REKLAMA

Musk vs. niemiecka biurokracja, czyli o podberlińskiej gigafabryce Tesli

Światopodgląd
Data emisji:
2021-04-29 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:37 min.
Udostępnij:

Co Niemcy mogą dać Muskowi, a co nowa gigafabryka może dać Polsce? Odpowiada dziennikarz mieszkający w Niemczech Łukasz Grajewski, którego reportaż na ten temat można przeczytać w najnowszym Tygodniku Powszechnym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz redakcja tygodnika powszechnego stało się musiała opuścić historyczną swoją siedzibę przy ulicy Wiślnej to po tym, jak w pod koniec ubiegłego roku archidiecezja Krakowska wypowiedziała redakcji umowę najmu, a byli tam przez 76 lat mają jednak koledzy koleżanki z tygodnika powszechnego nową siedzibę i tygodnik wychodzi jak zwykle przede mną najnowszy numer jego w nim bardzo ciekawy reportaż Łukasza grajewskiego Green Hajdy tak chyba Rozwiń » powinnam powiedzieć Łukasz Grajewski państwa gościem teraz połączyliśmy się przez Skypea dzień dobry dzień dobry to jest reportaż z miejsca, w którym sam Elon Musk buduje tworzy giga fabrykę jedną z największych na świecie postawił sobie za cel jak napisał 1 anglojęzycznych dzienników rzucić wyzwanie niemieckiemu establishmentowi motoryzacyjne mu naj optymistycznie niższych scenariuszach stworzy tam 40 000 miejsc pracy będzie podbije niemiecki rynek, tyle że pojawiają się na jego drodze różnego rodzaju problemy i właśnie o tym i a z drugiej strony o nadziejach też, jakie mają lokalni mieszkańcy pisze Łukasz Grajewski miało być otwarcie już teraz w czerwcu czy w lipcu, ale wydaje się, że Muskowi nie uda narzeka ona m.in. niemiecką administrację czy coś jeszcze możemy poprzeć naprawdę szyki na pewno nie będzie tego otwarcia w lipcu, ale to ze względu na zmianę planu, toteż jest dziwne, że przy pierwszym wariancie miała być fabryka później później Tesla dodała, że tam chcą też budować fabrykę fabrykę baterii też największe oczywiście Frankowskiego jako, jaka muzyka no tylko, że to wymaga nowych pozwoleń i to zmienia zmieniam rzeczywistość prawną mózg czy też cała Tesla miała taki ambitny plan, żeby wybudować to nawet szybciej niż Szanghaju, że to jest jedna z kilku z jego fabryk piersiowy Europie, ale tak szybko sobie z niemiecką biurokracją jednak nie poradzi to pewnie będzie musiał być przesunięte zresztą ja tam odwiedzałem ten plan budowy to też nie wygląda tak po prostu nie wygląda tak że, żeby tam w lipcu już z taśmy schodziły pierwsze samochody to w takim razie najpierw pozwolę sobie, bo rozmawiamy tutaj w radiu w Polsce zacząć tego wątku polskiego wydają się ciekawe też dodatkowo mamy doniesienia dzisiaj co to oznacza dla Polski zacznijmy może od tych nadziei to znaczy, że w związku z tym, że fabryka giga przedsięwzięcie powstaje na wschód pod Berlinem na wschód od Berlina rozwiąże nadzieję, że taka, że po prostu Polacy tych po granicznych regionów znajdą tam prace tak to tak to logicznie wygląda już teraz wkład Polski już teraz jest widoczny, bo przejeżdżając pod tą wielką budowę faktycznie jest wielka parking też duży no pan jest bardzo dużo polskich samochodów głosu Polski takich firm wykończeniowych które, które są, które tam fabrykę budują razem oczywiście z ekipami z niemieckimi spotkałem tam pracowników polskich przed takim zaaranżowane miejsca, gdzie się testują na koronawirusa wiemy o tych ogniskach, które wybuchały wśród niektórych ekip robotniczych, więc to już jest 1 to już jest 1 wątek to już pewne polskie firmy dostały zlecenia drugi wątek to pracownicy, którzy będą tej fabryce mogli znaleźć pracę wciąż otwarte, bo mówimy, że jeżeli plany plan maksimum 30 ta będzie aż 40 000 miejsc pracę natomiast w pierwszych potem pierwszym otwarciu mówi się bliżej 10 000 właśnie ta kwestia otwarta też tej de facto drugiej fabryki oprócz fabryki samochodów fabryki baterii, gdzie tak naprawdę tam jest zarysowane jeszcze na piasku nie ma fundamentu jest zarysowane to miejsce, bo nie pokazywano, gdzie to jest drwale wycięli z, ale wzywają by chcieli jeszcze będą wycinać dokładnie to my na razie wycięli tylko w cudzysłowie tylko 300ha będą wycinać więcej jestem trzeci wracając do tych właśnie polskich wątków, czyli pracownicy, którzy teraz pracują, budując fabrykę pracownicy, którzy tam znajdą zatrudnienie no i inwestycje, bo taka fabryka to tzw. tzw. big-band, czyli fabryka będzie wielkim wybuchem, wokół której powstanie wiele wiele różnych innych rzeczy to znaczy np. miejsc pracy u poddostawców i wiemy już rzeczy po dostawcy np. Chin budują się będą otwierać już nie tyle koło fabryki w Niemczech blisko granicy z polską, ale także po stronie polskiej efekt Tesli już działa mówi pan dyrektor centrum inwestycji polskiej Akademii agencji inwestycji handlu rozumiem, że Polski rząd ma też spore nadzieje wiąże z tą inwestycją tak wynika z pana rozmowy to bunt to już wcześniej to by się zgadzało z tym co wcześniej siedziało już kilka lat temu do dość dokładnie śledziłem co robiła już była minister Emilewicz ona bardzo zabiegała o bliskie kontakty z niemieckim Ministerstwem Gospodarki z ministrem z ministrem, ale majorem chodziło o ten alians właśnie Allianz bateryjne tak możemy tak to się nazywa i chodzi o to, żeby wokół tych fabryk wokół tego biznesu stworzyć takie Zagłębie także także nowych technologii także badawcze, żeby Polska brała w tym udział i Tesla też m.in. otwiera Europę po to, żeby, żeby dostawać pieniądze od Unii Europejskiej bo, bo Unia europejska przeznacza na te badania duże pieniądze, ale firmy muszą się organizować takich takich klas brak był właśnie tam jednym z takich klastrów, gdzie jesteś tam też jest Polska firma polskie firmy orientują na rynku tych baterii można powiedzieć, że to jest jakaś tam i mała część tego całego biznesu, ale to nieprawda Borysa będzie kluczowy, bo oboje to naprawdę ma być zielony przemysł to auto baterię, kiedy nie możemy Tesla czy te raczej na firmy nie mogą po prostu gdzieś tam by włożyć do do jakich dalekich krajów Azji czy w Afryce tylko muszą je jak największym stopniu oraz zaksięgować, więc też szansa dla polskich firm i nie wiem czy nowy minister minister Gowin się tym zajmował on był w styczniu też widział się od maja ram też na ten temat rozmawiali no jest tajemniczy też lądowanie muska w Warszawie w grudniu, gdy na 2 godziny jego i prywatne odpowiedź zatrzymał się by trzymali, ale nikt do szatni, a nikt nie wie to Elon Musk przez 2 godziny robił może morze morze tankował, a może spotykał się z kimś ważnym o pani fani Tesli po Polsce do dziś zachodzą w głowę to tam się przed godziną działo na razie trochę też w uzupełnieniu jako dopisek do pana reportażu są doniesienia telewizji ZDF niemieckiej, która wyśle dzieła, że polscy pracownicy pracują tam po 1214 godzin są takie zmiany, ale przede wszystkim, że dostają 8EUR 70 za godzinę co może na Polakach robić naturalnie wrażenia, ale poniżej niemieckiej minimalnej, więc to i tam są marzenia na razie w każdym razie to ta rzeczywistość wygląda tak nie wiem czy to są takie historie, które to co teraz cytuję na Niemcach robią wrażenie to będzie z tego jakaś awantura czy po prostu wejdzie niemiecka Inspekcja pracy dla 500zł kary i koniec wszystko wokół tej giga fabryki jest jest bardzo mocno prześwietlane przez niemieckie media to jest wielki temat dla całego Berlina można powiedzieć, że niemieckie media są krytyczne raczej wyłapują więcej też praktyczny głosów, które w dużej mierze są uzasadnione, bo np. oprócz tych problemów pracowniczych to położono już tam część rur bez pozwolenia, bo w ogóle cała takiego fabryka zbudowana bez pozwolenia są tylko takie tymczasowe pozwolenia wydawane do czasu wydania głównego pozwolenia, ale bez wielkie ryzyko z amerykańskiego przedsiębiorstwa są znane z ryzyka natomiast gdyby tego głównego pozwolenia tutaj urzędy u urzędy urząd do spraw środowiska landu Brandenburgii, jeżeli wyda negatywną decyzję to też musi się zwinąć dodatkowo zasadzić 300ha lasu z powrotem jest bardzo ciekawy temat tego państwa zachęcam do lektury tego reportażu można różne wątki wychwycić być może na koniec ja ja bym zwrócił uwagę, bo to jest bardzo ciekawe właśnie z tej perspektywy spotkania tego maskę tej Doliny Krzemowej, która tak dokonuje tych dysfunkcji i właśnie działa bardzo elastycznie szybko giga zaraz z niemiecką biurokracją, którą kilka tygodni temu ma bardzo narzekał, więc to starcie tych takiej bym widział 2 kultur też musi być bardzo ciekawe do obserwowania nie wiem czy facet jest intrygujące to jest to jest bardzo ciekawe, bo ten urząd do spraw środowiska Brandenburgii to jest tak naprawdę jakaś tam niewielka liczba urzędników którzy, którzy zajmowali się jakoś tam studnią dla marszałka czy tego rodzaju rzeczy nagle przechodzi jedna z największych fabryk na świecie i tych spraw jest po prostu tak dużo, że nieoficjalnie w rozmowach z dziennikarzami urzędnicy też mówili o stresie też mówili o naciskach i trzeba dodać, że tak jak media urzędnicy lokalni mieszkańcy patrzą patrzą na to sceptycznie jednak polityka i to na poziomie rządowym i federalnym jest bardzo bardzo za tym projektem władze Brandenburgii czy 1 ze wschodnich landów Niemiec widzą w tym po prostu szansę na nas na takie historyczne odmienienia losów, że tam będzie wprowadzą nowy przemysł będzie nowe Zagłębie będą Stali się one impulsy, które rozwojowych dokładnie, żeby nie tylko zachód Niemiec zatrzyma ściąga wszystkie inwestycje tylko teraz Brandenburgii też tam powstanie też wielkiego, ale z tej perspektywy zaczęłam od tego, że Musk rzuca wyzwanie do Zet to sformułowanie niemieckiemu establishmentowi metod operacyjnych, a czy z tej perspektywy to nie jest temat jak to w Niemczech Amerykanie samochody no to jeszcze w marcu samochody samochody Tesli były najczęściej kupowanymi samochodami elektrycznymi i to już koncerny takie jak Daimler jak pod uwagę muszą sobie już za zadawać pani oczywiście zadają sobie codziennie to tutaj robić, bo Niemcy są bardzo przyzwyczajeni do swoich Marek są przyzwyczajeni dokupowania produktów Made in Armani, ale dlatego Tesla właśnie buduje fabrykę, żeby powiedzieć Niemcom, gdzie jest na pewno to najbardziej obiecujący rynek dla dla dla tych nowych pojazdów elektrycznych oni chcą im powiedzieć Słuchajcie nie, że mamy najlepsze najszybsze które, które w setkę osiągają parę sekund to jeszcze budujemy pod pod Berlinem pięty tak naprawdę wyniki też pokazują, że Niemcy wykupują tą wizje na razie są te pędzla jest liderem sprzedaży, a o tym dlaczego niektórzy mieszkańcy są niebywale podekscytowania drudzy robią wszystko, żeby te inwestycje zatrzymać doczytać już właśnie w tym reportażu, który zainspirował rozmowę Łukasza grajewskiego najnowszym tygodniku powszechnym za rozmowę oczywiście bardzo dziękuję, ale teraz już informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA