REKLAMA

"Chamstwo", czyli książka o Polszczy, a więc kraju szubienic, o patriarchalnej władzy i chłopskich utopiach

Wieczorem
Data emisji:
2021-05-05 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
52:27 min.
Udostępnij:

Już za tydzień premiera książki, antropologa d.r hab. Kacpra Pobłockiego "Chamstwo", a już dziś w TOK FM o tej książce rozmowa. Rozwiń »
"Chamstwo" to opowieść o Polszcze, czyli kraju szubienic; niby wiemy, że władza w epoce pańszczyzny była oparta na przemocy, ale autor rysuje nam skalę tej przemocy, ten obraz wykracza poza ramy klisz, które prawdopodobnie większość z nas ma w głowie; naukowiec bada jak ta przemoc odkładała się w ciele i głowach ludzi. Polskę analizuje w kontekście globalnym. Pobłocki pokazuje też jak właściciele racjonalizowali, wyjaśniali sobie i światu tę przemoc oraz upodmiotowienie chłopów. Pisze więc o patriarchacie, a więc przemocy mężczyzn (w tym chłopów) wobec kobiet. Analizuje też jednak formy oporu, spryt, ale też chamskie utopie, czyli legendy, które opowiadali sobie zniewoleni chłopi, pisze o tych, którzy zamieszkując w górach i lasach, starali się wyjść z tego systemu przemocy. Rozmawiamy też o tym, jaki wpływ to dziedzictwo ma nas dziś. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz dziś wieczorem porozmawiamy proszę państwa o chamstwie i chamstwo to jest wiele rzeczy, ale w końcu zaczyna od tego, że to jest przede wszystkim tytuł książki książki, którą wiele osób od dawna czeka, po której lekturze już jestem od razu państwa gorąco zachęca mam nadzieję, że będzie ona pretekstem do wielu rozmów i tu dziś wieczorem i wielu innych miejscach, bo to kopalnia różnych interpretacji i punktów do przemyśleń i jej autor, którego Rozwiń » dziś wieczorem jest też państwa gościem to oczywiście prof. Kacper Pobłocki dzień dobrem dzień dobry drugi człon możecie państwo znacie autora kapitalizmu historia krótkiego trwania prof. Pobłocki jest antropologiem społecznym kierownikiem interdyscyplinarnych studiów miejskich na Uniwersytecie warszawskim, a książkę chamstwo wydaje wydawnictwo czarne wydaje, ponieważ ona formalnie jeszcze nie istnieje w obiegu rynkowym książka będzie ma premiera za tydzień stąd dla państwa mam nadzieję gratka i okazja by już trochę zapoznać się z jej tezami czy z jej interpretacjami i może zacznę od myśli, którą przyznał słuchaczom podzielą się z prof. Pobłocki, ale może warto, żeby ona wybrzmiała to znaczy ostatnio mam takie wrażenie, że w tym naszym świecie, w którym ten system społeczno-ekonomicznego najbardziej efektywny dla wszystkich w każdym razie jest także jest coraz bardziej podważana ten system jest krytykowany czy atakowany z różnych stron to rośnie takie zniecierpliwienie albo nawet poczucie wyższości mogłabym powiedzieć wśród antropologów ekonomistów i że w ostatnim w ostatnim czasie w ostatnich latach mam wrażenie przynajmniej w mojej perspektywy antropolodzy mają dużo ciekawsze rzeczy do powiedzenia niż ekonomiści na temat tego systemu społeczno-ekonomicznego, ale właśnie, dlatego że przypominają, że to system społeczny, który tworzą ludzie dla ludzi, a nie coś nadane i być może nie wiem czy pan się zgodzili z tą prowokacyjną tezą, że antropolodzy coraz bardziej atakują ekonomistów i że prawdopodobnie z mojej perspektywy na pewno dużo więcej opowiedzenia ciekawego to znaczy antropologii na pewno jest wyjątkową nauką to ona patrzy na całość ludzkiego doświadczenia totalnie holistycznie, czyli dla nas jest oczywiste, że ekonomia łączyć ze społeczeństwa łączy się z polityką łączy się z kulturą tak dalej to wynika z tego antropologia powstała 100 lat temu wykonał mały teoretycznie społeczeństw pierwotnych i wszystkim się łączyły ze sobą natomiast wszystkie inne nauki typu socjologia psychologia nauki polityczne teoretycznie miał miały nie wypada jest złożone społeczeństwo zakładano że, że ludzki rzeczywisty ludzka ludzkie życie dzieli się wszystkie sfery, że ekonomia bada gospodarkę socjologa bardzo społeczeństwo psychologia poza jednostki tak dalej no i wiemy dzisiaj wszyscy już wiemy też ze sobą łączą centra poległ jako te takie same wyjątek w tym krajobrazie nauk akademickich pozwala też czy łączyć no tak też starały się na to mężczyzna po 6 w tej książce gdzie, gdzie te wszystkie bardzo czasami odległe ze sobą różnorodne aspekty ludzkiego doświadczenia są złączone jakąś taką wspólną mam nadzieję dotycząca Łoś to jeszcze zanim przejdziemy do niektórych z tych tez złapałam się na tym, że używam słowa cham chamstwo i hamował wiem, skąd ono pochodzi wiedziałam nawet przed lekturą pana książki, choć nigdy tak głęboko tego nie przemyślałam no i teraz zastanawiam czy pan używa tych słów współcześni, żeby opisać kogoś, kto był nieuprzejmy niegrzeczny egoistyczne złośliwe staram się na cel właśnie zostali z tych względów również konto na pozycji CN zdarza mi się trudne emocje zderzają się i ale staram się w tych innych słów tak to jest jak też mamy cieszyć po lekturze pana książki na pewno nie będę ich używała ZT wartością wydaje mi się ogromną pana książki jest spojrzenie czy kontekst dopisanie do tej polskiej pańszczyznę państw polskiego patriarchatu Konsek kontekstu globalnego, czyli podkreślenie, że Polska w tym sensie niebyła w żaden sposób wyjątkowa miała pewną specyfikę ten system miał pewne specyfiki tak jak wszystkie inne, ale było to zjawisko globalne 34 światowej populacji żyło w kieracie nie wolnej pracy 34 ludzi na świecie było, więc jakiś niewoli to jest słowo, którego pan używa to nie rewolucja przemysłowa, lecz przemysł okrucieństwa stanowi prolog do współczesności i to zdanie w zasadzie prowadziłoby do 2 pytań zacznę od tego najważniejszego chyba to znaczy nie będziemy, że system był okrutny może ten chłop zależy oczywiście od momentu i tego, na którym gospodarstw folwarku pracował był poddany przemocy, ale to jak pan opisuje przemoc niebem na ile dla pana to też było odkrycie badaczy można by było nawet zarzucić panu liście tendencyjne, że chce pan szokować czytelnika albo wejść to narracja ataku na szlachtę, więc efekt był jak bardzo przemoc jest fundamentem tamtego życia i cały czas w pewnym sensie naszego życia wręcz dla mnie ja spodziewałem się, że będzie nim sporo nieprzyjemnych sytuacji jak zacząłem znużyć się to rzeczywistość pańszczyźniany no natomiast skala przemocy jednak przerosło moje oczekiwanie nie było to też dla mnie dosyć szokująca, a no mówimy tutaj bardzo różnych rzeczach tak o mocy obcinanie uszu i osób za próbę ucieczki przez coś co de facto na morze należy nazwać torturami osób, które pływało się sprzeciwić czyjejś woli po prostu pospolity bić bić więc, jakkolwiek spojrzeć na takie ostatnie wspomnienia mężczyźnie takiego okresu międzywojennego np. to w zasadzie głównym wspólnym mianownikiem tych wspomnień to jest właśnie bicie bicie jest takim fundamentem Ustki fundamentem tamtego społeczeństwa i w zasadzie jedynym sposobem, żeby wymusić to dlaczego próbowano zmusić, czyli do oświadczenia darmowej pracy i znów on dla mnie też w tym ustawy prawo do tych części Polski to jest taka wyprawa na Marsa czy inną planetę, bo w trakcie, jakby tego projektu bada procent książką muszę sobie uświadomić jak bardzo odległe i jest społeczeństwo od tego którymi żyjemy na obecnie odkurza w tej chwili państwo ma bardzo duże pole do popisu mam dysponuje wieloma bardzo różnorodnymi narzędziami dyscypliny IEO począwszy od systemu więziennictwa poprzez poprzez przymus pracy najemnej, a poprzez szkolnictwo itd itd. policję aparat podatkowy podlega generalnie my jesteśmy zdyscyplinowani bardzo miękki sposób, ale każdy z każdej strony natomiast mój świat bez policji tak naprawdę bez powszechnej edukacji bez powszechnych mediów tak dalej tak dalej, w którym tak naprawdę bycie błędny sposób zmuszenia ludzi do do do posłuszeństwa in stąd bicie było fundamentem o ustroju faktycznie ono powszechne wszędzie to znaczy no faktycznie nie więcej od tego szesnastego dziewiętnastego wieku na całym świecie widzimy widzimy rozkwit różnego rodzaju form form przymusowej pracy czy nazwijmy to niewolnictwem czy zjemy pańszczyzna czy nazwijmy to niewolą niema, toteż nie ma większego naczelny znaczenia, że w każdym z kraju w każdym miejscu na świecie od Ameryki przez Polskę po Japonii nie ten system przymusowej pracy ze zorganizowaną oczywiście troszkę inny sposób natomiast, jeżeli spojrzymy na to jak to wyglądało od strony osobistej ani bijącej to okazuje się, że mam bardzo dużo tutaj zbieżności taki, który świadczenie takie codziennego życia w tym jak jeden z bohaterów książki Adam Mickiewicz to ujął zgniłej zagęszczonej mgliste atmosferze tak opisał od ich życie codzienne polskich chłopów Chłopek oto widzimy, że mamy bardzo duża zbieżności trochę nie ma większego znaczenia jak nazwiemy ten system też nie ma większego znaczenie miał funkcjonować w teorii AAA kluczowe znaczenie ma to i jakie dni co robi z ludzką psychiką z ludzkimi ciałami, jakie i, jakie dylematy jak ludzie musieli jak decyzje ludzie musieli podejmować, żeby się w tym system jakoś odnaleźć w teście anegdotycznie na niego nie anegdotycznie, zanim przejdziemy właśnie, bo to jest też chyba fundamentalna kwestia pana książce ktoś odkłada właśnie na czele i w głowie to zacytuje każdą ostateczną na Ukrainie był ludowy ci w Rosji katorga w Europie zachodniej Gallery czy niewola penitencjarna w koloniach w Polsce za podstawę porządku społecznego służyła szubienica to Polska może słuchaczom dodajmy to jest właśnie ten marsz cechę to znaczy inna tak rozumiem tak innym podkreśla pan w ten sposób, że to jest inne miejsce inny w ogóle system inny świat niż współczesna Polska jest, więc tak, więc my też bardzo często dyskusje publicystyczne pańszczyzna czy forach pojawia się takie takie taktyki cię takie doświadczenie historyczne, które kładzie się cieniem naszą współczesność ja w tej książce staram się pokazać, że tak faktycznie jest natomiast, jeżeli przyjrzymy się detalom przyjrzymy się faktycznie tamten świat wyglądał to widzimy w tym Chin kładzie się zupełnie inaczej niż nam się wydawało tak o i bardzo często szkoły mówi się mężczyźni przez pryzmat zacofania, że to było takie zaświadczenie, które sprawiały, że Polska rozwijała tak dalej tak dalej no znowu nie prawnej faktoranta strukturą panią czy przytoczyła dotyczy początku dziewiętnastego wieku kraje, które dokonały rozbiorów Polski też poparto mężczyznę prosta, a 19 wieku oczywiście od mężczyzny od mężczyzn na zaczęto obchodzić znowu na całym świecie złożą sobie wyobrazić, żeby Polska przetrwała jako niezależne niepodległe państwo też odeszło o też polskie elity postanowiły odejść od od pańszczyzny, więc długi chyba tym co starałem się zrobić w książce to przede wszystkim i obalić te miejsca w tym sensie, że mężczyźni rozmawia się po prostu, obserwując to strategiczny faktycznie była i ta dyskusja toczy się w kółko za jedni uważają, że sposób, że Polska wieś była spokojna wesoła inni uważają, że państwo za pańszczyznę można, że państwo, że przy piętno mężczyzny tłumaczy nam każdą po prostu bolączka współczesnego świata, a ja staram się pokazać, że to piętno mężczyzna jest obecność bardzo precyzyjnie obecny jest obecny niż tym czym najczęściej jest dostrzegana to klub, żeby przetrzymamy słuchać uwagę słuchaczy chciałabym oczywiście do tego wrócić Grzegorz to wydaje mi się ostatecznie książkę czytałam trochę w tym sensie kryminał, starając się zrozumieć mechanizmy, ale najbardziej ciekawiło mnie oczywiście to co to dla nas znaczy, ale wydaje się, że jeszcze zarysowują to co topole punkt, które od zajmuje się pan w książce to powinniśmy przejść do tego pytania w zasadzie, dlaczego ten szlachcic był taki okropny okrutny, dlaczego tak lało bił poniewiera de humani izolował od traktował jak bydło od bydła wyzywał tych wszystkich ludzi, którzy po prostu mieli mniej pieniędzy niż on czy są 2 rzeczy po pierwsze nie tylko szlachcic pił też stara ta książka stara się odejść od takiego przekonania, że podział pomiędzy szlachtę, a chłopów to był jedyny fundamentalna linia podziału czy nie wakacyjna społeczeństwa okazuje się, że tych nie ma demokracji był bardzo duża i a w życiu każdy każdego i robicie jest faktycznie początku książki opisane na tej osi szlachcic chłop z akcji jest bijącym opis PIT-y możemy kupić też dziwi, a i nie tylko i byli m.in. się tak to znaczy bardzo często przemoc i 3 akcji nie nie sam miał ludzi, którzy za niego Pilicą byli chłopcy chłopcy służących obce bił swoją żonę i swoje dzieci no, więc cała taka hierarchia, jakby bicia i pobicie faktycznie było takim w pewnym sensie najważniejszym czynnikiem, który im skleić społeczeństwo w całości, ale jednocześnie też, jakby rozbijał więzi społeczne jest być w tym czasie ma tutaj fundamentalne znaczenie ono było ważniejsze troszkę niż takie właśnie formalne podział na różne stany takie najczęściej się od dawnej Polsce było mieszczaństwa Szlachta chłopi to byłaby taka najważniejsza linia podziału moim zdaniem bicie po tej najważniejszym zjawiskiem, które organizowało spór społeczny porządek limity z tego względu, że te winny sposób w tym ze zmuszeniem do do do do Osiecznej darmowej pracy my w tej chwili my w tej chwili jesteśmy zmuszani do pracy większość osób, które w poniedziałek rano wychodzi do pracy nie robi tego z własnej woli czy jesteśmy zmuszani do tego przez instytucje rynku w tym sensie, że tylko poprzez rynek pracy jesteśmy w stanie zdobyć pieniądze, które potrzebne są do tego, żeby zapewnić sobie dach nad głową jest na talerzu, a i to jest właśnie ten ten subtelniej szych mechanizm dyscyplinowania natomiast dawnej Polsce takich mechanizmów nie było, bo i tutaj mamy jednoczesną, jakby absolutną i kruchości przemoc i jakby pierwsza część książki opisuje tą bezwzględności przemocy, a druga część książki pokazuje bardzo krucha była ta władza, dlatego że musimy sobie wyobrazić 1 rzecz, która jest trudna do wyobrażenia, bo jest zupełnie odległa tego świata którymi żyjemy, a mianowicie ten dawny świat dzieli się na państwa na coś, więc bez państwami czyli gdy nie było tak jak dzisiaj mamy na mapie świata i różne państwa, które mają wyraźne granice i cała cały świat za kolorową zakolu one różnymi kropkami plamkami i każde z nich oznacza, jaki sobie państwo tylko państwo, gdy to ma to wyglądało także były państwa analiz na ich obrzeża były bez państwa, czyli takie społeczności można było uciec nie można włożyć równie poza tym piratem państwa społeczeństwa i też tej przemocy przemocy czasowej takim najbardziej charakter rynku spektakularnym bez państwa w naszym regionie było oczywiście Ukraina to buty Podhale ze każdy las czy nawet mokradła takie tereny bardziej po prostu niedostępne, gdzie chłopi chłopi uciekali mogli po prostu żyć czy wypełniającą autonomicznie i znowu myślimy o historii świata przez PiS właśnie państwo to państwa piszą jak historia stąd np. wielki mur chiński zwykle pamiętany jako miejsce które, który miał zagrażać miałby taką samą dla tych barbarzyńców, którzy rzekomo Izrael, ale rzekomo właśnie chcieliśmy tego państwa chińskiego nie dokładnie odwrotnie zaś chodzi o to, żeby zatrzymać nic w państwie, bo oni chcieli czekać obiec, więc tych możliwości życia funkcji bezpańskiego było bardzo bardzo duża i w zasadzie jedynym takim narzędziem instrumentem władzy, który był w ręku elity to było po prostu bicie nie było tak jak mówiłem nie było tych bardziej miękki formy przymusu które, które są życie Klan punkty, w których strony my się musi borykać, tak więc żeby zmusić ludzi do tego, żeby świadczyli darmową pracę trzeba było po prostu ich i do tego zmusić fizycznie, bo inaczej oni tego robić jesteś dziś bardzo logiczne takie, że ktoś mógł wybrać czy pracuje z domu do drugiej osoby czy nie to nie pracowały za darmo, więc ten, więc państwo było bardzo brutalne bo, bo przemoc była jedynym instrumentem władzy, który był wówczas dostępne powiem to, dlatego że jak pan mówił to co trzecie zdanie chciałam podjąć jakiś wątek i prawo to jest niezwykle aktu znaczy czy to się niezwykle ciekawie myśląc o świcie wkoło, więc moglibyśmy teraz właśnie porozmawiać o przemocy w rodzinie przemocy wobec kobiet i moglibyśmy porozmawiać w ogóle o tym państwie mam nadzieję, że porozmawiamy o tych ludziach luźnych, bo to wydają się też bardzo ważne, żeby podkreślić, że książka profesora łódzkiego właśnie nie jest tylko o ofiarach przemocy, ale jest o oporze różnych praktykach oporu w tym też właśnie tych ludzi, którzy wypisują systemu jest właśnie o pewnej kulturze przemocy, ale w tym w tym kontekście mam jedno takie by taką refleksję, którą od razu bym chciała podjąć naprawdę jak się czyta pana książkę to co tak strasznie boleśnie odczuwa się to takie banalne zdanie, że historię piszą zwycięzcy to znaczy my jesteśmy interes myślę, że jeszcze nie mamy świadomość może pan świadomy jak głęboko zanurzeni w interpretacji naszych dziejów szczególnie tych ostatnich kilkuset lat interpretacji tego, skąd mamy system społeczno-ekonomiczny, dlaczego pewnym ludziom należy się szacunek, jakie są autorytety co jest ważne co decydowało o tym, że tacy jesteśmy jacy jesteśmy, którą pisali ludzie, którzy mieli władzę pieniądze tak przepraszam za banał, ale to chyba trzeba powiedzieć tak, a jednocześnie powiedział coś jeszcze więcej znaczyć ludzie potrzebują sojuszników, tak więc też ta książka pokazuje, że podział na szlachtę czy, że społeczeństwo, które było wyłącznie podzielona wg jakieś liny czy też wszak czy to jest np. między lalką chłopstwem nie byłaby w stanie w ogóle by nie było w stanie utrzymać tak czy obok oprócz linii podziału i przemocy, która tak jak powiedział Ross, jakby rozwala więzi społeczne takie ma wyłącznie konstruktywny charakter są też winie sojuszy kooptacji i kolaboracji ta mieć np. w jednym z rozdziału, który zacznie też jest w majowym magazynie pismo dostępne, więc też na stronach internetowych niestety tam też można fragment tego rozdziału poczytać to jest rozdział o tylko skończy się analizą relacji kolacji galicyjskiej tego, że tam i to historia rabacji piszą tylko wyłącznie niby rząd nie pisze wyłącznie Szlachta chłopi, których ja rozumiem bardzo precyzyjnie mężczyzn ojców Chłopskich puszczańskich rodzin i też nie przypadek, że właśnie pamięć o tym tak trudno się w wydarzeniu historycznym, jakim była wobec regulacji galicyjska aż została napisana z perspektywy właśnie i oczywiście, że nie zgłasza też chłopi byli tymi, ale i ci mężczyźni ojcowie Chłopskich rodzin i osobom, które zdominowały bitą, a to pamięć, więc insta więc, więc to jest bardziej skomplikowane i dla mnie bynajmniej w najtrudniejszym zadaniem pisarskim tej książce właśnie było w zasadzie przebicie się też czystą przypowieść chłopską, czyli tutaj znowu miasto tak, którzy okazali się pewnie się z wice zwycięzcami tej historii, bo to oni byli beneficjentami zniesienia pańszczyzny walczyliśmy w tym mieście taką drugą jak bardzo tak naprawdę tego przedzierania się przez ten ma rację zwycięskiej, bo okazuje się, że narracja zwycięska w przypadku mężczyzn to jest narracja szlachecka generacja Chłopska i to chamstwo tytułował go tutaj zaczęliśmy nie są wcale chłopi pańszczyźniani to jest jakby to jest klasa jeden z kasy spółdzielni czy ci, którzy byli służącymi jeszcze chłopów by kupić też niejednokrotnie mieli służących za służący służyła też rodzina, czyli żony i dzieci najczęściej nas na 100 letnie, więc okazuje się, że Rze, że jeżeli zaczniemy drążyć zaczęły krążyć jakieś 6 lat temu najpierw trzeba było być czyn przedrzeć się przez ten cały kordon tych opowieści szlachecki mit wsi spokojnej wsi Wesołej potem trzeba było się przedrzeć przez kordon tych opowieści Chłopskich, które były bardzo męskie i tutaj ta historia rabacji, która jest wpisana przez pryzmat 1 osoby strzeli, ale jest tego bardzo dobrym przykładem niech efekt i dopiero trzecia warstwa narracji osób, które naprawdę były najmniej trudniejszym położeniu to jest historia, którą stara się to staram się w tej książce powiedzieć to w tym kontekście znaczenie w tym kontekście w ogóle co to jest albo co to był patriarchat no właśnie, więc więc, jeżeli mówimy o tych liniach podziału to mówimy opowie o połowie zjawisko to połowa społeczeństwa w połowie od 1 stronie medalu bardzo często się na tym by ze zatrzymujemy też na początku tego do tego projektu badawczego ZZ zatrzymał się wyłącznie na przemoc i potem zaczęli nawet okej, ale jeżeli faktycznie przemocy sprzęt i przemoc jest tym co jakby ustawia wszystkie relacje społeczne to jak społeczeństwo, jakoby trzymał się kupy po to jest nowi to jest trudne do wyobrażenia i wtedy właśnie pojawia się patriarcha tylko taki jest klej społeczny, który pozwala z sieci to co zostało zerwane 3 większe społeczne, które zostały zerwane przez przemoc wicie ma ma służyć 1 rzeczy zbycia ma służyć od ćwiczeń i ile pić to ćwiczenie człowieka przez człowieka ma miejsce stąd te wszystkie poglądy szlachty, których też coraz częściej słychać, że oni marzyli o ludzi im podległych za ludzi tak tak taka ideologii formacji też często rasowej tak dalej i tego natomiast było wiadomo, że oni, że ludzie, którzy byli bici ludzie, którzy byli od człowieka ani tymi ludźmi jednocześnie pozostawali tak to stąd ta taka sprzeczność w tym sensie tej ludności pańszczyźnianej, która była odpowiedź pana to było takie panie mówię traktowane poprzednio tylko bydło i jako oddychający narzędzie maszyna do pracy ani człowiek cały prawny z krwi kości, który ma też jakieś emocje prymat prawa, który ma jakieś potrzeby itd. ten rodzaj aktywności Doda to perspektywa też trochę wykazaliśmy to znaczy to, że będę wasz przedstawiciele szlachty i dosłownie literalnie tak postrzegali chłopów tak po prostu tak to teksty jak czytanie oraz Krasińskiego czytam drugiego to do aż wierzyć nie chce to znaczy to jest naprawdę Mars tak, ale jednocześnie większość z nich widziało żyć, że te przedmioty oddychające maszyny do roboty oddychający narzędziami post nie przestają być ludźmi i to byłyby taki podstawowy paradoks i z tym bardzo Tęcza musi zmierzyć, więc tutaj otwarto piwnicę się tylną furtkę człowieczeństwa ludzie, którym człowieczeństwa odmawiano i powiedziałem powiedziałem bardzo prostą rzecz nie jesteście pełnoprawnymi ludźmi, ale jesteście też przedmiotami jesteście też bydłem zwierzęciem przedmioty, iż oddychający narzędzie jest się coś pomiędzy 6 dzieci i stąd do ideologii patriarchalna by dawała ludziom u przygotowanym namiastki człowieczeństwa i stąd ideologii patriarchalna jest takim najważniejszą i często pojawiające się w różnych zakątkach świata ideologią społeczeństw opartych na nie wolno nam nie wolno przymusowej pracy i ona w tym sensie i to było skuteczne, że bardzo wiele osób to też kupiło za bardzo wiele osób odnajdywały się w tej w tej roli społecznej bądź ich stąd wzięła, że taki taki schemat opisywania relacji między wsią dworem jako relacji między ojcem dziećmi i stąd wzięła też by cała taka co takie przekonanie, że w sumie nie było tak źle, bo w tym dzielić ojciec się opiekował dziećmi, a nie tylko bił i i maltretował i a miał też drugie znaczenie w tym sensie, że to właśnie tym chłopom rozumiem tej bardzo precyzyjnie, więc nie tylko jako grupy pewnej grupy klasowe też pewnej grupie punkowej Tenerowicz mężczyzną z tej klasy Włościańskiej INI nadawały troszkę wyższą pozycję niż przed kobietą, tak więc chłopi oddaj oddaj wali się zbyt dla nich sympatia albo bardzo bardzo ważny i tutaj Sojusz właśnie męski między mężczyznami z różnych klas społecznych między mężczyznami ze szlachty i mężczyznami z kasy Mościński był absolutnie kluczowym elementem, który pozwalał tej temu społeczeństwu temu społeczeństwu funkcjonować tworzymy sobie tak to dobra i tam władze podhalańskiej jest władzą ojców tak władzą absolutną ojców władzą, której ojciec ma stuprocentową władzę nad jego domownikami, którzy są też traktowani jako jak byliby pozbawieni tak naprawdę pełni praw czy ludzkich czy to Obywatelskiej czy czy społecznych nie da się bierze bezpośrednio z instytucji niewolnictwa tak chcieliby tę instytucję niewolnictwa i w Polsce dawnej Polsce nie nie było w Łodzi związana z tym, że był ten podział na ślad tej chłopów i że taka była niedobra mówili chłopi byli przymierzani jako bardziej polegało to na tym, że cała struktura społeczna, bo po żywa była postrzegana poprzez absolutną władzę ojców, którzy byli umiejscowienie w każdej inżyniera w każdym miejscu drabiny społecznej tak byli i w rodzinach szlacheckich rodzinach Chłopskich i to ojcowie mężczyźni dzierżyli władzę wiadomo, że w trakcie snu więcej władzy niż chłop, ale chłop nie był tutaj nad tym jak na dnie hierarchii społecznej tak i Patria chodzi, żeby taką normę nadrzędną racjonalizacją ideologię, która im, która tłumaczy, dlaczego te idee niepodległej, dlaczego te relacje oparte o przemoc i władzę absolutną są nieuniknione naturalne tak, bo wyniki testów naturalnej władzy ojca nad dziećmi tak dalej tak dalej, a jednocześnie ona miała by mechanika władzy było tak skonstruowane, że to było bardzo skuteczna pytań, bo te osoby uprzednio zwane też często odnajdywały w tej roli dzieci tej o tych o roli osób nie do końca i pełnosprawnych w takim sensie obywatelskim politycznym i kulturowym czy społecznym, a jednocześnie właśnie przez to, że patriarchat był był takim, bo partia będzie bardziej chodziło o te sojusze między klasowe niż oni podziału to nie domyka to struktury społecznej sprawia, że społeczeństwo tak naprawdę funkcjonowało całkiem sprawnie przez te 300 lat, ale tak ten podział klasowy rozumiem był głównym znaczy jednak mimo wszystko, a przede wszystkim były to 2 klasy, czyli czy jednak nie należy tak myśli znaczy nie, ignorując po pierwsze, złożoność wewnątrz klas, czyli różnic między różnymi tam magnatami i szlachcicami między chłopami i parówkami między kobietami mężczyznami to jednak po główna struktura pod główny podział był na 2 klasy tych, którzy mieli i którzy byli pod przedmiotami czy tak czy to jest dużo prościej tak jak opisuje tuszkę w ten sposób dzięki podział klasowy punktem wyjścia to opisy w ten sposób, że w tym różnice klasowe były końcem tożsamości i 1 do kręgosłupa doklejane były kolejne warstwy tożsamości tak, bo znowu bardzo często bardzo łatwo jest myśleć o dawnym społeczeństwie społecznie poziom po prostu na pół tak na szlachtę dla właścicieli i na własność tak na szlachtę chłopów, ale wszyscy wiemy, że żadne społeczeństwo podzielone na pół czy niema żadnego efektu żadnego społeczeństwa ani historii ani ze współczesności czy byłoby podzielone równo na pół, więc te linie podziału zawsze są o wiele bardziej skomplikowana złożona nam się często wydaje, że nasze społeczeństwo premie żyjemy bardziej złożone skomplikowane niż społeczeństwa historyczny jest nieprawdą jest być ludzie, którzy żyli wówczas tak naprawdę nie różnią się od nas takim względem, więc psychologiczny emocjonalny, gdyby tym i takie same mózg jak my tak mi takie same potrzeby byli de facto tak samo ogarnięci tak jak my jesteśmy społeczeństw, którym żyli było też również złożone, więc faktycznie w ten podział klasowy był takim punktem wyjścia, a ja opisuję w książce groźbę podzielą się komplikuje znaczy to doping dokłada kolejne warstwy po prostu tożsamość tak się tu tożsamość płciowa np. gdy wchodzi w rozdziale czwartym tam, gdzie okazuje się, że właśnie obok bicia i obok tego podziału na szlachtę, a w zasadzie na panów i na niewolników nawet na właścicieli na własnej znowu bycie panem, a bycie szlachcicem to nie jest to samo co prawda obiad, bo stara się odejść właśnie tego języka udziału szlachty chłopstwo tylko pokazuje że, że pan mógł budzić, że bycie szlachcicem nie oznaczało automatycznie bycie panem, bo też mamy takie przekonanie, że właśnie, że po 10% populacji Błaszczaka, że każdy z Rapidu był właścicielem ziemskim każdy z takiego pełnoprawnym obywatelem jest nieprawdą i to historycy bardzo wyraźnie pokazali i jest dla nich kategoria przez pana czy państwa jest bardziej bardziej precyzyjne, bo pozwala właśnie pisać to, że to było społeczeństwo, jeżeli byłaby taka 1 fundamentalna linia podziału to właśnie podział między właścicielami, a ich własnością i tych właścicieli nie było wcale liczni poselską to był komu to było 12% czy tak samo jak ja wszędzie indziej też mit, a tego tej demokracji szlacheckiej tego, że to bardziej otwarte społeczeństwo, a że okej nie wszyscy byli pełnoprawnymi obywatelami, ale chociażby te 10% co wówczas było bardzo dużo to jest po prostu historyczne prawo to jest pan mit przepisywano książki do książki bez w ogóle bez oparcia w jakikolwiek źródłach, więc tak więc, więc podział klasowy byłem takim punktem wyjścia natomiast taka tożsamość koniec końców tożsamość indywidualna była wypadkową iluś tam czynników to też być chłopem czy żłobkom nie wiem na Wileńszczyźnie na Podolu i czy na Kujawach to było zupełnie coś innego też różnorodność terytorialną było o wiele większa wówczas niż dzisiaj może ten można by tak to wyliczeń ta książka odsłania kolejne karty, jakby tożsamości pokazuje, że rzezie koniec końców tożsamość oba o poszczególnej osoby 1 osoby była bardzo złożona i dziś nakładała się na ten kości, którym była nim wstępną identyfikację plasować podziału właśnie na panów i na niewolników czy czy na właścicieli na własność to się tu ważne i też perspektywy ba dzisiejsze refleksji, żeby zaznaczyć co pojawiło się rozmowy, ale obawiam się w pana książce bardzo szeroko opisane, ale bałem się że, żeby nie, że powinno brzmieć dobrze, bo temu towarzyszyły też oczywiście czy rozszerzona była wersja tego, dlaczego 1 ma prawo posiadać bić drugiego albo, chociaż bić drugiego i pojawią się oczywiście te historie rasistowskie w Polskiej wersji właśnie etc to chamskie pochodzenie tak czyni czy był też narodowościowo różne Ham od tego Sarmaty i to niektóre z tych wersji, które właśnie przyjmowano, żeby wytłumaczyć, dlaczego 1 bije i uprzedmiotowienia drugiego i tak pomyślałam, że warto na to zwrócić uwagę, bo to jest chyba ta różnica proszę mnie poprawić, jeżeli tutaj jest za bardzo upraszczam między tym niewolnictwem czy pańszczyzna, której niektórzy nie chcą nazywać niewolnictwem o tym właśnie niewolnictwem w starożytnym, że wtedy po prostu powiedziała sobie wprost miał pecha co się urodziły w tej grupie, która akurat jest własnością, a nie posiadającym natomiast to pańszczyzna czy to niewolnictwo amerykańskie czy zachodnioeuropejskie już potem 16 siedemnasty osiemnastym wiek już pojawiały się też różne liberalne myśli, bo jest też oczywiście ten paradoks City ciekawe to musiało jakoś wytłumaczyć wymyśla różne racjonalizację tak jak dzisiejsze wymyśla, dlaczego 1 ma dużą władzę pieniądze drugi nie ma no i stąd pojawiał się te rasowe klasowe płciowe i inne rozumiem racjonalizacji przyjętym rozumiem dla takiej można wytłumaczyć, dlaczego chamstwie kategorię rasową, gdyż nie lubi wszystkich jasna, bo w ogóle akcji, bo chamstwo pochodzi od biblijnej postaci hama, czyli syna Noego i to jest historia o tym, że sam był jednym z synów i zimno się upił i handlu 1 i 1 jedynym synem no ego, który nikt nie odwrócił wzroku w sytuacji, której ojciec był taki troszkę trudnej i sytuacji, więc nigdy nie ważył ojca on jakby jego zachowanie podważyło tą ojcowską władzę i z tego względu został skazany na banicji na torze był niewolnikiem niewolników czy służącym służących tu różnie tłumaczone i okazuje się, że historyk, jakby tego nigdy biblijnego przekleństwa chama jest totalnie uniwersalną globalną historię i w zasadzie w każdym miejscu na świecie można się z nią spotkać i ona bardzo często była wykorzystywana do do wytłumaczenia rasowej niższości osób z Afryki osób czarnej karnacji skóry w tym momencie okazało się pojawił się taki mit, że właśnie cham jest czarnoskóry i że to przekleństwo chama miało też rasowe konotację miasto jest by taki jest ze starego testamentu ma kilka tysięcy lat natomiast przekonanie, że sam jest osobą czarnym kolorze skóry jest przychodem nowoczesnym i tak jak pani powiedziała niewolnictwo antyczne było wolne od rasizmu to tak naprawdę była kwestia postojowego w ścianie czy braku szczęścia i takimi klasycznymi niewolnikami byli jeńcy wojenni osoby, które zostały i przegrał bitwę i zostały zamiast zabijać ich brak wiz do niewiele transportowano często tysiące km z od ich jednak pierwotnych rodzin i zniewoloną swój swój tam tam Che, gdzie mieszka w GM ci zwycięzcy 13 czy też nie wpadł w długi i sąd skazywał niewola niewola też ta antyczna miała pani marginalne znaczenie czy my znowu myślimy o niewolnictwo antyku on należności przez pryzmat mistrz niewolnictwa Spartakus itd. także wszystkie takie wyobrażenie normy kulturowe czy też co, czego uczymy nauczyć uczyć na szkole, ale niewolnicy nigdy tak naprawdę jest na większości populacji cen żywności w zależności większość populacji co byli wolni chłopi czy rzemieślnicy imperium rzymskim jako całości niewolnicy są tylko 10% populacji w zasadzie jest społeczeństwo dzień łącznym większość tak jak np. Haiti nowożytne to jest totalny wyjątek, więc niewolnictwo zwykle ma charakter marginalne i to co się wydarzyło w okresie nowożytnym w Polsce jest dziś to wyjątkowe pod 2 względami po pierwsze, ta niewolnictwo stało się niewolą jak ja wolę słowo niewola Bones będzie takie bardziej powszechna, a będzie potoczna i też wkład Frycz Modrzewski ością w zwyczajnej niewoli bardzo wyraźnie odróżnia to niewolnictwo antyczną tego co obserwował wówczas za jego życia czy zniewolenie większości, a przemyt dużej części populacji i też populacji rodzimy, toteż należy podkreślić, że to jest bardzo bardzo wyjątkowy, bo o wiele łatwiej jest zniewolić obcych właśnie tych jeńców wojennych czy np. osoby z Afryki, które były też transportowane setki tysięcy km do Ameryki też umiemy się również część Okoński z powiatu też dziwne, bo teoretycznie łatwiej byłoby zniewolić rdzennych, ale i Amerykanów jak Indie okazało się, że już wtedy było tak były takie próby, a on się nie powiodły łatwiej jest zniewolić obcy, więc ani Wola zwyczajna nowożytna nazywano w Polsce mężczyzną chodzisz tam wyjątkowa i ona potrzebowała takiej właśnie ideologii rasowej, żeby oddzielić tych panów od tych niewolników właścicieli od własności stąd po język Polski z jednej z licznych na świecie jest kursów chamstwo występuje tylko polskim rosyjskim, więc tylko polskim rosyjskim z tego co mi wiadomo im osoba postać hama stała się pospolitym chamstwem Cis stworzono z tego 1 osoby nazwano cała grupa społeczna właśnie, żeby napiętnować, żeby uzasadnić ich dziedziczona i i wrodzoną i weekendy stąd tak by przekleństwo ani ze względu na NATO co ich rzekomy przodek zrobił tysiące tysiące rok był temu oni teraz muszą wykonywać darmową pracę i być niewolnikami niewolników czy też sługami Sługi stąd by ten wykwit, ale i ideologii rasistowskich i jakby tego polskiego rasizmu, które jest zawarty w słowie chamstwo, a właśnie tym okresie nowożytnym insekty te tożsamości też właśnie rasowe są kolejną warstwą ta, która dokłada, jakby do tego kośćca klasowego, w którym o tym mówiliśmy wcześniej państwa gościem jest prof. Kacper Pobłocki jego najnowsza książka chamstwo, które będzie już powszechnie dostępna za tydzień ma premiera już możecie państwo się na nią zapisywać wydaje się to jest niezwykle w niej dużo ważnych tematów do przemyślenia na współcześnie pochodzi to rodzi to opowieść o mężczyźnie już mówiłam profesorowi pomóc wiem, że bardzo bym chciała jeszcze zaprosić go na kolejnej rozmowy i wstępnie zgodził, więc chciałbym, żeby np. jedna z tych rozmów była właśnie o tym oporze o tych utopia ach, o ludziach luźnych żyjących poza strukturami, aby to są bardzo poruszające bardzo dzieli się cieszę, że zaczął pan właśnie od opowieści strajków w dzień stał pierwszy jak się uważa w Stanach przyszłych Zjednoczonych Ameryki na tej ziemi efektu, który zorganizowali właśnie ludzie od nas tych ziem i być może właśnie byli tymi luźnymi tymi, którzy w lesie żyli na własnych warunkach są naprawdę poruszające opowieści nie ma pan widział film Nomadland po takim się skojarzyła akurat no ale czy to działanie niestety nie należy odpoczywam w głównie bawiąc się swoją córką no mam wrażenie, że właśnie to są tacy współcześni luźniej ludzie to zapowiada mając nadzieję, że będziemy jeszcze okazję porozmawiać albo słuchacze przeczytają może sobie te wszystkie opowieści, bo na koniec tej dzisiejszy chciałbym 2 rzeczy by nam nie umknęły to znaczy, że ostatecznie gdzieś ta opowieść pana pańszczyznę tak jak panią to ta perspektywa i chyba gdzieś dlatego wydają się ona ważna do refleksji współczesnej, że tak naprawdę jest zwróceniem uwagi na to, że to są, że zawsze chodzi o władzy znacznie zawsze, ale jednak jak analizujemy dane system społeczne ekonomiczne to dziś kluczowe, żebyśmy zrozumieli co ma nad kim władze, jakie sprawuje, jakie racjonalizuje i że dziś demokratyzacja jest próbą demontażu tego tego patriarchatu i tego systemu władzy nie byli, tak więc leśnikiem pamiętacie państwo mówiłem o tym, że wyprawa dokończyć części Polski jest wyprawa na inną planetę prosta i dla mnie to to było takie doświadczenie obcości natomiast 1, a jednocześnie by do tego nakładało się takie dziwne, bo dziwne doświadczenie tego, że ten świat był no mi dostępny przez język język pan inny Polski jest dosyć podobne tego języka Trinny operujemy ta może rzeczywistość, która wówczas, którą przez język możemy poznawać język naprawdę czymś jest po prostu Marsem no, więc mamy bardzo dużo miejsca by to książka pokazuje, że by język, którym którymi się dziś posługujemy opisują zupełnie inne rzeczy wywodzi się dziś Sejm tamtej rzeczywistości język literatury jak 1 rzecz język władzy jest druga, tak więc np. toczącej rozmawialiśmy, że czytam społeczeństwo było podzielone na właścicieli na własność wiadomo, że właśnie właścicielem i własnością w takim świecie tu było co innego tak, bo chodzi głównie własność ziemską, ale też własność o posiadanie na własność część pracy należy też mamy świat, który dzisiaj zorganizowany wokół właścicieli, bo około 2 instytucji własności tak może tym tym przedmiotem własności jest coś zupełnie innego kraju więcej by dzisiejszy krajobraz własności i tego kim jest właściciel i co jest kluczową własnością, które daje władzę polityczną ekonomiczną swoje, dlaczego rzeźbę w realizacji taki bogaty dla tak pochodzi ze struktur w strukturze tacy, więc to czym jest własność zupełnie jest zupełnie innym natomiast sama by instytucja jest bardzo starannie i to jest ciekawą metamorfozę, że są pewne pewien taki taki i takie rusztowanie powiedzmy struktury społecznej, które przetrwało w języku to pojęcie właśnie te relacje między właścicielem własnością jest tylko jeden z przykładów tych książek jest o wiele więcej one powstały wówczas tak ten świat się bardzo mocno zmieni natomiast relację i struktury władzy są dziś niezwykle plastyczna niezwykle elastyczna i one potrafią się odnaleźć zupełnie innej rzeczywistości ekonomicznej społecznej politycznej technologicznej tak, bo to tamten świat to świat zupełnie bez masz tak też trudno sobie wyobrazić świat, gdzie wszystko jest robione ręcznie ta ma kolosalne znaczenie można by wymieniać, a więc, tak więc to jest istotne czekacie na taką chyba mieliśmy zdradzić co jest głównym piętnem mężczyzny na koniec rozmowy być może to do tego wrócę z taką główną rzeczą, która pozostała nam pod pierwszy to jest właśnie dogmat absolutnej władzy ojców tak na świat to, że jeszcze w niektórych rodzinach w Polsce jeśli dzieci uważa się dzieci za osoby, które nie mają czym nie są pełnymi ludzi w tym sensie, że nie mają prawa do pełnej sprawczości i do decydowania o sobie, a czy podejmowania decyzji czy dotyczących tego by jak i w takich kluczowych decyzji dotyczy dotyczących samej jest dziś tam bardzo bezpośrednią bezpośrednim bezpiecznie wpuścić znów byłby pańszczyzny i patriarchat ulica 5 i pisząc książkę, bo tam przetoczyła się przez polską dyskusję właśnie czy wolno nie wolno dzieci, że to było dla mnie bardzo czy Tomi uruchomiło bardzo dużo by tych właśnie wątków które, który miał wówczas miałem do czynienia czytając stare świadectwa dotyczące pańszczyzny, więc to, że myślisz, który nie jest aż tak bardzo są nasączony przemocą przemoc w Polsce głównie dużej mierze zamyka się w rodzinach i w dużej mierze jest miasto spraw tak i to męska przemoc jest po prostu bezpośrednim bezpośrednim łącznikiem między nami między światem którymi żyjemy dzisiaj i między tamtym się tym państw czy śnieżnym no też właśnie przekonanie o tym że, że ojciec zawsze rację tak to jest ojciec narodu to jest ojciec rodziny taka figura ojca tutaj jako taki fundament społeczeństwa jest jest niezwykle silna cały czas, toteż jest bardzo ważny spuści bardzo ważne dziedzictwo tego się pańszczyźnianego, a ja przyznam może także zaczniemy tylko o tym rozmawiać pewnie nie skończymy trochę chyba ze swojej lub je mówiąc amerykańska, ale wydaje się że, żeby nie i w dodatku tych zwrotów akcji swoje opowieści czy w książce chamstwo jest mnóstwo, ale może nawet zdradzając, o co chodzi zwraca uwagę na to, że w zasadzie te podziały klasowe próbowało zakopać klaczy wiedzę nasze rozumienie, że się dzielimy na klasy i ich, że to wynika z takich właśnie struktury władzy którą dobrze by było zrozumieć, że w zasadzie, bo już teraz od teraz tego nie ma wszyscy jesteśmy teraz obecnie klasę średnią, że to zrobił PRL co ciekawe nie właśnie kapitalizm nie trzecia RP tak bardzo co właśnie to PRL stworzył wrażenie, że między nami nie ma już takich strukturalnych różnic opartych też na władzy, bo ja z kolei czytając cały czas zastanawiałam się jak dziś my mówię my bo, bo też w sobie odkrywam różne rzeczy, ale jak my dziś w społeczeństwie tłumaczymy sobie to, że mamy władzę albo poczucie wyższości albo no mamy strukturalnie więcej władzy pieniędzy jak my sobie tłumaczymy to we współczesnym świecie to się wydawało ciekawe, bo pan bardzo dobrze jasno i trudno z tym dyskutować pokazał jak właśnie ówczesna Szlachta no jak umiała sobie wspaniale wytłumaczyć, dlaczego bije drugiego człowieka jak dzisiaj sobie tłumaczymy to, że 1 ma władzę nad drugim, że tak po prostu musi być, o czym my tłumaczymy i mitem merytokracji prawda takiego, że kraj jest kowalem własnego losu i że jesteśmy wolni od tych kart chorych, które rozdawano przy urodzeniu i zrozumienie realności zjawiska klasy polega na tym, że rozumiemy to, że to dzięki rodzinie się urodziliśmy co miało inaczej nikt ich wpływu tak jak tego nie wybiera rodzinę, której się urodzi ma kolosalne znaczenie temat nikt z nas ma kolosalne znaczenie no nasze dalsze losy tak wiadomo że, że nie ma stuprocentowego znaczenia fakt są przykłady osób, która w, które robią karierę wbrew swojemu urodzenia jest, że taką osobą merytorycznie nie powinny być profesorom Uniwersytetu, gdzie spojrzeć na strukturę społeczną na miejscach, gdzie się urodziłem udało mi się to, ale ja jestem absolutnym wyjątkiem mobilność społeczna jest w tej chwili absolutnym wyjątkiem, więc też książka opisuje jak zamykanie się mobilność tak czy po opisuje moment otwierania zamykania się wrót mobilności i np. ten moment szesnastowieczny okresie oczywiście momentem w dosyć dużej mobilności właśnie pomiędzy różnymi klasami po tym okresie zamykają, ale przede wszystkim wydaje się tak samo psychologicznie emocjonalnie starają się pisać to na czym tak naprawdę jest świadomość czy zrozumienie realności klas tak to też w momencie pojawi się w 1000 sekundy i poważny temat tym okresie orientujemy, że tak naprawdę to, jakie mamy życie jest nie ma jakby to to co robimy takie bardzo się staramy, ale jak jak bardzo byśmy się nie starali koniec końców ważniejsze jest to w jakim się pozycji społecznej rodzin, jakie rodzi się urodziliśmy kiedyś pokazują wydane tak dotyczące wpływu współczesnej polskiej większość osób uważa, że ludzie bogaci są ci rzucili się bogatych rodzinach tym, którzy bardzo mocno zmieniło w ciągu ostatniej płyty 30 lat, więc podskórnie wiemy, że te karty rozdane przy urodzeniu ma kolosalne znaczenie ma na jednostkowe losy, ale brakuje języka, żeby dziś opisać taki by, żeby to faktycznie by uświadomić sobie, jakie ma dalekosiężne konsekwencje jest książka stara się też wpisać dać narzędzie do zrozumienia tego na czym polega zjawisko klasy i jak ludzie wówczas pan śliny w Polsce radzili sobie z tym szklanym sufitem uczestniczy nawet nie puszczane są z tym bardzo namacalnym sufitem, które do ponad i głowa tak oni byli bardzo szybko orientowali człowiek wyrastał kiedyś stare przepisy właśnie moment rozstania innym do tego świata człowiek z bardzo szybko dzieciom w szkole powiedziano, że generalnie to co robić nie ma większego znaczenia tak tak będzie tak jak zawsze było więc, więc to ma kolosalne znaczenie takie rozumienie tego, że ma Rze że, że zjawisko klasy jest realny tak też sufit nad naszymi głowami jest bardzo realne, iż akurat w tym momencie historycznym żyjemy w takim w takiej sytuacji, które jednak Europa mobilności społecznej są są bardzo bardzo mocno przymknięta i osób, które są w sensie przecisnąć się zmieni swoje położenie czasowe to to są absolutne wyjątki, mimo że mamy taką ideologię roku także niby każdy z kowalem własnego losu, ale doświadczenie życiowe i dane pokazują, że to już zupełnie inaczej prof. Kacper Pobłocki i jego książka chamstwo, którą wydaje wydawnictwo czarne byli państwa gośćmi mam nadzieję, że to dopiero pierwsza część rozmowy, którą będzie inspirowała książka, bo przeglądam właśnie moje notatki tyle jeszcze z tych wątków może tak jak pan książkę ze moglibyśmy następnym razem zacząć o opowieścią o górnikach mi się bardzo wydaje to ważne, że od tego pan zaczął, bo ona dawała mi przez całą książkę jednak siła i poczucie sprawczości to znaczy, że ta opowieść kończy się właśnie takim powiedział konserwatywnym zawołaniem tak jest i tak musi być tylko pokazuje jednak, że ostatecznie tak jak jest to historia władzy to jest to też historia walki oporu zawsze nie wiem czy zawsze od lipca zaś państwo te bardzo bardzo dziękuję za rozmowę jeszcze raz prof. Kacper Pobłocki i chamstwo, które za tydzień już ma premier byli państwo go mieście dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZOREM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA