REKLAMA

Apple vs. Facebook - co wynika z wielkiego starcia cyfrowych dla użytkowników?

Światopodgląd
Data emisji:
2021-05-05 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:17 min.
Udostępnij:

Apple zaczął bronić prywatności swoich użytkowników? Sprawę wyjaśnia wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego i dyrektor programowy Coop Tech Hub Jan Zygmuntowski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Jan zygmuntowski dzień dobrem część wszystkim dzień dobry wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego i dyrektor programowy kubkach hut to nowa wizytówka, więc krótko, bo przy innej okazji rozwiniemy wątek to jest to jest kod Th, czyli centrum technologii spółdzielczych inicjatywa, którą chcemy w Polsce zacząć rozwijać takie technologie takie Platformy rozwiązania informatyczne, które są Spółdzielcza, Rozwiń » więc zrównoważony rozwój technologii razem w takim razie, zanim przy czym chciałbym przejść do innych wątków, bo mamy wiele tematów, ale zacznę też od innego newsa nie ma już dotarł do ciebie, ale rada kontrolna nadzorcza jak rozumiem to jest takim sąd wewnętrzne, a jednak zewnętrzny niezależny Facebook uznał, że dobrze, że to znaczy, że podtrzymali decyzję Facebooka o zbudowaniu zablokowaniu konta Donalda Trumpa, czyli nie będzie go dalej na Facebooku co na to no w obecnej rady jest bardzo dużo też słów krytyki, ponieważ rada tak naprawdę nie ma takich jak w realnych mocy to jest test przez to czysto doradcze zbiór ludzi wyselekcjonowanych też przez samego Facebooka przez całą pandemię rada nie zebrała się ani razu żadnej decyzji nie podjęła, więc w moim odczuciu to jest trochę teraz także po tym, jak Facebook już panował Trumpa na koniec oczywiście jego kadencji po przegranych wyborach, więc wiedzą, że nie potrzebuje go do niczego prawda lepiej układać nową administracją no było jak poszukiwanie takiego potwierdzenia, że decyzja jest dobra, że to nie jest tylko także cukry Berg sobie to zrobił z własnego umysłu nowym wreszcie rada usiadła i miała jakąś decyzję do potwierdzenia tak powiem, bo właśnie to nie jest tak żona podjęła decyzję i 2 w związku z tym co zrobił dopiero, ale często taki listek figowy przykryć działań korporacja tak trochę wygląda teraz dają 6 miesięcy by podjęli jakąś decyzję co dalej, że jednak taki bez zakończenia zakaz teoretycznie budzi wątpliwości dobrze to przecież do tego głównego tematu co powinna poczekać sekundę tylko musiał zauważyć, że w tym samym czasie np. ta rada w ogóle nie zebrała się ani razu do tej pory w sprawach panowania innych użytkowników sprawy np. bardzo bulwersującej Otóż znana aplikacja Signal czy bardzo bezpieczny komunikator dużo bezpieczniejsze chociażby sędzią czy płaca Signal przez ostatnie kilka tygodni wyświetla reklamy, gdzie precyzyjnie profilować odbiorców reklam prawda, ale treścią reklam było poinformowanie ludzi, dlaczego widzą to reklamy, a więc reklama dosłownie w grafice mówiła np. widzisz reklamy, ponieważ ma wegańską dietę mieszka w tym mieście ma ten znak zodiaku coś tam coś tam i czy nie uważa, że to jest dziwne, że my wiemy to tobie możemy do siebie dotrzeć Facebook zablokował konto sygnale, ponieważ nie był zadowolony z tego, że takie reklamy były wyświetlane, bo one ujawniały prawdę o modelu tej firmy i w tej sprawie oczywiście żadna rada nie zbiera nic nie decyduje, więc naprawdę to jest to listek figowy ani realne decyzje, ale to dziękuję bardzo, za zapowiedź, bo z tego, że jest poruszające ciekawa może być wstępem do tego kolejnego głównego tematu naszej rozmowy wydaje się niezwykle ciekawego, czyli ona skręcający się sporze między 2 gigantami cyfrowymi, czyli apu i Facebookiem on teraz ma etap taki bym powiedziała nawet trochę tabloidowi, bo wyciekają maile okazuje się też zadawniony spór i całą taką ma też otoczkę powiedziałbym nawet plotka szkoła ale, ale w takim wydaniu cyfrowym, ale gdzieś w ostatnim czasie sednem tego sporu jest fakt że, a pół zapowiedział, że od teraz każdy użytkownik każdy, kto korzysta z jego aparatu będzie mógł wyrazić sprzeciw to właśnie wobec czego gdybyś mógł powiedzieć też od razu powiedzieć w takim razie apu, jeżeli rząd nie dają radę chronić naszej prywatności to jednak inna korporacja nas ochroni nas są takie tezy przez niektóre stawiane, że niestety decyzje w 2 konkretnie firma Apple i Googlea, który też podobno podjął dziś wpływają na naszą prywatność bardziej niż demokratyczne decyzje rządów natomiast prywatność tutaj musimy rozumieć w cudzysłowie prawda, bo jednocześnie i urządzenia z Androidem, czyli systemem Googlea i zajął SN, czyli właśnie plan dalej zbierają dane o użytkownikach i aktywności natomiast robią to na swoje własne potrzeby, a więc właśnie będą utrudniały platformą zewnętrznym i widzimy taką taką walkę, która tak naprawdę toczy już nawet nie między małymi graczami dużymi graczami, a między największymi graczami, którzy teraz próbują sprawdzić czy jest to blokowanie dostępu jest silniejsza prawda kto, kto ma większą władzę i no wygląda na to, że ci, którzy jednak mają ten hard Wear, czyli dno nasze telefony systemy operacyjne to podstawę funkcjonowania w świecie cyfrowym, że oni w tym momencie wyjdą na silniejszych czy oni w dużej mierze MF jeszcze gdyby mogli się zatrzymać jeszcze może jakoś inaczej to powiedzieć chcecie, żeby to było jasne, bo to ciągle są nowe kwestie, że wg rozumiem różnych szacunków nawet 80% użytkowników w takim razie Apple może być nie to ja nie chcę, żeby Facebook jednak tutaj śledził na tym aparacie nie zgadzam się przy tej kolejnej aplikacji, żeby nas śledziły, czyli przed nimi jesteśmy chronieni przed tymi zewnętrznymi aplikacjami tylko dalej ten system operacyjny plan nas tutaj ogląda tak dokładnie tak naprawdę, więc tu nie chodzi o prywatność samo w sobie, chociaż oczywiście rezultatem jest to, że pewnie część aplikacji o takim charakterze bardzo drapieżny nie będzie nas widziała, ale nie znaczy to, że nie jest tak naprawdę próba tych największych, czyli głównej plan, żeby jeszcze więcej informacji jeszcze więcej danych zagarnąć tylko dla siebie i do tego służą też oczywiście nowe metody samego uczenia maszynowego od wielu, czyli trenowania chociażby sztucznej inteligencji od dawna Google testował tutaj łączy te firmy, ponieważ w tym samym czasie nie chcę mówić, że dochodzi do pewnej zmowy, ale to ciekawe, że w takim czasie pracują dokładnie tym samym prawda, czyli apeli ku tak i w podobnym czasie prac pracowały nad tymi rozwiązaniami na jej ogóle wiele chociażby, że rozwija zdolności do tzw. federacyjnego uczenia, czyli nie musi zbierać wszystkich naszych danych, żeby tak trenować algorytmy i może dobierać nas do pewnych kohorty, więc nie musi widzieć konkretnej osoby może tylko wiedzieć, do której grupy przynależy dane urządzenie w danym momencie, ale nie musi wiedzieć, kto jest na tym urządzeniu jak się nazywam miastem, więc to są teoretycznie rozwiązania, które chronią nas przed tymi najbardziej oczywistym i zagrożeniami dla prywatności jednocześnie one jeszcze bardziej konsolidują władze Googlea i plan i umożliwiają im nowe techniki tak naprawdę wykorzystywania naszych danych do otworzenia algorytmów ATA walka dzisiaj toczy się tak naprawdę nie o prywatność nie oddane nieudane, jakby granulat nie, ale o to co z tych danych zbudujemy czyli kto będzie miał sztuczną inteligencję, która będzie zarządzała naszą rzeczywistością, a większa niż do tej interpretacji, którą często spotkać w ostatnich dniach spotykałam w mediach, że oczywiście Apple nie robi tego dla nas tak jak miłość do do obywateli czy użytkowników nie chroni nas przed tym śledzeniem przez aplikację głównie przez Facebooka, ale robi to ma inny model biznesowy to znaczy Facebook ma ten model tak jak Google, w którym nie płacimy za to, że używamy tego Facebooka pieniędzmi przelewami tylko płacimy tymi danymi na swój temat on je ściąga na dużo większą skalę niż my sobie zdajemy sprawę natomiast apel ma nieco inny model biznesowy i że ostatecznie bitwa między nimi zdecyduje o tym, który model biznesowy zwycięży w tych wszystkich cyfrowych podmiotach biznesowych czy jest w ogóle prawdą, że ten model biznesowy zbierania danych rzekomo darmowych usług czy treści, gdzie kryje się tak naprawdę, że użytkownicy płacą, bo my płacimy za pomocą czegoś co w dziś tam w papierach opisujemy jako umożliwienie przetwarzania naszych danych do celów biznesowych to jest coś co my płacimy my wykonujemy pewną usługę prawda po naszą pracę wkładamy, że ten model prawdopodobnie się kończy będziemy widzieli coraz więcej treści, które są za tę wolę jak choćby zresztą przecież podcast, którego pręgierzem oraz udział, ale lokalne władze państwa wasz model tak teraz na bieżąco słuchacze dostać za darmo, ale jednak modelem potrzebne dla treści i to zrozumiałe, że Rze, że trwa odejście od tego rzekomo darmowego modelu, który tak naprawdę faworyzował najbardziej drapieżnie i wirujące na firmy natomiast to nie znaczy, że model Google czy Apple też jest dobrym modelem tu jest inna sprawa, której wiemy też chcieliśmy porozmawiać, czyli chociażby tego rozstrzygnięcia komisji europejskiej oraz pokazuje pokazujące jak bardzo apel właśnie zabiera różnymi prowizjami opłatami innym wykorzystującym np. aplikacja 30% powiedziała nie widziałam 30% na 130% jest taki taki nie chcę mówić, że standard no tak standard dobrze kojarzy, ale że bez mowy to jest pewna stawka, do której do, której wiele tych dużych koncernów doszło właśnie w dostawach żywności czy czy czy w takich aplikacjach czy platformach typu AppStore no 30% jest takim jest duże dużą prowizją, a przy tym bardzo często pamiętajmy, że ten koszt krańcowy udostępnienia danej aplikacji czy umożliwienia komuś skorzystania jest zbliżony do zera to jest ciekawe, bo z 1 strony komisja europejska to, o czym mówi teraz Jan zygmuntowski no właśnie badaczy czy czy Apple zachowuje się tu jak mnie jak monopolista wykorzystuje swoją przewagę i właśnie pobiera opłaty od tych aplikacji różnych, ale rozum, że też jest spór tutaj inny między właśnie Facebookiem i Apple również właśnie o to to znaczy, że tutaj Facebook występuje wtedy w obronie konkurencyjności na konkurencyjności tak po pewnym sensie tak no okazuje się, że kiedy jest starcie gigantów to oni nagle też sięgają po te argumenty konkurencyjności przeciwko sobie z pewnym takim zadaniem nas po prostu gdzieś tam obywateli obywatelek użytkowników przez ekspertów jest próbować patrzeć poza te takie hasełka, które padają slogan różne i zastanawiać się Okaj także tu jest pewna prawda, że to jest jakiś interes publiczny i ten interes jest jednocześnie w tym, żeby ograniczać rzeczywiście zbieranie danych profilowanie przez Facebooka niektórzy jak siana, bo przecież idą tak daleko mu zakazać profilowania w ogóle, ale z drugiej strony no też takie takiego dzięki 5 tak to bronienie dostępu takie zamykanie tych ekosystemów narzucanie reguł jak dla bogatych Facebook funkcji to jest dla bogatych potem się staje usługa no też powiedzmy szczerze Facebook wprowadzi opłat prawda to czy nie wprowadzić czy nie wprowadzi opłat użytkowników prędzej może zlecić dodatkowe usługi biznesowe i na tym zresztą pracuje szczególnie po co przyjmował WhatsAppa natomiast no chciałbym po prostu przestrzegać przed tym, żebyśmy postrzegali wszystko w kategoriach np. prywatności, bo to też slogan, który teraz widzimy, że część korporacji, które właśnie nie mają modelu narażającego prywatność mają model np. bazujący na właśnie blokowaniu dostępu i zarządzaniu, kto ma ten system mowę możliwość instalowania aplikacji, kto musi zapłacić za aplikację przez ich sklep z aplikacjami teraz oni mówią to będziemy bronić prywatności, ale zarazem sami nie chcą rozmawiać o swoim modelu biznesowym, który jest tak samo drapieżny jeśli nie bardziej dla innych podmiotów to na koniec już bardzo krótko, ale poruszające są doniesienia Guardiana, który pisze o tym, że wpływy ze sprzedaży Amazona w Luksemburgu, który odpowiada za między sprzedaż tutaj w Polsce Wielkiej Brytanii Francji Włoch Holandii itd. no wniosły w każdym razie te wpływy 44 000 000 000EUR, a podatków nie zapłacili jak to możliwe no no jak zwykle no po prostu stosują agresywne planowanie podatkowe optymalizację podatkową, żeby unikać jakichkolwiek podatków lokalnych i mam nadzieję, że te rozmowy międzynarodowe, których też administracja badana jest coraz bardziej z jak progresywna tak przesunęła się debata w tym kierunku wszyscy mają poczucie, że w świecie cyfrowym globalnym rzeczywiście musimy mieć takie porozumienia, że nie będzie żadnych rajów podatkowych nie będzie żadnego uciekania nie będzie, gdzie uciec po prostu myślę, że to jest możliwe, że rząd będzie podatek cyfrowy uwierzyła, że no raczej OECD idzie nawet w kierunku po prostu reformy całego kitu i naprawdę sądziłem, że to się w ogóle nie udaje trzeba podatków cyfrowych dzisiaj jestem zdania i tak potrzebujemy podatków cyfrowych choćby tymczasową choćby jako takie łatanie dziury, ale przy okazji zbudujemy totalnie nową architekturę tego co tutaj świetny pomysł i wbrew temu niektórzy sądzą to nie jest technicznie nawet specjalnie trudne nie tylko my zostawiamy ślady w sieci, ale tak samo firmy rejestrują rzeczy widać, kto gdzie, dlaczego kupował i takie systemy, które bezpośrednio patrzą, gdzie naprawdę został poniesiony jakiś koszt nie są specjalnie trudne trzeba zauważyć chociażby rząd Wietnamu w tym momencie wdraża Platformy, które będą bardzo blisko nadzorowały co robią no chińskie firmy chińskie Platformy aliexpress, który na ich terenie operują, więc da się absolutnie się do bardzo dziękuję za rozmowę Jan zygmuntowski wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego dyrektor programowy kot też schab i autor kapitalizm sieci, bo państwa informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA