REKLAMA

Google: nowe standardy prywatności? Pytamy u źródła o szczegóły ograniczenia cookies, czyli "Privacy sandbox"

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2021-05-06 17:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 05:43 min.
Udostępnij:

Wydawałoby się, że ograniczenie cookies to oczekiwana zmiana standardu, wyjście naprzeciw ochronie prywatności. Google swój pomysł przedstawił już jakiś czas temu i zamiast zachwytów nie brakuje słów krytyki. Postanowiłam tę krytykę zebrać i zweryfikować u źródła oraz dopytać na jakim etapie zaawansowania jest projekt Google'a oraz jak będzie działał w szczegółach. Rozwiń »

Jest jednak jeszcze jedna przestrzeń tej rozmowy: rozważania nad perspektywami ochrony prywatności w sieci w ogóle: jak będą zmieniały się narzędzia, które pozwalają nas śledzić i jak będzie można dbać o to, by nie udawało się wyśledzić zbyt wiele.

Mój dzisiejszy rozmówca jest doskonałym partnerem do takiej rozmowy, to Marcin Olender, Public Policy and Government Relations Manager Google'a na centralną i wschodnią Europę. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam serdecznie przy mikrofonie Katarzyna Szymielewicz jesteśmy w podcaście Panoptykon 40 w tym samym, w którym niejednokrotnie zdarzyło mi się narzekać na wielkie Platformy internetowe za to jak traktują użytkowników ludzi zwanych użytkownikami jak w mojej ocenie zręcznie wykorzystują dane jak i w związku z tym nawet zarząd znowu nawoływać do potrzeb regulacji i cieszę się, że ten odcinek będzie inny, bo wyjdzie w nim o zmianę, którą proponuje jedna z największą Rozwiń » Platformę, ale wobec czy też go w usługach konsumenckich, która w mojej ocenie wygląda jak wyprzedzanie regulacji, a nie czekanie na nią całe zło jest jest bardzo ciekawa, ponieważ długo jak jak samo twierdzi wprowadza no tak to liczne zmiany w zasadach działania przeglądarki internetowej, ponieważ wycofuje się ze śledzących ciasteczek, czyli takich mikro plików tekstowych, które przez dekady były wykorzystywane przez rozmaite strony, które chciało śledzić użytkowników poza swoją własną stroną, a więc można było zostawić takie ciastko na urządzeniu końcowym np. laptop, bo najczęściej chodzi o o takie urządzenie nie rzadziej o telefon użytkownika po to, żeby tę osobę śledzić na innej strony wszyscy wiemy, więc jak to działa, bo jesteśmy oswojeni przyzwyczajeni do RFN Getin gum do reklam, które prześwietlają i pokazują produktu, które przed sekundą oglądaliśmy, gdzie indziej to jest ta technologia mgły mówi koniec z tym będziemy teraz działać inaczej to przeglądarka będzie obserwować, jakie strony odwiedzamy będzie kwalifikować do grup ludzi o podobnych zainteresowaniach i nie będzie tych danych nikomu przekazywać będzie jedynie umożliwiać traktowanie reklamy po tych grup, które sama zdefiniuje brzmi to bardzo ciekawie co, więc jest to komunikowane jako zmiana chroniąca prywatność użytkowników właśnie ze względu na to, że surowe dane zostają na urządzeniu użytkownika, a nie przychodzą jakiekolwiek inne ręce no i efekt moim zdaniem na pewno 1 to będzie taki, że Google w zasadzie tym 1 ruchem skomplikuje, o ile nie zniszczy biznes pośredników w branży reklamowej całej branży Adwokackiej techno loggi reklamy pragmatycznej, która do tej pory opierała się właśnie technologii Kukiz i na sprzedaży reklam przygotowanych, gdzie w tle odbywa się to integracja danych to wszystko nie będzie możliwe, więc ta zmiana naprawdę na pewno będzie będzie ciekawa, bo sam rynek reklamy klimatycznej to bagatela 200 000 000EUR w Europie 2 lata temu, a więc spodziewam się, że głosy odezwą się pod stronie mocne, a z kolei pierwsze reakcje ludzi organizacji chroniących prywatność po tej stronie barykady się poza szanujących są od co ciekawe mało entuzjastyczne konkurencyjne do ochrony przeglądarki w tym znana z ochrony prywatności Mozilla czy Apollo czy bardzo niszowa, ale głośna z Sejmu pielęgniarka wbrew odrzuciły już ten standard jako ich, zanim zagrażające prywatności użytkowników, narażając się ani chroniący John Cryan, który przez lata pracował wbrew, a teraz jest niezależnym głosem eksperckim w tej w tej dziedzinie na swoim blogu pisze coś takiego, że niewątpliwie kółko tym ruchem może załagodzić kryzys w ochronie prywatności, które sam poniekąd spowodował związane właśnie z tym jak działała automatyczna no ale niestety nie naprawi innych problemów takich jak sama możliwość ratowania ludzi i wpływania na ich zachowanie stąd pojawiają się bardzo poważne pytania no to do firmy oto co tak naprawdę tutaj tutaj gra wreszcie takie alarmistyczne głos wydał z siebie wydała siebie Electronic Frontier Foundation organizacja w osadzono w kodeksie sądzę, że Ameryki w San Francisco, która od dekad zajmuje się ochroną prywatności m.in. i w tym przypadku jest wbij na alarm mówi długą list do Dody tak wycofać się z tej zmiany nazywa tę zmianę zasadzie sprzed czymś co jest dokładnie sprzeczności do technologii mającej prywatność niezłe zamieszanie się z tego zrobiło paradoksalne zaskakujące na pierwszy atak, jeżeli przyjrzymy głębiej zaczynamy, ale te zarzuty rozum ci to co proponuje rozwoju właśnie spokojnie rozpakować zmianę, którą proponuje długą i jej sens biznesowy i związki tajemne z ochroną prywatności zrobimy tak po kroku zrobi to wspólnie z idealnym do tego partnerem Barczyk Holendrem, które jest na Europę środkowo wschodnią głową Pawlik policji i parlament w lesie, czyli osobą, która odpowiada za relacje publiczne i działania polityczne firmy mogą Witajcie w podcaście Panoptykon 40 mówi wdowa Katarzyna Szymielewicz jestem prawniczką i prezeską fundacji Panoptykon, która reaguje na zagrożenia związane z rozwojem nowych technologii i to co dzieli się na styku tej technologii człowieka Panoptykon 40 mam ten komfort, że nie wykona do ustaw mniej gadam z politykami, ale mogę zrobić coś ciekawszego mogę zajrzeć na zapleczu tych technologii przemyśleć to, skąd się wzięły co tak naprawdę zmienia w naszym życiu jak działają i rozmawiam o tym z ludźmi, którzy wiedzą wiedzą badają wiedzą są praktykami i tą wiedzą potrafią się dzielić technologie i człowiek człowiek i technologii, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi ona informację do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon witam serdecznie dzień dobry witam kaszlu witam państwa bardzo dziękuję za zaproszenie i możliwość rozmowy na ten rzeczywiście bardzo ciekawe i zaskakujące kontrowersyjne to od tak też też ten system zaciekawiona tym jak jak dynamicznie do dyskusji rozwija, bo przecież zmiana co ta zmiana aktywizujemy została zapowiedziana już ponad rok temu prawda, więc ci, którzy śledzą uważnie działania firmy długo i szedł z branży jak swoją żonę rajem organizacja FF oni wszyscy komentowali już zmianę w tamtym roku, ale teraz jak rozumie ona przesądzona tato się dzieje nic pani tak się, zaczynając właśnie od tego, że zmiana nie powinna być zaskoczeniem i pytanie czy w ogóle możemy ją może mówić o zmiany tak na razie to propozycja to to warto myślę, że na samym początku wyjaśnić to nie jest jeszcze standard, bo to jest API, które jest jeszcze pod nos tym dlatego nazywamy to prawo pisane po spotach czy mógłbyś powiedzieć to jest API dla tych, którzy tyle interfejs programistyczny chyba tłumaczy Janowski, czyli sposób, w którym 1 program rozmawia drugi prawda po tutaj przeglądarka będzie umożliwiała komunikację ze stronami i innymi systemami, które będą odczytywać prawda naszą przeglądarkę o od ocen co ten wspomniany przez siebie system ustali na temat użytkownika, ale tak, żeby zacząć właśnie od od od początku ustawić dobrze dobrze to dyskusję to jest zmiana jest to propozycja, która właśnie wywodzi się całej takiej Anno przez nas zapoczątkowanej właśnie w 2019 roku już 2 lata prawie temu procesowi, który nazwaliśmy prawie samo w sobie piaskownica prywatności szanują dlatego z piaskownicą nowo próbujemy różne sposoby różne technologie, które mogłyby naszym zdaniem zastąpić chociażby właśnie te w tej chwili już chyba nie sławne Kukiz, aczkolwiek Kukiz straszenie, żeby ciasteczka nie służą tylko co ne do targowania to na w cudzysłowie śledzenia, ale też spełnia wiele pożytecznych przecież też orzekać nie, bo też warto uporządkować zostają prawda rzucony przez park wpisany w partii wszystko to co firma czy długo czy czy Gazeta internetowa czy ktokolwiek, kto ma swoją stronę i umieszcza na urządzeniu użytkownika ciasteczka po to, żeby np. zarządzać koszykiem zakupowym albo dopasowywać wygląd strony do tego, jakie urządzenie po drugiej stronie wszystko zostaje w TOK zostaje i dobrze, że wspomniała chociażby właśnie stronę gazety czy portalu, który w zakresie no obsługiwane swoich własnych klientów sprawdza czy nasze wsparcie, jeżeli jest bezpośredni stosunek między odwiedzającym a, a wydawcą tutaj nic nie nie ulegnie zmianie my tu broń Boże nie wchodzimy w stosunki my staramy się tak jak słusznie słusznie przecież na wstępie zastąpić czymś te Kross SA trasę, czyli partii Kukiz czy takie, które są gdzieś tam z boku na ładowane w celu nie budowano tego profilu reklamowego i wykorzystywania tak samo uważa, dlaczego to robić to myślę, że nie powinna być zaskoczeniem dla kogokolwiek, kto śledzi trendy trendy zarówno, jeżeli chodzi o trendy regulacyjne, czyli to, czego oczekują skrótowo mówiąc od nas organy państwa prawodawcy różnych miejscach oczywiście Europa się wyjątkowo wyjątkową aktywnością w tym, że oznacza, ale nie tylko na Stanach Zjednoczonych też dostał ten rośnie zresztą nie jesteśmy przeciwni jak zobaczy, że my jesteśmy jednym z 1 firmą, która z firm, które popiera nową regulację prywatności na poziomie federalnym staw do tej pory było tylko regulacje stanowe, więc to jest jest jakiś trend który, który nabiera mocy nabiera siły nabiera rozpędu, ale też oczekiwania użytkowników zmienia na rzeczywiście słyszymy te głosy ludzi, którzy są za nas zaniepokojeni np. czy nie do końca rozumieją właśnie sprawa targowania dla na słuchaczy też właśnie może nie nie technicznych do końca to jest ta sytuacja, kiedy odwiedziliśmy jakieś jakąś stronę potem przez jakiś czas nas od całej wszystkich stronach pokazują nam się reklamy jakiegoś produktu, który na, których sięgnęliśmy, które oglądaliśmy, więc reklamy się do nas w ten sposób przyczyniają się zbyt od dawna to w jaki sposób ten temat robi się coraz bardziej kontrowersyjne no mer stara staramy się rzeczywiście wspomniała także wyjść naprzeciw naprzeciw tym trendom i no rozwiązać temat taki sposób, żeby nie, żeby dobrze odpowiedzieć na te wątpliwości z 1 strony pana, czyli ochronić prywatność to co, dlaczego wydaje nam się oczekują już teraz to będą oczekiwać w niedalekiej przyszłości użytkownicy, a z drugiej strony jednak nie wywrócić całego systemu reklamowego internetowego, bo wspomniała, że w programach tych tak 20 000 000 000 to jest myślę, że też rosnąca rosnąca kwota wiele wiele firm wiele tysięcy osób w tym ekosystemie pracuje i przede wszystkim o tym o tym też często zapomina, że to ten utrzymuje to znaczy reklama utrzymuje strony, na której się pojawia to jest ważna ważny aspekt, że jednak jest duża część internetu wciąż dostępna na cudzy słowie za darmo wiadomo, że należy, że ktoś na to musi zapłacić, ale stać płacą za to do tej pory reklamodawcy tak do lasu to wydawców nawiąże za zachętę w nasze złe same ciekawe jak jak oceniacie szanse związane z tą zmianą, którą proponujecie właśnie dla wydawców, ale po kolei, bo chciałam jeszcze Zagaj się o to, że safari Firefox już jakiś czas temu wycofały się z ofert partii Kukiz trzydziestego trzeci i zaczął domyślnie chroni użytkowników przed tego typu śledzeniem również działania konkurencji mogą przyspieszyć ten był to działo się w tym samym między czasie po prostu taka konwergencja naturalne występuje myślenia przeglądarek ja myślę, że wszyscy obserwujemy to samo tak jak mówiłem zmienia się zmieniają się oczekiwania zmienia się sytuacja rynkowa i wszyscy staramy się w jaki sposób do tego na to znaleźć odpowiedzi wiadomo, że każda firma ma swój swój model biznesowy swoje na swoje preferencje w tym zakresie, ale na pewno wszyscy widzą ten set tak powiedziałaś inne przeglądarki też też wprowadzają różnego rodzaju ograniczenia w tym zakresie my do tej pory byliśmy bardziej konserwatywni pod tym względem, ale jak już zaproponowaliśmy coś no to to jest tektoniczne zmiana rzeczywiście nasz nasz udział rynkowy też oznacza, że musimy postępować tutaj myślę, że trochę ostrożniej niż niektóre inne wyśle przeglądarki, która nam mogą eksperymentować i być troszeczkę odważniejsze no właśnie jest jeszcze 1 różnica poza udziałem rynku dobrze samotną wspomniałeś jest też model biznesowy całego imperium alfabet i konkretnie gór jako usług, które stykają się użytkownikiem, gdzie go finansuje tak się moje rozumienie sytuacji większość usług ze wpływów reklamowych, a więc w przeciwieństwie do firmy AP, która zarabia na na sprzęcie czy oprogramowaniu wy jednak przebić zyski z branży, którą można byłoby powiedzieć w jakim sensie zmian uderza prawda, więc tu pojawia się napięcie, w którym do tego samego Wałęsy on dobrze zrozumiałam kogo nie chce zniszczyć branżę pragmatyczne tematycznej nie chce rozczarować MO dawców, bo jednak ten przepływ finansowy jest cały czas firmy ważny jakimś sensie ja mam takie poczucie, że próbujecie zjeść ciastko i mieć ciastko, czyli pozbyć się części zarzutów części programu, którą powodowały jak pliki cookies i sposób zarządzania nimi, które można było podsumować jako ciągły wyciek danych, które następowały ze stron internetowych do ogromnej rzeszy sza rannych pośredników czasami trzeba czasami nie ale, ale również tych szemranych tą praktyką krytykuje od lat mamy nawet skargi prawne przeciwko takim działaniom, a z drugiej strony chcecie mieć nadal możliwość targowania reklamy czy mógłby doprecyzować jak w takim razie targowanie reklamy w tej nowej wersji miałoby działać na człon ma polegać facto to byłoby wydaje mi się dobre podsumowanie tego co co nam przyświeca przede wszystkim oświata to taka koncepcja jestem stojąca za sam co prawda sam boks czy piaskownicę prywatności w ogóle, a temu rozwiązaniu smog w szczególności, żeby z 1 strony właśnie zatkać wyciek w cudzysłowie tam, choć co prawda wiadomo, że należącego, która firma w jakim kontekście różne inne różne przyjmował postać, ale no niech nie ulega wątpliwości, że dane opuszczały rata w czasie kontroli użytkownika gdzieś wielu przypadkach tak dziś, gdy dostawał na to odpowiada na te zastrzeżenia nasze rozwiązanie jednocześnie chce to dane za zapięcie notować pewne czy one nie opuszczały urządzenia użytkownika z drugiej strony jednak wciąż utrzymać utrzymać no cały ten ekosystem może nie cały tak jak wiele, bo niektóre firmy szczególnie te bardziej się rany może tutaj stracą pewne pewne możliwości działania, ale co do zasady, żeby reklamowanie w takiej formie, jakiej mniej więcej istnieje dzisiaj nie przestało być możliwe, bo uważamy, że jest to jednak niezbędne dla utrzymania charakteru sieci sprawdzam tak jak wspomniałeś o planach miał to jest firma, która Ano ma swój zupełnie inny model działania oparty właśnie na płatnych usługach na zamkniętych usługa na pewnym takim jak system, który w no jest oczywiście bardzo bardzo dopracowany bardzo to doświadczenie dla użytkownika jest bardzo dobre, ale jednak jest kosztowne zaś cacko w korzystaniu i to jest pewne rozwiązanie to jest oczywiście nie atrakcyjne dla wielu osób, ale nie dla wszystkich też dostęp i to to jest ważne żeby, żeby mieć to za 30 głowy że, że jednak to co do większości szczególnie w tych państwach na nieco mniej majętnych jak Polska czy czy nawet na Polska jest szczerze mówiąc na mapie świata raczej należy OECD i państw zamożnych akcję, porównując do rządu do państwowych mamy miliardy użytkowników, dla których taki oferta właśnie płatnego internetu, w którym wartościowe treści, które te na abonament łącznie dostępna jest abstrakcyjną dość cicha perspektywą no i dla których ten internet, który jest otrzymywany z reklamy mimo wszystkich swoich wad i no i tych złych stron jest jeden z internatem, które jest przynajmniej w krótkiej perspektywie czasowej dostęp, czyli czy i ważne w tej rozmowie dla mnie potwierdzenie w ogóle nie zamierza zmienić modelu biznesowego te rzeczy, które do tej pory obowiązywały zostają, a więc usługi które, z którymi stykamy się jako użytkownicy pozostaną dla nas bezpłatne, ale no właśnie, ale nadal zapłacimy Zanie prywatnością rada w no właśnie w naszym mniemaniu nie, gdyż te dane nigdy, toteż ja się tak tnt cytaty z żony krajana wizję świata oczywiście wszystko trwało mi się i ziemnym moim zdaniem troszeczkę mamy do czynienia z pewnym no, dlaczego ta reakcja taka negatywna tak jak następnie słusznie stwierdził, że wydawałoby się, że powinny być zadowolenia jest między zaoferuje oczywiście mają taką no i autorską koncepcję, że im to odpowiada na ten zarzut, który właśnie przed chwilą omawialiśmy to znaczy tego, że pytane użytkowników w jaki sposób są udostępniane, że ta prywatność zagrożona przez to że, że ktoś może się dowiedzieć co przyglądaliśmy prawda, że te wszystkie wrażliwe rzeczy, która robi taką, która gdzieś sobie ulatują w świat i staje mogą stać się łupem kogoś niegodziwych intencjach to jest to zagrożenie dla prywatności, na które odpowiadamy ruch aktora to jest naszym zdaniem odpowiedź niezła tam oczywiście są wciąż zastrzeżenia do tego podkreśla na początku, że to nie jest jeszcze finalne produkty dopiero propozycja, którą my zresztą chcemy certyfikować w ramach UE 23 c, czyli tego Najwyższego ciała standaryzacyjne ego i światowych sieci i tam to jest dostępne oczywiście o tym w formie otwartych źródeł i pracujemy z wieloma partnerami, żeby to doskonali, więc to jest pewna wyjściowa nasza koncepcja, która naszym zdaniem odpowiada na problem zagrożenia prywatności zagrożenia bezpieczeństwa danych użytkowników przez żonę właśnie opuszczają ich nie odpowiada to mam wrażenie, że to jest w tej chwili problem tak, że ono nie prze modelu umie tego modelu jak słusznie słusznie myśleć o modelu Annę internetu, w którym dużej mierze opiera się na reklamie i na reklamie winny no tak gotowanej czy czy czy indywidualizowania profilować latania oczywiście nie odpowiada tylko, że zrobi to w sposób, który szanuje prywatne, a to jest podejście, do którego rzeczywiście stara się pogodzić ogień wodą i mam troszeczkę na, w które były swego spekulacjach nawet troszeczkę mam wrażenie, że taka negatywna reakcja i zresztą ten cytat chyba na to wskazuje może dodać, że nie jest wcale nad interpretacja ministra, że czy troszeczkę jest obawa po stronie tych osób czy środowisk, które właśnie kwestionują sam ten model pewna, że już nie chodzi taka konstrukcja prywatność, choć ten model, gdzie są reklamy i to i to samo w sobie jest złe, a nie wykorzystywanie danych użytkowników no i że się teraz też osiągnie takiego przestraszyły, że to co my zaproponowaliśmy jest realną alternatywą i że to takie, gdy i, że nie osiągnie się tych dalej idących celów które, które by się chciało osią te osoby chciały Osia bandaże tutaj jest zresztą ten cytat był praktycznie no właśnie o tym mówił że, że jak w ogóle się uda to zrobić no to no tak dalej idąca reforma, która by w ogóle wysadziła w kosmos cały system reklamy internetowej nieudaną, bo wszyscy będą zadowoleni, że prywatność chroniona, więc po coś w bardzo pospolity to ja to trochę trochę to trochę odczytuje jako w pewnym sensie no i komplement dla tych naszych bo gdyby to było kompletnie bez sensu i nierealistyczne i w ogóle no nie do przyjęcia na myśl, żeby nie wyłapała też takiej takiej reakcji tak tak tak jak to interpretuje zgoda ponad co do tego, że zmiana polegająca na tym, że dane o nas o tym jakie strony przeglądaliśmy co robiliśmy w sieci nie będą mam nadzieję nie będą fruwały po różnych giełdach reklamowych nie będą nadużywane przez jak to sobie nazwaliśmy tutaj kolokwialnie szemrane różne podmioty to jest zmiana na plus tego nikt nie neguje natomiast można również pokazać co mnie troszeczkę inaczej słowami następującymi, eliminując ciasteczka wszystkich innych stron trzecich górą tak naprawdę zapewnia sobie wyłączność na profile użytkowników, które również tworzy w oparciu o nasze wizyty na różnych stronach internetowych i rzeczywiście nie będzie już przekazywał reklamodawcą surowych danych oraz adresem wyciek zostanie zablokowany, ale nadal użyczy im wiedzy o każdym z nas formy, którą znamy znamy ją z działania serwisu YouTube z nami również z Facebooka Facebook od lat wzdryga się jego przedstawiciele dziwią się na taki zarzut, że Facebook sprzedaje dane, bo tego nie robi prawda my tak nigdy w kolejnictwie dziś, bo my rozumiemy, że model działania Facebooka od początku był inny oni mówią my wiemy nie mamy wiedzy o naszych użytkownikach, jeżeli chcesz reklamodawcom z tej wiedzy skorzystać zapłać nam teraz upraszczam, ale więcej chodzi my pokażemy swoją reklamę właściwej osobie pytanie czy to jest teraz taki ruch ze strony Google jako jako przeglądarki również taką to co już udało się zrobić serwisie YouTube teraz będzie obowiązywało w całym imperium, a sami w przeglądarce, a więc długu będzie miał taką samą lub być może nawet większą głębszą wiedzę o swoich użytkownikach do tego nie zmieni i będzie mówi organu dawcą Słuchajcie my wiemy jeśli chcecie pokazać reklamy dopasowane do naszej wiedzy zapłaci nam my będziemy tym głównym jedynym dominujących jeszcze bardzo budującym pośrednikiem pomiędzy wami, a użytkownik czy tak można zaprezentować konsekwencje zmiany nie dziwię się jak powiem że, że absolutnie bym w ten sposób tego nie prezentował te oczywiście można taki sposób można by było końca Zobacz taki sposób, gdyby nie 1 niby mała, ale zasadniczo rzecz, że my to od początku widzimy niejako zamknięte autorskie narzędzie tylko Błońskiego, dlaczego właśnie otwarte od otwarto źródłowe API standard siecią, a więc każda przeglądarka będzie mogła akcje za zaimplementować API i każda przeglądarka będzie mogła budować takie takie właśnie blokowe swoje korty i Inter i i w jaki sposób integrować się procesem z nocy z sieciami różnymi, a potem nie jest nie jest 1 sieć reklamowa lat jest wiele, więc to mówi było byłby zarzut moim zdaniem rzeczywiście dość i byłoby to podobne do Facebooka działaniu, gdyby nie to, że każdy może z tego skorzystać na początku padło pan, że Mozilla czy drewno wiedział, że nie chcą z tego korzystać oczywiście otwarte pytanie zostanie to jest to jest przy każdej takiej zmianie płci próbie prawda wprowadzenia standardu rynkowego jest takim element praw ta, który standard i zostanie przyjęty przez społeczny, który zostanie wdrożony, który stanie się tym właśnie no benchmarkiem rynkowym no i nigdy na początku nie wiadomo na tego typu prób było na historii te techniki w ostatnich latach bardzo wie na niektóre standardy otrzymują niektóre nie dlatego ja bym też nie przesądzał na pewno miały mało tego, że Śląsk już jest ono czymś co istnieje coś jest no wyryte w Kamieniu jest to pewien pewna propozycja w tej chwili są też zachęcany właśnie do komentowania to ze składania swoich Trumpa propozycji przez inne inne podmioty branży po to, po to właśnie mamy nadzieję, że stanie się to sieciowym standardem otwartym stan rozumieć proszę doprecyzuje jeszcze wspólnie co loco oznacza o tym nie powiedzieliśmy jak to się rozpakował, a po angielsku to jest Federer to dla NIK o Kohut, czyli po polsku o VAT mówi Roman Wanda tłumaczenie dosłowne prawda o wychodzi na to co, choć wiele, jeżeli się uda, a właśnie technicznym Grzanka zresztą nie jestem skromnym prawnikiem jest dla mnie to też jest trochę trochę taki czas czarna magia dokładnie w jaki sposób to to inżynierowie tworzą, ale tak dla uproszczenia, że po stronie przeglądarki na urządzeniu, o czym mówiliśmy na urządzeniu użytkownika, a tu nie ma komunikacji tych danych słuchowych na znicze im na podstawie różnych sygnałów no głównie historii przeglądania no algorytm zbuduje czy przy porządku 1 użytkownika kohorty, czyli czegoś takiego celu skrócie LOK czy do pewnej grupy mieszkają tam dokładne dane, ale iluś tam tysięcy minimum osób żeby, żeby tutaj nie było łatwo potem no w szczegóły trwały, a tak także małe kohorty nie umożliwiły nie ułatwiły tak jak dostatecznej inżynier wyłowienia poszczególnych osób, a więc na podstawie takiego tego co osoba tak jak teraz pana Kukiza zapisujemy tych różnych zresztą póki ktoś interesuje to wie ile ile ciągnie za sobą Kukiz idąc po sieci to tam są odnotowane po kolejnym tak odwiedzane strony dużo dużo tego to wszystko w kontekście tamtych tutaj to wszystko będą tu zostanie przez Agorę zmielone obliczone na jakaś funkcjonująca kij i wypluje po prostu 1 wynik taki teoretycznie przynajmniej nic nieznaczący identyfikator tylko dobrze teraz leżą one, że pan Marcin należy do kortu nr 1789 i dopiero po stronie wykonawców to będzie kodowane jako o Maciej z mężczyzną Polakiem no z jakiegoś dużego miasta prawda interesuje się same właśnie się on chciał dobrać tylko horta po pierwsze, ona będzie 1 dla każdego, a więc ja będę w 1, choć wielu w i stoję ja jestem wydaje się, że w 1, ale drodze można zaparkować pan jako 1 jest jako tak skromny prawnik wydaje się, że każdy będzie miał 1, ale reszta zrozumiała zmierzy zresztą może coś zmienić się w trakcie opracowania, ale ja mam wrażenie żyje w takim razie, żeby miało sens jako horda powinno mnie autentycznie określać, a więc nie wycinać z kontekstu jakąś 1 moją cechę czy 1 wzór w moim zachowaniu np. szukała wczoraj się tylko szukała samochodu, bo akurat się popsuje cenowe tylko coś więcej waży i że już samo uznają to oba kohorty opisuje również niejako kobiety w pewnym wieku w tym zainteresowania, które wykraczają poza ów samo, a więc w tej, choć może znaleźć się całkiem może być zakodowanym powiedzieć całkiem sporo wiedzy na modelach czy my wiemy jak głęboko widz może sięgać jako samorząd natury np. czy mogą tam trafić informacje całkiem wrażliwe umie takie, że na to choruje albo ma jakąś słabość czy może mój profil psychomotoryczny, o które przecież korzyść Kopy z Facebookiem na kanwie afery Cambridge analityka jak to może wyglądać od strony wrażliwość wielu tak NATO to zdecydowanie mamy co do zasady wszystkie dane wrażliwe są wykluczone jest od pana, że nie pozwalam to zresztą jak dzisiaj jest jak zobaczysz zasady to co mamy dość konserwatywna pod kątem tylko jak można tak gotować no tutaj myślę, że będzie jeszcze bardziej takie zastrzegają, że to wszystko czas jeszcze nie finalna specyfikacja na pewno takie, że czeka orientacja seksualna czy choroby będą wykluczone jest, więc tutaj nie ma pod tym względem absolutnie nie ma wątpliwości że, że to będzie swą kupowane właśnie bardziej na taki profil lotu w cudzysłowie mówię tutaj konsumenckiej, czyli właśnie gdzieś tam sadzając zaszufladkowania pod kątem wieku lokalizacji geograficznej potencjalnie jakieś tam grupy dochodowe no i zainteresować potencjalnych szczególnie zakupowych, a nie broń Boże właśnie kierunku no no i preferencji prawda politycznych czy seksualnych czy czyhało tuż pod względem jesteśmy jednoznacznie rozumiem intencje Szanuj intencje i żaden ich nie podważam, bo nie mam nie mam takiej to nie odchodzi argumentuje, które teraz formuje chodzi o zawiłość technologiczną, której jak sam powiedziałeś no i ty jesteś ja się nie znam, więc nie będę tego formułować zarzutu tylko bardziej pytanie skoro skoro nowe rozwiązanie ma polegać na uczeniu maszynowym, które będzie odbywało się na urządzeniu użytkownika, a więc poza kontrolą jego centralnego serwera i o ile ja rozumiem i szef rozumie to dobrze w swojej krytyce będzie to uczenie maszynowe nadzorowane, czyli nie będę siedział pracownik bubla, który będzie karał lub gazu algorytm za tą jak czegoś uczy bardzo trudno sami, zanim FF, a tam siedzą ludzie techniczni zapobiec sytuacji, które uchwali go nauczyć się na mój temat czegoś całkiem wrażliwego np. obserwuje, że ja i 1000 innych osób z mojego korty mamy podobieństwo polegające na Jurze namiętnie czytamy strony na temat nie wie szczepionek anty szczepionek chorób zdrowie czegokolwiek nie nazwie oczywiście nasze korty kohorta ludzi i hipochondryków albo chorych na choroby x, ale de facto to nas tylko, choć będzie łączyć je reklamodawca np. swojej stronie zobaczy zobaczy korelacji zobaczy, że oto dostał ludzi, którzy po jego stronie na portalu na portalu terenowym reagują mocniej jakich treści, że tak naprawdę ta wiedza wrażliwa wiedza o ludziach wycieknie nie tyle samego systemu, bo on będzie tak będzie zakodowany do szczelnie, ale wycieknie wynik notowania, że ten, kto te kohorty dostanie do do wykorzystywania interpretowania tego zobaczyć kim ja jestem i w tym co zobaczy mogą być moje cechy wrażliwe czy my czy na tym się już zastanawiać, kto jest nowa krytyka, którą jeszcze niema odpowiedzi czy przede wszystkim od zna pewną zdajemy sobie sprawę z różnych niebezpieczeństwo jest w ogóle to jest może temat na kolejną nową dyskusję właśnie jak unikać się jak unikać błędów działalności algorytmów uczenia maszynowego na błędów czy Czarni będą debaty jak będą wypaczać kiedyś mówił to co dalej wsparli błędem prawda to jest bardzo dobry na rynku, która wybacza i dla interesu tak, choć być może było to wasz cel, bo wygrał, ale dobra tak tak do tego dlatego rzeczywiście wypaczenie to znaczy działanie w sposób, który niezamierzony nasz my nie chcemy, żeby ten algorytm taki sposób TL tylko korty nie wiem stworzył, ale być może być może tak się stanie no na pewno na to potrzeba na pewno patrzymy na pewno będą różnego rodzaju zabezpieczenia pierwsza już w fazie teraz tworzenia zarówno samej specyfikacji, więc lokal, jaki jakichś szczególnych tych algorytmów to jest tak jak mówi otwartość głowy co ja zawsze uważałem chyba wiele osób nie zgadza się jest bardzo dobrym sposobem na zapewnienie przejrzystości tego tworzonego oprogramowania, bo mogą zweryfikować odpraw wiadomo, że kodu kody weryfikacji kodu to w przypadku uczenia maszynowego kolejny tylko ile tam nam daje wglądu jak to musiała, ale jednak ratusz jest jest, ale piwnej potem oczywiście jest to konieczne ciągły nadzór nad samym działaniem systemu, bo też system musi umożliwić tę takiego oczywiście, jeżeli tworzą się takie no powiedzmy złe ochoty nadano to jeszcze system po stronie na te już w cudzysłowie reklamują zakupowej musi umożliwić temu reklamodawcy no po pierwsze, wpuszczenie reklamy taki profilowane nad kortem no i nowych opakowań tak mam nadzieję, że też po tej stronie będą odpowiednie zabezpieczenia tak jak w tej chwili mamy swoich z różnych systemach, które notabene non stop ktoś chce wykorzystać niezgodnie z naszymi politykami i non stop próbuje tam też trzykroć jakieś reklamy, które są niezgodne z regulaminami tak, ale prawem czasem nawet, więc no to na pewno nie jest także znajdziemy tzw. srebrny pocisk, który ten problem od razu rozwiąże, ale są pewnością jest to jedno z najważniejszych punktów tutaj po stronie i inżynierów z 1 strony postęp w tej samej technicznej i potem osób obsługujących cały system reklamowy żeby, żeby ci źli exe słowniczek mówi się rani 8 rani mówiliśmy nie używali wykorzystywali ciekawym ubezpieczenie, które nasuwa się od razu byłoby skonsultowanie samego użytkownika człowieka ja wolę określenie, które należy korty z cechami, jakie zostało na jego temat w interpretowane przez algorytm Google, działając na jego jej urządzeniu po to, aby to chyba mogę powiedzieć halo nie zgadzam się nie chce do tej grupy należeć chcę to jakiś inny albo wobec żadnej czy ten czy taki mechanizm jest do pomyślenia czy raczej właśnie ze względu na to, że go będzie uczył się sposób nadzorowany, a kohorta nie będzie przez opisana w cechach zrozumiał człowieka dlatego będziesz będzie gotowy w numerze czy to jest do pomyślenia wykonuje takiej takiego wglądu dla użytkownika jak to będzie działało czy Niechcę tutaj wiążące się wypowiadać lecz, że to na pewno tak będzie Alek to patrzeć jak nie widzę powodu, dla którego miałoby tak nie być przede wszystkim, bo nie jest tak w tej chwili prawda, dlaczego mielibyśmy cofać nasze systemy pod kątem użyteczności procesorów jest użyteczność dla użytkownika takie, jakiego dla nas dla reklamodawcy pracę, jeżeli kogoś coś interesuje bądź nie, a nasza rola to źle zinterpretował jak wejdzie w tej chwili prawda do ustawień naszych personalizacji, a tam jest istoty rzeczy, które można sobie albo akt odhaczyć, bo do akt, jeżeli pewna źle źle po to, była podła sama gorący w historii w poszukiwaniu czegoś czy coś źle wynika, więc nie tam nie mam tutaj odciąć sobie ręki ani niczego innego, ale spekuluje, że jak najbardziej tego typu ręczne nie modyfikację będą możliwe, ale to raczej proszę zaznaczyć, że to moja spekulacja w bardzo ciekawe ja też czekam na to, żeby się przekonać jak to będzie działał z perspektywy człowieka poddanego profilowaniu bo gdyby tak było w ciągu odszkodowań je pewne cechy naszego zachowania zbiera te cechy wymiociny kohorta, a jednocześnie pozwala nam skutecznie weryfikować zatem siedzi no byłby to autentycznie krok w kierunku czegoś co sama nazwa ochroną prywatności, ale myślę, że rozmowa się do tej pory pokazuje, gdzie w tym wartość jest problem dla długu tak jak sam powiedziałeś problemem nr 1 jest ów ciągły wyciek danych do całej rzeszy pośredników reklamowych z urządzeń użytkownika i to też załatać i to być może uda się załatać całkiem skutecznie dla krytyków działania Googlea i tych wcześniejszych tych zapowiadanych prywatność polega na czym trochę innym nie polega na bezpieczeństwo danych polega na ochronę człowieka przed manipulacją przed wpływanie na jego zachowanie chodzi bardziej o ograniczenie tylko co my prawnicy nazywamy autonomią informacyjną prawda, a więc mniejsza o to kto ma moje dane 1 są zbierane większa oto jak one są wykorzystywane, a więc tak długo jak ktoś długo Mozilla wręcz jako wykona firma może skutecznie wykorzystać wiedzę na mój temat po to, aby pokazać mi przekaz komercyjny albo nawet niekomercyjny, a więc newsy czy reklamy stare notowane pod moje cechy tak długo ja mam problem z prywatnością myślę, że tutaj jest istota owego paradoksu czy owego niezrozumienia w w dialogu pomiędzy krytykami propozycji w ogóle same buble, a więc byłoby na pewno ułatwi domknąć ten dialog, gdybyśmy mówili to samo, używając prywatną śmieszy mnie zaskoczyło go używa, bo takie strasznie stare słowo prawda, które trochę już nie pasuje do opisu tego dzieci w internecie siana Zubow w swojej przełomowej książce DJ osuwania kapitalizm w tym prawie go nie używa też raczej pisze o władzę algorytmów władzy wynika zdanych my też władz Panoptykon od dekady czy unikał mówi o prywatności, bo to niewiele pokazuje istotę władzy w internecie jest coś innego możliwość wpływania na nasze zachowanie animowania tego zachowania i tutaj na tym polu niewiele się zmieni, o ile podkreślam, o ile w ogóle nie da realnej kontroli ludziom nad tym profilem zakodowane kohorty ja sądzę, że ma na to ma oczywiście pełna racja, że trzeba, że warunkiem porozumienia przede wszystkim jest uzgodnienie semantyczna czy czy używamy słów w tym samym znaczeniu no dla nas prywatność zdecydowanie ma bardzo silny ten wymiar takiego bezpieczeństwa danych po nowo najlepsze naj naj naj naj bardziej górnolotne hasła, że są niezabezpieczone od strony od strony czystej takiej praktycznej rzeczywiście niedostępności naszych danych dla innej nie dla in dla osób przeciwko NATO to są niewiele warto, więc my oczywiście jak najbardziej rozumiemy prywatność może jest to taki podejście czy rozumienie tradycyjne, ale wydają się też precyzyjne dość, jeżeli chodzi o tra, a to rozumienie tego słowa to, o czym zresztą myślę, że właśnie oni realny jest to ta autonomia informacyjna czy w czy no jak jak jak to nazwać prawo do nowych łączenia się z niektórych procesów oczywiście też jest ważne tylko dla nas troszeczkę czymś innym, ale oczywiście ona istnieje tak jak wspominałem w tej chwili prawda można łączyć personalizację, jeżeli jesteś zalogowany oczywiście musi być zalogowany, żeby to działało prawidłowo wszystko 100% czy dla najlepiej być zalogowany na konto w uchwale można oczywiście wszystko łączyć tak personalizację niewielu osób z tego korzysta są różne narzędzia takie, że przejrzystość marzę jak jest serwowana w reklamach Googlea no to jest ten przycisk ławy a dlaczego reklama, a tam można zobaczyć, dlaczego została zaobserwowana w jaki sposób metrów tutaj stwierdziliśmy, że ta może być może być przydatne no, a jeżeli chodzi właśnie te wszystkie kwestie takie już powiedzmy głębszy na temat manipulacji czy psychomanipulacji to no powiem tak ja ja tego jako przedstawiciel firmy, która nas serwuje reklamy opon i samochodów głównie ubezpieczeń to to tu może nie do końca to jest tak nasza branża wiadomo, że tutaj są takie wyjątkowo sensy sztywne obszary np. reklamy polityczne Ano dlatego tutaj no chociażby zatrzymaliśmy to reklamy przy wyborach prezydenckich ostatnio te w stanach i tu rzeczywiście jest duże do wykonania, jeżeli chodzi o na jakieś takie długofalowe działania, ale mam wrażenie, że tutaj już jest wiele wykonane już tak jak mówiłem wiele kategorii profilowania, którym po prostu nie uznają już w tej chwili na, więc ja ja myślę że, że pod tym kątem na pewno nie będzie gorzej, a jest wiele dodatkowych pozytywów myślę, że czasem też te kategorie, o których mówiliśmy o tych osób sposoby traktowania czy czy profilowania godzinę będą coraz bardziej ograniczane w taki sposób, żeby właśnie to autonomia nie w tych newralgicznych obszarach od lat związanych z wyborami politycznymi czy osobistymi jak najbardziej szanować i to i to mu całą z całym przekonaniem, że to od od tego kierunku nie ma raczej odwrotu pytanie czy tempo tych zmian czy zakres będzie wszystkim odpowiadało na pewno nie tak jak widzimy bardzo różnych komentarzach ale ale by gdzieś tam to co zresztą chyba wybrzmiewa, że gdzieś jesteśmy zresztą jesteśmy naszym wielkim pośrednikiem internetowym i tak będą swoją rolę też widzimy takiego mediatora pomiędzy użytkownikiem, a właśnie reklamodawców na przez nas system przechodzi reklamy wiadomo, że reklamodawca chciałby, żeby ona była najbardziej skuteczna należy użytkować nikt też ma swoje oczekiwania, które czasem są sprzeczne z tym co chciałby reklamodawca my staramy się te to moderować tak to jest ciekawe co chciałby, żeby utrzymać tutaj gdzieś taki możliwie najlepszy najbardziej Pareto optymalny balans tego systemu co nie jest łatwe na co nie jest łatwe no i naraża nas też na obcą osobą ciągły tak naprawdę obu stron, bo mówiliśmy o zastrzeżeniach głównie na tej strony powiedzmy wolnościowej FC doszło już 6 czy organizacji ochrony praw obywatelskich analiz, ale bardzo silna krytyka spotkała nas ze strony właśnie reklamodawców czy wydawców, którzy czują, że to mu zagraża nam właśnie modele biznesowe ich monografie biznesowa tutaj trzeba zawsze mieć świadomość, że są 2 strony, które mają często sprzeczne ze sprzecznych tak na tym polega istota władzy Google w tej sytuacji prawda jesteście pomiędzy jest się tym arbitrem mediatorem jest się też w stanie zobaczyć kim jest użytkownik i zdecydować, jaką część wiedzy, jaką sami posiadacze przekazujecie reklamodawcą poznał życie to pytam o ten aspekt co będzie widział w tym modelu głogu powiedziała, że możemy wyłączyć sygnalizację możemy wyłączyć profilowanie reklam czy możemy będziemy mogli w tym modelu wyłączyć samo śledzenie naszych zachowań przez przeglądarkę, żeby ograniczyć wiedzę, którą ma ona sama firma długu wszystko to jest nadzieja nie chciałbym spekulować Loka w tej chwili jak ktoś trafił do tego dotyka do tej grupy testujący można z pewnością wyłączyć Bytovia jest można sobie zrobić opt-out ta i nie chciałbym spekulować moim zdaniem będzie to jak bardzo możliwe tak nagle dostałaby się jak prywatność ten będzie od królowej i wymiarze, czyli śledzenie, a więc to, że ktoś ma lub nie ma wiedzy o drugiej osobie, a więc, zanim nawet przejdziemy do wykorzystania co mi się wydaje istotą władzy firm internetowych to ten aspekt pierwszy gromadzenia, jeżeli chcecie prezentować ową zmianę jako coś co rozwiązuje problem prywatności co myślę, że ten aspekt śledzenia jednak jest kluczowe i o ile go nie ograniczy swojej stronie będzie to wyglądało tak jak dziś w komentarzach wybrzmiewa owa krytyka, że zamiast jedzenia użytkownika przez dziesiątki setki krów danych będzie mi śledzenie równie głębokie przez 1 firmę Google, która dzięki temu uzyska pozycję dominującą, więc to to bardziej ad vocem wątpliwości, które w rozwoju przedstawiamy niż nierozsądnym tak będzie ale gdyby chciało wygrać argument bywa też będzie musiał rozwiązać problem śledzenia w pierwszym rzędzie, ale zostawmy go, bo myślę, że dość wyjaśniliśmy tutaj różne poglądy spory na prywatność i na różne aspekty, które są lub nie są przesądzone adresowane, a poznajemy jeszcze w zbliżających się do końca na rozmowę o bardzo ważnym wątku dominacji na rynku widziała, że o rozwiązanie flot to jest operator, którego każdy gracz tak jak długo przeglądarka mógłby skorzystać no właśnie, ale czy każdy czyn nie jest także warunkiem sensownego z niego korzystanie jest jednak posiadanie tego imperium za plecami, które w masie miliardy użytkowników, których można obserwować jak ktoś tego nie ma większych wydawców tego oczywiście nie ma będzie skazany ten ktoś na usługi dla czy nie widzicie tutaj takiej implikacji, a więc wzmocnienia naszej pozycji jako nowego mediatora owego arbitra pomiędzy światem reklamy i światem użytkowników, w czym się obawiamy to iluzja politycy w elfach czy właśnie w trochę nie wiedziałem co powiedzieć ja myślę czy raczej inaczej można by to strony nie nasze morze tylko stronę na stronę rynkowych takie nie takie taka możliwość istnieje no moim zdaniem w tej chwili, żeby się, że to też było jasne, bo to troszeczkę jest właśnie przedstawiane jako były na ogół był jedynym dostawcą czy czy wie nawet monopolistą po stronie po stronie reklamowy prawda jest rzeczywiście mam duży udział duży udział w tym duże, czyli Kuba, ale trwa akcja rynku prawda wspólnie z Facebookiem na czele czy gaz, a właśnie chciał do tego do tego dochodziły wspólnie z Facebookiem, który nie jest jeszcze 10 lat, tak więc w przeciągu 10 lat wyrósł nam konkurent, który już zaczyna dorównywać nam Kantor, a w zasadzie jak przed chwilą zrobiłaś wymienia się nas 1 tchem jako zasadzie, a niektórzy twierdzą tło, a część to my my nie zaprzeczam czytam, więc tu jak najbardziej widać i ale np. nie wszyscy już wiedzą, że Amazon to bardzo silnie rośnie, jeżeli chodzi o niektóre rodzaje reklam prawda reklama też ma różne różne różne oblicza my jesteśmy zdecydowanie dlatego, bo mamy wyszukiwarka jest też dominujący set w reklamie wyszukiwarką owej, ale to jest tylko jeden z rodzajów reklamy, więc ktoś planuje swoją kampanie reklamową to bierze pod uwagę różne rodzaje tzw. filiami spłata i to nie tylko internetową, ale telewizyjną, która na razie jeszcze się trzyma bardzo mocno i też mimo mimo tutaj poważnych spadków prasową radiową itd. a więc jest to rodzaj ciągłej konkurencji pomiędzy różnymi rodzajami reklamy i jadłem broń Boże i myślę, że nikt w firmie nie uważa że, że ten ruch w jakikolwiek sposób na magicznie zeza przypieczętował naszą dominację, bo po prostu myślę, że nie ma po prostu sposobu cały czas każda firma musi się pozycjonować odnośnie wszystkich innych pozostałych rodzajów reklamy po to, żeby pozostać konkurencyjna my tutaj to jest nasze takie wstępne testy i prognozy, że to pogorszy nasze stanowisko znaczy naszą konkurencyjną pozycję w stosunku do innych cech reklamy, ponieważ mimo użycia smoka co jednak te na no to to taktowania ja zresztą co wynika trochę logiczne prawda jakieś nie dopasowuje do poszczególnego człowieka tylko to jakieś grupy iluś tysięcy, które on się lepiej lub gorzej mieście i ta skuteczność pat ana i to to co podkreślić, że te reklamy nie będą tak skuteczne jak były do tej pory jest różna jest tam nawet szacunki prawda, jaki ten spadek będzie, chociaż z tego co pamiętam to testy prowadzone z użyciem tej technologii wskazywały nie tylko niezmierzone, ale widziałem taki miernik 205% w konwersji tak, czyli skuteczność, zwłaszcza od tych no tutaj ponad 90% skuteczności tak na pytanie czy potrzebujemy więc, gdyby to było komórkowych no to powiem tak liczne już każdy grosz to każdy grosz się liczy na pewno będzie to rozwiązanie mniej skuteczne niż niektóre nawet do tej pory, więc na ich jest też duża duża duży opór wobec takiego mi nie wiadomo czy to w ogóle wiedział zakładają, że wejdzie będzie musiała się przyjąć będzie musiał konkurować z innymi formami reklamy nie wiadomo czy wszyscy, bo to nie jest wcale powiedziane, że nagle cały rynek pójdzie za tym przestanie używać cookies są wręcz nawet Kukiz zostaną zakazane to przecież jest cała masa w tej chwili dyskutowanych i innych zastępstw dla Kukiz, który my uważamy za znacznie gorsze, ponieważ one starają się zegarek lokować funkcjonalność Kukiz, czyli właśnie śledzeni 1 ich indywidualnych użytkowników za pomocą innych metod czy państwo czy niewidzialne piksele no ale czy śledząca niewidzialnych oznaczeń, a czy trzecie odciski jak osiągać różne, ale Alcoa Dziękczynienia będzie de państwo tak urządzeń, a jeszcze zależy więc, więc różne alternatywy i dlaczego ja wcale nie wiem czy to, że nie wiem to jest szczerze mówiąc ta reakcja negatywna nam daje wiele domyślenia później ona też przyszła właśnie w sądach i rzecz że, dlaczego proponujecie coś co jest gorsze coś co jest co będzie nam przynosiła mniej pieniędzy wolimy coś, tak więc myślę, że przynajmniej przez jakiś czas będzie tutaj na rynku o, jeżeli w ogóle wejdzie, a zakładamy, że wyjdzie, że w naszych produktach no i przez jakiś czas przynajmniej będzie tutaj rywalizacja myślę, że nasze to trzyma rzadko jest także, że 1 produkt ze zamiata czy jednak tak tak tak z rynku wszystkie inne rozwiązanie, bo każdy ma swoje za raczej sądzić, że w razie reklamy pragmatycznej nadal będzie swój biznes realizować tylko przy użyciu innych metod śledzenia użytkownika nie kupi, ale tego wszystkiego tego całego arsenału, które tutaj pobieżnie wymieniliśmy i jako taka nie zniknie z powierzchni 1 na to nie możemy być dla byli na my liczymy na to, że jak najwięcej oczywiście podmiotów jednak przekona się do naszej technologii, ale ja myślę, że to, że będzie współistnienia tych różnych rozwiązań no, chyba że jakieś radykalne rzeczywiście kroki po stronie prawnej zostaną podjęte, że to, że zostanie jednoznacznie być może zostanie w ramach reformy, którą na, którą pracuje komisja rosyjska, czyli pakiet VIP Service act liczy, że w nim znajdzie się kilka mocy artykułu na temat reklamy behawioralnej i ograniczeń z nią związanych, ale to jeszcze przed nami to myślę, że najwcześniej za rok przekonamy się jak dokładnie ten akt będzie wyglądał tymczasem urzędy ochrony konkurencji brytyjski i urząd w Teksasie interesują się blokiem bublem w ogóle rockiem w szczególności co pokazuje, że z perspektywy ochrony konkurencji ten ruch może wzmocnić tego te urzędy obawiają przynajmniej to badają na ile ten ruch dla wzmocni waszą pozycję na rynku uczyni was tutaj cytuje wąskie gardło reklamy przygotowane, więc rozumiem, że nie taka jest intencja nie na program firma, ale takie są obawy rozumiem nie po nie poczekać raczej na rozstrzygnięcia tych organów z wdrażaniem Flock to harmonogram został opublikowany w przyszłym roku chcemy uruchomić lokat czy będą jakieś zmiany pod kątem trwających postępowań no nie jestem w stanie realistycznie tego ocenić nie niczego się nie da wykluczyć oczywiście mamy jeszcze przynajmniej rok czasu pracy nad rozwiązaniem mniej i wiele rzeczy mogą może się jeszcze dopytać o wodę, który wywołuje się również rozmowy obiecał, że nie wrócił, bo nic szczególnie ciekawy wydawcy wydawcy, czyli ci dobrze internetu niesie Branic, który chcielibyśmy najczęściej ocalić, którym współczujemy, bo są tacy biedni nie mają pieniędzy na finansowanie swoich treści teraz oczywiście przerysował je argument dla celu jego uproszczenia sam mówiłeś o tym że, gdyby go by zmienił swój model działania być może to właśnie wydawcy nie będą cierpieć, bo musieliby żądać pieniędzy od swoich Czytelników, bo nie byłoby pieniędzy z reklamy co z nim na ile uważa, że te środki dla nich szansa np. taka szansa, że oto wydawca będzie mógł powiedzieć pracodawcy słuchaj Bóg wie o użytkownikach coraz mniej, bo próbuje pochody kohorty są jakieś szczególne działają jak, więc moja obserwuje cały czas ja mam swoje stare dobre opisy strony pierwszej moje, które mogą nie ogranicza proszę zapłacić i wyświetla reklamy bezpośrednio lub czy taki scenariusz wydaje się pobrany albo jakiś jeszcze inny sprzyjające wydawcom czy będzie ten scenariusz cały czas realizuje to jest tylko wiedza nie jest myślę, że jest pewny nierealne tylko z pytaniem powstaje w jakiej to będzie proporcjach bo o ile mi wiadomo poza jakimś bardzo małymi wydawcami to nie i to warto też podkreślić, że duzi wydawcy są zupełnie innej sytuacji niższe niż niż mali duzi wydawcy mają zazwyczaj też swoje własne kanały sprzedaży bezpośredniej reklamy jak np. używają naszych systemów tylko do uzupełniania tych miejsc, które zostaną nie sprzedawca na zupełnie inną sytuację mają mają, czyli dla nich właśnie to, o czym mówisz czyli, którzy mają dostęp do tych możliwości używania tych przez Party cookies w dalszym ciągu i oni będą dalej to rok prawda to to na pewno na pewno nie zniknie będzie współ istniało z tą reklamą taką no powiedz we Wschowie masowo dramatyczna, jaką oferujemy trochę inaczej sytuację wydawców niewielki, którzy nie mają ani własnych technologii oddzielnych ani możliwości akwizycji prawda reklam czy biuro reklamy itd. no oni w zasadzie i to mówimy wydawca profesjonalny w ogóle już Niechcę jeszcze niżej po prostu jakiś tam rejony, gdzie ludzie po prostu holistycznie czy Quazi opis stycznia praca prowadzą strony tam na nich umieszczają jak pan lektury to utrzymują serwery tak, a więc to ja jestem święcie przekonany, że cały czas będziemy mieli do czynienia z takim wielo wielowątkową czy wielonarodowym rynkiem, w którym różne rozwiązania ze sobą konkurują co czasami jest niewidoczne z zewnątrz to reklama reklama tak to co jest widoczne różnice w interwale kontekstowo traktowano ja myślę, że jeżeli na co liczą obrońcy prywatności w tej debacie to, że wygrana nie ta kodeksowa, a więc ta, którą Google ma w swojej przeglądarce zyski bardzo przepraszam, bo one się wyświetla w kontekście poszukiwania, które formułuje sam korzystający, którą to reklamy mogą nawet najmniejsi wydawcy na swoje nie zawsze jeśli powiedzą dokładnie co tam publikują mogą dopasować do treści publikacji, więc myślę, że to byłoby bardzo ciekawe perspektywy i autentycznej chroń prywatność użytkownika, bo auto będzie w ogóle nie sprofilowane i być może znalezienia jakichś nowych alternatywnych modeli utrzymywania treści czy ja się zgadzam w pełni reklamy kontekstowe na pewno na pewno ma też przed sobą świetlaną przyszłość myślę, że ona ma troszeczkę mi pewne ograniczenia np. takie, że prawda jest ono tak są takie konteksty, które są mało monetyzować one w cudzysłowie, a jeżeli jeździ się wyraża miasta po prostu są pewne tematy stąd to widzimy w wyszukiwarce szczególnie odnośnie jakieś mówimy wydawca i treści w cudzysłowie takiej chwili nie wiadomością czy nie czy wydarzenia bieżące i takich, które praktycznie są u nas w obozie obok biednego nie wiem zwierząt, na które strony albo na świat wojażach niepoważni no właśnie właśnie o to chodzi, że są po prostu takie na wiadomo, że wtedy bardzo dobrze się będą miały jednostronny tematy związane nie wiem czy właśnie z finansami przeznaczy nawet przygotowanie i są takie, które łatwo sprzedają są takie, które bardzo trudno sprzedać tak dlatego jeszcze co mówisz jakieś alternatywne jeszcze metod modelowania i one się cały czas rozwijają zastanawia jak patrzysz na nasze usługi i U2 był kiedyś całkowicie oparty na reklamie teraz coraz więcej przychodzimy czy udostępniamy coraz szerzej to możliwość płacenia wydawcom, którzy niektórzy krytykują nasz tutejszy spycha ludzi w wersji wersje płatne ale, ale ona ma wiele zalet m.in. tak właśnie się od od Claya notę ten właśnie, dokąd to kontekst całości przez co może mogą zarabiać twórcy, którzy zajmują się kontrowersyjnymi tematami, dla których ne, których wydawcy nie chcą kontaktu od, których nadawcy uciekają od reklamodawców aż na jest jest cała grupa takich tematów, dla których które są wyłączone monetyzacji, ponieważ reklamodawcy nie chcą właśnie zapisze ich reklama pojawiała w jakimś takim szokujący, choć cała pandemia była takim kontekstem orzec o rynku przez jakiś czas tak przez jakiś czas póki nie włączyliśmy, ale to w sposób ograniczony prawda też o to, żeby tych pozytywnych pozytywnych twórców jednak to musi monetyzacji, ale jest pewien problem pana, więc to co mówi, że takie alternatywne metody czy to jak świetnie sobie radził Patronite tak właśnie chcę przywołać, choć z radnych obowiązek szarga też YouTube uruchomił analogiczną funkcję i prawdopodobnie wytnie Patronite rynków słowo dominację regula co tak, aby poczuć zupełnie nie zupełnie nie Patronite właśnie ogłosił najlepsze wyniki w historii, mimo że ta nasza usługa już działa od dłuższego czasu zresztą mi się wydaje rzecz jest dużo miejsca dla nas dla innych podmiotów co zresztą powinno całego jak i oby oby oby tak było, że wbrew pozorom także wbrew pozorom jest dużo miejsca i te wszystkie rozwiązania będą ze sobą konkurować i ich współistnieć jak już z miasta na morze, które będzie dominująca może morze morza, które więcej niż w ogóle dobry ja działam w okolicy, że wchodzimy jednak mimo wszystko ma monetyzacji uważam, że nie ma nie ma cudów świecie cały czas jednak ustawionym pod logikę kapitalizmu, jeżeli my sami zapłacimy za luki będzie mi szansę zapłacić to za naszymi plecami transfery będą nadal się bez będą się działy będą mniej przejrzyste i bardziej nam zagrażające np. tak jak, zagrażając okazało się transfery naszych danych osobowych, więc powód do logiki taki proces laicyzacji to ja płacę wybiera czy i ile płacę im się wydaje tak całkiem pozytywnym przed błyskiem na tym firmamencie różnych modeli im się, że sam wspomniałeś o tym, że w życiu skutecznie ten model testuje cie bardzo bardzo dziękuję ci za tę rozmowę myślę, że bardzo uczciwie przyznać, że po całej kontrowersji wyjaśniliśmy polega zmiana co może mi się udać co jest poza nim do pytania co zmienić chodzi o i prywatność ludzi i konkurencji na rynku UE i nawet pozycję wydawców, więc dziękuję bardzo, za to, że to umożliwił to ja bardzo dziękuję za zaproszenie za możliwość rozmowy na temat bardzo ważny myślę przyszłościowo tylko chciałbym podkreślić, że to jeszcze ta zmiana nie nastąpiła, więc dobrze o tym rozmawiamy teraz, a i tak publicznie, bo tata właśnie szansę na zgłoszenie wszystkich tych wątpliwości wypracowanie takiego rozwiązania które, który będzie optymalny, więc bardzo jeszcze raz dziękuję za co ja już miesięcy w takim razie tych, którzy temat rozumieją mają swoje możliwości zgłaszania rozumiem, że długo teraz słucha również czyta wszystkie wytyczne blogi, które przywołałem, a więc dialogi w toku ja też na pewno nie omieszkam dam wam znać, kiedy ta zmiana będzie definitywne i będziemy już wiedzieli, jaki kształt dyskusji się do łącz tymczasem żegnam się z wami Katarzyna Szymielewicz kończymy ten odcinek podcastu Panoptykon 40 do usłyszenia technologie i człowiek człowiek i technologii, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA