Obraz kryzysu. Jak prasa polska i niemiecka pisała o kraju sąsiada?

Popołudnie Radia TOK FM
2021-05-05 13:00

Anna Piekutowska wydawczyni Szymon waluta realizator Jan Maciej Zakrocki zapraszamy państwa na popołudnie Radia TOK FM nasze spotkanie zaczniemy od rozmowy pod hasłem jak widzą tak czy piszą sięgniemy po to, przysłowie by się zorientować jak polskie media relacjonowały pierwsze półrocze pandemii w Niemczech i odwrotnie jak niemieckie tras dodam raczej te opiniotwórcze media opisywały ten sam czas w Polsce będzie możliwe dzięki dokumentowi, który powstał dzięki wspólnej Rozwiń » pracy Instytutu spraw publicznych niemieckiego Instytutu spraw polskich i przy pomocy finansowego wsparcia polsko-niemieckiej fundacji nauki są z nami autorzy dokumentu dokumentów otrzymał tytuł obraz kryzysu jak Polska prasa niemiecka pisała o kraju sąsiada w pierwszej połowie 2020 roku, a ci autorzy to pani dr Agnieszka Łada wicedyrektor niemieckiego Instytutu spraw polskich dam sztab dzień dobry dzień dobre pan Bastian cent kart pracownik naukowy tegoż Instytutu dzień dobry dzień dobry z Berlina czy dobre świetnie się słyszymy może zaczniemy najpierw trochę od metodologii tego badana badania więc, jakie media były badane czy w tych czasach dzisiejszych w ogóle są jeszcze media opiniotwórcze w tym rozumieniu, że duża grupa mieszkańców w tym wypadku Polski Niemiec rzeczywiście swoje opinie kształtuje na podstawie tych mediów już raczej wszyscy siedzimy w tych mediach społecznościowych pełnych populizmu efekt wniósł pani może ciężko zakłada znaczne faktycznie to jest to nas też zastanawiało co badać, żeby pokazać jak w ogóle media donosiły o tym okresie pierwszej fali koronakryzysu i zdecydowaliśmy się na prasę praw tak jak pan redaktor powiedział opiniotwórczą na dzienniki tygodniki z różnych aspektów świata polityki, czyli po polskiej stanie była to Gazeta wyborcza Rzeczpospolita tygodnik polityka sieci, a po niemieckiej scenie odpowiednio tę kwotę albo Meine Zeitung Süddeutsche Zeitung i tygodniki der Spiegla i tygodniowe czasopismo Die Zeit i stwierdziliśmy, że mimo tego, że faktycznie wiele pisze też w mediach społecznościowych oczywiście w telewizji wiele się na portalach to jednak nadal prasa pokazuje pewne trendy i one są także później pod cytowane przez pozostałe media to to też nasze obserwacje pokazały, że przecież te właśnie gazety są później cytowane na różnych portalach internetowych to te efekty są też ścianę chociażby podczas przeglądu prasy w takim Radia TOK FM, ale także w innych rozgłośniach radiowych czy stacjach telewizyjnych no i przede wszystkim to te gazety są czytane przez decydentów przez ekspertów, którzy później dalej kształtują wizerunek kształtują politykę podejmują decyzje to stwierdzić, że warto skupić na tych tytułach tych tych media, chociaż oczywiście badawcze prawo wypowiedziała też Facebooka Twittera też, ale warto analizować, ale to może jeszcze w przyszłości no to jeszcze może pana Bastiana zapytam w takim razie dlaczego ten czas czy rzeczywiście wybór epidemii na tyle zmieniał wszystko w naszym życiu, że również zmienił coś źle wzajemnym postrzeganiu się mówię tutaj oczywiście o Polakach Niemcach czy coś zmienił w naszym stosunku do siebie czy się zmieniły obszary zainteresowania tego co się dzieje w danym kraju jak to wygląda na to znaczy w ramach naszego badania zaobserwowaliśmy kontynuacja tych tematów, o którym czytamy już od wielu lat, ale też niepewne zmiany, jeżeli chodzi o kontynuację na to oczywiście, a jeżeli chodzi o niemieckie media tam najważniejszym wydarzeniem pierwsze tło ROD 2020 roku oczywiście były wybory prezydenckie w Polsce, więc to jest pewna kontynuacja, bo to możemy morze można chyba stwierdzić, że nawet bez ram koronakryzysu był to badacze są tematem z drugiej strony też można zaobserwować niektóre zmiany, jeżeli chodzi np. o tematy prezentowanych w tych artykułach i to dotyczy polskiej i niemieckiej strony mediów np. całe cały sektor etyczne zdrowotne w obu krajach no pojawił się w gazetach co trzeba jasno od jasno mówić za na co dzień to nie jest temat tak, ale dowiedzieliśmy się po niemieckiej stronie jak nazywa się Polski, a co dawne minister, a zdrowotne w Polsce w Polsce i odwrotnie też miasto były takie nowe tematy i pojawiały pojawiały się albo raczej zwrócili też tematy, z których no w przeszłości mieliśmy do czynienia tak np. granica polsko-niemiecka jako przykład granice Unii Europejskiej to my żyjemy w czasach ogranie mamy skrót skorzystamy właśnie z tego, że Unii Europejskiej już nie czuć tych granic no ale dokładnie podczas koronakryzysu o znowu po prostu ta granica pojawiła się i o tym też było dużą mowę i poniemiecki polskie strony np. w kontekście migracji migracji z polskiej strony to z Polski do Niemiec w sektorze medycznym itd. to może na chwilkę się zatrzymamy się w tej części naszego spotkania, bo w drugiej będzie już mówić o wnioskach takich szerszych na tym aspekcie tej granicy, której nie było już tyle lat ona się znowu pojawiła no bo wydawać by się mogło, że szczególnie dla tych osób, które mieszkają w okolicy granicy, którą mogli bez problemu przekraczać do pracy czy do szkoły czy po prostu na zakupy decyzje poszczególnych rządów no drastycznie musiało to zmienić to dzisiaj zresztą kwestia chociażby testów, które były wymagane od tych osób, żeby mogły chodzić do pracy czy do szkoły jest gorącym tematem w jakim stopniu ta ta problematyka transgranicznych pracowników uczniów była widoczna w tym pierwszym półroczu pani doktor faktycznie ona była bardzo mocno widoczna i celowo wybraliśmy te artykuły właśnie z tego obszaru i bliżej Sejm przejrzeliśmy, bo chcieliśmy zobaczyć czy są jakieś różnice jak opisywano tę kwestię polskiej po niemieckiej stronie może zacznę od tematów wokół tego 1 obszaru granicy po pierwsze, były to migracje Polaków zarobkowe po drugie, były to przerwane łańcuchy dostaw przez to, że granica była zamknięta związane z tym tutaj po trzecie w ogóle funkcjonowanie zazębienie się polsko, niemniej polskiej niemieckiej gospodarki i tutaj było ciekawe jak wyglądała perspektywa z Polski Niemiec jednak perspektywa zawsze pozostaje narodowa, czyli Polacy z sali bardziej o Polakach, którzy musieli stanąć przed dylematem wracać do Polski by wraz z rodziną czy zostać w Niemczech zarabia pieniądze takie bardzo osobiste rozterki techniczne pytania właśnie przekraczającą granice testy nie test kontrole co się działo na granicach także protest w późniejszym okresie Polaków i Niemców na granicy ze strony niemieckich władz ta perspektywa, że Polacy nam brakuje nam Polaków brakuje nam polskie siły roboczej nagle oni zostali w domach oni już nie przekraczają regularnie granicy wyjeżdżają, bo chcą być godzinami, a my wszyscy potrzebujemy rąk do pracy czy w fabrykach czy w rolnictwie pamiętajmy zaczną się sezon, czyli zbieracze szparagów owoców no zaczęli być potrzebni po zimowej przerwie ich nie było i wreszcie medycy pielęgniarki też wielu z nich pracuje po niemieckiej scenie mieszka po polskiej czy to była ta perspektywa pracodawcy, a drugie temat gospodarki też mocno związany z granicą tuż po pokazane bardzo wyraźnie jak jesteśmy od siebie zależni rynek Polski niemiecki, że to są zarówno dostawy niemieckie do Polski jak Polski do Niemiec, że zarówno niemieckich firm w Polsce mają problemy, bo nie mogą produkować, jaki polscy inwestorzy w Niemczech były wywiady z producentami mebli z różnymi inwestorami polskimi w Niemczech to było pokazane to nie jest także 1 kraj odgrywa 1 raz drugi drugą tylko, że w obu kierunkach jestem przepływ jest też emocje bardzo zależni i nagle ta granica znowu w tej gospodarce zaczęła istnieć to było postrzegane za coś bardzo niedobrego tak jak powiedziałem to jest rozgrzewka do drugiej części naszej rozmowy, bo tych tematów, które pojawiały się w mediach w obu państwach było wiele rzeczywiście wnioski, które nasi goście wyciągnęli w tym raporcie są bardzo ciekawe wrócimy do nich już za chwilę po informacjach TOK FM Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie przed nami druga część rozmowy z autorami dokumentu pt. obraz kryzysu jak prasa Polska niemiecka pisała o kraju sąsiada w pierwszej połowie 2020 roku przypominam z nami pani dr Agnieszka Łada pan Bastian SO hard niemieckiego Instytutu spraw polskich i teraz myśli mogłem pana Bastiana poprosić właśnie o opisanie jak przedstawiały media po obu stronach Odry radzenie sobie z pandemią czy my mieliśmy takie poczucie, że w Niemczech wiadomo jest wysoki poziom służby zdrowia i na pewno tam, gdzie dobrze, a poza tym władze, ciesząc się dużym poparciem społecznym na w Polsce to zawsze narzekamy, że ta służba zdrowia jest beznadziejna, a rząd podejmuje chaotyczne decyzje tak jak najkrócej mógłbym sobie wyobrazić jak to mogło wyglądać jak wyglądało w istocie to znaczy mamy ten obraz, który pan właśnie opisał w pewnym sensie, ale mamy też o wiele więcej to oczywiście jest w artykułach dużą umowę o odpowiedź na faktach tak czy o liczbach o liczbach testów obu stronach też oczywiście chodziło tam o sytuacji w systemie zdrowotnym i to, bo wydaje mi się zawsze też związane tom to jest może już krok dalej taras związane z tym z tym obrazem, przez które rozumiemy właśnie drugi kraj, aby przez, które tak media oczywiście po obu stronach Odry rozumieją ten kraj, jeżeli chodzi o, jeżeli chodzi o niemiecką perspektywa, a niemiecki obraz Polski to można stwierdzić oczywiście, że była tam mowa mowa, że było za mało testów, że sytuacja w szpitalach jest bardzo trudna, że jest za mało personelu że, a jest za mało masa kilka itd. na to natomiast mieliśmy przecież do czynienia z podobną sytuację jest sytuacja po niemieckiej stronie ciekawe z naszego punktu widzenia, bo w takim razie raczej nie tylko, o czym była mowa, ale też w jaki sposób postrzegane były właśnie te różne sytuacje i można stwierdzić, że tam było widać dużo kontynuuje kontynuacji, ale też wzmacnianie tradycyjnej tradycyjnego postrzegania drugiego kraju np. tam, jeżeli chodzi o niemiecką perspektywę Polska to było widać, że oczywiście, bo mieliśmy do czynienia z tą trudną sytuację w szpitalach i to było zawsze też wiązane w pewnym sensie sytuacją polityczną, więc pamiętamy pamiętajmy, że niemieckie media za parę lat oczywiście bardzo krytycznie piszą i oceniają aktualny Polski rząd i tam też było dużo wywiadów dużą głosów właśnie osób pracujących w polskich szpitalach, które pod potwierdziły, że no i nie mogą się mówić krytycznie wobec polskiego rządu, że ten rząd spróbuje panować właśnie to pan panować o tym co pisze się właśnie opolskich szpitalach o całym systemie zdrowotnym i po niemieckiej stronie, bo widać jest perspektywa po polskich mediów, że no Niemcy cały czas są takim punktem odniesienia dla Polski i także w koronakryzysie to było widać, czyli u bardzo duże zainteresowanie jak radzą się Niemcy albo jako dobry przykład zawsze znakiem znakiem zapytania, dlaczego nie może być tak w Polsce, ale też wszystko to co nie co Niemcom nie udało też bardzo szeroko opisane w polskich mediach w sposób no zobaczymy nawet Niemcy mają problemy są problemy z tym, ale zawsze Niemcy właśnie było takim punktem odniesienia dla Polski, a jak pisano o systemie pomocy rządu dla gospodarek, które no już w tym pierwszym właśnie półroczu zaczęły odczuwać skutki pandemii no bo oczywiście podejmowano wielu krajach różnego rodzaju decyzje te, które nazwaliśmy potem mrożenie różnych gałęzi gospodarczych, a przede wszystkim tych spraw związanych z usługami, a więc, a więc restauracje hotele słynne kluby fitness w Polsce itd. czy tarcza antykryzysowa pierwsza druga w Polsce była przez niemiecki niemieckie media oceniana jako dobre działania czy może jakimś sensie analizowano również pod kątem tego, jakie działania podejmowane są w Niemczech znalazłem państwa raporcie m.in. taką informację że, że w polskich mediach prezentowano system pomocy gospodarczej w Niemczech pozytywnie w tym sensie, że wskazano że, że jest taki nie zbiurokratyzowany taki przyjazny przedsiębiorcom ten system system pomocy jak to było w drugą stronę pani dr szkoła na pewno ten temat istniał w niemieckiej polskiej prasie w Polskiej prasie znowu częściej pisano o Niemczech w tym kontekście tam Niemcy są gospodarką robią jak sobie radzą, jakie mechanizmy wdrażają niż odwrotnie znaczy to znowu ten punkt odniesienia w tym powiedział przed chwilą Bastian w Polsce mamy takie takie już wręcz lekcji porównania siebie z innymi z Niemcami tym chętniej, więc tego w Polskiej prasie było siłą rzeczy więcej w niemieckiej mniej pisana w Polsce bardziej pisano o tych działaniach antykryzysowych bardziej się w ogóle jak sobie radzi gospodarka znowu jest taki typowy punkt widzenia nas interesuje w danym kraju Niemców interesuje generalnie stan polskiej gospodarki, bo wielu Kamis niemieckich inwestorów są te bardzo duże powiązania, a w Polsce patrzymy na ten wzorzec niemiecki, czyli o w Niemczech tak szybko wypłacano te tą pomoc właściwie nie trzeba było się martwić od razu były pieniądze albo niemiecki rząd od razu zareagował albo bardzo dużo pieniędzy przeznaczył to było tego typu doniesienia widać było różnicę właśnie w tych tych artykułach o gospodarce natomiast nie było to to nie był jak pierwszoplanowy temat tylko przewijał się gdzieś pomiędzy pozostałymi wątkami raczej właśnie w kontekście też odniesienia do własnej własnej sytuacji tak jak jak nasi sobie będą zdradził w Polsce albo jak my sobie nie radzimy w Polsce nie ma sobie np. radzą pan basen wspomniał w pierwszej części naszej rozmowy, że też ważnym elementem zrozumiały z punktu widzenia naszej sytuacji politycznej była sprawa wyborów w Polsce wyborów prezydenckich no i one były też komentowany wiele głosów krytycznych jak czytałem państwa dokumencie pojawiały się chociażby w kontekście przygotowywania w krótkim czasie powszechnego głosowania korespondencyjnego niektóre media uznały niemieckie, że Polska znajduje się na granicy zamachu stanu np. tak pisał chyba z Deutsche Zeitung w marcu trzydziestego roku czy na skraju kryzysu państwowego, a czym w jakikolwiek sposób interesowaliśmy się też przecież bardzo gorącym życiem politycznym w Niemczech biorąc pod uwagę no właśnie przybliżanie się momentu odchodzenia już od od rządów od władzy na emeryturę polityczną pani kanclerz Merkel sytuacji na scenie politycznej w związku ze zbliżającymi się właśnie no Super ważnymi wyborami, jakie są miejsca w tym roku interesowała nas mówiąc krótko niemiecka polityka niekoniecznie w kontekście pandemii w tym samym czasie to o może ja mogę powiedzieć tak właśnie, ale przepraszam, bo zwracałem się do pana tak dobrze to znaczy absolutnie nie było o uwagi w polskich mediach takim stopniu, jeżeli chodzi o o wydarzenia polityczne niż po niemieckiej no bo ale to jest wiadomo nie było żadnych wyborów na skali krajowej w Niemczech w zeszłym roku i pamiętajmy mówimy o sytuacji rok temu, więc tam też oczywiście sytuacja niemiecka politycznej, czyli odchodzenie kanclerz Angeli Merkel nie, bo nie było właśnie gorącym kartoflem prawda, więc dlatego też w Polsce polskie media popracuje, bo sposób skupić się aż tak bardzo na ten temat, bo pamiętajmy oczywiście też media w pewnym sensie, bo po prostu są lustrem i po prostu też importują cały dyskurs polityczny co się toczy właśnie w sąsiednim kraju, czyli to widać w Niemiec niemieckich mediach, że właśnie ta ten cały język o zamachu stanu w Polsce w kontekście z wyborami ma albo, że Polka stoi na skalę kryzysu państwowego, bo to jest oczywiście język bezpośrednią importowane z polskiego dyskursu na to są często jest związane z wywiadami polskich polityków i to jest to jest akurat tak samo widać oczywiście w Polskiej prasie, jeżeli chodzi o sytuacji w Niemczech no i ponieważ tam właśnie jeszcze niebyła tym stopniu, w którym jest dzisiaj mowa oczywiście o wyborach do Bundestagu albo o przyszłość niemieckiego kanclerz w 2 no dlatego właśnie ma o tym, bo bardzo mało mowa w polskich media to na koniec oczywiście, odsyłając wszystkich zainteresowanych do całego dokumentu jeszcze panią doktor zapytam o wniosek może przynajmniej taki 1 ogólny na początku naszej rozmowy mówiła pani, że chociażby ta sytuacja zamykaną granicą pokazała jak bardzo jesteśmy zależni od siebie jak jak chcielibyśmy, żeby właśnie to co utrwaliło przez lata funkcjonowało dobrze może jeszcze lepiej, bo widać, że jedni potrzebują drugi to taki wniosek, który miał się nasunął słuchając, słuchając pana, ale czy właśnie jest jeszcze jakiś inny taki ogólny pokazujący może dobrze, że jesteśmy sąsiadami powinniśmy coś nie może bardziej pielęgnować na pewno te współzależności bardzo wyraźnie była widoczna to jest jak zresztą powiedział to jest taki jeden z głównych wniosków tego badania, że uświadomienie sobie na nowo tak głośna debata na ten temat to było cenne, a po drugie, te nasze badania pokazały, że nie tylko chodzi o to co się komunikuje, czyli że trzeba też o faktach dużo mówić komunikować informować, ale też w jaki sposób, a czy, że bardzo łatwo pod pewne obrazy po prostu kopiować i pokazywać tam jest zawsze bałagan tam jest zawsze chaos albo Niemcy radzą sobie zawsze lepiej natomiast wcale tak nie musi być natomiast ceny, bo na pewno to, że Rze, że informowano nawzajem co się dzieje w drugim kraju już ma wpływ na nas nawzajem, że możemy się czegoś podpatrzeć nauczyć to są te cenne cenne wnioski i na pewno, że było dużo kontynuacji zacznie także pandemia wszystko przewróciła do góry nogami, ale też właśnie pojawiły się nowe tematach tematy wróciły dobre też od tego być świadomy bardzo państwu dziękuję za spotkanie pani dr Agnieszka Łada Bostjan and Heart z niemieckiego Instytutu spraw polskich byli gośćmi po południu dziękuję za rozmowę zapraszam państwa wszystkich słuchaczy teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!