REKLAMA

Zdrowe odżywianie w teorii? Nuda. Jak podrasować komunikaty żywieniowe, aby zachęcić dzieci do jedzenia warzyw?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-05-03 11:20
Prowadzący:
Czas trwania:
26:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz ruszamy na pomoc wszystkim rodzicom, którzy są już zmęczeni, ale nie deszczową majówką, a kolejnymi przygotowaniami do obiadu i kolejnym przekonywanie dzieci, że ta pływająca podejrzanie zupie marchewka czy czający się gdzieś wrogu talerza seler nie jest przeszkodą do pokonania, a czymś co można zjeść część z nas wie, że przekonywanie dzieci, że potrzebujemy warzyw nie jest zadaniem prostym, ale z drugiej strony, o co mieć pretensje do dzieci skoro sami często Rozwiń » sięgamy po produkty słone czy np. tłuste jeśli sami mamy problemy ze zdrowymi nawykami to jak rozmawiać z dziećmi o jedzeniu i jak dzieci zaangażować w proces kształtowania zdrowych nawyków patrzy na zegar i widzę, że zbliżamy się nieuchronnie do pory obiadowej może, chociaż część wskazówek od naszych dzisiejszych rozmówczyń pomoże państwu jeszcze dziś nie, przedłużając moimi rozmówcami są pani dr Katarzyna Wojtkowska psycholożka trenerka wykładowczyni akademicka na wydziale psychologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani doktor dzień dobre jest z nami również pani Katarzyna Woźnicka specjalistka żywienia człowieka edukatorka kulinarna wiceprezeska fundacji szkoła na widelcu dzień dobry dzień dobry jak wspominacie pani swoje talerze z dzieciństwa czy były wypełnione warzywami tak moja zdecydowanie tak dzięki mojej mamie ja nawet dostawałam podwieczorek była miska i owoców i trzeba było ją wieźć, ale to owocem była świetne zawsze i były pokrojone właśnie małe kawałki co też zachęcało do konsumpcji mają właśnie na jak widać, a psychologiem czy w zasadzie przy sobie patykiem w tym zakresie i kiedy rzeczywiście te ciążą na przypominała o tej minister dziennie właśnie owoców do każdego zdania były warzywa imiennie w przeciwieństwie do normalnie polskich domów było powiedzenie że, więc najpierw warzywa jak niech też to nie jest mięsa i trochę inaczej rzeczywiście moja mama uczyła, ale zdecydowanie wprowadza takie systematyczne jedzenie warzyw i owoców niestety owoców dalej za bardzo nie lubię, a wiem jak naprawdę bardzo bardzo rzadką jako raczej deser, bo wiedzą po prostu smaki, które są bardziej wytrawne, więc mojej diecie górują rzeczywiście królują warzywa pani Katarzyna Woźnicka jak to było pani no ja się wychowałam pod okiem fantastycznych kucharek moja babcia była szefową kuchni moja mama świetnie gotowała, więc warzywa się pojawiały dodatkowo miałam rodzinę, która uprawiała truskawki, więc ten czerwiec się kojarzy właśnie z truskawką graniem i miejmy też działkę, na której uprawialiśmy warzywa także te warzywa w moim życiu występowała nie tylko na talerzu, ale tak naprawdę od najmłodszych lat mam taką dużą ekspozycję, więc nigdy nie mam problemów ani z jedzeniem warzyw ani owoców i faktycznie są produkty, które zawsze wybieram i zawsze lubię dają taką pewność, że po prostu są smaczne i mamy różne dziwne preferencje żywieniowe są produkty, których nie jestem w stanie jest natomiast warzyw owoców w tej grupie raczej raczej nie ma no to są panie takimi zdrowymi przykładami w zasadzie warzywa rzadko kiedy są w tej grupie tzw. komfort cóż prawda większość ludzi wspominający smaki dzieciństwa ma na myśli różnego rodzaju ciasta często są to produkcję w dużej mierze oparte o cukier faktycznie nie uważamy tych warzyw jako czegoś co jest pierwszym wyborem jest trochę takie nasze nastawienie taki mówienia tych warzywach, że ona przede wszystkim są zdrowe, że powinniśmy je jest natomiast nie używam tego argumentu, że są po prostu pyszne i może wynikać z wielu powodów często nie potrafimy ich przygotowywać one niestety wymagają trochę większej ilości czasu i zaangażowania, żeby przygotować natomiast zdecydowanie warto ten czas poświęcać też dzieciom od najmłodszych lat warzywa pokazywać je z nimi zaprzyjaźniać nie bez powodu rozszerzanie diety u dzieci, które zaczynają pokarmy stałe zaczynamy właśnie od warzyw owoców i to są takie produkty, które na początku wprowadzamy mediacja zależną na tym, żeby dzieci po prostu poznały te smaki ze ogromna paleta smaków tak są produkty, które jak wianie skład jeśli powiem, że są ich setki, a może nawet tysiące oczywiście w Polsce ograniczana sezon, jeżeli chodzi o warzywa owoce natomiast mamy czym wybierać i dzieci ten argument, że coś się zdrowe albo coś się buduje nam kości albo zawiera witaminy składniki mineralne za bardzo nie trafiamy też nas dorosłych też zdecydowanie nie dlatego powinniśmy się trochę zastanowić nad tym w jaki sposób uważa promować reklamować się naszym dzieciom w domu, jaki w szkole, żeby faktycznie między nimi takie pozytywne skojarzenia ten argument taki przeniesiony w przyszłość będzie zdrowe na nie działa umówmy się dzieci chcą wiedzieć co jest ważne tu Terasa fajne jest to, żeby to doświadczenie smaku przygody radości było jak najbliższa i warzywa faktycznie mogą nam dać się to przyjemność natomiast musimy się też sami na to przestawić pierwsza rzecz, którą powinniśmy robić chcąc, żeby nasze dzieci jadły warzywa owoce zadać osobisty przykład, czyli samemu jest warzywa owoce pani dr Katarzyna Wojtkowska to właśnie kwestia tego, żebyśmy popierali komunikaty na tzw. w pozytywnym wzmocnieniu, czyli właśnie pozytywna emocja chcemy rozbudzić pozytywne emocje właśnie na pewno warzywa są zdrowe nie wzbudzają one przynajmniej emocje pozytywne może jakieś się jak ewentualne lekkie zaciekawienie, ale raczej raczej neutralnie potraktuje, ale jeżeli abym, ale usłyszała jak kiedyś marchewkę Zobacz, jaka jest pomarańczowa to jest twój ulubiony kolor, choć zobaczymy jak smakuje pomarańczy marchewka to od razu uśmiechnęła bym się i zdecydowanie chciałbym to próbować, jeżeli potem dalej np. rodzic mówi potem jest złem jest niesamowicie rzeczywiście rób ta marchewka słuchaj może do tego dania, które było ostatnio robiliśmy było tak jak była trochę dolarów byśmy surowej marchewki wtedy będą tak śmiesznie Hupało co jakiś czas decydowanie ja miałem wrażenia, że to jest niesamowite prawo, które chce po prostu jazd ją też by nie smakował rodzin, które by zwracał uwagę na poszczególne zmysły, które są uaktywnia ona i Eneę podczas jedzenia się całość tej przykładowej marchewki, a sprawiałoby, że ja bym się naprawdę zaciekawiła mnie dostawała dużo rzeczywiście takiej przyjemności psychologicznej wiedzenia, a mój ośrodek nagrody zdecydowanie byłby pomocny, chociaż sama marchewka nie ma tak dużo cukru jak właśnie człowiek, ale ma trochę, więc jeżeli sobie potraktujemy to właśnie tym komunikatem bazujących na EMA pozytywną wzmocnieniu to ośrodek nagrodę na psychologicznym powietrze rzeczywiście pobudzi i ja bym tak mocno wspierała właśnie takie komunikacje do dziecka i tak samo do Łukasza mówiła próbą, a tego, żebyśmy sami jedli, a ja wiem sama doświadczenia wyjaśnieniem tych samych warzyw co moja mama, która w ogóle ich informowała dlaczego, bo sama, żeby świeciła przykładam przykładami brukselka ja nie wiem nawet, bo nie wiem nawet jak przyrządzić brukselkę rat rzeczywiście na warsztatach chyba też właśnie Kasia rzeczywiście jak mam surową brukselka mamy dzielone, dlaczego mama mi nie zaproponowała nigdy brukselki tak przywiązana była przepyszna, ale mówię nie mam niestety tych kompetencji, czyli tzw. wiedzy proceduralnej co ja mogę zrobić marchewką mam jednak deklaratywne o tym, że ona istnieje i to w Polsce rzeczywiście my powiemy o tym co jest zdrowe, jakie właściwości powiedziała, że naprawdę jesteśmy raz mi się z dietetykami czy nie wiemy co powinniśmy jest, ale często nam brakuje właśnie tej edukacji żywieniowej kulinarnej dotyczącej tego jak przyrządzić jak wprowadzić do różnych posiłków rzeczywiście na dane produkty te wnioskuję, że po tym co pani mówią o jedną z technik zaprzyjaźnieni dzieci z warzywami może okazać się wspólne gotowanie tak zdecydowanie jako Fundacja szkoła na widelcu promujemy właśnie to edukacja teoretyczna połączona również praktyczną nauką gotowania, dlatego że mówienia o zdrowym odżywianiu tylko teorię to jest trochę tak jak opowiadania o tym jak się biega albo o tym jak wpływa natomiast fajnie jest też właśnie im trenować to na żywo tak, czyli dawać dzieciom umiejętności również dorosłem, bo wielu dorosłych nie potrafi przygotować warzyw owoców odpowiedni sposób dawać te umiejętności i zupełnie podstawowe takie jak krojenie tarcie gotowanie umiejętność dobierania właśnie smaków da się tak, żeby to do siebie pasowało to wszystko daje taką możliwość decyzyjności też pokazuje w jaki sposób te warzywa owoce przygotowywać zaprzyjaźnia zmieni te to budowanie zdrowych nawyków żywieniowych poprzez zapraszanie dziecka do kuchni już od najmłodszych chaty bardzo bardzo efektywna to znacie, jeżeli będziemy go tylko zachęcać do tego, żeby coś zjadł coś jest zdrowe na to ma mało szans na powodzenie natomiast, jeżeli dziecko będziemy zapraszać już od momentu, kiedy ona faktycznie jest w stanie w tym nam pomóc albo coś zrobić w tej kuchni NATO ta ekspozycja jest dużo większa tak ona w tej formie kulinarnej jest taka najbardziej wprost en możemy dzieciom dawać warzywa owoce do dotknięcia do ubrania do okrojenia proszę się zdecydowanie nie bać noża w ręku dziecka już 3 latek jest w stanie sobie takim plastikowym nożem i poradzić np. by właśnie po tych słowach z pewnością wielu rodziców było o krok od zawału serca aż spokojnie ja naprawdę przeprowadziłam tysiące warsztaty kulinarne i trzylatki plastikowe nasz, które absolutnie nie zrobi dziecku krzywdę to nie jest straszne rzeczy to jest kwestia tylko przygotowania się do tego tak wiadomo nie damy trzyletnie dziecko męża, który jest ostre natomiast możemy kupić takie narzędzia, które są już gotowe dla dziecka dostosowane do jego wieku MO, że my trenować właśnie na takim małym nawet zabawkowym nożu drewnianym plastikowym nie chodzi tylko o to, żeby się sprawiać później możemy te narzędzia w miarę wzrostu kompetencji dziecka zamieniać zwiększa akcję daje to ekspozycja natomiast proszę pamiętać też o tym, że im częściej dzieci uczymy pewne rzeczy o tym częściej one chcą robić w przyszłości tak, jeżeli będziemy dziecka nie wpuszczać do kuchni tylko, dlatego że zrobi Bałagany albo tylko, dlatego że może muszę coś stać na to za 15 lat będziemy mieli Jasia albo Małgosię, który ma 17 lat nie jest w stanie zagotować wodę, bo całe życie ktoś mu powtarzał, że pani jest gorące, a także ja zachęcam do tego, żeby podejmować takie ryzyko oczywiście rozsądne być dziećmi asystować im UE i obserwować dawać im zajęcia na miarę możliwości i jakąś gotowanie też jest świetnym narzędziem terapeutycznym mamy możemy pracować nad motoryką ręki EMA rozwijanie różnych zmysłów w kuchni możemy uczyć dzieci matematyki różnych języków gotując tak dodawania odejmowania ważenia różnych składników nazwy owoców i angielsku testy świetne świetne zajęcia do tego, żeby strata nie różne również inne umiejętności edukacyjne oczywiście wymaga to z naszej strony troszeczkę cierpliwości być może czasami trochę większego bałaganu w kuchni natomiast efekt jest świetny, bo może się okazać, że za parę lat dziecko pada na śniadanie do łóżka ja zachęcam do włączania dziecka na każdym etapie Kasia mówi, a o gotowaniu, gdy środkowe etapy ważniejsza jest chociażby to, aby planować razem z dzieckiem to w ogóle temat ugotować i tutaj, jeżeli nawet nie planujemy codziennie gotować dzieckiem, bo tak jak Kasia mówi to jest wyzwanie takie logistycznym powiedziała nie da się na to po prostu mamy czas przestrzeń, ale na pewno zaplanowania wszystkich świętych posiłków, a dzieckiem i jest takim początkiem też dawania temu wyboru także możemy razem rzeczywiście to tworzy rzecz my na stronie 1 ze właśnie projektów firm Dick mamy nawet taki plener, które pozwala tworzyć posiłki i dzieckiem i wprowadzać właśnie te warzywa, bo tam jest o to właśnie pytanie, więc gdzieś rzeczywiście przemykamy tą idee też plan jest bardzo ładne, więc proponuje właśnie wydrukować w kolorze i sobie rzeczywiście wieszać narodów sektora sobie zaplanujemy kolejnym etapem są zakupy to też kolejna kompetencja, której chcemy nauczyć dziecko czyli w jaki sposób wybierać w coupé i kiedy np. chcemy w ramach Zrzeszenia Flow utworzyliśmy wycieczki po bazarach i żeby uczyć młodych ludzi do kupowania nieprzetworzonych produktów właśnie bazary nam się wydaje wały najlepszym miejscem to ja uważam, że to jest najlepsza wycieczka w rzeczywiście rodzi tam, że 1 kolorowy ba, nawet jeżeli pada deszcz, jeżeli nie idziemy na bazary to pozwólmy dziecku i kliknąć można powiedzieć ten koszyk tak, jeżeli robimy zakupy online, bo teraz tak się zdarza mamy taką sytuacja wtedy dziecko też takie poczucie, że jest częścią właśnie mówię zespołu projektu w tym momencie projekt to jest wspólny posiłek, a zespołem jest rodzina warto dzieciom i sobie same zresztą też dać szansę na powiedzenie nie lubię tego nie smakuje mi to ja i szansę można była bardzo prosty sposób dawać poprzez podawanie posiłków w takiej formie bufetu, z którego każdy z nas może nawet coś by wybrać znamy historię o tym, że w domach gotuje się 5 różnych obiad dla każdego coś innego natomiast dużo prostszą formą tej samej wersji jest przygotowywanie kilku składowych posiłków dla przykładu 2 różnych warzyw albo 2 różnych surówek tak, żeby dziecko również mogło sobie samo z tego bufetu nałożyć na swój talerz odpowiednią partię no bo jeżeli ona dostanie gotowy posiłek to jedyną rzeczą, jaką może zrobić to jest powiedzenie nie chcę tego jest natomiast kiedy dostanie wybór czy też spróbować się czerwonej papryki żółtej na to jest już większa szansa, że z tego ograniczonego przez nas dorosłych wyboru te jednak podejmie jakąś decyzję chce w obszarze zjem tylko biorcą, a więc warto też taki sposób konstruować te posiłki, żeby ten wybór faktycznie, żeby dziecko miało poczucie sprawczości, ale proszę też pamiętać o tym, że nie wszyscy lubimy wszystko, a niektóre mogą nam smakować to jest to jest tak jak kasa wcześniej wspomniała rośnie bunt w zasadzie, dlaczego mamy na siłę przekonywać dziecko do jedzenia szpinaku być może znajdziemy w całej gamie warzyw równie wartościowy produkt dokładnie tak możemy próbować np. z różnymi listkami tak jeżeli, jeżeli robimy sałatkę ze szpinakiem możemy ją zabić w 2 wersjach jedno ze szpinakiem drogą np. wzrost pałką powinniśmy pamiętać o tej zasadzie 10 podań tak czy dzieci kształtują swoje preferencje żywieniowe nie wprost powinniśmy pamiętać o tym, że warto podawać kilka razy ten sam produkt po 1 razie nie poddawać bardzo też sprawdzać różne formy tak, ponieważ możemy robić szpinak na surowa natomiast taki ugotowany nie doprawione myślę, że jest koszmarem wielu dorosłych i zupełnie nie dziwię, że może dzieciom również nie smakować także warto również kroić różny sposób marchewka słupki smakuje dzieciom zupełnie inaczej niż marchewka pokrojona w plasterki i może brzmieć trywialnie natomiast taki jest fakt warto po prostu eksperymentować próbować obserwować dziecko zaangażować je do Ewy myślenia nowych form i po prostu dawać wybór bardzo dziękuję za rozmowę niestety nie udało nam się w pełni wyczerpać tematu, ale mam dla państwa niespodziankę poszerzoną wersję rozmowy o kształtowaniu zdrowych nawyków u dzieci znajdziecie państwo w podcaście z dzisiejszej rozmowy na TOK FM kropkę PL moimi rozmówcami były pani dr Katarzyna Wojtkowska oraz pani Katarzyna Woźnicka skrót informacji Radia TOK FM i wracamy do państwa w drugiej odsłonie rozmowy o nawykach żywieniowych dzieci moimi rozmówcami są niezmiennie dr Katarzyna Wojtkowska i Katarzyna Woźnicka to w ramach kontynuacji wątku wróćmy do pytania o to w jaki sposób jeszcze rozszerzyć preferencje żywieniowe dzieci, a wiele badań, że też najlepiej podawać się to warzywo nowe, które chciały wprowadzić do diety dziecka przy rozszerzaniu jej we już znanym i na pewno lubiany tak i pewnie jest dużo większa szansa warto tutaj oczywiście eksponować to kilku krotnie, a nawet kilkunastokrotnie nie zraża chce jak powiedziała Kasia, a też przede wszystkim ułatwiać dostęp do UE tych korzystnych produktów, a z kolei utrudnia do tych niekorzystnych, czyli np. muszą sobie właśnie jako takie przekąski Machaczka podzieloną słupki czy talarki jak dziecko woli może w ten sposób, a kolei coś to korci, a to niekoniecznie jest korzystne to schowajmy gdzieś tak, żeby rzeczywiście trzeba było się postarać, ale nie chować jako zakazany owoc tak, żeby dziecko przed nim mogłaby sięgnąć tak nie robi mam ne tylko właśnie tak, żeby utrudnić taki dostęp podkreślę, że pytanie było pierwsze dziecko zobaczy, kiedy np. składniej jak będzie miało ochotę coś przekąsić tak pani Katarzyna Woźnicka tak ja też chciała tak przewrotnie powiedzieć o tym jak tego nie robić, dlatego że chowając zakazane owoce częstym dajemy im bardzo wysoką wartość taka budowanie dobrych nawyków żywieniowych i to nie jest tylko zachęcanie dzieci do jedzenia warzyw owoców, ale też budowanie dobrej relacji z jedzeniem tak, czyli nie mówmy dzieciom jak nie zjesz obiadu albo nie zaś brukselki to nie dostaniesz deseru, dlatego że pokazujemy tym komunikatem, że w tych warzywach jest coś złego, dlaczego zjedzenie dostanę nagrodę to nie jest nagroda jak deser może być zwykłym elementem diety, które w niewielkiej ilości może w tej diecie występować tak czy nie nagradzamy za jedynie waży deserem, dlatego że wtedy dziecku wartość czujemy co jest lepsze jest gorsza co z tym jest także, że ja muszę być za to nagradzamy tak te nie polecam również stosowanie takich komunikatów opartych na emocjach jak nie jeść warzyw tam będzie bardzo smutna UE no to jest trochę taki szantaż emocjonalny i ani wtedy uczymy dziecka takiej patologicznej akcji, w której dzieci rezygnują ze swojego poczucia potrzeby na jedzenia się i próbują nas usatysfakcjonować o tym, że coś zjedzą, więc to zdecydowanie komunikat, którego ja polecam unikać en no też komunikaty pt. trzeba jeść warzywa, kto nie jest ważne nie rośnie też takie komunikaty negatywne warto je za zamieniać na takie komunikaty pozytywne tak takie wzmocnienia UE w nurcie pozytywnym, czyli pokazywanie, że ja lubię warzywa warzywa są też na warzywa są świetne zawierają dużo składników, dzięki którym mam siłę, a więc warto rozmawiać z dziećmi właśnie taki pozytywny sposób nie straszyć nie jest rdzeniem, ale zachęcać poprzez właśnie pozytywnie ma pozytywne komunikaty pierwszy mogli dodała bym, żeby też nie traktować jedzenia właśnie jako pociecha czy na pewno się tylko przychodzi smutna do szkoły, a my mówimy mu, że o widzę, że jest smutna w drugiej ciasto ma się, więc tutaj właśnie przygotowane ciasto będzie lepiej, bo niestety, ale potem jedzenie może stać się również właśnie zdaniem na pocieszenie zamiast regulować emocje i ma w tym momencie proszę pytać co się wydarzyło widzę rzeczy trudno karmi też się młodzi szefowie podchodzi i przytulić właśnie w ten sposób spaliśmy regulować emocje dzieci, a nie za pomocą jedzenia, a jak wygląda edukacja na poziomie szkolnym czy temat jedzenia zdrowego jedzenia jest omawiany w szkołach, jeżeli chodzi o podstawę programową faktycznie podstawy zdrowego odżywiania pojawiają się w klasach 13 natomiast jest to bardzo zaniedbany temat my jako Fundacja szkoła na widelcu od 4 lat realizujemy program dobrze wiemy ze szkoły nawet co, który może uczestniczyć każda szkoła każde przedszkole i nauczyciele bezpłatnie otrzymują materiały edukacyjne do prowadzenia takiej edukacji śród rocznej, bazując właśnie na zarówno edukacji żywieniowej takiej teoretycznej jak prowadzą zajęcia CE podstaw gotowania zajęcia kulinarne w ramach programu UE nawet w czasie pandemii nauczyciele realizowali z uczniami warsztaty online, jeżeli państwa szkoła jeszcze nie bierze udział w tym programie serdecznie zachęcamy, dlatego że te nawyki budują oczywiście w domu w pierwszej kolejności natomiast warto robić mnóstwo czasu spędzają w szkole szkoła również jest miejscem, w którym po pierwsze mamy ten efekt ekspozycji na to co się dzieje poza naszym domem, a inne środowisko szkoła jest też świetnym miejscem do wyrównywania szans, jeżeli dziecko nie ma szans na zdobycie odpowiedniej edukacji zmienia kulinarnych domu na to szkoła jest takim miejscem, w którym ta szansa może zostać wyrównana, a także jako Fundacja opracowaliśmy takie materiały obecnie w programie mamy ponad 2000 placówek ponad 200 000 dzieci jest objętych naszą edukacją żywieniową kulinarną prowadzoną przez nauczycieli, więc serdecznie zapraszamy na stronę dobrze jak szkoła na widelcu kropkę PL czy państwo mężczyzna jest wszystkie informacje o programie, dlaczego warto budować dobre nawyki żywieniowe od najmłodszych lat, czego możemy uniknąć w przyszłości, bo jak wiemy, o czym wspominał już na samym wstępie kształtowanie tych nawyków żywieniowych gwarantuje dobre jakościowo życie w przyszłości tak już kształtowanie właśnie nawyków żywieniowych najmłodszych lat sprawia, że rzeczywiście zmniejsza ryzyko wystąpienia nadwagi otyłości wg badań otyłość w wieku 6 lat pozwala przewidzieć właśnie 25% Otóż w wieku dorosłym, a dwunastym roku życia, kiedy ona się pojawia aż 70% w wieku oraz co oznacza, że im wcześniej zaczniemy tym unikniemy tego właśnie ryzyka i właśnie, odwracając wydana możemy zauważyć jak ważne jest kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych najmłodszych lat to też będzie prezentować się w dłuższej perspektywie właściwa w ogóle dieta chroni nasze zdrowie i pomaga zapobiegać wielu chorobom nie tylko otyłości i nadwadze lekarz cukrzycę układu krążenia wysokiego poziomu cholesterolu, a nawet niektórym rodzajom nowotworów, a więc tutaj można raczej właśnie, że na zdrowie fizyczne, ale to co jesteś istotne gdzieś to to, że zdrowa dieta również umożliwiać optymalne funkcjonowanie naszego organizmu i zaspokajanie naszych takiej bieżących podstaw nowych potrzeb fizjologicznych to również zmniejsza prawdopodobnie stąd pienia takich zachowaniach napady złości wahania nastrojów czy czy też apatia no dodatkowo, jeżeli chodzi o dzieci szczególnie dla nich jestem wartościowa taka właściwa dieta, ponieważ nasz mózg rozwija się dzięki prawidłowo to oczywiście wpływa na rozwój inteligencji dodatkowo zdrowa dieta również wpływa pozytywnie na nasz wygląd co oczywiście jesteśmy starsi zauważamy jeszcze bardziej, ale zdecydowanie wpływa właściwa dieta na samopoczucie i pewność siebie coś niezwykle istotna w rozwoju, a dzieci i młodzieży tak jak chce tylko dodać kim na koniec pozytywny noce, że proszę pamiętać, że im więcej dzieci nauczymy jak są małe, więc będą potrafiły jako Ross dorośli, a przy psie poprzez edukację żywieniową kulinarną my sobie też budujemy świadome społeczeństwo, które będzie jadło warzywa owoce będzie zbierała odpowiednie produkty w sklepach EIA będzie miało przygotować sobie samodzielnie posiłek, więc to są bardzo ważne aspekty, które po prostu budują nam świadomych konsumentów, którzy są bardzo potrzebni, bo jeżeli będziemy mieli nieświadomych konsumentów to rynek będzie to wykorzystywał natomiast, jeżeli będziemy mieli konsumentów, którzy umieją podejmować dobre wybory żywieniowe takie produkty części będą pojawiały się po prostu na sklepowych półkach mojemu rozmówcy dniami były pani dr Katarzyna Wojtkowska psycholożka trenerka wykładowczyni akademicka na wydziale psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz pani Katarzyna Woźnicka specjalistka żywienia człowieka edukatorka kulinarna wiceprezeska fundacji szkoła na widelcu dziękuję bardzo, dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA