REKLAMA

Dlaczego prace bez sens są lepiej opłacane niż te, które są ważne dla społeczeństwa? [Ekonomie przyszłości]

Światopodgląd
Data emisji:
2021-04-30 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:52 min.
Udostępnij:

O seminarium "Od bullshit job do buntu klasy opiekuńczej" w ramach Biennale Warszawa i Ekonomii Przeszłości. Rozmawiamy z antopolożką Angeliką Kussy z Uniwersytetu Autonomicznego w Barcelonie i Magdą Malinowską z Inicjatywy Pracowniczej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie zapraszam państwa na świat podgląd, który w związku z tym, że spotykamy się z państwem w przededniu święta pracy majowego dnia Międzynarodowego dnia Solidarności ludzi pracy to pierwszą godzinę dzisiejszego świata podglądu pracy właśnie poświęcimy, ale toteż, dlatego że oczywiście dyskusje nad tym czym jest praca jak powinna być opłacana kwestie podatków to wszystko jest w centrum też dyskusji na temat systemu i Rozwiń » potencjalnych zmian w systemie społeczno-ekonomicznym, którym żyjemy, a z powodu, którego jednak frustracja już od co najmniej kilkunastu lat już dosyć wyraźnie rośnie też pretekstem do tej pierwszej w każdym razie rozmowy naszej Opera o pracy będzie trzecia część trylogii, więc ostatnia już w tym sezonie trzecia część seminarium czy trzecie seminarium w tym sezonie w ramie w ramach ekonomii przyszłości jak zwykle opowiadamy państwu na antenie Radia TOK FM proponujemy taką skróconą wersję tego seminarium, a nagranie całości znajdziecie państwo systemie podcast nowym Radia TOK FM ma patronat nad tą wspólną inicjatywą Biennale Warszawa i Le Monde dyplomaty lig i to już trwa to jest w zasadzie sezon 2,5 jak nazywa to kurator tegoż, czyli Przemysław Wielgosz opowieści o tej ekonomii nie klasycznej innych mniej znanych w Polsce rozwijających się i wnoszących ciekawe perspektywy do dyskusji teoriach ekonomicznych dziś czas na opowieść o tym czym różni się albo i co wynika z takiej porównania czegoś co David Greenberg też bohater tego cyklu nazywa Bursz ty Job, czyli będę unikała tego słowa, ale bardzo nie atrakcyjnymi pracami i kiedy porównamy to do prac opiekuńczych i ten cykl czy to seminarium przygotowały też dlatego są teraz państwa Goś zmian, czyli na kursy Uniwersytetu autonomicznego w Barcelonie dzień dobrem dzień dobry panie trwa i dzień dobry Magda, jeżeli już nie Zając uważa, że nie jest łatwym w MAK tam państwa te panie serdecznie Magda Malinowska ze związku zawodowego inicjatywa pracownicza zastanawiam się co co przede wszystkim w tej naszej kultowej rozmowie, który chciałbym oddać wiele ciekawych kwestii, które poruszył jeszcze w swoim wykładzie przypomnę nagranie całości m.in. w systemie pod Kasprowym Radia TOK FM chyba zwrócę się na początek do Antyli Kusy z prośbą o wyjaśnienie tego sformułowania po angielsku bursie Job czyli gdzie praca o 23 kropki tak będę mówiła, bo jakoś powstrzymam się, choć przesłania tego, czyli co to w zasadzie znaczy w tej koncepcji Grebera albo tak jak pani to rozumie, czyli proszę wzbogacić swoją perspektywę tę teorię do 6, zanim odpowiem chciałam doprecyzować wytyczne chodzi, a tylko łącznie o LTE alternatywne teorie ekonomiczne oczywiście ekonomia hetero, do której na rok tutaj świetną robotę tylko z punktu widzenia antropologii chodzi też antropologiczną emerytek ekonomię takiej myślenia ekonomicznego w ogóle by antropologa pokazuje jak postawienie w centrum ekonomicznego myślenia jak właśnie destrukcja społeczną też powoduje i odwodzi nas od robienia polityki po raz, ale przewody do pytania dziękuję, że dziękuję pani na to zwróciła uwagę, bo to jest też trend mam wrażenie bardzo ciekawe właśnie, w którym niejako, a Andre Polacy rzucają wyzwanie ekonomistą i mu w i w dużym uproszczeniem co teraz proszę mówią coś wam nie wychodzi, bo jednak stawianie w samym centrum gospodarki liczenie, że wyjdzie to ludziom na zdrowie to jest błędne, że jednak ostatecznie powinniśmy pamiętać, że cały ten system budujemy dla ludzi i czego tak zbudować, żeby on był dla tych ludzi najmu najbardziej optymalnym no tak Boe ekonomiści oczywiście osoby, które zbijają kapitał na pięknej różnych teoriach ekonomicznych im zależy na tym, żeby ludzie żyli dla gospodarki nie ale, żeby gospodarka służyła ludziom nie znajdzie to tego czym są polscy działce albo pracę bez sensu jak, bo tak brzmi tytuł książki rapera tłumaczenie ją polskim jak ja jednak od lat środowisko budowa tych pracach, dlatego że taki dosadny język też ma swoją sektą po prostu społeczną i właśnie takiego jak wychodzi tak MFF w języku angielskim także budować te prace wtedy wydać takie prace, które są świetnie wynagradzane akty są bardzo dobrze płatną pracę, ale osoby, które wykonują chcemy est pytają, więc właściwie praca nie ma sensu nie wytwarza żadnej wartości społecznej, gdyby jutro zniknęła to nie pisze nie stało, a ich zdaniem ich zadaniem jest zazwyczaj robię tego można łatwo zautomatyzować albo coś to nawet być może szkodzi ludziom tak w środowisku naturalnemu społeczeństwu im samym podatku lub posiadania takiej klasy jeśli rzeczywiście dopuszcza do siebie mieszkanie dyszami, a nie ucieka mechanizm wyparcia wiąże się z poczuciem ogromnej jeśli badany istnieją niebem całe wielkie korporacje, których zadaniem jest nim zostanie ludziom jakiegoś bubla aktem pracuje wiele osób było zajęcie części do ani społeczeństwo na tym niestety ani ani oni oczywiście stracili dochody, ale po inny problem społeczny tak to ja jestem pytam, bo z mojego doświadczenia to jest istotny punkt to wiele osób może się też urazić na taką definicję, więc kto decyduje czy ta praca jest społecznie użyteczna wartościowa perspektywy społecznej czy właśnie wyspami paradoksalnie okazuje się, że ten rynek nie jest taki racjonalny i stworzył ją w jakiś właśnie z punktu widzenia człowieka nieracjonalnej logice, kto ma o tym decydować po pierwsze po pierwsze to wydaje, że Greiser bardzo sprytnie ICO od od tego właśnie, żeby ktoś się urażone i dlatego właśnie definicję wpisane jest to, że sama ta osoba o tym i tak budził tylko powiedzieć, że nie wiem zawód antropologa niczego nie wnosi, a no, bo np. w ogóle nie wie czy misja Populacyjny jednak, więc oczywiste teren wartości to jest teren zawsze spory tak to pokazuje nam w tej chwili kraj po, że teren wartości zawsze relatywne i za znawcę zawsze zależy od jakiegoś konkretnego punktu odniesienia, ale jeżeli chodzi nam to praca opiekuńcza nie mamy żadnej wątpliwości nikt tak czy np. lekarz pielęgniarka opiekunka wnosi wartość społeczną lub nie w tym wypadku same osoby efekt stwierdzają, że jest i że ich praca jest jest sensu i to jest ważne co pani podkreśla, bo on decyduje badanie, którego tam wynikało jego zainspirowało badanie ponad 13 ludzi miała poczucie, że ich praca ma sensu to jest bardzo destrukcyjne dla dla ludzi, którzy czują tam też tak tak dokładnie i 4 na tak uchwały w przypadku tych badań, które łączy województwa 40 prawom, jakie pytania one są łatwo przekładali na na inny teren do myśli i podejrzewam też z następnymi dniami w Polsce, a takie badanie prowadzone, ale podejrzani to było tak naprawdę pierwszy proces dlatego w takich peryferyjnych gospodarkach PTTK PKT ekonomia finansowa jest bardziej i korporacje są im bardziej obecne, więc leżanki te procenty tak naprawdę tak naprawdę wyższe, ale po co i co mamy zrobić z tą diagnozą co znaczy, dlaczego ta jego teoria, bo to trzeba powiedzieć cieszy się tak dużą popularnością jest tak dla wielu inspirująca, bo fajnie, że to powiedział on fajnie, że to pani mówi, ale co ja mam z tą wiedzą to znaczy ona mi daje refleksji nad systemem Kol no po prostu tak jest przykryto, ale tak jest no to jest na pewno też trudna sytuacja nie mogło wielu ludzi taką pracę wykonuje i tak jak pani pytanie łatwo niełatwe w tym życia do tego cały system od drugiej wojnie światowej zbudowany na uzależnieniu od zatrudnienia tak nie ma ochrony socjalnej nie ma innych autonomicznych form reprodukcji społecznej z uzależnień ile nie posiadamy kapitału czy możemy zrobić rzeczywiście jesteśmy podczas jedyną odpowiedzią jest po prostu działalność powrót do działalności politycznej po prostu Magda na pewno opowie o tym jak wygląda walka bezpośrednia niż w takim sensie nam tutaj i teraz to, ale należy po prostu też działać politycznie na dłuższą metę, żeby zmienić cały cały system tak, bo nie wiem np. od o tym mówi Grad bramek 8 czasy się cytuję 5 mówił o tym, że na razie jego wnuki, czyli danie szóstej już moje pokolenie na pewno pracowali byśmy 4 godzinę 15 godzin w tygodniu, strasząc wszak oczywiście tak nie jest wiemy więcej tak naprawdę pracujemy więcej niż pokolenie naszych rodziców naszych statków, a więc skrócić czas pracy wprowadzić inne formy bezpieczeństwa i podstawowego składu społecznego, które nie są uzależnione od zatrudnienia, czyli dochód na montera przykra Elle czy będą zostawać wolnych tak to, bo jest dobre rozwiązanie, ale tu nie podzielam tę kwestię, bo się wydaje, że warunki np. tak tu podkreślić właśnie 2 rzeczy raz do tej opieki przejdziemy, bo ona jest w sercu właśnie refleksja nad tym czym co w ogóle rozumiemy jako prace co to jest praca jednak my ten system, którym żyjemy rozumie pracę jako tę, którą wykonuje się zarobkowo tak to jest to co z kolei stany mówi, że jeżeli wykonuje pani tę pracę jako osoba, która zatrudnia pani zapłacę zdanie pani moją żonę do PKB już nie rośnie to jest 1 rzecz, czyli właśnie zastanowię się pracą opiekuńczą zmusza nas do zastanowienia się w ogóle co rozumiemy jak my jak nasz system postrzega pracę co wynagradza i co docenia, a druga rzecz do refleksji to oczywiście jest to dlaczego czy to dobrze czy tak ma być, a może inaczej nasza tożsamość tak silnie jest zbudowana na pracy by niektórzy nawet mogliby proszę się zastanowić nad sobą czy to nie jest także właśnie ona jest podstawą naszej tożsamości i czy tak było zawsze i czy tak musi być o tym też Andrzej Kusy opowiada na tym seminarium, o którym teraz rozmawiamy jeśli będzie okazja to jeszcze Manta nie poruszymy tę kwestię, a jeżeli nie to starcie odsyłam państwa do systemu pod kasowego poznam jest jeszcze Magda Malinowska, które chciałabym zaraz po informacjach oddać głos, więc teraz informacje, a po informacjach wracamy do rozmowy, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz wracamy do rozmowy o tym tak naprawdę i czym dla nas jest praca, jakie rozumiemy no i dlaczego wynagradzany jako społeczeństwa tak Nisko te prace, które szczególnie w pandemii widzieliśmy już naprawdę wyraźnie są nam dla nas niezwykle ważne są prace głównie opiekuńcze związane z no właśnie z dosłownie z opieką nad starszymi nad młodszymi czy pracą swe systemie ochrony zdrowia czy pracą w szkole albo w żłobku, dlaczego one są tak słabo wynagradzane w porównaniu do prac, które de prof. Grajber już nie żyjące nazwał pracami bez sensu, a nawet, jeżeli ci, którzy wykonują mają poczucie, że te prace mają sens już jakiś menadżerów no to pytanie, dlaczego nagradzamy, dlaczego system wynagradza je np. uznaje, że są 40× albo 100× bardziej wartościowe niż te, które wykonują opiekunki no decyduje o tym rynek to jest ta odpowiedź czy zastanawialiście się też państwo właśnie, dlaczego za pracę tą płacimy tę płacimy, a za pracę, którą wykonują opiekuńcze często kobiety one są opłacane co z tym systemem jest nie tak państwa gośćmi są Magda Malinowska ze związku zawodowego inicjatywa pracownicza jak Żylina Kusy antropolożka z uniwersytetu autonomicznego w Barcelonie ta audycja jest skrótem ich seminarium od pt. od ból szyi dzioby do buntu klasy opiekuńczej cały znajdziecie państwo w systemie pod kasowym, a teraz właśnie chciałam poprosić Magda Malinowską o też takie skrótowe ujęcie wydaje się bardzo ważny i ciekawe, w którym zwraca pani uwagę na to, że prywatyzacja, która następowała w trzeciej RP właśnie tych usług opiekuńczych oprócz tego, że właśnie okazuje się, że potem z pandemii system mamy bardzo zaniedbany ochrony zdrowia system edukacji też jest bardzo zaniedbany ten publiczny oprócz tego, że właśnie wszyscy cierpimy na wskutek tego szczególnie cierpią kobiety prywatyzacja szkodzi bardzo kobietom czy witam witam państwa serdecznie jeszcze raz faktycznie jest także prywatyzacja szkodzi kobietom prywatyzacji zasobu publicznego o de facto doprowadziła ona do likwidacji likwidacji bardzo dużego o bardzo wielu instytucji opiekuńczych głównie żłobków jak mówiłam podczas spotkania ponad 70% instytucji opiekuńczych dla najmłodszych zostało zamknięte i to pod w latach dziewięćdziesiątych i ta tkanka nigdy nie została odbudowana do tego jesteśmy teraz tak olbrzymim kryzysie opieki i dlatego że jest to praca, która de facto musi zostać wykonana no bo nie możemy przestać opiekować się osobami starszymi najmłodszymi dziećmi Boga dziećmi no to ona została przerzucona na kobiety ta prywatyzacja akurat w tym wypadku odbyła się poprzez prywatyzację gospodarstw domowych, bo to one zostały obciążone tą pracą, która musi zostać wykonana, żeby nasze społeczności w ogóle mogły funkcjonować niestety tak jest, że w tym systemie, w którym funkcjonujemy ba trudno opierać się dużym stopniu o nieodpłatną pracę i to nieodpłatną pracę kobiet, które są do nich de facto pewien sposób społecznie kulturowo zmuszone, bo to on ją najczęściej wykonują wie wielu przeprowadzonych badań przeprowadzonych przez przez ostatnie kilkadziesiąt lat wynika, że kobiety wykonują olbrzymią olbrzymią ilość niedawno prywatna firma US wykonała badania pokazują, że w ciągu tygodnia kobiety nawet pracują w domu 90 kilka godzin to jest po prostu też olbrzymia liczba, ale średnio mówi się o tym, że jest to około 5 godzin dziennie, które kobiety muszą przeznaczać na darmową pracę opiekuńczą i robią często, ponieważ publiczne instytucje opiekuńcze są niedofinansowane brakuje w nich miejsc są cały czas traktowane jako jako koszt, który trzeba minimalizować ani jako zasób, który powinien służyć i który służy całe społeczeństwo do tego, żeby one były w stanie normalnie normalnie funkcjonować no i w tej chwili mamy taką sytuację, że niestety, ale nasze płace rosną bardzo bardzo wolno instytucje opiekuńcze są niedofinansowane i kobiety najczęściej obciążone są pracą podwójnie albo nawet potrójnie znaczy zajmują pracują najem nie zajmują się dziećmi za darmo jeszcze dodatkowo zajmują się osobami starszymi generuje olbrzymie olbrzymie przepracowanie problemy zdrowotne wśród kobiet i też oczywiście wpływa na różne relacje społeczne, które ona, na którą nie są sobie w stanie pozwolić, bo mają tyle obowiązków do wykonania to również oczywiście wiąże się z możliwości z ograniczonymi możliwościami dotyczącymi wyjścia zmiany tej sytuacji organizowanie się o to, żeby tą sytuację zmienić no bo nie ma już na to czasu i kiedy my funkcjonujemy cały czas w społeczeństwie rynkowym, gdzie jak różnią się te te prace i tak uważam, że racjonalność rynkowa jest korzystna również dla społeczeństwa ludzi tak, ale teraz podczas pandemii widzieliśmy, że to dotyczy ten projekt nie wypalił to jest tak naprawdę bujda bo, że my faktycznie nie jesteśmy w stanie funkcjonować bez szeregu tych prac, które były przez lata przez lata niedowartościowane i uważane za śmieciowe, dlatego że nie generuje wprost z zysku tak, bo to jest właśnie to pytanie o to czym jest praca dlatego wydaje mi się ta refleksja nad pracą opiekuńczą nie tylko istotna dla kobiet, które po prostu bardzo duże są złożone tej pracy wykonywać żyją w systemie, gdzie rządzi pieniądz, a zatem pracy pieniądze nie zostają, ale ona jest też kluczowa do do refleksji nad tym jak to organizować, bo oczywiście cały czas mam wrażenie wielu z nas żyje w takim paradygmacie, że jak nie to co mamy to to oczywiście komuna tak wiemy, że ona też niezbyt racjonalnie działała, więc jak pani o tym myśli to znaczy czym jest praca czy powinniśmy w takim razie opiekę nad matki nad dzieckiem nazywać pracą, bo wtedy jest język rynkowy czy ją właśnie tak jak niektórzy u sentymentalizm owa mówi, że przecież to jest poryw serca, jakie jak pani wniosek taki bardziej polityczny wyciąga, chociaż od razu dla słuchaczy zaznaczył, że Magda Malinowska jest taktycznie sequel zaangażowana, bo te wszystkie prywatyzacje one spotykały się jednak z oporem, więc ta walka trwała trwa czasem przynosiła korzyści, ale na poziomie takim właśnie politycznym jak pani to od osoby w głowie układać co z tym zrobić, jeżeli my funkcjonujemy w społeczeństwie rynkowym oczywiście musimy też pewien sposób rynkowo przedstawiać pewne wstępne pewne fakty i faktycznie jest tak co nawet obliczono przed komisją unikali, żeby praca, która jest wykonywana za darmo i nie opłaca ona przynosi konkretne profity i konkretne benefity dla całego społeczeństwa nawet nie mam teraz Flick przed sobą, ale to było wyliczone ile tak naprawdę nasze społeczności zarabiają, jakby na tym, że ta praca wykonywana jest za darmo, więc tym to do końca nie jest tak, że one, zupełnie jakby zupełnie nie przynosi żadnych wymiernych zysku jest ważne terminy zna pan korzystniejsza niż pensje menedżerów to są takie wyliczenia że, że mnożnik jest większy przy tych pracach opiekuńczych tak inwestycyjnie strategicznie takie kasy dokładnie tak poza tym jeśli kobiety wykonują jakieś prace, które mogłyby być wykonywane i powinny być one wykonywane w instytucjach publicznych to są często często takie jak z takiej pracy jak praca edukacyjna jak jakieś zajęcia pozaszkolne z dziećmi, ponieważ nie tylko żłobki były zamykane w latach dziewięćdziesiątych, ale także stołówki także dom kultury nie tylko tak dziś dziewięćdziesiątych, bo przecież 20000809. dziesiątym 11 dwunastym 1314 myśmy całą falę w miastach zamykania szkół zamykania przed szkół zamykanie domów kultury ze względu na to, że nasze samorządy popadły w kryzys i w ten sposób chciały jak by zminimalizować właśnie koszty nazywano to kosztem funkcjonowania poszczególnych samorządów w bok poszczególnych rejonów i wtedy te prace wykonują kobiety jest często praca, która zastępuje opiekę zdrowotną budowa to jest jeden z postulatów to znaczy niektórzy uważają, że należy to tego rodzaju wydatki uznawać za inwestycję, a nie koszty tak wpisywać rubryki inwestycję to znaczy traktuję to akcje, bo to, bo to jest de facto inwestycja i przez to, że wykonują kontrakt od pracy kobiety wykonują za darmo nie dość, że na poziomie budżetowym jak te pieniądze są oszczędzone to jeszcze jakby w ten sposób no i przygód przygotowuje kolejne kolejne społeczności do tego, żeby funkcjonowały głosy w naszym społeczeństwie, żeby pracowały, żeby zarabiały na emerytury itd. tak dalej itd. więc jest to zdecydowanie zdecydowanie praca, która służy też rozwoju nawet tego rynkowego społeczeństwa wobec Best bez niej społeczeństwo niezależnie od tego w jakim w, jakim systemie ekonomicznym gospodarczym funkcjonuje jedynie funkcjonowało to jeszcze chciałam słyszeli państwo Magdą Malinowską, ale na koniec Andrzej Kus tak bardzo krótko zapytać właśnie o to znaczenie pracy, że właśnie już trochę od tego odchodzimy, ale w tym takim kapitalistycznym po protestanckim duchu tak właśnie ta praca jest sensem jest ramą jest tożsamością w naszym życiu i skończy się wzięło, kiedy o czy znamię czy oni tego owych tak tak jest tutaj różne są tego źródła efekt z 1 strony LM takie było właśnie teologiczne i pracę tak pewnie nie praca najemna mówią o zatrudnieniu tylko taka najprostsza definicja pracy od czegokolwiek, jakiej formie ten pro run jest czynnością samo w sobie tę, która jest po prostu środkiem do innego celu ma źródła takie właśnie teologiczne nie na wzór Boga Bóg stworzył świat i Wolin obecnie dokończone człowieka dalej tworzy za pomocą pracy tak wtedy właśnie ta praca jest nadal jest 15 to co tak naprawdę wynosi człowieka nie takim spojrzeniu antropologicznym nawet na Boskiej pożądane, ale oczywiście we współczesnym świecie taka ideologiczna wizja jest nam wmawia nam po prostu z powodu takiego by dyscyplinować ludzi, żeby po prostu pracowali, żeby uważali, że to jest właśnie wartość sama w sobie tak nawet można zobaczyć ogłoszenia mu pracy to jest po prostu niesamowite są takie ogłoszenia o pracę, których nie nie daje wynagrodzenia mówi, lecz daje pomoc w możliwość pracy, a na koniec straty z tą samą w sobie, żeby zaznaczyć, że to nie jest głos przeciwko pracy chciał zadać pani lubi swoją pracę tylko swoją pracę tylko one spraw rocznie jak wyda nocą poziom wymyślania zupełnie inne jak powiedział mandat, jaki znamy oczywiście skręcają w oczach kapitalizm i kapitalistycznej no teraz mamy bardzo i będziemy po taki sposób od myśleć, ale jedynie przy pracy tak praca naukowa myślenie krytyczne także istniała nawet pracę najemną nie trzeba tego nazywać pracę tak umownego jest z 1 strony na to ostatnie zdanie Magda Malinowska z tak ja też powiedzieć, że praca opiekuńcza generalnie też może być też Bushido raczej też można nie lubić można też zupełnie czuć, że nie ma się z nią żadnego związku żona jest tak naprawdę, gdzie stał sobie, ale nie to nie jest to co chcemy robić od gen kluczowe jest nie tylko dofinansowanie opieki, ale też to, żeby pracownicy pracownicy mieli wpływ na swoje zakłady pracy na to są organizowane jako organizuje czas pracy wtedy po prostu będziemy w stanie wpływać na członka NATO czym jest czysta praca ma się ono dla nas znaczenie to na tym zależało, bo boli musimy kończyć właśnie w, żeby słuchaczy zachęci do refleksji oznaczeniu ich pracy ich życiu to nie jest czarno-biała dyskusja po takich maili trochę wnoszę, że niektórzy odebrali wiadomo, że pracować w prosty trzeba, ale pytanie ile, w jakich pracach w jakim reżimie takim systemie jak mówi Magda Malinowska, z jaką sprawczości do słuchaczy państwo w systemie pod Kasprowym całe seminarium ekonomi przyszłości Magda Malinowska z inicjatywy pracowniczej Andrzej Kus antropolożka Uniwersytetu autonomicznego w Barcelonie były państwa właśnie informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA