REKLAMA

40 lat temu miał premierę kultowy "Miś"

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-05-04 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:50 min.
Udostępnij:

4 maja 1981 roku nikt nie wiedział, że Miś będzie czymś więcej niż filmem, komedią, satyrą na PRL, który chwiał się w posadach, czego strajki z 80 roku, powstanie Solidarności, upadek ekipy Edwarda Gierka były mocnym na to dowodem. Co więcej, film krytycy raczej krytykowali, pisząc np., że oto „otrzymaliśmy zlepek gagów i skeczów dość nieudolnie trzymających się kupy” albo dostaliśmy „cienkie aluzje i ukrytą zgrywę, żart o lekkości kafaru i dowcip o przejrzystości artykułu wstępnego”. Bardziej pochlebne recenzje raczej się nie przebijały, co kompletnie było bez znaczenia dla widzów, którzy ruszyli do kin – do stanu wojennego czyli 13 grudnia komedię obejrzało 626 tysięcy osób, co jak na półroczny okres było świetnym wynikiem. "Miś" zaczął obrastać legendą, stawał się kultowy, a ludzie zaczęli mówić tekstami z komedii w codziennym życiu, łapiąc w lot skojarzenia z życia ze scenami z filmu. Rozwiń »
Nie sposób dzisiaj "Misia" nie powspominać i nie porozmawiać o kłopotach, o cenzurze, o wsparciu np. Andrzeja Wajdy i o tym jak ważny jest zarówno w historii polskiego kina, jak i w historii Polski w ogóle. Będą z nami: najpierw Katarzyna Wajda, historyczka filmu z Filmoteki Narodowej, a potem pan Jerzy Bończak, czyli filmowy Chrostowicz, asystent kierownika produkcji filmu „Ostatnia paróweczka” Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór we wtorek 4maja dzisiaj tradycyjnie mamy czas na historię polskiej tak będzie także w ten wtorek, choć zaczniemy audycję zupełnie nie tradycyjnie będą to pierwsze dźwięki z filmu Stanisława Barei Miś, którego premiera miała miejsce 4maja 1981 roku plan uwag, a szczupak w wszystkich to wszystkich zaciągamy sieć można zaczynać usłyszeliśmy Jana Kociniaka grającego rolę milicjanta szczupaka z drogówki dokładnie tę scenę jako Rozwiń » pierwszą obejrzeli widzowie 40 lat temu, kiedy ta odbyła się premiera nisza oczywiście wtedy 4maja 1981 roku nikt nie wiedział, że Miś będzie czymś więcej niż filmem komedią satyrą na PRL, który chwiał się w posadach czy dostaje 80 tego roku powstanie Solidarności upadek ekipy Gierka były mocnym na to dowodem co więcej film krytycy raczej krytykowali, pisząc np. że to otrzymaliśmy zlepek gagów Skeczów dość nieudolnie trzymających się kupy albo dostaliśmy cienkie aluzje i ukrytą grywał żart o lekkości kafary i dowcip o przejrzystości artykułu wstępnego bardziej pochlebne recenzje raczej się nie przebijały co kompletnie było bez znaczenia dla widzów, którzy ruszyli do kin do stanu wojennego, czyli 13grudnia komedię obejrzało 626 000 osób co jak na półroczny okres było świetnym wynikiem na później niż zaczął obrastać legendą stawał się kultowy, a ludzie zaczęli mówić tekstami komedii w codziennym życiu, łapiąc wlot skojarzenia z życia ze scenami z filmu jak ktoś mówił, że mu zimno zaraz słyszał, ale jak jest zima to musi być zimno tak pani kierowniczka taki jest odwieczne prawo natury jakiś palacz pytany czy musi palić mówi, ale czy pale pani kierowniczką ja palę przez cały czas na okrągło, gdy wymienił ktoś nas Londyn to mógł być pewien riposty nie ma takiego miasta Londyn jest Lądek Lądek Zdrój na imprezę do sieci, gdy pojawiał się temat czy włożyć krawat odpowiedź była 1 trzeba dać napis, żeby wpuszczać tylko w krawatach klient w krawacie jest mniej awanturujący się każdy Ryszard musiał usłyszeć, że wszystkie Reszki to porządne chłopy mógłbym tak długo jak i pewnie wielu państwa też nie sposób dzisiaj mniejsza nie powspominać zarówno samą realizację filmu, ale też porozmawiać o kłopotach cenzurze wsparciu np. Andrzeja Wajdy film był zagrożony i o tym jak ważny jest historii polskiego kina, ale i historii Polski w ogóle będą z nami najpierw pani Katarzyna Wajda historyczka filmu Filmoteki narodowej, a potem pan Jerzy Bończak, czyli filmowy Chrząstowic, a więc asystent kierownika produkcji filmu ostatnia parówek czka goście pojawią się za chwilę najpierw zapraszam państwa na subiektywny przegląd informacji dnia Maciej Zakrocki przedstawia niemiecka organizacja ekologiczna NABU złożyła pozew przeciwko Państwowej agencji, która wydała Gazpromowi zgodę na budowę gazociągu Nord Stream 2 pozew dotyczy niedokończonego odcinka gazociągu wyłącznej strefie ekonomicznej Niemiec pozew wstrzymuje wszelkie prace przy gazociągu niemieckiej strefie głosi komunikat organizacji zdaniem ekologów Nord Stream 2 bezpośrednio niszczy środowisko życia na dnie morskim na obszarze ponad 16 boisk piłkarskich, a łączna powierzchnia oddziaływania tego gazociągu na ekosystem morza jest ponad dziesięciokrotnie większa NABU zwraca uwagę też na bezsens budowy rosyjskiego gazociągu kwestia czy w ogóle potrzebujemy też tej rury staje się coraz aktualnie Isia czytamy w oświadczeniu zdaniem Niemców projekt to dinozaur infrastruktury energii odnawialnej, która zagraża transformacji energetycznej Europy Federalna agencja morska i hydrograficzna przyznała, że pozew oznacza wstrzymanie prac niemieckich wodach, ale jedynie do końca maja wg danych operatora gazociągu spółki Nord Stream 2 AG na dzień 31marca Nord Stream 2 został zbudowany w 95% dołu ułożenia pozostało 121 km całkowitej długości gazociągu w 2 liniach około 93km na wodach duńskich około 28 niemieckich najłatwiej powiedzieć, że chodzi o politykę i pieniądze, ale przyznam, że od początku upór niemieckich władz by tę drugą turę kłaść jest dla mnie i do końca jasny przede wszystkim przykry Maciej Zakrocki przedstawia przedziwna informacja ze Szwajcarii władze Bazylei zaoferowały bezdomnym bilet w 1 stronę miasto pokryje koszty podróży do dowolnego miejsca w Europie, ale jest 1 warunek bezdomni muszą podpisać umowę, w której zobowiążą się, że nie wrócą do kraju przez określony czas, choć wielu osobom oferta wydaje się co najmniej kontrowersyjna to znaleźli się już chętni do podpisania umowy nieco dokładniej można ten pomysł opisać tak osoby bezdomne przebywające w tym mieście mogą poprosić o bon podróżny i 20 franków szwajcarskich jakieś 22USD w zamian muszą podpisać umowę, w której zobowiązuje się nie wracać do kraju przez określony czas osoba, która powróci do Szwajcarii zostanie przyłapana, czyli złamie podpisaną umowę zostanie deportowana jak podaje le ZUS z oferty miasta skorzystały z już 31 bezdomnych w tym 14 z Rumunii i 7 z Niemiec krytycy akcji organizowanej przez władze Bazylei twierdzą, że jest to oczyszczanie ulic przypominają, że to nie pierwsza taka akcja jak podaje Newsweek kraj ten, czyli Szwajcaria zademonstrował podejście zerowej tolerancji dla bezdomności przypomina sytuację w 2014 roku, kiedy umieszczono w areszcie bezdomną kobietę, która nie opłacił grzywny za żebranie na ulicach na tę sytuację zareagował europejski Trybunał praw człowieka uchylił decyzję miasta i orzekł, że traktowanie bezdomnych w ten sposób jest niezgodne z ochroną praw ludności wówczas miasto musiało zapłacić bezdomnej kobiecie odszkodowanie w wysokości 922EUR przypomnę na koniec mówimy o jeden z najbogatszych państw świata Maciej Zakrocki przedstawia rolnik z miejscowości Air Berlin od dawna miał problem z kamieniem, który stał na skraju jego pola, utrudniając mu manewrowanie traktorem wreszcie postanowił coś w tej sprawie zrobić przesunął kamień o dokładnie 2m 29cm w lewo szybko okazało się jednak, że w ten sposób rolnik zmniejszył powierzchnie Francji zwiększył powierzchnię Belgii kamieni bowiem kamieniem granicznym, wyznaczając przebieg granicy w tym miejscu między obydwoma państwami rolnik przesunął go w głąb właśnie terytorium Francji jak informuje francuska telewizja TF 1 sprawa nie wywołała kryzysu dyplomatycznego między Brukselą Paryżem oba kraje są w strefie Schengen w większości miejsc poza między tymi autostradami 620 kilometrowa granica w ogóle nie jest oznaczona ta obecna granica została wytyczona w 1800 dziewiętnastym roku zatwierdzona rok później przesunięty przez rolnika kamień stał tam właśnie od tego czasu pomyśleć, że 80 lat temu takie zdarzenie mogło być przyczyną wybuchu krwawej wojny Maciej Zakrocki przedstawia podczas dzisiejszej debaty w sejmie wrócił pomysł głosowania ustawy o zasobach własnych Unii inną niż zwykłą większością postulował klub koalicji Obywatelskiej i konsekwentnie od wielu dni klub PSL-u przewodniczący partii Władysław Kosiniak Kamysz uzasadniał ten pomysł, podpierając się konstytucją Sejm powinien ustalić, jaką większością będzie przyjmowany fundusz odbudowy my dysponujemy opiniami, które mówią, że ta zmiana wymaga większości 23 głos, ponieważ jest przekazanie kompetencji państwa członkowskiego na rzecz instytucji europejskich w zakresie podatków wypuszczania wspólnych publikacji jest przekazanie kompetencji konstytucyjnych ministra finansów w takim wypadku od momentu traktatu lizbońskiego nie mieliśmy takiej sytuacji wymagana jest większość 23 głosów, a co o tym myśli konstytucjonalista pan prof. Marek maj Władysław Kosiniak Kamysz miał na myśli ekspertyzę przygotowaną przez prof. Jacka zależnego ja czytałem ekspertyzę i rzeczywiście tam są bardzo rozsądne argumenty przemawiające za tym, aby zgoda na ratyfikację odbywała się w trybie art. 90 tego konstytucji chodzi o to, że mamy tutaj przekazanie organizacji międzynarodowej czy organowi międzynarodowemu kompetencji organu władzy Państwowej w sprawach zaciągania zadłużenia i rzeczywiście taki przepis konstytucji jest można uznać, że ta sytuacja ma właśnie związek z art. 90, ale przeciwnicy takiego rozwiązania wskazują, że raczej ratyfikacja powinna nastąpić w trybie art. 80 tego dziewiątego konstytucji, czyli normalna ustawa wyrażająca zgodę by ustawa w sejmie zwykłą większością głosów no i pójść trafia do Senatu, który może zaproponować poprawki taka zwykła najzwyklejsza ustawa ma reguły za artykuły w art. 1 jest wyrażenie zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej przez prezydenta, a w art. 2, że ustawa wchodzi w życie ta nie ma ogłoszenia i w tym sporze ja bym się jednak skłania do tego, aby uznać, że ratyfikacja może następować, ale w trybie artykułu po dziewięćdziesiątego konstytucji, czyli 23 bardzo dziękuję, a teraz już pora na główny temat audycji Maciej Zakrocki przedstawia no i teraz jest już z nami zapowiadana pani Katarzyna Wajda historyczka film Filmoteki narodowej Instytutu Wisła wieczór dobry wieczór czyta premiera czwartego mając 60 rok była jakoś anonsowany to to to miało być wydarzenie czy to po prostu sobie Bareja tam zrobił kolejną kolejną komedię niektóre były lepsze niektóre gorsze nic specjalnego no i Rosjanie specjalnie anonsowany raczej nie też trochę trochę trochę inna była sytuacja też społeczną polityczną co się działo też dzięki temu w ogóle do tej premiery doszło dlatego, że kiedy Bareja zrobił zrobił misja i odbyło się pokazu pokaz wykonał dawcy na Moto g miał oczywiście bardzo dużo do tego zastrzeżeń takich wylicza płk Stanisława Lema wynika że, gdyby zastosowano podobne do tych do tych wskazówek zaleczenie cenzurę wycięto albo zmieniono po trzydziestce na pewno chciałaby dla sportu filmu i wiele takich właśnie w kultowych znanych znanych znanych cytatu na szczęście dużo się działo, a całość była na Wybrzeżu w roku w roku osiemdziesiątym, więc dzięki temu, że podpisano porozumienia sierpniowe zaś zacznie się karnawał Solidarności o niż UE efekt pokazany publiczności w kształcie mniej naruszone chęć ich radni nie zgadza to rzeczywiście zrobiło się raptem parę zmian wobec wobec wobec pierwotnego kształtu, a więc rzeczywiście tutaj tutaj to polityka bardzo misiowi pomogła tak gdzieś na informację, że właśnie bezpośrednio przy szkole Dacia brał udział wiceminister Antoni Wolniewicz no, a właśnie jak poleciała ekipa Gierka to również wiceminister poleciał, a także minister kultury sztuki Zygmunt Najdowski nowych rzeczywiście zawsze jakieś takie zamieszanie zmianę ekipy pojawiają się nowi ludzie to można łatwiej coś coś przemycić i to rozumiem kluczowe dla dla, dlatego że miesiąc co w dużym stopniu tak muszę się mi się ostał się też to wysokie myślę paradoks związany związanych z firmami, a dzisiaj o tym opinię o tym myślała, bo to jest najmniejszy, tym bardziej my mówimy oczywiście klasyka klasyka klasyka polskiej komedii najlepszy test, żeby takie podsumowanie taka suma tego drugiego okresu twórczości Barei czymś o 70, kiedy powstają takie drapieżna filmy Barei, a sami jak mnie złapiesz wcześniejsze 2 wieczorową porą nieznany państwu poszukiwany poszukiwana nie ma róży bez ognia, ale jak, więc jak mi się takim, jakim takim, a logiczne by uwieńczeniem tej tej drogi współpracy z państwem czy mam właśnie, ale ten film właśnie FIM bez happy endu to jest film bardzo mu oczywiście oczywiście śmiejemy się tych różnorakich aktu hołdu, ale pokazuje bardzo punkt szybę bardzo krzywym zwierciadle bardzo gorzki obraz rzeczywistości to, że właśnie co się zmieniło coś wygrało politycznie sprawdzają czy prawdą mamy kolejne przesilenia scen w tym PRL-owskim czasza to ten film mógł mógł być mógłby być pokazane no właśnie miarę w miarę niezmienionym kształcie jak był przyjmowany też przez środowisko, bo jest wiele dostępnych do dzisiaj recenzji, które są dosyć przykre dla tego filmu no i też takich opinii ludzi z branży ze środowiska filmowego może to jednak właśnie taki sobie filmik byli ludzie natomiast takie wielkie nazwiska polskiego kina którzy, którzy stanęli w obronie tego tego rękoma liczy czy to było także jedni mieli jakiś rodzaj wyczucia pani zdaniem, że to, że to mimo wszystko mimo różnych mankamentów, na które pewnie można zwracać uwagę, że to jest właśnie taki film, który będziemy po 40 lat rozmowy czy sytuacja bardziej była specyficzna, bo też on był sam sam gorzką żołądkową, że takim chłopcem dobicia przede wszystkim oczywiście przez przez przez krytyka, ale też przez część środowiska wspomina Barbara i wymyślony przez Kazimierza Kurka kiedyś przyjaciela bar jeszcze ze studiów w szkole filmowej on był takim synonimem tandety filmowej na mińskich nic lotu właśnie skrojonego pod potrzeby jakiegoś niechby wybudowanego widza komedie wcześniejsze awarie miały zazwyczaj kiepską prasa były źle odbierane właśnie kolejny po górach punkty punkty punkty komisje odprawił późniejsza późniejszą kolaborację za nią swoich obrońców takich jako odpady osobówką, a korzyści Bory miał też miał też miał też wykaz tradycyjnych krytyków którzy, którzy bardzo prosimy o te kwestionowali te firmy, a drugą stronę firmy były oglądane przez publiczność zarabiały zarabiały bardzo konkretne jak pieniądze może, bo schemat grać w morskiej o pieniądzach myślało się myślało się dalszej kolejności, ale rzeczywiście pewne protestom klimat końca lat przełomu lat 8080 tych też, jakby właśnie być może, bo miał swoich rzeczywiście takich bardzo poważnych obrońców z 1 strony właśnie była kolacja łóżko i porozumieniach sierpniowych taki obroni filmu przesłał Andrzej Wajda, a które właśnie w oczy oczy opinii istnieje bezbłędne, ale on po pierwsze, pod wpływem komedii, a po drugie, on zawiera właśnie pod tym pod moim umowy o krzyż w koncercie jadło no obraz naszej rzeczywistości tak nazwał bardziej jedyne w Polsce komediopisarza, aby powitać postawę kogoś wydaje się, że waga świadomie użył takiego jako takiego właśnie termin jak podkreślają kipiące wyjątkową pozycję bary i właśnie jako takiego kronikarza RK gorszych tych PRL-owskich absurdu na tych tylko podatników jest to określone, a który zgłosił zgłosił jedno sprzed 8 modeli zasuwali po prostu zauważył i Concilium ma bardzo pomocna istna komedia zakończenie ono właśnie po mówiąc wcześniej oni są oni dostaną 1 tylko tynk, który w, której Ewa Bem chyba jako jedyna postać w filmie gra siebie tak będzie gra siebie albo śpiewa taką piękną kolędę pastorałkę tylko, że rzeczywiście mamy taki moment kiedy, jakby jest coś dobrego, bo byłyby niższe też chcę państwu pani państwo wiecie no to jest opowieść o świecie rządzących sama to jest opowieść o świecie, w którym wszyscy kłamią ubecy to bez pozytywnego bohatera, bo we wcześniejszych filmach w filmach Barei choćby kantem niż jak mnie złapiesz tam też pojawiali upominają się też wywołują państwo w tym też grał Dudała też Krzysztof Kowalewski i też takich takich jak w takich, a prymitywnych przedstawicieli władzy, ale tam się pojawiali u posłów bohaterowie głównie przez autoryzowane inteligenci wobec, których Bareja przejawiał niezwykłą tempa tylko właśnie to od typu ofiary tego, czego tego systemu myśmy tego nie ma i że mam przewrotne, dlatego że my, bo oczywiście były też olbrzymia zasługa Stanisława Lema Lee zagrał tytułową rolę, które zjednuje nam sympatię dla bohatera, który jest postacią dość obrażają jego wyjątkowość polega na, tyle że w świecie, w którym nic mówi prawdę wszyscy kłamią oni nic rynku więc, ale oczywiście oczywiście to jest dosyć dosyć paskudne przekładający się pan i kilka kolęd na końcu ona niesie w sobie jakąś jest też poprzedzona przypomnimy też to będą płynąć rozmową węgla nadzieje każdy, więc tradycji Azjaci pojawią się tutaj coś takiego to bez ciepłego dobrego ale jaki jest koniec koniec ze stacji, że kukła pada woda błoto i opryskujemy śpiewającą FB głowę, a więc jak tutaj rzeczywiście kobieta jest prokurator z kolei on bardzo go bardzo nadają no właśnie w jakimś stopniu, bo właściwie dzisiejsza audycja z takim paśmie, w którym zwykle opowiadamy często bardzo takie wprost czy przypominamy wprost wydarzenia w historii po to, żeby jakąś opowieść przywołać przywrócić no i jednocześnie to jest jakaś opowieść, która opowiada o jakimś fragmencie z naszych przeszłości, o czym opowiada mieście można rzeczywiście zgodzić się z takimi opiniami, jakie można było spotkać nawet właśnie takich historyków czy politologów, którzy którzy uważają, że to jest film no taki właśnie świetnie o opowiadający o warunkach stylu życia Polaków tamtej epoce czy jest czy może być również traktowane właśnie jako szczególnie po latach dla dla pokolenia, które nie żyło w czasach PRL jako jakieś źródło wiedzy o tamtym czasie no oczywiście tak, bo też są też to struktura taka bardzo charakterystyczne dla dla najbardziej jakaś plaga gangowi prawda, że perspektywy patrzymy na misia, gdyż wcześniejsza komedia USA od 1 brak drugiego tak jakby rzeczywiście się odbija różne absurdy oczywiście ponieważ, ponieważ to jest komedia satyra czy to wszystko jest krzywym zwierciadle jest przesadzone dano to jest to jest to jest Groteska tego, czego wtedy Sokolicę taka, że taka z jej konwencją ONZ osiągnęło łyżek na łańcuchu chyba nie było nigdzie polowali nie ma w tym portami miała nowego tego, czego tego nie było, ale wiemy, że właściwe, że to jest jakby to jest sygnał jakie, jakiej rzeczywistości, bo nie gdzieś tam moja pamiętam głębokiego dzieciństwa takie z rodziców to kuratorzy np. ta nota, więc wiele, więc takie płyną rzeką wyjaśnia, bo młodzież naprawdę tak głupi saturator to było coś takiego zostało w okolicach hydrantu miały kółka no i tam było właśnie do tego podłączona woda była też butla przy pomocy, której można było tę wodę lekko pod gazowa no jeszcze był zbiornik soki można było kupić wodę gazowaną czystą albo sokiem no i kiedy to było w takiej wersji z osobą, która sprzedawała no to szklanki były podawane natomiast pojawiły się też automaty saturatory na przejściu podziemnym w Warszawie w okolicach wtedy hotelu forum czy Rotundy to to tam, gdzie nie było właśnie osoby sprzedające szklanka była jednak była na łańcuchu wszak to to jest to jest właśnie to jest właśnie ta ta rzeczywistość wyprze rzeczywiście się problemy problemy problemy z zaopatrzeniem w słynna ta słynna słynna scena z rynku zapasach wygląda baleron w rzeczywistości rzeczywistości wiecznych deficytów Ferrero i zwłaszcza tych punkowego radu i koalicja lewica tak to wyglądało to jest tu też o tym wspomniałam bardziej jako dziennikarz kronikarz PRL-u używający przesadnych środków no ale jednak jego filmy są głęboko zakorzenione od tamtej rzeczywistości kontynuował ryku to jest bardzo charakterystycznym oczywiście klub po powtarzamy powtarzamy te cytaty mówimy badają jak żadne inne i Polski, lecz staram się zapewne, ale ma takie głębsze znaczenie, że tamta miała takie pokraczne ten niezwykły, bo mam pewność od nowomowy transparentów i całego tego oficjalnego ciała życia część szerokiego, ale w tym także ta rzeczywistość jest wspólna, czyli tuż po pozbawiona podstaw takich fundamentów moralnych po prostu miasto nie może być opisy wspólnym językiem, a stąd Tomka pokraczną, ale ja myślę dzisiaj, a właśnie za każde 40 rocznicę oni czegoś tam, że istotnie być bardziej bolesne dała przed i jest to na ile ten jest ciągle żywy w Polsce w roku 2021, bo pewnie pan i słuchacze mogliby przypomnieć raz od opisując, jaką sytuację naszego obecnego życia, a publiczne, bo np. wykorzystywali słynny cytat nie mamy naszego płaszcza i nam pan zrobi, chociaż chciała tak to w ostatnich latach bardzo często wraca sprawa to jest to, że to jest jakby jazdę słuszną linię ma nasza władza to też czasami wraca tak tak z drugiej strony oczywiście obudową też mieliśmy prawda jest nam żyje tu waszego klubu też słyszeliśmy pioniera, a więc jest oczywiście koncerty ententa nie znam wiele naszych możliwości no okazuje się nim się Sienno właśnie tego wyraźnego kostiumu historycznego z 1 strony, bo okazuje się oczywiście mi się na nauki czas też obecny czas to jest oczywiście w uzasadnieniu powiem dodatkowo smutna no ale z drugiej strony, bo tak się czasami zastanawiam nad procesem w jakim powstaje film mam na ten temat bardzo słabe pojęcie mówi o filmie fabularnym akurat dokumentalne zdarzały się również samemu robić ale, ale zastanawiam się właśnie to jest także to się od razu wie czy, że trochę jest także coś podskórnie wyczuwamy robimy, a to dopiero właściwie dalsze życie to co zaczyna taki film otacza to co się dzieje wokół, że to w efekcie powoduje, że po jakimś czasie zaczynamy właśnie mówić, że to, iż jest filmem kultowym tak jak kiedyś rejs prawda wcześniej to jest ciekawe w jakim stopniu twórcy mieli takie poczucie może tego okienka wolności, że nareszcie można więcej to pewnie mieli natomiast natomiast mieli właśnie to poczucie, że to robią robią się prostą teoretycznie komedię, która będzie miała właśnie taki ciąg dalszy łącznie z przeniesieniem pewnych cech zachowań bohaterów tego filmu do Polski kompletnie innej rzeczywistości politycznej geopolitycznej do zupełnie innego pokolenia, które już wychowało się w ogóle grubo poza PRL prawda poczułem się państwo barowych ten problem jest, że on nie dożył przemian politycznych nie dożył roku osiemdziesiątego dziewiątego to też byłoby ciekawe, jakie filmy zrobił wtedy badania ludzkich warunkach lub już bez cenzury, a ja myślę, że ta to ponadczasowości misja INI i ten kontekst po tak tego, czego tylko filmu ona jakimś stopniu wynikają też pewne możliwości samego twórcy na Uniwersytecie też, bo utwór What Stanisław tym też nie bez związku jest też to takie zanurzenie boi, a jego syna twórczości kabaretowej, a właściwie od początku jego kopia pojawią się aktorzy, którzy właśnie z początków kabaretu starszych panów po pokazać od punktu, chociaż mamy Pawła, który zmusił tutaj i Dudka i owca Dobrowolski itd. a więc też też taka twórczość zanurzona w rzeczywistości tamtych lat KE to Bystre oko Barei to jego wyczucie absurdu absolutna prawda, ale z drugiej strony myślę bardzo głęboka empatia przez pozwane państwo co w tym nie po latach też wynajęcia wydalić bardzo bardzo bardzo istotna, bo można robić kapela, która jako siła ludzi prawda będzie wyśmiewała, a które zwykło się wykryła złośliwą pochodzącą z kupującą to jest bardziej, ale w tym wszystkim jest takie spojrzenie właśnie na tych albo wysportowanych inteligentów, którzy po prostu się w Łukaszenko puli g owca przy zbiorach jakoś sobie celnikom taką rzeczywistością albo albo organ po robotnik, który śmiejemy się śmiejemy się tego słynnego monologu na temat bardzo dobre połączenie prawdę o swoje oblicze nowej sakralnej, ale za tym są jakieś jakież jest konkretnie niebyła konkretna sytuacja i właśnie po tylko czasu empatia empatia empatia bardziej, gdy czy też prawa same bowiem Misiu właśnie krytym trzymam filmem o płacę ja o świecie świecie rządzonym przez tego aroganckiego, a bitnego pitnego samo nie wiem nie wiem jak na swoje bary jak on robił kampanię wystąpi w właśnie toczy w jakim sensie mógł przewidywać i trybu też do pana to zaangażowany w działalność opozycyjną bardzo UN bardzo mocno, że coś się, że ktoś się, że co się zmieni, ale na pewno firmy też miały miały służyć ja tak miały miały pokazywać pokazywać rzeczywistość w krzywym zwierciadle szczegóły szukający te wszystkie sekcje zwłok też w jakim nastroju był Bareja to może też będzie okazja, żeby zapytał kolejnego gościa audycji pana Jerzego Bończaka, który w tym filmie gra, a terasy w takim razie już bardzo pani dziękuję za rozmowę pani Katarzyna Wajda historyczka filmu Filmoteki narodowej Instytutu audiowizualnego była naszym pierwszym gościem dziękuję raz jeszcze Maciej Zakrocki przedstawia teraz gościem audycji pan Jerzy Bończak aktor reżyser producent dobry wieczór dobry wieczór wieczór chciałem chciałem tylko ustalić takie dane personalne oczywiście nie pana jako pana natomiast na liście aktorów postaci, które występują w komedii Miś jest też napisane Jerzy Bończak Chrząstowic asystent kierownika produkcji filmu ostatnia parówek czka zapomniano panu dać im w tej roli czy to w ogóle nie miała żadnego znaczenia będzie wiał kompletnie żadnego znaczenia, ale może nie wykluczam też sytuacji, że zapomniano w związku z tym obie wersje są prawdopodobne szczególnie przy poczuciu humoru Barei tym ma to akta to mogło tak by wokół równie dobrze, ale mogę widać nazwisko chorwacka no to by tak to świetnie pasował czy pan jako asystent kierownika produkcji filmów w filmie musiał się jakoś zająć tymi parówkami, które i tak zginęły jedno, a jednocześnie chodziło o to, żeby można było nakręcić film między nowo się 2 rzeczywistości mieszają tam ginie parówka filmie, lecz nie zginęła na planie, bo to były czasy, kiedy nie kartek chyba jeszcze nie było na na parówki, chociaż może już by nie pewnie wiele barów chyba nie wiedzą co nie zginęła na planie parówka, dlatego że był katering karmiono nas usilnie nas karmią nawet tak też nie chciał jej po to, właśnie, żeby nie wyginęły parówki AP, ale sen to była taka to było takie działanie i nie w pełni uzasadnione, dlatego że ta Polska była robiona na potrzeby filmu i tak się wypowiadają nawet w Niemczech schron zamiast wspólnego z parówką czy po prostu była zrobiona papier masa tak no i kino jak wiemy również z tego filmu to jest 1 wielka iluzja, bo jak mówił reżyser filmu, w którym pani jest asystentem kierownika produkcji jest prawda czasów, o których mówimy i prawda ekranu tak dużo było dużo było prawdy w tym filmie o czasach, w których film powstawał ja myślę że, gdybyśmy tak zaczęli analizować historię to co działo w latach osiemdziesiątych no to to o chyba można śmiało powiedzieć, że dokładnie tak było jak pokazane zostało w tym filmie oczywiście drzewka w krzywym zwierciadle, bo to do powoła założenie było to ma być komedia w związku z tym nie wierzyliśmy w komedii w związku z tym żyliśmy w kraju, gdzie działa już jako medium rzeczy ale, żeby te szybciej, gdyby to było również przeniesione do filmu to musiałoby troszeczkę po podrasowane troszeczkę sytuacje były wielokrotnie one, że tak mają w stosunku do tego co działo naprawdę wiele jak teraz ogląda Temkin Warszawa takie wrażenie, że oglądamy jak już po większym prawda jest coś takiego, żeby w ogóle niemożliwe, żeby był taki kraj, żeby w takim, żeby w tym kraju działy się takie rzeczy w ogóle rzeczy są niewiarygodne szczególnie dla młodych ludzi, chociaż nie zapeszajmy mówię w moje ponowne apeluję dziękuję za wcześnie was bardzo powolutku zbliżamy tak by Todda Terry do takiego życia jak było kiedyś właśnie w tamtych latach wiele barier można będzie robił Misza 2, a nawet bez tak tak nie chciałem tego właśnie powiedzieć, że co prawda paszporty, których się teraz mówi, które mogą się pojawiać nie wiem czy będą na poduszkach przekazywane, ale one mają nam pomóc rzeczywiście ponownie poruszać się, ale to zupełnie innych znacznie poważniejszych powodów tak typu czy czy pan jak jak ten film powstawał mieliście właśnie poczucie, że epoka, w której to się dzieje bardzo politycznie to był ciekawy czas, bo to jest czas przecież pojawienia się Solidarności strajków w 80 rok itd. no i po upadek ekipy gierkowskiej czy czy właśnie mieliśmy poczucie, że wolno wam teraz więcej, że właśnie nawet ta wszechmocny wtedy cenzura też machnie ręką i właściwie hulaj dusza można można zaszaleć myślę też, że to był problem w tym się zmierzyli głównie scenarzysta w czasie 4 i reżyser nie byliśmy, jakby dotknięci tą o tą chorobą w związku z tym też nas nie wyrażano po prostu pracowaliśmy spokojnie tak jak stałem na każdym innym filmem weź sobie sprawę, że troszkę koledzy twórcy wynik niż przed chwilą przeze mnie no idą po bandzie, ale to wyszli po bandzie tej dobrej po tej dobrej stronie bandy, ale czy no bo domyślam się, że jak się kręci komedię to jest w ogóle ubaw na planie wszyscy się dobrze bawią czy i uważają, że po pomysły bloga momencie jest, ale oczywiście komisja robi komedia komedia może być tylko wtedy milicja robi na poważnie to wtedy jest dopiero dopiero wtedy jest komedia no pan zobaczy nas żyliśmy w kraju, gdzie byliśmy na poważnie to była komedia no i tak powolutku zmierzamy do tego samego pan w tej chwili nadal nie chciałby kreślić jakieś głębsze znikł w planach nie wchodzimy właśnie o to, że czy czy biorąc pod uwagę właśnie no być może z 1 strony powagę, bo byliście w pracy, ale z drugiej strony właśnie, że można się było głośniej wtedy już śmiać czy bardzo tak precyzyjnie trzymali się dialogów czy można było sobie pozwolić na dorzucenie czegoś czy twórcy na to pozwalali tak praca Bareja m.in. była przyjemnością dzięki temu, że on pozwalał aktorom na sformułowanie własnych myśli oczywiście musiało to być zgodne ze scenariuszem ogólnym prawem pomysłem na film, ale można było można było wejść z inicjatywą zaproponować jakąś zmianę, a z tym, że nie było to nagminne, dlatego że pana ten scenariusz tak napisane, że w zasadzie nie wymagał żadnych szans tych zmian ze strony aktorów, a poza tym jak przeczytałem w jednej z pana wypowiedzi na temat pracy przy tym filmie też może nawet człowiek jak miał jakiś pomysł nie bardzo wiedział czy dobry, bo właśnie, przypominając sobie jak to wyglądało mówił pan tak trudno powiedzieć, jaki był reżyser np. kiedy była scena, która nas bawiła i sami się śmialiśmy, grając to on patrzył NATO takimi przełożonymi oczami wykrzywione twarze nie było wiadomo czy jego to śmieszy czy nie to prawda Bareja miał taki sposób w ogóle być bowiem jak nie wiem tak w tej chwili zaczyna myśleć czy to nie było gramy również aktorem tego co o wiem jak doszły do mnie słuchy o wejście w ogóle skończył szkołę aktorską wydział aktorski również wierni mógł grać przed nami, ale chyba nie rzeczywiście orzekł, czyli IT, czyli bez tak tak dziwnie, że myślę, że rzeczywiście nie wiedzieli ICO się uśmiecha czy oni zdegustowany tym co ogląda jak pytaliśmy go Stasiu dobrze było nie, zmieniając wyrazu sprawiły że, ale przywołała było śmiesznie Bea, które tak naprawdę nie wiadomo było na realizację to było naprawdę śmieszne czy bardzo jesteśmy, ale jeżeli nie robił dubla to znaczy, że było było dobrze dobra, które nie powtarzał danego fragmentu ustawy to znaczy, że było okej i tego gmina znaczyła, że trwają od pana reform efektywnie ludzi, którzy różnie reagują różnymi odruchami kami w momencie napisze już poznać tych ludzi przestaje się też zastanawiać kotem co skrzywienie co ten plik może oznaczać prawa nota szczególnie pan czy pan Janusz Zakrzeński mogli byście mogli byście być skrępowani trochę też i rolą i dialogami, które między wami się pojawiały, bo np. jak się pojawił jakiś pomysł, że to jest bardzo dobra koncepcja ta koncepcja to reakcja była od koncepcji to ja jestem tak może lepiej się było rzeczywiście nie wyrywa no tak, ale dał nam też zezwolenie na nas też sukces jest w swoją drogą to jest dobry moment pana zapytał no właśnie czy pan jak reżyser je spektakle i ktoś mówi, a może ja mam taką koncepcję, żeby coś tam to jak pan zadał pan bardzo, ale dokładnie, tak więc ryżowych potem szefem ja, ale oczywiście pozwala również metodą Barei jest osoba bardziej traktowania pracy też pozwalam aktorom na inicjatywę prawda jeszcze tak wnikliwie, ale często jest tak, że naprawy reżyserując, żeby usłyszeć przybijano brzmi prawdziwie opuszcza głowę podtrzymuję rękami to wygląda tak jak się łapał za głowę jakaś tragedia jest, a ja po prostu zamykam oczy, żeby mogły wiedzieć tego co się dzieje na scenie, a posłuchać czy dialog jest prawdziwy czy nie jak blok, a ile naprawdę tak źle jak chciałem posłuchać tak dobrze w no rozumiem, że oczywiście i współcześnie robione komedie mogą mieć jakieś pióro sensowi pomysły, ale no chyba, żeby z starszych osób robić dzieci, których bolą zęby przez zobowiązanie twarzy szmatami praw, a to chyba była to już to jest moje własne śledztwo właśnie pękają w licznym dzidy i tak jest irracjonalny sytuację zupełnie ale klin akurat filmie zresztą w ogóle działalności chyba i Tyma i Barei to sytuacje, w których które są czy z tymi sytuacjami, bo bony są śmieszne no powiedzmy sobie szczerze obchodzi w tym roku pięćdziesięciolecie pracy wg rejestru jest związana i byli niepewni tego wypominać Report tak by ja nie wypomina biały uważa, że pan powrót do domu, tym bardziej że też jestem w miarę wcześnie urodzony i ciągle próbuje wszystkim dać do zrozumienia, że jest nie jestem na odstrzał, więc wcale się czuł się, że proszę tak traktować no i raczej brak chciałem się odwołać do pana właśnie ogromnego doświadczenia dziś statystykach też jest, że w ponad 150 produkcjach filmowych pan brał udział czy jest coś takiego w trakcie realizacji oczywiście nawiązuje do misia, ale ale, ale chodzi o szerszy właśnie rodzaj doświadczenia czy spojrzenia czy jest coś takiego się ma poczucie biorąc udział w jakiejś organizacji, że to będzie Jezus Maria albo, że zostanie na pokolenia albo jak w przypadku misja staje stanie się kultowe nie w ogóle nie ma takiego myślenia wie pan nie spotykałem w swojej pracy z takimi takimi sytuacjami, kiedy reżyser mówi tak słuchaj jamie kręcimy ten film, bo go robimy na festiwal jak 1 jak festiwal znacie mnie robimy film dla ludzi tylko kwestia jak ktoś taki film festiwalowy jest wieś jak coś takiego słyszałem albo zrezygnowałem z tego domagała rękę Wydra dobra już wiemy o tym, że Filip Tokar się obejść to 10 000 ludzi to będzie wszystko jest tego wtedy w tym czasie, kiedy kręciłem Toro wręcz wielkiej ilości produkcji kolejnych produkcji filmowych nie było tego festiwalu Malina czy jakoś się nazywa najgorszy film aktorka aktor prawego w analizowanej więc, bo zdarzało się do nich wywiad nie brać udział w takich firmach, które mogły mogłyby w tej chwili właśnie festiwalowych, które mogłyby tak tego typu festiwalu za pierwszymi, ale sam pan pamięta jak ogląda zbuntowanych gotowy film i czy to wtedy już było wiadomo właśnie, że to będziemy się z tego śmiać przez 40 lat nawet te pokolenia, które nie urodziły się w PRL-u będą ich dialogach i powiedzonka no właśnie szukały niezłej zabawy, ale jednocześnie jakiegoś obrazu świata, w którym żyli rodzice dziadkowie nawet przez ułamek sekundy niewiele nie będzie przechodziła przez naszą głowę taki taki pomysł czy takie założenie czy takie oczekiwanie po prostu robiliśmy staraliśmy się zrobić w miarę uczciwie na tych za ile każdego dnia było stać zadania, które zostały przydaje, bo postawiono już widzieliśmy, że to jest komedia, bo Beria nie robi w innych filmu tylko komedię, bo dzięki Lee już lat a jakie będą losy dalsze, że będziemy po 40 latach wspominali coś to umieć moich mojej pamięci pamięci jeśli istnieje tak ze sobą te rzeczy takie błyski, a pamiętamy jak podjechaliśmy samochodem pod kotłownie o pamięta jak wielka dziś scenę w bazie w tej chwili prywatnie nie pamiętam czy ja byłem tylko widzem, kiedy powstała teraz bardzo z tymi kadrowymi talerzami i łańcuchami czy też jadą, ale chyba byłem tym chyba byłem tylko widzę jak obserwowałem to jak Pręgowski wpadł na chwilę właśnie, żeby szybko Wieśka tak nie mogły być tam obecni, dlatego że tego nie przychodził mówi, że on właśnie zjadł Victorii bardzo świetnie zrobi posiłek, więc te, czyli pamiętam tylko jako jako widz kamery, ale nigdy nie zapadł się na świat pan na tym jedynie jedno żona mówi, że coś w domu zimno pan mówi jest zima to jest zimno w albo dzieje ja palę palę cały czas na pani kierowniczka no tak aktorskie tak było, ale w Warszawie i od 2 oraz nieprawe co, ale od etapu ale, ale było tak wypaliłem cały czas paliłem i natomiast od takich powiedzeń to są politycy, bo przecież tak wielokrotnie się nam zdarzało w naszym życiu w tym kraju polityk powiedział zdaje materii no jest powódź NATO zalewa nas tak dalej tak dalej także nie ma włożyć krawat na jakąś imprezę to jest, że załóż krawat jest klient w krawacie jest jednak mniej awanturujący się jak ja zostawiam to kolegom, którzy tworzą memy zakaz jest sobie kraje korzystają z tych pomysłów misja to zresztą robią, bo bardzo wiele takich różnych mów do mnie przychodzić, gdzie jestem również bohaterem na zdjęciu pewnych powiedzeń nie i oglądam z ogromną przyjemnością, sprawiając prezent to satysfakcję, że brał udział w tym filmie i że mogę cały czas i pamięci widza pomimo 50 lat pracy, a 40 lat trwania tego fantastycznego filmu, a Janusz strasznie wielką frajdę jestem pewien, że słuchacze też dzisiaj był pan z nami się podzielić swoimi wspomnieniami pan Jerzy Bończak aktor reżyser producent bardzo bardzo dziękuję za spotkanie z rozmów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA