REKLAMA

Autyzm u dzieci. Co robić po diagnozie?

Połączenie
Data emisji:
2021-04-30 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są dr Joanna Kwaśniewska Dudek z Akademii pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie współzałożycielka centrum bez Warszawy, w którym pracuje w zespołach diagnostycznymi terapeutycznym dzień dobre dobre i prof. Katarzyna Śledziewska prezeska fundacji rozwiązać autyzm, a także dyrektor zarządzająca DELab UW ta druga funkcja nie jest związana akurat temat autyzmu dzień dobry Kasię Rozwiń » dzień dobry cześć witam państwa jak czynie chciałbym zacząć, bo to od siebie po raz pierwszy usłyszałem takie sformułowanie, że twój syn jest nie euro typowy czy to chyba tak, a typowe auto no właśnie po tak ciekawi mnie co oznaczało dla ciebie jak dla osoby, która pamięta, kiedy mi opowiadała dlatego pozwolę sobie przywołać, która opowiadała mi o doświadczeniu pewnej pustyni, kiedy znalazła się już w Polsce po swoim stypendium w wielkiej Brytanii z dzieckiem z diagnozą właściwie okazywało się nie bardzo jest do kogo pójść bardzo się, gdzie zwrócić dzisiaj już zupełnie inna sytuacja miejsc, które zajmują się autyzmem jest mnóstwo, ale czy rzeczywiście wiele z nich próbuje szukać takich dróg terapeutycznych, które właśnie rozmawialiśmy przed chwilą z Marią Dąbrowską Jędral, czyli rzeczywiście pracuje w tym paradygmacie neuro różnorodności i czy czy dla siebie jak dla mamy to było jakoś otwierające znalezienie właśnie takiego sposobu myślenia o autyzmie czy absolutnie zgadzam się z tym co mówiła Maria Dąbrowska dyrektor przed chwileczką słuchałam ja jestem jedną z rodzin, która korzystają czy reprezentuje się, że państwo rodzice rodziców, które korzystają z terapii Order i bardzo długo, jakby wraz z całą rodziną śmieszki tą drogą i tą parafią i byli jak Maria Dąbrowska Sandra była naszą konsultantką i to była ser czy to jest terapia, która przede wszystkim ona jest realizowana Stanach Zjednoczonych i jest wtedy w tamtych czasie mojej perspektywy mojej perspektywy właśnie w Polsce przede wszystkim pracowano takimi utartymi, jakby z książki kucharskiej metodami i pracy z osobami z autyzmem czy z dziećmi z autyzmem nie wiemy, kto teraz jak to teraz wygląda, bo mój syn mają już 19 lat i ja zawsze nadaje się myślałam o nim właśnie z perspektywy tego, że to jest po prostu, bo tak jak zeszła Maria mówiła, że to jest inny mówił nam tego uczyła zawsze znaczy, żeby patrzeć na funkcjonowania Krzysia na zrozumienie jego perspektywy i żeby nie zakładać, że to jest ta nazwijmy to osoba niepełnosprawna tylko myśleć perspektywy po prostu Inco inności ja mam tak bardzo swoje funkcjonowanie i swoje myślenie swój sposób w ogóle postępowania z nimi właśnie chyba też nasza cała rodzina to wpisane w tym niemniej ja mam doświadczenie za sobą szkolną już Krzysia bomba 19 lat i muszę powiedzieć że, o ile jeszcze terapia to nie było takie dla mnie negatywne doświadczenia, chociaż też zależy, jakiej perspektywy to o tyle uważam, że system opieki i edukacji już ten formalny w Polsce no to jest duże wyzwanie jeszcze dużo pracy przed nami wszystkimi i tam na pewno dzieci z autyzmem nie traktuje się tak jak osób, a po wysoko bardziej to jest w kontekście osób niepełnosprawnych i w kontekście ich deficytu ani ich możliwości pytanie do Anny Kwaśniewskiej do tak właśnie można by zadać chyba takie fundamentalne pytanie czy w ogóle systemu edukacji w tej chwili jest, jakkolwiek nakierowane na tego użytkownika końcowego, czyli na rzeczywiste potrzeby każdej z osób, które do niego trafiają już nawet nie mówię w tym momencie osobach, a typowych tylko mówię o w ogóle tej społeczności, która do szkół trafia i w pewnym sensie ta typowo stanęły różnorodność tutaj jeszcze bardziej zaczyna krzyczeć uznanie czy to nie jest trochę taka sytuacja tak to znaczy absolutnie zgadzam się z wypowiedzią Kasi, że na pewno ten czas, kiedy były diagnozowane krzyż, kiedy rozpoczął terapię edukację jest odmienny od tego czasu które teraz, ale na pewno jest trochę lepiej w szkole w szkołach w ogóle już było kiedyś, niemniej jednak cały czas tego u, o czym myśleć i tego u tego brakuje to jest właśnie takie przygotowanie partnerów społecznych, czyli innymi słowy mówiąc uczniu w klasie do takiej akceptacji tej inności tego u nas nie ma także te wszystkie takie zachowania u dzieciaków z SD, które np. wywiążą się innemu są spowodowane taką podstawą neurologiczną zmianami w mózgu i im na tym oczywiście pracujemy, ale one są widoczne taki sposób np. dziecko potrzebuje pewnej stałości związku dziecko nie toleruje zbyt wysokich dźwięków np. dziecko potrzebuje takiej takich sytuacji tegoż wsparcia np. w klasie, gdy jest za dużo hałas zatyka uszy, gdy jest wolny jako takiej wysokości unijnej zatyka uszy to też powoduje takie niezbyt dobre nastawienie uczniów na to inność i zaczynają się jakieś problemy z akceptacją jakiegoś wprowadziłem taki program w szkole integracyjnej, bo pracowałem ze swoimi studentkami logopedii w ramach ich pracy magisterskiej właśnie u weszły na teren klasy i pokazały im plus ta inność aktu prowadziły różne aktywności, które wykorzystywały to co jest inne, ale można było wykorzystać w danej aktywności jako coś co zachęciło dzieci do tego, żeby być w parze z dzieckiem to był strasznie fajny program niestety się nie wdrożył poza tę szkołę, której był wprowadzone, a np. w innych krajach są takie systemy wprowadzone na co dzień dzieci uczniowie uczelni są jak pomagać jak wspierać w sytuacjach trudnych właśnie dziedziny albo np. idzie sobie dziecko i wizji białe czarne zmiany na podłodze spowodowane strukturą podłogi boi się zatrzymuje się dla niego wejście na czarno białe struktury na podłodze powoduje, że się czuje pewnie mózg wysyła informację czuje się, jakby falował przyniesie, jakby miał zaraz wrócić i np. innych państwach w czasie właśnie takich sytuacji dzieci są uczone cha co mogę zrobić jak mogę pomóc w i np. podchodzi bierze podlega im, choć pomogę ci przeprowadzać przeprowadzać to jest tylko podłoga, wspierając się za tego w Polsce brakuje bym była zwolenniczką wprowadzenia właśnie takich programu edukacji uczących dzieci tak jak było powiedziane o typowym rozwoju dzieci w euro typować dzieci o prawidłowym rozwoju jak wspomagać właśnie funkcjonowanie dziecka z SD funkcjonowanie dziecka, które ma trudności uwarunkowane pewnymi zmianami wniosku też udokumentowane w wynikach badań norą kazał, ale ja rozumiem, żeby tak się stało musi zaistnieć jakiś pośrednik między 12 dzieckiem, zanim zaczną ze sobą o tym jak kto postrzega rzeczywistość rozmawiać to się nie stanie samo dlatego mówię, że myślę i jestem zwolenniczką wprowadzenia takich programów edukacyjnych, która właśnie uświadamiał podpowiadały dawały techniki takich takiej współpracy dzieci o typowym rozwoju z dziećmi o typowym rozwoju czym się też o dzieciach za te natomiast na razie ten system edukacji ogląda w ten sposób, że no i przedszkolach mamy przedszkole na masowe raportami wspomagającymi przedszkole integracyjne w jakimś konkretnym programem czy przedszkola terapeutyczne jeszcze system edukacji przedszkolnej miały się sprawdza natomiast szkoły no to jest jest trudny temat i tak jak Kasia mówiłam to jeszcze stanowi to wyzwanie, a jeżeli myślimy tutaj o takiej sytuacji dzieci zda bardzo fajny program tutaj zachęcam też osoby do zapoznania się z projektem np. Matusza płatowca, które opisywał sytuację młodzieży w szkołach agitował daje informacji jak osoby się czują jak dzieci w szkołach młodzieży w szkołach także tu dużo bardzo od zbioru informacji na ten temat, że nie jest nie jest nie jest dobrze nie jest łatwo no właśnie na mnie czekali przede wszystkim, bo tu w autyzmie często tym kłopotem, który właśnie się zaznacza w zderzeniu z systemem edukacji jest bywa ten ta te zdolności intelektualne, które są na dobrym poziomie i właśnie ta te kłopoty związane z 3 i doświadczenie w rzeczywistości tak to ujął to pamiętam aż o tym też o tym opowiadała jak to często wygląda to często zdarza w zupełnie absurdalny sposób czy ja mogę tutaj powiedzieć o moim doświadczeniu i doświadczenie mojego syna oznacza on ma duże deficyty w komunikowaniu się i też w rozumieniu, a czy właśnie tego nie rozumie tego nawet nie wiemy na ile on rozumie to, o czym do niego mówimy lub też to moczą pani opiszemy na pewno ma kłopot abstrakcyjnym myśleniem natomiast jest czy był tzw. normie intelektualnej to znaczy w momencie, kiedy mieliśmy badania, bo tam dzieci jest autyzmem są badane w poradniach psychologiczno pedagogicznych, żeby dostać orzeczenie właśnie to w kierunku tylko nauczania specjalnego lub też nie to buta jestem i pyta orzeczenia decydują o tym w jakim zakresie one mają mieć edukację znaczy taki poziom edukacji jest tu wyznaczone to znaczy na ile one mają realizować program i krzyż był dzieckiem, które bardzo szybko rozwiązywało różne logiczne zagadki i w związku się tym tej części tych testów, których trzeba, bo tor uczył miał stosowania się teologiczną bardzo szybko sobie z tym radził wypada bardzo dobrze natomiast w tej części też testów w ciemię odpowiedź na pytania, gdzie miał coś właśnie opowiadać, o czym się czy nie wiem co jest na obrazku albo układać historię cokolwiek no Łój zrobił nic w związku trzeba zakładano, że oni z nami intelektualnej i po prostu nie oceniano w ogóle tej drugiej części odpowiedzialnej za komunikację i w efekcie on trafiał przez lata do szkoły do klas, gdzie i miału obowiązek realizować program nauczania, które jest przewidywalne dla dziecka euro z normą intelektualną i czy nie miał matematykę chemię historię tak jak wszystkie dzieci w szkołach ogólnodostępnych co wiadomo, że prawdopodobnie nic z tego nie rozumiał co wiadomo, że też ono nie wiem jak na ile tam więzieni byli nauczyciele, którzy byli w stanie w ogóle jakby, chociaż trochę dostosować metody nauczania do niego to znaczy dajmy na to było tam wspaniała pani od angielskiego się trafiła czy wspaniała pani od matematyki, ale generalnie to dla niego oznaczało stres siedzenie w klasie bez zrobienia czegokolwiek i właściwie stracone godziny nie była w stanie nic z tym zrobić czy nie była w stanie w żaden sposób tego systemu jakoś zmienić przetłumaczyć czy o tym na początku psychologom pedagogom, że może należy inną drogą pójść chodziłam również na jakieś zespoły, które orzekały czy zatwierdzał te orzeczenia tłumaczyłam, że naprawdę on i tylko Włosi pogłębia się go stres wraca do domu zmęczony nie jesteśmy w stanie z nim później pracować widać, że nie ma postępu wręcz się cofa and we z jak gdyby w tej edukacji i przez to, że właśnie ląduje na tych lekcjach, gdzie realizuje się program niż wtedy tłumaczono, że ja nie mam ambicji ich chce moje dziecko nie chce, żeby moje dziecko się odpowiednio rozwijało się nam, że to dodaje, że rząd tam cała właśnie ten okres szkolny wtedy ta całe to wszystko co się działo w szkole i na tych przerwach itd. no niewątpliwie mogło też przyczynić do tego, że krzyż nie wykorzystał tak naprawdę swojego potencjału intelektualnego, a my jako rodzice też nie no nam było bardzo ciężko sobie z tym radzić się to właśnie bardzo nam na pewno utrudniło to niestety mówimy o latach o lata, które mogły być ślą zupełnie inaczej wykorzystany 1336 za chwilę wrócimy do rozmowy łączenie ich ruch dzięki trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami są jak na kwasie morska do rzeki Katarzyna Śledziewska rozmawiamy o tym co to właściwie dzisiaj oznacza kształcenie dziecka z rozpoznaniem autyzmu jak chciał, żebyśmy lepiej zrozumieli tę sytuację, w której zaczęła pani dr Anna Kwaśniewska tutaj przed informacjami mianowicie sytuację, w której dziecko z autyzmem trafia do szkoły i w pewnym sensie cały wysiłek tej szkoły jak rozumiem powinien być skierowany na to, żeby zrozumieć, jaką przetwarza bodźce jak rozumie świat, czego się boi tylko, że problem jest taki, że może z ze spektrum autyzmu bardzo często mają problem komunikacyjny z tym, żeby to opowiedzieć wytłumaczyć, jakimi metodami można ten świat sobie przyswoić, jakimi metodami można docierać do takiej osoby jak te metody są tak traktowanej rozwijane w Polsce znacie mógł też to mówimy o dziecku w wieku szkolnym, ale pod względem liczby Kasia mówiła, że jest zaczął z no bo ma już 19 lat trochę wyglądało inaczej przeszłości obecnie bardzo wcześnie zaczynamy zarówno diagnozę jak i terapii i obecnie mamy też takie techniki takim będzie terapeutyczne zbadane fizycznie, które umożliwiają nam rozwój komunikacyjny rozwój społeczny dziecka ZTE, więc obecnie mamy też dzieci, które u trafiają już do szkół no użyję takiego sformułowania lepiej przygotowane niż miało to miejsce w przypadku dzieci ileś tam lat wstecz, bo te metody, o których mówię to to są nowe metody to nie są metody, które istniały w ogóle ileś tam lat, lecz także my mamy np. badania przesiewowe dla dzieci, które już rozpoczynane od ósmego miesiąca życia właśnie mogą do nas trafiać dzieci od siódmego miesiąca życia mamy badania u mamy narzędzia diagnozy klinicznej, których możemy używać już dzieci od pierwszego roku życia, więc możemy zaczynać i metody, które są badane empirycznie potwierdzone ich wyniki są są na drodze różnych badań naukowych możemy zaczynać właśnie już tego wieku te metody udowodnione naukowo mamy od dwunastego miesiąca życia takie dzieci nastawiają Matera, a nawet przed u nas miesiącem, bo mamy też do tego dostosowany model, więc naprawdę menu mamy dużo dzieci, które mają bardzo dużą dynamikę zmian właściwie sesji na sesje, które jesteśmy w stanie doprowadzić takiego stanu funkcjonowania oczywiście nie tylko metra pełni, ale również współpracy z rodziną całą rodziną to u ta dynamika zmian wpływającą struktura rodziny rodzin rodzącą się bardziej chcę nie widzą efektywności widać to zmiana nawet postaw rodzicielskich wygląd rodziców sesji na sesję jak mamy zaczynały farbować włosy zaczyna się malować zaczyna się uśmiechać na postawę otwartą to już też widać znaczące zmiany odczują ten swój wpływ na to co się jednak na to co się dzieje natomiast dynamika zmian, więc mają taką skuteczność mamy dzieci, które trafiają do szkół zdecydowanie najwyższym poziomie komunikacyjnymi społecznymi to było kiedyś ona bez definicji powinny sobie lepiej radzić natomiast się także np. metoda, którą pracuje metoda, z której szkole też specjalistów jak również wprowadza coaching rodziców to jest metoda SDN to jest metoda, która bardzo duży nacisk kładzie na relacje NATO, jaki jest terapeuta w jakim kontakcie z dzieckiem oczywiście mnóstwo jest nauczania jest mnóstwo strategii terapeutycznych, ale jesteśmy bardzo bardzo relacji bardzo otwieramy dzieci dzieci uwielbiają nas przychodziłem się z nami bawić wypracowujemy właśnie te wszystkie postawy komunikacyjnych społecznych magnes może być także takie dziecko przygotowane przez nas rodziców również przez całe grono specjalistów idzie do szkoły no i tam, jeżeli szkoła nie jest w stanie we właściwy sposób stymulować to co wypracowaliśmy no niestety to dzieciaczki przez dobrze przygotowane pod względem komunikacyjnym społecznym mogą mieć większe problemy takie, na które właśnie większa większy poziom lęku większy poziom, jaki represyjności większy poziom jakiś wchodzą jakieś płatne także tu wina niestety ten system musi ustalać własnymi, czyli wczesna interwencja organu, a wcale się no my nie do końca także dla młodych ma ma także to ja bym to szczególnie chciałbym zwrócić uwagę na to, że naprawdę ten etap przedszkolny wygląda ten 1 wczesne mandat to Tomasz nasza wykrywalność wczesna to co jesteśmy w stanie wypracować na tym wczesnym etapie jest na bardzo wysokim poziomie natomiast właśnie tu chciała tak zaapelować o takie też fajne rozwiązania względem już tego systemu edukacji począwszy od szkół no bo bo tu mam pewne informacje z rocznicą ale dlaczego tak jest, dlaczego akurat szkoła jest tak innym środowiskiem co tam nie działa co jest mechanicy często blokadą, która sprawia, że w przedszkolu jeszcze się da w szkole już nie może odpowiem w ten sposób metoda, którą pracuje też metoda dyktą dwunastego miesiąca życia do piątego roku życia to nie jest metoda, którą możemy wykorzystywać po piątym roku życia ja szukałam bardzo długo tak szukam Time to taki szukała metody, która była kontynuacją tej metody na razie nie znalazłam także, gdybyśmy mieli jakąś taką określoną metodę też nazwać studni, która jest badana empirycznie no to co byśmy mieli takie twarde argumenty, a on działań sprawdzono wprowadzamy ją jest bardzo fajna metoda wiem, że Mateusz płacą opłatę z dobrą planował rozpoczęcie projektu tylko pandemia niestety pokrzyżowała tutaj blade metoda pierś ściągnięte każdy Stanów i ta metoda właśnie dla młodzieży właśnie dla dorosłych na utrzymanie kciuki, żeby ten projekt tak jak tylko nareszcie ta pandemia się zakończy, bo duża szansa, że właśnie tym też sprawdzonym w badanym empirycznie to tą metodą będzie można wspomóc ten system edukacji począwszy od od szkoły dla czy też zapowiedź może nie we wszystkich szkołach jest tak źle też dostajemy często bardzo przemiła przy przychodach mają od rodziców dzieci skoro skończyliśmy współpracę i rodzice wysyłają zdjęcia piszą sobie dziecko radzi w szkole mówią o tych trudnościach pewnych także także nie w każdej szkole, że bardzo duże, ale rozumiem, dlaczego należy nauczyć psa Miśka co działa to znaczy to jest także szkoła z założenia jest trochę taką taką powiedziałbym szansą, która nie bardzo rozpoznaje te indywidualności to nie tylko chodzi o osoby typowe, ale w ogóle szeroko patrząc czy to jest to czy to działa coś innego na pewno na pewno tak jak mówię zależy wszystko Dyrekcji Załęże zależą od nauczycieli, ale też bardzo bardzo dużo zależy od nauczyciela wspomagającego, jeżeli taki jest prowadzona teren placówki, bo ja też mam informację od 3 od rodzin są mi się kontaktuję przez długie lata utrzymujemy jakiś kontakt taki no wymieniamy się jakimś informacjami, że naprawdę, dopóki nie zmienił się, dopóki nie trafiono tego właściwego raportu wspomagającego to też ten etap edukacji szkolnej wyglądał bardzo bardzo źle i nagle się pojawi terapeuta wspomagający, który umiał wyczuć dziecko, który umiał wyczuć reszta dzieci jak zwrócić uwagę odpowiedni sposób na to dziecko nie raniąc tego dziecka i to już było kluczem sukcesu na każde pytanie do ciebie, bo te poza oczywiście też, że masz syna, które zmaga się z problemami związanymi z autyzmem i zajmowała się tym jako twórczyni fundacji no to jest przede wszystkim ekonomistką za pierwsze transformację cyfrową mnie ciekawi czy transformacja cyfrowa w te współczesne narzędzia, które zyskujemy też są jakąś szansą na rozwój ścieżek terapeutycznych ciepło wsparcie właśnie komunikacyjne dla osób z autyzmem może zacznę od tego się jeszcze odniosę to swojego poprzedniego pytania, bo chciałam tutaj dodać, a propos szkoły znacie ja faktycznie zajmuje się transformacją cyfrową i to 1 rzecz, którą bierzemy do tej pory drukowaliśmy dzieci pod i w ogóle to w szkole, ale też na uczelniach kwotę po rewolucji 30, czyli tę rewolucję w lesie szło do korporacji do fabryk czy trzeba było siedzieć trzeba było swoje na linii produkcyjnej na Pipeline wyrabiać natomiast transformacja cyfrowa gospodarki sprawia, że zmienia nam się praca zmienia się miejsce człowieka i cyfryzacji prowadzi do tego, że my tak naprawdę faktycznie powinniśmy już zupełnie inne kompetencje natomiast na pewno nasz system formalne zatem nie nadąża on już w przypadku dzieci euro typowych nie spełnia swoje odpowiedniej roli w kontekście przyszłości pracy i tego jak będzie wyglądać ta przeszłość przez chociażby wprowadzania sztucznej inteligencji już prowadzi też do no potwornych przecież wszyscy to wiemy jak depresyjna jest Polska szkoła jak trudno mają tam też polskie euro typowe dzieci a tym bardziej jest problem z dziećmi, a typowymi micie generalnie moim zdaniem te dzieci wychodzą ze stresem udzie blokuje się tak naprawdę rozwój edukacyjny, a właściwie moim zdaniem tutaj jest ogromna praca zrobienie z nauczycielami z dyrektorami i z generalnie w ogóle ze zmianą podejścia to w ministerstwie do całego tego procesu edukacji obecnie dodam, że teraz wracam do swojego pytania te narzędzia cyfrowe to te nowe technologie właśnie, które opierają się na sztucznej inteligencji i opierają się na tzw. Platformy z racji wciąż nie wnikam to znaczy one będą prowadziły do tego, że tak naprawdę ten system edukacyjny on będzie mógł być coraz bardziej właśnie personalizowane, czyli inaczej taki dostosowywane pod potrzeby czy to wg badaczy edukacyjne najczęściej, ale też właśnie taki dostosowane do tych postępów uczniów to za chwileczkę będzie działo i pandemia i zdalne nauczanie niewątpliwie w tych krajach, których będą chcieli odpowiednio wyciągać z tego wnioski właśnie pozwoli na wprowadzanie takiego nowego w ogóle myślenia o edukacji łączącego bliskość nauczyciela, który staje się mentorem, który pomaga, który ma odpowiednie warunki do pracy z uczniem z odpowiednimi narzędziami cyfrowymi, które właśnie wspierają jego postęp edukacji to jest niesamowita przeszłość pytanie czy z tego skorzystamy, ale rozumiem, że w pewnym sensie w tym co mówisz zawiera się takie też stwierdzenie, że to rozumienie neuro różnorodności w ogóle rozumienie tego jak mu się różnimy wszyscy od siebie to jest na dobrą sprawę ta nuta, którą coraz bardziej ziemi do czynienia to jest właśnie w tym momencie też podnoszona przez całą rewolucję technologiczną tak dokładnie znaczy te technologie cyfrowe pozwolą na to, że w tej masowej edukacji personalizować usługi edukacyjne dostosowywać do każdego z nas do każdego ucznia z niesamowitą przyszłość, czyli w tym sensie to też pewnie nie jest zaskakujące, że sam ruch na rzecz neuro różnorodności pojawił się właśnie w 2007 roku 2010 zaczął zyskiwać takie duże uznanie, kiedy już jak rozumiem te technologiczne bariery zaczęły być przekraczane, kiedy już było coraz więcej, bo też wsparcie takiej indywidualizacji właśnie związanej z tym, że uzyskaliśmy wszyscy nowe narzędzia to da się jakoś uzasadnić, dlaczego właśnie wtedy to tak dobrze zagrało i to jest oparte Zobacz na akceptacji i na budowaniu na możliwościach i wydaje się na takiej w ogóle zmianie postawy w myśleniu o nas samych i o edukacji o dzieciach przy ich przyszłości dziękuję bardzo, dziękuję bardzo jest Katarzyna Śledziewska prezeska fundacji rozwiązać autyzm dyrektor zarządzająca DELab UW oraz dr Joanna Kwaśniewska Dudek z Akademii pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie współzałożycielka centrum na desce w Warszawie pracujące w zespołach diagnostycznymi terapeutycznym, bo państwo moimi gośćmi trzynasta 56 za chwilę informacje po informacji będzie z nami Angelika Łasocha pedagożka specjalna logo poetka założycielka autyzm start-up, która z kolei opowiadam o tym w jaki sposób zrozumienie własnego autyzmu osoby dorosłej wysoko funkcjonującej może pomóc w jaki sposób może się okazać szansą nawet jeśli niekoniecznie będzie prowadziło do wielkiej zmiany to po informacjach łączenie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA