REKLAMA

Jutronauci: a gdyby ławki produkowały prąd?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-05-07 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
23:11 min.
Udostępnij:

54. odcinek podcastu w programie "Jutronauci". Pandemia zwiększyła nasze zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii i optymalizacją zasobów. Wstrząs, który przeżyliśmy, jawi się w różnych scenariuszach jako szansa jeszcze większego uniezależnienia się od tradycyjnych źródeł energii. Już dziś prąd zaczynają produkować elementy infrastruktury miejskiej - ławki, wiaty przystankowe czy kosze na śmieci. Ile go jest i co można z nim zrobić? I dlaczego inteligentne kosze na śmieci w mieście nie są fanaberią? - Bo wytwarzają dane, które pozwalają nie tylko poprawić ich lokalizację, ale też bardziej oszczędnie wyznaczać trasy dla ekip, które zajmują się ich opróżnianiem - mówi Artur Racicki, współzałożyciel firmy SEEDiA, w rozmowie z Vadimem Makarenką z "Gazety Wyborczej". Według szacunków firmy Navigant Research w 2025 r. na świecie będzie ok. 380 tys. inteligentnych koszy na śmieci. Więcej o nowej normalności znajdziesz w nowej edycji programu Jutronauci: https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej, a co jeśli ławka będzie produkowała prąd i po co nam inteligentne kosze na śmieci ósma 10 podcast gazety wyborczej witam państwa w podcaście Jutronauci tu Vadim Makarenko GazetyWyborczej moim gościem jest Artur Lesicki współzałożyciel firmy Sia Rozwiń » zajmującej się czymś co nazywa się klientek, czyli rozwiązaniami zmniejszającymi negatywne oddziaływanie infrastruktury miejskiej na środowisko dzień dobry dzień dobry to one w tegorocznej edycji programu rozmawiamy z ekspertami i zadajemy im samym sobie takie pytanie, a co jeśli uważamy, że warto się nad tym zastanawiać, bo wielu naszych Czytelników zadaje to samo pytanie sobie na co dzień, a co jeśli nie wrócimy do teatrów Filharmonii co jeśli przestaniemy się uśmiechać pandemia pchnęła nas w kierunku nowych źródeł energii energii odnawialnej w różnych scenariuszach obecny kryzys jawić jako okazja do uniezależnienia się od tradycyjnych źródeł energii dla całych rządów czy miast to zaczniemy w takim razie od rzeczy małych nie oznacza błahych łaska produkująca prąd, dlaczego akurat ławka i ile prądu potrafi produkować tak od ławek faktycznie zaczęliśmy historia naszego start-upu naszej spółki była taka, że mój wspólnik Piotrek Sobowidz, siedząc w parku, a jakieś 6 lat temu padł telefon i pomyślał sobie, że fajnie było, gdybym był jakieś miejsce w pobliżu, gdybym mógł podładować telefon do, bo taka prosta rzecz później stworzył taki prototyp jest inżynierem po godzinach sobie usiadł i stworzy prototyp taki właśnie ławki, które można w parku czy przy ulicy na bulwarach postawić, która ładuje telefony przed do mnie pokazać mi to będziesz dla mnie świetne rozwiązanie pod konferencję, bo mogą obradować i pójść i pokazać ludziom po prostu nowoczesny gadżet natomiast kodeksu później i powiedział, że fajnie, gdyby ta ławka jeszcze miała wizja się akurat wtedy wizji zajmowałem no byliśmy tutaj ławki wi-fi okazało, że ilość miejsc chętnych, które chciały taką ławkę postawić jest sporo dlaczego, a to, dlatego że pewnie każdy z nas miał sytuacje w życiu, że w, jakim najmniej spodziewanym i potrzebnym momencie rozwodową nam się telefon i naprawdę trudno znaleźć osoby, która przestanie przeszła wywołuje to mniejszy większy stres teraz już po prawie 5 latach mogę powiedzieć, że 1 ławka potrafi w ciągu roku naładować tych telefonów nawet 30 001 ławka np. na lotnisku Heathrow mamy ławki, które 40 000 telefonów ładują, więc zapotrzebowanie na takie szybkie doładowanie telefonu w różnych miejscach jest olbrzymie stąd pomysł, kiedy mówisz o tych tysiącach naładowani mówisz o takich tysiącach kontaktów, które trwają krócej lub dłużej mówić o tysiącach pełnych cykli ładowania tak, żebyśmy mieli jasność tak to kontakty to są ładowania, które średnio mają 15 minut mamy dość szybkie ładowanie ławkach więc, żeby w pełni naładować telefon to potrzebujemy godzinę więc, gdybyśmy chcieli pełne cykle policzyć to ławka jest w stanie załadować 10 000 pełnych cykli rocznie 10 000 pełnych cykli dobrze wspomniał też o wi-fi i rozumiem, że ta ławka produkuje ten prąd, którego wystarcza tylko na naładowanie telefonu, ale też na sieć bezprzewodową tak ta energia zebrana ze słońca, utrzymując funkcję ławki to nie zużywa dużo energii z kilku takich ciekawostek mogę powiedzieć, że no prawie każda ławka ma wizji, ale ławki też mają system audio, czyli można zdalnie zgrać komunikat, który opisuje np. atrakcję turystyczną, czyli jesteśmy przy jakimś miejscu zbliżam się do ławki ławka zaczyna opowiadać, gdzie jesteś albo gra muzykę i ławki mają też oświetlenie ledowe, żeby po prostu łatwo było je zidentyfikować wieczorem zrobiono to śladowe też energooszczędne, więc są różne funkcje, które można dostosowywać do potrzeb danego miejsca ławkę jako nośnik informacji to powiedz ilość energii ta ławka produkuje zużywa na własne potrzeby, czego możemy to porównać dobowe zużycie to jest 500600 Watt godzin i jeśli chodzi o zużycie własne to jest mniej niż 10%, a reszta idzie na usługi, które ona oddaje mieszkańcom czy pasażerom, którzy podróżują na lotnisku, jakbyśmy te cyfry mieli jakoś zrozumieć to przystanki autobusowe to są 2200 kilo Wato godzin i to jest więcej niż czteroosobowa rodzina zużywa, czyli sypane, kto ma tych paneli dużo więcej oczywiście, ale jest w stanie wygenerować dużo więcej energii więcej niż przez rok czasu rodzina tradycyjna Polska bardzo dużo energii zostawia na własne potrzeby tylko tam 10% oddaje użytkownikom tak 10% konsumuje, a resztą daje użytkownikom, a odwrotnie 10% konsumuje reszta oddaje to jako konsumuje to na co konsumuje to podświetlenie tak czy na coś jeszcze tak na utrzymanie funkcji życiowych, czyli właśnie to, żeby router cały czas włączony on po prostu pobiera prąd, a druga sprawa to jest np. stent by, czyli takie utrzymanie gotowości do podładowania telefonu komórkowego metodą indukcyjną, bo ławka też mogli w ten sposób telefonu można albo USB w swój kawałek skądś albo mamy sytuację taką mamy płytkę indukcyjną kładziemy telefon na ławce już wtedy ładuje wspomniał historię, ale to rozumiem jest zastosowanie bardziej we wnętrzach czy ławki dziś w miastach udało się wdrożyć nie wiem na ulicach czy to są ławki wyłącznie do zastosowania wewnątrz budynków nie to można powiedzieć tak 65% naszych ławek jest na zewnątrz i 5% wewnątrz budynków wewnątrz budynków to są ławki, które są blisko okien, bo potrzebujemy tej energii no tak, a większość ławek stoi na ulicach wdrożyliśmy 30 krajach ławki w 120 miastach miejscowościach i to można powiedzieć, że jest 400 ponad wdrożeń jeśli chodzi o ilościowo ile tego rozłożyliśmy i to są różne różne lokalizacje ja lubię wspominać takie najbardziej spektakularne jak Ateny Toronto tak duże miasta Warszawa Kraków oczywiście to takie spektakularne oczywiście fajnie się kojarzące miasta łatwo o tym opowiedzieć historię, ale szczerze mówiąc najwięcej sprzedaje miejscowościach turystycznych rekreacyjnych małych miejscowościach małych gminach, a więc mamy przeróżne miejscowości od miasta Zielona Góra przez naprawdę tak jeszcze większych Lublin, ale są też ławki naprawdę malutkich miejscowościach powiedziałeś, a ten miasto słoneczne to zrozumiałe, ale Toronto jest już na północy, więc widać, że z różnych szerokości są miasta klienci natomiast chciałem zapytać o największe wdrożenie tak to jest jedno zamówienie najwięcej ławek zainstalowaliśmy, gdzie w, którym mieście myślę, że to może być Rijad w Arabii Saudyjskiej, gdzie mamy kilkadziesiąt naszych i ławek i kosze na śmieci Info kiosków z takiej bardziej kompleksowe takie bardziej smart City i rozwiązanie, gdzie te elementy ze sobą rozmawiają komunikują się wiemy, jaki jest ruch na ulicach jak czyste korzystają tak jak system stworzony wspomniałeś o przystankach ten przystanek produkuje dużo więcej prądu i tutaj możemy do czego to porównać, bo próbowały takie porównanie nakreślić willą produkuje Wato godzin miesięcznie no tak na przystanek autobusowy bardzo ma zbliżoną produkcję prądu do mieszkania MPT, bo produkuje 2200 kilowatogodzin w ciągu roku, a roczna czteroosobowa zużywa mniej niż 2000 kilowatogodzin czy taki przystanek do zapowiedzi samowystarczalny i można go odłączyć od Miejskiego zasilania, gdybyśmy chcieli dużo więcej przystanki autobusowe one nie dość, że są samo wystarczające i zaspokajają takie podstawowe funkcjonalności typu nie wiem dostarczają ten prąd do zasilenia oświetlenia na tym przystanku w nocy zasilają kamerki, które są na przystanku miejskie dostarczają energii do zasilenia rozkładów jazdy, bo o te przystanki, które robimy one mają rozkłady jazdy na papierze, czyli zdalnie Urząd Miasta może grać informację zaktualizować rozkłady jazdy to wszystko podświetlone i wygodne dodatkowo Energi wystarcza, ponieważ tam są akumulatory, które zbierają Energę wystarcza do tego, żeby ładować telefony komórkowe tych gniazdek nie jest w 24 jak w ławkach tylko często 8 i często Stanek autobusowy, a czy nie często też dosyć jednak nowe, ale no taki kierunek, że tą energię, którą jeszcze zaoszczędzi, bo jeszcze dużo energii do wykorzystania, a nie oddaje się jej jeszcze widać, czyli do sieci to można użyć tę energię do ładowania hulajnóg tych elektrycznych hulajnóg, które są do wypożyczenia w każdym dużym mieście, czyli te przystanki teoretycznie mogłyby oddawać część energii do sieci energetycznej tak zdecydowaną większość część energii mogłoby oddawać dosyć to jest pewnie pieśń przyszłości w niektórych miejscach już są podejścia po to, żeby te takie małe elementy małej architektury miejskiej nadwyżki energii oddawało to sieć natomiast dużo bardziej efektywnym jest to, żeby je po spinać z innymi elementami takimi, które i tak są potrzebne wszyscy misji doładowania, bo poczują oddawać do sieci, kiedy one mogą ponieść mają skumulowaną prokuratorzy, dlaczego mają ładować np. e-hulajnóg czy e-rowerów, czyli to byłoby sprytniejsi bardziej ekonomiczne wykorzystanie energii zamiast oddawać się do gry da tak zdecydowanie dotacji są ubytki energii tak jak dziś oddaje do sieci opóźniona z powrotem wraca w innym miejscu, gdzie te hulajnogi rowery trzeba podładować, więc najlepiej jest od razu z punktu, w którym jest magazyn energii, bo taki przystanek staje się magazynem energii to lepiej od razu tam ładować pierwsze eksperymenty z energią z energią odnawialną w architekturze miejskiej zaczęły w Polsce dziś 1112 lat temu wówczas rachunek brzmią następująco przeciętny billboard 6 na 3m potrzebuje w Polsce sztucznego światła przez 1112 godzinna dobę zwykłe jarzeniówki pochłaniają wciągu roku około 1300 kilowatogodzin co daje rachunek w wysokości 700zł wówczas mniej więcej tyle znowu wówczas zużywała dwuosobowa rodzina z małym dzieckiem w warszawskim 4 po wymianie jarzeniówek diody LED rachunek spada do 250zł co się zmieniło tamtego czasu poza cenami energii no oczywiście rosnącym zużyciem energii rozumiem, że zmienią się technologie dotyczące oświetlenia magazynowania energii prawda co jeszcze bardzo żoną z punktu widzenia mieszkania to wiadomo, że zmieniły wszystkie żarówki już wiemy, że on jest zwykłe żarówki są niedostępne, a więc zużycie energii zoptymalizowane, bo 8090% zmieniły się też standardy jeśli chodzi o takie kwestie mieszkaniowe zużycia prądu wszelkich nowych urządzeń telewizorów pralek zmywarek, więc to życie idzie takiego per taki produkt w dół natomiast zwiększyła się ilość urządzeń drastyczne, które potrzebują prądu, a przeciętny człowiek ma 2 w Polsce w niektórych miejscach 4 urządzenia takie typu smartfon tablet laptop to wszystko zużywa prąd plus mamy masę różnych gadżetów nowych, które wspomagają naukę zabawę roboty, które mają samochody sterowane różne takie rzeczy, które mają akumulatory, które się czas do 2, żeby funkcjonowały, więc bardzo duży wysyp akumulatorów domu przy różnych urządzeniach samo jeżdżące odkurzacze tak dalej, a jeśli chodzi o siatkę miejską to takim dużą zmianą, którą obserwujemy to jest chociażby wymiana oświetlenia wszelkiego oświetlenia takiego, który jest w parkach przy autostradach drogach takiego Miejskiego oświetlenia, a czy zmieniła się chęć miast do eksperymentowania z tego rodzaju rozwiązaniami, bo tak jak opowiadasz to są dość skomplikowane konstrukcje mimo wszystko taka ławka to musi mieć router jako Murator i trochę jakieś oświetlenie, które trzeba zasilać z przystankami rozumiem sprawa nie jest mniej skomplikowana jak szybko takie rozwiązanie się zwracają dla miast pierwsza sprawa ze względu na to, że to są solarne rozwiązania to jej się bardzo szybko implementuje, bo są wyjątkowe z tego punktu widzenia nic co robić robót konstrukcyjnych, bo oczywiście trzeba zakotwiczyć, ale nie trzeba Kuć i ciągnąć np. prądu co jest bardzo dużym kosztem, więc coraz więcej miast korzysta z tego, bo to jest dosyć szybkiej implementacji i tak naprawdę tanie jak podam taki przykład czegoś co mamy bardzo dobrze policzone to jest nowość, którą na rynek wprowadzane są ładowarki do hulajnóg tam taka 1 ładowarka z dachem solarnym i właśnie z akumulatorem generuje wystarczającą ilość prądu, żeby ratować kilkanaście skuterów dziennie je naładować nie spełni, bo znowu też skutery nigdy nie są w pełni rozładowane, więc to się po prostu dostosowuje się robi predykcji pogodowe, żeby zarządzać tą energią jest bardzo skomplikowany proces, ale policzyliśmy zwrot inwestycji takiej 1 stacji jest na poziomie 14 miesięcy ten zwrot inwestycji trzeba traktować w ten sposób, że tak naprawdę beneficjentem są te firmy, które dostarczają nam skutery elektryczne rozstawiał je na ulicach i one, żeby naładować ładowarkę muszą zabrać skuter naładować odwieźć go ewentualnie podjechać wymienić baterie, więc mają olbrzymie koszty związane z taką logistyczną pracą ludzi, którzy jeżdżą i energią i to co 2 koszty tak 1 jest taka logistyka operacja, że trzeba przywieźć zostawić odwieźć druga sprawa jest podarowanie płacą za prąd tutaj sytuacja taka, że nie muszą tego robić stawiają użytkownicy hulajnogi w takim punkcie doładowania jest dostają nagrodę w postaci cashback, czyli za to, że pomagają utrzymywać porządek, bo z punktu widzenia miasta jest Super rozwiązanie, bo tę kolejną nieco porozwalane przypadkowych miejscach blokują chodnik wejścia do metra czy innego miejsca każdy z nas wierzy kolejnego można znaleźć nieoczekiwanych miejscach to jeszcze robił fajną rzecz właśnie takim modelu dla użytkownika dla Kowalskiego, który dostaje cashback, czyli nagrodę za to, że też pozwala utrzymywać porządek w mieście mam taki prowokacyjny może nieco pytanie ile koszy na śmieci Warszawa liczyliście o to jest ciekawe policzyliśmy tak tak tak policzyliśmy koszt Warszawy to było poniżej 4000 takich się zdaje z tego co pamiętam to z naszych wyliczeń wynikało, że brakuje tak mniej więcej 200% koszt 200%, czyli potrzebujemy 12 000, a 12 000 chodzi o to, żeby zachować pewien standard Warszawa chyba w ogóle najmniej ukośne jony miastem tak jasnym w Europie stolica urok jeśli można tak powiela, czyli Warszawa ma najmniej kosz naśmieci spośród europejskich stolic tak po to, trzeba liczyć na 100 000 mieszkańców tak, bo wiadomo, że są mniejsze stolica mogą mieć mniej kosy, ale to wynika z tego, że po prostu np. są czterokrotnie mniejsza, ale mają tylko przez 10% Mikosza jest na 100 000 mieszkańców mają kilka razy, więc no dobrze, dlaczego zadam pytanie, dlatego że wiem, że produkuje również te inteligentne kosze naśmieci i próbuję wyobrazić skalę w ogóle tego przemysłu, bo np. szacunki firmy na gigant serc z 2019 roku, która twierdzi, że w 2024 roku na świecie będzie około 260 000 inteligentnych koszy na śmieci w 2025 już 380 000, więc takie 380 000 to jest jak rozumiem kilkadziesiąt stolic klasy Warszawy tak no tak tak na kilkadziesiąt no i teraz pytanie brzmi jak taki kosz się miastu zwraca, bo to też jest koszt prawda trzeba taki kosz odpowiednio zaprojektować jest naszpikowane elektroniką, gdzie tutaj mamy oszczędności takiej inwestycji Prostak wielopoziomowy na to spojrzymy pierwsza sprawa koszty są bardzo źle rozmieszczone w siatce miejskiej i teraz tak mało, kto umie dostarczyć informację, dlaczego tak dzieje, a mając sensor, czyli inteligentne koszty przede wszystkim sensor, który dostarcza dane mają sensor, który mówi o tym np. jak u nas, jaka jest ilość śmieci w danym koszu i kiedy są przepełnione, żeby poinformować służby, które się tym zajmują wywózkę śmieci, że to jest ten czas teraz co daje taka informacja się okazuje, że 20% kosz jest prawie zawsze przepełniona, czyli są w pewnych punktach niedobory kosz naśmieci i 20% kosz jest optymalnie używana, więc tu, gdzie trzeba i po prostu jest w odpowiednich interwałach czasowych opróżniona 60% kosz jest nigdy nie dopełniona albo ustawę, więc mając chociażby takie informacja my jesteśmy wstanie de facto mieć mniej koszy i tylko po rozmieszczonych w miejscach, gdzie ludzie potrzebują problem, które jest w tej chwili wygląda w ten sposób, że to, gdzie kosze staną wynika z tego, gdzie osoba, która planuje rozstawienie koszy i to są różne osoby w różnych departamentach tam, gdzie zaplanuje żony stanu to nie znaczy tam my jako mieszkańcy, którzy po prostu chodzimy i fizycznie weryfikujemy faktycznie w tych miejscach potrzebujemy kosze naśmieci no to jest pierwsza korzyść, czyli optymalizacja rozmieszczenia druga rozumiem polega na tym, że wiecie dokładnie, kiedy ten kosz jest napełniony prawda tak jesteśmy w stanie wskazać drogę, jaką powinien pojazd, które będzie zbierał śmieci czy śmieciarka czy jakieś mniejsze pojazdy zależność to, jakie to koszt w jakim miejscu jak technologia transportowa użyta jako trasy powinien optymalnie wybrać, żeby pozbierać te śmieci to powoduje, że oszczędzamy na czasie na paliwie, czyli też oraz ładujemy ruch miejski to zmniejszamy emisję spalin ze wielopoziomowe oszczędności czy zwiększenie można powiedzieć jakości życia mieszkańców duńska firma, która instaluje takie kosze w Kopenhadze obliczyła, że opróżnianie koszy, które są pełne 2530% pozwala obniżyć koszty wywozu śmieci dla miasta 13 z tych publicznych koszy, które są na ulicach dostępne dla każdego polega na tym, że jeśli kosz wypełniony 2530% to jego opróżnienie zajmuje kilka sekund jeśli jest wypełniony dużo bardziej to jego opóźnienie może zająć już ponad minutę albo kilka minut jeśli te śmieci z niego wysypują i dane pewnie silnie się różnią w zależności od wielkości miasta gęstości zaludnienia infrastruktura czy macie szacunki dla polskich miast tak też mamy policzone tylko trochę inaczej to badamy to wiadomo to są nowe rzeczy, więc każdy szuka optymalnego rozwiązania bardzo ciekawe co usłyszałem od siebie, że tutaj chodzi o to, żeby było szybko, a my skupiamy na tym, żeby było taniej efektywniej, więc takiego nie zakładamy, że musi to odbyć po prostu sam proces opróżniania kosza po prostu bardzo krótkim czasie tylko po prostu ze służby mają dotrzeć wtedy, kiedy nie napełniono nie przepełniony, a nie po prostu wypełniony 25% teraz mając takie dane jesteśmy w stanie bardzo łatwo optymalizować wywózkę śmieci rzędu 43% 4340% koszty spadają tak, bo tyle mniej pracy jest, żeby dobrać sobie, że zamiast opróżnić 100 koszy w tym 57 pełnych lub pewnych areszty pustych idziemy tylko i opróżniamy te, które kwalifikują się do zebrania śmieci tak też optymalizacja rządu 43%, więc olbrzymie jasne, a na koniec chciałem powiedzieć, że w Gazecie wyborczej ukazał się właśnie 5maja tekst o tym, że 1 proboszcz postawił fotowoltaiczne krzyże na dachu kościoła chciał zaoszczędzić na prądzie i nadał tym baterią słonecznym na dachu kształt krzyża taka ciekawa inicjatywa nawet okazuje się, że estetyką można grać, montując te panele fotowoltaiczne to ja może dodam jeszcze 1 historia z obszaru kościołów to było 4 lata temu, ale ksiądz innej parafii na Mazurach postawił w takim miejscu, gdzie naprawdę było bardzo słaby usieciowienie postawił hotspot wi-fi pociągną internet drogą radiową i uruchamiał go przedłużą nam się odłącza dzięki temu jak się chwalił zwiększał ilość młodych osób uczestniczących w mszy świętej można można dziękuję bardzo, państwa moim gościem był Artur Lesicki współzałożyciel firmy Tilia dziękuję, a ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję i usłyszenia udka z gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA