REKLAMA

Jak zaplanować przestrzeń w której pracujemy, aby zadbać o kręgosłup?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-05-03 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w trakcie trwania pandemii koronawirusa nie tylko odporność i sposoby na poprawę były obiektem naszych zainteresowań, bo praca zdalna i znacznie mniej ruchu spowodowały, że gabinety fizjoterapeutów ortopedów neurologów jeśli już nie przeżywają oblężenie to prawdopodobnie za chwilę będą, ale o tym opowie już ostatni gość dzisiejszego przedpołudnia Radia TOK FM pan prof. Robert Jasik kierownik kliniki i polikliniki neuro ortopedii i neurologii Narodowego Instytutu geriatrii Rozwiń » reumatologii rehabilitacji prezydent polskiego Towarzystwa chirurgii kręgosłupa dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu panie profesorze czy kręgosłup dostał mocno w kość przez to jak żyjemy w trakcie pandemii tak stanowczo stanął to tak sama pandemia, że powinienem zacząć od tego, że jest przed 2019 rokiem dolegliwości bólowe kręgosłupa stanowiły bardzo poważny problem pokazywały to i dane europejskiej dane polskie prezentowane przez Główny Urząd Statystyczny wskazujące na to, że zespoły bólowe kręgosłupa zespoły bólowe układu ruchu są tym najważniejszym powodem czynnikiem sprowadzającym pacjentów do gabinetów lekarzy do gabinetów fizjoterapeutów pandemia spowodowała to, iż zaczęliśmy pracować zdalnie zdalna praca przed dziewiętnastym rokiem dotyczyła deklarowali pracę zdalną pracownicy spośród tych, którzy potencjalnie mogli pracować zdalnie w około 8 proc pracowników w obecnej chwili jest to około 70% pracowników są dane epidemiczne z ostatnich 2 lat, które wyraźnie wskazują, że praca zdalna zwiększyła ilość osób zespołami bólowymi narządu ruchu zespołami bólowymi kręgosłupa nawet do 6666%, a więc chcę przez to powiedzieć, że pewnego rodzaju epidemia chorób układu ruchu, która jeszcze była przed dziewiętnastym roku przez pandemię została zwielokrotniona my to widzimy w naszych w naszej naszych gabinetach widzimy w olbrzymiej ilości pacjentów zgłaszających się proszących o pomocy w związku z zespołami bólowymi układ ruchu zespołami bólowymi kręgosłupa mówiąc eufemistycznie w naszym kręgu słupach w naszym układzie ruchu nastąpiły pewne zmiany i czy za pomocą licznych rehabilitacji da się z powrotem poprawić kondycję naszych kręgosłupów i też chciałbym się odnieść tak, żeby nie być gołosłownym do pełnych statystyk, które już mamy z ostatnich 2 lat one mówią o tym, że w grupie pacjentów, którzy mają dolegliwości bólowe kręgosłupa lub innych struktur układu ruchu określane jako istotne dla jakości życia tylko około 12% aktywnie poszukuje pomoc pewnie odpowiedzialne za to jest z 1 strony gorszy dostęp do pracowników ochrony zdrowia, ale z drugiej strony pewnie lęk przed tym, że kontakt z ochroną zdrowia może doprowadzić do infekcji w zimie chętnie dzieli chętnie odwiedzamy lekarza leczymy się na własnoręcznie i moja odpowiedź na pana pytanie jest takie, że to, jaką mamy możliwość odwrócenia tego zależy w dużej dużej stopie, jaką my pracownicy ochrony zdrowia ma możliwość odrzucenia zależy dużym stopniu od tego w którym momencie przychodzi do nas pacjent czy jest to stan zaawansowania choroby problemu zdrowotnego taki, że my możemy np. fizjoterapią czy innymi zaleceniami np. zaleceniami ergonomicznym ergonomicznej pracy w w domu możemy odwrócić to możemy spowodować, że ten kręgosłup mniejsze psuje już tego nie możemy zrobić już możemy musimy wejść w obszary leczenia tak otwartego leczenia medycznego sytuację za pomocą jakich mechanizmów możemy odwrócić panie profesorze to są proste mechanizmy też o tym są już doniesienia o literaturze możemy np. wprowadzić do naszego to naszego życia takiego życia zawodowego, które przeniosło się do pewne zasady ergonomii możemy przystosować miejsca miejsca pracy możemy wprowadzić odpowiednią zmienioną aktywność do zmiany warunków pracy jaką, jaką wykonujemy możemy wpływać na to byśmy nie przebiegali na basie, a dane ostatnich 2 lat wyraźnie wskazują na to, że problem nadwagi robi się coraz poważniejszym problemem to wszystko wpływa na układ ruchu to wszystko wpływa na przeciążenia układu ruchu w tym zakresie możemy wpływać na nasze zdrowie tak byśmy nie prowokowali sami byśmy nie prowokowali zespołów chorobowych układu ruchu zespołów bólowych kręgosłupa do nadwagi jeszcze wrócimy, ale chciałbym na chwilę zatrzymać się przy wspomnianej przez pana ergonomii, czyli co w pierwszej kolejności wyrzucamy wszystkie taborety i klasyczne drewniane kuchenne krzesła przy, których pracujemy i inwestujemy we to dobry solidny fotel do komputera tak tak można powiedzieć, chociaż jest to takie delikatne uproszczenie, ponieważ tych elementów jest całe całe mnóstwo pracy ergonomiczna czy w warunkach biurowych warunkach domowych od składa się z wielu elementów ergonomia to nie tylko dobre dobre krzesła regionowi myślenie ekonomiczne zaczynamy od tego byśmy w sposób umiejętny podzielili dzień na tę część, która jest dla biura dla pracy biurowej tę część, która jest dla domu pomimo tego, że jesteśmy w 1 miejscu ergonomia to jest sposób myślenia o planowaniu i planowaniu pracy od tego się zaczyna w tym drugim elementem jest planowanie miejsca prac np. krzesła czy fotela, na którym siedzimy ja patrząc wielokrotnie na fotele, które można kupić albo sieci albo w sklepach, które mają określone ergonomiczne Emmy dają swojej nazwie ekonomia tak naprawdę widzę jedyną 1 wspólną cechę ergonomia mianowicie nazwę, ponieważ razem 8 nie posiadają żadnych żadnych ergonomicznych cechowe muszą mieć elementem skargą komiczne, które u, których można przeczytać internecie czy literaturze, ale pozwólcie państwo, że port proszę pozwolić powiedział chociażby kilku zdaniach, które są najważniejsza mianowicie podparcie lędźwiowe wysokość siedziska ustawienie siedziska podparcie prawidłowe prawy pleców podparcie przedramion na odpowiedniej wysokości podłokietniki kolejnym elementem jest biurko zgodnie z nowymi zasadami nowymi starymi, ale o, których mówimy ostatnio coraz częściej niezmiernie ważną ważnym elementem ergonomii jest ruchomy biurko biurko, które może zmieniać swą swoją wysokość dane z literatury by nie opierać tylko na swoim doświadczeniu wyraźnie mówią, że by utrzymać kręgosłup dobrej kondycji stawy kończyn do dolnej dobrej kondycji układ naczyniowy kończyn dolnych dobrej kondycji musimy zmieniać pozycję musimy ją zmieniać ni więcej w stosunku od 1 do je do do 25 od 120 od 125%, a więc godzina 45 minut siedzenia 15 minut stawia są publikacje, które wręcz mówią, że to powinno być 11, jeżeli pracujemy pół godziny to powinniśmy pół godziny spędzać w pozycji stojącej przy biurku to jest zaplanowanie przestrzeni, w której pracujemy podzielenie przestrzeni na strefę ergonomiczne strefy strefę pierwszą drugą trzecią, a więc te strefy, w której których wykonujemy pierwszą, której wykonujemy najwięcej ilości aktywności tak by nie wykonywać ruchów rotacyjnych, które są bardzo złe dla kręgosłupa, które niszczą kręgosłup po to, by nie wychylać się przeciąża dając, przyciągając kręgosłup tych elementów jest bardzo bardzo bardzo dużą byśmy, jeżeli będziemy na nie zwracali uwagę jeśli się nauczyły, jeżeli osoby, które korzystają, które pracują w warunkach domowych nauczą się tego będą korzystały z tych elementów na pewno ich stan zdrowia układ na pewno układu ruchu układu naczyniowego narządów jamy brzusznej na pewno będzie w lepszej kondycji niż, jeżeli nie będziemy uwzględniali tego w takim codziennym codziennym życiu, a czy możemy zadbać o nasz kręgosłup za pomocą sportu aktywności fizycznej i jeśli tak, jakie sporty powinniśmy uprawiać chciałbym nawiązać również do kontrowersyjnego, a jednocześnie bardzo popularnego w ostatnim czasie biegania przyjemność odpowiada to na to pytanie boję się tylko, że potrzebowalibyśmy godzinę co ważne zawodowe podstawowe podstawowe rzeczy powiedzieć, ale postaram się one w kilku zdaniach przybliżyć się tam robi myślę, że mówiąc aktywności fizycznej i mówiąca o zdrowiu musimy przede wszystkim zacząć od tego, że my to aktywność fizyczną musimy wprowadzić do codziennej zawodowej zawodowej części naszego naszego części dnia naszego na zawodowej części naszego naszego dnia, a mianowicie powinniśmy pamiętać o tym, że musimy przygotować się do pracy, a więc wstając musimy rozgrzać układ ruchu poprzez ćwiczenia rozciągające przede wszystkim wzmacniające mięśnie to włóż to mogą być bardzo delikatne ćwiczenia one powinny być wykonane w pracy w związku z tym, że jednak mamy pewne pozycje statyczne powinniśmy też pamiętać o tym rozciągać tkanki układu ruchu w przeciwnych kierunkach niż te pozycje statyczne wykonujemy czy opozycja chce poczuć pozycja stojąca czy pozycja siedząca podobnie po pracy powinniśmy wykonać ćwiczenia, które dodadzą nam więcej więcej zdrowia, które spowodują, że nie będziemy tego zdrowia traci i to jest podstawowy element, jeżeli natomiast ktoś on jest o tyle istotne rozmawiając ze swoimi pacjentami mówi o tych elementach bowiem od my pacjenci często zwracają uwagę, że oni dbają o swoje zdrowie gromadzą to zdrowie przez aktywność fizyczną jak porównuje wtedy zdrowia do pewnego naczynia naczynia, którym jest dziura i proszę ich by także pamiętali o tym, że wylewanie tego zdrowia przez ćwiczenia, które zaraz będę mówił o bieganiu także wylewanie do tego naczynia no pamiętali o tym, że to raczej nie może być dziurawa to dziurą jest brak profilaktyki codziennej aktywności, jeżeli ktoś chce zadbać o swoje zdrowie zgromadzić więcej prowadzić aktywność fizyczną do swojego zdrowia oczywiście musi też pamiętać o pewnych pewnych reguł, a mianowicie musi pamiętać o indywidualizm nie indywidualnym podejściu do swojego zdrowia każdy z nas jest jest jednostką nie możemy stosować mówiąc naszym zdrowiu nie możemy stosować statystyki, które są dla całej dla całej populacji proszę zobaczyć, planując aktywność wizytą inną będziemy planowali dla osoby, która ma 30 latach inną dla osoby podoba 60 lat powinniśmy wprowadzać różnorodność naszej aktywności przykładem będzie np. ćwiczeniem przez kogoś tylko 1 grupy mięśniowej mięśni dwugłowych rano na pewno to spowoduje, że one będą bardzo ładnie wyglądały, ale czy to jest zdrowe, a wprowadzanie takich nie metry dołu do naszego naszego układu ruchu do naszego dać ciała nasze ciało jest przy pewnych ograniczeniach symetryczne we wszystkich we wszystkich płaszczyznach, a więc powinniśmy wprowadzać różnorodność, jeżeli decydujemy się na ćwiczenia fizyczne to powinniśmy 1 dnia ćwiczyć mięśnie brzucha innego mięśnie nóg koniecznie grzbietu, jeżeli ktoś lubi monotypie owe działania, jeżeli ktoś kocha bieganie to powinien tak zaplanować to bieganie by biegając po twardych nawierzchniach co jakiś czas jednak znaleźć czas na to by pobiegać w terenie, aby pobiegać w warunkach, które nie są nie wprowadzają jego ciała Mono typowe ruchy no bo czymże innym jest bieganie np. otwartej powierzchni w lesie po ścieżce, a w porównaniu z bieganiem po chodniku wmieście są te same ruchy to są ruchy monotypowe musimy zmieniać takie osoby powinny wybierać bieganie w terenie, ale takim terenie, które muszą unikać przeszkód wykonywać ruchy inne niż wykonują przy typowym biegania i drugim elementem jest przygotowanie się do ćwiczeń przed bieganiem tutaj też jest pewne dobra rozgrzewka rozgrzewka indywidualizacja myślę, że to to bieganie czy ten to aktywność fizyczną można było określić kolorem Slovanem inaczej mówiąc nie bicie rekordów kosztem własnego ciała kosztem własnego zdrowia osoby, które rozpoczynają bieganie powinny być wyposażyć w dobry sprzęt dobre buty adekwatne do powierzchni po, po której biegają oczywiście powinny rozgrzać przed samym bieganiem, ale powinny także się rozciągać co jest niewinnie, ale niezmiernie ważne przed bieganiem powinny się rozciągać, ale także po momencie, kiedy już ostygną już dojdą do takiego stanu prawidłowego oddechu także powinny się rozciągać bowiem proszę zobaczyć jednak pewne grupy mięśni wykonują pracę i ta praca powoduje ich zwiększone napięcie po to, by ten układ ruchu prawidłowo funkcjonować nie pojawiały się jakiś utrwalone przykurcze powinniśmy rozciągać miejsc mięśnie już na koniec co najważniejsze powinniśmy słuchać własnego ciała nie lekceważyć żadnych objawów, które dodam zgłasza, jeżeli pojawiają się dolegliwości bólowe jakiś dyskomfort powinniśmy się nad nimi zatrzymać, bo to jest pewien język, którym szybko, w którym się komunikuje nasze ciało znak dziękuję bardzo, moim gościem był pan prof. Robert gasi kierownik kliniki i polikliniki neuro ortopedii neurologii Narodowego Instytutu geriatrii reumatologii rehabilitacji prezydent polskiego Towarzystwa chirurgii kręgosłupa dziękuję panie profesorze bardzo dziękuję dziękuję również państwo ja nazywam się Tomasz Kopka to było przedpołudnie Radia TOK FM, którego realizatorem był Maciej Gorczyński już za chwilę informacje, a po nich Rzeczpospolita kościelna, na którą zaprasza Magdalena Rigamonti Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA