REKLAMA

Po co nam wirtualni influencerzy?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-05-01 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:43 min.
Udostępnij:

Kiedyś w internecie modne było blogowanie, dziś wielu młodych ludzi marzy o tym, by zostać influencerami. Takie osoby walczą o popularność w mediach społecznościowych, przede wszystkim na Instagramie. Jednak coraz częściej pojawiają się tam nie tylko prawdziwi ludzie, ale też twory całkowicie cyfrowe - wygenerowane przez projektantów i specjalistów od marketingu. Czy tacy wirtualni influencerzy są akceptowani przez odbiorców? I czy mogą pełnić inne funkcje niż udział w kampaniach reklamowych? O tym opowie dr Jolanta Tkaczyk

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek od razu zajmie się dzisiaj wirtualnymi celebrytami takimi, które tak naprawdę nie istnieją jednak mimo to mają też wiernych fanów czy ewentualnie celebryci to przyszłość internetu zajmą się w studiu dr Jolanta Tkaczyk Akademia Koźmińskiego autorka badań o postrzeganiu ewentualnych informatorów dzień dobry dzień dobre się zapytać pani tak w ogóle, skąd pomysł, żeby badać takie zjawisko, bo to nie jest jakieś takie Rozwiń » bardzo nowe z tego co czytałem zaczęło się kilka lat temu pojawił się też takie pierwsze kreacje zupełnie cyfrowe, dlaczego postanowiła pani badać ten fenomen, dlatego że choć rzeczywiście nie jest to zjawisko Nowak 2016 to jest taki wysyp różnych pomysłów, a na wirtualnych influencerów, ale jednak pod strzechy w Polsce trafił stosunkowo późno i tak naprawdę rozpoznawalność tego zjawiska, a w zaczęła być jakoś mierzalna w momencie kiedy, kiedy pojawiła się Polska taka pierwsza wirtualna influencerka na razie póki co nie jest jeszcze bardzo rozpoznawalna, ale można powiedzieć, że faktycznie mamy już, a swoją pierwszą taką wirtualną aspirującą celebrytką kawał na razie jeszcze póki co nie jest celebrytką, ale pojawiło się 2019 koniec 2019 roku, więc tak można powiedzieć co było takim bezpośrednim impulsem, że może to jest ten moment, kiedy można było zacząć badać to zjawisko również w Polsce chciałem jednak zauważyć młodzi ścisłości historycznej chyba prekursor kończy pierwszą taką ewentualną osobą, która próbowała zaistnieć w przestrzeni publicznej Boniek Wiktoria cud wirtualna kandydatka w wyborach prezydenckich 2001 roku wtedy, kiedy jeszcze socjal media były dosyć mało znane tak się wyraża swoje szczepienie w powijakach już wtedy artyści, którzy chcieli właśnie to pokazać się przy okazji wyborów prezydenckich stworzyli taką osobę nieistniejącą powoli promować jako jako polityka wirtualnego polityka cyfrowego jeżelibyśmy ścięgna mniej, a poza właśnie media społecznościowe to absolutnie nawet niektórzy mówią, że takie pierwsza wirtualne postaci czy takie, które miały odwzorowanie rzeczywistości już nawet latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych powstawały, więc z tak bokiem naprawdę sam koncept rzeczywiście nie jest nowy, ale zasięgi i taką rozpoznawalność faktycznie udało dopiero media społecznościowe i taka typowa wirtualna influencerka, która zresztą mnie w badaniach interesowała no to właśnie jest tutaj influencerka, która oddziałuje na swoich odbiorców za pomocą Instagrama także tutaj potraktowana tak traktowano ten podmiot badawcze właśnie jako konto na Instagramie chyba najbardziej słynny konto, jeżeli chodzi o takich influencerów to jest niejako Lille Michela, która powstała w 2016 roku dzisiaj ma chyba około 3 000 000 obserwujących na Instagramie tak zgadza się można powiedzieć, że idzie jak burza i czasie twórcę poza na tym konceptem stoją agencja reklamowa, która zresztą w tzw. swojej stajni ma nie tylko Miguel, ale także zasadzie cały taki ekosystem różnych wirtualnych influencerów, którzy są ze sobą powiązani rzeczywiście najbardziej rozpoznawana jest jest Ali Miguela troszeczkę tak jak we Operze mydlanej, a interakcje właśnie z tymi różnymi wirtualnymi postaciami w jakieś ciekawe jak się ją oglądać na zdjęciach nasz wygląd w miarę realnie to widać trochę to jest cyfrowy twór jak się ogląda wideo, bo są też wideo z jej udziałem to wygląda jak postać z filmu animowanego albo gry komputerowej to też nie do końca wydaje coś nowego, bo ostatecznie takie firmy mocno realistyczne też powstają od wielu lat tak zdecydowanie tak, ale tutaj myślę, że chodzi bardziej o koncepcji właśnie siłą chyba Miguel jest właśnie to, że ona, a nie jest odwzorowaniem żadnej postaci kopią tak takich postaci, która jest fizycznie obecna w naszym świecie tylko jest od początku do końca łatwo tworem całkowicie działa całkowicie wirtualnym no i myślę, że tutaj twórcy też się no oraz, że mamy pewna, iż tutaj ograniczenia technologiczne oczywiście, choć mamy tak przykłady takich wirtualnych influencerów, którzy praktycznie na zdjęcia rzeczywiście złudzenia przypominają, że ludzi myślę, że to jest kwestia takiej obawy czy np. nie będzie występowało takie zjawisko, które często przy robotach się pojawia, a które zostało opisane przez pana mori w latach siedemdziesiątych, a mianowicie Dolina niesamowitości i czasami okazuje się, że lepiej, żeby ten robot w tym wypadku ta wizualizacja Ruda nie była taka idealna jeśli chodzi o przypominanie człowieka, ale rzeczywiście wracając nad rolnik limit ułatwiona ma kilka tutaj różnych pól aktywności tak powiedział jest to tak naprawdę konstrukcja, która ma służyć zarabianiu pieniędzy w związku z tym coś jest ona przedstawiana jako jako taki konstrukt się piosenkarka tak takiej tak tak takie przedstawiona wirtualna piosenkarka ma swój kanał na czubie, ale także sprzedaje produkty tak można też kupić od niej różnego rodzaju akcesoria na modowe daje się tutaj ten koncept Doliny niesamowitości chyba nie działa, bo popularność jest faktycznie imponująca z listą pamiętam taki film nazywał się ekspres polarny to film animowany komputerowo generowanych występowanie przetwornicy Faktowi między nimi tom Hanks ten film właśnie budzi takie poczucie tej Dolinie niesamowitości oglądała tego co zachęca jako konduktor pociągu to był on to razem nie było, bo to niepokojące ten film chyba nie zrobił letnich emerytów kinowej co pokazuje, że być może faktycznie nie warto jest naśladować oryginału lub otworzyć zupełnie od podstaw to właśnie na basen bardzo ciekawie, pokazując na badania moje badania zresztą tocznia dowiodły istnienia tej Doliny niesamowitości w przypadku wirtualnych imprez tak naprawdę wirtualne influencerki słodu, którą żeśmy badali także ale, toteż nas zwróciliśmy na to uwagę, że pomimo właśnie połączenia pytania ludzi, a to w jaki sposób odbierają one właśnie tą influencerka ponieś mieliśmy takie 2 na 2 grupy badawcza 1 grupa, która widziała tą to zdjęcia bez takim opisem, że jest to jakaś prawda supermodelka, ale bez wskazania, że jest to wirtualna influencerka i druga która, która działa już opis dokładne tego zdjęcia, że jest to właśnie twór, którego nie ma w świecie rzeczywistym na zasadzie ich ocenę wsie i podejście do postawy względem na względami właśnie Thai Thai naszej wirtualne influencerki tak naprawdę się nie różniły praktycznie nie miał znaczenia ludzie widzieli u nas to znaczenia, a traktowali praktycznie tak samo z tego co widziałam cudu jest Super modelką ma bardzo ciemną skórę występuje w kampaniach modowych, więc w zasadzie wydaje się takim ideałem piękna, ale oczywiście piękną osadzonego w kategoriach pochodzenia z Afryki co nie przeszkadzało w badanym jestem na skórę kontrolowaliśmy ten czynnik i sprawdzaliśmy właśnie nastawienie do osób o innym kolorze skóry aniżeli białe i rzecz ma on właśnie eliminowali z SC wpływu na ten element oceny także te badania miały tam czynni kontrolowane zdawaliśmy sobie sprawę, że to może mieć wpływ także nazw po prostu na braliśmy pod uwagę tylko to osoby, która de facto nowsze niania zaznaczały w tej naszej skali odpowiedzi uprzedzeń, a rasowych, a tak się zdarzało parę osób żeśmy w ten sposób wyeliminowali z tego badania po to, żeby właśnie wpływało na wyniki z tego tytułu cudu powstała w 2017 roku dziś na Instagramie obserwuje ją do 215 000 osób to już nie jest jakoś bardzo dużo też zastanawiam czy to nie do końca jest dobry pomysł właśnie, żeby naśladować nieistniejącą osobę, zwłaszcza wtedy, kiedy są takie silne ruchy tożsamościowe osób ciemnoskórych mogą być głosy krytyki po co tworzyć wirtualną czarnoskórą modelkę, choć są prawdziwe w zresztą pamiętam też te pierwsze takie bardzo mocne słowa krytyki właśnie kierowana w kierunku osoby, która stworzyła postać akurat za siódme nie stoi, a agencja reklamowa, choć oczywiście też zarządza, jakby można powiedzieć się w tej chwili też jako pośrednik agencja i prawami do wizerunku natomiast, jakby twórcą jest osoba, która na możliwość fotografa, który w ten sposób chciał pokazać pewne swoje możliwości włączyć do portfolio nawet chyba na początku nie do końca zdawał sprawę z tego jak popularna stanie się to jego koncepcja i na ogół między innym zresztą cały czas jest oskarżony o rasizm, szczególnie że jak miał na pomysł, aby nam przygotować się w środę towarzysza i przygotował właśnie w jego które, który miał towarzyszyć właśnie właśnie dota to bardzo mocno bardzo mocno krytykowano za to, że czemu się właśnie akurat biały fotograf tak skupiona czarnoskórej, a modelce, ale myślę, że to pytanie, które pan zadał, czyli po co w ogóle tak tworzyć się takie postaci to nie dotyczą tylko osób o różnym kolorze skóry czy pochodzeniu takim etniczną, bo przecież w sumie Miguela również nie jest taką czystą można powiedzieć, a białą influencerką tylko też ma ten Grant etnicznej bardzo mocno, jakby twórcy wskazują na brazylijskie pochodzenie w tym wypadku to jest jak taki wyróżnik no to tak jak powiedziałem to myślę, że to pytanie można spokojnie postawić wszystkich tych kwot po co w ogóle tworzyć coś sztucznego skoro tak naprawdę mamy takie ciekawe osobowości w różnych obszarach naszego życia, a które można naśladować, ale myślę, że to nie chodzi tylko naśladowania, bo co są różne cele można powiedzieć stosowania tego typu postać jedna z nich jest po prostu zaproponowania czegoś nowego innego myślę, że bazowanie na takiej kwestii inności także coś innego poza tym niektórzy mówią, że nas tej naszej rzeczywistości szczególnie instagramowe tych różnych influencerki instagramowych różnych gwiazdek popkultury jest bardzo dużo sztuczności, więc chce mówi się też że, że tak powiem sztuczne twory już niczego nie udają, bo one są po prostu sztuczna jeśli są opisane są sztuczne to każdy o tym wie natomiast w na tle tej takich udawanych różnych Polsce przez sen sen powiedzmy ta prawdziwa influencerki influencerów na w sumie wypadają zawartością identycznie, tym bardziej że dla większości wielbicieli realni celebryci tacy jak np. Robert Lewandowscy są w zasadzie równie nieosiągalne są również odlegli niemożna ich spotkać na ulicy, więc istnieją tylko cyfrowo to wiemy, że te zdjęcia, które są wrzucane na listach są pozowane są często obrabiane są to przez filtr, więc możemy założyć tam w ogóle kultura sztuczności jest kultura obowiązującą dotarł na taki podział na tę trasę to w zasadzie można powiedzieć, iż ten zarzut dotyczący braku autentyczności jakoś się jakoś się broni tak czy w tym sensie, że są równie autentyczny ci prawdziwi, a po prostu niczego nie dają tak tylko faktycznie są stoczni i ostatecznie nie nie mogą niczego udawać chcieli wiemy nikt nie dziwi twory sztuczne potrafią budzić poczucie, że nie dziwią, choć roboty są w stanie często budzi takie uczucia trochę podobne do tych, jakie mamy wobec zwierząt, kiedy widzimy robotę zachowuje się podobnie do psa to w tym takiego robota pogłaskać czy wirtualni celebryci są oczywiście potrzebni o tym rozmawiamy za moment w drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski ze mną studio wciąż cały czas to Jolanta Tkaczyk Akademia Koźmińskiego autor badania postrzegania wirtualnych influencerów witam ponownie witam rozmawialiśmy pierwsze części o tym, że pojawią się też Polska pierwsza Polska wirtualna influencerka na Instagramie na wasze Sara kosmos ona z kolei narodziła się ze sobą w roku 2019 z tego co widział ma niecałe 2000 fanów w tym momencie, więc chyba nie jest też jakiś wielki sukces to ona też ma jakiś cel komercyjny 100 osób kreacja artystyczna, a jak najbardziej ma cel komercyjny myślę, że to jest taka robota pogodzi naszym trudno powiedzieć, kto za tym stoi, bo nikt oficjalnie się nie ujawnił natomiast oczywiście podawano też inspiracja, a część twórcy inspirowali się przy tworzeniu Sara kosmos ona miała swoje na swoje swój moment tuż przed pandemią nawet pierwsze kontrakty podpisała miała współpracę właśnie z marką odzieżową natomiast natomiast tak jak pandemia obcięła skrzydło myślę, że jest to związane pewnie z albo brakiem czasu lub brakiem konceptu na rozwój tej postaci jednak nie jest ona spójna, a jednak pomysłu tutaj przede wszystkim się liczy na, bo przecież sens u nas ta postać sama się nie będzie rozwijać ktoś ktoś musi rozwijać ktoś musi napędzać też różnymi pomysłami, więc nas w tym chyba najlepszym momencie miała za prawie po po od 31000 obserwujących, a potem, a potem po prostu przestały pojawiać posty na Instagramie moi to mechanizm też algorytm zadziałały po prostu też zaczął obcinać zasięg i w związku z tym można powiedzieć też zaczęli opuszczać fani, a czy ten koncept chyba nie ma jeszcze się uratować niechęć do jak zależy od samych twórców, ale jak najbardziej nie tylko kreacja artystyczna zresztą szczerze powiedziawszy patrząc na jakość wykonania tego projektu można byłoby chyba zrobić pewnie lepiej, ale pewnie przecież największych nakładach czy to czasowych czy to finansowych być może też kwestia umiejętności, ale myślę, że tutaj twórcy chcieli być pierwsi zaistnieli, a byli pierwsi natomiast rzeczywiście ten koncept jakoś tak taki taki trochę kapiszon przypada obejrzałem tej zdjęcia na Instagramie miałem wrażenie w niektórych przypadkach, że to jest jakaś taka cyfrowo wygenerowana głową przyklejona do zdjęcia kogoś innego tak dokładnie dokładnie ten koncept to jest taka technika można powiedzieć zresztą stosowana przy kreacji innych influencerów także ma innych rynkach natomiast chyba najprostsza stosowaniu, czyli dokładnie tak mamy modelkę i jest oklejona wprowadzała właśnie, bo docencie do tygodni temu w pierwszej części to też nie jest zupełnie nowe zjawisko te oglądając tych wirtualnych influencerów myśląc może chyba nawet lepiej, kiedy to nie jest bardzo wierne odwzorowanie w jaki sposób, ale też takie spójne, żeby mogło być, bo to postać jak Lara Croft Tomb Raider dawno przez wiele lat była postacią z gry komputerowej w tych dawnych czasach, gdy były dosyć topornej posadziła kanciasta po prostu na takich raczej nawet ostrych kształtów, a mimo to jeszcze długo przed tym, zanim powstały filmy kinowe była postać kultowa były różne grafiki fanowskie z nią związane była bohaterką jest dla młodych mężczyzn chyba z takim tekstem erotycznym trochę, więc wydaje się, że takiego zupełnie kreowana od podstaw wirtualne osoby mogą być popularne tak czy inaczej no jasne mogę też przetrzeć się może nie tyle stricte wirtualne, bo to jest tak chodzi o postać animowana, ale Berlińscy i pracy np. postaci ta, która na były rozpoznawalne nawet przecież wystąpiły bardzo znanym teledysku Cher także wydaje się, że ten koncept ten koncepty tak jak wspominaliśmy nie jest niczym na niczym nowym czasami właśnie postaci, które może są od początku do końca przerysowana nie przypominają człowieka mogą być nawet lepiej odbierana jak zresztą w ogóle mechanizm nie dość znane rozpoznawalne często stosowane marketingu w tworzenie tzw. Brand Hero run zresztą wirtualnych influencerów też można wykorzystywać tych rola Francji czy tak samo bohater marki man, czyli mamy np. jakąś postać np. w przypadku w przypadku jakiś produktów dla dzieci to często są postaci która, a noblista nawiązują albo takich bajek albo wręcz na licencji są wykorzystywane postaci znanych znanych bajek też są tworzone od podstaw chyba taki najbardziej znanymi w Polsce Brand Hero czy radio tak naprawdę był serce rozum tak zawsze, którzy zawojowali absolutnie tutaj, a Polski konsument długi, a do dzisiaj z rozrzewnieniem wspominają i wchodzi w interakcję z nimi tak jak byliby to normalni ludzie także to też jest bardzo takie ciekawe, że relacja w można nawiązać także z kompletnie fikcyjną ba bajkową postacią tak czy była taka postać jak mały głód reklamy soków Kate są często takie postacie różnych zwierzątek Jonas w tym Komi dla dzieci, ale wtedy wiemy, że to jest umowność to jest właśnie taka stosunkowo oszczędny coś co jest związane z komiksem cieśniną animowanym w tak bardzo poważnie to nie bierzemy pod uwagę natomiast ci wirtualni celebryci, o których pani prowadziła badania oni są tacy dosyć realni w sumie na pierwszy rzut oka zastanawiają się właśnie, lecz mają taką wysoką akceptację skoro np. co jest dobrze znane takie zjawisko, choć mamy, choć dzieła sztuki wygenerowane przez komputer w sztuczną inteligencję to dzieło sztuki na wschód, które są podobne do obrazów wielkich Mistrzów są dobrze oceniane przez znawców malarstwo, jeżeli nie wiedzą, kto namalował je naśladują komputer to od razu spada ocena tego tego właśnie wygenerowanego obrazu, czyli gdzieś podświadomie uważamy, że jeżeli coś jest sztuczne to już nie jest aż tak dobra, a ja myślę, że to zależy wszystko od kontekstu, czyli a, jeżeli na zostawiam tutaj jak w przytoczonym przykładzie robota jako substytut artysty tak, czyli chcemy zabrać tylko człowiekowi lukratywną z tą obszary, które często, jakby i jest podkreślane, że taki sensem specyficzne dla dla naszego człowieczeństwa myślę, że trzeba tutaj jest jest problem z moich badaniach kontekstem był kontekst komercyjne, czyli wykorzystania tych postaci do reklamy reklamy w tym wypadku jak modelki tak reklamy odzieży i to jest jakby zupełnie inna historia w momencie, kiedy mamy reklamy odzieży to zaczynam z naszych badań wynika, że to jest modelka właśnie wirtualna to jest modelka prawdziwa nie ma większego znaczenia czas w tym momencie, kiedy dowiadujemy się, że jest to na postać całkowicie fikcyjna cały czas skoro to jest postać atrakcyjna, bo też myśmy oceniali pewne wymiary powiedzmy tej wiarygodności tak to było właśnie kwestia takiej kwestii, która są istotne w przypadku stosowania znanych postaci to prawdziwe czy nie prawdziwość reklamie, czyli tzw. atrakcyjność, a zaufanie, a i tzw. ekspercką ekspert oczywiście tutaj zarówno w momencie, kiedy to była było wiadomo, że jest osoba sztuczna, jaki wtedy, gdy nie powiatom jak to w ogóle otrzymywała bardzo niskie noty na określenie odchodzi model także ma tutaj być profesjonalna kontekst, jaki tutaj wiedzę na temat produktu, która reklamuje nie musi mieć tej wiedzy, ale musi być atrakcyjny i musi budzić zaufanie i te postaci, a konkretnie postać ludu była odbierana jako właśnie bardzo atrakcyjna i tutaj najwyższy na te właśnie w tym wymiarze zdobywała i jako budzące zaufanie, że to budzenie zaufania nasuwa myśl o tym wirtualne osoby mogłyby mieć 1 funkcję być może nawet ważniejszą niż sprzedaż produktów dochodzą też niepokojącą miejscami możemy wyobrazić takie osoby, które są towarzyszami dla osób samotnych, które są w formą terapii w tym można porozmawiać część ludzi traktuje już tak nawet dzisiaj asystentów głosowych asystent miłości tak jak w chwili sądzi pani to jest jakaś przyszłość dla takich kreacji one pomagały ludziom myślę, że tak zresztą nawet jak widać się zarówno literatura jakich firm już eksploatuje ten temat jakiegoś czasu to najnowsza książka noblisty brytyjski pisarz Kazuo Ishiguro jego najnowsza powieść właśnie traktuje o tym temacie czyli, czyli właśnie takiej asystentki można powiedzieć ca towarzyski dla dzieci tak w przypadku właśnie na testy roboty tak które, które ma ma towarzyszyć głównej bohaterce także myślę, że myślę, że coś narzeczy, bo zazwyczaj gdzieś tam takie nazw pierwsze zwiastuny widzimy asy w głowach pisarza oni też czerpią inspirację z rzeczywistości tam rozwijają swoje swoje pomysły myślę, że to ma dużą szansę szczególnie, jeżeli patrzymy też tutaj na ten kontekst pandemiczny, kiedy i izolacja i obawa o swoje bezpieczeństwo zdrowia narastają tak i też takie poczucie troszeczkę odosobnienia także unikania przez niektórych osób kontaktów widzi to może być jakaś alternatywa nie mówi, że to jest dobre złe prawda dyskusja oceniająca, ale myślę, że myślę, że to jak najbardziej może się tą stronę, a rozmienić to tylko na tyle niepokojąco pandemii, kiedy jesteśmy izolowani od siebie w sposób fizyczny możemy być sobą bliżej dzięki technologiom mieliśmy dzwonić zmienić wideokonferencję rozumie częściej ze sobą rozmawiać na odległość i chyba lepiej byłoby rozmawiali z innymi ludźmi niż, gdyby miał być właśnie jak wirtualne awatary, nawet jeżeli są proszone sztuczną inteligencję to chyba jednak troszkę nie do końca chodzi m.in. jeżeli mówimy o kontaktach międzyludzkich czy lepiej, bo mieć przyjaciela prawdziwego niszczy nowego zdecydowanie tak jeszcze weźmiemy nałożono 2 koncepcje ze sobą, czyli np. chce stworzymy Avatara osoby, które fakt faktycznie istnieje prawda i w ten sposób, że tak powiem zamierza tylko wiedzieć czy zgłaszać się na odległość za pomocą technologii będziemy też mogli np. przytulić do siebie takiej poczuć dotyk myślę, że takie tak jak na formę NASA będą nawet bardziej akceptowalne właśnie takie twory kompletnie sztuczne i pozbawiona wyrazu osobowości czy też np. właśnie są sztuczną osobowością tak liczną badania, które pokazują, że ludzie, którzy mieli do czynienia z komputerem mogilników już na czacie i rozmawiać z moich problemach osobistych to lepiej się otwierali przed komputerem byli bardziej szczerzy, więc o sobie mówili, niż kiedy mogli poznać terapeutą człowiekiem, więc może taka swoista anonimowość czy też właśnie ten nieufność maszyny zresztą osiągającą łatwiej nawiązać kontakt z takim takim jak właśnie cyfrowym tworem na pewno ujawni jakieś swoje prawda bardzo głęboko skrywane emocje myślę, że myślę rzeczywiście na, ale to chyba też znane z psychologii na taki motyw, gdzie jesteśmy skłonni bardziej otworzyć np. jeszcze w tych czasach przedpandemicznych przed osobą nieznajomą, którą poznaliśmy w pociągu aniżeli właśnie przed kimś się nam przyznane, więc myślę, że tutaj na tej zasadzie mogło nawet funkcjonować takie roboty liczni terapeuci tak miejmy nadzieję, że będą dla nich dobre zastosowania będą do stosowania wytyczne co do marketingu co tu zawsze mieliśmy do czynienia z kreacją myślowa tylko racje będą się pojawiały także w sferze cyfrowej, bo ostatecznie nowe narzędzie także nowe sposoby przyciągania klientów dla firm i chyba tego dlatego nic, jeżeli nawet pandemia zdecydowanie tak tak jak wspomniałam jednym z tutaj głównych powodów wykorzystania tego typu wirtualnych influencerów jest to efekt nowości przyciągnięcia młodego pokolenia osób zafascynowanych technologią szczególnie marki, które znane są takiego eksperymentator czeskiego podejścia generalnie do komunikacji marketingowej chętniej sięgają po takie rozwiązania dzisiaj to są wczoraj tak chyba nie od dziś są obecnie wirtualni influencerzy i mogą to zupełnie inna technologia przy pojawią nie będziemy pewnie mieli jeszcze tak dużo badań na ten temat będziemy 7 przyglądali być może będzie okazja do tego, żeby o tym na antenie TOK FM rozmawiać dzisiaj dziękuję mojej rozmówczyni dr Jolanta Tkaczyk co do 1 000 000 Koźmińskiego autorka badania potrzeb ewentualnych sąsiadów dziękuję bardzo, dziękuję państwu zaproszonego w sobotę o godzinie 1420 wspomina też archiwum audycji można odsłuchiwać naszej stronie w aplikacji mobilnej mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA