REKLAMA

Drugi Sobór Trydencki niezbędnie potrzebny

OFF Czarek
Data emisji:
2021-04-30 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie czy konieczny jest drugi sobór trydencki pewnie tutaj państwo się zatrzymali powiedzieli Trydent, kiedy Radecki pewnie chodzi o watykańskich, a tymczasem wcale nie chodzi o watykański, chociaż ten jest bardziej znany przynajmniej do niego wielokrotnie odnoszą się różni komentatorzy, ale w najnowszym kwartalniku więź pojawi się bardzo interesujący tekst dr Sebastiana Rozwiń » Dudy filozofa teologa i redaktora kwartalnika więź zatytułowany właśnie w ten sposób drugi sobór trydencki niezbędnie potrzebne dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobry chyba warto odświeżyć w tym naszych słuchaczy informację o szczególnym nasi słuchacze, którzy nie pamiętają albo nie słyszeli o soborze trydenckim, bo jeżeli pojawiają się jakieś wezwania do Soboru to raczej do trzeciego Soboru Watykańskiego, o czym też pan pisze w swoim tekście, dlaczego sobór trydencki czym był sobór trydencki, dlaczego wybrał pan sobie za punkt odniesienia właśnie ten, a w wielu kręgach sobór trydencki cieszy się bardzo złą sławą, bo to był ten sobór szesnastym stuleciu zwołany od 1500 czterdziestego piątego do 1500 sześćdziesiątego trzeciego roku odbywające, który miał rozprawić się kosz miał za zadanie rozprawienie się kościoła rzymskiego reformacji z protestantyzmem i był początkiem czegoś co się nazywa kontrreformacji, a zatem na wydaję się, że było zgromadzenie, które proklamowało coś bardzo nie dolary nietolerancyjne go za bardzo przykrego i coś od czego katolicyzm powinien stronić bardziej, że bardzo często do Soboru trydenckiego odwołują się tradycjonaliści katoliccy uważają, że tam właśnie objawioną ostatecznie wspaniałą katolicką doktrynę i że ta doktryna od tamtego czasu tylko właściwie ulegała coraz powszechniejsze i coraz takiej bardzo intensywnej dewastacji z małymi wyjątkami, do których należał sobór watykański Pierre, ale dewastacja Trydentu dokonała się ostatecznie zdaniem tradycjonalistów przynajmniej niektórych na soborze watykańskim drugi jest to oczywiście taki paradoks, że ja proponuje jednak coś co miało być nawiązaniem do Trydentu, a nie do tego co się wydaje takim ogniskiem postępu mimo wszystko w kościele rzymskokatolickim, dlatego że wiadomo, iż sobór watykański drugi rozpoczął reformy, która bardzo zmieniła oblicze tej instytucji oda po soborze watykańskim drugim, który przypomnijmy odbywał się w latach 196265 kościół katolicki potem wyborca może naprawdę wyglądało zupełnie inaczej niż Krzak, ale istotnie to inaczej oznaczało także odwrót od Soboru trydenckiego, a zatem na czym polega ten paradoks, dlaczego dlatego się odnosi mowa jest być powszechnie także upada w audycji wiele razy mówiłem rusza kościół katolicki obecnie 2001. wieku przeżywa największy kryzys za czasów reformacji i po wielu Kowalczyk Lach taki internetowy głowie, bo takie się odbywają pandemii katolicy polscy katolicy także w dużej części mają tego świadomość świadomość tego kryzysu próbują zaradzić proponują rozwiązania przejmują np. że powinno się w Polsce odbywać w ogóle w całym kościele na świecia tak mniej więcej jak w kościele niemieckim, który pan proponuje bardzo daleko posunięte reformy ostatnio w ramach tzw. drogi synodalnej tu chodzi o liberalizację etyki seksualnej katolickiej kapłaństwo kobiet o podział władzy biskupów ze świeckimi wiernymi władzy pieniędzy od błogosławieni np. związków nieheteronormatywnych i ma niektórych są postulaty i ważna i wystarczające w tym sensie wystarczające ich realizacja zdaniem tych, którzy proponują, jakby tego typu nową wizję kościoła ich realizacja sprawiłaby zatem kościół stałby się przyjemniejszy lepszy ciekawszy wspanialszy i dla samych wiernych kościoła katolickiego i dla tych, którzy z tego kościoła odeszli albo ktoś tego kościoła z bronią uważają, że jest instytucją okropną i właściwie niereformowalny, a ja po wielu tych spotkania postawił w końcu pytanie czy naprawdę myślicie, że dla jak duży dokonali byście tego typu raporty te reformy zostały urzeczywistnione czy naprawdę myślicie, że ludzie zaczną masowo do tego kościoła wracać czytam w tym kościele jest rzeczywiście coś co mogłoby przyciągać czy ta kosmetyka struktur istotna nie przekaże te tematy propos proponowane przez reformatorów programistów katolickich są sprawy zupełnie nieistotnej zupełnie nieważne przeciwnie, ale uważam, że na pewno nie są to wystarczająca rzeczy nie jest to wystarczające kwestia by kogokolwiek do katolicyzmu przyciągnąć, dlatego że pan nie reforma struktury nie kosmetyka struktury mogłaby to sprawić, ale sam przekaz, a z tym jest bardzo poważny problem czasami dało domyślenia to powiem szczerze zeszłoroczne spotkanie po wielu latach moje prof. Tomaszem Polakiem nakaz jego książki system kościelny, czyli przewagi Pawlaka, że przedstawia bardzo taki przekonujący sposób geneza przemocy kościele w chrześcijaństwie w ogóle prof. Polak nie tylko przedstawia generale w sposób, jaki generuje się przemocy w chrześcijaństwie, ale tam taką tezą o boczną jest również to duża, a właściwie chrześcijaństwie nie podejmowano poważnych problemów teologicznych doktrynalnych bardzo długiego czasu daje prof. Polaka ostatnio Tysiąclecia drugie tysiąclecie chrześcijaństwa była pod tym względem zupełnie odmienne niż pierwsze Tysiąclecia zmiana na niekorzyść, jakby tych rozwiązań nowych ciekawych twórczych jeśli chodzi o doktrynę i teologia ja nie jestem takim pesymistą w ocenie tego ostatniego Tysiąclecia, ale uważam istotnie, że ostatnie wielkie spory dotyczące tego kim jest Bóg co robi Bóg, jakby działał przez Chrystusa kim jest Chrystus kim powinien być zespół dla wierzących te ostatnie spory wybuchy wielką siłą właśnie wraz z reformacją wraz z wybuchem reformacji w 1500 siedemnastym rokiem i sobór trydencki podjął ten wątek doktrynalny to nie tylko była reforma struktury, chociaż do pewnego stopnia tak sza, ale to była odpowiedź, którą kościół rzymski próbował dać protestanta tym, którzy masowo od kościoła rzymskiego odeszli była to pobić i dość Zawiła i nie dla wszystkich przekonująca, ale jednak ona sprawiła, że kościół rzymski w moim przekonaniu przekonaniu wielu historyków kościoła w ogóle ocalał czy bez tego były bardzo marne szanse bez podjęcia tych wątków doktrynalnych były bardzo marne szanse na to, żeby kościół rzymski przetrwał to trzęsienie ziemi, jakim był reforma liny wybór, a stało się to jednak z dzięki pewnej modyfikacji pewnemu nowemu potraktowaniu bardzo poważnych tematów doktrynalnych chrześcijaństwa do tych tematów także powrócimy po informacjach Radia TOK FM, jeżeli pan pozwoli panie doktorze, ale mam kilka pytań dotyczących tego pana artykułu w kwartalniku więź w odniesieniu do tej tezy, które jak mi się zdaje pojawia się, ale o tym już po informacjach pan dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź jest państwa moim gościem informacje po informacjach wracamy do programu off czarek drugi sobór trydencki niezbędnie potrzebny to tytuł artykułu w najnowszym kwartalniku więź, którego autorem jest dr Sebastian Duda filozof teolog państwa mój dzisiejszy gość rozpoczyna pan ten artykuł panie doktorze właśnie od od jednej z rozmów o 1 od jednej z rozmów, kiedy młody znajomy przekazuje pan informacje, które pan już wspominał wcześniej w programie Owczarek naszych poprzednich rozmowach, czyli że brakuje czegoś tym kościele brakuje, że pustka po Bogu o tym pani mówił i do tego się pan odnosi, mówiąc że dobrze możemy załatwić kwestie, które wydają nam się konieczne, ale tak jak pan mówił to niekoniecznie rozwiąże sprawę to nie jest tak, że wszyscy pędzą powiedzą tak chodziło nam podział władzy kobiety przy transparentność tak dalej tak dalej natomiast później w tym tekście ucieka ucieka pan właśnie taki styl, który osoby, które do kościoła chodzą być może doskonale znają właśnie ze mszy świętej czyli przepraszam, ale to znaczy próbuje pan wyjaśnić ten zakład centralny punkt chrześcijaństwa, czyli śmierci zmartwychwstanie, ale właściwie właściwie posługują się tymi samymi niezrozumiałymi słowami no bo rozumiem, że ta rozmowa, która się pojawia to rozmowa z młodą osobą, która być może chciałby się mówić, ale właściwie co się wydarzyło tak dlaczego, dlaczego kościół ma być odpowiedzią tak no bo umarł za nas umarł za grzechy, ale co to właściwie znaczy rozumie pan mówimy o istocie, która jest wszechmocna wszystkowiedzący ca nieskończenie mądra inteligentna itd. itd. wybiera taki sposób, który pewnie nawet laik powiedziałby czy naprawdę nie było lepszych sposobów czy naprawdę ta cała szopka była konieczna cóż ona spowodowała co to znaczy, że bardzo nas co to znaczy przecież przecież to nic nie znaczy o ja nie ukrywam, że jakby to reakcja mojego tego mogę młodego przyjaciela i on napisał do mnie później po przeczytaniu tego tekstu, że nie więcej to co pan tutaj zasugerował, że się topi w tych moich rozważaniach się bardzo nie chwyta różnych powodów może nie taki do końca, jakie pan przytoczył tak przynajmniej sobie przypuszczam ale o co chodzi z tym językiem co jak tak naprawdę proponuje ja proponuję 1 rzecz w tym nowym na tych nowych okoliczności, które mamy w projekcie ludzie, którzy od kościoła jak chrześcijaństwo odchodzą nie tylko katolicy ma w ogóle chrześcijaństwa, bo to jest dość powszechne prosto z zachodnim świecie szczególnie dotyczące młodych osób właśnie czy ci te osoby, żeby powiedzieć, nawiązując do tej metafory drugiego Trydentu to jest dla to są dla mnie są dla mnie odpowiednikiem protestantów szesnastowieczny, więc ja czuję jako teolog powinienem im próbować dawać jakąś odpowiedź na ich drodze mapy nie wszyscy odchodzą z kościoła bowiem zupełnie prosty sposób krok chrześcijaństwa, zostawiając daleko za samą uważają, że to jest niczego niepotrzebna niektórzy ciągle mają potrzeby duchowe i mówią o fakcie, że chrześcijaństwo nie jest w stanie spełnić w chrześcijaństwie nie znajdują, jakby czegoś co mogłoby porwać co mogłoby dać odpowiedź, więc ja nawiązuje do tej pustki po Bogu, o których mówią ci młodzi ludzie pustki po Bogu odkrywają samym kościele i próbuje przez te pustka, jakby dobić się do tego co jest ciągle pierwotnym takim impulsem chrześcijaństwa, a chrześcijaństwo wyrosło nos refleksji wiary, ale autorka była jakaś po prostu interpretacja życia umierania śmierci Jezusa z Nazaretu, która ostatecznie proklamowano także jako przejście do życia do pełni życia do tego co nazwano teologii chrześcijańskiej zmartwychwstaniem w czasie dokonało bardzo dziwny sposób znamy narracja, ale także książki mokra prof. Polaka także książki prof. Polaka miała z nim fascynującą rozmowę muszę powiedzieć na ten temat tak trzeba uważa, że tego pierwotnego chrześcijańskiego impulsu, jakby nie da się na nowo podjąć, że on już jest Mark w razie po prostu nie mamy do niego dostępu prof. Polak wbrew wielu biblistów współczesnym uważa np. że to, że pierwszego dnia tygodnia 2 dni po tym, piątku, kiedy jest z Nazaretu umarł na krzyżu kobiety przeszły do grobu, żeby namaścić ciało Jezusa i rzeczywiście tak było jak zapisano w ewangeliach kanonicznych w nowym testamencie ten grób był pusty grób był pusty i naszej historii po prostu nigdy nie pisał nikt nie podał była tak dziwaczna jest jako, czyli z różnych powodów także, dlatego że kobiety po prostu w tamtym świecie nie był specjalnie wiarygodnymi świadkami to było coś bardzo istotnego one odkryły pusty grób, ale najstarszej znanej nam kanonicznej Ewangelii Ewangelia Marka zakończeniu pierwotnej mamy to jest pierwsza to on się kończy na szesnastym rozdziale na ósmym Versace później dopisano na przełomie 0102. wieku, jakby dalszy ciąg takim happy endem się pojawia zmartwychwstały itd. albo kobiety przychodzą do pustego grobu odkrywają ten pusty grób sieci tam jakiś jegomość prawda kuli jak informuje męża nie ma tutaj tego o Jezusa, którego szukają chciałabym, żeby poszły powiedziały uczniom rozproszonym uczniom dziewucha z Nazaretu duża ożyje i ukażą się w Galilei ostatnie zdanie tego pierwotnego zakończenia Ewangelii Marka najstarszej Ewangelii, jaką mamy brzmi on zaś nikomu nic nie powiedziały, bo się bały i uważam, że to jest niesłychanie barwny obraz po pierwsze, praw jamy po pustkę trafiamy tutaj na pustkę po Bogu za tę sytuację grobu i konfrontujemy się z lękiem, który być może jest także naszym rynkiem, a jest to lęk przed zmartwychwstaniem, dlatego że pewne prawdy wcale tak łatwo nie przychodzą prawdy doktrynalne nad ekologią, ale jednocześnie Europie by doświadczyły lęku to był lęk przed tym, że ten facet ja no tak, ale jednocześnie te słowa są jako sprzeczne wewnętrznie panie doktorze, dlaczego płatną, bo słowa mówią one nikomu nie powiedziały mu się bały co oznaczało, że nie mamy dostępu do tej wiedzy no, więc skoro ktoś pisze o tym, że ktoś nie powiedział no to logicznie to jakieś sprzeczne wewnętrznie, a my też bardzo ciekawe, dlaczego my mamy taki tak stanie inny czy to było zamierzone właśnie tego typu zakończenie ktoś urwało się do holu pomysły dany temat Angie jak zagraniczne nie wiem spaliła się tak dalsza część wagę jasne i Niemiec cokolwiek, ale co stało, ale właśnie, dlaczego to, aby po prostu zakończenie tak pierwszy zakończenie najstarszej Ewangelii mówi nam o Polsce grobu i strachu przed zmartwychwstaniem panie panie doktorze zastanowić, dlaczego to jest tak wielkie wydarzenie, bo pewnie i kiedy patrzymy na to wydarzenie 2000 lat później na czytanie także tych różnych fantastycznych science-fiction powieści opowiadań komiksów filmów no to myślimy sobie Hej, gdyby przywódca naszej grupy miał takie Super zresztą wiemy oglądamy polskie firmy no to zatem kroją się interesujące możliwości możemy wykorzystać tutaj te zdolności do do no zostawia już niech państwo sobie wodze fantazji puszczą natomiast nagle pojawić ta narracja o śmierci za grzechy, ale co to właściwie znaczy jest bardzo ciekawe i dla mnie też jest średnio wytłumaczone takim porządku nie wiem typowym takim dyskursie nie wiem co dzień to znaczy, że ktoś umiera także oczywiście uczeni teologowie potrafią odgryźć na różne warstwy tama nawiązanie do systemu ofiarnego dawnych religii, że ofiara była składana po to, żeby jakieś bóstwo prawda przychylność jakiegoś bóstwa uzyskać albo uzyskać przebaczenie właśnie za winy popełnione względem tego bóstwa i tak element ofiarny bardzo silnie obecne chrześcijaństwo to jest jedna z pierwszego podstawowych odpowiedzi chrześcijan na pytanie, które były pierwsze pytanie, dlaczego tak świetny ważny człowiek syn Boży syn Boga prawda musiał używać naj odpowiedziała musiał złożyć ofiarę, ponieważ się sprawa Zbigniewa tak długa pamięć ofiar się, a druga w powiecie no nie musiał umrzeć być mógł zaproponować mu zaproponować 150 innych rozwiązań na czasie jednak wiąże ze śmiercią tutaj cała kombinacja teologiczna miłości śmierci życia i tego co pan mówi, że to była, że to było poszedł dokonało także czy to była ofiara czy to było przebaczenie czy to było pojednanie czy to było odkupienia tutaj metafor chrześcijanie używali od początku kilka co najmniej to miało określić właśnie tę rzeczywistość domowej po tej nowej religii stworzyła się po prostu coś takiego co było niesłychanie przekonująca i nieprzekonujące dla tych ludzi, którzy tam w latach trzydziestych pierwszego wieku, jakby mocowali się z tym pytaniem, o którym tutaj mówię, dlaczego Jezus umarł, ale to było przekonujące dalej może być przekonujące ma taki potencjał uważam dla ludzi, który przez 2000 lat funkcjonowali w obrębie chrześcijaństwa dla tych ludzi, którzy teraz także z tym chrześcijaństwa, nawet jeżeli go od niego odchodzą dają wciąż jakiś kontakt choćby przez przeprawę pośrednictwo kulturowe, ale moim zadaniem jest próbować dać odpowiedź na NATO co jest ich potrzebą duchową i ich lękiem i uważam, że ta metafora pustego grobu i tego lęku, który towarzyszy wejściu do pustego grobu jest czymś bardzo mocnym i jak się mówi o tym ludziom, których nazywam po wierzącymi o widzę męża zapalają się o czasach tak rzeczywiście odkrywa się coś dla nich co co jakoś było w tym kościele, który opuścili zamknięte to jest fascynujące panie doktorze, bo mam nadzieję powrócimy do tego wątku po informacjach Radia TOK FM te istniejące, dlatego że dla mnie najbardziej przerażające są te metafory, które się czają w Polsce grobach czy pomiędzy słowami, że to są tylko metafory przykrywające inne metafory pływające wśród innych metafor na pytanie, ale właściwie, o czym mówimy w odpowiedzi uzyskujemy kolejną metaforę powrócimy do metafor po informacjach Radia TOK FM informacji o godzinie dziesiąty 40 w poszukiwaniu drugiego Soboru trydenckiego dzisiaj państwa moim gościem dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź wracamy po informacjach drugi sobór trydencki niezbędnie potrzebny zachęca odsyłam państwa do tego bardzo interesującego tekstu w najnowszym kwartalniku więź z autorem jest dr Sebastian Duda filozof teolog i redaktor kwartalnika więź przed informacjami mówiłem tych metafora, które wszędzie się kryją tak jakby nie dało się tego powiedzieć wprost tak jakby nie dało się tego wyjaśnić tak jakby tak, jakby to było problematyczne trochę jest problematyczne, ale mimo wszystko jest taki poziom, gdzie nie ma chyba metafor to jest poziom takiego naprawdę zapisanego jednego z pierwszych, bo nie wiem czy to było pierwsze można się spierać, ale jednego z pierwszych chrześcijańskich wyznań wiary czy wyznanie wiary chrześcijańskiej to jest 15 w rozdziale pierwszego listu do Koryntian bardzo starego tekstu starszego niż ewangelie kanoniczne tak mamy też Świętego Pawła oczywiście z początku lat pięćdziesiątych gminy w korekcie mówi przekazuje Ewa co sam otrzymałem i mówi tak Chrystus umarł zgodnie z pisma został pogrzebany manipulacja właśnie dlatego nam manipulację, ale są fakty umarł został pogrzebany tak, ale zgodnie z pismem metafora tak zgodnie z PiS można się spierać, bo proszę zobaczyć jak obszerny mówiąc pismo jak obszerny to jest jak poprzednio przestrzeń można sobie wybierać dowolne fragmenty, które potwierdzały naszą tezę być może tak było być może tak było, ale ta dowolność się, jakby pisana nie wiem ten z racji, którą mamy to znaczy jest to próba wytłumaczenia tak, dlaczego Jezus umarł dlatego został pogrzebany, dlaczego został podniesiony wskrzeszony czy zmartwychwstał ostatnio nie, bo tutaj chyba tego typu są prawda jest taka ewolucja w tym języku nowoczesna mentalną, którą możemy zauważyć jak zagrać blisko przed, przyglądając się tym tekstom właśnie coś takiego widzą i rzeczywiście mamy takie teksty, które są szukają uzasadnienia za wszelką cenę właściwie tym co co jest świętym tekstem tradycji żydowskiej tak czyni Biblię hebrajską Ewangelia Mateusza można złożyć za wzór oczywiście mówić o wypełnianiu pisma prawda o spełnianiu tego co zostało w jaki sposób zapowiedziane i to jest także element tej wiary, ale na początku jednak ciągle mamy bardzo nagie fakty ktoś prawda cierpi ktoś umiera to jest pogrzebany i mamy tutaj są fakty historyczne tak tutaj rzeczywiście tak się stało związane z Nazaretu, ale na tej kanwie buduje się opowieść Pura jest podstawą do tego co właśnie kawę inni chrześcijanie nazywali PiS Stack, czyli wiarą, a nie tylko chodzi o zbiór przekonań religijnych zbiór jakich sądową o sposób dowodzenia nawet chodzi o pewną ufność, że ta historia po pierwsze, może dawać nadzieję, a rzeczywiście opisuje także jak tajemniczy sposób naszą nową kondycję, że w świetle tego co się stało Jezusa my możemy i na mnie spojrzeć na siebie, a to co się stało Jezusa generalnie uznawane za dzieło Boga no tak dodatkowo, jeżeli dobrze pamiętam to także wiara w to, że sprawa się wyjaśnią za ich życia tutaj również bywa, chociaż sam Paweł Kampa oczywiście coś takiego przejmuje i tak możemy to jest dość fascynujące zadanie śledzić jak ewolucję samego Pawła widzimy, że najstarsze liście, który znamy przynajmniej przyjmujemy, że jest najstarsza tak nie jest bezpieczny list do Tesaloniczan to przejście powtórna Chrystusa ten koniec, jakby TSH to ten punkt węzłowy, do którego zmierzamy ma badać szkół punktu ustawy, ale lista późniejszych Pawła sowy np. właśnie chodzi oczywiście do Rzymian drugim liście do Koryntian propos szkół jest coraz bardziej oddala w czasie Niewiem pojawiała także świadomość tego, że to oczekiwanie na prawo ca nie jest jednak właśnie chyba nie wie czy pan doktor przypomina sobie od czasu do czasu właśnie takie SA tony pojawiają się w różnych państwach często w stanach Zjednoczonych ale, ale nie tylko tak oto pojawia się człowiek dla słuchaczy obliczyłem to już za pół roku o tej godzinie tego dnia, więc najlepiej wszystko sprzedacie i przygotujcie się maja mija takich cudownych ludzi w 1999 roku tworzy się wprowadzali ze Stanów zjednoczonych do Jerozolimy i na trzecim złotej bramy kupowali bardzo bardzo po każdej ceny mieszkania tam po to, tylko, żeby czekać na ten moment ich zdaniem miało nastąpić 2000 roku, kiedy media się tam zjawić tej złotej ramie teraz pytanie brzmi zapach dlaczegóż dlaczegóż 2000 lat temu osoby, które czekały już na kolejny koniec świata, który nie nadchodził miałyby być bardziej ufne miałby traktować Pawła i innych trochę inaczej niż my traktujemy tych właśnie, którzy zapowiadają dzisiaj kolejny koniec świata na chrześcijaństwo to nie było coś są narodziło się z tego doświadczenia lęku przy pustym grobie to było coś się narodziło tam, ale panie było coś co zostało dane pełni właśnie w tym świadczeniodawcę poz nowo widzę taki język, którego miał nadzieję uniknąć no dobrze dla takich cecha, ale także kobiety przyszły do pustego grobu parcia, żeby nie miały całą wiedzę teologiczną prawej mieściły w sobie, więc całą sumę Świętego Tomasza za chwilę działanie na Ukrainie nie, choć jest takie kobiety przychodzą do pustego grobu do zapaści zakładamy na chwilę, że tak faktycznie było kobiety przychodzą do pustego grobu i nagle, dlaczego to ma być innym wydarzeniem niż śmierć poprzednich Mesjaszy poprzedni Mesjasza być może znajdowali się w grobach nie sądzi pan, a tutaj jednak dziwnego stało no dobrze co się stało dobrze załóżmy, że jeden z nich zmartwychwstał tak co się zmieniło to znaczy co, czego dokonał ten nowy Mesjasz, czego inni nie dokonali oprócz tego że, gdyby sobie pomógł, bo już nie jest martwy tylko żywy jest coś ważnego no dobrze, ale to dla niego dla nas oprócz oprócz tego nim wciąż tajemniczego umarza nasze grzechy, bo wciąż nie wie co to znaczy albo był ofiarą nasza rakieta trzeba chronić się dokonuje jak jako odpuszczanie prawdę, ale praktycznie co znaczy, że nie ma grzechu wszystkich, że są wypaczone, że co to właściwie znaczy rozumiem, że nękanie rozumiane spowiedź, która wciąż jest w kościele rzymskokatolickim, a trochę pan oddać obrazu do fajnych, ale nie to trochę uwierzyć to trzecie umarł za wasze grzechy prawda zjedzenia słoika z marmoladą prawda, ale co to oznacza dała babcia prawda itd. po co to znaczy tak, że to jest coś dużo poważniejszego niż właśnie tego typu rzeczy pani jest tylko przez wina moralna jednostkowa dobra lokata nie bardzo proszę pani chodzi po prostu odczyn, jakby taki niemoralny negatywnymi godziwe jednostkowy grze tej teologii biblijnej ten tym samym rozumowanie to nie chodzi tylko chrześcijaństwo uchodzi także jak najbardziej daje WK badają biblijne grze jest określenie ludzkiej kondycji kraju radykalnie oddzielony od Boga, który jest twórcą dawcą życia tak, że to jest taka przepaść prawda, która jest między Bogiem, a stworzeniem i że oznacza rozdarcie jakże powoduje 1 poważny skutek bardzo o ważne pan tym skutkiem jest śmierć wszystkiego tak w związku z tym, jeżeli mówimy ziarno ma o to, żeby zgładzić grze to znaczy, żeby zasypać przepaść jest, aby przywrócić życie tam, gdzie weszła śmierć i to jest coś co jest bardzo poważne i szczerze mówiąc może być odkrywane przez wiarę i myślę, że tutaj chyba tkwią źródła sukcesu chrześcijaństwa najbardziej słyszę już po prostu widzę ten pod czekający z tysięcy teologicznych głów, żeby właśnie wymyśli coś takiego, ale pewnie panią Hanię teologiczne głowy wymyśliły też najciekawsze w tym dobrze, a co było wcześniej co było nie wiemy co było dla tych, którzy umarli dzień wcześniej, a dobre pytanie, więc nie załapali się samo Orzeł z mój ulubiony teolog z ostatniego roku, czyli nie wiem odkryty na nowo, do którego odnoszą zresztą w tym SA tak czy Hans Ulrich von bal za naborze do takiej tradycyjnej mitologia zresztą jest obecna także w nowym testamencie co wszyscy znamy później nie miał obrazu średniowiecznych przekazów choćby zawarty implicite Boskiej komedii Dantego no a co robi jest uznaje leży w grobie po śmierci jego ciało, ale duszach spaceruje po tej otchłani tam taki wyciąga tych wszystkich, którzy nie tylko zmarł dzień wcześniej, ale marnie dużo wcześniej tak, jeżeli tylko okazali się sprawiedliwi i wyciąga pan pewien obraz ojca Adama prawda we roku itd. że tylko czekali nawet dusza Chrystusa, ale zostawmy na razie ten obraz mitologicznym Baltazar proponuje taką bardzo istotną koncepcja mówi za Jezus przeżył coś co o krzyżu jako pierwszy być może ostatni było to najbardziej radykalna zieleni od Boga, który wyrażał się do okrzyk Eli Eli lama sabachtani prawda ten, który znamy z Ewangelii Marka bowiem mój Boże czemuś mnie opuścił syn Boży, który opuszczony przez Boga w obecności Boga godzi się na to opuszczanie, ale jednak ma pełną świadomość tego, że jest opuszczony przez Boga, ale ma pełną świadomość tego, że wróci no tego nie wiemy do końca stał, jakie miały się mówi przez podobne o tym mówi właśnie uczniom, że jednak, żeby wypełniły się pismo no osiągamy sięgamy wybiórczo do pisma i nie wiem do znaku Jonasza czy coś, więc skoro ktoś mówi, że powróci to znak, że ma świadomość tego co się wydarzy poza tym będą bowiem VAT od niedawna zapowiedź pani panie doktorze będąc Bogiem masie pewien przywilej przewagę nad innymi, że nasi jak z przeszłości przyszłość, ale będąc człowiekiem się nie ma tej przewagi Jezus był 12 no, więc ta część ludzka może się martwiła, ale ta część boiska mówi słuchaj nim spoko Luzik będzie dobrze panie redaktorze porusza pan dość zawiły problem teologiczne, ale nie będzie się jakaś ludzka prawda prawda miała z tym problem przynajmniej w każdym razie Jezus jako Bóg doświadcza także tego co jest radykalnym oddzieleniu od Boga jako pierwszy wchodzi do czego chce przedstawianie nazywają piekłem być może jako ostatni, ale rozumiem piekłem, które też sam stworzył jako Bóg piekłem, które jest oddzielenie radykalny od Boga piekło zostało stworzone przez bogaczy jest po prostu wszystko zostało stworzone przez Boga tym samym pieką też szkód oddanie tak nie poruszać się nie był w takich prawidła 2 logiki, która przyjdzie trochę później do teologii rozdarcie, które jest na kolejnych oznaczone tak by nie rozumie przepaść między Bogiem przed światem tak dlatego jeszcze jesteśmy na poziomie prawda Galilei czeków, które stają przy tym grobie pustym nie jesteśmy jeszcze Niewiem czy spotkaniu filozofii greckiej euro jak Galilei ciekawić się tak pani napój panie doktorze to to może pozostajemy przy tym pustym grobie pozostają w tej pustce, albowiem kończy nam się czas a, a ta rozmowa jest naprawdę fascynujące, że mogę tak powiedzieć, chociaż nie uczestniczy ale, choć miał pan głównie chciałbym kontynuować najbliższej przyszłości, czyli pan pozwoli oczywiście wielką przyjemnością musimy sobie dużo rzeczy wyjaśnić co do dra dr Sebastian Duda filozof teolog redaktor kwartalnika więź państwa moim gościem drugi sobór trydencki niezbędnie potrzebny pisze dr Sebastian Duda najnowszym kwartalniku dziękuję informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA