REKLAMA

Joanna Kos- Krauze, Jerzy Kornowicz i Zygmunt Miłoszewski

Godzina Kultury
Data emisji:
2021-05-08 19:00
Audycja:
Czas trwania:
40:11 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Joanna Kos-Krauze, reżyserka i scenarzystka, Gildia Reżyserów Polskich, Zygmunt Miłoszewski pisarz, Unia Litercka i Jerzy Kornowicz kompozytor, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Rozwiń »

Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu skierowało do konsultacji międzyresortowych i publicznych projekt Ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego.
Goście audycji brali udział w pracach nad ustawą. Opowiadają, dlaczego jest ona dla środowiska kultury niezbędna. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi godzinę kultury są dzisiaj Joanna Kos-Krauze reżyserka scenarzystka Gildia reżyserów polskich witam serdecznie dobry wieczór państwu i Jerzy Kornowicz z nami kompozytor dyrektor Międzynarodowego festiwalu muzyki współczesnej warszawska jesień dobry wieczór robię i Zygmunt Miłoszewski pisarz sekretarz Unii literackiej dziennym kulturalnie aktywiści chyba chyba tak mogę państwa nazwać w kontekście tego czym Rozwiń » będziemy rozmawiać będziemy rozmawiać o ustawie o uprawnieniach artysty zawodowego ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego sportu skierowało właśnie projekt ustawy do konsultacji międzyresortowych i publicznych historyczna chwila historyczny momentu ulgach, a może niepokój i niepewność Joanna Kos-Krauze no, a absolutnie historyczna chwila, bo to jest z udało się doprowadzić do czegoś, czego przez parę dekad nie było w stanie zrobić jeśli środowisko twórcze, ale przede wszystkim żaden z rządów żaden z ministrów kultury również były tego nie przeprowadził no i znów chcą wreszcie mamy nadzieję, że twórcy zostaną zauważeni w systemie nowy wywalczyliśmy, że tak powiem prawo do wolności słowa do twórczości tak ja tutaj mam na myśli przede wszystkim taka noc przełom po osiemdziesiątym dziewiątym roku, ale zapomnieliśmy jeszcze całej stronie ekonomi, o czym to przysługuje twórcom no zgodnie z konstytucją czy chociażby równy dostęp do ubezpieczeń społecznych zdrowotnych nas nie ma w systemie w tym kraju można być rolnikiem bezrobotnym księdzem, ale twórców nie ma no i ta ustawa to zmienia przede wszystkim zmieni sytuacji twórców w najgorszej sytuacji ekonomicznej wg wszystkich badań prawie 54% twórców zarabia poniżej średniej krajowej 13 w ogóle jest poniżej granicy ubóstwa co mówiąc prostym językiem oznacza, że ludzie nie będą mieli emerytur nie mają dostępu do opieki zdrowotnej nie są w stanie sami płacić sobie ZUS-u prawda, bo nikt nie da się wszystkim musi, żeby byli przedsiębiorcami, bo to jest jedyne wyjście dla części twórców cywili w pewnym sensie też generują stres szarą strefę, bo fikcyjnie są zatrudniani przez współmałżonków partnerów czy rodziców no i to jest szansa, że to wszystko zmieni zmienimy ta ustawa zmieni noszą też niepokoi jak chociażby brak w tym rozporządzeniu słynnych smartfonów, ale myślę, że będzie może rozmawiać do kwestii zmarł on może morze może nie wybiegają, bo to jest tak, bo to jest także kwestię finansowania tej ustawy z zysku porządna jest jak też podkreślić to jak mówi, że to jest fundamentalna czy to jest z punktu widzenia wszystkich artystów artystek w Polsce to jest zmiana kopernikański to jest po raz pierwszy 30 lat zauważenie, że nasz zawód, że zawody w ogóle istnieje w takim systemie prawnym w systemie ubezpieczeń ubezpieczenie ubezpieczeń społecznych i no by dla mnie inni jako dla pisarza i dla, a dla działacza z społecznego to to jest niewyobrażalnie niewyobrażalnie wspaniały wspaniały dzień ustawa została skierowana do konsultacji konsultacje mają potrwać do 2czerwca potem cały sejmowy procedowanie może jeszcze trwać trwać ja podzielam państwa optymizm, ale przepraszam też za pesymizm czy nie mają państwo poczucia, że to wszystko za długo jednak trwa i może się jeszcze przeciągnąć w czasie w momencie, kiedy potrzeby są naprawdę bardzo pilna, bo niemal na pewno są nowe linie oczywiście niepokoje są, ale też ja to co podkreślam, że na konferencji powtórzę jak głęboko wierzę, że ta ustawa przejdzie jednogłośnie ponad podziałami politycznymi ponad preferencje ami gustami to po prostu musi się wydarzyć odprawy do lewej to jest coś co po prostu ustawia nas Łotysze racja stanu tu chodzi o pieniądze, które odciążą budżet państwa zauważenie grupy zawodowej kulturotwórczej, która ma przełożenie na wszystko włącznie z ekonomią gospodarką i ja ja jestem optymistką w tej sprawie tak 1 RODO znajdziesz na tej świętej naprawdę byliśmy dziś jest taki dzień, że nawet ja staram się nie być zgorzkniałym zgorzkniałym Polakiem, który zostaje Ferrari mówiono w szkole nie podoba chciał po prostu chcieli taką, czyli matową niż błyszczącą, ponieważ ustawa to jest naprawdę to jest naprawdę wylali fera chwilę nie będziemy się do funkcji czujne jak różnymi wyrobami drobnych rzeczy to jak to jest zmyślone, toteż podkreślam, że to jest ustawa, która zauważa na wszystkich daje postu ten, którym powiodło funkcjonować na zasadach normalnym systemie ubezpieczeń, która wspiera tych, którym się kim jest ciężko mi pod górkę, a jest potwornie ciężki jest potwornie ciężki zawód praca projektami, które często trwają latami i sfinansowaliśmy to de facto z naszych pieniędzy niż, sięgając do nie, sięgając do budżetu, który musi dopowiedzieć Jerzy Kornowicz wyborcze, dlatego że jeszcze 1 sposób wszyscy możemy wybrać się za beneficjentami, a tak naprawdę użyję słowa dużego, ale polskie społeczeństwo, bo mówimy dużo i słusznie o tym my zrobiliśmy jako grupa społeczna uprzedzać finansowaliśmy sami różne to swoje życiowe, ale społeczne w tym finansowaliśmy to to Grekom czy co wiemy zrekompensować propozycją mechanizm działania ustawy, czyli wolny dostęp nasz społeczny do produktów kultury w internecie to z tego tytułu ma być ta rekompensata, że producenci wydawcy autorzy wykonawczych oni wszyscy na tym my w wolnym dostępie tracą można powiedzieć Pini chodzi o to, żeby uzyskać rekompensatę za to co modele, które uważają ich wytworzyć produkty, aby lepiej pracowały, kto z tego korzysta my wszyscy atrakcyjność internetu my musimy wiadomość, że jesteśmy biedni dla mnie źle wiemy o tym, ale przede wszystkim zyskują na tym szerzej wszyscy trzeba się cytat Polki Polacy, którzy korzystać z lepszego internetu bardziej zasobnego lepiej finansowanego lepsze filmy o lepszy artykuły prasowe lepiej opłacanych dziennikarzy i to nie tych, którzy już teraz robią bardzo dużo, ale ci, którzy będąc pełni potencji twórczej mimo wszystko powinno to koniec zawodu i nie styka budżet także pamiętajmy o tym to nie jest tylko dla nas to jest dla jakości polskiej kultury tej, którą to dostęp w internecie i to jest przede wszystkim dla zrównania szans polskiego sektora kreatywnego z modelami 27 krajach, gdzie np. smartfony to pani ze mną dziękuję pasz są częścią tego systemu i my od lat jesteśmy upośledzeni nad jej wejściu zacznie możliwościami polskiej kultury i w związku z tym jakości życia nas wszystkich jest dla nas wszystkich to jest to aktorek Ellen zapłaci zapłacą ci, którzy wciąż ktoś, kto płaci to jest nasze pieniądze to są pieniądze, które są rekompensatą są przez tych, którzy zyskują na jakość internetu na tym, że kupujemy różne urządzenia, które nam pozwalają wejść do internetu i być konsument beneficjentem dóbr kultury dziękują i postulat jest taki propozycja ustawy musi podzielić sprawiedliwie swoim zyskiem, a te zyski pandemii całego sektora cyfrowego rosną, a nie maleją to jest my to element ja się też oczywiście zgadzam, bo postu starają się używać częściej chodzić gazu bardzo hermetyczne dyskusję, ponieważ państwo nas państwo słuchacze nie życzę wszystkiego wszystkiego wiedzieć, a chodzi o to że, tworząc ustawę, która jednak dziś wspiera właśnie no wyróżnia różne pewną grupę zawodową, wspierając najuboższych w tej grupie tej grupy zawodowe zawodowej bardzo staraliśmy się stworzyć tej grupy zawodowej księża się w 20 i dlaczego my szliśmy system finansowania tego właśnie tzw. uczciwej rekompensaty, czyli tego co istnieje wszędzie wszędzie na świecie i to jest także producenci sprzętu nośników mediów, którzy sprzedają swoje swoje urządzenia, dlatego że na nich jest kultura tak, dlatego że nie ogląda filmy ogląda seriale czyta książki słucham muzyki przez same sprzęty w kieszeni wiemy jak to wygląda jak wiadomo stół wszystkie smartfony tablety bez itd. bez zawartych w kulturę są postu elektro śmieciami jak tymi wspaniałymi urządzeniami i to jest także na całym świecie u nas trochę mniej teraz się zmienia ponieważ, gdybyśmy tutaj białą plamą na mapie cywilizowanego świata i producenci importerzy sprzętu mówią okej bez was to niema sensu ścigać tych urządzeń dlatego mam odpalamy tam trochę z tego bo, bo to jest tutaj trwa, bo to jest uczciwe i właśnie z tych pieniędzy myśleliśmy żeby, żeby sfinansować cały ten cały ten system co wydają się po prostu jakąś większą odpowiedzialnością społeczną posuniętą nieomal, że nie ma, żeby przy tylu, ponieważ artysta w dobie cyfrowej i w dobie, zwłaszcza pandemia pandemia pokazała jak rozjechanie słupki jak ja po prostu biznes cyfrowy elektroniczny przebywał Bury jak szalone, windując na dodatek ceny, kiedy państwo, czyli przejść na online dzieci w szkole itd. a z drugiej strony cała branża kulturalna artystyczna kreatywna, która ludziom zamkniętych w domach zapewniła rozrywkę zapewniła mielibyśmy mnóstwo zalet ducha robiliśmy spektakle teatralne robiliśmy spotkania autorskie puszczaliśmy filmy zgłosiliśmy internet internet festiwali filmowych tak jakby książkowe i lodu padliśmy jak jak nikt jak nikt inny tak naprawdę naszym naturalnym dążeniem powinno być zaktualizować opłatę czystych nośników wziąć tej kasy tyle ile się da podzielić między podzielić między siebie, a tak byłoby nam źle, a my postanowiliśmy z tych pieniędzy zarządcą tej ustawy z stworzyć system finansowym, wspierając najuboższych dając stypendia socjalne dają stypendia artystyczne trwa godzinę kultury moimi gośćmi są Joanna Kos-Krauze Jerzy Kornowicz Zygmunt Miłoszewski za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi godzinę kultury są dziś Joanna Kos-Krauze reżyserka scenarzystka Gildia reżyserów polskich Jerzy Kornowicz kompozytor dyrektor Międzynarodowego festiwalu muzyki współczesnej warszawska jesień i Zygmunt Miłoszewski pisarz sekretarz Unii literackiej rozmawiamy o projekcie ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego o tym co przede wszystkim reguluje cywilizuje ustawa o uprawnieniach artysty słowem kluczem jest tutaj rekompensata nazywana rekompensatą na rzecz uczciwej kultury, której przed chwilą moi goście już zaczęli rozmawiać no właśnie te pieniądze mają zostać pozyskane od od producentów importerów urządzeń różnorakich, ale ci producenci importerzy jednak nie podchodzą z tego co wiemy z wielkim entuzjazmem do tych postulatów, choć wydaje się sprawiedliwe żeby, korzystając z działalności artystycznej twórców wszelakich dziedzin dzieli się częścią swojej marsze to jest bardzo przykre, że zamiast propozycji dyskusji również takiego podziału zysków, które szykują cena płacona w Polsce nie jest niższa niż zachodzi to wyższa cały szereg urządzeń elektroniki, które były potrzebne, żeby popyt z racji pandemii ceny poszybowały o tym mówiło azymut Miłoszewski, że pierwsza lepsza UK AB członek z lipca właśnie chwali się na swoich stronach o tym, że znacznie wzrosła jego marża nie wszystkie argumenty o tym że, że ta opłata będzie trenowała w sposób nadmierny stada importerów i dystrybutorów do sektora chemicznego jest pośrednio w faktach empirycznych, które mają miejsce w wielu krajach na świecie 12 lat mało to, aby moi przyjaciele, którzy pracowali nad ustawą i urzędy wysokie urzędy państwowe wypracowały coś co ma szansę aktualizować stan faktyczny zastosowanie technologii tego jak żyjemy z internetem wobec innych krajów to jest czas najwyższy, bo to znaczy to 12 lat na wszystkich przepraszam rozmową robiono upał no dobrze, ale wszyscy w gremium artystycznym zgadzają się co do konieczności wpisania smartfonów na na listę tych urządzeń, żeby nie były tam tylko komputery tablety czy pamięć elektroniczna dyski twarde z czego wynika brak tego zapisu zbyt silne lobby czy może niezrozumienia kwestii przez rządzących tylko później na pewno sprawa robi to z nimi żadnych złudzeń to widać bardzo narracji w mediach to nawet po wczorajszej konferencji ja rozumiem jak podkreślano jest kultura negocjacji, ale też niepojętej 13 konferencji jest poświęcona temu, dlaczego smartfonu są usunięte w tym rozporządzeniu i tego nie ma w mediach proszę zauważyć w mediach w ogóle nie ma nic na ten temat tak samo jak w mediach podawane są absurdalne argumenty zamawiamy artykuły prasowe, w których podaje się kompletnie fałszywe wiadomości typu, że żądamy nie wiem 6% od od cen tych samych urządzeń co jest nieprawdą, bo to jest około 11,5% podaje nieprawdziwe kwoty ile my mają ma wzrosnąć sprzęt mówi, że wzrośnie nie wiemy koszt smartfona o 6zł to są absurdy musiałbym sprzęt kosztować 40 000zł jest dokładnie uprawiane to samo co było w 2015 roku, kiedy rozmawialiśmy o podatku ekologicznym, kiedy straszono nas, że będziemy brały strumieniu jak nasze prababki, bo nikogo realizować na pralkę czy zmywarkę czy na lodówkę no tak nie można to jest nie mamy żadnych złudzeń jeszcze pamiętajmy o 1 rzeczy, jeżeli 27 krajach te same firmy odprowadzają ten procent co się sprawdziło mechanizm działa do tego mają być włączone na polskim rynku wg estymacji Polski budżet państwa my twórcy musimy kredytować powstawanie kultury tak, bo traci około 300400 000 000 rocznie to jest naruszenie polskiej racji stanu i bardzo świadomie używam tak mocnych sformułowań jak gdyby przemnożyć przez 12 lat, bo jest jeszcze 1 ważna sprawa, że my cały czas podkreślamy, że chcemy być społeczeństwem cyfrowym nowoczesnym przecież to na poziomie prawnym jest przyjęta ustawa o program liczne już dawno i są odprowadzane od nośników analogowych takiej kwoty tylko ta lista jest uaktualniona w 2007 roku chcemy musimy to, jakie pieniądze straciło by stracił budżet państwa i to jest pytanie do polityków i to jest naprawdę żarty się skończyły, bo tu musi być jednomyślne przyjęcie usta no dobrze to jednak niniejszym proszę no dobrze mieć w sobie od odpowiedzieć odpowiedź na pytanie PB, skąd ten, skąd ten opór państw jak już, żeby nie rozumiem tak czy wszędzie wszystkie te wszędzie wszystkie wzrostu firm, które produkują sprzęt, sprzedając cięte, które są atrakcyjne dzięki zawartości kulturalnej do odtwarzania, których służą to płacę do tego stopnia, że nawet na polskiej stronie polskiej stronie Apple po polskiej stronie opla można przeczytać, że cena urządzenia za wiele opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania pani jest zapewne przetłumaczony po prostu ze strony europejskiej angielskiej czy jakiejkolwiek innej, a smród jest dziś jest jakiś niewiadomych niewiadomych fizycznie wiadomych powodów Polska jest białą mapą, która postanowiła naszym kosztem dawać prezenty najbogatszym firmom świata i teraz, kiedy po prostu, jakby te wady naprawiamy branże w Polsce pytanie oszalała jak i tego nie rozumiem nie rozumiem tego szaleństwo tego takiego brutalnego ataku pełnego kłamstw przeinaczeń opowiadania, że dzieci nie będą mogły chodzić do szkoły online, że nie dostaną komórki nie zadzwonią do rodziców, bo Miłoszewski Hołdys pojadą na Zanzibar są to wszystko wierutne bzdury ja w ogóle nie wiem, skąd taka, skąd taka zajadłość z ich strony czy to jest kwestia polskich przedstawicielstw czy to jest polityka tych wielkich koncernów na czystą jest to dla mnie niezrozumiały dobrze, ale jeszcze raz zapytam czy jest Wola polityczna jeśli chodzi o nośniki opłaty są osoby w rządzie w ministerstwie kultury, które nie boją się zadrzeć z wielkimi koncernami wielkimi lobbystami ja powiem, że z tego co rozumiem i strony no i długoletnich ze rozmów tego, że ministerstwo podjęło ten pewnego rodzaju był też pośrednikiem spotkaniu całego naszego środowiska absolutnie ich rola była na poziomie pana ministra olbrzymia praca pani Winogrodzki to złożona to wydaje mi się, że tak no to trzeba by pytać ministerstwo cyfryzacji panów od biznesu, dlaczego ktoś nie chce, żeby biznes wziął odpowiedzialność za kondycję społeczną zauważył grupę ludzi zasięg wybiegnie w silosie nazywa chciwość moim zdaniem na oś koncernów którzy, którą ktoś, o której która ma swoich lobbystów no właśnie to może czas wynająć własnych lobbystów i przekonać producentów że jakkolwiek by to nie zabrzmiało to rozwiązanie im samym przyniosłoby także korzeniom to jest to rzeczywiście wspaniały pomysł problem polega na tym, że ministerstwo mam nadzieję, że może wynajmować lobbystów do tego, żeby lobbować za swoimi ze swoimi ustawami my jesteśmy społecznikami tak jak tutaj widzimy duży by wszystko robią za 0zł, dlatego że wierzą we wspólny interes społeczny, a z drugiej strony mamy biznes, który po prostu, dla którego wydać 1 000 300 projektów są to czy są niezauważalne kwoty myślę, że warto robić to dobitnie, że sprawa kompletności nowocześniej od aktualizacji listy urządzeń, które napędzają cały całą ustawę żądają rekompensaty z tytułu wolnego dostępu i są i fusy, dzieląc się za połowę tego nie znaleźli na dany fundusz wsparcia, który wyrównuje nierówności wspiera tych najbardziej oczekujących, a często kapitalnych służb, że to na wszystko uderza najbardziej środowiska w tym kształcie łącznik jest pewna ten brak istotnego urządzenia smartfona dra i opłaty o tym chcę powiedzieć bliska muzyczne, ponieważ jest to urządzenie, które na, którym my się słucha 45 jej zasobów muzycznych internet bez tego urządzeniom jak Legia musi wydać zbiór będą miały jest mniej niż w tym momencie mają zupełnie nieprzydatne dla tak licznych środowisk muzycznych, ale tych, którzy również chcą słuchać dobrej muzyki aktualnie holowanych zasobów internetu, czyli całego swojego całego społeczeństwa to także chodziło tak bardzo małe różnice w cenach sprzedaży smartfonów jak 10zł, dlatego że w całym roku na sprzedaży barw panuje w Polsce 1000zł 1%, który był również można też rozmawiać ani 610 akcyjna znam wkładają w swoje 10zł i że obejrzy cała kampania zachłanność jest o to kto zapłaci te 10zł raczej jak długo jeszcze nie płacić drenować polskie społeczeństwo polskich twórców z tych 10zł od barw żonaty nie wyobraża mam nadzieję, że politycy to o tym wiedzą, iż Wola i przytomności i etyka osób pozwoli podjąć właściwą decyzję, a nie wypowiedział pani się, że wielkie koncerny nie wie co zrobią lub zrobią jak w duchu właśnie się cały czas zastanawiam rekompensata na rzecz uczciwej kultury od wielu lat funkcjonuje także większości lub ojca leczniczą recydywa jak zatem na rzecz uczciwej sprzedaży do budżetu elektronicznego to jest uczciwe nie wiem, dlaczego PiS ujęty i i ich i tak rekompensata tak jak zaczęła mówić funkcjonuje w większości krajów europejskich już też państwo wspomnieli w Niemczech we Francji we włoszech na Węgrzech również nie ma jej oczywiście nie ma ich Bóg PIT Serbii w Polsce czytamy w tę czarną magią czy w tych krajach, które wymieniłam też toczono długie batalie o to, żeby to rozwiązanie zaczął funkcjonować w ochronie mają od dawna, bo już dawno to dawna świetnie tym zarządzają i mają z tego stworzone fundusze i socjalne i fundusze edukacyjne i fundusze promocyjne wspierają twórców no to jest, bo zrozumie 1 rzecz to nie jest żadna to nie jest żaden podatek podatek od pozwu odprowadza do samorządowych to jest opłata, którą po prostu mają te giganty oddać państwu po to, żeby wspierać polską kulturę tak, a tym samym twórców i to jest zbyt długo oczywista rzecz nie ma żadnych danych, aby sprzęt elektroniczny tam grożą przeciwnie oni z reguły tańsze niż w Polsce to znaczy, że polskie szczególnym rynkiem pracy dyrektor celów dzięki rynkiem z jakich powodów no powiedzmy sobie szczerze przez ponad dekadę polskiej klasie politycznej im się wydawać się wydawało to ktoś opłaci być może za tym stoi pewna wyobraźnia, że kultura tylko sfera miękka niż rzeczywista dla się nie liczy ekonomicznie tymczasem kultura to jest część polskiego sektora kreatywnego to część nowoczesności i chora nie mówi, że jesteśmy jakimiś mają wynikami 2 we przeciwnie by tworzymy jakość życia życia w tym kraju politycy dosyć późno to z poczty, jeżeli mam nadzieję, że drzwi, jeżeli państwo pozwolą one właśnie od tej kwestii zaczniemy kolejną część naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informację tę godzinę kultury dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi godzinę kultury są dzisiaj Joanna Kos-Krauze reżyserka scenarzystka Gildia reżyserów polskich Jerzy Kornowicz kompozytor dyrektor Międzynarodowego festiwalu muzyki współczesnej warszawska jesień Zygmunt Miłoszewski pisarz sekretarz Unii literackiej rozmawiamy o projekcie ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego, która właśnie trafiła do konsultacji międzyresortowych i publicznych dzięki tej ustawie mamy nadzieję system zobaczy w końcu artystów w Polsce moje pytanie czemu nie widział do tej pory porozmawiajmy o tym na czym polega istota dyskusji na ten temat nie jest tak, żeby w ogóle jako społeczeństwo źle pojmujemy to co moglibyśmy nazwać ogólnie działalnością artystyczną trochę pan Jerzy Kornowicz mówił w poprzedniej części rozmowy to jest część działalności kreatywnej w tej, która zmienia nie tylko widzenie świata, ale poprzez obecność w mediach jest częścią obiegu finansowego i dlaczego wszystko jest na to że, która jest w tym co wyznacza jakość naszego życia co jest istotne dla ścigania biznesów co tak naprawdę kształtuje model życia dziękujemy nie na zbrojenia nie na połać kraju nie ma nawet kasę tylko na model życia ludzie chcą żyć w pewnym modelu, więc tylu ci, którzy sądzą, że mogą pieniędzmi zastąpić brak właściwego państwa, bo tylko nowoczesnego zharmonizowanego modelu życia z ogromnym błędzie kasa nie wystarczy udzie chcą żyć w sposób godny kompetentny taki, który im nie może ich godność ta ustawa jest częścią kultura jest tym co tę godność im najwyraźniej nie tyle daje ile w nich wzmacnia potwierdza cały ten system, który w Polsce obowiązywać chodzi o brak rekompensat internetowych, ale też wcześniej, który zdegradował polskich twórców, który widział ich jako ja dłużników ekscentryków i jest anachroniczny myślowo obawiam się, że na koniec w głowach jeszcze zbyt wielu ludzi, aby Polska wykorzystała w pełni swój potencjał społeczny i kreatywny polityka jest obecnie są w tyle to jest to co ja widzę, że to ostatni, którzy wiedzą co jest grane jeszcze widać to bardzo w tej narracji, zwłaszcza w mediach, że mylimy kultura też celebryctwa stąd są absurdalne zarzuty, że wszyscy twórcy są bogaci, że będziemy budować pałace w jakimś kolejnym celebrytom to jest nieprawda nowej ustawy nie uzyskują żadnej celebry ci ani zamożni twórcy, których jest 1% i nam się wszystko wszystkim miesza po prostu narad piw w Polsce twórca jest traktowany jak artysta zawodowy jako jakiś pasożyt, którym ma jakoś sobie przeżyć go utrzymujemy matka nawet jak ma lat 60 nikt go szwagier w domu lewą umowę, żeby może miał ZUS, jaką emeryturę ja chcę powiedzieć jeszcze rano powtórzyć jak była w zasadzie każdego ministra IRA, błagając o przyznanie emerytury premiera o niebo, bo ktoś nie miał uprawnień błagając, żeby komuś budować pomnik błagając, bo nie było kogoś za co pochować rozmawiamy o wybitnych nazwiskach to jest specyfika kultury, że czasami wielki talent ludzi wybitnych pracowitych odkrywamy po latach i oni muszą być systemy muszą mieć chociażby godny wynikający z konstytucji dostęp do opieki do zdrowia i zabezpieczony, bo w kultura ekonomia kultury naprawdę inaczej funkcjonuje w do właśnie to pan w takim razie Jano jak system będzie działał w praktyce dopłata do ZUS-u i NFZ-u będzie, kiedy konkretnie przysługiwała twórcom ona będzie tworzona też na podstawie no obliczania tego, jaki ma dochody to jest pomiędzy 2080% może być dopłaty tak ta izba, która powstanie w niej chyba na 21 osób będą 14 będą przedstawiciele środowisk twórczych, które są i co jest ważne przedstawiciele środowisk są wybierani w wyborach środowiskowych nie będą osoby narzucone politycznie lobby stycznie i w to głęboko wierzę, więc to będzie pod pewnym nadzorem społecznym nie Polska w norweskim istotne, jakie będzie miał uprawnienia przepraszam jeszcze raz Polska izba artystów, której mówi teraz, jakie będzie miała uprawnienia jak jeszcze tajną część tej ustawy o panu właściwie mają teraz po akapicie 1 pożegnał się trwa tak szczerze odpowiedzieć też krótko jak będzie działało w rodzaju być może też słuchają nas bez ludzi, którzy potrzebują ciągle było tych, którzy głoszą wg kobiety takiej, że jest system dla artystów zawodowych tak nie jest dla tych, którzy są nauczycielami wydanego 5 lat tomik poezji, a to nie jest dla tych, którzy produkują okna, ale raz na kilka lat robią zdobią rzeźba jest system dla tych, którzy faktycznie i redukujące tkankę kulturową jest ich zawód i ten także po pierwsze, wszyscy zostaniemy zauważeni by ci, którzy mają dorobek albo ci, którzy ukończyli uczelnię artystyczną i wejdziemy w system będziemy mieli jeśli chcemy zmusić do biegania i jesteśmy artystami zawodowymi to upraszcza nasze życie podatkowe, ponieważ tak naprawdę wszystko co, do którego nie trzeba rejestrować ruch działanie trzeba zastanawiać czy umowy zlecenia są oskładkowane wszystko co robimy z działalnością artystyczną to po prostu nasze rozliczenia podatkowe to pozwala nam wejść system ubezpieczeń społecznych ci, którzy zarabiają powyżej progu nie pamiętam chyba 50 000 rocznie opłacają składki wysokości albo prawie wysokości tych, jakie opłacają, jaki opłacają przedsiębiorcy ci, którzy nie tajną bronią tego progu, ale potem mogą otrzymać do tej składki od 20 do 80% dopłaty, czyli że w zależności od decyzji, jaką wydał właśnie tam tutaj izba, a izba systemu w tej mówiła Jana od zadeklarowanych dochodów od pokazania zapewne ze zdania zeznania rocznego będą mieli będą musieli część tej składki płacić sami na swoje konto ubezpieczeniowe tak jak tak jak wszyscy robimy my w sensie jestem taki dom jak działalność, a resztą tej składki będzie właśnie dopłacamy z funduszu funduszu wsparcia, które fundusz wsparcia będzie wyższa mamy pieniędzy budżetowych i tylko z naszych pieniędzy zebranych w ramach właśnie w ramach kompensacji, czyli tak ustawa przewiduje, że uprawnienia będą przysługiwały każdej osobie profesjonalnie wykonującej działalność artystyczną, czyli żyjącej z działalności artystycznej tak duża, bo to się też, że ma udokumentowany dorobek artystyczne albo jak tutaj szykuję absolwentem studiów drugiego stopnia uczelnie artystyczne no do tych, które tutaj muszę te będą dookreślić że, aby wejść w system trzeba mieć dorobek albo ukończoną uczelnię artystyczną, ale potem, żeby utrzymać się w systemie, ponieważ jest tylko 1 wyznacznik zawodowstwa, czyli to jest to czy Bestu nasze dochody pochodzą z tej działalności, żeby utrzymać systemie trzeba zweryfikować własne 3 lata weryfikacja polega na tym, że ze swojej działalności są różne progi poniżej wiadomo inna inaczej zarabia nie wiem reżyser filmowy inaczej inaczej pyta ze swojej działalności trzeba osiągnąć kwotę x wciągu tych 3 plan żeby, żeby się, żeby utrzymać systemie, czyli po podkreślam nie ma żadnych elementów oceny jakościowej ja żadnej rady komisji, która uznaje czy misie jesteśmy dobrymi artystami czy złe jeśli tworzymy nową tkankę kulturową jeśli z tego czerpiemy dochody by nasza główna działalność utrzymujemy się systemu, ale te kryteria chyba tak wzbudziły środowisku sporo dyskusji, a znaczy to to jest także kilka lat trwały prace prace nad tym i paradoksalnie nie nie było takiego konfliktu pomiędzy środowiskiem, a ministerstwem czy Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, które w, który pilotował prowadził prowadził prace tylko były dyskusje wewnątrz środowiska pomiędzy powiedzmy, jakimi bardziej tradycyjnymi stowarzyszeniami, które chciały, żeby właśnie móc oceniać czy obieranie ziemniaków to jest to jest sztuka czy czy nie jest i pomiędzy młodszymi, które mówiły nie nie ma mowy, że po prostu ocena co jest dobre, a co nie sposób droga do zapłacenia to jest środowisk wobec piekło to jest korupcja jest cenzura, a nie możemy zacząć oceniać, kto jest dobrym artystą tak to złem i kto i, kto zasługuje na uprawnienia dlatego nie ma tego elementu oceny jakościowej to jest Super ważne i jest po prostu kryterium dochodowe, ale trudno wyobrazić inne kryterium znaczy jeśli ja jako pisarz nie osiąga nie wiem powiedzmy tam 20 000 rocznie, czyli takiego jakiegoś minimum z tego jest ze swoich książek ze spotkań autorskich wykładów o tych książkach to jasne nie jestem zawodowym artystą naczyń nie jest zawodowym artystą ktoś, kto ma etat na uczelni i raz na 3 lata pisze przed nami PS okej niespożytą my w ogóle cieszy jego szczęście to może być wspaniała poezja, ale to jest system tylko wyłącznie dla artystów profesjonalnych jakieś inne uprawnienia dla artystów przewiduje ustawa czym jest karta artysty zawodowego to, jako że należy bowiem jako jako ten, który znał z marynarzami starej ustawy ustawy o pamięć, a że faktycznie Indigo zostało mi towarzyszy Karpat z zawodowego, które na razie nie oznacza absolutnie absolutnie nic całości ta ustawa skupia się na sprawach ubezpieczeniowych, ale no przypuszczamy, że w zależności od nich jakby siły negocjacyjnej tej naszej tej naszej rady co powstanie tej rady też Super ważne, ponieważ tak naprawdę mamy środowisko trochę swoje oficjalne ciało takie doradcze przy ministerstwie nauki jest dość wyjątkowe agent nie ma rady pacjentów przy przy Ministerstwie Zdrowia, a i na nie rozumiem, że do końca artysty zawodowego ewentualnie może obrastać w jakiś nie wiem powiedzmy, że będzie dowiódł uważam, że będziemy np. kupować ulgowe bilety do muzeów tak no Niewiem luz wiem, że jest narzędzie, które nas identyfikuje jako klub jako grupę zawodową i z tym się mogą potem może się zobowiązać, ale to zobaczymy jak będzie działać jest funkcjonalność, ale na razie ona jest funkcjonalnością potencjalnej Jan podczas wspomnianej już konferencji wczorajszej mówiłaś o sytuacji artystów, że to już nie jest determinacja, że to jest desperacja, ale chyba to jest w sumie pocieszające, że nie ma już odwrotu nie no bo nie mają z tym, że ta pandemia spotęgowała te z wszystkie jak to ma ważną lęki nawet tylko główny taką jak powiedział frustracji, bo proszę też zobaczyć, że chociażby nawet w programach rządowych tak naprawdę nas nie było my jako większy na działalność gospodarczą pomoc od państwa jest żadna nowy symboliczna bym powiedziała tak to jest to tobą tym jak ja zresztą muszę powiedzieć jak np. zbudowana jak była na tych spotkaniach w ministerstwie znalazł ma na tych rozmowach, że była to Wola to rozumiano, że trzeba coś po prostu no i odwrócić sytuację oczywiste moim zdaniem nie ma odwrotu od tego, dlatego że budżet państwa nie udźwignie pokazać np. model hiszpański, gdzie rząd pod naciskiem właśnie lobby producentów importerów postanowił wziąć na siebie uregulowanie tych spraw przyszła pandemia i wszystko wywróciło się do góry nogami tak my proponujemy odciążenie budżetu państwa nie zapłacą bogaci i ci, którzy zarabiają na nas z jakich powodów nie rozdają tych urządzeń za darmo w pandemii, żeby nasze dzieci miały dostęp do edukacji, a z, a społeczeństwo ogólnie było przygotowane na ME ma wszystko tak coś z tym wiąże na przemiany społeczne gospodarcze na, aby na pewno wykładni świata jakość życia no to bierzemy na siebie i to był to musi być wyregulowane no jeszcze pragnę przypomnieć, że wg wszystkich badań jest około ta grupa artystów zawodowych jest około 67 000 jak można tego nie uregulować przez tyle lat to jest naprawdę w nasz wielki wstyd społeczny, dlaczego teraz my załatwiliśmy do tej pory reszcie kraju dorzucić chciałby jeszcze pandemia, ponieważ pandemia tak okazała obie strony tego tego sporu w tym naprawdę jesteśmy naprawdę wiele osób w naszej branży odpada od roku nie wolno pracować tak jak ja jestem jako przedstawiciel świata literatury to nam się dobrze pandemii gala przy sucha ustawą, ale koledzy koleżanki od roku nie mogą pracować od roku zdobyliśmy mnóstwo rzeczy absolutnie za darmo rzucaliśmy to online wszystko wszystko co się da, żeby ludziom było lżej, żeby dzieci miały dostęp do kultury, żeby można było być, żeby odciąć ludzi od pospolitego jest ważne przeżycia emocji od od fikcji nie mając tego absolutnie nic większości przycisku 300 wszystkie przede wszystkim sita pomocowe, bo nasza praca projektowa jest dziwna nie piszmy wszystko stańcie, a z drugiej strony jest szóstym krwiożerczy biznes, który podnosił ceny swoich urządzeń, które żerował na tym, że musi mieć komputer musi mieć karty graficzne musimy mieć telefon musi być postu kamer kamery tak dalej kamerki internetowe to naprawdę dobrze pokazuje obie strony tego sporu sporą grupę społeczną my wykonaliśmy swoje obowiązki społeczne, a w ten biznes nie chce wziąć za to odpowiedzialności zarabia na no dosyć tego naprawdę bardzo bardzo państwu dziękuję Janek Kos Krauze Jerzy Kornowicz i Zygmunt Miłoszewski byli gośćmi godzinę kultury rozmawialiśmy o projekcie ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego ustawa projekt ustawy trafił właśnie do konsultacji ogólnych i międzyresortowych te mają potrwać do 2czerwca potem projekt trafi do Sejmu, a my czekamy na najlepsze rozwiązanie możliwych bardzo państwu dziękuję dziękuję do służenia wczesna informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA KULTURY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA