśle tego, jakie to konsekwencje czyli jaki ma wpływ na innych ludzi, a zarazem ma ogromny wpływ na to, jakie postawy przebieram w skali społecznej, czyli może mieć też bardzo negatywne konsekwencje właśnie chodzi o to, że właściwie nie czujemy się tak naprawdę sprawcami pewnego działania w jakimś sensie to znaczy z 1 strony wyrażamy bardzo silne jest ekspresja silnych postaw wyrazistych zyskujemy też dzięki temu aprobaty lub dezaprobaty określonych grup, ale tak naprawdę to jest tylko przeżywane właśnie na poziomie indywidualnym, czyli nie widzimy żadnych tego w pewnym sensie konsekwencji to znaczy nie widzimy tych połączeń, bo ta sieć interakcji jest po prostu już dla naszego umysłu w dużej mierze nieuchwytna i stajemy się w tym tym samym trochę to z innego języka jest innego paradygmatu pojęcie, ale autora, na którego od tej w ostatnim czasie lubię się powoływać, czyli Christophera Walla psychoanalityka, który pisze SL transmisyjnym w pewnym sensie stajemy się właśnie tymi istotami red kwitując Syrii, które no właśnie nie są w pewnym sensie sprawcami autorami komunikatu tylko raczej jesteśmy funkcji dla tych, że komunikatów czyli jakby ten cały amal dramat różnych emocji treści o charakterze moralnym itd. w pewnym sensie nas uruchamia zrobienia czegoś to znaczy jesteśmy w pewnym sensie narzędziem w rękach tego nie mają zarazem świat to ja bym tutaj jeszcze jednak się odwołał do koncepcji niesłusznie chyba w sumie jednak zmarginalizowane i naukach społecznych, a bardzo ciekawej, do której skądinąd odwołał się w swojej rozległej odwoływał się w swojej ostatniej książce from akcję świat Bach od od bakterii do Bacha Daniel Dennett, czyli do koncepcji memu memetyki Richarda Jenkinsa, który to dołki oczywiście znane dzisiaj jest różnych innych rzeczy aniżeli aniżeli memetyka właśnie, ale jednak wymyślił koncepcję małego kwantów informacyjnego, który zachowuje się trochę jak gen albo jak jak wirus jako jak taka jednostka samo produkująca się dążąca właśnie do zasiedlania jak największej liczby umysłów oczywiście to jest pewna metafora tego w jaki sposób informacje rozprzestrzeniają się i w jaki sposób funkcjonują w naszych umysłach, ale ona tutaj jest bardzo, a propos i i sądzę, że można popatrzeć faktycznie na propagowanie się pewnych treści albo pewnych emocji, czyli właśnie pewnych memów nie w tym znaczeniu współczesnym jakiś obrazkowy takich zabawnych śmieciowych memów jak to kiedyś określił pewien taksówkarz, z którym jechaliśmy na lotnisko memy śmiechu owe nie wiem czy państwo słyszeli takie określenie, ale się niebywale wówczas spodobało pozdrawiamy tego pana jeśli jeśli na słucham, więc nie w sensie memów śmieciowych tylko w sensie memu znaczeniu, jakie nadał temu pojęciu dołki, czyli właśnie takich małych fantów informacji prowokujących pewne reakcje rozprzestrzeniający się w umyśle itd. no, więc na dobrą sprawę to my jesteśmy takimi nośnikami dla tych memów trochę i poziom naszego pobudzenia tego jak ten mem oddziałuje na nasz organizm przekłada się następnie na propagowanie tych dalsze tegoż mama i na wciśnięcie ryt wójt albo udostępni i to faktycznie trochę tak wygląda z zewnątrz, jakby te nowo, bo prędkość propagowania się tych tych memu właśnie często skala także emocji, które budzą wokół takich spraw, z którymi znowu nie mamy żadnego związku nie znamy tych historii nie mamy wglądu w to jak większość z tych spraw wygląda później często okazuje się, że fala hejtu już posła sprawa wcale nie wyglądała tak jak się wygląd wydawało, że wygląda nie była wcale taka oczywista no, więc skala tego wszystkiego rzeczywiście aż prosi, żeby użyć tego tego do pisowskiego mema tutaj znowu przetworzenie takiej ilości informacji jest swoistym wysiłkiem, którego nie jesteśmy w stanie przy takiej intensywności podjąć niektórym siłą rzeczy nasze umysły zachowują się w sposób selektywny, ale to co jest ciekawe to jest to do jakiego stopnia właśnie w ramach tego rodzaju wymiany informacji uruchamiane są silne emocje, które z kolei kształtują postawy, a zarazem właśnie kształtują rzeczywistość oczywiście może to być sposób bardzo korzystne bo kiedy np. mamy do czynienia z protestami jesienią NATO znowu jak te wszystkie Platformy służyły też wyrażeniu pewnego sprzeciwu, czyli jakieś uruchomiło jakieś realne działanie o charakterze masowym społecznym politycznym i również pełni taką funkcję, ale czasem mu jest też także odbywa się w takich no bardziej zawężonych obszarach, gdzie bardziej dotyczy właśnie jedenaste, gdzie nie dotyczy sprzeciwu wobec np. różnych instytucji itd. gdzie też nie rozgrywa właśnie w pewnym sensie na polu takim, które tradycyjnie rozumianym politycznym tutaj nie będę teraz tego nie awansować, a co za tym idzie kształtuje pewną rzeczywistość, z którą mamy znikomy wygląd, ale mamy głębokie przekonanie o tym, że mamy wgląd szczególne twarz z UW, zwłaszcza dlatego właśnie jesteśmy w jaki sposób uruchomienia emocjonalnie nie widzimy w tym też właśnie tego w jaki sposób na nas pewne komunikaty oddziałujące na uruchamiają, jakie właśnie już indywidualne potrzeby, ale również grupowe zaspokajają chociażby na potrzeby przynależności czy poczucia, jaki właśnie moralnej wyższości prawości itd. która na dzisiejszym bardzo takim i podzielonym społeczeństwie, o czym już szkoda nawet powtarzać, bo jest to banał no właściwie reprodukuje się w sposób właśnie niezauważony taki tutaj też znowu odwołam się do tego tekstu bardzo ciekawego autorka powiada że, analizując plus minus takich ona jednak w paradygmacie rewolucjonisty ręcznym myśli, więc szuka pewnych ewolucji ewolucja ni stycznych czy ewolucyjnych raczej sensów określonych zachowań no, więc także oburzenie moralne także plotka także taka gremialnie reakcja ma swój ewolucyjny sens, bo w jakimś sensie sprzyja ustalaniu rozmaitych hierarchii społeczności ostrzeganiu się szybkim przed osobnikami, które tam łamią jakieś powszechnie akceptowane reguły et Cetera natomiast przeniesione do sieci i właśnie tak puszczone na żywioł tutaj przypomnijmy nigdy dość przypominać, że ewolucja nie przewidziała pojawienia się mediów społecznościowych, że to jednak jest radykalna zmiana w ogóle rzeczywistość wirtualna jest radykalna zmiana, która ewolucyjnie no to może nie wiem za 15 albo 10 000 lat zostanie jakoś uwzględniona przy założeniu, że ewolucja gatunku ludzkiego jeszcze trwa w ogóle, bo niektórzy badacze twierdzą, że ewolucja Homo sapiens się skończyła tak mniej więcej na początku dwudziestego wieku to znaczy jak jak rozmaite atak troszkę później nawet jak opanowano śmiertelność niemowląt to no i rozbudowywano w miarę jak rozbudowuje się w tej chwili medycyna też w zasadzie nie ma mechanizmów doboru naturalnego nie ma mechanizmów ewolucyjnych, która by te, które zapewniały taki proces ewolucyjny, jaki miał miejsce wcześniej, ale teraz już druga rzecz NATO natomiast tutaj oczywiście w tej przestrzeni wirtualnej ona twierdzi bardzo słusznie, że wszystkie te plusy, która niosą za sobą tego rodzaju emocje znikają zamienia się to swoje przeciwieństwo to znaczy ten tt to te moralne paniki wszczynane w mediach społecznościowych nieustannie prowadzą raczej do pogłębiania się podziałów do antagonizmów kolejnych do takiego trwania w stanie permanentnego poruszenia do ciągłego właśnie stroszenie brwi co teraz co teraz w ogóle takiego zaniku Manta Liza i rozumienia innych itd. pewnie właśnie chodzi o pewnego rodzaju znużenie i przebyć pływanie to znaczy, że przy pewnej podaży intensywnych emocji nie jesteśmy w stanie wzbudzić w sobie to nie wzbudza u nas określonych reakcji, a co za tym idzie też nie uruchamia jakieś potrzeby refleksji pewnej pewne rzeczy po prostu dzieją się w sposób automatyczny, czyli po prostu szybko właśnie się przepisujemy do czegoś, czyli jesteśmy za przeciw największym skrócie albo wydajemy jakąś jakiś osąd natomiast oczywiście refleksja, czyli postrzeganie rzeczy w sposób złożony wymaga o wiele większego wysiłku, czego nie sposób robić przy takiej prędkości, jakby wymiany informacji przy takiej ilości i to są oczywiście pesymistyczne konstatacje, ale też bym chciała, żeby to, o czym rozmawiamy padało w takim realistyczne ton z kolei pragnienia powrotu do rzeczywistości poza wirtualny właśnie raczej wydaje mi się bardzo ciekawe pytanie, które zadaje m.in. autorka tych badań, a mianowicie w jaki sposób właśnie nasze zachowania społeczne kształtowane są przez media społecznościowe, które pierwotnie deklarował, że są w pewnym sensie neutralne w neutralną platformą wymiany światopoglądowej de facto w dużej mierze znaczenie nie tylko kształtują naszą rzeczywistość, ale właściwie kształtują nasze takie bardzo wydawałoby się pierwotne zachowania to znaczy też, utrwalając na pewne mechanizmy zresztą taki mechanizm z kolei uzależnienia dosyć dobrze pokazany film jest aż tyle ma też jest przedmiotem badań i pewnie takich przestrzeni do tego, żeby patrzeć w jaki sposób nasza właśnie emocjonalności moralność jest kształtowana przez interakcje, które odbywa się na takich zasadach będzie coraz więcej i różnych sygnałów niepokojących z tego też wielu badaczy naukowców się dopatruje, aczkolwiek też warto nie zapominać o wszystkich korzystnych elementach, które się z tym wiążą, chociaż w gruncie rzeczy nie sposób dzisiejszym świecie mimo wszystko przynajmniej dla mnie nie pogrąża się nie pogrążać się swego rodzaju pesymizmie niewątpliwie tak ale, ale zastanawiam się na ile w ogóle to jest proces, nad którym jeszcze można zapanować to znaczy nie wiem czy tego typu filmy jak sąsiad ile ma jakikolwiek sposób wpłyną na, bo tutaj jest kwestia pewnego ustawodawstwa i uregulowania np. tego w jaki sposób działają algorytmy wszechwładne algorytmy, które w ogromnym stopniu modelują nam i rzeczywistość naszych Niewiem interakcji z innymi w mediach społecznościowych, ale też modelują np. podaż informacji, które do nas docierają itd. i to i to ewidentnie powinna zostać jakoś u regulowane już abstrahując od tej kwestii uzależniania celowego, która w ogóle jest przecież w marketingu żadną nowością no to są metody, które stosowano, tyle że tutaj od lat, tyle że tutaj w tej sferze wirtualnej ona ona mają szansę na taką wyjątkową skuteczność po prostu nim natomiast nie wiem na ile w ogóle no właśnie te procesy oddziaływania na naszą psychologię indywidualną psychologię zbiorową, która uruchomione zostały przez media społecznościowe rzeczywistość wirtualną notował na tyle na ile to jest w ogóle odwracalna jest mnóstwo osób, zwłaszcza to są osoby co jest ciekawe, które uczestniczyły w rozwijaniu tych mediów właśnie, które pracowały w tych największych korporacjach internetowych często na bardzo wysokich stanowiskach, które dzisiaj wiodą żywot jakichś elektronicznych, a Miś nie mają smartfonów nie mają kont w mediach społecznościowych i podjęli taką decyzję bardzo świadomie w trosce o swojej swój elementarny dobrostan fizyczny i i psychiczne oczywiście pytanie na ile właśnie taka radykalna droga polegająca na całkowitym odrzuceniu na tych technologii jest jest drogą, która ma przyszłość pewnie to jednak jest dla wyjątków w tej chwili tylko no bo no, bo przypuszczam, że nie możemy sobie też często rosną na to pozwolić, żeby funkcjonować poza tym obiegiem, w którym już wszystko się właściwie dzieje no ale to niewątpliwie jak powiedział sam Harris kiedyś i wydają się to bardzo trafne, że media społecznościowe to jest 1 wielki eksperyment psychologiczny, który nas włączono nikt na mnie powiedział, jakie mogą być konsekwencje nikt nie bierze za to odpowiedzialności nikt nie wie, dlaczego ten eksperyment doprowadzi, ale z kolei to, o czym mówi też pokazuje kolejny kierunek na kształtowanie się pewnego rodzaju podziałów i przywilejów, a mianowicie, że bycie elektronicznym mniejsze jest też kolejnym obszarem uprzywilejowania, które na nie może być nim dla wielu osób naturalnym wyborem, chociaż nie, zapominając o tym jak wielu osób z kolei nie ma do tego wszystkiego dostępu, więc rzeczywiście z 1 strony świat jest dalece połączone, ale tak naprawdę o bliskość trudno to znaczy mamy dostęp niesamowite do wiedzy informacji kontaktu no właśnie w tym paradygmacie zglobalizowanym, a z drugiej strony tak naprawdę te przepaści są ogromne nic więcej tutaj już dodać chyba nie potrzebuje, bo pięknie to wyraziło aż bardzo dziękujemy państwu też za to spotkanie zapraszamy na kolejne odsłony naszych wewnętrznych konfliktów dziękuję bardzo, do usłyszenia i przypominamy, że Bartosz Dąbrowski daje ten rok podcast psychoterapeutyczno filozoficznym tylko na TOK FM w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA