REKLAMA

Jak powinna wyglądać europejska polityka wobec Chin? Co zmienia w tej sprawie koniec "epoki Merkel"?

Dekonstrukcja
Data emisji:
2021-05-06 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:01 min.
Udostępnij:

"Chiny są nie tylko na drugim końcu świata, Chiny są w każdym naszym domu" - podkreśla w tej rozmowie Radosław Sikorski tłumacząc, jak innym od Rosji, choć może bardziej egzotycznym partnerem w stosunkach z Unią Europejską jest Państwo Środka. Jest już oczywiste, że w ostatnich latach Chiny tak urosły gospodarczo, że UE nie może już rozmawiać z nimi z pozycji siły. Rozwiń »

Rozmawiam z Sikorskim nie tylko jako byłym szefem polskiego MSZtu, ale przede wszystkim - jako autorem propozycji polityki UE wobec Chin, przyjętej jako oficjalne stanowisko Europejskiej Partii Ludowej.

A zatem: o relacjach UE-Chiny i Chiny-USA a także o podsumowaniu "epoki Angeli Merkel" w Niemczech i całej Unii Europejskiej rozmawiam z Radosławem Sikorskim: europosłem, byłym ministrem spraw zagranicznych a także obrony narodowej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam dekonstrukcji dzisiaj moim gościem jest minister Radosław Sikorski, a temat naszej rozmowy jest to jak Europa powinna kształtować swoją politykę wobec Chin najlepiej Scott współpracowała z Ameryką, a na ile tworzyć swoją własną ścieżkę wobec nowego globalnego hegemona będzie też mowa o politycznym testamencie Angeli Merkel nadchodzących wyborach do Bundestagu lekcjach historii także tej starożytnej zaprasza dekonstrukcja podcast analityczny Adama Jasera dzień dobry Rozwiń » Panie Ministrze witam dekonstrukcji dzień dobry i te Panie Ministrze na rozmowę umawialiśmy się jakiś czas temu mieliśmy rozmawiać o Chinach i raporcie, który pan przygotował dla europejskiej partii ludowej w parlamencie europejskim tak się złożyło, że kilka dni temu ukazała się informacja, że ratyfikacja porozumienia o inwestycjach i handlu Unii Europejskiej z Chinami jest wstrzymana i przypomniały się natychmiast jak bardzo zaangażowana w ten sprawę była kanclerz Merkel dociskając tę umowę kolanem, mimo że że kilku partnerów europejskich miał wątpliwości i tak się zastanawiam czy to nie jest część testamentu pani Merkel, że właśnie to się kończy w ten sposób że, że Europejczycy nie są w stanie w sprawie Chin Miedź jednolitego stanowiska w rzeczywiście jestem autorem raportu czy propozycji polityki wobec Chin, który został przyjęty jednogłośnie przez europejską partię ludową i teraz jest naszym wsadem do polityki Unii Europejskiej w ogóle wobec Chin i Anny i gdy jest inna rzuciły sankcje osobowe na parlamentarzystów no to przestrzegałem publicznie chińskich towarzyszy, że to błąd, który zapewne doprowadzi do usztywnienia stanowiska parlamentu europejskiego wobec tej umowy inwestycyjnej ani w błąd mam nadzieję, że nie prowokacja bo, bo to przecież było łatwe do przewidzenia, a komisja, przekonując nas do umowy inwestycyjnej argumentowała, że w grudniu jeśli wszyscy poszli na pewne ustępstwa, a mimo nie można też wykluczyć głośno spekuluje że, że Chiny trochę pożałował tych ustępstw może już nie chcą tej umowy inwestycyjnej w każdym razie atmosfera w parlamencie europejskim jest jest w tym momencie estetyczna no właśnie, ale pani trzeba czy to nie jest trochę symboliczne że, że EPP, czyli europejska partia ludowa przyjmuję pańskie raport pana koledzy koleżanki z CDU są jednoznacznie, jakby po pana stronie, a kanclerz Merkel prowadzi zupełnie inną politykę tak jak w ogóle była głucha na te na te głosy i i dąży do jakiegoś porozumienia z Chinami ponad głowami chociażby właśnie parlamentu europejskiego czy tych wszystkich osób w Europie, które uważają, że polityka wobec Chin powinna być bardziej stanowcza i no tu chyba nieporozumienie nie nastąpiło, bo mój raport z zastrzeżeniami, ale uważa propozycję porozumienia inwestycyjnego za rzecz dobrą niezłą mit on też podkreśla, że silny wybiły się na mocarstwo złość i to nie jest dzisiaj kraj, który możemy nie obkładać się Okole sankcjami, bo tu w wielu dziedzinach nie wiadomo, kto kogo może potraktować funkcja i zresztą handlujemy z innymi demokratycznymi krajami i ita to przełożenie handlu na ustępstwa polityczne jest oczywiste i raczej nieskuteczne wobec takiego kraju jak Chiny nie, więc no ja kolegom doradzał realizm, bo czasem, w którym Chiny były małym Czyżby wielki ale, ale biednym krajem trzeciego świata odeszły do lamusa no tak mnie bardziej chodziło o to że, żeby pewien pośpiech po stronie prezydencji niemieckiej żeby, ale rzecz normalna panie redaktorze podczas prezydencji Polski myśmy kolanem do hali tekst umowy stowarzyszeniowej z Ukrainą przypomnę i udało nam się zamknąć tekst w ostatniej chwili w grudniu o no i Niemcy oczywiście chcieli mieć sukces zamknąć temat w ostatnich dniach swojej prezydencji korzystała no dobrze, ale równocześnie mieliśmy sytuację taką Amerykanie nowa administracja, która przecież chce te relacje z Europą odbudować i podejmuje w tej sprawie konkretne działania nawet więcej niż się niektórzy spodziewali no wychodziły takie sygnały administracji amerykańskiej, żeby spróbować skoordynować te te działania wobec Chin, bo tak jak pan słusznie powiedział od strony merytorycznej ta umowa inwestycyjna może i była sensowna, ale jej tzw. timing no był dość nieszczęśliwy, bo akurat w momencie, kiedy Amerykanie zmieniali rząd i wysyłali sygnały Europy chcieliby wspólnie podejmować działania w dialogu z Chinami no to Unia europejska nagle przyspieszyła, a teraz poważnie tu bym się nie zgodził, bo to co zawiera umowa inwestycyjna z Chinami jest tylko wyrównanie frontu w stosunku do tego co Amerykanie 2 lata wcześniej zawarli z Chinami porozumienie tzw. pierwszej fazy, więc myśmy tutaj niem nie wysunęli się przed szereg tylko dorównali do Amerykanów okej no dobrze to w takim razie może darujmy trochę przynajmniej ja pan minister wyraźnie ma tutaj bardziej realistyczne podejście może ja jestem przeczulona na punkcie pani pani kanclerz Merkel, ale w takim razie spróbujmy odpowiedzieć na pytanie jak w takim razie powinna wyglądać polityka Unii Europejskiej wobec Chin w argumentuje w moim raporcie, że powinniśmy współpracować tam, gdzie to możliwe konkurować tam, gdzie to niezbędne i radnych i stawiać czoła tam, gdzie to nieuniknione to jest sytuacja w relacji z krajem, który z, z którym jesteśmy związani gospodarczo bardzo głęboko przypomnę, że pandemii ze względu na wzrost naszego importu Chiny stały się największym partnerem handlowym Unii Europejskiej wyprzedziły stany Zjednoczone, a więc są oczywiście mocarstwem komunistycznym przynajmniej teoretycznie, ale to będzie zupełnie inna relacja niż między Zachodem związkiem Radzieckim, bo Chiny są nie tylko na drugim końcu świata Chiny są w każdym naszym domu tak jak związek radziecki nigdy nie był, chyba że się lubiło rosyjską wódkę, ale toby wskazywało na to, że trzeba zachować większą ostrożność, zwłaszcza w sytuacji, kiedy bezpieczeństwo cyfrowe, kiedy bezpieczeństwo infrastruktury telekomunikacyjnej także to bezpieczeństwo w sferze Cybernetyki czy wyścigu zbrojeń w kosmosie no stają się być takie dość istotna Chiny tutaj mają taką postawę w tej chwili nowość bym powiedział agresywną trzeba nam wypracować większą precyzję, bo są dziedziny, w których współpraca z Chinami jest w naszym interesie, że wspomnę klimacie Spanne terroryzm, że wspomnę no, a Arktykę i wiele innych dzieci są dziedziny, w których trzeba negocjować zasady współpracy i o tym m.in. umowa jest list inwestycyjny na i są dziedziny słusznie panie redaktorze, których my się zachowują adwersarz tam trzeba trzeba bronić musimy bronić swego i bronić swego uważam mamy szansę raczej jako Unia europejska no bo cała ludność Polski jest 1 chińskie miasto, w którym większość z nas może nie słyszała i USA, a nawet Niemcy to jest 1 chińska prowincja, więc mam nadzieję, że ten argument geopolityczny, którego użył też prezydent by w swoim przemówieniu na 100 dni nowej administracji, a my trafia też pod strzechy Unii Europejskiej szczególnie środowisk nacjonalistycznych także w naszym kraju, że mogą sobie wyobrazić stworzenie narodowej wyspy tylko, że to będzie kompletnie nieadekwatne do skali wyzwania no tak to jest bardzo ciekawe co pan minister będzie, bo właśnie o Chinach wszyscy teraz rozmawiają w Europie i na świecie o tej rosnącej potędze Chin wszyscy się zastanawiają jak ułożyć sobie relacje i ale w Europie mnie się wydaje, że MO, że w dalszym ciągu to jest trochę taka polityka mieć ciasteczko i zjeść ciasteczko to znaczy te nieprzyjemne aspekty rywalizację nazwijmy to z Chinami są trochę lekceważone natomiast nacisk kładziony na współpracy i w związku z tym bardzo różne głosy kilka dni temu wysłucha takiej dyskusji z udziałem duńskiego ministra spraw zagranicznych działa bardzo jednoznacznie mówił językiem zasadzie by dna w Osinach właśnie strategicznym zagrożeniu tej rywalizacji o tym, że wartości trzeba chronić, że trzeba być dość pryncypialny w tej ochronie wartości z drugiej strony też słyszałem pańską koleżankę z parlamentu europejskiego, która przygotowuje taki raport dotyczący Tajwanu i mówi, że Tajwan to jest ta demokratyczna część Chin, której które, którą Europa powinna wzmacniać nią zabiegać i to jest, gdy 1 strona tylko, skąd sławy drugiej stronie dyskursu mamy tu tradycyjną europejską niechęć do konfrontacji i taką potrzeba konotacji jak znaleźć sensowną politykę czymś takim no ita tych pań niechęć do konfrontacji ma swoje głębokie uzasadnienie, bo już nie pamiętam to jest 14, ale bardzo duża część, a eksportu np. niemieckich samochodów trafia do Chin, a nie Musze chyba w Polsce nikogo przekonywać jak wielkim poddostawcą niemieckiego przemysłu samochodowego jest Polska, więc mamy też w tym swój interes, żeby ten eksport trwał, ale ażeby trwało to musimy po pierwsze nie dopuścić do jakiegoś konfliktu kinetycznego na dalekim Wschodzie czy to państwa czy to morze Południowochińskie po pamiętajmy, że rywalizacja technologiczna rywalizacja standardów rywalizacja handlowa to nie jest jedyna możliwa forma rywalizacji Fina i tutaj też różnica w podejściu między Europą Stanami Zjednoczonymi, bo tam dalekim Wschodzie mamy kraje, które są przyjaznymi wobec nas demokracjami, ale które są sojusznikami Stanów zjednoczonych wojskowymi, a nie są sojusznikami Europy jest inna nasza opinia publiczna nie pozwoli wejść takie sojusze, więc tutaj też jest różnica perspektyw czy wizja mieli dać sobie Lolę Europy i też jako moderatora tej rywalizacji amerykańsko chińskiej tak, żeby ona nie odbywała się we właściwej temperaturze poniżej poziomu wrzenia no dobrze, ale teraz tak praktycznie rzecz biorąc no wyobraźmy sobie sytuację że, że wokół Tajwanu napięcie wzrasta do do tego stopnia, że dochodzi do jakiegoś zbrojnego incydentu tej kin etycznej sytuacji jak pan minister określił, czyli że Chiny po prostu próbują siłą zjednoczyć Tajwan z macierzą i załóżmy, że Amerykanie i nawet Japonia no postanowią militarnie NATO odpowiedzieć co powinna wtedy zrobić Europa i sytuacja jest o tyle gorsza niż w przeszłości, że do pary lat temu były Chiny miały nadzieję, że przekonają znaczącą część ludności Tajwanu do rozwiązania typu Hongkong, czyli 1 kraj 2 systemy i że zjednoczenie mi może się odbyć drogą pokojową, a po po wzięciu pod but Hongkongu jest to mniej wiarygodne dla Tajwańczyków prawda natomiast trzecie PiS deklaruje i nawet wyznaczył datę stulecie chińskiej Republiki ludowej, czyli 2047 rok, a do, której silny uzyska mają uzyskać kontrolę nad Tajwanem i metodami pokojowymi lub nie to jest oczywiście zmiana polityki na bardziej agresywną, ale nie można wykluczyć że, że to będzie realizowane i stany Zjednoczone wtedy stanął pod przed bardzo trudnym dylematem bo wojskowo Chiny mają przewagę, bo to jest publicznych Wybrzeże, a do Stanów zjednoczonych jest parę tysięcy mil, ale z drugiej strony nie bronienie Tajwanu, który jest nieformalnym sojusznikiem Stanów zjednoczonych my oznaczałoby utratę wielu jego wiarygodności w oczach innych sojuszników Stanów zjednoczonych w tym regionie nie stany Zjednoczone wtedy będą musiały podjąć bardzo bardzo trudną decyzję tym trudniejszą, że to może nie być tak jak pan to naszkicował, że jest jakaś jasna prowokacja tylko może to być scenariusz Krymski był taki i takiej niejasnej rozmytej hybrydowej agresji, ale pan doskonale zna stany Zjednoczone, więc mnie to zawsze zastanawia że, że ludzie nie doceniają często tego, że Amerykanie potrafią być bardzo zdeterminowani i że że, używając kolokwialnego języka nie pękają, bo wszyscy trochę myślę, że Amerykanie to głównie przyjemność życia i konsumpcja i właśnie bicie to niechętnie, ale potem okazuje się że, że to różnie bywa i Japonia przed drugą wojną światową też popełniła ten ten błąd myślę, że taki atak na parcha albo właśnie kilka tysięcy mil od wybrzeży USA, że to spowoduje, że Amerykanie tracą zapał i pójdą na warunki Japonii jeśli chodzi o podział wpływów na akurat adm. Yamamoto, który wykonał ten atak miał świadomość co robi należna rządu nie jeszcze tego roku da pan jest dla rządu była żyła w takim przeświadczeniu, że się szybko tych Amerykanów pokonać ja się zastałem chciałem też, dlaczego podjęto tą tę decyzję mianowicie po po wielu miesiącach, a dla amerykańskiego embarga na dostawy ropy do Japonii co groziło Japonii no taką stronę kolację strategiczną i są tacy eksperci, którzy w tej chwili kreślą scenariusze, że tą ropą 2001. wieku jest produkcja układów scalonych niezbędnych dla chińskiego przemysłu proszę sobie wyobrazić, że globalizacja doprowadziła do sytuacji, w której jest 1 tylko 2 fabryk produkującej produkująca najnowocześniejsze mikroprocesory znajduje się na Tajwanie i Amerykanie wprowadzają w tej chwili restrykcje co do eksportu tych mikroprocesorów z Tajwanu do innych krajów świata w tym dość no to do czego to wszystko prowadzi pana ocenie Panie Ministrze jak będzie jego realizacja tak o o bycie na podium na miejscu pierwszym do do groźby pułapki Tukidydesa i do bardzo poważny jest nie tylko te perturbacje najpierw na dalekim Wschodzie które, które nie nie były konfliktem regionalnym światowy dzień to jest bardzo niebezpieczna sytuacja, w której agent, na której Polska może tylko stracić dlatego powinniśmy być tym krajem Unii Europejskiej, który nie, który zachęca Unię do mediacji do odgrywania roli władz godzenie tego konfliktu, gdy to tylko przypomnijmy przypomnimy słuchaczom, że ta pułapka, której pan wspomniał to dotyczy ta z czasów starożytnej Grecji, gdzie nowa potęga Sparta no nieuchronnie musiała się skonfrontować dotarło powiedział, że wojna peloponeska spod spowodowana była wzrostem potęgi Aten i strachem, jaki to wywołało wsparcie, a ja myślę, że to na odwrót no to myślę, że to, że chodziła ona, że to na odwrót, ale tak się jednak nowa potęga druga stara potęga i i w pewnym sensie strach obie pchnął do wyniszczającego a gdy drużyna co 3 i ten zwrot w pułapkę Tukidydesa tak wymownymi jest, że mój kolega na Harvardzie grama SN napisał całą książkę, w której przy analizował 16 tego typu sytuacji, gdy w, której mocarstwo status quo wydaje wojnę rosnącemu mocarstwu i w bodajże 13 tego typu sytuacji do takiej wojny dochodziło, a w tych 4 tek różne sytuacje, w których nie dochodziłoby bardzo specyficzne to znaczy np. wielka Brytania pod koniec dziewiętnastego wieku ustęp ustąpiła pola swojej byłej kolonii Stanom Zjednoczonym przywództwie światowym, a Portugalia ustąpiła szesnastym podejściu wieku i Hiszpanii ze względu na mediację papiestwa w sprawie wszystkich innych tego typu sytuacjach sprawa była rozstrzygana na ścieżce wojennej, czyli teraz widzi pan dla Europy przestrzeń, żeby właśnie być tym pomostem pomiędzy USA Chinami a, czyli my jesteśmy sojusznikami w tym sojusznikiem Stanów zjednoczonych i demokracji tak jak stany Zjednoczone, ale jednocześnie mamy interes handlowaniu z Chinami i my oczywiście w sferze wartości w sferze regulacji w sferze bezpieczeństwa wewnętrznego cyber bezpieczeństwa wprawie wszystkich dziedzinach oczywiście będziemy współpracowali ze Stanami Zjednoczonymi to nie jest by nie jesteśmy pośrodku, ale jednocześnie mamy interes, aby zarządzać tą rywalizacja rywalizacją odpowiedzialny sposób to jeszcze 1 rzecz chciałem pana zapytać, korzystając z tego, że zna pan doskonale i stany Zjednoczone i kwestie europejskie i historii również, bo nie w tym planie Majdana i w tym tej w tym przemówieniu na 100 dni, ale także we wcześniejszych przemienia by ten bardzo wyraźnie podkreśla, że ten jego nowy plan gospodarczy ten ten ten przełom w polityce gospodarczej, że Chiny są jednym z głównych czynników to znaczy, że stany Zjednoczone przespały pewne kwestie związane z budową infrastruktury z konkurencyjnością i ich, że w pewnym sensie to co by teraz proponuje to jest taka odnowa Ameryki także po to, żeby w tej rywalizacji z Chinami Noel mieć większe szanse co tu dużo mówić i moje pytanie jest tak, że po pierwsze to jest realistyczna jego ocena tej sytuacji, a drugie pytanie, jakie mam to czy to Next Generation i uczyli, czyli ten cały program pandemiczny Europy czy on też nie powinien w tym kierunku, żeby no Europa po prostu by miała trochę więcej przewag konkurencyjnych i technologicznych, żeby ten ten ten wyścig z Chinami był bardziej proporcjonalny w 2 zgoda, ale po po powtarzamy stare schematy proszę pamiętać, że podobnie nie argumentował prezydent Truman i jego następcy nie za strategicznymi inwestycjami w stanach Zjednoczonych w rywalizacji ze związkiem Radzieckim przecież PMI projekt budowy strategicznych autostrad przecinających całe stany Zjednoczone zgłosi się aż o był usprawiedliwiony potrzebami obronności i tak samo program kosmiczny był odpowiedzią na skup na Radzieckiego Sputnika można też argumentować, że cały socjaldemokratyczny w gruncie rzeczy projekt państwa w Europie dobrobytu w stanach Zjednoczonych z tzw. lub Gryfusa Johnsona to też była odpowiedź na centralne planowanie i gospodarkę komunistyczną po to, żeby uzyskać większe poparcie dla tej rywalizacji wśród najszerszych różnych kręgów społecznych, a więc by to powtarza słusznie, bo to jest tego typu wyzwanie, a my w Europie przede wszystkim musimy zadać sobie pytanie czy chcemy być centrum władztwa i decyzyjności na świecie, w którym inni się będą liczyć czy chcemy nadal być supermocarstwem regulacyjnym i czy chcemy mieć na tyle autonomię dziedziny finansów waluty, a mam nadzieję też obronności, żeby inni wobec z nami rozmawiać czy chcemy być postawą czy czerwonego sukna, które Chiny Rosja stany Zjednoczone będą sobie wydzierać pokazał no to co trzeba zrobić oczywiście ten drugi scenariusz nie jest specjalnie atrakcyjne, zwłaszcza jeżeli ktoś jest Polakiem, bo wie czym to pachnie ale, ale to bardzo panie redaktorze, bo nasi nacjonaliści przecież śledzi pan debatę uważają, że Polska może swoją drogą Unia europejska to tylko organizacja międzynarodowa ma ułatwiać handel się na mnie strącać no tylko jako Polska autonomii strategicznej nie uzyskamy, bo nie mamy takiej nie mamy takich zasobów no dobrze, ale trzymamy się w takim razie Europy, bo może rzeczywiście być także Polska się sama pod obecną władzą wyłącz czas aktywnej polityki europejskiej, ale reszta Europy nie Francja Niemcy pozostałe kraje muszą jakoś to sobie poukładać wokół strefy euro najprawdopodobniej i w związku z tym jak to powinno wyglądać jak jak jak ta koordynacja, bo nawet Niemcy w stosunku do Chin tak jak pan minister powiedział samotnie nie są w stanie sobie mnie z tym wyzwaniem poradzić, a nie widzimy specjalnie wysiłku żeby, żeby wspólnota wiać wysiłki no i Niemcy zgodziły się na to, czego od dawna domagało się w południe to znaczy na uwspólnotowienie długu i program odbudowy jest wspólnotą nie wiem 750 000 000 000EUR z limitem oczywiście, ale też wielki krok tutaj nasi nacjonaliści mają rację ku integracji europejskiej też wielkie wzmocnienie waluty euro, bo na rynku na rynkach pojawi się setki miliardów obligacji denominowanych w euro bardzo atrakcyjnych dla banków centralnych dla wielkich funduszy emerytalnych i to powinno oznaczać, że euro będzie stanowiło większy pakiet w funduszach rezerwowych na całym świecie i to powinno pomóc nam osiągnąć autonomię w dziedzinie finansowe na, ale Panie Ministrze z całym szacunkiem wydają się, że wyścig z Chinami nie jest w sferze finansowej tylko przede wszystkim ekologiczny plan komunikacyjnej sztucznej inteligencji komputery komputerów kwantowych, czyli i tutaj środki funduszu odbudowy też trafią np. na cyfryzację to powinno pomóc Europa wydaje poważne środki na te dziedziny, o których pan wspomniał o pytanie czy czy wyniki są proporcjonalne do nakładów i nowszych już i jest członkiem komisji do spraw sztucznej inteligencji w parlamencie europejskim zajmujemy się także niedawno mieliśmy przesłuchania co do tego, gdzie Europa jest w wyścigu o stworzenie komputerów kwantowych jest trochę lepiej niż sądziłem czy jesteśmy w tej rywalizacji miny i oczywiście możemy w niej brać udział tylko jako Unia europejska, bo to są takie środki by taka perspektywa, że mam wrażenie, że w Polsce prawie nikt nawet nie myśli, a co dopiero to realizować no tak my chyba trochę liczymy na to, że przypływ podnosi wszystkie łódki, a przy okazji w tym w tym, że w Polsce nasz rząd pomstuje na to, że jesteśmy nadal gospodarką trochę peryferyjną trochę taką po wykonawczą, ale nie myśli nie robi tego, żeby nas z tego kraju bywać, żeby do tych głównych programów wejść, bo zamiast stawiać na badania rozwój patenty to przypomnę, że np. punkty akademickie będzie można teraz dostawać większym zakresie za publikację marginalnych pisemka teologicznych no nie sądzę, żeby to był pomysł na zwiększenie innowacyjności polskiej gospodarki no dobrze to jeszcze przeciw nam na moment takiej takiej polityki europejskiej w kwestii Chin, bo też w ostatnich dniach pani komisarz wystawy, która odpowiada za konkurencję, ale także za rynek cyfrowy zapowiedziałam dyrektywę, która ograniczy coś co w slangu nazywa się nieuczciwymi praktykami rynkowymi, a tu konkretnie chodzi o to, żeby w przetargach europejskich czy przy zakupie europejskich firm ograniczać możliwości dla firm, które korzystają z dotacji państwowych państw trzecich no służy nasz silny, że chcą zrobić Chiny nie są odrobić 20 lat no właśnie chwili nie są wymienione z imienia nazwiska, ale ewidentny sposób chodzi o firmy chińskie czy to właśnie oznacza, że Unia zaczyna przesuwać ten języczek uwagi trochę w stronę takiej bardzo bardziej większej determinacji w obronie swoich interesów ekonomicznych tak to jest 1 przykład kolejny to taki, że stworzymy system, a monitoringu innych krajów co do dopuszczania naszych firm do ich zamówień publicznych, bo jeżeli tutaj niestety nasi sojusznicy amerykańscy mówił, że zamówienia publiczne w stanach Zjednoczonych mają być tylko dla firm amerykańskich no to my nie możemy być frajerami niestety musimy podobne regulacje wprowadzić u nas, ale to ma sens to jest publicznie opinia publiczna w Europie tego chyba oczekiwała no tylko, że to jest oczywiście protekcjonizm nie my jesteśmy jego inicjator no właśnie to Chiny są protekcjonistyczne korzystają równocześnie ze swobody poruszania się Poraj z rynku europejskim, czyli to sytuacja asymetryczna to jest przyznanie się do do naszej porażki nie pan w polityce zagranicznej i dokonuje się pewnych przewidywań i zakładów de facto to znaczy zachód się założyć, że jak otworzymy Unię europejską to Europa Centralna i dostosuje i będzie to sukces obopólnie korzystny teza ten zakład zachód wygrał zachód też się założyć, że jeżeli będziemy pomożemy Rosji i transformacji otworzymy nasze instytucje typu LED typu gry i gdzie 7 my rady Europy możliwe stowarzyszenia z Unią europejską to Rosja się liberalizuje pan za ten zakład przygraniczny podobny zakład miał miejsce wobec Rosji, że jeżeli uznamy gospodarkę, która no mów, że nie jest w pełni wolnorynkowa za wolnorynkową dopuścimy jeśli do światowej organizacji handlu to Chiny się zliberalizuje przynajmniej w dziedzinie gospodarczej, a może, kto wie w dalszej perspektywie także polityczny no niestety ten zakład przegraliśmy i to co teraz robimy jest uznaniem realnych bardzo się podoba to podsumowanie Panie Ministrze, a jeszcze tak, korzystając z tego, że tak dzisiaj pana tutaj męczą różne rzeczy to jest chciałem zapytać o taką rzecz, bo chciałem wrócić do tej kwestii i no spuścizny pani Merkel nazwijmy końca epoki pani Merkel i jej i jej je i testamentu politycznego jak pan ocenia te te lata w polityce, bo wiele z tych wyzwań, o których pan właśnie teraz powiedział to ja mam wrażenie, że pani Merkel jest główną przyczyną tej opóźnionej reakcji ja stawiam tezę, że w szczególności nasi nacjonaliści będą za parę lat wzdychać, że pewnie do czasów kanclerz Merkel to oczywiście podczas jej kanclerza wania oskarżali ustawy o nacjonalizm Bóg wie co mi uważam, że tak przyjaznego Polsce przywódcy Niemiec nie mieliśmy czasu od trzeciej no oczywiście pani Merkel odrzucała linę ratunkową za każdym razem co nie oznacza, że jestem bezkrytyczny wobec przywództwa zarzuca mieć duże błędy po pierwsze polityczne poparcie dla projektu nocnej po drugie, podjętą pochopnie bez przemyślenia sprawy decyzję o zamknięciu niemieckiego sektora atomowego ze wszystkimi tego konsekwencjami dla Europy także dla naszego kraju i po trzecie podjęcie niemieckiej, a nie europejskiej decyzji u szczytu kryzysu znika czynami no może ludzie pani Merkel przynajmniej wydawało się, że podejmuje decyzję za całą grupą przysięgę, a właściwą reakcją powinno być zwołanie szczytu grupy sięga po to, przecież dotyczyło wszystkich jego kraj i sposób w jaki to wykonała niestety dał paliwo naszym nacjonalistą i po wygrać wybory 2015 roku natomiast kanclerz Merkel jest tym przywódcą Niemiec, który wywodząc się z NRD i jeżdżą z naszego kraju, podziwiając z i zakres swobód, jakie mieliśmy PRL w porównaniu z NRD i walkę Polaków wolność nie była też wyczulona na problemy postkomunistyczne w naszej części Europy no bo ona jest tym przywódcą Niemiec który, który wierzy, iż kraj też po części postkomunistyczny, a nie wszystkich Niemcach można opowiedzieć i konsekwentnie oprócz tego 1 przykładu księgę kryzysem uchodźczym szukała rozwiązań europejskich oczywiście zawsze można post factum argumentować, że wszystko można było lepiej priorytety i też zarządzenie kryzysem strefy euro moim zdaniem mogą być bardziej dynamicznej bardziej, uprzedzając wydarzenia, ale mimo wszystko uważam, że to była to jest przywódca, który np. i czuje etycznie wyzwanie, jakim jest prezydent wróci, o którym dopiero by powiedział twardą prawdę bez owijania pełne MII w tych sprawach Niemcy zachowywały się od oczywiście inaczej niż my, bo mają inną sytuację geopolityczną, a ale, ale na koniec jednak w sposób uwzględniający wymiar etyczny co służyło co było dla nas bowiem to jest zupełnie na koniec we wrześniu w Niemczech są wybory sondaże wskazują że, że partia zielonych całkiem dobrze sobie radzi i no bez względu na to czy wygracie nie wygra, bo jak, gdyby tydzień to jest długi czas w polityce nie będziemy się bawić Żebrowski no ale z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że zieloni w następnej administracji będą i jak pan sądzi jak to wpłynie na kwestie europejskie, ale także właśnie kwestie relacji z tymi 2 głównymi partnerami zewnętrznymi czy Chinami USA o i oczywiście jako członek europejskiej partii ludowej sympatyzuje z niemiecką centroprawicą a, ale jako realista polityczny, ale wie też dzięki takie stanowisko polityczne zielone z zielonymi dobrze się współpracuje w parlamencie europejskim, a oni są na kwestie etyczne bardzo wyczuleni i np. deklarują, że jeśli będą w koalicji rządzącej to to nie zostanie skończony rurociągi nocy 2 co z naszego punktu widzenia byłoby znaczące i mają też klanu niejasne stanowisko co do łamania praw człowieka czy to w Rosji czy Chinach to też zgodne z naszą naszą wrażliwością i są entuzjastami budowania europejskiego mocarstwa co jest bliskie memu sercu, więc wydaje się, że wejście zielonych do koalicji rządzącej w Niemczech byłoby część z naszego punktu widzenia pożądane, czyli widzi pan szanse na to, że zieloni dadzą trochę energii temu niemieckiemu przywództwu Unii Europejskiej ona jest takie ambiwalentne trochę sam pan kiedyś o tym mówił w tak wydaje się, że to jest partia, która jeszcze aspiracji na jeszcze ma zapasy energii w sobie, a wszystkim na Europę tegoroczny bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę Panie Ministrze i do usłyszenia autor zaproszeni przez gości wskazują, na którą stronę i wokół kręci się ten świat Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DEKONSTRUKCJA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA