REKLAMA

Dzieło sztuki nie tylko w muzeum: na czym polega kolekcjonerstwo? Jak działa rynek sztuki? [sponsorowane]

Sztuka patrzenia. Ekspercki przewodnik po rynku sztuki
Data emisji:
2021-04-30 06:00
Czas trwania:
24:19 min.
Udostępnij:

W pierwszym podcaście "Eksperckiego przewodnika po rynku sztuki" Anna Stachowska rozmawia z dr Moniką Bryl z Domu Aukcyjnego Agra-Art o tym, jak działa rynek sztuki. Rozwiń »
W ostatnim czasie na rynku sztuki obserwujemy prawdziwy boom na rynku dzieł sztuki. Ceny idą w górę, słyszymy o kolejnych rekordach, wzrosła liczba transakcji, a także kupujących. Dzieło sztuki zapewnia dobrą lokatę finansową, zdobi dom, dodaje prestiżu. Nic więc dziwnego, że ten rynek kwitnie, także w trakcie pandemii.

Sponsorem audycji jest Dom Aukcyjny Agra-Art. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy mikrofonie Anna Stachowska zapraszam państwa dzisiaj na ciekawą rozmowę o tym jak działa rynek sztuki w ostatnim czasie na rynku sztuki obserwujemy taki prawdziwy boom ceny idą w górę słyszymy też o nowych rekordach znacznie też wzrosła ilość transakcji, a także kupujących dzieło sztuki ma wszelkie cechy takiego idealnego zakupu zapewnia dobrą lokatę finansową zdobi dom dodaje prestiżu no nic dziwnego, że ten rynek kwitnie także w czasie pandemii kolekcjonerstwo jest Rozwiń » jednak w Polsce cały czas zjawiskiem niszowym stąd dla wielu jest ono czymś takim można wypowiedzieć egzotycznym mocno niezrozumiałym, a inni nie wyobrażają sobie swojej codzienności bez sztucznych nie są gotowi za to dzieło sztuki zapłacić niemałą kwotę na czym polega kolekcjonerstwo czy posiadanie dzieł sztuki daje prestiż czy obcowanie z nimi daje jakąś niezastąpioną przyjemności na czym to w ogóle wszystko polega i czy kolekcjonerstwo jest także okazją do zarobienia niemałych pieniędzy łatwo jest na sztuce w ogóle zarobić na co inwestor na rynku sztuki powinien uważać o tym już teraz porozmawiamy z panią dr Moniką Bryl z domu aukcyjnego Agra art jednego z najstarszych największych domów aukcyjnych w Polsce pani Monika jest także autorką popularnego wydanego przez PWN przewodnika po rynku sztuki rynek sztuki w Polsce poradnik dla kolekcjonerów inwestorów dzień dobry pani Monika dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu no właśnie, gdybyśmy mogły tak na początku wyjaśnić na czym polega dokładnie kolekcjonerstwo czy to jest prawda, że niemal wszyscy kolekcjonerzy wolą sztukę po prostu kupować nie w celach inwestycyjnych, a po prostu dla przyjemności dla przyjemności jest to przyjemność, a może raczej potrzeba życia ze sztuką na co dzień albo nawet nieumiejętności życia bez sztuki kolekcjonerstwo, gdybym mogła zamknąć ten termin kilku hasłach to na pewno misja to na pewno ratowanie bardzo często dzieł sztuki odnajdywanie to taka pewnego rodzaju zdrowe Ania posiadania może czasem nawet natręctwo zwane przez antykwariuszy czasem żartobliwie chorobą kolekcjonerską kolekcjonerzy potrafią zrobić wiele, żeby zdobyć dany przedmiot, bo ta gra ta pasja właśnie na tym polega polega na wynajmowaniu odnajdywaniu szukaniu przedmiotu tego właśnie, który trzeba zdobyć do kolekcji w parze z kolekcjonerstwa też idzie pewien zupełnie inny sposób patrzenia na dzieło sztuki zupełnie inny niż ten, do którego jesteśmy przyzwyczajeni jako widzowie muzeum jesteśmy tak przyzwyczajeni setkę Bier to biernej kontemplacji dzieła tutaj patrzymy na to co nam kurator pokazu jako wybitne dzieło sztuki natomiast kolekcjoner specjalizuje się w poszukiwaniu przedmiotów niedoszacowanych nieopisanych dlatego sam musi potrafić ocenić wartość danego przedmiotu to, że ma te przedmioty otacza się nimi ma je na wyciągnięcie ręki też ma związek z tym, że zupełnie inaczej patrzy na te przedmioty patrzy oczami skóry, a więc odbieramy te przedmioty wszystkimi zmysłami tak właśnie, żeby ocenić wartość przedmiot docencie autentyczność przede wszystkim tutaj jest potrzebny bezpośredni kontakt z dziełem sztuki również, włączając wszystkie zmysły zmysł dotyku w głównej niż jeszcze dodam, jeżeli chodzi o inwestowanie tak kolekcjonerstwa inwestowanie to są w zasadzie 2 różne rzeczy one oczywiście idą w pasie natomiast tą pierwszą motywacją dla dla kolekcjonera jest właśnie zdobycie zdobycie przedmiotu natomiast ten naddatek to, że można pozyskać obiekt bardzo wartościowe czasem na nim zarobić to jest w zasadzie procent z naszej wiedzy i doświadczenia związanego z budowaniem naszej kolekcji, więc kolekcjonerstwo to pewien styl życia, jeżeli chodzi o kolekcjonerów to takie podręcznikowe kolekcjoner buduje kolekcję, czyli tzw. zbiór sztuki wg określonego programu ma swoje cele zbierane przez twórczość danego artystycznej Manufaktury czy danego okresu znanego ośrodka natomiast kolekcjonerzy to są również my marszandzi antykwariusze nazywamy kolekcjonerami po prostu osoby, które kupują również przedmioty do dekoracji domu po to, żeby cieszyć się nimi po to, żeby budować swoją przestrzeni życia uczynić bardziej komfortowo przyjemne kolekcjonerzy to bardzo taka różnorodna grupa, która właściwie nie sposób wyodrębnić ani zawodowo ani wiekowo każdy z nas może zostać kolekcjonerem sztuki czy każdy musi się na tym znać czy każdy może zostać oczywiście, że tak to jest kwestia wyboru to jest kwestia pewnego stylu życia prawda wiele osób może powiedzieć nie to są bardzo drogie rzeczy, na które mnie nie stać trzeba mieć dużo pieniędzy, żeby żeby, żeby akcja dzieła sztuki, ale wydaje mi się nowocześnie tak oczywiście trzeba dysponować pewnym budżetem natomiast kwestia wyboru zagospodarowania naszego budżetu, jakim dysponujemy kolekcjoner czasem zrezygnuje z bardziej drogiego samochodu kupi tańszy nie pojedzie na wakacje zrezygnuje z jakich inwestycji może w domu może z innej, ale kupić dzieło sztuki czasem dużo go to kosztuje czasem nierzadko pożyczy pieniądze, bo spotka ten właśnie przedmiot, który musi mieć, ale to bardzo często się zdarza, że za parę lat okazuje się, że to była niezła inwestycja, więc ta wartość wzrasta natomiast, żeby powiedzieć kim są nasi kolekcjonerzy na pewno jest wielu lekarzy prawników wśród nich są też biznesmeni są najczęściej osoby w średnim wieku te, które już mają pewien status i zaspokoiły swoje inne potrzeby i zaczęły kupować dzieła sztuki, ale bywają też osoby bardzo młode tuż po studiach, które nierzadko zaczynały kolekcjonować mniejsze przedmioty w okresie nawet licea szkoły średniej czy czy na studiach trzeba też powiedzieć o biografii kolekcjonerskiej kolekcjonerem się stajemy zazwyczaj jest to także zaczynamy od przedmiotów oczywiście tańszych, a czasem od sztuki łatwiejszej natomiast, rozwijając swoją pasję, zdobywając wiedzę dojrzewamy do tej sztuki bardziej trudnej np. zaczynamy od od monachijczyków, a skończymy na sztuce współczesnej awangardowej, więc rozwijamy się w tym, bo jest to pasja, która na pewno da jest ogromne możliwości samorozwoju i rozwoju osobistego zdobywania wiedzy zdobywania kontaktów chyba na tym właśnie to polega pani Moniko jak sytuacja z kolekcjonowaniem sztuki wyglądała kiedyś w Polsce, gdybyśmy mogli tak powiedzieć o początkach w ogóle tej sztuki kolekcjonerskiej w Polsce, kto takim wybitnym można powiedzieć kolekcjonerem kolekcjonerem no takich to znaczy może zacznijmy od naszej sytuacji w ogóle, jeżeli chodzi o historii sztuki Polska nie da się ukryć nie była w wielkim centrum kultury ojczyzną artystów tak jak jak były to np. Włochy tak Francja Niemcy Europa zachodnia myśmy zawsze byli tutaj no dalej od tych centrów wpatrzeni w te centra, ale właśnie był w naszej historii osoby wybitne wybitni kolekcjonerzy, którzy pragnęli doścignąć kulturę, do której dążyliśmy doścignąć tych najbardziej wpływowych oczywiście, że chodzi o historii no to tutaj magnaci tutaj powstawały największe kolekcje przecież Izabela Czartoryska, która była twórczynią pierwszego polskiego muzeum w świątyni Sybilli w Puławach tak, bo trzeba tutaj też powiedzieć o tej roli, jaką odgrywali w historii kolekcjonerzy, jeżeli odwiedzamy mu Muza spotykamy tam przedmioty za nim kryje wiele wybitnych osób kolekcjonerów, którzy byli mecenasami zamawiają artystów, którzy szukali chronili poddawali renowacją ratowali z wielkich kataklizmów dziejowych, więc kolekcjonerzy to są twórcy naszych zbiorów muzealnych, jeżeli chcemy tutaj wymienić jakieś postaci na taką najważniejszą którymi przychodzi do głowy to jest np. Feliks Manggha Jasieński taka barwna postać krakowskiej Cyganerii słynna była przede wszystkim jego bardzo pojemna pelerynę, pod którą ponoć wynosił obrazy z pracowni artystów, bo to jest właśnie to, o czym wspomniałem wcześniej kolekcjoner wiele zrobi, żeby zdobyć ten właśnie upragniony przedmiot Manggha Jasieński przekazał swoje zbiory miastu Kraków tak możemy je oglądać dzisiaj są to wybitne dzieła sztuki co możemy w krakowskim muzeum Narodowym oglądać natomiast chciałbym to właśnie wspomnieć tylko akcja na rzecz jest to serdecznie zaprzyjaźniony z grą Warner gierkę naprawdę wybitny kolekcjoner sztuki polskiej, który pierwsze 24 lata spędził w Polsce później wyjechał do Niemiec i tam właśnie parę lat temu otworzył muzeum polskiej sztuki współczesnej to jest naprawdę myślę, że ważne miejsce na jak to powiedzieć naszej mapie kultury polskiej mapie kultury tak tam w Niemczech mamy ten przyczółek wspomniałem jeszcze tutaj może na zakończenie o 2 paniach Barbara Piasecka Johnson oraz Grażyna Kulczyk są to, jeżeli chodzi o kolekcjonerstwo wielki kobiety wielkie Polki, które stworzyły naprawdę liczące się na świecie kolekcję o tym warto pamiętać no niestety trochę tutaj mówi to dużo o naszym Narodowym w stosunku do kolekcjonerstwa do do sztuki, które mam nadzieję, że ulegnie zmianie ulega zmianie Otóż obie te kolekcjonerski chciały związać swoje zbiory z polską ulokować w Polsce, ale nie wyszło wydaje się, że teraz właśnie w tym momencie następuje taki dosyć przełomowy dla naszej historii kolekcjonerstwa moment do niedawna jeszcze może 10 lat wstecz no kolekcjonerstwo tak jak TUW powiedziała pani na wstępie było takim zjawiskiem niszowym teraz wydaje się, że przybywa osób, które chcą żyć z dziełami sztuki w domu chcą mieć na wyciągnięcie ręki panuje takie przekonanie, że kolekcjonerstwo jest tylko dla wybranych tylko dla bogatych 179 000 000 za obraz Picassa proszę państwa czy Malczewski sprzedane na marcowej aukcji właśnie w Agra art za ponad 6 720 000zł, ale ceny antyków dzieł sztuki na naszym rynku zaczynają się już od kilkuset złotych tak oczywiście mówimy o takie informacje o rekordach na są najbardziej nośne i pewnie mają takie, jeżeli są jakieś doniesienia z kosztów to właśnie słyszymy o rekordach no Malczewski oczywiście nasz powód do do dumy nasz rekord sprzedany za bardzo wysoką cenę liczącą tak parę milionów natomiast warto tutaj powiedzieć, że inne prace Malczewskiego naszego znakomitego jednego z najbardziej słynnych polskich artystów i rysunki i ceny wywoławcze zaczynają się od 1002 tysięcy złotych, więc oczywiście nie są może ceny bardzo niskie natomiast w porównaniu z rekordami na pewno znacznie niższe i do zdobycia dla osób o zdecydowanie mniejszych możliwościach natomiast też jest ów bardzo dużo dziedzin sztuki od, których mogą zacząć młodsi kolekcjonerzy czasem właśnie nie dysponujące aż tak ogromnymi budżetami to jest np. rzemiosło artystyczne test na świat współczesny dizajn bardzo dzisiaj modny element wyposażenia wnętrza oczywiście cena designu również rosną, ale cały czas właśnie w granicach kilkuset złotych na mieście można zdobyć bardzo ciekawe obiekty, których wartość może wzrosnąć, a zatem pracę na papierze w tym prace graficzne rzemiosło artystyczne to są na pewno obiekty dostępne szerszemu gronu zainteresowanych oczywiście młoda sztuka również prace początkujących artystów również są obrazy absolwentów Akademii sztuk pięknych profesjonalnych artystów, które również na ich pracę na jeszcze do niedawna zaczynał od 500zł teraz to już ceny są coraz wyższe, ale wciąż niewysoki coś tak czy po prostu trzeba zacząć jak już zacznie wtedy człowiek, jakby chwili będzie uzależnione się rozkręci oczywiście pozytywnym tego słowa znaczeniu, dlaczego pani Monika w ogóle warto inwestować w sztukę te rzeczy właściwe nazywane też rzeczami z duszą, bo ta dusza okazuje się może być wartościowy mierną tak no tak bez popadania w grafomanii to powiedziała, że trzeba mieć przede wszystkim dusze żeby, żeby inwestować przez proces duszą czym jest dłuższa czym to jest właśnie my żyjemy w takiej epoce post po cywilnemu, kiedy trudno jest nam zobaczyć wartość czegoś, czego nie da się zważyć zmierzyć Krafta w ile osób czasem naraża się na bardzo niebezpieczne sytuacje, na których żerują oszuści właśnie przez to, że nie rozumieją na czym polega wartość dzieła sztuki, skąd biorą te miliony jacyś szaleńcy albo ludzie, którzy nie mają co zrobić z pieniędzmi i cytują tak to do upadłego tymczasem dzieła sztuki to są pewne dobra materialne i unikatowe są to pewne obiekty, których wartość polega na tym, że zostały one stworzone z talentem i umiejętnościami najwyższymi artysty z najwyższym kunsztem tak to są te dzieła, które przede wszystkim wymagają ogromnego talentu wysokich umiejętności, których jest niewiele ich wartość również związana jest z tym, że zostały one docenione przez ekspertów przez pewien świat sztuki tak przez kuratorów krytyków historyków sztuki i są one pożądane przez wielu przez wielu kolekcjoner oczywiście rynek sztuki działa w ten sposób, że są to pewne dzieła ta, której poprzeć mają pewną swoją wartość materialną i również i przez to, że ich wartość potwierdzona i są one pożądane tak stąd biorą się właśnie te notowania i chce natomiast, jeżeli mówimy o inwestowaniu to jestem bardzo gorący od niedawna, ale też powinniśmy pamiętać, że inwestowanie na rynku sztuki i to nie jest taka prosta rzecz, że kupimy jakiś obiekt i na nim za pół roku zarobki to niestety tak działa myślę, że to w ogóle jest jakiś oddzielny temat na jakieś inne spotkanie natomiast chciał tutaj zasygnalizować, że nie właśnie tutaj są pewne czynniki które, które kształtują wartość danego dzieła sztuki, które powinniśmy wiedzieć, jeżeli myślimy o inwestowaniu w dzieło sztuki antykwariusz powie, że niemal na pewno lepszej lepszej inwestycji jeszcze sztuki, ale pod pewnymi warunkami ostatnio bardzo często się zdarza, że dzwoni ktoś mówi mam 10 000 mam 100 000 chce zainwestować w sztukę co pani zaproponuje i oczywiście na takim pytaniem musimy wiedzieć, gdzie się zgłosić komu zadać, więc myślę, że to przede wszystkim warto kupować sprawdzonych miejscach przede wszystkim, jeżeli nie mamy głębszej wiedzy na temat rynku sztuki, dlaczego warto inwestować właśnie no bo inwestujemy również w siebie nasze życie naszą codzienność na komfort życia my jesteśmy chyba w Polsce przyzwyczajeni, że żyjemy w takiej estetycznej pustyni, bo my tych dzieł sztuki wokół siebie po prostu nie mamy w dużej mierze jest oczywiście wynik drugiej wojny światowej, kiedy straciliśmy prawie wszystko, ale myślę, że ktoś, kto przekonał się do tego i zaczął wprowadzać sztukę swojego życia na pewno wiele takich osób nie wyobraża sobie swojego domu bez sztuki tak jak pani wspomniała wcześniej to jest uzależniające w tym sensie, że mówi, że jest pewna rodzaju formie chęć uniezależnienia się zresztą mnóstwo artykułów właśnie która, która wydaje o tym, że jest to naprawdę, ale taka zdrowa cera zdrowe uzależnienie takie właśnie pani Monika napisała pani taki poradnik przeznaczony dla kolekcjonerów inwestorów, którzy zamierzają właśnie podjąć taką grę na rynku sztuki, a także dla tych, którzy np. planują rozpoczęcie kariery w zawodzie marszanda właśnie co zrobić, żeby rozpocząć tą naszą kolekcjonerską przygodę może zaczęłabym od tego, czego nie robić nie robić błędów no w zasadzie błędy są z drugiej strony nieuniknione też otoczą powiedzieliśmy, że kolekcjonerstwo to to jest pewna aktywność, która nas rozwijamy dojrzewamy jako kolekcjoner rzeczy zaczynamy od sztuki łatwej przyjemnej, ale potem jak zastosujemy chcemy czegoś więcej poznajemy sztukę oglądamy mamy kontakt zdobywamy doświadczenie uczymy się ją może nie tyle rozumieć co czuć odbierać i idziemy dalej, więc taka wymiana w kolekcjach, które powstają jest jest pewnym naturalnie można powiedzieć cyklem natomiast no musimy się nastawić na to, że musimy zdobywać pewną wiedzę tak śledzić wydarzenia z rynku sztuki również ze świata sztuki tak nastawić się na taką kolekcjonerską pracę czytanie oglądanie no i 1 rzeczy trzeba tutaj powiedzieć to też jest bardzo bardzo szeroki temat też myślę, że na kolejny spotkanie no, jakie niebezpieczeństwa czyhają na młodych kolekcjonerów tarcie, czyli te są różnego rodzaju osoby, które mogą podszywać się pod marszałków i grać przed nami kolekcjonerów albo znawców sztuki i sprzedawać nam obiekty, które może niekoniecznie muszą posiadać taką wartość dlatego na początek na pewno warto jest odwiedzać miejsca sprawdzone cieszący się renomą, bo tutaj znajdziemy obiekty, które są ocenione wybrane wyselekcjonowane przez ekspertów, a także mamy możliwość, żeby kupując dzieło i porozmawiać z ekspertem znawcą zapytać to jest właśnie ta wiedza, którą musimy zdobywać właśnie w swej książce pani wyjaśni prawda na czym polegają te różne okazje, czyli takie sytuacje sprzyjające korzystnym dla inwestora transakcją też takiej zimy największych zagrożeniach dla kolekcjonera np. jak można czasem kupić taki prawda falsyfikat często się w ogóle zdarza, a zdarza się niewątpliwie na perskich jarmarkach bardzo często wręcz są spotkam się z 1 kolekcją, na którą właściciele wydali kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy składające się z całych falsyfikat to problem polega na tym, że są dosyć prymitywne falsyfikaty które, jeżeli tylko nauczyły się patrzeć tak jak kolekcjoner znaczy z tą świadomością, że oprócz oryginałów są również różnego rodzaju powtórzenia naśladownictwa kopie, a nawet falsyfikaty łatwo je myślę rozpoznać tylko trzeba mieć świadomość, że oprócz oryginałów są również falsyfikaty to są bardzo często po prostu trzecia której, które niejeden początkujący kolekcjoner kupuje oryginał i płaci cenę okazyjną, czyli na powiedzmy, że połowę ceny ceny rynkowej, która się często liczy jedno w grubych tysiącach, więc na pewno na pewno jeszcze raz powiem, że trzeba kupować w sprawdzonych miejscach i szukać ekspertów którzy, którzy nam doradzą ktoś nam wytłumaczy odpowiedzą na wszystkie pytania pani, dlaczego niektóre dzieła arcydzieła spadają z aukcji np. zaś gracze niekiedy biją się nawet takie jakieś banalne obrazki no tak, żeby odpowiedzieć na to pytanie to trzeba trzeba również powiedzieć o mechanizmach rynku sztuki Szymon taka jest natura natura aukcji, że auto jest pewnym wydarzeniem, którego nie jesteśmy w stanie nawet my eksperci przewidzieć czasem bardzo dobra praca umknie uwadze kolekcjoner czasem z przyczyn losowych tak nie spotka się tych 2, którzy gonią zawalczył to jest właśnie tzw. okazja dla dla początkującego kolekcjonera czy czy inwestora natomiast oprócz tego kolekcjonerzy to są osoby czy też osoby kupujące sztukę są osoby bardzo różnych upodobaniach bardzo różnej wiedzy i też bardzo często ma tutaj znaczenie Mota również również zdają sobie pewne pospolite no nie chciałbym powiedzieć, ale powszechne dosyć gusty dają się poznać, czyli te prace przyjemne w odbiorze lekkie wprowadzające dobre dobrą atmosferę to są pewne pewne również to jest taka twórczość artystów, która również jest nieraz bardzo wysoko licytowano też bym się być takim prawda towarzystwie, które zresztą sztuką interesuje życia w świecie sztuki absolutnie oczywiście można je na pewno połączyć inwestowanie pieniędzy i wielu dobrych kolekcjonerów doświadczonych kolekcjonerów to potrafi robić rynek sztuki to właśnie fascynujący świat sztuki nie zgłębią temat pasjonujących historii i anegdot jednak aby sukcesu tworzyć kolekcję inwestować pieniądze na rynku sztuki na pewno trzeba dowiedzieć się co nieco na temat rynku sztuki i świata kolekcjoner no mam mnóstwo pytań prawda te dzieła sztuki to, skąd się biuro aukcyjne rekordy, jakie są plusy minusy inwestowania czy guz może być sprzymierzeńcem przy przeszkodą w naszych zakupach no już z tych pytań i właśnie jak odróżnić też antykwariusze od fałszerza szósta marszanda na te i inne tematy porozmawiamy w kolejnych spotkaniach z naszym gościem panią dr Moniką Dryl jest jak Arka jednego z najstarszych największych domów aukcyjnych w Polsce już mamy niesamowity apetyt na te kolejne podcasty dziękuję pani Monika za rozmowę bardzo dziękuję również do usłyszenia rozmowy prowadziłem na krakowskiej do usłyszenia zapraszamy państwa na kolejne nasze spotkania z panią doktor ma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA PATRZENIA. EKSPERCKI PRZEWODNIK PO RYNKU SZTUKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA