REKLAMA

Dorota Łoboda - Czerwony pasek i poprawianie ocen nie są najważniejsze

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-04-29 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:54 min.
Udostępnij:

"Warto wrócić do szkół nawet na trzy tygodnie, bo większość dzieci ma dość siedzenia w domu, w zamknięciu i długotrwałej izolacji. Ale tylko pod warunkiem, że nie będziemy ich testować, nie będziemy robić sprawdzianów, nie będziemy sprawdzać zeszytów"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM czwartkowy poranek Radia TOK FM dzień dobry państwu Karolina Lewicka nasz kolejny gość Dorota Łoboda radna miasta stołecznego Warszawy ruch rodzice przeciwko reformie edukacji dzień dobre dzień dobry odmrażanie edukacji nas czeka wg tego harmonogramu, który wczoraj rząd zaprezentował od 4maja mamy naukę stacjonarną dla klas 13 szkół podstawowych od 15maja tryb hybrydowy dla reszty klasy szkoły podstawowej uczniów szkół ponadpodstawowych od 29maja powrót Rozwiń » wszystkich uczniów do nauki stacjonarnej czy zdaniem pani radnej to jest także opłaca się wrócić nawet na tę ostatnią chwilę przed niemalże ostatnim dzwonkiem czy też bez sensu wracać właściwie tylko na czerwiec wystawienie ocen trudno jednoznacznie ocenić decyzję o powrocie do szkół mając pamięci błędnych i nie poparty głosami ekspertów decyzję w sprawie edukacji podjął ten rząd tutaj rzeczywiście najbardziej kontrowersyjny element tego powrotu dotyczy faktu, że uczniowie uczennice wrócą tuż przed wakacjami i obawiają się zarówno uczennice uczniowie rodzice takiej sytuacji, że te 3 tygodnie będą poświęcone na nadrabianie zaległości, o co apeluje minister Czarnek na testy klasówki sprawdziany i rzeczywiście jeśli tak będzie to bardzo źle tę decyzję ocenia natomiast te uważam, że jeżeli te 3 tygodnie poświęcimy na to, żeby odbudowywać relacje, żeby zadbać o stan psychiczny naszych dzieci, żeby pozwolić im po prostu spotkać się ze sobą nabrać na nowo zaufania pewności siebie odnaleźć się ponownie szkolnej rzeczywistości bardzo długiej przerwie, bo pamiętajmy, że naszą dzielnicę i uczniowie są w pierwszej piątce europejskich uczelni i uczniów, którzy najdłużej uczyli się poza szkołą mamy za sobą ponad 36 tygodni zdalnej nauki jest niezwykle dużo i rzeczywiście ten czas powinien być być poświęcony na to, żeby przyzwyczaić się na nowo do tego, że jesteśmy wśród ludzi naszym dzieciom jest bardzo potrzebne i z tego punktu widzenia jeśli tylko to jest bezpieczne widzimy, że dzienna liczba zakażeń spada i tutaj no ostrożnie zaufała Bem rządowi jeśli chodzi o te prognozy, choć bardzo krytycznie oceniam to co do tej pory komunikował rząd w sprawie szkół to warto wrócić naprawdę warto nawet na te 3 tygodnie, bo większość dzieci ma zwyczajnie dość siedzenia w domu w zamknięciu dość tej długotrwałej izolacji, ale tylko pod tym warunkiem, że nie będziemy ich testować nie będziemy robić sprawdzianów nie będziemy sprawdzać zeszytu i też apel zarówno nauczyciele i nauczycieli jak do rodziców o ocenę czerwony pasek poprawianie świadectwa nie będą w tej sytuacji najważniejsza rok szkolny dodam kończy się 25czerwca do końca maja muszą być już wystawione takie wstępne oceny końcowe tylko, że to jest tak, że nauczyciele szkoły bardzo obawiają się poziom wiedzy po tygodniach edukacji zdalnej nie było możliwości takiego jasnego weryfikowania tych umiejętności kompetencji wiedzy, którą uczniowie i uczennice nabyli albo nie zdarzały się by rozmaite kombinowania lawirowania oszukiwani tym podobne, chociaż oczywiście nauczyciele starali się w jaki sposób kontrolować zdalnie swoich uczniów i teraz chyba jest taki moment dla pedagogów, żeby popatrzeć na swoich uczniów ławkach i powiedzieć no teraz będziemy widzieć jak wy piszecie te placówki te kartkówki czegoś jeszcze się nauczyli, że to jest taka duża pokusa bardzo bardzo przed tym przestrzegam naprawdę to co jest wielką wadą polskiego systemu edukacji to jest skupienie się na sprawdzianach i na ocenach naciągu rywalizacji na ciągłym schwytanie kogoś na tym, że czegoś nie umie, że trzeba to pokazać się i na ciągłym skupianie się na tym, że najważniejsze jest, żebyśmy zrealizowali w całości podstawę programową jak bardzo szczegółowo ona nie była natomiast pandemia bardzo zweryfikowała też to nasze podejście pokazała, że szkoła to nie jest tylko przekazywanie wiedzy, ale osób przede wszystkim relacje relacje są niezwykle ważna dla wszystkich dla nauczycieli nauczycieli również myślę, że oni też mają dość tej nauki zdalnej, bo ona jest niezwykle wymagająca niezwykle trudna też była taką wielką niewiadomą i nauczyciel musi się uczyć w trakcie bojów tego nauczania zdalnego natomiast to nie jest moment czerwiec po wielu miesiącach nauczania zdalnego to nie jest moment, żeby udowadniać uczennicom uczniom, czego oni nauczyli oczywiście, że czegoś nauczyli oczywiście, że nie zrealizowaliśmy w pełni podstawy programowej oczywiście, że można wykazać to, że dzieci czegoś nie potrafią, ale dajmy im szansę na to, żeby one bezpieczne i komfortowy sposób wróciły do szkoły, bo zdajemy sobie sprawę doskonale z tego, że nasze dzieci nasza młodzież borykają się z wieloma zaburzeniami psychicznymi, które ta pandemia tylko uwypukliła mamy wiele dzieci młodych ludzi młodych osób, które cierpią na depresję mamy wiele osób, które boją się kontaktów z rówieśnikami po tak długiej przerwie, więc nie dokładają im tego stresu zapomnijmy na chwilę, że szkoła to są ocenę, bo to wcale tak nie musi też jak ocenia ten rok, bo niektórzy nauczyciele niektórzy rodzice także niektórzy uczniowie mówią, że to był rok stracony eksperci mówią o pandemicznym pokoleniu, czyli nie tylko tym, które będzie dotknięte tymi wszystkimi problemami psychicznymi, o których pani radna przed chwilą powiedziała, ale przede wszystkim gorzej po wykształconym pokoleniu jak pani ocenia tych 12 miesięcy nauki właśnie to mniej 9 miesięcy nauki i 8 bez czerwca no teraz dopiero doliczyła, z których większość była właśnie spędzona na zdalnym nauczaniu, czyli przed tabletem smartfonem laptopem było to bez wątpienia wielkie wyzwanie dla nas wszystkich zostaliśmy rzuceni na głęboką wodę nauczycielki nauczyciele rzecz jasna sygnalizują, że nie byli w stanie w pełni realizować podstawy programowej Polska nie jest odosobniona takie badania były prowadzone na całym świecie one potwierdziły, że rzeczywiście to nauka zdalna nie jest tak efektywna jak nauka stacjonarna natomiast pamiętajmy, że edukacja to jest proces to jest cały cykl to nie jest także 1 rok, w którym nie zrealizujemy jakieś części podstawy programowej wpłynie negatywnie na cały proces, który trwa 12 lat zazwyczaj edukacji, więc to będzie można spokojnie nadrobić w kolejnych latach oczywiście mamy maturzystki maturzystów, którzy już kończą szkołę i tutaj są nadzwyczaj trudnej sytuacji, bo to przygotowanie do matury było zupełnie inne niż to, czego się spodziewali i większa część tej pracy spoczęła na nich musiał być to w dużej mierze praca samodzielna natomiast wszelkie inne roczniki będą miały jeszcze czas na to, żeby te braki programowe nadrobić pamiętajmy też, że akurat nasza podstawa programowa jest tak niezwykle szczegółowa tak wiele zawieranie potrzebnych informacji, że część z nich jeśli gdzieś wypadła po drodze nie będzie aż tak wielką stratą mam nadzieję, że przy raku wrócimy do normalnego trybu, że jednak zapanujemy nad pandemią większość nas będzie zaszczepiona i wtedy będzie czas na spokojnie na to, żeby wrócić do normalnej edukacji natomiast na razie zadbajmy o to żeby, żeby dzieci tu się dobrze bezpiecznie szkołach matury ruszą już we wtorek 4maja w teście 1 rzeczy, jeżeli mogę, bo mamy taką petycję z apelem o powrót do szkół od września kolportowano przez protest Uczniowski i tam jednym z argumentów jest to, że uczniowie boją się zarazić nie chcą chorować w okresie wakacyjnym Sławomir Broniarz szef związku Nauczycielstwa polskiego przypomina, że wielu nauczycieli zostało zaszczepionych dopiero 1 dawką przeciwko koronawirusowi administracja szkół często w ogóle nie została jeszcze zaszczepiona trochę wszyscy obawiają się tego epidemicznego ryzyka trochę wszyscy się obawiamy oczywiście ich zdania są jak zawsze podzielone część osób chciałoby powrotu do szkół część boi to niestety myślę, że pokłosie tego, że do tej pory decyzje dotyczące edukacji było jednak podejmowane dość przypadkowo i wbrew głosom ekspertów to co się wydarzyło jesienią, kiedy rząd zapewniał nas, że otwarcie szkół nie wpłynie na rozwój pandemii minister Piontkowski wówczas mówił, że mury nie zarażają, a potem okazało się, że eksperci ekspertki mieli rację i że otwarcie szkół wpłynęło na wzrost zakażeń natomiast teraz jesteśmy trochę innej sytuacji i mam nadzieję, że te dane, które są pokazywane rzeczywiście ta pandemia przynajmniej na ten moment jest lekko odwrocie, że to pozwoli w miarę bezpiecznie wrócić do szkół, choć rozumiem te niepokoje, bo rzeczywiście tak jest że, że nie mamy pełnej wiedzy, jaki będzie dalszy rozwój epidemii no ale świat toczy się dalej i powoli wszystkie branże wracają do zwykłej pracy, więc może to jest pora na szkoły, choć myślę, że decyzja może ulec zmianie, bo do końca maja wiele jeszcze może wydarzyć Dorota Łoboda radna miasta stołecznego Warszawy i ruch rodzice przeciwko reformie edukacji bardzo dziękuję pani radnej rozmowa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA