REKLAMA

Powroty do szkół - więcej radości czy stresu?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-05-02 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
35:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka od 4maja wszyscy uczniowie klas 13 wracają do nauki stacjonarnej od 17maja klasy 48 oraz szkoły ponadpodstawowe uczą się hybrydowo od 31maja wszyscy mają wrócić do nauki stacjonarnej z nami są Justyna Suchecka TVN 24 dzień dobre ten dobry TV 64 PLN dodam jeszcze Krzysztof Krzysztof Chorwat Radia TOK FM autor serialu reporterskiego roku, którego nie było dobre dzień dobry oboje specjalizuje się w tematyce edukacyjnej i naszą rozmowę pomyślałam niejako Rozwiń » jako epilog do serialu reporterskiego Krzysztofa właśnie roku, którego nie było były tam tematy nauczyciele rodzice uczniowie myślę, że temu epizodowi można by dopisać taki podtytuł powrót niechciany albo powrót nie do końca chciane ponad 500 000 osób podpisało w internecie petycję protestu Uczniowskiego, żeby do szkół już nie wracać te starsze klasy, żeby nie wracałem, żeby wróciły dopiero od nowego roku szkolnego od razu pytam państwa opinie naszych słuchaczy słuchaczek niedziela małpa TOK kropkę FM 224 czwórki 044 czy cieszycie się do powrotu do szkół na ostatnią chwilę Justyna, dlaczego protestują przecież wszyscy czekaliśmy na to myślę, że to, że protestują rzeczywistych najlepszym podsumowaniem serialu Krzyśka to jest coś niesamowitego, że właściwie odcinek o uczniach trzeciej to jest samospełniająca się o 1 oznacza, że one do kwestii zrobiliśmy coś bardzo źle, że uczniowie po tylu tygodniach nie chcą wracać do nauki i te powody są bardzo różna od takich bardzo prozaicznych jak chodzą do szkoły w innym województwie nie ma gdzie mieszkać nie znajdę mieszkania na 3 tego dnia po takie właśnie, że dojeżdżam komunikacją publiczną boję się o swoje zdrowie o te związane z egzaminem ósmoklasisty wprost, czyli czemu ja mam wracać kilka dni przed, a co będę wody w kwarantannie i nie ma już egzaminu po IT są wszystkie takie do zracjonalizowania one są mniej bardziej dogodne dla dochodów ludzi, ale ten ostatni, który czy słyszę najczęściej to jest powód oczywiście ja nie chcę wracać do szkoły to kosztuje mnie bardzo duży stres myśmy się przyzwyczaić do zdalnej edukacji nauczyciele jak tylko premier ogłosił, że otwiera szkoły już zasypali nasze dzienniki sprawdzianami kartkami komentarzami pod no teraz sprawa pokaże, czego nie umiecie teraz sprawdzimy co żeście robili na tych zdolnej zdalnej szkole szykujcie zaszyte i to bez względu na wiek uczniów, więc myślę, że w kontekście tego, o czym mówiliśmy przez wiele miesięcy toczą wg Krzysiek z serialu obniża go obniżonego dobrostanu ogłoszonego nastroju Stanów lękowych depresyjnych pierwsze co dorośli robią młodym osobom mówi cha teraz sprawdzimy no to jest ostatnia rzecz, którą powinni robić to chyba największy strach co wracamy często się moich rozmowach, ale oczywiście wszystko, żeby nie przyłożymy ucho Krzysztof do siebie też docierają tego typu głosy tak dokładnie w ten sam sposób to traktuje jako strach przed takim powrotem właściwie do czegoś znowu nowego, bo to już większość przecież tego roku właściwie od semestru jeszcze letniego poprzedniego roku większość uczniów jest w tym trybie zdalnym i nawet drugoklasiści liceum, bo możemy mówić, że okej trzecia klasa, która nowości teraz już ma to z głowy ten dylemat, bo w poniedziałek zaczyna matury, ale ósmoklasiści, którzy boją się egzaminów do tego dochodzą drugoklasiści, którzy po prostu przyzwyczaili jak powiedziała Justyna do tego trybu i mówią my w tym roku niekoniecznie w ogóle to my już teraz przygotowujemy się do matury, bo mamy już za rok, a już pół swojego liceum spędziliśmy w domu i to tutaj uczyłam się po prostu najlepiej szkoda czasu na dojazdy liceum czy technikum szkoła średnia w ogóle to zazwyczaj dojazdy no bo wybieramy szkołę przecież nie w rejonie zazwyczaj, do której chcemy pójść no i ci uczniowie tego właśnie obawiają się ktoś może pomyśleć nie wiedzą, czego chcą długo było mówione, że to jest okropne, że są, że nauka zdalna to nie działa że, że są kłopoty sprzętowe słyszeliśmy dużo tych negatywnych opinii większość tak jak kojarzy twój serial Krzysztofie to ten był raczej większość negatywnych opowieści były też pozytywne to co teraz mamy możliwość powrotu i słyszymy protesty to jest wydaje się jakiś zupełnie sprzeczne z kawy, więc słyszymy też protesty rodziców, którzy wcześniej mówili musimy dzieci muszą wrócić, bo tracą bardzo dużo, a teraz nawet ci, którzy tak bardzo protestują na tych forach rodzicielskich, na których można znaleźć różne protesty od wielu miesięcy teraz mówią dobrze, że wracają ale dlaczego tak późno, ale właściwie to 3 tygodnie ostatnie to właśnie stres i oczywiście mówią, że nareszcie zaczął się uczyć, bo przez ostatnie miesiące obserwowali, że w ogóle nie uczyli oczywiście nie we wszystkich przypadkach raczej w większości prawdą nie jest czy to będzie nadrobienie programu czy jednak nadrabianie relacji Justyna pół bardzo chciał, żeby było to drugie myślę, że tego Litwą są też większą reklamę tegoż Łukasz większość uczniów, a niestety nie mam jakichś wielkich nadziei, że stajemy przed takim momentem, który dla polskiej szkoły rzeczywiście mogło być rewolucyjny dużo pan minister ma zdalna nauka zdalna nauka nauczyła nas, jaki mamy kłopot z połączeniem z Justyną to poproszę Krzysztofa o głos to będzie nadrobienie programu czy nadrabianie relacje myślisz i Justyna zaczęła mówić o tym, że nie ma nadziei tak pomyślałem sobie jednak mimo wszystko tej wypowiedzi ministra Czarnka na ostatniej konferencji słowa tej wizji czy wrócicie na luz co może być zabawne w pewnym momencie, ale być może nie teraz i być może nie wtedy, kiedy właśnie uczniowie, bojąc się, kiedy uczniowie mają różne dylematy problemy również natury psychicznej mówienia i pewne bagatelizowanie, bo chyba tak to trzeba odczytać no jest nie daje rzeczywiście tej nadziei to jest coś co i mówiła jest Polska szkoła niekoniecznie być może zdała zdała ten test nie odrobiła lekcji miała bardzo dużo czasu przecież na to, żeby ewentualnie przygotować do powrotu, ale też, żeby przygotować różne narzędzia, żeby chociażby po majstrować przy podstawie programowej to wszystko się nie stało mimo wielu apeli, toteż specyficzne wypowiedź jak na naj polskiego z polskich ministrów edukacji Justyna tutaj bardzo to było wspaniałe, zwłaszcza że tydzień wcześniej minister Czarnek był gościem Agaty Adamek państwa 4 właśnie pytano nadrabianie powiedział, że jesteśmy w Polsce myśmy po polsku czym Polska nadrabia też będziemy po polsku to było oczywiście w kontekście pytania o to, że są takie państwa tak te media jest nawet słowem zakazanym w Irlandii północnej np. przebudowano całe takie zestawienie słów, których nie należy używać kasa, ale jeszcze wracają PZW Krzysiek mówiło się wydaje, że w wielu miejscach zaszła rewolucja pokonanie jest jak za przedszkole od dolnej trudno przekłada na morzu jest nadzieja dla nauczycieli osobiście, którzy w pandemii przestali robić sprawdziany po 20 latach wystawania ocen ze sprawdzianu zostali mówią już nie będę robiła grupa szkołę ja już wypłaciła mu trzymanie w domu w swoich pokojach zrozumieniu znacznie lepiej, że jak siedzą, rozwiązując prawdę zaczynałem na nim ściągać mnie tam nie ma ani też siebie oszukuję oni nie nauczyli nie mają matury za rok i takie coś oczywistego 4 słyszeliśmy od zawsze jak sami chodziliśmy do szkoły właśnie się czas, ale się pandemii nabrało nowego znaczenia też oznaczać taki kierunek po powrocie dla wielu osób na obcych, którzy przestali właśnie wystawiać oceny, bo przecież przepisy mówią, że trzeba wystawić 1 noworoczną czy państwo neutralną, a nie, ale ten maraton sprawdzianów, żeby jak najwięcej odprawą w Dzienniku no to wszystko właśnie składa na dużą zmianę, przed którą też inną zmianę Miszta, który myśli minister Czarnek jak sądzę o tym, czego Polska szkoła nauczyła będziemy jeszcze szeroko rozmawiać się świetnie, że wrzuca te te wątki chciałbym zapytać matury, które ruszają przecież, kiedy pojutrze, jakie będą matury po takim szarpane roku Krzysztof Chorwat na pewno trudne dla, ale jak zawsze zresztą dla wszystkich maturzystów wydaje się, że matura jest próbna jest czymś muszą zmierzyć zawsze stresujące tak sobie myślę, że bez względu na to jaki jest rok za nimi, jakie lata liceum to zawsze maturzyści stresują, ale rozmawiałem z kilkoma maturzystami w piątek zaraz po odebraniu przez nich świadectw jakoś nieszczególnie słyszałem tam stres, jaki wynikające z tego, że czegoś nie umieją oczywiście mają pewne obawy, ale są już na szczęście ziemi większa zdaje się część po maturach próbnych i mniej więcej oswoili przynajmniej reguły pisania egzaminów, kiedy rozmawiam z maturzystami to raczej zaraz za tymi obawami lub mniejszym lub większymi zawsze jednak jest to, że w ogóle ten ostatni rok to raczej był rok taki, w którym byliśmy ze sobą kontaktu i że to ich boli bardziej niż to, że napiszą teraz egzamin taki mam się wrażenia oni chcą po prostu skończyć to liceum i pójść na studia czy pójść do pracy oczywiście już w trybie normalnym, bo jeśli jeśli miałoby to być tak samo zdalnie na to też wielu z nich w ogóle się zastanawiam co dalej czy czy przyszłość związać ze studiami czy teraz jeszcze poczekać Justyna Suchecka czy będą matury wiarygodne w tym sensie, że był to właśnie trudny rok pod względem nauki nie wszyscy się pewnie umieli przedstawić na taki sposób uczenia oczywiście nigdy się nie mówiąc było, gdyby znaczy znaczy, kiedy pytam dyrektora centralnej komisji Egzaminacyjnej czy makro dokonał gorzej, bo pandemia zacznie mówi musielibyśmy posadzić dać taki sam egzamin jak planowaliśmy bez pandemii wtedy sprawdzić oczywiście pod względem metodologii nie jest to prawda ja myślę, że te, które będą tak naprawdę najtrudniejsze takim względem organizacyjnym znaczy to musi być stresują tak jak człowiek chodził do szkoły nie może się rzucić znajomy objęta różnie zachować dystans społeczny, że większość czasu w szkole aż do już do tego momentu usiądzie na ławce mieć maskę wszystko na pewno wpływa na poziom stresu czy wpłynie na wynik będzie bardzo indywidualne w zeszłym roku, gdybyśmy coś takiego ale, żeby było widać kilka punktów procentowych niższe wyniki matury albo ten pandemiczny szaleńca, ale wtedy komisja Egzaminacyjna tłumaczyła, że nie wiemy czy to pandemia to, że licealiści zostali wesele na maturze, które uznawane za jedną z najważniejszych lektur, a w tym roku, ale okrojenie materiału, o którym było wiadomo już w grudniu, ale cały czas powtarzamy pytanie oznacza że, która będzie łatwiejsza oznacza, że będzie mniej zadań, ale trudno przecież nie zmniejszy to, że temat debat nieznaczna czy innymi poradziły sobie lepiej ja myślę, że będziemy widzieli w wynikach ale, ponieważ dokładnie takich samych tłumaczeń to znaczy przecież mieli czas, żeby się uczyć szkoła nie jest jednak mniej mówi połączone i nie da się określić ile pandemia ile pandemia wpłynęła na ile np. po prostu maturalny stres gorszy rok trudniejsze zadanie ja myślę, że zmianie trzeba tutaj badacza, żeby mieć one nie będą znaczenia ale jakie będą oznaczenia osi pewnie nigdy nie wiemy tak absolutnie na 100 proc jesteście sobie szczęście, że te obniżone wymagania niekoniecznie muszą pomóc maturzystom, bo władza rzeczywiście ten sam, ale myślę sobie, że mogą nieco pomóc ministerstwu wizerunkowo, bo wyniki ostatecznie bank zapewne gorsze niż zazwyczaj, ale nie aż tak złe, jakie mogłyby być bez okrojenia wymagań przyszedł do nas maile od pani Zuzanny, która napisała tak mam koleżankę, która jest matematyczką technikum ostatni rok rok pracowała niemal 100% zdalnie jej spostrzeżenia są takie, że uczniowie ostatni rok naprawdę cytuje panią Zuzannę olali i nie wynika to braków technicznych sprzętowych czy trudności z dopasowaniem się do nowej rzeczywistości uczniom naprawdę nie chciało mogli nic nie robić i tak właśnie postępowali ignorowali nauczyciele ściągali na potęgę itd. tak dalej generalizując pyta pani Zuzanna z pewnością, ale nawet w serialu TOK FM uczniowie przyznawali, że ściągają i oszukują na koniec cytatu no to jest postawa, którą po pierwsze, bo zobrazowane w serialu Krzysztofa po drugie, takim wizytom tłumaczenia była też jeszcze nie tak, ale tak jest mogę nie wiąże jak nie musimy NATO to często sobie odpuścić, ale właśnie było to drugie dno, ponieważ była selekcja uma dzisiejszych uczniów wybierali, czego chcą się uczyć prawda to tutaj chodzi o Krzysztofie tak dokładnie chodziło o to, że te przedmioty, które już to właśnie w przypadku licealistów głównie, którzy już myślą o swojej przyszłej drodze wiedzą, że np. biologia im się nie przyda albo geografia no to wtedy trochę odpuszczali albo bardzo odpuszczali oczywiście wszystko zależy od osoby od sytuacji szkoły, a od tego czy są sprawdzane, bo jak mówimy niektórzy potrafili zrezygnować z tych sprawdzianów może może wystarczyło po prostu tak zrobić wtedy uczniowie chętnie by się uczyli zgłębiali wiedzę to na marginesie, ale rzeczywiście przede wszystkim zbierali przyznawali się, że na przedmiotach w ogóle przez miesiące leżeli w piżamie i właściwie logowali się jeszcze do dali kanapkę i pili kawę to jest oczywiście pytanie od tych, którzy byli w gorszej kondycji psychicznej, bo wiemy, że było ogromne problemy, więc jeśli są nadal jeśli łączymy ze sobą kłopoty nie techniczne czy samotność czy kłopoty rodzinne rodzinne czy hałas w domu, a do tego jeszcze właśnie stany takie nie chcę tutaj diagnozować tego typu rzeczy robić, ale nazwijmy to depresyjne wiemy, że bywały też depresję u dzieci no to teraz mamy wyjście i sprawdzamy tak nagle są te egzaminy i nie da się pewnych tygodni trudnych nadrobić Justyna to jest właśnie to słowo, które od razu jakoś tak postawiona baczność jak słyszałem, że ktoś mówi, że wszyscy olali albo, że wszyscy ściągali to mi się od razu zapala taka lampka alarmowa czy wszystko temu mniemaniu to pewnie 3035 osobowa klasa została rzeczywiście ludzie, którym zadaliśmy pytanie dlaczego, ale wasz wyobrażamy już bez holowania i czy w ogóle daliśmy sobie trud, żeby dowiedzieć jak dorośnie co siedziało na skutek, o czym powiedziała, że być może twarz i oczywiście ma sprzęt ma możliwości, żeby się uczyć, ale nie jest w stanie się, ale nie jest wpływanie na PL oczywiście pokutą okupuje co mieliśmy jeszcze przed zdalną edukację uczelni wszystkie problemy związane z emocjami ze zdrowiem psychicznym bardzo często były zamiatane pod dywan nie rozmawialiśmy w szkole, a teraz nagle trzeba było rozmawiać łatwiej powiedzieć, że ktoś Ola ma pani powiedzieć, kto pospołu przez parę tygodni leżał łóżku my widzimy pełnego życia, które szkodzą szkodę widzieliśmy, jakim zakresie prac właściwie nie wiemy hotele zwłaszcza, gdy nie włączają kamer na druga rzecz jest ściąganie oczywiście też bardzo duży problem trochę także chodzimy do szkoły to nagle zaczynamy być wszyscy święci od papieża większość z nas opowiada, kto nigdy nie ściągało lub już potem po latach, ale się tym jak na maturze wyłącznie spraw było też ciągle przesuwane takiej re tak jak anegdota Teresą dali wtedy się z obawy, jeżeli myślimy o ściąganiu to jednak jest dużo większy problem niż pandemia to, że ktoś pisał prawdę w swoim pokoju tylko pewna kultura pewno na przyzwolenie na poszukiwania łanie szkole ma być dowodem tego jesteśmy zaradni i świetnie sobie z nią rodzinę będę ja być pewni naszych słuchaczy wie, że nie do końca tak jest i że nie powinno tak być wolelibyśmy, żeby ściąganie nie było dowodem sprytu intelektu z pewnością no ale właśnie ta sprawa rozmowa o tym dlaczego oni ściągali rzeczy mieć, dlatego że są nimi czy, dlatego że pozwoliliśmy na to właśnie tak jak mówi Krzysiek dlatego uznali, że nasz przedmiot jest na potrzeby jest to smutne oczywiście też rozmów wszyscy byśmy chcieli, żeby każdy przeglądu najważniejsza szkoła będą zaś niemożliwa martwi jeszcze to podejście nauczycieli niektórych, którzy w odwecie nie jako postanowili np. robić karkówkę z fizyki 15 minut dając 25 zadań ja szczerze powiedziawszy nie nie wyobrażam sobie, że ja akurat fizyki mógł napisać w takim czasie taką siatkówkę tak dużą kartkówki trwać tak wrodzona złośliwość, bo ściągali prawda w czasie każdego dnia nasza lista Krzysztof Chorwat Justyna Suchecka za chwilę do państwa wrócimy dużo jeszcze wątków pytania co z uczniami, którzy zniknęli z pola widzenia nauczycieli w czasie nauki zdalnej, a także właśnie refleksję czy Polska szkoła się czegoś nauczyła w czasie pandemii czy jakoś na niej jednak skorzystała tak takie pytanie właśnie zadamy po skrócie informacji Radia TOK FM proszę państwa głosy niedziela małpa TOK kropkę FM 224 czwórki 044 poranek Radia TOK FM Ujka ósma 41 rozmawiamy o szkole powrocie do szkół planowanym nie do końca chciane przez wszystkich Justyna Suchecka portal TVN 24 PL Krzysztof Chorwat Radia TOK FM dzień dobry jeszcze raz dane mówi kłaniam się co z uczniami, którzy zniknęli z systemu ci, którzy się nie logowali ci którzy, z którymi nie było kontaktu przez tygodnie Justyna szczególnie się przyglądała się w tej sprawie, przeglądając rozmawialiśmy też o uczniach serialu książka Kate w tym trzecim odcinku, który właśnie państwo ze względu na kamiennymi polecam, bo Krzysiek notował do tego, żeby sprawdzić co jeszcze się wydarzyło, że tak tłoczno, bo pierwsza napisała o tym jak zeszłego roku potem po mówiła jak i większy tak w październiku śledziłam historie młodych ludzi zdalnej szkole i wydawało mi się tamten drugi tak, że już sędzia nie ma nadziei, że nikt się od hut nie upomni teraz, kiedy wiosną zaczęto sprawdzać, a niestety ta intuicja mnie nie zawiodła są uczniowie, żeby pan do szkoły bardzo z powodu poważnego kłopotu ze zdrowiem psychicznym to były o VAT rodzinna to było wreszcie na początku wykluczenia sportowców oraz Canto to było to co było łatwiejsze do nadrobienia ale, toteż byli po prostu powiedz sobie to wprost rodzice różnie, ale o to, że będziecie uczyło się chodziły do szkoły żyliśmy głównie taką narrację minister, że zakupiony dzieci jak my nazwaliśmy w mediach wg ministra, który także chcieli się uczy zawsze byli tacy, którzy nie realizują obowiązki zostawiła dla już dokładnie dokładnie, czego zawsze po prostu gdzieś tam uczulenia chęć szkołę nie do końca prawda, bo ile jeszcze możemy mówić w przypadku nastolatków, które są bardziej świadoma tego co się dzieje jest ich edukacją o tyle trudno powiedzieć 89 latek jest osoba, która nie chodzi do szkoły bo, bo właśnie, bo jest leniwa i coś poszło nie tak, że coś poszło nie tak to właśnie rodzice, którzy nie dbali o to, żeby brał udział w nauce czasem to już ostatnia rzecz czasem są dzieci, które się nawet lądowały nawet wróciłem fizycznie takim pozycji w Dzienniku do szkoły mam taką dziewczynka pragnęła w drugiej klasie lekcje tylko co z tego skoro ona wcale świetnie potrafiła nadal podpisać swoim nazwiskiem i dalej jest dziecko, które padło z systemu mimo tego, że obecne to oczywiście można rozszerzać pytania o przyczyny to znaczy można zapytać, dlaczego ci rodzice nie dali rady, bo oni też mogli mieć swoje kłopoty ta pandemia nas wszystkich po prostu przeorała Krzysztof zdecydowane Krzysztof Chorwat to jestem to jest można powiedzieć o państwie, które wzrusza ramionami właśnie na to, że część młodych jego obywateli po prostu znika z systemu NATO mnie najbardziej trafiły schowa zresztą jest właśnie tym trzecim odcinku, która mówi, że my powinniśmy się o nich upominać no bo jak niemy to kto jak nie dorośli to kto to znaczy to jest kraj, w którym mamy obowiązek uczenia się do osiemnastego roku życia no i właśnie pytanie czy czy rzucenie najpierw te słowa, o których mówiła Justyna, czyli to są zawsze byli uczniowie, a teraz np. w tej wizji, które już mówiliśmy NATO niestety tylko pogłębiają takie przeświadczenie, że z tym systemem jest coś nie tak i trzeba go zmienić nawet nie tyle systemem co może tymi, którzy nim zarządzają i pytanie co trzeba zrobić żeby, żeby to to zmienić system tutaj fugę pandemia pokazała, że system ma swoje bolączki od dawna i teraz zostały tylko jakby uwypuklone czy pogłębione no bo mamy kwestię podstawy programowej kwestie właśnie choćby nierówności społecznych, o których jeszcze nie mówiliśmy, bo pandemia niektórzy mówią i raporty wskazują na to, że po prostu pogłębi te te nierówności nierówności społeczne, które będą np. owocowały tym, że szkoły szkoły się rozwarstwia nad na ten sektor prywatny sektor publiczny coraz więcej ludzi będzie odpowiedź sektora prywatnego czy też innych alternatywnych form edukacji nauczyciele zresztą też będą odpływać i to już robią i to nie tylko do sektora prywatnego albo w ogóle do do branż jakich niezwiązanych z edukacją, więc mnóstwo zadań do zrobienia właśnie przy jeśli chodzi o system edukacji, zwłaszcza teraz nie ma też ten moment też jest za późno czy może jeszcze szansa, żeby przez wakacje pomyśleć nad tym jak to ułożyć od września to już nie do mnie pytanie spływają mejle od państwa pani Dorota opowiada o swoich bratanków, który studiuje na Politechnice udziela korepetycji z matematyki i ówdzie bratanek opowiada, że bardzo zdolnych uczniów, którzy jednak za w zakresie przepraszam w zakresie przedmiotów, gdzie otrzymali edukację w szkole są nawet lepszy od niego tego studenta Politechniki, ale nie radzą sobie ze zdalnym nauczaniem lub raczej nie wszystko da się przez zdalny pulpit przekazać tak jak w klasie taka jest opinia też jeden z nauczycieli pamiętam mówił w swoim serialu Krzysztof, że po prostu nie jest w stanie zdalnie nie do matury przygotować, więc tych wątków sytuacji możliwości predyspozycji to jest naprawdę miszmasz ogromny chciałbym zapytać o taki wątek czy jest grupa osób czy to młodych młodzieży 3 czy rodziców, którzy np. uważają dobra odpuśćmy ten rok nie zdaje na spokojnie jeszcze raz połączy się tego wszystkiego w kolejnym roku nie ma się bić czy też jest taka postawa słyszeliście ani ja słyszałem takie, że takie wypowiedzi niektórych uczniów niektórych rodziców właśnie, że zastanawia się mocno nad tym czy córki swoje nie zostawić jednak na rok po prostu, zwłaszcza jeśli np. to dziecko poszło wcześniej to ma jeszcze jakiś tam zapas powiedzmy to tych 18 z to po nie widziałam takie wpisy jeszcze w zeszłym roku wiosną zeszłego roku właśnie dotyczyły małych dzieci z drugiej drugiej klasy np. właśnie pamiętam takiej bardzo mnie wzruszył ten wpis, bo mama napisała wolę z synkiem, kiedy będzie można pojeździć po muzeach poczytać wspólnie książki obejrzeć dobre filmy, a nie walczyć na siłę Justyna Suchecka mnie, że wszystkie słowa trochę napawają niepokojem jest przez stojące za tym idzie, bo są to bardzo różne historie czasem właśnie to, że kto w Teksasie klasa grupa się boi, że nie dość dobrze zdać egzamin w terenie zostanie innego ważnego liceum, ale równocześnie 2 tygodnie tydzień temu stan fakt o pierwszoklasista pandemii i tam taki takie zdania, że wolałabym by nie poszło do szkoły albo, żeby tutaj jeszcze raz pojawiał się bardzo często ona zupełnie innym kątem tak reaktora mnie osobiście bardzo poruszyła to właśnie Yahoo akta, które bardzo radośnie poszedł do szkoły wszystko się 2 miesiące, bo pan tam pakował plecak pamiętał o zadaniach domowych, a po kilku tygodniach zdalnej edukacji zaczął mówić, że jest głupi beznadziejny mam już nigdy nie wrócić do szkoły też szkołę straszna śniło musza, że będzie musiał nauczyć czytać angielską w 1006 nauczać opolska straszne na tak mego dziecka, ale mówi Kubica 86 z tego, że dzieci bardzo małe straciły możliwość porównywania się towarzyszenia zapewnią one nie widzą procesu edukacji one identycznego innych rzeczy siedzą w swoim pokoju, kiedy pół klasy krzyczy do mikrofonu ruchy skończyło zadanie wydała pani oni jeszcze nawet dobrze nie naczelny sąd w połowie zaczął się stresować tak naprawdę nawet nie wiemy czy to prawda, że kolega ma skarb nie widzę też w innych tak nie widzą trud nie, dlatego że nauczycielka podchodzi do każdego każdemu pomaga, że może zajrzeć w bramie, że zadanie pytania nie widzą wcale, że są tacy, którzy są jeszcze dalej zadaniem niż oni oczywiście uchodzą takie porównywanie się podział sportowe i zajmowaniem nie jest, ale to obserwowane jak nauka rzeczywiście przebiega i to nie słyszał takich rodzin takich uczniów ani sobie chcieli, żeby ten wiecznie, że pieszą kasa ja nie jestem tego fanką, ale zacząć rozumieć wpierw trzeba też bierze czy myślicie, że w, jaki sposób zostanie wysłuchany ten apel protestu Uczniowskiego, którego zaczęliśmy przez ministra bardzo ciekawe jest to, że uczestnik właśnie ten ten apel jeśli chodzi o ten tydzień bez sprawdzianów kilka tygodni cały miesiąc bez sprawdzianów co ciekawe też to wcześniej namówił tych ruchach oddolnych tutaj w tym momencie też działają już ruchy oddolne wiele szkół ogłasza na Facebooku czy pisze w Dzienniku uczniom spokojnie nie bójcie się reanimuje relacje akurat znalazłem jakoś kilka kilka dni temu 2 dni temu chyba takie ogłoszenie np. pierwszego liceum imienia Tadeusza Kościuszki w Gorzowie Wielkopolskim wiem, że to oraz zdrowych stażysty po tej rodziny dwójki, ale tak, a to z kolei Jedynka napisała do swoich uczniów reanimacja relacji przez pierwsze 2 tygodnie po powrocie do szkoły zajmiemy się oswajanie odbudowywaniem relacji z rówieśnikami nauczycielami no i tam wymieniają żadnych sprawdzianów żadnych ocen itd. takich szkół jest coraz więcej sam Instytut psychologii Uniwersytetu gdańskiego, który uruchomił taką akcję tydzień ulgi ogłosił wczoraj, że ponad 100 szkół zgłosiło chęć włączenia się do tego do tej akcji i otoczeniem już ponad 100 szkół, bo wciąż jest mnóstwo, które być może tak zrobił, ale te ruchy to jedno druga druga rzecz jest taka, że mówimy o tym takiej wizji, ale i tak widzę tu pewien postęp właśnie w stosunku do tego co mówił minister na kilka tygodni temu o tym, że trzeba nadrabiać nagle nie wiem czy usłyszał głosy uczniów czy te głosy różnych nauczycieli szkół i stwierdził sam przecież zaraz po tym, mówieniu o tym, że takiej wizji jednak mówią o odbudowywaniu relacji, więc być może jakaś tam nadzieja jest na to, że ten odzew będzie większy czy protest uczniów będzie już wysłuchane Justyna Suchecka nowoczesnym przepraszam chciałem, ale też lokują dokładnie zdania, że na szczęście do tego, żeby protest został wysłuchany nie jest potrzebny minister edukacji w ogóle potrzebni są właśnie tego co nauczyciele i rodzice od teścia z poradni TL one sprawdzane inne testowania i pani musi koniecznie sprawdzić pani teraz potrafią, a wokół potrzebni są ludzie po wysłaniu, choć minister nie musi niczego więcej robić już w tej chwili, więc mam nadzieję, że w wielu miejscach takich jak rozstał się nią uprawnień pani w uchwale, ale po pewnym sprawdzianu relacji ani tego czy do szkoły wrócimy, bo tu o tym prezes decydował już i tak się zmieni chciałbym zapytać czy Polska szkoła się czegoś nauczyła pandemii rzucona na głęboką wodę na 2 nagłe organizacji nauki zdalnej czy, zakładając można mieć takie nadzieje, że jesienią będzie przebiegała względnie spokojnie oczywiście wszystko zależy od tego jak będziemy szczepić od tego czy nie pojawi się groźniejsze mutacje to wszystko wiem ale, zakładając ten bardzo optymistyczny scenariusz będzie funkcjonowała szkoła w miarę normalnie to myślicie właśnie, że ta pandemia czegoś nauczyła polską szkołę Krzysztof Chorwat ja mam nadzieję, że nauczyła właśnie tego, że to relacje są najważniejsze, bo być może niektórzy jeszcze o tym jakoś tam zapominali, a teraz okazało się, że właśnie uczniom najbardziej brakuje relacji nauczycielom brakuje relacji nauczyciele bardzo często tęsknią po prostu za uczniami za tym, żeby z nimi pracować w sposób normalny tradycyjny może nie dziewiętnastowieczne, bo tutaj też pojawiały się takie zarzuty, że szkoła w ogóle tkwiła w dziewiętnastym wieku być może właśnie teraz to jest ten moment, kiedy przeskoczy nieco dalej miejmy nadzieję, że już 2001. wieku nauczyciele sami o sobie mówią, że dokonali skoku jeśli chodzi o te kompetencje cyfrowe z kolei niektórzy uczniowie pewnie nauczyli się organizować sobie jakoś tam czas lepiej szczególnie ci starsi, kiedy musieli przygotowywać się do egzaminu często po prostu sami w domu, ale nauka to jedno oczywiście pytanie czy czystej lekcji coś zostanie takiego na dłużej no i czy czy rzeczywiście nauczyciele nagle stwierdzą teraz teraz właśnie o tym dyskutujemy, że przystąpiono do sprawdzianów dziewiętnastowiecznych będą sprawdzać wiedzę itd. no tutaj wszystko jak zwykle zależy też chyba jednak oddolnie, choć możemy też liczyć na to, że odgórnie zmienić choćby jakiś tam bym się staramy podstawa programowa, której apelują przecież cukru apele są przecież od niej od teraz nie w tym roku, ale od lat pani Magdalena nauczycielka w el ona pisała, że w edukacji zdalnej świetnie radziły sobie szkoły prywatne, które stać na liczną kadrę i małe klasy warszawskich szkołach 35 osobowe klasy nie da się edukować młodych ludzi przez komputer taka jest opinia pani Magdaleny zwraca również uwagę na piątkową audycję w TOK FM, gdzie uczennice z protestu Uczniowskiego pro podkreślała, że nie zależy im na udziale nauczycieli w odbudowywaniu relacji, bo relacje sami się troszczą tak cytuję panią Magdalenę Justyna jeśli chcesz to proszę odnieść do tego głosu, a przede wszystkim również pytam właśnie o to czy Polska szkoła się czegoś nauczyła myślę, że jeżeli chodzi o relacje czy odbudowujemy uczniów sami czasami, oddając wszystko zależy od klasy od otoczenia odpłatność, więc tak by nie nie zapomnę klasy głos 1 uczennicy być może w przypadku tak jak pan na pewno zaraz znajdą się niektórzy powiedzą, że bez nauczyciela to w ogóle będzie grupa rozpadła, a ja sobie myślę, że to zdalnej edukacji zostanie nam i to jest taki paradoks duże większość większą otwartość na wymianę doświadczeń w szkole, że okazała nam te miesiące, że nauczyciele mogą z siecią lat, że fajne rzeczy można robić własnymi szkołami innej części Polski, a nawet świata i że jak ktoś był bardzo fajny i pracowite i pomysłowe czuł się w swoim pokoju nauczycielskim łączone nie usług zwane czuł się z bankiem to mąż czy tak na uczelni, którzy z nami rozmawiają to zobaczył, że to nie jest ważne, bo gdzieś indziej innej szkole w innym pokoju nauczycielskim, a ludzie, którzy mają podobne priorytety region podobnie wreszcie narodziło się dużo fajnych inicjatyw takich naprawdę autentycznie oddolnych jak choćby z zeszłego roku jeszcze, ale kontynuowane w tym za właśnie nastał lekcja i nauczyciele zapisali również Polski i innych nauczycieli, ale też nie archeologa podwodnego hektarze Emu zbytku, żeby opowiadali uczniom o swoich pasjach swoich, jakim się będą dokonania i przez to uczyli i że to zostanie, bo nawet butem krótki moment jesienią, kiedy wróciliśmy do szkół stacjonarnie w bardzo wiele rzeczy tak działa trochę odczarowaliśmy o daną formę komunikacji to już nie jest także spotkać można się tylko na żywo rzeczywiście wydłuża efekt czas nie będzie się spotkać online, a myślę, że tym, którzy zasmakowali takiej różnorodności, ale na razie takiego świata ma to musi zostać tak optymistycznie zakończymy Justyna Suchecka portal TVN 24 PL dziękuję bardzo, dzięki Krzysztof Chorwat Radia TOK FM autor serii bardzo popularnego bardzo dziękuję za wszystkich maturzystów trzymamy oczywiście trzymamy kciuki polecamy oczywiście seriale Krzysztofa roku, którego nie było ze wszystkich maturzystów trzymamy kciuki później będziemy również trzymać kciuki za tych, którzy będą zdawać egzamin ósmoklasisty serdecznie dziękuję wam obojgu dziękuję państwu za państwa komentarze za 2 minut będą informacje Radia TOK FM po informacjach audycja świat 6 jest Grzegorza Sroczyńskiego jeszcze państwu zapowiem w temacie naszej obecnej rozmowy z opowiem polecę serdecznie niedzielny magazyn Radia TOK FM o jedenastej Przemka Iwańczyka będzie pani dr Agnieszka Dąbrowska, który będą rozmawiali o zdrowiu psychicznym uczniów właśnie, więc temat bardzo bardzo nam wszystkim bliski po jedenasty Tomasz Kopka przygotował dzisiejszy poranek Maciej Korczyńskiego zrealizował Karolina Głowacka poprowadziła dziękuje spokojnej niedzieli do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA