poranek Radia TOK FM Ujka siódma 21 jest z nami Urszula Stefanowicz ekspertka koalicji klimatycznej Polski klub ekologiczny okręg Mazowiecki dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać o tym jak Polacy też Europejczycy wyobrażają sobie swoje idealne miasto teraz dziś w 2021 roku, a pretekstem punktem wyjścia takiej rozmowy jest sondaż online pracowni YouGov dotyczące oczekiwań mieszkańców dużych miast Unii wobec tej przestrzeni miejskiej wokół siebie i w Polsce ten sondaż
Rozwiń »
był robiony w Krakowie Warszawie są jego zrobiono 15 miastach w Unii i to się okazało okazało się, że niemal wszyscy ankietowani z Krakowa Warszawy powyżej 90% chcieliby w swoim otoczeniu więcej roślin i terenów zielonych patrzą sobie Kraków Warszawę i tak sobie myślę panie to chcę zapytać czy mimo tych wszystkich wskazań nie są przypadkiem dość zielone miasta na tle metropolii europejskich wydaje mi się, że to jest trochę kwestia postrzegania i kwestia względna, dlatego że w tych pozostałych miastach europejskich być może ludzie mniej widzą wokół siebie, że ta zieleń znika, ponieważ tam już od dawna, jakby kierunek myślenia władz miast i jest jakby dążą te władze do tego, żeby było tam więcej zieleni i wprowadzają to zieleń, a u nas ludzie w ostatnich latach zauważa cały czas, że gdzieś tę zieleń znikała z powodu inwestycji deweloperskich czy z innych powodów poza tym też te procenty podskoczyły w pewnym sensie w tych w tych wszystkich miastach ze względu na to jak się zmieniło nasze życie w ostatnim roku jak zaczęliśmy być zmuszeni do siedzenia w większym stopniu w domu zaczęliśmy dostrzegać wokół siebie, że potrzebujemy jednak więcej więcej tej zieleni, a także co pokazał ten to badanie pokazało, że potrzebujemy więcej przestrzeni dla ruchu pieszego też więcej przestrzeni dla transportu publicznego, że chcemy rozwiązań ograniczających wjeżdżanie wysokoemisyjnych pojazdów do miast, że generalnie chcemy, żeby władze bardziej zadbały o jakość powietrza, żeby zadbały o jakość powietrza i chroniły nasze drogi, żeby chroniły zdrowie naszych dzieci wszystko, toteż wyszło w tych badaniach, szczególnie że jak pamiętamy są takie badania, które też pokazują powiązania między zanieczyszczeniem powietrza a, jakby skalą zachorowań czy też bardziej tym jak przebiega choroba, a w przypadku zachorowania na covid, że może być cięższa dla osób, które mają Kunca w gorszym stanie, czyli oddychali tym zanieczyszczone powietrze myślę, że po prostu, jeżeli chodzi o to zieleń tak jak też inne sprawy zaczęliśmy dostrzegać wyraźniej co jest nam tak naprawdę najbardziej wokół nas potrzebne, jeżeli nagle zostaje ograniczenie do swojej najbliższej okolicy w tej najbliższej okolicy jednak w ostatnich latach tak zieleń np. znikała pobudowali dodatkowe bloki albo dodatkową drogę to po prostu odczuwamy ten brak wiadomo, lecz jak się jak się spogląda tylko łącznie przez okno przez rok to fajnie, żeby ten widok był jak najprzyjemniejsze jak jakże powietrze, bo jak najszybsze, ale tak zacząłem naszą rozmowę od zieleni, choć faktycznie sąd w szerszym ujęciu dotyczą czegoś innego to może jeszcze przytoczmy kilka liczb 71% pytanych krakowian 64% warszawiaków chciałoby u siebie ten plan pani też mówiła więcej przestrzeni dla ruchu pieszego ponad 60% także bardziej funkcjonalnego transportu publicznego i ponownie rozumiem potrzebę, ale też chciałbym wiedzieć czy można stwierdzić jak bardzo nasze nasiliła w czasie pandemii tu akurat trudno powiedzieć po nie mamy zbyt dokładne wcześniejszych danych natomiast można podejrzewać, że tak samo jak po poprzednich w poprzednim przypadku, czyli w przypadku zieleni ona się nasiliła szczególnie, jeżeli chodzi o ruch pieszy być może także rowerowych, chociaż właśnie procent rowerowe były troszeczkę niższy niższy dla ruchu pieszego być może właśnie te ze względu na to się stosunkowo w ostatnich latach zaczynamy dostrzegać, że jakaś infrastruktura dla tych rowerów się pojawia natomiast, jeżeli chodzi o infrastrukturę pieszą żeli chodzi o tę nieszczęsną szerokość chodników np. gdzie władze nakazywały nam zachowywanie odstępu od siebie, a w niektórych miejscach jest to wręcz niemożliwe chodniki są węższe niż 1,5m nawet przepisowe są zastawione samochodami to wiele władz miast też i nie tylko w Polsce zaczyna właśnie w trakcie pandemii na wyraźny jak te apele ze strony mieszkańców, które się pojawiły zaczyna wprowadzać zmiany polegające właśnie np. na bardziej surowszym egzekwowaniem przepisów dotyczących powstawania na trawnikach chodnikach karali złe parkowanie bardziej potem, bo takie było oczekiwanie ludzi, ale też u pojawiłem się trendy właśnie usuwania tych miejsc parkingowych na rzecz właśnie poszerzania np. chodników czy poszerzenia tej przestrzeni myślę, że też nie odczuwaliśmy tego tak to czy nie przygląda bacznie przyglądaliśmy się temu tak uważnie, ale od wielu lat trend jest taki zakłócające równowagę przestrzeni pomiędzy ruchem pieszym samochodowym rowerowym i transportem publicznym wszystko na korzyść ruchu samochodowego, ale to nam przestało odpowiadać, bo po prostu zdecydowanie za daleko w tym kierunku wszystko na korzyć samochodu się posunęliśmy nagle zauważyliśmy, że jak musimy się przejść po najbliższej okolicy co być może dotąd robiliśmy trochę mniej, bo poruszaliśmy się np. samochodem między pracą domem albo komunikacją publiczną, ale aż tak duża część czasu nie spędzaliśmy znowu w tej naszej najbliższej okolicy i zauważyliśmy, że po prostu trudno nam się przemieszczać, ale czy nie żądamy za dużo mam wrażenie, bo to jest oczywiście jakiś tam wyraz marzeń o mieście idealnym, ale biorąc pod uwagę jak zbudowane były przez wieki budowane Kraków Warszawa jak te tendencje jednak bardzo mocno się nasilały właśnie przygotowania więcej miejsca pod samochody pod miejsca parkingowe coraz więcej inwestycji mieszkaniowych, a nawet mniejszych skrawkach zieleni już w tej chwili wydaje mi się, że w tych aglomeracjach wiele przynajmniej w centrum nie da się zrobić ratusz rzeczywiście może likwidować miejsca parkingowe wprowadzać wyższe opłaty za parkowanie albo tworzyć jakieś strefy zrównoważonego transportu w centrum, ale na nie do dnia dojdziemy w tym pokoleniu ani w przyszłym do takiej sytuacji do takiego obrazu miasta, które się działania tego sondażu myślę, że przeciwnie to fajne więcej to nie znaczy chcemy, żeby ta zieleń pokryła 100% Warszawy nie to poprą to znaczy, że względnie chcemy tej zieleni chcemy tej przestrzeni dla pieszych tej przestrzeni dla transportu publicznego więcej boją traciliśmy w ostatnich latach i to wbrew pozorom nie jest to, że w Warszawie Krakowie przez 56 ostatnich lat sytuacja już w niektórych pod niektórymi względami powoli się poprawiała to nie naprawia też tego co się działo wcześniej w ciągu tam ostatnich dekad ale, toteż nie jest trend, a taki trwały jak nam się wydaje dlatego, że jakby jeszcze wcześniejszym okresie tak naprawdę bardziej dbaliśmy i o to gdzie zieleń i to przestrzeń i te zmiany takie na niekorzyść bardzo wyraźnie na korzyść samochodów te to nie jest kwestia aż tak bardzo wielopokoleniowa tyko to jest kwestia powiedzmy ostatnich 30 lat i to się da odwrócić w większym stopniu to się da odwrócić w niektórych przypadkach stosunkowo łatwo mamy proste narzędzie do tego, żeby tam, gdzie np. czy celowo, bo był taki trend cały czas w niektórych miejscach widoczny do niedawna, żeby np. poszerzać drogi w celu upłynniania ruchu tak to nazywano, aczkolwiek badania pokazują, że to po prostu nie działa w myśl, której narzędzi nie po prostu im 6 dana droga tym więcej osób cenią wrzeszczeć i po prostu to się bardzo szybko uzupełnia i korki natychmiast wracają potem poszerzeniu w związku, z czym tak naprawdę to musimy, jakby inną higienę mobilności w ogóle inną higienę korzystania też miasta wprowadzić za tym tęsknimy tęsknimy za tym, żebyśmy nie musieli tak naprawdę dojeżdżać wszędzie samochodem tęsknimy za tym, żebyśmy mogli przemieszczać się do wszystkiego co nam najbardziej potrzebne do najbliższych sklepów to przedszkola do szkoły, że będzie dziecko odprowadzić np. zamiast odwozić samochodem to się zmieniło stosunkowo tak naprawdę krótkim czasie pojawiło się pomiędzy naszymi domami często szkołami jakiś szerszy Arte i pozostałe poszerzone drogi zaczęliśmy się bać tak naprawdę z tych innych względów, żeby puszczać dzieci same i zaczęliśmy dowozić coraz większym stopniu te dzieci samochodami do szkoły to jest tak naprawdę takim zjawiskiem jednak z objawów bardzo przykrych tego, że po prostu miasto stało się mniej dla nas bezpieczne i naprawdę chcemy te chcemy to odwrócić chciałem chcemy mieć poczucie bezpieczeństwa komfortu i można odzyskać, wprowadzając nawet drobne zmiany, wprowadzając NLPZ te trochę, przywracając równowagę w przestrzeni, tworząc przestrzeń bezpieczną zieloną przyjemną, a trochę się bowiem tego, że pani mówi rzeczywiście trendzie, ale jak znowu gdzieś tam pandemia zostanie zduszony i zachłyśnięcie się tym, że możemy się poruszać chociażby na drugi koniec miasta, bo tam sąsiedniej okolicy do jakiego zielonego lasu to trochę przestaniemy o tym o tym znowu myśleć i w tym momencie być może kluczowe stanie się to, żeby się szybciej dostać tam, gdzie chcemy się wydostać mniej będziemy się znowu przejmować tym co jest wokół nas mam nadzieję, że się mylę, ale boję się właśnie, że to jest mimo wszystko trend krótkotrwały na co ja mam nadzieję, że tak nie jest, chociaż obawiam się innego jeszcze trendu mamy poważny problem z tym, że ze względu na czarny Pijar dużej części niezasłużone, bo na, jaki spotkał transport publiczny w związku z pandemią, chociaż nie ma żadnych dowodów na to że, że w transporcie publicznym jest więcej wrażeń niż gdziekolwiek indziej w sklepach czy na imprezach powietrzne to po prostu mniej ludzi po pandemii wracając do codziennego podróżowania wrócić do tego transportu publicznego efektem będzie znaczące nasilenie się problemu korków i wydaje mi się, że to niejako będzie nam cały czas wyraźnie przypominać czy przypominać o tym jak mało tak naprawdę to przemieszczanie się samochodem jest komfortowe, a tu też możemy dużo zmienić, zapewniając np. pierwszeństwo transportowi publicznemu, upewniając się, że te autobusy tramwaje przyjeżdżają bez przeszkód przez miasto i przez to przejeżdżają przez nie szybciej i jeżeli władze miasta położą na to nacisk i zapewnią sprawności i punktualności komfort tego transportu zresztą są też oczekiwania, żeby np. w wielu miejscach częściej się pojawiały połączenia są też oczekiwania większe niż poprzednio też związane z pandemią żeby, żeby ten transport publiczny był trochę luźniejszy znaczy to oznacza de facto, że muszą częściej przejeżdżać autobusy tramwaje, żebyśmy mogli jak wygodnie nimi podróżować, a jest dużo rzeczy, które można zmienić to być może oznacza jakąś zmianę na niekorzyść dla podróży samochodem czyni mniej przestrzeni powietrznej dlatego samochodu, ale z tego punktu widzenia ta zmiana też nie byłaby taka znacząca, a z tego drugiego przestrzeni dla pieszych dla rowerzystów dla transportu publicznego mogłaby być znacznie bardziej znacząca może tak powiem korzyści na pewno przeważyły w tym momencie dla większości mieszkańców nad jakimiś skrętnymi powietrzne stratami, bo Janie wierzę, żeby to było stratą, jeżeli np. ty pewne ograniczenia powiedz w ruchu pojazdów czy spowolnienie uspokojenie tego ruchu np. które też zapewnia większe bezpieczeństwo pieszym, żeby to miało jakieś negatywne wyraźne skutki dla kierowców jest pani optymistką i w bardzo chciałbym ten optymizm podzielać, ale też obawiam się mamy jeszcze wiele, że będzie także bardzo wielu potencjalnych pasażerów komunikacji miejskiej będzie tęsknić za komunikację miejską, siedząc w samochodach w korkach do takiego paradoksu to pan Piotr Warszawy właśnie teraz zadzwonił dzień dobry panie Piotrze ludzie uciekają z komunikacji miejskiej ze względu na jakość tych usług napisał to jesteś gdzieś być może jakaś, jaka jest jakieś jakaś ważna sprawa, którą trzeba byłoby wziąć pod uwagę w najbliższych latach miejmy nadzieję, że włodarze miast te rzeczy pod uwagę wezmą pani Urszula Stefanowicz ekspertka koalicji klimatycznej Polski klub ekologiczny okręg Mazowiecki była z nami za kilka chwil godzina siódma 40 skrót informacji
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
09.06.2023 12:20 A teraz na poważnie13:48 W studio: Oskar Sobolewski
-
-
-
09.06.2023 11:40 Kultura Osobista12:55 W studio: Adriana Prodeus
-
09.06.2023 13:00 Połączenie30:27 W studio: Kuba Snopek
-
09.06.2023 11:00 OFF Czarek24:27 W studio: prof. Bernadetta Darska
-
09.06.2023 14:20 Połączenie09:05 W studio: dr Marcin Gabryś
-
09.06.2023 15:00 Światopodgląd12:06 W studio: płk Piotr Lewandowski.
-
09.06.2023 14:00 Połączenie12:46 W studio: dr Jolanta Szymańska
-
09.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:38 W studio: prof. Jacek Jastrzębski
-
09.06.2023 15:20 Światopodgląd13:47 W studio: dr Mateusz Chudziak
-
09.06.2023 16:00 Gościnnie: Wysokie Obcasy16:20 TYLKO W INTERNECIE
-
09.06.2023 15:40 Światopodgląd16:30 W studio: dr hab. Maciej Duszczyk
-
-
-
09.06.2023 18:20 TOK36009:40 W studio: Piotr Andrusieczko
-
09.06.2023 16:20 Światopodgląd14:42 W studio: dr Michał Możdżeń
-
09.06.2023 19:20 Lista Przebojów TOK FM15:30
-
09.06.2023 16:39 Tu i teraz40:53 TYLKO W INTERNECIE
-
09.06.2023 17:40 Wywiad Polityczny15:08 W studio: dr Paweł Marcisz
-
09.06.2023 18:59 Babel. Rzeczpospolita Multi-Kulti31:21 TYLKO W INTERNECIE
-
09.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu16:36 W studio: Maciej Łuczak
-
09.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny18:21 W studio: Małgorzata Paprocka
-
09.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:31 W studio: Jacek Jaśkowiak
-
09.06.2023 18:40 TOK36009:09 W studio: Aleksandra Ptak-Iglewska
-
09.06.2023 16:00 Światopodgląd11:17 W studio: Kamila Ferenc
-
09.06.2023 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny13:10
-
09.06.2023 18:50 TOK36009:32 W studio: prof. Zbigniew Karaczun
-
09.06.2023 19:00 TOK36005:50 W studio: Michał Waszkiewicz
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL